Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 25 July 2010 - 09:39
Det är manligt med T-Amp när det sitter hifi kvalitets kondningar motstånd slutstegs trissor sen att det sitter 40.000uF per slutstegs sida gör inte saken bätterSånt tjejigt skit...
![]()
Vad sitter det i ditt fjollsteg
Postad 25 July 2010 - 11:14
Postad 25 July 2010 - 15:05
Det är manligt med T-Amp när det sitter hifi kvalitets kondningar motstånd slutstegs trissor sen att det sitter 40.000uF per slutstegs sida gör inte saken bätter
Vad sitter det i ditt fjollsteg
1.500.000.000.000uF... Det du.. Här på fastlandet kör vi med rejäla grejer...
Nu när dina mätprylar är hemma igen så kan vi väl få äntligen få se på lite mätningar
Ja.. Det kan kanske bli aktuellt.. Nu står dom på rätt plats också.
Postad 26 July 2010 - 21:11
Satt och lyssnade på musik igår.. Ganska kritiskt.. Måste öppna upp dom och få i mer dämp...igen...
Är fortfarande lite burkljud kvar... Inga mängder, men för mycket..
Postad 26 July 2010 - 21:18
Då kan du lära dig hur man mäter in q VärdetSuck...
![]()
Satt och lyssnade på musik igår.. Ganska kritiskt.. Måste öppna upp dom och få i mer dämp...igen...
Är fortfarande lite burkljud kvar... Inga mängder, men för mycket..
sen kan du testa om burk ljudet ligger kvar vid akustisk musik för den mesta musiken som är gjord i dag tycker jag låter burk och bröl.
Postad 26 July 2010 - 21:25
Då kan du lära dig hur man mäter in q Värdet
sen kan du testa om burk ljudet ligger kvar vid akustisk musik för den mesta musiken som är gjord i dag tycker jag låter burk och bröl.
Berätta berätta !!
Tips på bra akustisk musik...?
Postad 26 July 2010 - 21:58
Kolla in han här, http://www.youtube.c...h?v=Ddn4MGaS3N4
Kurt_Nilsen_Espen_Lind_Askil_Holm_Og_Alejandro_Fuentes-Hallelujah_Live är inte dum den heller
Redigerat av Evil Homer, 26 July 2010 - 22:00.
Postad 26 July 2010 - 22:33
Eeeh Ke?
Jag lär ju knappast kunna kolla burkljudet på rören när en kille sitter och knäpper på en gitarr över 80 hz...?
Postad 27 July 2010 - 04:40
Gropa Ludgo johan
jeff Beck Hip Netika
Marie boine gula gula
det här är bra musik att testa sytemet med
joni mitchel big yellow taxi
den kan jag nästan garantera att man får diskanten att dista
Katzen kapell hurobas tango
Postad 27 July 2010 - 08:54
jennifer hall The hunter
Gropa Ludgo johan
jeff Beck Hip Netika
Marie boine gula gula
det här är bra musik att testa sytemet med
joni mitchel big yellow taxi
den kan jag nästan garantera att man får diskanten att dista
Katzen kapell hurobas tango
Nu är jag ju inte ute efter att testa hela systemet, även om det kan vara kul..
Vill ju få bort burkljudet i mina rör, och det kräver ju bas... Men det löser sej nog.. Har inte tid just nu ändå..
Postad 27 July 2010 - 17:38
Man brukar inte associera så låga frekvenser med "burkigt" ljud
Resonanser? Övertoner?
Postad 28 July 2010 - 01:53
http://open.spotify....P0GtrfmdfS3DqvY Sara.k Gillar basen starkt i början vid ca 0:45 Där efter är hela låten bra.
http://open.spotify....pE4g2wuSRn1ubrs Nils.l
http://open.spotify....J4o9cXzPUfD1nEQ Andrew .w
http://open.spotify....uFgEqZXy5tgv4PV Blackberry smoke
Har även en reference playlist, pmá om intresse ^^ Dock kanske inga bra testlåtar till dina rör, men villa iaf dela med mig
Redigerat av hampe90, 28 July 2010 - 02:08.
Postad 28 July 2010 - 07:39
Resonanser? Övertoner?
Inte resonanser men övertoner (enligt mina öron alltså...), visst
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 28 July 2010 - 07:43.
Postad 28 July 2010 - 08:26
Kan det vara akustiken i rummet som ställer till det för dig eller ?
Nej. Kappasubbarna låter inte så.
Inte resonanser men övertoner (enligt mina öron alltså...), visst
Men folk kan ju lägga olika betydelse i ordet också, såklart. Skulle tro att det i regel rör sig om att man fått för mycket resonans vid någon frekvens. För mig är det "burkigt" kring 100-300Hz typ, ovanför är det snarare skränigt och under är det mullrigt
Men för andra kan ordet som beskriver det vara "burkigt", oavsett frekvens.
När jag skriver "burkljud" menar jag som när man slår på sidan av en tom oljetank...typ... Inte riktigt så överdrivet kanske, men du förstår vad jag menar...
Tänk på att det inte är vanliga små styva lådor i mdf heller.. Det är 420-liters sonotubar...
Postad 28 July 2010 - 08:41
...så kan du få några db av min 34 hz puckel som jag har i mitt rum då . . . .
Har "plenty" typ 20 db att ta av ....
LOL
Redigerat av SunfireTHX, 28 July 2010 - 08:42.
Postad 28 July 2010 - 09:18
Men .. Hm vi gör så här ,,,, skicka mig lite burkljud ( har för lite slam och midbas )
...så kan du få några db av min 34 hz puckel som jag har i mitt rum då . . . .![]()
LOL
Haha, jo men nu med rören så blev det ju betydligt bättre, nu kanske du bara har typ 8dB eller något...
nu är ju större problem med dalen mellan 45-65 och toppen vid 80-90Hz... tycker jag, men annars låter det riktigt annständigt nu ju
Postad 28 July 2010 - 10:19
Men .. Hm vi gör så här ,,,, skicka mig lite burkljud ( har för lite slam och midbas )
...så kan du få några db av min 34 hz puckel som jag har i mitt rum då . . . .![]()
LOL
Nja... Jag tror inte att jag vill ha en 40 db-puckel vid 34 hz...
Postad 28 July 2010 - 11:50
Haha, jo men nu med rören så blev det ju betydligt bättre, nu kanske du bara har typ 8dB eller något...
![]()
nu är ju större problem med dalen mellan 45-65 och toppen vid 80-90Hz... tycker jag, men annars låter det riktigt annständigt nu ju
Jo d klart ... ett riktigt lyft blev det med rören jag skulle tippa att det inte är så himla
mycket kvar av puckeln . . .
Fast med en WAF faktor på -10 dock
bakom soffan är ju inte direkt diskreta . . . .
Grannarna undrar ju lite vad man håller på med
En granne " Va skaru med dom där till ska du gjuta nåt eller ... va ska du in med dom i lägenheten ? Eh ..nu förstår jag inte ... ? "
Bifogad fil(er)
Redigerat av SunfireTHX, 28 July 2010 - 11:54.
Postad 28 July 2010 - 17:27
Jo d klart ... ett riktigt lyft blev det med rören jag skulle tippa att det inte är så himla
mycket kvar av puckeln . . .
Fast med en WAF faktor på -10 dockLOL . . 4 gjutrör typ 2,40 meter långa 25 cm diameter
bakom soffan är ju inte direkt diskreta . . . .
Grannarna undrar ju lite vad man håller på med
En granne " Va skaru med dom där till ska du gjuta nåt eller ... va ska du in med dom i lägenheten ? Eh ..nu förstår jag inte ... ? "
Det var ena små rör ??!
Postad 28 July 2010 - 20:16
subb_bygge.JPG 2.24MB
1 Antal nerladdningar
Redigerat av jonas_79, 28 July 2010 - 20:17.
Postad 28 July 2010 - 21:31
Här är mina saker för mitt bygge.....Maelstrom X2 18" ....600 mm gjutrör kropp , 8 st 19 mm Mdf tillsågade 607 * 607 mm , Basport 190 mm gjutrör papp.
subb_bygge.JPG 2.24MB 1 Antal nerladdningar
Ska du inte ha ett par centimeters överhäng på topp och bottenbiten...?
Postad 28 July 2010 - 21:35
3,5mm?Ska du inte ha ett par centimeters överhäng på topp och bottenbiten...?
![]()
Postad 28 July 2010 - 22:01
3,5mm?
Innerdiametern på rören är 600 mm... Sen är rörens väggar 6 mm tjocka...
Kommer fattas 5 mm till att täcka röret med...
Redigerat av Bakerman, 28 July 2010 - 22:03.
Postad 28 July 2010 - 22:04
Kommer fattas 5 mm till att täcka röret med...
Verkar jobbigt men sant...
Postad 29 July 2010 - 10:41
är detta en nackdel eller ??
Postad 29 July 2010 - 15:31
har lyft upp skivan för att se att de täcker och är ca 1 mm utanför på varje sida.....så täcker gör de iallafall men inte mer....var 610 mm på den skiva ja kollade med.....sa 607 men tydligen blev den lite större och var bra för min del.
är detta en nackdel eller ??
I så fall har du inte likadana rör som mina.. Mina var 600 i innerdiameter, vilket verkar mer logiskt..
Ska dom gjuta pelare är ju ytterdiametern på röret ganska oviktig...
Har du kollat så att inte röret är ovalt ? Mina var ganska ovala. Då blir dom ju bredare i diametern på den ena sidan.
Nackdel och nackdel.. Ska du inte klä dom med något ? Det lär ju definitivt vara snyggare med lite överhäng.
Jag gjorde mitt överhäng 20 mm.
Postad 29 July 2010 - 16:34
Inhandla lite mera idag och handla skruvterminaler till anslutningen och 4 mm högtalarkabel är detta tillräckligt i grovlek ??
imorn tänkte ja kolla efter tyg och pu-lim och montage lim och isolering för dämpa röret......är de på rulle 45 mm rockull man ska använda då ???
Var även in till lokala pa butiken och dom hade massa jobb då de är storsjö yran i stan och nästa vecka hade dom tid och kunde kolla upp vad dom hade till övers och pris.
försökt få ett lokalt snickeri att ta på sig fräsjobbet av skivorna men dom var på semester 2 veckor till......så tar de ganska lugnt pga av detta och inhandlar lite i taget......sedan skulle de vara bra att ha pa steget hemma också så att man kan prov spela innan man limma ihop dom helt.
Såg på mitt också att de är lite ovalt så är den sida som är minst de är övers 1 mm och andra sidan är de 3-4 mm diff på röret.
Postad 29 July 2010 - 17:04
Därför kommer de inte bli något över till överhänget som du säger......en kompromiss så att säga.
Så förstår du varför de blev så.
Redigerat av jonas_79, 29 July 2010 - 17:05.
Postad 29 July 2010 - 22:05
tänkte klä det stora röret först med högtalarmatta då ja såg att biltema hade bra pris men är 19 mil till sundsvall och lokala hifibutiken tar 98 kr metern så ska kolla efter annat alternativ på vad ja ska inhandla för tyg till detta och lim så klart.
Inhandla lite mera idag och handla skruvterminaler till anslutningen och 4 mm högtalarkabel är detta tillräckligt i grovlek ??
imorn tänkte ja kolla efter tyg och pu-lim och montage lim och isolering för dämpa röret......är de på rulle 45 mm rockull man ska använda då ???
Var även in till lokala pa butiken och dom hade massa jobb då de är storsjö yran i stan och nästa vecka hade dom tid och kunde kolla upp vad dom hade till övers och pris.
försökt få ett lokalt snickeri att ta på sig fräsjobbet av skivorna men dom var på semester 2 veckor till......så tar de ganska lugnt pga av detta och inhandlar lite i taget......sedan skulle de vara bra att ha pa steget hemma också så att man kan prov spela innan man limma ihop dom helt.
Såg på mitt också att de är lite ovalt så är den sida som är minst de är övers 1 mm och andra sidan är de 3-4 mm diff på röret.
Jag köpte nålfiltsmatta, som är tänkt till golv, på bauhaus för under 50 spänn kvadraten.
2,5 kvadratskabel räcker.
Isoleringen bör ligga på runt 30 kg/m3.
Köp dej en fräs och testa själv istället... Det är ju kul att kunna säja att man byggt det själv...
Fuska inte...
Därför de blev detta mått på mdf skivorna var att ja behöver 8 st bitar för att de ska räcka till hela bygget och då blev de detta mått om man såga upp en skiva.
Därför kommer de inte bli något över till överhänget som du säger......en kompromiss så att säga.
Så förstår du varför de blev så.
Det var ju likadant för mej ??! Och jag byggde FYRA.. Allså är du mycket snålare än vad jag är..
Gör jag nåt vill jag åtminstone försöka att göra det så bra jag bara kan.. Kostar det sen en femhundring extra tycker i alla fall jag att det är bättre att lägga den femhundringen, än att gå och ångra sej för att man var så förbannat snål...
Redigerat av Bakerman, 29 July 2010 - 22:05.
Postad 30 July 2010 - 21:57
MDF Skiva inhandlad och uppsågad.
600 mm Gjutrör och tillkapad på rätt längd.
190 mm Gjutrör till port inhandlad och ska kapas till
Isolering 45 mm på rulle från byggmax inhandlad
2 Polskruvar med banankontakter inhandlad från Kjell & Co
0.5 L Lackfärg svart högblank inhandlad från färghandeln ALCO
4 mm Högtalarkabel inhandlad för internt och externt kablage
De ja fortfarande saknar är tyget för att klä röret och lim.
När ja sökte på Nålfilt på bygghandelns hemsida fick ja upp balkongmatta som finns på överskottsbolaget och rusta och alla bygghandlare........Är detta nått ja kan använda och vet att dessa är billiga men fungerar dessa eller är de för tjocka och ser stygga ut på röret ???
tänkte utan nabbar bak då
Postad 30 July 2010 - 22:03
Vad skall du dämpa med nålfiltsmatta.Har börjat handla in lite eftersom till detta bygge.
MDF Skiva inhandlad och uppsågad.
600 mm Gjutrör och tillkapad på rätt längd.
190 mm Gjutrör till port inhandlad och ska kapas till
Isolering 45 mm på rulle från byggmax inhandlad
2 Polskruvar med banankontakter inhandlad från Kjell & Co
0.5 L Lackfärg svart högblank inhandlad från färghandeln ALCO
4 mm Högtalarkabel inhandlad för internt och externt kablage
De ja fortfarande saknar är tyget för att klä röret och lim.
När ja sökte på Nålfilt på bygghandelns hemsida fick ja upp balkongmatta som finns på överskottsbolaget och rusta och alla bygghandlare........Är detta nått ja kan använda och vet att dessa är billiga men fungerar dessa eller är de för tjocka och ser stygga ut på röret ???
tänkte utan nabbar bak då
Postad 30 July 2010 - 22:09
När ja sökte fick ja då upp balkongmatta när ja sökte på nålfilt och vet att bakermann använde detta för att klä sina rör med och tror att de är annan nålfilt som är under golven som skydd eller nått sådant när man hitta annan beskrivning på detta.
Men tror ni att balkongmatta utan nabbar bak skulle fungera att klä lådan med och fungerar de med mattlim till detta ???
Postad 31 July 2010 - 00:24
Tänkte använda nålfilt för att klä röret och en svart sådan......vill inte att den ska se ut som ett gjutrör i färgen och stå tillverkare och mitt namn i stor text på röret.
När ja sökte fick ja då upp balkongmatta när ja sökte på nålfilt och vet att bakermann använde detta för att klä sina rör med och tror att de är annan nålfilt som är under golven som skydd eller nått sådant när man hitta annan beskrivning på detta.
Men tror ni att balkongmatta utan nabbar bak skulle fungera att klä lådan med och fungerar de med mattlim till detta ???
Det funkar om den är slät på baksidan. Det du får göra är att böja den litegrann.. Ungefär samma böj som är på röret..
Skulle ju vara surt om det lyser någon annan färg från undermaterialet när den inte ska monteras helt slätt..
Ett annat tips är att du åker och byter den högblanka färgen mot helmatt... Högblank är ett HEEEEEELVETE att jobba med om du inte har tillgång till en spruta, och inte ens då är det speciellt lätt om man inte är van...
Helmatt svart är mycket mer förlåtande...
Redigerat av Bakerman, 31 July 2010 - 00:26.
Postad 31 July 2010 - 10:46
Min mammas karl är målare och tapetserare och har egen firma........så prata med han om tips och han så åt mig att grundmåla hela röret innan ja sätter på mattlim för att få detta att fästa eller köra en primer......så ska iväg och handla detta nu och sedan köpa en vanlig sprayfärg som täckfärg till skivorna och lite vilka rollers och penslar och andra tillbehör ja måste skaffa mig.
Har även köpt en rörbit nu på bygghandeln och hur fäster du denna mellan botten plattan och rörets skiva ???
Vilka fräsjiggar måste ja inhandla för att göra detta jobb ??
tips på prisvärda som klarar enbart denna gång och fungerar ??
skulle du köpt den billiga fräsen för 195 kr på överskottsbolaget och köpa separata jiggar eller en på jula med 6 jiggar som är mer rejäl och längre garanti för 399 kr ??
Postad 31 July 2010 - 13:53
Tackar så mkt för tipset.......ska lämna tillbaka denna färg.
Min mammas karl är målare och tapetserare och har egen firma........så prata med han om tips och han så åt mig att grundmåla hela röret innan ja sätter på mattlim för att få detta att fästa eller köra en primer......så ska iväg och handla detta nu och sedan köpa en vanlig sprayfärg som täckfärg till skivorna och lite vilka rollers och penslar och andra tillbehör ja måste skaffa mig.
Har även köpt en rörbit nu på bygghandeln och hur fäster du denna mellan botten plattan och rörets skiva ???
Vilka fräsjiggar måste ja inhandla för att göra detta jobb ??
tips på prisvärda som klarar enbart denna gång och fungerar ??
skulle du köpt den billiga fräsen för 195 kr på överskottsbolaget och köpa separata jiggar eller en på jula med 6 jiggar som är mer rejäl och längre garanti för 399 kr ??
Bra att du hellre lyssnar på en målare, än mej, som jobbar med mattlim...
En målare använder ju mattlim väldigt ofta...
Jag använde långa träskruv som jag skruvade från undersidan av bottenbiten. Tog lite vanligt sättlim runt skallarna så att dom inte släpper när basen börjar jobba.
Kör Fermen du. Den duger alldeles utmärkt, och stålen kommer hålla till ett bygge. Du behöver som jag skrev tidigare ett rakt stål, samt ett med så lång radie som möjligt om du vill ha rundade kanter.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
64 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?