Vet inte vilken typ av anmälan och för vad?
Missbruk av dominerande ställning - Konkurrensverket.
(därmed inte sagt att man når någon framgång men det är en väg)
Redigerat av Lindholm R, 17 January 2009 - 16:45.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
10 relaterade trådar
Postad 17 January 2009 - 16:45
Missbruk av dominerande ställning - Konkurrensverket. (därmed inte sagt att man når någon framgång men det är en väg) Redigerat av Lindholm R, 17 January 2009 - 16:45. Postad 17 January 2009 - 19:48
Jag har alltså inte 29-minuters buggen än och nu kan man ju av ovanstående ha en rimlig förklaring till när den uppstår. Min teori är att den uppstår när hårddisken har blivit full. Ska försöka att inte fylla hårddisken (nu 82% full) så får vi se hur det går. Alla ni andra som har buggen kan ni uppge när den uppstod, från inköpstillfället och hur full hårddisken då var. Köpte min den 20:e december. Postad 17 January 2009 - 19:59
Har haft min sen den dag den släpptes. Upptäckte 29-minutersbuggen direkt, på i stort sett tom disk Postad 17 January 2009 - 20:23 Nja det där med full hårddisk är nog inte problemet. Jag har haft min nästan full sen i julas o det tog ju väldigt lång tid innan buggen dök upp. Har inte drabbats av den mer sen andra gången den dök upp. Har kört med boxen i standby. Redigerat av it2ceda, 17 January 2009 - 20:42. Postad 17 January 2009 - 22:07
Hörde att canal digital ska få animal planet HD snart! Varför ligger comhem efter jämt när de gäller nya Hdkanaler?!
Postad 18 January 2009 - 00:17
Jag råkade på 29 minuters buggen direkt bland mina första 5 inspelningar.
Postad 18 January 2009 - 12:25
Första gången då jag hade boxen i standby men med inspelningar schemalagda. Hade då haft boxen drygt tre veckor men alltid sett till att boxen var på då inspelning skulle göras. Disken var vid tillfället då buggen dök upp fylld till kanke lite drygt 50%. Postad 18 January 2009 - 16:34 Tyvärr så tar inte Konkurrensverket emot anmälningar av missbruk av dominerande ställning. Jag kollade upp det tidigare. Man får tipsar dem om det, men man får inget svar, och det känns rätt meningslöst. Om man ringer till konkurrensverket men den här frågan så hänvisar de till ARN. Flera konsumenter fick rätt mot CH i ARN angående förre HD boxen. ARN ansåg att bildkvalitén måste vara av väldig hög kvalitet om man betalar extra för HD. Postad 18 January 2009 - 16:37
Edit: Läste igenom trpden lite noggranare, och egentligen håller jag med, det är konkurrensverket som gäller. Som sagt får man inte anmäla, men om flera tipsar dem, så kanske de kollar upp saken, vem vet.
Postad 18 January 2009 - 16:43
Någon som vet hur favoritlistan funkar?
Jag har gjort en favoritlista med den sortering som jag villa ha men när jag trycker på giude kommer standardlistan fram med alla kanaler även dom som jag inte abbonerar på samt att sorteringen är fel. Hur fixar man detta? Postad 18 January 2009 - 16:51
Stämmer det att man får bara en HD kanal (TV4 HD) i Large abonnemanget, förutom SVT HD som är gratis? Jag tog för givet att man fick samtliga kanaler (förutom filmkanalerna och PPV), men så är det inte enligt CHs hemsida.
Postad 18 January 2009 - 16:57 Det stämmer, du måste abonnera på "HD-paketet" eller "Medium 8 favoriter HD" för att få fler HD-kanaler. Om du abonnerar på TV1000/Viasat Sport eller Canal+ så ingår deras HD-kanaler. Postad 18 January 2009 - 17:06
Nu har jag lämnat in min på lagning, kunde ta upp till två veckor sa dom återkommer när jag vet vad surrandet berodde på Postad 18 January 2009 - 19:03 Tryck så här: Lista->Gröna knappen->ok Dock så finns det en bugg när du stänger av boxen som gör att den ibland glömmer att du valt favoritlistan, upprepa då ovanstående. Postad 18 January 2009 - 20:04
Om jag väljer Comhems small abonemang och sedan kompleterar med dom tillvalskanaler som finns att välja mellan så verkar det som jag kan välja HD kanaler. Det verkar då som jag slipper den nya kortavgiften eller får jag den så fort man väljer tillvalskanaler?
Thomas Postad 18 January 2009 - 21:25
Första PVR-boxen för mig… har bara väntat på en HDPVR och vilket lyft det blev för mitt TV-tittande !!!
Köpte den på Expert för drygt 2900 kr. Fick det priset då jag valde Large, Canal+ Total och HD-packetet i 12 månader. Hade jag bundit Large i 24 månader hade boxen kostat omkring 1990 kr. Blev lite sur över att inte Comhem accepterade numret på mitt gamla programkort när de nya abonnemangen tecknades i butiken, det krävdes alltså ett helt nytt programkort (säkert årsavgift på den). Comhem avslutade det gamla programkortet retroaktivt från samma datum som jag köpte boxen. Tack för det iaf. Har kopplat den via HDMI till Sony X3000 och ljudet optiskt till en Sony hemmabio. Den bifogad antennkabeln orsakade helt vanvettiga störningar på HD-kanalerna, jag ändrade till en vanlig kvalitetskabel och då blev HD-kanalerna helt störningsfria. Har anslutit mitt TV-set till ett ojordat eluttag och har Comhems tre hål i väggen. Har även anslutit min HTPC via HDMI till TV:n och när jag skiftar HDMI-kanal mellan HTPC och HDPVR så får jag en helt grön ruta i drygt en halv sekund, det är väl min TV som ställer om sig automatiskt till HDPVR-boxens upplösning och färgsystem… Det går att skifta mellan alla upplösningar med V-format knappen och jag har inte råkat ut för 29 minuters buggen när jag spelat in HD-filmer i standby-läge. När det gäller vilken upplösning man ska välja i boxen så kan jag inte avgöra vilken som ger bäst bild på min TV. Jag kör iaf med Original och min TV ställer in sig automatiskt på den upplösning. Vad som inte fungerar: Kan inte reglera ljudet (Dolby Digital) via boxens fjärr när jag ser på vissa HD-kanaler. Text-TV funkar inte som tidigare beskrivits i tråden. Vidare har jag inte fått till det när man ska välja kod för TV, Audio och DVD i boxens fjärrkontroll, blir väl att köpa en kvalitets fjärrkontroll som går att programmera… Har haft kompisar hit och kollat kvalitén på HD-kanalerna. Dem svär på att jag har bättre HD-bild på min Sony X3000 än vad dem har på sina sina TV som kostat omkring 10k. Så det handlar väl i många stycken om vad själva Tv:n presterar… / må väl Redigerat av Seafront, 18 January 2009 - 22:12. Postad 19 January 2009 - 10:38
Jag har haft boxen i snart 2 veckor och jag är än så länge jäkligt nöjd med den. Jag har iofs inte haft någon pvr innan utan väntade på denna...
Jag har dock ett par frågor till er som använt den ett tag: 1. Jag har pvr:at en jäkla massa film från Canal+ och TV1000 under dom här första två veckorna när man har alla kanaler gratis (man får ju passa på), kommer jag att kunna se filmerna efter att kanalerna är låsta igen eller styr programkortet om de går att titta på? 2. Har någon lyckats kopiera inspelat material till och från en USB-disk så att man kan titta på det igen? Jag har testat att formatera USB-disken med både FAT32 (<4GB) och EXT3 (>4GB) och det verkar gå utmärkt att kopiera filmer TILL USB-disken, de dyker upp i listan på USB1 och jag har också lyckats kopiera de filerna till min dator så dom verkar OK. Men när jag försöker kopiera tillbaka filmerna till boxen dyker de inte upp i listan på HDD fastän jag får en progressbar med kopieringsförloppet, funkar detta för er? Postad 19 January 2009 - 10:42
Titta ett par sidor tillbaka i tråden. https://www.minhembi...s...t&p=2253688 Postad 19 January 2009 - 12:28 Du kommer tyvärr inte kunna kolla på filmerna när gratisperioden tar slut. Edit: Jag hade fel, det fungerar fint! Redigerat av hyslopc, 19 January 2009 - 14:29. Postad 19 January 2009 - 12:40 Det går hur bra som helst. Jag spelade in 30 filmer från TV1000 under de första två veckorna och samtliga går bra att se nu efter provtiden gått ut. Postad 19 January 2009 - 12:41
Varför skulle man inte kunna det? Filmerna ligger ju sparade på hårddisken. Eller ? Postad 19 January 2009 - 12:49
Vad kör du för reciver? Jag va tvungen att koppla via optisk till min onkyo 605. Med HDMI fick jag inte 5.1. Postad 19 January 2009 - 12:52
Följde din länk och kollade, hittade ingenting om usb-disk, bara diskussioner om 29-minutersbuggar och kortavgifter. Sägas bör att jag försökt söka igenom forumet i 2 dagar för information om det här och inte hittat någonting matnyttigt som jag kan använda... Är det bara jag som är intresserad av det här? Postad 19 January 2009 - 12:53
En grej med ljudet, jag såg lokala nyheterna en kväll under provtiden och stängde då av förvalet till Dolby Digital 5.1 för att få ljud. Sen glömde jag bort det ett par dagar och nu när jag ser filmerna jag spelade in under den tiden är de inte inspelade i DD. Det kan vara en grej att se upp med, förvalet gäller inte bara tittande utan även inspelande.
Sen finns det enstaka program förstås där det står att det ska vara 5.1 men recievern inte känner av det. Men det är bara på enstaka program jag sett det. Inte på någon filmkanal. Postad 19 January 2009 - 12:57
Postad 19 January 2009 - 12:59
Jodå, har nu haft boxen i en månad och spelade naturligtvis in massor under 14 dagars friperioden och dessa går alldeles utmärkt att se nu efter att friperioden är slut. Postad 19 January 2009 - 13:16
SVT HD sänder både vanlig stereo och Dolby Digital. Man kan välja ljudspår med boxens fjärr, med knappen (under luckan) som är märkt med en högtalare och ett frågetecken.
I systemmenyn kan man ställa in att den alltid väljer Dolby Digital (om ett sådant ljudspår finns) till boxens optiska utgång. Är inte denna funktion aktiverad så väljs stereospåret. Som jag och andra skrivit tidigare så går det inte att justera ljudet via boxens fjärr när det sänds riktigt 5.1 ljud till boxens optiska ljudutgång, man måste justera ljudnivån med reciverns fjärr. // Postad 19 January 2009 - 13:53 Hmmm - flera här har haft andra erferenheter. Någon som vet exakt vad som gäller? Postad 19 January 2009 - 14:20
Det problem som kommit upp gällande att spela upp "gratiskanaler efter 14-dagrsperioden" har väl visat sig vara att man fortsatt försöka spela in efter 14 dgr (lagt inspelningen på kommande). Inspelningen har då startat av kodat mtrl som inte går att titta på då man inte abonnerar på kanalen och den inte heller är gratis längre. En sådan "inspelning" går sedan (naturligtvis) inte att titta på...
Var det inte så? / Ulf Postad 19 January 2009 - 14:28
Aha - just det. Tack för info, och förlåt att jag postat fel förut! Jag lägger till en edit...
Postad 19 January 2009 - 14:30
Palle, som jag skrev har jag lyckats flytta filer TILL USB-disken (dom syns i fillistan för USB:n) men inte lyckats kopiera dom till boxen igen (kopieringen sker men dom dyker inte upp i fillistan) med varken FAT32 eller EXT3-formaterad USB-disk. Mina funderingar är varför det inträffar?
Ljushuvud har uppenbarligen lyckats kopiera tillbaka filerna, men han är så vitt jag vet den ende, och jag har varken Vista eller en röd LaCie-disk hemma så jag vill gärna få feedback från fler som lyckats så jag kan hitta en metod som fungerar med de grejer jag redan äger. Personligen skulle jag helst få igång EXT2/3-varianten som tillåter filer större än 4 GB dvs filmer och HD-material. Det lustiga är att det funkar att kopiera i en riktning men inte den andra. Läste på något engelskt HUMAX-SATPVR forum där det fungerade om man använde en kortare USB-kabel, jag skall labba lite med det ikväll när jag kommer hem men det känns som en rackig lösning... Postad 19 January 2009 - 14:32
det stämmer bra det för många misstar sig.. för ni som vill va säkra på att kunna kolla programmen efter test perioden varför rycker ni inte era kort ur boxen ni kommer se att era inspelningar funkar lika bra endå... fast kortet inte sitter i inget kort = inget abbonemang för boxen! boxen kan inte veta vad ni har för abbnemang det e kortet som har info för det!!! allt som spelas in ligger på hdd e kodad till boxen inte kortet eller abbonemanget... Postad 19 January 2009 - 14:33
Jag är fortfarande förvånad över att ingen här har visat intresse för att byta ut den interna hårddisken mot en större. Det borde vara rätt enkelt. Nackdelen är förstås att man kan har problem med garantin sedan.
Postad 19 January 2009 - 14:36
jag kan säga att jag va på väg i förra veckan men men det sket sig då jag hadde skruvat upp alla skruvar så hittade jag den lilla silver färgade etiketten på undersidan vile inte riskera garantin så jag skruvade ihop allt igen.. annars e inte comhem så noga med den etiketten jag förbröt förra hd boxen 3 månader efter dog boxen skickade in den utan etikett fick ny box endå men man vet ju inte hur noga de är med denna box Redigerat av Duckface21, 19 January 2009 - 14:40. Postad 19 January 2009 - 15:53
Hur installerar ni om programvaran på en utbytt hårddisk? Allting ligger väl på hårddisken, eller? Går det bara att flytta över till en annan disk?
Postad 19 January 2009 - 17:04 Första man göra när man sätter på maskinen för första gången är att formatera hårddisken. Så mest troligt är att firmware:n ligger på en inbyggt flash minne, och hårddisken används bara för lagring av inspelningar. Men jag vet inte till 100%. Om man antar att hårddisken är 2.5", så är största hårddisken man kan köpa just nu 500GB, som är en helt ok ökning, men inte jättemycket större. Snart kommer 600GB 2.5" hårddiskar, och då blir det mer intressant att byta. Postad 19 January 2009 - 23:47
Jag skulle utan att ha öppnat boxen bli förvånad om det var en 2.5" disk i den, boxen låter i mitt tycke alldeles för mycket för att det skulle vara en sådan, en 2.5" disk låter ju nästan ingenting. Postad 20 January 2009 - 08:29
Samt behovet av att verkligen ha en disk med små yttermått i den lådan? Det finns utrymme för billigare 3,5" diskar så de är nog det som sitter där. Om det går att byta? Utan att hjälp av någon servicemeny? Det vet vi inte innan någon verkligen testat. Två tänkbara utfall finns • det fungerar inte. Humax har sett till att man via servicemenyn måste ange hårddiskens storlek/initiera om den/något annat. Kanske även att disken helt enkelt är för stor. Kanske boxen klarar ett byta, men bara till samma storlek. Kanske boxen är låst till viss disk, visst serienummer på disk? • det fungerar. Boxen beter sig som en dator och helt enkelt detekterar disken och installerar sig eftersom den inte hittar nyckeldata på den. Fast att Humax skulle bygga ett så snällt system. Tror någon på det? Varför skulle de? Sitter hårddisken ens med en standardkontakt? Om de varit riktigt jevliga så använder de en egen kontakt men troligen inte då de velat producera något så billigt det bara går. Så - någon. Skruva isär och testa! pls Postad 20 January 2009 - 11:13
Mina 14 gratisdagar är nu slut och jag kan rapportera att det går alldeles utmärkt att spela upp redan inspelat material som är gjorda från kanaler som nu är kodade. Jag hann att fylla boxen till 95% iaf med ok till sådär filmer, så mitt tips till nya kunder är att spela in allt man vill se från filmkanalerna som man får plats med för att spara in ett par besök till videobutiken... Postad 20 January 2009 - 12:04
Jaha, där sprack teorin om att det var full hårddisk som var orsak till problemet. Någon orsak måste ju finnas, så nu kastar jag fram en ny teori. Kan det tänkas vara så att denna bugg uppstår p g a att man har formaterat hårddisken när man startar boxen första gången? De flesta har kanske gjort detta då det står så i manualen. Jag har själv inte gjort det och har inte problem med 29-minuters buggen. Kan ni som har buggen redovisa hur ni gjorde med formateringen? Postad 20 January 2009 - 18:29
Jag har inte formaterat min HD vid start och allt gick bra att spela in fram tills för ett par dar sen. Då fick jag 29 minuters buggen. Så det kan inte spela nån roll om man har formaterat eller ej. Kanske går boxen ner i nån slags extra låg standby-mode efter 29min å därmed avbryts inspelningen? Postad 20 January 2009 - 22:17 Förstår inte hur buggen kan dyka upp så där helt utan vidare, är glad så länge jag inte har den, men befarar ju att den dyker upp när som helst. Borde inte Humax vara intresserade av att kolla upp ett antal boxar med denna bugg? Man kunde ju föreslå att de skickade en ny box till några med buggen och ta in de felaktiga för testning. Humax borde ju vara bättre på att söka felet än att vi håller på och gissar här. Postad 21 January 2009 - 08:52
Apropå servicemeny: Funkar nedanstående? Har inte provat själv då jag är på jobbet... Hidden Menu : menu/system/diagnostics then red green yellow blue green yellow blue /Peter Redigerat av Unregisteredf39e8f95, 21 January 2009 - 12:48. Postad 21 January 2009 - 14:38 Någon som vet? Postad 21 January 2009 - 15:36
Jag ställde frågan till kundtjänst gällande min egen situation med Small samt Canal + (Total) som tillägg. Fick då beskedet att jag INTE får någon kortavgift eftersom jag har Small.
/ Ulf Postad 21 January 2009 - 17:09
Svarar väl själv då... Dold menu: menu/system/status röd/grön/gul/blå grön/gul/blå 1Tbyte hdd skall visst inte vara nåt problem att få i /Peter Postad 21 January 2009 - 17:53 Inte om det är 3.5", men vi vet inte än... Postad 21 January 2009 - 22:35
En varning kan vara på sin plats: Den dolda menyn finns och går att få fram enligt ovan. Nyfiken i en strut (dvs jag) skulle undersöka om det fanns några ytterligare undermenyer från den nämnda. Hamnade sedermera på "Fabriksinställning/HDD format". En knapptryckning på navigeringsknappen åt höger leder direkt till en dialogruta för just fabriksåterställning och HDD-formattering. Detta kan man ju tycka är helt i sin ordning, men att man därefter ej kan ångra sig genom att trycka på 'Exit'-knappen blev för mig en oväntad överraskning... Resultatet blev en helt och hållet ny grundinstallation, med språkval, HD-formattering och ny kanalsökning m.m. Alla tidigare gjorda inspelningar är därefter för evigt borta. Detsamma gäller även schemalagda inspelningar samt favoritlistor! Klantigt, javisst, men nog hade man kunnat tro att det skulle gå att backa sig ur utan att genomföra själva operationen. Delar därför med mig av denna erfarenhet, så att jag möjligen kan rädda någon annan från att begå samma misstag. Postad 22 January 2009 - 07:43
Råkade ut för en ny lustig grej imorse... När jag kom in i vardagsrummet för att sedvanligt kolla på morgon-tv, tycktes jag mig höra ljud från boxen (som stod i Stand-by). När jag lutade mig fram för att kontrollera detta så visade det sig mkt riktigt att hårddisken stod å snurrade trots att boxen var i Stand-by-läge. När jag tryckte igång den med knappen på boxen så skiftade dioden från rött till blått. Jag testade då att stänga av boxen och när jag gjorde det kunde jag höra att hårddisken varvade ner och det blev helt tyst.
Jag hade vid tillfället inga inprogrammerade inspelningar i boxen (och då skulle ju inte hårddisken varvat ner igen när jag stängde av den). Jag vet inte huruvida hårddisken stängts av ordentligt igårkväll, brukar inte kontrollera sånt varje dag Postad 22 January 2009 - 08:59
För det första, DD sänds även i vanliga SVT, inte bara i SVT-HD. För det andra har jag testat lite och kan konstatera att stöter man på "tomma" ljudspår, alltså som en del lokala tv-program som sänder DD 5.1 spåret tomt utan ljud, då ska man inte gå in i menyn och ändra förvalet. Denna inställning påverkar även inspelningar som då bara blir i stereo. Det man ska göra är som Seafront skriver, man ska bara byta ljudspår med fjärrkontrollen. Detta påverkar inte inspelningar utan de spelas in med bägge spåren. Även på inspelat material kan man då byta ljudspår till stereo. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |