Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 26 mars 2008 - 22:07
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Inspelningsbuggen jag rapporterade om efter den senaste uppgraderingen, men som löste sig efter en omstart kvarstår trots allt. När en EPG-programmerad inspelning startar så vill den byta till den kanalen och jag kan ej titta på någon annan. När jag startar om boxen så går det att starta inspelningen manuellt och sedan byta kanal. Detta har hänt 2 ggr på 3 dagar nu.
Jag har inga sådana problem, det går fint att köra två inspelningar parallellt, har man startat detta så kan man bara växla mellan dessa två kanaler för TV-tittande. Kolla så att båda kanalerna ner fungerar. Du kan tex göra detta genom att starta en inspelning då görs detta normalt på LNB1 och gå sedan in och titta i menyn över signalstyrka för LNB1 och LNB2
Postad 26 mars 2008 - 22:35
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
En dum fråga från en nybörjare....
Denna box har ju två tuners, dvs man kan spela in en kanal och titta på en annan. Frågan nu är om man kan titta på två kanaler samtidigt också?? Kan man sätta nån sorts T-koppling vid den ena tunern och köra vidare den till sovrummet. Så att man kan använda en tuner i vardagsrummet och en i sovrummet.
Jag frågar eftersom den parabolen som jag tänkte köra med har två mottagare i sig. Den går ej att utöka. Nej, tyvärr man kan bara få ut en bild, man kan skicka ut denna bild på 4 utgångar men bara samma program. Egentligen har den tre mottagare, för den har även en markmottagare. Förstår inte det med parabol med mottagare, men ett av LNB'na kan du väl byta till en quad (vilket följer med boxen), sedan så kan du med multiabonnemang ge bild till en andra TV.
Nix tyvärr så kan jag inte ha en "vanlig" parabol. Vår bostadsrättsförening godkänner ej runda, stora paraboler tyvärr. Den jag får ha är en rektangulär SELFSAT-H10D2-Twin. Den har bara två mottagare eller vad man kan säga och dessa sitter i parabolen.
Kan man göra detta med NÅGON box som har dubbla tuners?
Parabolen:
[
Den där antennen är ju klockren. Rikta den mot thor o dra 2 kablar till mottagaren så är du i business. Den typen är ganska poppis i mellaneuropa då den ofta är godkänd att sätta upp på balkong eller i fönster.
Postad 26 mars 2008 - 23:00
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Inspelningsbuggen jag rapporterade om efter den senaste uppgraderingen, men som löste sig efter en omstart kvarstår trots allt. När en EPG-programmerad inspelning startar så vill den byta till den kanalen och jag kan ej titta på någon annan. När jag startar om boxen så går det att starta inspelningen manuellt och sedan byta kanal. Detta har hänt 2 ggr på 3 dagar nu. Jag har inga sådana problem, det går fint att köra två inspelningar parallellt, har man startat detta så kan man bara växla mellan dessa två kanaler för TV-tittande.
Kolla så att båda kanalerna ner fungerar. Du kan tex göra detta genom att starta en inspelning då görs detta normalt på LNB1 och gå sedan in och titta i menyn över signalstyrka för LNB1 och LNB2
Nu var det bara en kanal som spelades in medan jag tittande på en annan och ändå ville den växla kanal. Det var inga problem med mottagningen på någon av kanalerna (bildmässigt, har inte kollat signalstyrkan).
Redigerat av agpath, 26 mars 2008 - 23:01.
Postad 26 mars 2008 - 23:10
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Inspelningsbuggen jag rapporterade om efter den senaste uppgraderingen, men som löste sig efter en omstart kvarstår trots allt. När en EPG-programmerad inspelning startar så vill den byta till den kanalen och jag kan ej titta på någon annan. När jag startar om boxen så går det att starta inspelningen manuellt och sedan byta kanal. Detta har hänt 2 ggr på 3 dagar nu. Jag har inga sådana problem, det går fint att köra två inspelningar parallellt, har man startat detta så kan man bara växla mellan dessa två kanaler för TV-tittande.
Kolla så att båda kanalerna ner fungerar. Du kan tex göra detta genom att starta en inspelning då görs detta normalt på LNB1 och gå sedan in och titta i menyn över signalstyrka för LNB1 och LNB2
Nu var det bara en kanal som spelades in medan jag tittande på en annan och ändå ville den växla kanal. Det var inga problem med mottagningen på någon av kanalerna (bildmässigt, har inte kollat signalstyrkan).
Det var det att jag tycker den beter sig om den bara använde ett LNB eller enbart en mottagare. Därför bör du se till att det verkligen kommer något via LNB2
Postad 26 mars 2008 - 23:25
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Jag har kört med komponent i några veckor, pga av att jag får grön bild via hdmi om jag slår på tv sist. Måste byta kanal eller gå in i någon meny för att få normal bild igen. Ikväll är det hockey i HD via komponent som gäller...
Hoppas det gick bra att se det i HD via komponent. Som jag sa tidigare så släpper boxen troligtvis inte ut HD via komponent på HD sändingar av komersiell natur, typ filmer o TV serier. Premiere i Tyskland har redan idag detta o skulle inte vara förvånad om detsamma inte gäller för CD. Om inte så kommer det snart. Detta har gjort att jag lagt ner tankarna om att köpa en dyr "box" för att spela över filmer från hårddisken till en PC via komponent.
Postad 27 mars 2008 - 07:48
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har kört med komponent i några veckor, pga av att jag får grön bild via hdmi om jag slår på tv sist. Måste byta kanal eller gå in i någon meny för att få normal bild igen. Ikväll är det hockey i HD via komponent som gäller...
Hoppas det gick bra att se det i HD via komponent. Som jag sa tidigare så släpper boxen troligtvis inte ut HD via komponent på HD sändingar av komersiell natur, typ filmer o TV serier. Premiere i Tyskland har redan idag detta o skulle inte vara förvånad om detsamma inte gäller för CD. Om inte så kommer det snart. Detta har gjort att jag lagt ner tankarna om att köpa en dyr "box" för att spela över filmer från hårddisken till en PC via komponent.
Har gjort en test med komponentutgången och den skickar ut 720p på SVTHD och 1080i på övriga kanaler (har tittat på Canal+ HD samt Voom etc. Även SD kanalerna går ut i 1080i. Försökte skifta runt mellan HDMI och komponent på HD-kanalerna för att se någon skillnad, det är svårt att se någon, så jag utgår då att det inte är en ned och sedan uppskalad signal som sänds ut utan den "riktiga" HD signalen. Sedan kan man undra om inte den digitala HD signalen (HDMI) borde vara bättre än en analog överföring, vilket jag tycker mig kunna se eller ana. HDCP verkar inte vara aktiverad, den enda oro jag skulle ha, skulle vara att om HDCP var aktiverad att den då skalade ner och sedan upp, men jag tycker komponentbilden är för bra för det. Funderade då genast på om det finns något man kan göra med denna signal, finns det komponent till digitalkonverterare som kan lagra på dator i HD format? Gissar att det är det du menar Rabalder, men är de dyra? Inga av mina tv-kort har den möjligheten.
Postad 27 mars 2008 - 07:54
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hårdkörde boxen i typ 11 h igår....
Inga buggar,hårddisk 39-40 gr samt acceptabel ljudnivå (blir något bättre om man trycker på ovansidan  )
Signalstyrka 185-190 ( är det ok ? )
Men det viktigaste...bildkvaliten !!
Hockey i HD är en fröjd för ögat.
Tack till alla för informationen angående denna box.
Mvh Player
Postad 27 mars 2008 - 08:10
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hårdkörde boxen i typ 11 h igår.... Inga buggar,hårddisk 39-40 gr samt acceptabel ljudnivå (blir något bättre om man trycker på ovansidan ) Signalstyrka 185-190 ( är det ok ? ) Men det viktigaste...bildkvaliten !! Hockey i HD är en fröjd för ögat. Tack till alla för informationen angående denna box. Mvh Player
- Jo det är det med resonaser i locket som jag i huvudsak vill ha bort . Att placera ut lite vikter på lämpliga ställen på locket är en metod. - 185 i signalstyrka är OK - Håller med om att bilden är i topp, av alla dessa inlägg så är det väl ingen som har klagat på bilden? så den förlåter en del andra skavanker
Postad 27 mars 2008 - 10:01
Unregistered250c16a0
-
Unregistered250c16a0
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Går verkligen hårddisken på CD:s HDbox hela tiden? Det måste väl rimligtvis gå att välja själv om man vill "buffra" det man tittar på (1 tim timeshift)???
Stämmer det att bilden blir bättre på CDs HDbox än andra boxar t.ex. Vantage-boxen. Ni som hänger med, hur går snacket?
Redigerat av Unregistered250c16a0, 27 mars 2008 - 10:06.
Postad 27 mars 2008 - 10:03
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Denna box har ju två tuners, dvs man kan spela in en kanal och titta på en annan. Frågan nu är om man kan titta på två kanaler samtidigt också?? Kan man sätta nån sorts T-koppling vid den ena tunern och köra vidare den till sovrummet. Så att man kan använda en tuner i vardagsrummet och en i sovrummet.
Jag frågar eftersom den parabolen som jag tänkte köra med har två mottagare i sig. Den går ej att utöka. Nej, tyvärr man kan bara få ut en bild, man kan skicka ut denna bild på 4 utgångar men bara samma program. Egentligen har den tre mottagare, för den har även en markmottagare. Förstår inte det med parabol med mottagare, men ett av LNB'na kan du väl byta till en quad (vilket följer med boxen), sedan så kan du med multiabonnemang ge bild till en andra TV.
Tack för svaret. Visst har denna box "bara" två st LNB-ingångar? Jag har sett att tex Topfield 7700 HDPVR har två st ingångar men oxå två LNB-UTgångar. Då borde det funka eller hur?
Postad 27 mars 2008 - 10:03
Unregistered250c16a0
-
Unregistered250c16a0
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Går verkligen hårddisken på CD:s HDbox hela tiden? Det måste väl rimligtvis gå att välja själv om man vill "buffra" det man tittar på (1 tim timeshift)???
Stämmer det att bilden blir bättre på CDs HDbox än andra boxar t.ex. Vantage-boxen. Ni som hänger med, hur går snacket?
Postad 27 mars 2008 - 10:11
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Tack för svaret. Visst har denna box "bara" två st LNB-ingångar?
Jag har sett att tex Topfield 7700 HDPVR har två st ingångar men oxå två LNB-UTgångar. Då borde det funka eller hur?
Den har bara två ingångar, men det finns andra boxar kanske från CD som har även utgångar och då gissar jag att man (med begränsning) kan se kanaler på andra TV. Vet dock för lite om detta, så se du runt i forumet
Postad 27 mars 2008 - 11:01
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Går verkligen hårddisken på CD:s HDbox hela tiden? Det måste väl rimligtvis gå att välja själv om man vill "buffra" det man tittar på (1 tim timeshift)??? ...
Ja, hårddisken buffrar alltid det som du tittar på, det finns inga inställningsmöjligheter för det.
Postad 27 mars 2008 - 11:07
oibmeh
-
oibmeh
-
Användare
-
-
115 inlägg
Någon som har koll på batterilivslängden på fjärrkontrollen?
Var inne och lekte lite i EPGn igårkväll och använde >> knappen för att titta framåt några dagar.
Efter en stund så verkade det som om boxen hade hängt sig, gick omöjligt att komma ur EPGn med TV knappen.
Gjorde då en poff/pon men efter det så har fjärren slutat att fungera, oavsett vad jag trycker på så får jag endast upp en info-ruta på TVn, jag ser på boxen att den tar emot kommandon iom att det blinkar i displayen men det enda som händer är att info-rutan kommer upp
Vad kan ha hänt?
/oibmeh
Redigerat av oibmeh, 27 mars 2008 - 11:08.
Postad 27 mars 2008 - 11:47
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Var inne och lekte lite i EPGn igårkväll och använde >> knappen för att titta framåt några dagar. Efter en stund så verkade det som om boxen hade hängt sig, gick omöjligt att komma ur EPGn med TV knappen. Gjorde då en poff/pon men efter det så har fjärren slutat att fungera, oavsett vad jag trycker på så får jag endast upp en info-ruta på TVn, jag ser på boxen att den tar emot kommandon iom att det blinkar i displayen men det enda som händer är att info-rutan kommer upp
Vad kan ha hänt?
/oibmeh
Det hände mig också i höstas och CD skickade en ny fjärrkontroll, så det är fel på den och inte batterierna som är slut. Nu hade jag en universal fjärrkontroll liggande så jag var inte helt strandsatt.
Postad 27 mars 2008 - 12:44
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Har gjort en test med komponentutgången och den skickar ut 720p på SVTHD och 1080i på övriga kanaler (har tittat på Canal+ HD samt Voom etc. Även SD kanalerna går ut i 1080i. Försökte skifta runt mellan HDMI och komponent på HD-kanalerna för att se någon skillnad, det är svårt att se någon, så jag utgår då att det inte är en ned och sedan uppskalad signal som sänds ut utan den "riktiga" HD signalen. Sedan kan man undra om inte den digitala HD signalen (HDMI) borde vara bättre än en analog överföring, vilket jag tycker mig kunna se eller ana. HDCP verkar inte vara aktiverad, den enda oro jag skulle ha, skulle vara att om HDCP var aktiverad att den då skalade ner och sedan upp, men jag tycker komponentbilden är för bra för det.
Funderade då genast på om det finns något man kan göra med denna signal, finns det komponent till digitalkonverterare som kan lagra på dator i HD format? Gissar att det är det du menar Rabalder, men är de dyra? Inga av mina tv-kort har den möjligheten.
Intressant att du inte såg någon större skillnad på HDMI o component. Jag ska göra en test på projektorn ikväll,där framkommer fel och brister tydligt. Hade varit kanon om skillnaden är försumbar. / Player
Postad 27 mars 2008 - 13:00
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Intressant att du inte såg någon större skillnad på HDMI o component. Jag ska göra en test på projektorn ikväll,där framkommer fel och brister tydligt. Hade varit kanon om skillnaden är försumbar. / Player
Om componentkablaget är av bra kvalitet finns det ingen anledning till att det skulle bli någon skillnad på bilden. Ska du däremot dra kanske 10 m kabel upp till en projektor så lär ju risken för att den analoga signal blir sämre öka.
Postad 27 mars 2008 - 15:00
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Var inne och lekte lite i EPGn igårkväll och använde >> knappen för att titta framåt några dagar. Efter en stund så verkade det som om boxen hade hängt sig, gick omöjligt att komma ur EPGn med TV knappen. Gjorde då en poff/pon men efter det så har fjärren slutat att fungera, oavsett vad jag trycker på så får jag endast upp en info-ruta på TVn, jag ser på boxen att den tar emot kommandon iom att det blinkar i displayen men det enda som händer är att info-rutan kommer upp
Vad kan ha hänt?
/oibmeh
Du kan prova att ta ut batterierna och sätta tillbaka dem igen Intressant att du inte såg någon större skillnad på HDMI o component. Jag ska göra en test på projektorn ikväll,där framkommer fel och brister tydligt. Hade varit kanon om skillnaden är försumbar. / Player Om componentkablaget är av bra kvalitet finns det ingen anledning till att det skulle bli någon skillnad på bilden. Ska du däremot dra kanske 10 m kabel upp till en projektor så lär ju risken för att den analoga signal blir sämre öka.
Tycker att det borde bli sämre för det blir väl en extra digital > analog > digital konvertering. Jag satt dock inte och jämförde så länge, 10minuter, men tyckte inte att det var så stor skillnad.
Postad 27 mars 2008 - 15:43
matz78
-
matz78
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag skrev ett mail till CD där jag frågade om buggarna, ljudnivån och lite till, detta är det svar jag fick.
Skickade även med en länk till detta forum.
Hej och tack för ditt mail
Sedan vi lanserade PVR HDTV-boxen har vi uppdaterat programvaran i boxen två gånger, därför är nu de flesta av de s.k. "småbuggarna"
borta. Boxen fungerar i överlag väldigt bra. Angående ljudnivån på boxen så finns det, som du säkert förstår fläktar i den, som kyler hårddisken (som är igång hela tiden, då boxen alltid spelar in den senaste timmen när man tittar på ett program). I och med att fläktarna går hela tiden så medför givetvis de att ljudnivån är högre än på en vanlig digitalmottagre utan hårddisk.
Det stämmer också att boxen endast tar emot kanaler som sänds på Thor-satelliten. Detta kommer heller inte att åtgärdas, eftersom att Canal Digital endast sänder på Thor-satelliten.
På kundtjänst känner vi inte till något om någon ny HDTV-mottagare från Sagem.
Postad 27 mars 2008 - 16:29
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Jag har fått svar på min reklamation av boxen och de skickar en ny till mig för att testa, om denna skulle funka lika illa eller sämre skulle vi "lösa det" på telefon. I mitt brev förklarade jag att om det inte funkar har jag för avsikt att köpa annan box...mitt problem är som inte helt ovanligt att hd och fläkt är felaktigt / dåligt fastmonterade med högt oljud + resonanser i chassi.
CD svarade också att de inte hade information att de skulle komma nya trimmad boxar angående oljudet från Sagem, som någon annan på CD sagt till annan forummedlem i tidigare post. Skit..
Ja, ja...vi får se!
Postad 27 mars 2008 - 16:33
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
CD svarade också att de inte hade information att de skulle komma nya trimmad boxar angående oljudet från Sagem, som någon annan på CD sagt till annan forummedlem i tidigare post. Skit..
Ja, ja...vi får se!
Det skulle CD aldrig erkänna, det skulle få till följd att alla med gamla boxen skulle kräva att få byta ut sin box. Näe, om de gör något så smyger de ut en uppdaterad box, så dör "problemet" ut av sig själv, iallafall för nya kunder.....
Redigerat av what17ever, 27 mars 2008 - 16:34.
Postad 27 mars 2008 - 18:04
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Det var det att jag tycker den beter sig om den bara använde ett LNB eller enbart en mottagare. Därför bör du se till att det verkligen kommer något via LNB2
Runt 170 på både Sat1 och Sat2 så signalstyrkan är inte problemet. Däremot så fick jag idag återigen möblera om markkanalerna. TV6 var borta från plats 6 och där stod det nu Kanal 5 (mark). Jag förskökte ju spela in från Kanal 5 på plats 5 när det strulade. Det verkar som om det är dessa ständiga och spontana platsändringarna som orsaker problemen med inspelningarna. Tycker detta är allvarligt.
Postad 27 mars 2008 - 18:19
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Har gjort en test med komponentutgången och den skickar ut 720p på SVTHD och 1080i på övriga kanaler (har tittat på Canal+ HD samt Voom etc. Även SD kanalerna går ut i 1080i. Försökte skifta runt mellan HDMI och komponent på HD-kanalerna för att se någon skillnad, det är svårt att se någon, så jag utgår då att det inte är en ned och sedan uppskalad signal som sänds ut utan den "riktiga" HD signalen. Sedan kan man undra om inte den digitala HD signalen (HDMI) borde vara bättre än en analog överföring, vilket jag tycker mig kunna se eller ana. HDCP verkar inte vara aktiverad, den enda oro jag skulle ha, skulle vara att om HDCP var aktiverad att den då skalade ner och sedan upp, men jag tycker komponentbilden är för bra för det.
Funderade då genast på om det finns något man kan göra med denna signal, finns det komponent till digitalkonverterare som kan lagra på dator i HD format? Gissar att det är det du menar Rabalder, men är de dyra? Inga av mina tv-kort har den möjligheten.
Har surfat förbi PCI videograbber kort med komponentingång som kostat runt 1500-2000 USD!
Postad 27 mars 2008 - 18:52
KrilleB
-
KrilleB
-
Rookie
-
9 inlägg
Runt 170 på både Sat1 och Sat2 så signalstyrkan är inte problemet. Däremot så fick jag idag återigen möblera om markkanalerna. TV6 var borta från plats 6 och där stod det nu Kanal 5 (mark). Jag förskökte ju spela in från Kanal 5 på plats 5 när det strulade. Det verkar som om det är dessa ständiga och spontana platsändringarna som orsaker problemen med inspelningarna. Tycker detta är allvarligt.
Jag har också haft detta problem, med samma signalstyrka på både LNB1 & LNB2 runt 170 jag med. När den programmerade inspelningen startade bytte boxen kanal till inspelningen och sedan gick det inte att byta. När jag avbröt inspelningen och sedan tryckte på inspelning direkt blev resultatet detsamma att inspelningen startade och det gick inte att byta kanal. För mig löste sig det dock när jag startade om mottagaren men om det återkommer kanske det är något för buglistan.
Postad 27 mars 2008 - 19:55
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har också haft detta problem, med samma signalstyrka på både LNB1 & LNB2 runt 170 jag med. När den programmerade inspelningen startade bytte boxen kanal till inspelningen och sedan gick det inte att byta. När jag avbröt inspelningen och sedan tryckte på inspelning direkt blev resultatet detsamma att inspelningen startade och det gick inte att byta kanal.
För mig löste sig det dock när jag startade om mottagaren men om det återkommer kanske det är något för buglistan.
Vi fick ju alla detta direkt efter uppdateringen till 1.4.1, men det löstes ju med en power off/on, och för några efter en återställare. Förstår inte riktigt vad det beror på men den beter sig om att den tror att den redan utnyttjar båda kanalerna. Jag tar med det i bugglistan (blev nr 35) för att ha spårning på den. Tycker ni ska försöka med en återställare och se om det kan hjälpa (om ni inte redan har försökt detta) Har någon av er haft problem att programmera parallella inspelning (två satellitkanaler på samma tid) via EPG, felen verkar sammanlänkade Har surfat förbi PCI videograbber kort med komponentingång som kostat runt 1500-2000 USD!
Ja, det är ju en slant, det får ju finnas gränser för vad man kan betala för att spara
Redigerat av Unregistered124686ac, 27 mars 2008 - 19:53.
Postad 27 mars 2008 - 19:58
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Har surfat förbi PCI videograbber kort med komponentingång som kostat runt 1500-2000 USD!
Ja, det är ju en slant, det får ju finnas gränser för vad man kan betala för att spara 
Speciellt som det inte finns ngn garanti för att man långsiktigt får ut HD på komponentutgången.....
Postad 27 mars 2008 - 20:13
btl
-
btl
-
Rookie
-
7 inlägg
Har någon av er haft problem att programmera parallella inspelning (två satellitkanaler på samma tid) via EPG, felen verkar sammanlänkade
Ja, det har varit så några dagar.
Då har jag tagit bort den första inspelningen, lagt till den andra och därefter lagt till den första igen.
Då har det fungerat.
Däremot har jag inte haft det andra problemet att tvingas starta inspelningen manuellt.
/ Tomas
Postad 27 mars 2008 - 20:27
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag har nu testat och jämfört HDMI vs component.
Kablarna till projektorn är 10 m långa,bildstorleken 90'.
HD signalerna fungerar utan anmärkning oavsett vilken kabel man använder.
Bildkvaliten är näst intill likvärdig,möjligt att HDMI är liiiiiite skarpare...men det
är mycket svårt att urskilja.
/ Player
Redigerat av Unregisteredb3489e70, 27 mars 2008 - 20:28.
Postad 27 mars 2008 - 21:25
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Snackade med CD idag och de sa att de kännde till problemen och de skulle vara åtgärdade i batch 4 som kommer om några veckor. hehe Ni får se...
Postad 27 mars 2008 - 22:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Snackade med CD idag och de sa att de kännde till problemen och de skulle vara åtgärdade i batch 4 som kommer om några veckor. hehe Ni får se...
Menar du miiiissssljuuudet? Hoppas det, var det något annat som var i görningen buggfixar i mjukvara? Hittade en ny typ av "bugg". Inne i EPG'n så tyckte jag av misstag på siffran för kanal istället för att lämna med TV. Vad som hände första gången var att boxen startade om och jag hamnade sedan tillbaka med kanallista A (huvudlistan) så jag fick byta till B i menyn. Jag testade detta sedan två gånger till och dessa gånger så när jag tryckte på en siffra så bytte jag till lista A inne i EPG'n och hamnde på det numret, men när jag gick ur EPG, så var jag tillbaka på min favoritlista B. Den fjärde gången så vet jag nog inte vad jag gjorde men då fick jag även ut A listan till TV (men ingen omstart), så att jag var tvingad att byta tillbaka i Menyn/Favoriter.
Redigerat av Unregistered124686ac, 27 mars 2008 - 22:25.
Postad 27 mars 2008 - 22:28
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Missljudet kan aldrig fixas med mjukvara. Där fordras handpåläggning av den mer handfasta sorten medelst bättre fastsättning av fläkt, hårddisk samt moderkort.
Det mjukvaran kan fixa till är temperaturstyrningen av fläkten. Inget annat så som jag har uppfattat det hela.
Möjligen då att få valet att stänga av den timslånga preventiva kopieringen som görs till HD'n hela tiden. Den lösningen hoppas jag själv på!
Wasgo
Postad 27 mars 2008 - 22:38
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Missljudet kan aldrig fixas med mjukvara. Där fordras handpåläggning av den mer handfasta sorten medelst bättre fastsättning av fläkt, hårddisk samt moderkort. Det mjukvaran kan fixa till är temperaturstyrningen av fläkten. Inget annat så som jag har uppfattat det hela. Möjligen då att få valet att stänga av den timslånga preventiva kopieringen som görs till HD'n hela tiden. Den lösningen hoppas jag själv på!
Wasgo 
Det är en hårdvarulösning på G, som CD har utvärderat och som sänker ljudnivån. När denna släpps på nya boxar visste de inte på CD när jag pratade med dem, men det verkar från två? källor inom forumet nu att det kanske sker om några veckor. CD har inte ännu bestämt hur de ska hantera befintliga boxar, men de har inte glömt oss Jag har lagt fram för CD ett förslag på en kombination med HW och SW lösning. Men CD är inte säker på att det är så lätt att ordna styrning av HDD'n, så det är nog något som dröjer. Men jag håller med jag skulle gärna ser en tyst box som man kan ha på dygnet runt utan fläkt och HDD, och att fläkt och HDD startar när man aktiverar behovet.
Postad 27 mars 2008 - 22:47
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Missljudet kan aldrig fixas med mjukvara. Där fordras handpåläggning av den mer handfasta sorten medelst bättre fastsättning av fläkt, hårddisk samt moderkort. Det mjukvaran kan fixa till är temperaturstyrningen av fläkten. Inget annat så som jag har uppfattat det hela. Möjligen då att få valet att stänga av den timslånga preventiva kopieringen som görs till HD'n hela tiden. Den lösningen hoppas jag själv på!
Wasgo  Det är en hårdvarulösning på G, som CD har utvärderat och som sänker ljudnivån. När denna släpps på nya boxar visste de inte på CD när jag pratade med dem, men det verkar från två? källor inom forumet nu att det kanske sker om några veckor. CD har inte ännu bestämt hur de ska hantera befintliga boxar, men de har inte glömt oss
Jag har lagt fram för CD ett förslag på en kombination med HW och SW lösning. Men CD är inte säker på att det är så lätt att ordna styrning av HDD'n, så det är nog något som dröjer. Men jag håller med jag skulle gärna ser en tyst box som man kan ha på dygnet runt utan fläkt och HDD, och att fläkt och HDD startar när man aktiverar behovet.
Jag själv som planerar att ha HD-boxen i sovrummet där man vill att det ska vara tyst när man somnar in, tycker att detta är en viktig punkt för Sagem att åtgärda. Har sen tidigare en fläktlös receiver där just pga att den är helt tyst. W
Postad 27 mars 2008 - 22:47
miclak
-
miclak
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej!!
Har fått uppfattningen att de flesta tycker att ljudsynk problemet nu är löst efter senaste uppdateringen men
för mig har det blivit värre.
Inget inspelat material utan problem och det går heller inte att fixa med play/pause knappen som det
gjorde förut.
Finns det fler med samma problem.
Ska ringa till CD imon och se vad dom har för roligt svar på detta.
Postad 28 mars 2008 - 00:16
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Det är bara att inse att man får olika svar och bemötande varje gång man kontaktar CD.
På direkt fråga av mig angående tystare boxar som ska vara på G, svarade en på CD via mail att det inte fanns någon sådan information att tillgå. Mig ska de skicka en ny box till nu, trots att jag sa att jag gärna väntade om ny "version" var på G. Vilken cirkus...
Postad 28 mars 2008 - 01:14
Peter33
-
Peter33
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Har idag canal digital och den gamla Nokia boxen (9802) men funderar på att byta till HD boxen med Hårdisk. Skälet är dels att få HD samt möjlighet att se på en kanal och spela in en annan. Har även fått ett erbjudande från CD att om jag köper en HD box senast den 31/3 så får jag behålla familjepaketet med Canal + total till samma pris i två år till (385 kr/mån) annars kommer det att höjas till 419 kr/mån från och med den 1/4.
Efter att ha läst lite i den här tråden så har jag dock blivit osäker. Är bugg listan i treje inlägget fortfarande aktuell (med andra ord är dessa buggar ej fixade ännu)?
Jag vill även kunna spela in program på min Pioneer DVD med hårdisk. Hörde någonstans att det inte skulle gå att spela in från den här boxen på en separat brännare (tror det endast gällde de kodade kanalerna då de enligt uppgift skulle skickas krypterade från CD boxen (via scart RGB)). Är det någon som kan bekräfta om detta stämmer elller om det är felaktigt. Fungerar det inte att spela in program på min dvd med hårddisk så blir det inget köp då detta är ett krav från min sida.
Ett annat krav på boxen är att om jag programmerar en inspelning så måste jag kunna lita på att inspelningen verkligen blir av annars blir det inte heller något köp (reser och jobbar mycket så det är sällan jag ser ngt i "live", oftast ser jag det inspelat i efterhand). Kan man lita på detta med den här boxen?
Postad 28 mars 2008 - 06:15
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har idag canal digital och den gamla Nokia boxen (9802) men funderar på att byta till HD boxen med Hårdisk. Skälet är dels att få HD samt möjlighet att se på en kanal och spela in en annan. Har även fått ett erbjudande från CD att om jag köper en HD box senast den 31/3 så får jag behålla familjepaketet med Canal + total till samma pris i två år till (385 kr/mån) annars kommer det att höjas till 419 kr/mån från och med den 1/4. Efter att ha läst lite i den här tråden så har jag dock blivit osäker. Är bugg listan i treje inlägget fortfarande aktuell (med andra ord är dessa buggar ej fixade ännu)?
Jag vill även kunna spela in program på min Pioneer DVD med hårdisk. Hörde någonstans att det inte skulle gå att spela in från den här boxen på en separat brännare (tror det endast gällde de kodade kanalerna då de enligt uppgift skulle skickas krypterade från CD boxen (via scart RGB)). Är det någon som kan bekräfta om detta stämmer elller om det är felaktigt. Fungerar det inte att spela in program på min dvd med hårddisk så blir det inget köp då detta är ett krav från min sida.
Ett annat krav på boxen är att om jag programmerar en inspelning så måste jag kunna lita på att inspelningen verkligen blir av annars blir det inte heller något köp (reser och jobbar mycket så det är sällan jag ser ngt i "live", oftast ser jag det inspelat i efterhand). Kan man lita på detta med den här boxen?
Enligt första ryktet om "uppdaterad" box, så sas att alla fel skulle var fixade i den "nya" boxen. Bara det låter ju väldigt överdrivet, vilket vi så klart inte tror på. Det kan ju vara så att i alla fall fläktens fixering är fixad? resten är ju enklare att ta med uppdateringar av mjukvara. Sedan kom det ytterligare ett rykte om justerad box. Notera ingen av dessa har sagt att denna uppdaterinng skulle gälla fläkten. Min information från CD är att det finns ett förslag på fläktlösning, men om detta kommer nu eller om några månader vet jag inte, man kan ju ändå ha en förhoppning att det någon gång ska åtgärdas. Alla som kan bör ju höra med CD och se om vi tillsammans kan ge en bild om hur och när eventuellt uppdaterade boxar kommer ut. Det kanske går att beställa en box nu, men med en leverans lite senare, för att försöka få med uppdateringen???? Bugglistan som finns i #3 är aktuell, du kan se längst ner när den senast editerades. Sedan så kan det var så att alla problem gäller inte alla apparater, jag ska försöka att uppdatera listan med info om det är en generell bugg eller enstaka Inga problem att föra över material från boxen, denna bugg fixades i den första buggfixen, tror att det var 1.4.0 som den hette. De problem som tidigare har varit och som åtgärdats är borttagna i bugglistan. Jag skulle nog tro att man ändå kan lita på satta inspelningar, det finns dock några enstaka som haft problem, du får läsa bugglistan och undvika att sätta den typ av programmering
Redigerat av Unregistered124686ac, 28 mars 2008 - 06:31.
Postad 28 mars 2008 - 07:27
Maths
-
Maths
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hej!
Eftersom jag har en box som låter väldigt mycket är jag på CD lite då och då om att få en box som är tyst. Det blir i stort sett alltid samma svar vilket är att förhandlar med sin leverantör om att de skall lösa problemet. Detta har de sagt i tre månader nu. I går hade jag nya kontakter med dem och jag skulle få min tredje box nu. Dock finns inga boxar i lager för tillfället. Först pratade jag med en kille som sa att det kommer nya boxar om 14 dagar men sen pratade jag med en tjej som sa att det kommer nya boxar om tre veckor, lika oredigt som vanligt när man ringer deras kundtjänst. Ingen vet dock om det är tysta boxer som är på väg.
/Mats
Postad 28 mars 2008 - 07:52
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej!
Eftersom jag har en box som låter väldigt mycket är jag på CD lite då och då om att få en box som är tyst. Det blir i stort sett alltid samma svar vilket är att förhandlar med sin leverantör om att de skall lösa problemet. Detta har de sagt i tre månader nu. I går hade jag nya kontakter med dem och jag skulle få min tredje box nu. Dock finns inga boxar i lager för tillfället. Först pratade jag med en kille som sa att det kommer nya boxar om 14 dagar men sen pratade jag med en tjej som sa att det kommer nya boxar om tre veckor, lika oredigt som vanligt när man ringer deras kundtjänst. Ingen vet dock om det är tysta boxer som är på väg.
/Mats
En lite gnutta av hopp kan det dock ändå vara, men som sagt det är ju inga garantier. Sedan så tror jag inte man ska tro på en tyst box utan en tystare box. Vad jag vet så är det bättre fixering av fläkt mm, man kan väl hoppas att de kan nå upp till en nivå som våra forumsmedllemmar kan nå på någon timmas uppgradering Jag har uppdaterat bugglistan #3 med en uppskattad omfattning av varje bugg. Har ni synpunkter på vilka boxar som är drabbade så hör av er, eller övriga ändringar i listan. Vore väl fint om vi kunde hålla den så bra som möjligt, vilket både hjälper oss direkt med att veta vad man kan råka ut för och kanske undvika vissa saker samt att CD/Sagem, som får bugglistan, någon gång åtgärdar felen och som vi då får glädje av längre fram
Postad 28 mars 2008 - 09:02
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej!!
Har fått uppfattningen att de flesta tycker att ljudsynk problemet nu är löst efter senaste uppdateringen men för mig har det blivit värre. Inget inspelat material utan problem och det går heller inte att fixa med play/pause knappen som det gjorde förut. Finns det fler med samma problem. Ska ringa till CD imon och se vad dom har för roligt svar på detta.
Tänk på att ljudsynkfixen bara fungerar på program efter 5/3. Tycker nog att det har fungerat bra nu. Tidigare var det alltid fel vid timeshift (kanske något bättre på gjorda inspelningar). Jag har idag aldrig problem med timeshift och jag tror att de inspelningar jag har haft problem med har varit före 5/3 och de har jag kunnat fixa till med paus/start. Hur är det för er andra?
Postad 28 mars 2008 - 10:07
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har sett att tex Topfield 7700 HDPVR har två st ingångar men oxå två LNB-UTgångar. Då borde det funka eller hur?
Hej, jag har forskat lite i loop throut eller IF out som det heter och man kan inte köra två mottagare med denna genomgång. Sätter du på den 1:a boxen i kedjan så spärrar du genomgången. Det enda alterntiv som jag ser är att du tex sätter tex CD billigaste box på kabeln LNB2 till HD HDD boxen, och att du då kan använda denna lilla box till en andra TV när du då så önskar, men att du då inte tex kan spela in två program på din HD HDD box (samtidigt). När du inte använder din lill box, så fungera HD boxen precis som vanligt. Ett annat alterntiv är som sagt att sätta upp en fyrkantsantenn till, då kan du använda den till två andra boxar. Eller om det är i en bostadsrättsförening att du får nöja dig med deras kabel-TV till de andra TV?
Postad 28 mars 2008 - 10:49
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Hej, jag har forskat lite i loop throut eller IF out som det heter och man kan inte köra två mottagare med denna genomgång. Sätter du på den 1:a boxen i kedjan så spärrar du genomgången. Det enda alterntiv som jag ser är att du tex sätter tex CD billigaste box på kabeln LNB2 till HD HDD boxen, och att du då kan använda denna lilla box till en andra TV när du då så önskar, men att du då inte tex kan spela in två program på din HD HDD box (samtidigt). När du inte använder din lill box, så fungera HD boxen precis som vanligt. Ett annat alterntiv är som sagt att sätta upp en fyrkantsantenn till, då kan du använda den till två andra boxar. Eller om det är i en bostadsrättsförening att du får nöja dig med deras kabel-TV till de andra TV?
Tack för dina undersökningar. Ytterligare en antenn går inte. Men den lösningen som du skriver om skulle passa mig perfekt. Kan man göra så med denna CDs PVR-box så vore det kanon. Vet du att det går? Mao att man antingen kan kolla på var sin kanal o de olika rummen men när man stänger av boxen i sovrummet så funkar PVR-boxen som vanligt i vardagsrummet dvs titta på en kanal och spela in en annan. Eller behöver man en/två LNB-out på sin box för att detta skall funka?
Postad 28 mars 2008 - 10:50
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Hej!!
Har fått uppfattningen att de flesta tycker att ljudsynk problemet nu är löst efter senaste uppdateringen men för mig har det blivit värre. Inget inspelat material utan problem och det går heller inte att fixa med play/pause knappen som det gjorde förut. Finns det fler med samma problem. Ska ringa till CD imon och se vad dom har för roligt svar på detta. Tänk på att ljudsynkfixen bara fungerar på program efter 5/3. Tycker nog att det har fungerat bra nu. Tidigare var det alltid fel vid timeshift (kanske något bättre på gjorda inspelningar). Jag har idag aldrig problem med timeshift och jag tror att de inspelningar jag har haft problem med har varit före 5/3 och de har jag kunnat fixa till med paus/start. Hur är det för er andra?
Jag har inte sett några ljudsynkproblem vare sig på gammalt eller nyare inspelat material efter den senaste uppgraderingen.
Postad 28 mars 2008 - 12:34
Petlin
-
Petlin
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Idag ringer en säljare från CD till mej för jag tänkte teckna ett familjepaket+Hd(inspelningsbara boxen) till tv nr 2 (har viasat på tv nr 1). Så jag surfa in på denna tråd (chockad när jag hittade 68 sidor problem) för att konstatera att jag gör rätt. Jag är ingen kvalificerad användare (som många av er andra). Två saker oroar mej mer, ljudnivån och om man ev inte kan leverera boxen direkt. Min fråga är dock finns det några bra/bättre altenativ? Skall jag köpa någon annan box eller välja någon annan lösning?
Postad 28 mars 2008 - 12:37
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Tack för dina undersökningar. Ytterligare en antenn går inte. Men den lösningen som du skriver om skulle passa mig perfekt. Kan man göra så med denna CDs PVR-box så vore det kanon. Vet du att det går? Mao att man antingen kan kolla på var sin kanal o de olika rummen men när man stänger av boxen i sovrummet så funkar PVR-boxen som vanligt i vardagsrummet dvs titta på en kanal och spela in en annan.
Eller behöver man en/två LNB-out på sin box för att detta skall funka?
Jo, om jag har fattat det rätt så kan du sätta en enklare box i sovrummet (denna box ska ha loop through) så att du sedan kan dra den vidare till LNB2 ingången på HD boxen. Någon annan får gärna konfirmera. Den begräsnsningen som blir är att när du har sovrumsboxen på så fungerar HD boxen som om det bara var en kabel in (eftersom den andra är spärrad). Vad detta ger för begränsningar på HD boxen är jag osäker på? Någon annan som vet om man i vissa fall kan spela in två kanaler samtidigt eller titta på en kanal och spela in en annan om man bara har en kabel?? om de två kanaler man har valt ligger med samma polarisation och på samma transponder  eller är det alltid så att man endat har en kanal att tillgå om man har en kabel?
Postad 28 mars 2008 - 12:45
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Idag ringer en säljare från CD till mej för jag tänkte teckna ett familjepaket+Hd(inspelningsbara boxen) till tv nr 2 (har viasat på tv nr 1). Så jag surfa in på denna tråd (chockad när jag hittade 68 sidor problem) för att konstatera att jag gör rätt. Jag är ingen kvalificerad användare (som många av er andra). Två saker oroar mej mer, ljudnivån och om man ev inte kan leverera boxen direkt. Min fråga är dock finns det några bra/bättre altenativ? Skall jag köpa någon annan box eller välja någon annan lösning?
För det mesta fungerar boxen riktigt bra, men det är klart att ibland kan man bli lite sur att man måste starta om den för en hängning, men det kanske bara är en gång i veckan eller ännu färre. Tycker du ska försöka få ut något från CD om missljudet, om det är en 2-3 veckors väntan så tycker jag nog det är bra om det ger en tystare box. Jag är inte säker på att de andra alternativ som finns skulle var ett bättre alterntiv för en icke "kvalificerad användare", jag tror nog denna HD HDD box är ganka enkel att sköta, jag tror nog de flera av oss skulle vilja ha lite fler valmöjligheter med boxen. En bättre box skule då kanske vara viasat, men de ligger ju klart efter i programutbud, och när nu HD kanalerna kommer att ingå i faniljepaketet så har det blivit riktigt bra.
Postad 28 mars 2008 - 12:51
Petlin
-
Petlin
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Tack för ditt svar que.
Eftersom man ändå ska betala för boxen, så var min tanke om man skulle välja någon annan.Men då garanterar väl inte CD att det fungerar, om jag har förstått det hela rätt.
Postad 28 mars 2008 - 13:11
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Tack för ditt svar que. Eftersom man ändå ska betala för boxen, så var min tanke om man skulle välja någon annan.Men då garanterar väl inte CD att det fungerar, om jag har förstått det hela rätt.
Så är det. Det är med denna boxen de garanterar att det ska funka, men det funkar med andra boxar också. Det finns boxar med mer finesser och som är tystare. En annan grej som gör att de förordar denna box också är att det inte finns några möjligheter att "tanka" ur hårddisken på HD-upplöst inspelat material. Det är ett krav från filmbolagen har jag för mig. Andra boxar kan du få ut materialet i HD-format till tex en extern hårddisk. På denna box kan man förstås ansluta tex en hårddiskinspelare men du kan inte spela in i HD-format på den.
Postad 28 mars 2008 - 13:19
Petlin
-
Petlin
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag är tacksam att ni delar med er av erfarenheterna/kunskaperna!
Har ni något förslag på alternativ box?
Postad 28 mars 2008 - 13:30
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
För det mesta fungerar boxen riktigt bra, men det är klart att ibland kan man bli lite sur att man måste starta om den för en hängning, men det kanske bara är en gång i veckan eller ännu färre.
Nja, igår kväll hängde sig boxen 2 ggr när jag surfade runt i EPG. Första gången var det ingen bild när jag lämnade EPG och fjärren tog ej. Andra gången stängde boxen av sig av sig självt. En knasig grej vid spontan avstängning eller vid avstängning med knappen på boxen när den har hängt sig är att displayen visar som om den startar upp (dvs "Init") innan den stänger av sig. Dvs, det tar lika lång tid för den att stänga av sig som det normalt tar när man startar upp. Följden av detta blir att en omstart efter hängning tar dubbelt så lång tid som en normal uppstart.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|