Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 25 maj 2011 - 07:49
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Hittade ett trevligt tillbehör till min SME 3009 på eBay. När jag monterade min Goldring 2400 var det nästan på gränsen att det gick då jag blev tvungen att skruva ut motvikten i stort sett så långt det gick. Hittade denna motvikt på eBay som verkar så pass intressant att jag beställt en. Inte bara är den tyngre än original utan precis som vissa motvikter för tex Rega's armar så sänker den armens tyngdpunkt. Har också ett nytt armbord liggande sedan gammalt. Soundsupport i UK har armbord i aluminium för åtskilliga kombinationer av arm/spelare. Till TD160/SME 3009 finns armbord för montage med gummiringar (SME standardmontage) samt det jag valt, för hårt montage mot armbordet.
Postad 25 maj 2011 - 08:49
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Glidtassen: Gör dig av med villfarelsen att förhållandet mellan pris
och ljud är linjärt.
Postad 25 maj 2011 - 08:58
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Tycker ändå att pris både återspeglas på prestanda, men så är det visst inte?
Postad 25 maj 2011 - 09:23
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Till viss del...men sedan så avtar det ju.. Frågan är hur mycket det är värt för att krama ur det sista ur spelaren?
"The law of diminishing returns"...
Postad 25 maj 2011 - 09:23
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Visst är det så. Men det vore magstarkt att påstå att min vinylrigg är
10 gånger bättre än din. Och att jag därför skulle ha avstått från
att köpa den.
Jag har följt dina våndor de senaste åren med uppgradringar vs pris.
Skulle jag haft de funderingarna så skulle jag legat vaken med
dödsångest på nätterna. Guuud, är slutsteget 5 gånger bättre
än det jag hade förr..osv
Nu har du väl jobb? Unna dig, broder!
Postad 25 maj 2011 - 09:26
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Johan Kinde har ett bra motto:
"Då jag bara är människa, förbehåller jag mig rätten att vara orationell"
Passar bra in på mitt egen hajfajresa.
Postad 25 maj 2011 - 09:43
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Johan Kinde har ett bra motto:
"Då jag bara är människa, förbehåller jag mig rätten att vara orationell"
Passar bra in på mitt egen hajfajresa. 
En resa som man vet vart den börjar men aldrig ser slutet på...
Postad 25 maj 2011 - 10:41
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Har en Rega P1 med en Ortofon 5E på prov.
Spelaren köptes begagnad efter att ha hittat den på Blocket. Jag har nu spelat den mot min Rega P3-24, med något oväntat resultat: P1:an levererar förhållandevis bra resultat, trots en enklare pick-up. På min P3-24 sitter en Goldring 2200.
Skillnader:
Rega P1 (Ortofon 5E)
Ljudet är rappt, levande och spralligt. Kan tycka att bas och mellanregister blir lite blurrigare med spelaren i jämförelse med P3-24.
Rega P3-24 (Goldring 2200) + Extern PSU
Spelar med djupare toner och ett samlat lugn. Här upplever jag ett mer dynamiskt driv, en annan precision. Ljudbilden är mjukare och mer samlad och musiken får lite mer kropp.
Sammanställning: Min Rega P3-24 kostar många gånger mer än den lilla P1:an, men ändå är inte skillnader i ljudåtergivning slående, blev faktiskt förvånad. Kan lätt påstå att ljudkvaliten mellan de två inte rättfärdigar prisskillnaden, önskar att jag kunde säga att min Rega P3-24 spelade 3 ggr så bra, men det kan jag inte. Jag gillar Rega P1 och skulle nog påstå att jag skulle kunna missta mig på ett blindtest, förutsatt att Rega P1 fick en likvärdig puppa.
Kanske skulle du haft en annan PU till din P3/PSU. Jag har nämligen hört P3/PSU/Rega Exact -och jämfört med P2/Bias2 - där P3:an var helt överlägsen i alla avseenden, skulle aldrig någonsin kunna förväxla dessa i ett blindtest. En P3 med PSU & rätt PU låter fruktansvärt bra för pengarna - inte alls långt efter P5. Jag har även jämfört P5 med & utan PSU. Kan nog säga att en P3.24 med PSU låter minst lika bra som en P5 utan PSU. -Nä, du sitter på en riktigt bra spelare i P3.an, bara att prova lite olika PU´s ( betyder inte att du ska sälja Goldringen, du kan ju ha några olika på lager - att ta fram & byta ibland...)
Redigerat av Jörgen A., 25 maj 2011 - 11:16.
Postad 25 maj 2011 - 12:34
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Visst händer det att jag verkligen rannsakar mina köp, men det brukar också ge mig mest glädje. Detta för att förvissa mig om att jag gjort ett bra val.
Jag är inte så novis så jag tror att priset är detsamma som kvalité för pengarna. Men det år också därför jag lyfter mina små funderingar i tråden, och får automatiskt feedback av er andra.
Många jag samtalat med andra som menar att det är klara skillnader hela vägen från Rega P1 upp till P9, och visst kan det vara så. Men jag tror även att vi konsumenter ofta väljer att betala mer för att förvissa oss om en känsla av kvalité. Visst har jag haft funderingar kring en ny puppa, men det får vänta ett tag.
Min Rega P1 är en present till en bekant som han skall få senare i sommar. Det är ganska roligt att ha två stycken spelare bredvid varandra som man kan byta mellan.
IMG_2888.JPG 3,52MB
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 25 maj 2011 - 12:52.
Postad 26 maj 2011 - 15:38
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
När jag fick höra att Rick Rubin skulle producera Metallicas Death Magnetic - beställde jag CD´n direkt. ( Han, Rubin, brukar verkligen stå för kvalitetsproduktioner - men inte denna gång)
Örrrrk!!! -vilket dåligt ljud. Överstyrt och klent.
Köpte Lp´n istället ( USA-pressen Warner Bros 508732-1 ) lät väl inte lika illa - stoppades dock in i samlingen och förblev där.
Nu när jag köpt ASR Mini Basis riaa plockades skivan fram igen.
-Äntligen!!! Genom ASR låter det bra - lyckas få det hela att låta naturligt & fylligt - en aning överstyrt, men det är väl en effekt de som "förstår sig på" tyckte var genialisk. Låter iallafall ljusår bättre än den digitala versionen.
Rolig överraskning då jag gett upp Death Magnetic för länge sen...
Nu kan man ladda inför sommarens Ullevispelning!!
Jörgen
Edit:
Lade till en Eq-korrigerad sub. ( under 45hz) och körde genom skivan igen:
Nu jäklar kom ännu mera tyngd och attack.
Det är ju såhär det skall låta!!!
Redigerat av Jörgen A., 31 maj 2011 - 11:03.
Postad 26 maj 2011 - 15:54
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Det där har hänt mig ofta under vinylriggens gradvisa uppgradering, Jörgen.
Man stoppar undan plattor som låter huggorm - sen provar man igen och
det kan sjunga hur bra som helst.
Postad 27 maj 2011 - 14:33
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Jag har en liten fråga angående att tvätta skivor med en Knosti skivtvätt. Har använt min för första gången idag och den fungerar faktiskt riktigt bra. Några riktiga knastermonster spelar nu klockrent och den generella standarden har höjts. Dock har jag upptäckt ett litet problem. När de står och torkar rinner det vätska ned och lägger sig runt etikettskyddet som inte håller 100% tätt och allt som oftast inte täcker hela etiketten. Detta leder till att etiketterna ofta får en markerad kant där de blivit våta och jag till och med upplevt att det har lossnat färg/lim/papper från dem som sedan runnit med vätskan ut och lagt sig på skivan så att man måste tvätta den igen. Finns det någon lösning på detta eller är det helt enkelt jag som gör något fel?
Postad 27 maj 2011 - 15:03
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Jag duttade av det värsta med Grumme luddfria torkpapper innan dom hängdes
på tork.
Postad 27 maj 2011 - 15:55
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Nu när jag har försteg så vill jag bjuda in till Riaa Shoot Out, liknande det jag
var på i Oslo tidigare i år. Plats: Ingarö. Övernattningsmöjligheter i stor
gäststuga. Vad sägs, Jörgen? Och ett Audio Valve Sunilda vore väl kul att
höra.
Postad 28 maj 2011 - 11:44
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Ytterligare en fråga angående skivtvätten. Jag använder rengöringsvätskan som följer med men har lagt märke till att en del av skivorna får en mer eller mindre tydlig hinna när de blivit tvättade. Kan detta undvikas genom att tex. använda Gildtassens blandning med diskmedel osv.?
Jag har kikat runt lite och detta verkar vara en av orsakerna till att en del människor väljer att inte tvätta sina skivor. Dvs. den hinna som skapas och påverkar ljudet.
Postad 28 maj 2011 - 13:50
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Ytterligare en fråga angående skivtvätten. Jag använder rengöringsvätskan som följer med men har lagt märke till att en del av skivorna får en mer eller mindre tydlig hinna när de blivit tvättade. Kan detta undvikas genom att tex. använda Gildtassens blandning med diskmedel osv.?
Jag har kikat runt lite och detta verkar vara en av orsakerna till att en del människor väljer att inte tvätta sina skivor. Dvs. den hinna som skapas och påverkar ljudet.
Jag tvättar aldrig mina skivor . Varför ska man tvätta skivorna?
Postad 28 maj 2011 - 14:09
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Nu när jag har försteg så vill jag bjuda in till Riaa Shoot Out, liknande det jag var på i Oslo tidigare i år. Plats: Ingarö. Övernattningsmöjligheter i stor gäststuga. Vad sägs, Jörgen? Och ett Audio Valve Sunilda vore väl kul att höra. 
-Nä nu får jag sluta nörda... Har hittat hem nu ( när det gäller spelare/riaa) Äntligen är man ägare till en set-up som spelar alla gamla hårdrocksproduktioner med glans! Lycka till, önskar jag er som samlas för att bena ur denna viktiga fråga!! Jörgen
Postad 28 maj 2011 - 14:44
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Tassens blandning funkar utmärkt. Vill man vara mer noga kan man efterskölja i dest. vatten men jag tycker inte att det behövs. Jag tvättar aldrig mina skivor . Varför ska man tvätta skivorna?
För att de blir skitiga med tiden. Även sprillans nya skivor mår bra av tvätt då det kan finnas substanser kvar efter pressningen.
Postad 29 maj 2011 - 15:16
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Tassens blandning funkar utmärkt. Vill man vara mer noga kan man efterskölja i dest. vatten men jag tycker inte att det behövs.
För att de blir skitiga med tiden. Även sprillans nya skivor mår bra av tvätt då det kan finnas substanser kvar efter pressningen.
Hur kan vara säker på att man inte får rester av rengöringsmedlen i spåren efter tvätt. Det torde ju vara rätt svårt avlägsna sånt om man inte har en sug?
Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 29 maj 2011 - 15:17.
Postad 29 maj 2011 - 16:09
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Hur kan vara säker på att man inte får rester av rengöringsmedlen i spåren efter tvätt. Det torde ju vara rätt svårt avlägsna sånt om man inte har en sug?
Jag sa " jag tycker inte att det behövs". Jag använder en blandning av vatten, alkohol och lite diskmedel. Blir inga rester att tala om kvar av det. Efter att ha spelat ett tiotal tvättade skivor är det ytterst lite beläggningar på nålen som lätt avlägsnas med Onzow Zerodust plus borstning med nålborste vilket man ändå bör göra då och då. Självklart är en "riktig" tvättmaskin med sug bättre men det är också en helt annan prisklass. För mitt behov så duger det gott även om jag är vansinnigt avundsjuk på Kronkans maskin men jag spelar helt enkelt inte i den ligan.
Redigerat av tomano58, 29 maj 2011 - 16:30.
Postad 29 maj 2011 - 22:26
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Jag sa "jag tycker inte att det behövs". Jag använder en blandning av vatten, alkohol och lite diskmedel. Blir inga rester att tala om kvar av det.
Efter att ha spelat ett tiotal tvättade skivor är det ytterst lite beläggningar på nålen som lätt avlägsnas med Onzow Zerodust plus borstning med nålborste vilket man ändå bör göra då och då. Självklart är en "riktig" tvättmaskin med sug bättre men det är också en helt annan prisklass. För mitt behov så duger det gott även om jag är vansinnigt avundsjuk på Kronkans maskin men jag spelar helt enkelt inte i den ligan.
Ok! vilken typ av skivtvätt ska man skaffa som inte kostar en förmögenhet och vad skall man ha för blandning på vätskan man tvättar med?
Postad 29 maj 2011 - 23:36
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ok! vilken typ av skivtvätt ska man skaffa som inte kostar en förmögenhet och vad skall man ha för blandning på vätskan man tvättar med?
För sitt pris så är Knosti ett fynd. Den hittar du till bäst pris på Tyska eBay. Knostis egen vätska som medföljer lämnar en del rester och där bör man efterskölja med dest. vatten. Tassens originalblandning som bla jag använder: 3 delar isopropanol (Apoteket 1 dl, 49:-, Kjell mfl (Teslanol 85-179:- per liter) Jag köpte av Liontech. 7 delar destillerat vatten (Apoteket 5l, 149:-) några droppar Yes Väskan kan filtreras och återanvändas flera gånger. Knostis filterhållare är lite bökig, jag köpte en vanlig melittahållare vilket gör det mycket smidigare att filtrera. Ett tips efter rengöring är att byta innerpåsar till antistatiska dito (spara originalpåsarna). Jag har efter detta inga som helst problem med elektrostatiskt laddade skivor. Har man bättre ekonomi så finns det ett flertal andra tvättar att välja på. Titta tex på vinylbutiken.se och svalander.se för lite tips/info. Svalander har bra infosidor om vinylskötsel. Glidtassen har en bra intro i sitt galleri. Ta dig tid att ögna igenom den här tråden, finns mycket om tvätt av vinyl.
Redigerat av tomano58, 30 maj 2011 - 09:05.
Postad 30 maj 2011 - 05:51
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Min blandning fick jag av en annan medlem. Det kan nog vara ett bra alternativ att efterskölja efter man använt blandningen. För mig känns en elektrisk vinyltvätt lite overkill med tanke på att jag inte ens shoppar skivor för hälften vad en sådan kostar per år. Vi har en nördig och kostsam hobby: skivor och vinylspelare, och det finns alltid obskyra uppfinningar för människor som vill betala. Man kan t.ex. köpa skivpuckar från Clearaudio för 5000:- vilket ger dig en vacker skivpuck, men kanske inte mycket mer. Knostis skivtvätt är verkligen prisvärd. Jag använder den på nypressad vinyl såväl som begagnad. Den nypressade har ofta rester i sig sedan tillverkning, vilket man gör sig av med när man tvättar dem. Knostin har gjort underverk för skabbiga exemplar av begagnad vinyl som jag knappt kunnat lyssna på pga. för mycket smuts i spåren, men efter en lättare tvätt har de varit som nya. Jag eftersköljer inte mina vinylskivor med destillerat vatten eftersom jag inte anser det behövas, men det är upp till var och en. Skivtvätten är en prisvärd liten leksak som förenar nytta med nöje, det är faktiskt roligt att tvätta sina favoritskivor.
Redigerat av Glidtassen, 30 maj 2011 - 05:52.
Postad 30 maj 2011 - 09:04
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Min blandning fick jag av en annan medlem.
Vad jag menade med "Tassens originalblandning" var den blandning du ursprungligen redovisade (oavsett ursprung). Senare har du ju vad jag förstår ändrat lite på sammansättningen (mindre isopropanol).
Postad 30 maj 2011 - 15:48
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Tack före informationen boys. Då ska jag skaffa mig en sån där knosti. Kan ju vara braatt ha, framför allt om jag skulle börja köpa begagnad vinyl.
Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 30 maj 2011 - 15:48.
Postad 30 maj 2011 - 22:04
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Har shoppat en del på Bengans igår.Det blev "Joan as a police woman" men dessvärre var skivan lite skev, puppan rörde sig ganska friskt upp och ned så jag lämnade tillbaka exemplaret så fick dom beställa en ny. Men jag antar att jag kommer att använda tvätten i dagarna.
Postad 31 maj 2011 - 11:29
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Är det skillnad på isopropanol och isopropanol? Jag har hittat en som är ganska billig men behöver jag oroa mig för att det är en dålig produkt?
Postad 31 maj 2011 - 13:14
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Är det skillnad på isopropanol och isopropanol? Jag har hittat en som är ganska billig men behöver jag oroa mig för att det är en dålig produkt?
Vet inte vad du hittat men jag använder numera det som saluförs under namnet Teslanol som finns hos tex Kjell och ännu billigare hos Liontech bla. Består av 99,5% isopropanol. Funkar utmärkt och jag betalar ca 125:- per liter med frakt inräknat. det är ca 10 ggr billigare än på Apoteket och 50:- billigare än hos Kjell.
Postad 31 maj 2011 - 13:22
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Postad 31 maj 2011 - 14:37
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Verkar vara 99%.
http://www.matas.dk/...;productid=2522
Den funkar nog utmärkt den också men kostar ju ca 120 DKK (~143 SEK) per liter plus frakt. Du får hem Teslanol från Liontech till bättre pris, frakt inräknat.
Postad 31 maj 2011 - 15:44
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Jag bor i Danmark
Har precis varit en tur i butiken och köpt den samt en flaska destillerat vatten, 1L för 30:-. Ska testa blandningen ikväll.
Postad 31 maj 2011 - 16:25
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag bor i Danmark
Har precis varit en tur i butiken och köpt den samt en flaska destillerat vatten, 1L för 30:-. Ska testa blandningen ikväll.
Åh, det förklarar ju det hela.  Håll dig under köksfläkten eller på balkongen när du blandar.
Redigerat av tomano58, 31 maj 2011 - 16:26.
Postad 01 juni 2011 - 10:23
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Jag är ledig idag så jag tar en omgång med skivtvätten. Har hittills kört 16 skivor och det ser redan nu betydligt bättre ut än med orginal-vätskan, mycket positivt. Det luktar för jävligt men jag kör med öppna fönster och vill man vara fin får man lida pin...
Postad 03 juni 2011 - 21:48
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Gjorde en enklare uppdatering på en av mina Rega spelare.Jag bytte en OM5 på min Rega P1:a till en OM10, och upplevde en skillnad till det bättre. Jag har varit ute och kollat lite på prisena för puppor på Analouge Seduction. Jag blir lite nyfiken på: Goldring 2500 Rega Exact Ortofon 2M BlackDen sistnämnda från Ortofon kostar kanske lite väl mycket, så därför så tror jag att jag avvaktar med den. Men jag anser mig numera ha en så pass bra spelare så att den kan bära upp en finare puppa. Goldring 2500 har fått flera omdömen där den verkligen skiner. Goldring 2500
Untitled_1.jpg 88,64K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 03 juni 2011 - 22:10.
Postad 03 juni 2011 - 22:09
k.rydberg
-
k.rydberg
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Nån som vet ung. vad man ska ha för nåltryck på en Pro-ject rpm 1.3?. Har kollat manualen men blir inte klokare,då det står: Downforce range - 15 - 30mN, eller vad betyder det?
Tänkte ställa in det nu när jag vart så seriös o skaffat en liten våg för ändamålet.
Postad 03 juni 2011 - 22:13
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Nån som vet ung. vad man ska ha för nåltryck på en Pro-ject rpm 1.3?. Har kollat manualen men blir inte klokare,då det står: Downforce range - 15 - 30mN, eller vad betyder det? Tänkte ställa in det nu när jag vart så seriös o skaffat en liten våg för ändamålet.
Kolla rekommendationen för din pick-up, vilket jag tror var en Ortofon 2M red. I så fall skall du ha ett nåltryck på 1.8 gram. Många puppor brukar ligga mellan 1.5 - 1.7 gram Detta hämtade jag från Analouge Seduction Ortofon 2M REDTracking force, recommended 1.8 g (18 mN)
Redigerat av Glidtassen, 03 juni 2011 - 22:16.
Postad 03 juni 2011 - 22:14
k.rydberg
-
k.rydberg
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Kolla rekommendationen för din pick-up, vilket jag tror var en Ortofon 2M red. I så fall skall du ha ett nåltryck på 1,8 gram
Tack!!
Postad 03 juni 2011 - 22:16
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Gjorde en enklare uppdatering på en av mina Rega spelare.
Jag bytte en OM5 på min Rega P1:a till en OM10, och upplevde en skillnad till det bättre. Jag har varit ute och kollat lite på prisena för puppor på Analouge Seduction.
Jag blir lite nyfiken på:
Goldring 2500 Rega Exact Ortofon 2M Black
Den sistnämnda från Ortofon kostar kanske lite väl mycket, så därför så tror jag att jag avvaktar med den. Men jag anser mig numera ha en så pass bra spelare så att den kan bära upp en finare puppa. Goldring 2500 har fått flera omdömen där den verkligen skiner.
Goldring 2500
Jag kan egentligen inte uttala mig om någon av dessa. Är dock oerhört nöjd med min Goldring 2400 och 2500 skall ju vara ytterligare ett snäpp bättre.
Postad 03 juni 2011 - 22:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Tack!! 
Älskar ditt album med den fina tapeten och myshörnan. Jag testade dock att flytta spelaren en bit bort från min ena högtalare, vilket gav musiken ett bättre fokus. Jag har hjälpt en annan medlem via mail lirka ut hur man reglerar nåltrycket med en manick som följer med din Pro-Ject. Jag gissar att det var någon form av bricka som skulle funka som en våg?
Redigerat av Glidtassen, 03 juni 2011 - 22:23.
Postad 03 juni 2011 - 22:29
k.rydberg
-
k.rydberg
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Älskar ditt album med den fina tapeten och myshörnan.
Jag testade dock att flytta spelaren en bit bort från min ena högtalare, vilket gav musiken ett bättre fokus. Jag har hjälpt en annan medlem via mail lirka ut hur man reglerar nåltrycket med en manick som följer med din Pro-Ject. Jag gissar att det var någon form av bricka som skulle funka som en våg?
Tackar!, ja det följer med nåt som kan liknas vid en gungbräda som man ska använda. Meckigt värre!. Med våg så blir det dock mycket enklare. Köpte min från dealextreme.com. Klart värt dom dryga 80 kronorna som den kostade.
Postad 04 juni 2011 - 07:36
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Jag bytte en OM5 på min Rega P1:a till en OM10, och upplevde en skillnad till det bättre. Jag har varit ute och kollat lite på prisena för puppor på Analouge Seduction.
Den sistnämnda från Ortofon kostar kanske lite väl mycket, så därför så tror jag att jag avvaktar med den. Men jag anser mig numera ha en så pass bra spelare så att den kan bära upp en finare puppa. Goldring 2500 har fått flera omdömen där den verkligen skiner.
Goldring 2500
Untitled_1.jpg 88,64K
0 Antal nerladdningar
Tja - den enklaste att montera är väl en Exakt? 3 skruvar i enligt Regas geometri. Ortofonen är också busenkel att montera (även om jag hade stora problem med att få ett vettigt ljud ur min 2M Red - men det löste sig senare med en utbytt tonarm...). Goldringen är ju ännu enklare...bara att byta nålen.... Men om du är uppe i dessa pengar - varför inte titta på MC? T.ex.
Jag har tittat på alla 3 som du föreslår - och funderar fortfarande. Men än så länge funkar min Goldring 2300 alldeles utmärkt.
Postad 04 juni 2011 - 07:57
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Anledningen till att jag inte övervägre MC är för att mitt RIAA bara klarar MM.
Postad 04 juni 2011 - 08:18
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Ett veldigt bra val till Rega er Dynavector 20xl, outstanding på rock/pop
Postad 04 juni 2011 - 08:23
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Dynavector (och en hel del andra) gör ju även sina MC som High-Output.... (Jag minns att du har ett Heed MM-steg). Själv kommer jag nog att gå MC-vägen, men sannolikt low output.... Vi får se om cirka ett år eller så... (ska spara pengar och hinna med andra uppgraderingar också...).
Just nu sugen på ett rörförsteg....
Postad 04 juni 2011 - 11:33
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Nu när jag har försteg så vill jag bjuda in till Riaa Shoot Out, liknande det jag var på i Oslo tidigare i år. Plats: Ingarö. Övernattningsmöjligheter i stor gäststuga. Vad sägs, Jörgen? Och ett Audio Valve Sunilda vore väl kul att höra. 
Har du köpt ett Sunilda eller är det en invit? Håller på att inreda ett litet rum för vinylförvaring men har inte riktigt hittat rätt hyllor än. Man tager vad man haver.
Postad 04 juni 2011 - 15:16
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Julafton "mitt i" sommaren  Fick hem den nya motvikten häromdagen och ett byte gjordes omgående. Klart imponerad av det snygga utförandet. Den är 8 gram tyngre än originalet vilket gör att den klarar tyngre puppor samt kommer närmar lagringen. Tveksamt om den fungerat med min gamla AT95 som är betydligt lättare än Goldring 2400. Har lyssnat en del och kan inte påstå att jag hör någon markant skillnad, kräver nog mer lyssnande på svårare skivor. Däremot så känns armen mindre nervös än tidigare, antagligen pga tyngdpunkten sänkts plus att massan kommit närmare tonarmslagret. Såg att Ortofon använder liknande motvikter på sin RS-309D. Noterbart är att bilderna ljuger en aning, den får utan problem plats med nedfällt lock. Bilderna visar hur fult mitt nuvarande armbord är men det skall bli ändring även där. Betyder dock att jag måste plocka isär spelaren och lusten har inte riktigt infunnit sig ännu...
sme_nytt.jpg 251,74K
0 Antal nerladdningar
Postad 04 juni 2011 - 18:27
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Det var en inbjudan, Sidelake!
Redigerat av Bongo_Mongo, 04 juni 2011 - 18:28.
Postad 05 juni 2011 - 09:50
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Goldring 2500
Untitled_1.jpg 88,64K
0 Antal nerladdningar
Köp en Exact. Du blir inte besviken. Bara att skruva i de 3 skruvarna & ställa nåltryck. Känns som att Rega-armen & Exact blir en enhet!
Postad 06 juni 2011 - 09:08
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Det var en inbjudan, Sidelake! 
Ok! Inte helt omöjligt om det blir en helg som passar.
Postad 10 juni 2011 - 21:25
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Tjing,
Ikäll fick jag äntligen de balanserade Analysis Plus kablarna jag väntat
på. Hämtade min gamla vapendragare från Moskva på Arlanda som
överlämnade de magiska kablarna.
Nu föll bitarna på plats. BAT försteg ska köras balanserat rakt igenom och
Analysis Plus är genier.
Jag sätter frivilligt på mig dumstruten som kört utan försteg så länge.
En BAT för tredjedelen av nypriset var som en ryssfemma för systemet.
Nu kan jag slappna av och lägga pengarna på nya hobbyn; mc. Underbart
att bara lyssna på musik och inte fel i återgivningen!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|