Det brukar bli så när man åker till Gävle...
Postad 02 March 2013 - 20:52
Hade tagit flertalet bilder utomhus men märket i lightroom att mitt linsskydd inte var helt rent och det lämnade lite udda spår i bilden.
Men tog några inomhus som får duga tills imorgon då jag ska ut igen

Postad 02 March 2013 - 23:51
Postad 03 March 2013 - 09:10
Jag bor i Gävle och när man åker hit måste man bytlåna 70-200 med nån annan som också har 70-200 fast med högre ljusstyrka.
=)
tjejen åker dit för att hjälpa ett företag med ett speciellt program. Dock tror jag detta är sista gången på åtminstone ett tag hon åker dit för hon är mega gravid. Så om du kan tänka dig ett lånbyte över dagen så är jag all game =)
Postad 25 April 2013 - 21:19
Glas och metall, absolut toppklass bygge... litet också! Perfekt, en glugg för livet!
Får anses som rätt gediget iaf
Vill du avslöja vad du fick ge?
Postad 26 April 2013 - 07:13
Glas och metall, absolut toppklass bygge... litet också! Perfekt, en glugg för livet!
Vill du avslöja vad du fick ge?
Jo precis
Känns lite som en kanonkula. Säljs i silver också men då är den typ 100 gram tyngre!
Grattis Malko.. det jag vill veta vilken kamera den hamnar på ;-)
Jag med..
Postad 26 April 2013 - 07:54
Bra pris malko! Är fett avis... Min foto nörd dröm är leica.. Man leker ofta med tanken faktiskt, det är nåt speciellt, jag dras mest till enkelheten i systemet. Manuella kontroller/reglage som sitter helt rätt, manuell fokus med mätsökare, byggkvaliten, känslan att fota som alla beskriver som en slags spirituell upplevelse... Man går in för fotandet på ett annat sätt tror jag. Gatufoto utgör nog bara 5% av mitt fotande då jag mest fotar familj. Om det var i huvudsak gatufoto/dokumentärt så hade Leica varit mitt första val.Jo precis
Blev 20 kkr rätt exakt, så med tanke på skicket så kan jag inte klaga
Garanti på objektivet också. Som nytt mao.
Känns lite som en kanonkula. Säljs i silver också men då är den typ 100 gram tyngre!
Kul malko! Köp dig en begagnad M9 så väntar du tills nästa nya modell kommer.
Postad 26 April 2013 - 08:01
Vet inte om Leica M släppt ännu. Men då blir ju den äldre lite mer överkomlig i pris.
Redigerat av xray, 26 April 2013 - 08:04.
Postad 26 April 2013 - 09:40
Grattis Malko. Har noll koll på leica. Är det en 50mm 1.4?
Ett sådant är det.
Bra pris malko! Är fett avis... Min foto nörd dröm är leica.. Man leker ofta med tanken faktiskt, det är nåt speciellt, jag dras mest till enkelheten i systemet. Manuella kontroller/reglage som sitter helt rätt, manuell fokus med mätsökare, byggkvaliten, känslan att fota som alla beskriver som en slags spirituell upplevelse... Man går in för fotandet på ett annat sätt tror jag. Gatufoto utgör nog bara 5% av mitt fotande då jag mest fotar familj. Om det var i huvudsak gatufoto/dokumentärt så hade Leica varit mitt första val.
Kul malko! Köp dig en begagnad M9 så väntar du tills nästa nya modell kommer.
Ofta är det som skrivs om Leica väldigt överdrivet, angående "glow" "Leica look" osv. Men jag upplever att Leica gör gedigna saker som passar mig ypperligt! Priserna kan diskuteras... Jag tror inte din stil skulle bli särskilt lidande av en mätsökarkamera. Sport, fågelfotografering eller dylikt med mycket rörelser blir väl svårare men annars så anser jag att autofokus inte är något kritiskt. Men nog går det fota kids utan autofokus!
Grattis Malkovic! Kommer att bli intressant att få se bilder tagna med objektivet. Hoppas du hittar ngt lämpligt att koppla den till.
Vet inte om Leica M släppt ännu. Men då blir ju den äldre lite mer överkomlig i pris.
Tack! Jo precis tidigare modeller borde blir mer överkomliga. Tror den nya kommit men att den är väldigt svår att få tag i, dessvärre lite dyr också
Postad 26 April 2013 - 10:19
Visst är det så, det går utmärkt att fota barn utan af. Men jag vill inte det, autofokus och steget steget till fullformat har gett mig lite till av noggrannheten och snabbheten jag ville ha ut av autofokus, samt större ljusare sökare. Dock så saknar jag formfaktor och byggkvalite som jag hade med Pentax. I framtiden så kanske Pentax kommer igen och då kan det kanske bli aktuellt med dom tre FA limited gluggarna igen, 31/43/77, vilka är så nära Leica man kan komma fast med autofokus (enligt mig). Någon Leica blir det inteOfta är det som skrivs om Leica väldigt överdrivet, angående "glow" "Leica look" osv. Men jag upplever att Leica gör gedigna saker som passar mig ypperligt! Priserna kan diskuteras... Jag tror inte din stil skulle bli särskilt lidande av en mätsökarkamera. Sport, fågelfotografering eller dylikt med mycket rörelser blir väl svårare men annars så anser jag att autofokus inte är något kritiskt. Men nog går det fota kids utan autofokus!
Postad 28 April 2013 - 10:01
Liten, lätt, skarp, sjukt rolig närgräns (25cm), hyfsad bokeh och bra pris. Hoppas att den kompletterar mina två objektiv på ett trevligt sätt.
Tror den kommer komplettera 50 1.8G och 85 1.8G på ett trevligt sätt.
Lite testbilder kommer i Nikon tråden
85 mm_1-200 sec at f - 4-0_ISO 720.jpg 416.68K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Mikael_R, 28 April 2013 - 10:03.
Postad 28 April 2013 - 11:13
Finns adapter till Fujifilm X-Pro som gör det möjligt att använda M mount objektiv. Förmodligen funkar samma adaper med Fujifilm X-E1 som ju är ngt billigare....
Tack! Jo precis tidigare modeller borde blir mer överkomliga. Tror den nya kommit men att den är väldigt svår att få tag i, dessvärre lite dyr ocksåTror jag köper en analog till att börja med, men vi får se!
http://www.robertwhi...nt-adaptor.html
Härligt med nytt glas Mikael!
Postad 28 April 2013 - 11:35
nytt, 5200 nånting, har gått att köpt beggat för 3800-4000 men jag kör nytt då allt blir så enkelt vid eventuella fel å skitTrevligt! Vad gav du för den
?
Postad 28 April 2013 - 11:40
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 28 April 2013 - 11:52.
Postad 17 May 2013 - 14:34
IMG_9392.jpg 1.44MB
4 Antal nerladdningarHÄR
Postad 17 May 2013 - 15:29
Postad 17 May 2013 - 17:51
hmm vilken version är detta notime? jag har också ett sådant fast med 72mm filterdiameter.. och detta är 67mm. är det nyare eller äldre?
Det är versionen utan VC, till Canon
Postad 17 May 2013 - 18:23
vad är priset?
Postad 17 May 2013 - 20:10
aha den gamla versionen som ska vara ännu skarpare än den jag har?
vad är priset?
Precis :=) 1600:- hade jag tänkt mig för allt, då kostar garantin (trygghet) 400:-
Postad 17 May 2013 - 22:04
Garantin är väl inte värt nåt ? Va innebär den?
Det är en trygghetsförsäkring som innebär att den täcker allt annat som inte den vanliga garantin täcker. Om du exempelvis tappar den i golvet eller vattnet osv...
Postad 18 May 2013 - 09:36
Postad 18 May 2013 - 12:36
Inte samma som hemförsäkringen om du inte har druller tillagt i din hemförsäkring
Nej det har du rätt i. Men jag antar att alla har en allriskförsäkring som det numer heter
Postad 31 May 2013 - 20:07
En video som visar viideokvaliten, tror att det hacket som han har gjort möjliggjör inspelning i 60 mbits/s. https://www.youtube....h?v=fIfYaOpCz6I om ni ska skolla, kör på minst 720p
Postad 14 July 2013 - 10:23
Det roliga i kråksången är ju att scandinavian är tokdyra på just det glaset så jag ringde deras kundtjänst å fråga hur de tänkte. De frågade vad de abndra butikerna tog och japanphoto tar 6490 så han sänkte priset till 6400!!
Så ska mikrojustera den lite men jisse vilket skönt objektiv med fokusdjup to die for och lövly bokeh.
Postad 14 July 2013 - 16:23
Jag har fotat i många år, men aldrig satt mig in i den tekniska delen. Visst känner jag till elementära grunder, men har aldrig tittat vidare mycket på objektivs olika brännvidd. Jag har nu ett AF-S NIKKOR 18-105mm, och visst är det bra, men jag känner att jag inte får den skjutsen jag behöver.
Pga. brännvidden så fungerar inte macro vidare bra, porträtt är helt ok men jag vill ha mer.
Titta på testbilder på internet och såg Nikon AF-S 28/11.8G .
Utifrån bilder och recensioner som jag sett tror jag att jag skulle få lite mer tryck och kontrast i både porträttfoto och stadsfotografering.
Mitt nuvarande objektiv var ett standardiserat som finns med i paketpriset vid en Nikon D7000.
Jag planerar Amsterdam i höst och kommer fota mkt arkitektur och människor, vad tror ni jag får med det dyrare objektivet till min kamera?
Postad 14 July 2013 - 19:29
Ett annat alternativ är en vidvinkelzoom i tex 10-24/4 eller 12-24/4 Nikons och Tokina är bra. Och så skulle du kunna köpa nikons ny 50/1,8 eller 85/1,8 om du vill lite längre
Postad 14 July 2013 - 19:45
Kommer snart åka hem till Västerås igen för att hälsa på min pappa. Han har en fast liten optik som har suttit på hans gamla D70. Han har använt sig av en (50mm Nikkor). Jag skall pröva den innan jag gör någonting förhastat. Men som sagt, det vore trevligt att pröva en mindre och fast optik.
Mitt album är fotat med optiken 18-105.
Redigerat av Glidtassen, 14 July 2013 - 20:00.
Postad 14 July 2013 - 21:11
Jag har en Nikon AF-S 28 1.8G. Har testat den på APS-C kamera och det funkar mycket bra som en "normal" brännvidd (motsvarande 42mm i småbildsformatet). Jag använder den som vid vinkel på min D600.
Om någon frågade mig idag vad dom skulle köpa för fast optik till en Nikon APS-C kamera skulle jag säga 28 1.8G om man vill lyxa till det, och 35 1.8G om man tänker budget. 35'an är mycket bra för det man betalar, men 28'an är grym helt enkelt.
Jag skulle säga som Que ovan, testa vilken brännvidd du gillar mest genom att ställa in den på din 18-105, den har markeringarna 18-35-50-85-105 om jag inte minns fel. Ställ in zoomen på en brännvidd och fota med den så.
Postad 15 July 2013 - 07:10
Att ägna sig åt komposition och bildutsnitt tillhör vardagen för mig eftersom jag arbetar som bildlärare. Men jag är dessvärre helt novis när det kommer till benämningar på objektivens egenskaper. Därför behöver jag förklarat för mig vissa grunder.
Vad som menas med fast optik är väl att jag inte har möjligheten att kontrollera brännvidden själv? Jag kan påverka slutartiden och bländaren givetvis. Vidare vet jag inte vad en APS-C kamera är för någonting?
Skulle gissa att objektivets brännvidd handlar om "bildutsnittet som jag ser genom gluggen, och mitt avstånd till objektet jag fotar"? En arbetskamrat tittade på mitt nuvarande objektiv 18-105 och sade lugnt, det kanske är lite mycket glas i det där objektivet?
Den spontana känslan av objektivet som jag nu har är att: jag får svårare för macro där jag blir begränsad. Vidare är det ett ganska bra allround-objektiv, men byggkvalitén haltar lite och överlag känns objektivet lite plastigt.
Men det verkar även som om jag blir lite begränsad med ett 28 1.8G eftersom jag saknar flexibiliteten när det kommer till brännvidd, hur jag positionerar mig till objektet jag fotar? Vad får jag istället för pengarna? Kommer jag fota i kortare skärpedjup med 28 1.8G, men får bättre färg och kontrast istället?
Postad 15 July 2013 - 08:09
aps-c kamera är en s.k. cropsensor helt enkelt en lite mindre sensor jämfört med fullformat. Därför man kan se i beskrivning av optik att bla bla motsvarar bla bla på aps-c.
Brännvidd handlar som du säger om utsnitt och hur nära du kan komma ett objekt. Dock har ju alla objektiv en närgräns den inte kan fokusera efter. Om jag inte helt missminner mig har min 35 mm en vidvinkel på 62 grader och ju längre ner du kommer ju mer vidvinkliga blir dem.
Optik beror ju så otroligt mkt på vad du vill fota. en 28 lr 35 fungerar kalas för inomhus, porträtt och även landskap. dock får man även betänka på att ju längre ner i brännvidderna du kommer ju mer distorsion kommer du få. dvs raka linjer kan tendera att bli lite runda.
extremexmpel

Dock går detta att fixa till i efterredigering.
Postad 15 July 2013 - 08:44
Jag måste säga att det är bekvämare att gå nära detaljer nu, och jag tror att det kommer att bli bättre med en fast 50mm.
Bilden är aningen komprimerad för att jag inte ville att tråden skulle lagga. Jag har styrt upp kontrasten en aning.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Glidtassen, 15 July 2013 - 08:45.
Postad 15 July 2013 - 10:01
Bifogad fil(er)
Postad 18 July 2013 - 18:48
Redigerat av Glidtassen, 18 July 2013 - 18:48.
Postad 18 July 2013 - 20:32
Postad 18 July 2013 - 22:16
Nytt minneskort på 32gb är nog snart ett måste. Detta för att hastigheten i mitt nuvarande är lite långsamt. Det märks speciellt när jag browsar RAW-bilder i Adobe Bridge. Men det kommer nog att lösa sig.
Postad 19 July 2013 - 05:51
Kommer att åka till Holland i höst, och jag skall försöka hålla lite bättre i mina pengar. Men jag kommer nog att uppgradera kameran med flera objektiv tids nog.
Nytt minneskort på 32gb är nog snart ett måste. Detta för att hastigheten i mitt nuvarande är lite långsamt. Det märks speciellt när jag browsar RAW-bilder i Adobe Bridge. Men det kommer nog att lösa sig.
satsa hellre på många små minneskort istället för lite färre större. risken finns ju alltid att ett kan pajja och sitter du då med större delen av dina semesterkort på det kortet så blir det trist liksom.
Postad 20 July 2013 - 09:53

Nikkor AF-S DX 17-55/2,8G ED by Thomassouth, on Flickr
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
25 bilder

586 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?