Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 april 2014 - 20:05

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Http://www.aes.org/e...e.cfm?elib=5549
10 års abx-tester. Vassego, nu har du läst om ett par hundra tester

Nej för jag betalar inte för det

Postad 19 april 2014 - 20:09

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Jo det är en del som upplever att silver låter ljusare men troligen beror detta på att man lätt förväntar det (silvrigt = glansigt = ljust) snarare än att ledaren har egenskaper som skulle påverka ljudet så mycket.

Du påstod tidigare att dyrare elektronik skapar en mer högupplöst och för en kabel mer svårhanterlig signal. Önskade tidigare att du kunde utveckla detta påstående och också länka till något som stödjer det (borde inte vara så svårt om det du påstår stämmer).

Ungefär som att det inte borde vara så svårt för dig att länka till något som stödjer att det jag påstår inte stämmer.

Ju mer information som ska förmedlas desto svårare.

Kan ni förklara varför vissa HDMI-kablar klarar av att skicka information 15 meter och andra inte?
Det borde inte ha någon betydelse eftersom alla kablar är lika. Det är bara en kopparledare.

Redigerat av Berno82, 19 april 2014 - 20:12.

Postad 19 april 2014 - 20:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Nej för jag betalar inte för det

Haha, attans då. Går du med på att jag r återge resultatet från artikeln då?

Postad 19 april 2014 - 20:35

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Ungefär som att det inte borde vara så svårt för dig att länka till något som stödjer att det jag påstår inte stämmer.

Jag hittar inget alls om det du påstår (att en dyr förstärkare skapar en högupplöst signal som skulle innebära ett tuffare jobb för kabeln). Innebär det att ditt påstående därmed inte stämmer och att du helt enkelt skapade ett eget påhittat "faktum"? Borde ju finnas något om detta "därute" annars...

Postad 19 april 2014 - 20:39

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Jag hittar inget alls om det du påstår (att en dyr förstärkare skapar en högupplöst signal som skulle innebära ett tuffare jobb för kabeln). Innebär det att ditt påstående därmed inte stämmer och att du helt enkelt skapade ett eget påhittat "faktum"? Borde ju finnas något om detta "därute" annars...

Ju mer information som kommer i en ledare desto svårare är det att få ut det oförändrat på andra sidan. Om detta inte var fallet hade vi kunnat överföra hur stora datamängder som helst genom en kabel. Är det bevis nog?

Postad 19 april 2014 - 20:42

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1
Ta gärna hem några olika ethernetkablar. Cat5, 5e, 6 och koppla upp mot gigabitswitchar, även längre kablar. Om koppar vore koppar hade alla kablar funkat lika bra. Dessutom är ju hastigheten i koppar så hög så i de små längderna spelar det ingen roll.

Postad 19 april 2014 - 20:56

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 2

Ju mer information som kommer i en ledare desto svårare är det att få ut det oförändrat på andra sidan. Om detta inte var fallet hade vi kunnat överföra hur stora datamängder som helst genom en kabel. Är det bevis nog?

Det som behöver påvisas är ditt påstående att en förstärkare i högre prissegment skapar detta problem. Du borde ju enkelt kunna ge exempel som stödjer detta om det verkligen stämmer...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 april 2014 - 20:57.

Postad 19 april 2014 - 21:06

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Det som behöver påvisas är ditt påstående att en förstärkare i högre prissegment skapar detta problem. Du borde ju enkelt kunna ge exempel som stödjer detta om det verkligen stämmer...

Jag gjorde det nyss genom att en ethernetkabel inte kan överföra oändligt med data. Det är något som som de flesta håller med om. Och många är vi som har krånglat med gigabitnät och insett att vi varit tvugna att byta kabel.

Postad 19 april 2014 - 21:35

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Sedan ÄR DET INTE SKILLNAD PÅ HDMI, det blir bild eller inte bild. Läs detta test, har du inte ändrat uppfattning efter att läst det är du verkligen kabel-religiös...
http://www.expertrev...-absolute-proof

Digital Foundry TrueHDhar en bättre analys än vad något människoöga har... Känner inte det programmet av en skillnad så är så, punkt slut.

Berno82, du svarade inte på denna...

Postad 19 april 2014 - 21:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Jag gjorde det nyss genom att en ethernetkabel inte kan överföra oändligt med data. Det är något som som de flesta håller med om. Och många är vi som har krånglat med gigabitnät och insett att vi varit tvugna att byta kabel.

Det som behöver påvisas är ditt påstående att en förstärkare i högre prissegment skapar ett liknande problem. Du borde ju enkelt kunna ge exempel som stödjer detta om det verkligen stämmer...

Postad 19 april 2014 - 21:53

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 2

Upplys oss andra om talen för jag vet dom inte.

Det är givetvis inte fråga om vare sig ett givet tröskelvärde, en procentsats, tredjegradsekvation eller nåt ditåt, så ett så enkelt svar går helt enkelt inte att ge.

Ett enkelt exempel kan jag bjuda på:
Skillnader i nivå över det hörbara frekvensbandet som ligger inom nån dB går inte att uppfatta om man lyssnar på musik med "blandat innehåll". Med väldigt gles musik/ljud, dvs enstaka instrument eller enkla toner blir det lättare att uppfatta skillnaden, men gränsen ligger då som lägst kring ett par tiondels dB.

Hjälpte det?

...har man bestämt sig för att det inte finns skillnader, så kommer man aldrig att acceptera att någon annan kan höra skillnad, för tänk dig själv att till exempel du karlsson skulle erkänna att någon annan faktiskt kan höra skillnad, vilket oerhört nederlag det hade varit för dig.

Tråkigt att du tror så illa om folk här. Jag håller inte med dig.

Jag är lite trött på att försvara mina åsikter. Det finns ingen förståelse för folk som anser att det är skillnader på kablar, däremot finns det stor förståelse för att folk inte hör skillnad.

Visst är det skillnad på kablar, men det verkar vara oerhört svårt för en del att begripa att det krävs relativt stora skillnader - och lätt mätbara - för att vi med vår begränsade hörsel skall kunna uppfatta en hörbar skillnad.

Nej, men det ger en fingervisning om att du borde fundera på de fysikaliska proportionerna i ämnet som diskuteras.

I Cat5/Cat6 osv är man nära gränsen för vad som är fysiskt möjligt att överföra med hänsyn tagen till kapacitans/induktans osv i kabelkonstruktionerna, och pratar vi lågfrekvens är man inte ens i närheten. Förstår du skillnaden?

Postad 19 april 2014 - 22:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 3

I Cat5/Cat6 osv är man nära gränsen för vad som är fysiskt möjligt att överföra med hänsyn tagen till kapacitans/induktans osv i kabelkonstruktionerna, och pratar vi lågfrekvens är man inte ens i närheten. Förstår du skillnaden?

Att han drar in nätverkskablar i diskussionen tyder på att han inte förstår det du påpekar.

Postad 19 april 2014 - 22:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Om det nu vore så att det fanns skillnad, borde inte dessa vara mätbara?

Självfallet så är det så. Skulle det vara en hörbar skillnad så kan man mäta det.

Postad 20 april 2014 - 13:24

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Såhär skriver en butik som heter HembioConsult:

Vad gör en verkligt bra kabel?
En kabel kan aldrig förbättra signalen utan endast försämra den i högre eller lägre omfattning.
Vill man tillverka kablar i absolut världsklass måste man därför arbeta för att bekämpa alla former av förvrängningar och distortion. För ju mer av signalen som bevaras i överföringen, desto bättre låter det.

Kablar är inte tillbehör!
Många ser kablarna som tillbehör som man kan köpa till i efterhand om man vill finputsa anläggningen.
Men inget kunde vara mera fel. Inga kablar = ingen bild, inget ljud. Dåliga kablar = dålig bild, dåligt ljud!

Jag säger vare sig bu eller bä.

Redigerat av baconaboo, 20 april 2014 - 13:36.

Postad 20 april 2014 - 13:29

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Jag ska inte ropa eller klappa. Jag ska fä min anläggning att producera ett ljud som jag mäter i frekvens och hur länge ljudet studsar runt i rummet. Efter det byter jag kablar och gör samma test igen.
Jag är ingen mätexpert och har heller aldrig påstått det. Jag sade bara vad jag ska mäta för att se om det är skillnad. Är det skillnad mellan mätningarna så måste det vara skillnad på det som kommer ut från högtalarna, så länge ingenting annat är ändrat. Dvs jag går ut ur rummet och allt annat är oförändrat.
Det betyder antagligen att jag måste videofilma hela testen.

Sååå... Vad ger längst efterklang Silver eller koppar?
Är det kablar från den hemliga hifibutiken i Oslo som kablarna är köpta i?

Postad 21 april 2014 - 09:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Fast man kanske inte borde lyssna på försäljare, dom vill ju ändå sälja. Speciellt försäljare som säljer dyra kablar.

Btw, måste fråga ang silvret. Hur kopplas silvret in i förstärkaren? Majoriteten av förstärkare är ju guldplätterade, vilket för att det är guldets ledningsförmåga sommhar den avgörande rollen, inte silvret. Vidare så används inte silver internt i så många förstärkare mig veterligwn.

Postad 21 april 2014 - 10:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 2

Fast man kanske inte borde lyssna på försäljare, dom vill ju ändå sälja. Speciellt försäljare som säljer dyra kablar.

Btw, måste fråga ang silvret. Hur kopplas silvret in i förstärkaren? Majoriteten av förstärkare är ju guldplätterade, vilket för att det är guldets ledningsförmåga sommhar den avgörande rollen, inte silvret. Vidare så används inte silver internt i så många förstärkare mig veterligwn.

Guld oxiderar inte, därför används det på kontakter men guld leder ström sämre än koppar och silver.

Postad 21 april 2014 - 10:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0
Silver leder ström bäst men är inte alltid bättre för det. En lite kortare kopparkabel har samma resistans.

Postad 21 april 2014 - 10:23

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 3

Såhär skriver en butik som heter HembioConsult:

Vad gör en verkligt bra kabel?
En kabel kan aldrig förbättra signalen utan endast försämra den i högre eller lägre omfattning.
Vill man tillverka kablar i absolut världsklass måste man därför arbeta för att bekämpa alla former av förvrängningar och distortion. För ju mer av signalen som bevaras i överföringen, desto bättre låter det.

Mycket möjligt att de själva tror på det men jag tror snarare att man skall tänka "höjdhopp". Det har ingen betydelse om man hoppar 2,20 eller 2,30 över en ribba som ligger på 2,00 meter. Båda funkar lika bra.

Postad 21 april 2014 - 11:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0
Kablar kan låta olika om kabeln har en så hög resistans så att det påverkar ljudet hörbart. Detta är normalt sätt inget problem om man inte har en defekt eller för ändamålet felaktig kabel. En tumregel är att högtalarkabelns resistans skall vara högst 5% av högtalarens nominella impedans.*

* Källa: Acoustic Research, McIntosh Labs.

Redigerat av par-joha, 22 april 2014 - 06:30.
formatering

Postad 21 april 2014 - 12:52

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 4

Kan ni förklara varför vissa HDMI-kablar klarar av att skicka information 15 meter och andra inte?
Det borde inte ha någon betydelse eftersom alla kablar är lika. Det är bara en kopparledare.

Dom som kan skicka information över 15m är fortfarande kopparledare, så vart vill du komma?

Eller är det så att dom HDMI som kan över 15m för c:a 300kr är gjorda på ett liknande sätt som dina högtalarkablar för 50 000:-?

Postad 21 april 2014 - 16:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Guld oxiderar inte, därför används det på kontakter men guld leder ström sämre än koppar och silver.

och jag har inte skrivit något annat. jag skrev bara att det är guldets ledande förmåga som räknas, och det är långt under koppars. det innebär att oavsett vad du petar i kabeln så kommer guldet att vara chokepointen.

sen när man talar extremt långa kablar som adderar resistans, fungerar det väl ändå så att det blir samma förändring över hela frekvensspannet, eller? blir det det så påverkas inte ljudet alls, då är det bara spl som påverkas.

Postad 21 april 2014 - 17:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

och jag har inte skrivit något annat. jag skrev bara att det är guldets ledande förmåga som räknas, och det är långt under koppars. det innebär att oavsett vad du petar i kabeln så kommer guldet att vara chokepointen.

sen när man talar extremt långa kablar som adderar resistans, fungerar det väl ändå så att det blir samma förändring över hela frekvensspannet, eller? blir det det så påverkas inte ljudet alls, då är det bara spl som påverkas.

Om högtalaren har en spikrak impedanskurva ( vilket högtalare inte har ) så påverkas volymen jämt över frekvensspannet vid hög kabelresistans. Men i verkligheten så blir det oftast volymsänkning i basen och diskanten vid höga kabelresistanser.

Redigerat av Buddypresley, 21 april 2014 - 17:56.

Postad 21 april 2014 - 17:39

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
...Och vad tror expertpanelen om skillnad i efterklang mellan olika kablar/ledare :D
Samt möjligheten att vissa kablar/ledare kan ge öronvärk när de används i hifi-anläggningar :D

Saker som Berno82 har angivit som ett skäl till att välja kablar (med omsorg utan att väga in kabelkostnader) men vägrar att komma bevis eller källor som stöder hans påståenden.

Postad 21 april 2014 - 17:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 1

Om högtalaren har en spikrak impedanskurva ( vilket högtalare inte har ) så påverkas bara volymen jämt över frekvensspannet vid hög kabelresistans. Så i verkligheten så påverkas bas och diskantfrekvenserna mest i volymsänkning vd höga kabelresistanser.

Jag skulle gärna gotta mig ner i teorin lite mer, men då mina begränsade kunskaper är så långt bakom vad gäller impedans så är det lönlöst att försöka förklara det för mig :D det jag dock vill ifrågasätta är om det skulle höras skillnad på, säg en 1.5 meterskabel och en på 50 meter.

När jag gjorde mitt kabeltest så skrev öhman att vi inte behövde nivåmatcha kablarna då dessa skillnader var extremt små, även medräknat en väldigt tjock och en väldigt lång kabel. Minns ej exakt hur det skrevs, men det var i extremerna absolut.

Station: jadu, efterklang från högtalarna med olika kablar? Nej. Bara stort nej. Förändrar en kabel högtalarens karaktär så måste kabeln ju ha massor av fel :D

Redigerat av Zartok, 21 april 2014 - 17:58.

Postad 21 april 2014 - 18:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Jag skulle gärna gotta mig ner i teorin lite mer, men då mina begränsade kunskaper är så långt bakom vad gäller impedans så är det lönlöst att försöka förklara det för mig :D det jag dock vill ifrågasätta är om det skulle höras skillnad på, säg en 1.5 meterskabel och en på 50 meter.

Kolla in länken från ljudfokus angående kablar. Klicka på graferna där så kan du se att bas och diskant har sänkts med upp till 1 dB vid användning av för tunn och lång kabel.
http://www.ljudfokus...talarkablar/56/

Postad 21 april 2014 - 18:08

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Man kan nog helt räkna bort resistansen för guldet i den här ekvationen eftersom det bara är en guldplättering som är några 100dels millimeter tjock. Silver har lägre resistans än koppar men biffar du på diametern på kopparkabeln så kan du ganska enkelt (och framförallt kostnadseffektivt) sänka resistansen på kabeln.

Postad 21 april 2014 - 18:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 5

...Och vad tror expertpanelen om skillnad i efterklang mellan olika kablar/ledare :D
Samt möjligheten att vissa kablar/ledare kan ge öronvärk när de används i hifi-anläggningar :D

Okunskap eller trolleri. Sen om kablarna sticks in för långt i öronen så kan nog öronvärk uppstå. :D

Postad 21 april 2014 - 18:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 1

Ja, vad ska man säga. :lol:
Det som är rätt vanligt är att det är folk med rätt taffliga anläggningen (och usla rum) som upplever dessa skillnader. Ibland är det skillnader som ligger -140 dB och med tanke på att de ofta har anläggningar som inte kan låta anständigt ens vid 90 dB så kan man undra lite. :)

Postad 22 april 2014 - 13:42

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Berno82, du svarade inte på denna...

Jag kan erkänna att jag är mycket mer skeptisk till att en digital kabel gör skillnad än en analog, men jag vet ju samtidigt hur stor skillnad det blev hos mig.
Är all HDMI asynkron? Jag är inte sådär väldigt påläst på standarden. Tycker mest att det är en kompromiss med ljud och bild samlat.

Redigerat av Berno82, 22 april 2014 - 13:42.

Postad 22 april 2014 - 13:52

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Saker som Berno82 har angivit som ett skäl till att välja kablar (med omsorg utan att väga in kabelkostnader) men vägrar att komma bevis eller källor som stöder hans påståenden.

Jag har aldrig sagt att man ska välja kablar utan att lyssna på dom. Hör man ingen skillnad bör man inte köpa. Egentligen är den här bevisdiskussionen totalt irrelevant då det tar bort fokuset från vad ljud handlar om. Man ska trivas med sin anläggning, kort och gott.
Bryr du dig om den kemiska processen när du lagar mat? Det är väl smaken som betyder nåt? Det handlar bara om vad som låter bäst för var och en. Men om man spenderar en massa tid på att lyssna på högtalare, förstärkare, DAC, CD och annat. Varför inte bara slänga in ett par andra kablar i testen?
Så enkelt, och så lätt att se om det händer nåt.

Jag har aldrig sagt att man ska välja kablar utan att lyssna på dom. Hör man ingen skillnad bör man inte köpa. Egentligen är den här bevisdiskussionen totalt irrelevant då det tar bort fokuset från vad ljud handlar om. Man ska trivas med sin anläggning, kort och gott.
Bryr du dig om den kemiska processen när du lagar mat? Det är väl smaken som betyder något? Det handlar bara om vad som låter bäst för var och en. Men om man spenderar en massa tid på att lyssna på högtalare, förstärkare, DAC, CD och annat. Varför inte bara slänga in ett par andra kablar i testen?

Postad 22 april 2014 - 13:55

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Ja, vad ska man säga. :lol:
Det som är rätt vanligt är att det är folk med rätt taffliga anläggningen (och usla rum) som upplever dessa skillnader. Ibland är det skillnader som ligger -140 dB och med tanke på att de ofta har anläggningar som inte kan låta anständigt ens vid 90 dB så kan man undra lite. :)

Min erfarenhet är tvärtom.

Postad 22 april 2014 - 13:59

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Dom som kan skicka information över 15m är fortfarande kopparledare, så vart vill du komma?

Eller är det så att dom HDMI som kan över 15m för c:a 300kr är gjorda på ett liknande sätt som dina högtalarkablar för 50 000:-?

Nä jag undrade bara hur det kan komma sig att vissa kablar inte klarar av HDMI så långt och andra gör det. Har det bara med tjocklek på ledaren att göra?

Redigerat av Berno82, 22 april 2014 - 14:00.

Postad 22 april 2014 - 14:16

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3 166 inlägg
  • 0

Nä jag undrade bara hur det kan komma sig att vissa kablar inte klarar av HDMI så långt och andra gör det. Har det bara med tjocklek på ledaren att göra?

Så dom bättre HDMI-kablarna skulle vara av silver eller "inspelade" från fabrik?

Eller så kanske är det fler antal ledare som tex ethernet cat 5 och 6.

Postad 22 april 2014 - 15:04

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Så dom bättre HDMI-kablarna skulle vara av silver eller "inspelade" från fabrik?

Eller så kanske är det fler antal ledare som tex ethernet cat 5 och 6.

Kablar kommer inte inspelade från fabrik
Dessutom finns det säkert silverkablar som inte funkar på längre sträckor. Men om det inte är skillnad på kablar så borde alla funka.

"Cat 5e (Cat 5 enhanced) is currently the most commonly used in new installations. It’s designed to greatly reduce crosstalk." Det har inte bara med resistans att göra alltså.

Postad 22 april 2014 - 15:06

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0
Berno, finns det någon viss längd där det börjar bli märkbar skillnad på kablar eller märker du skillnad på en gång oavsett längd?

Postad 22 april 2014 - 15:39

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Jag kan erkänna att jag är mycket mer skeptisk till att en digital kabel gör skillnad än en analog, men jag vet ju samtidigt hur stor skillnad det blev hos mig.
Är all HDMI asynkron? Jag är inte sådär väldigt påläst på standarden. Tycker mest att det är en kompromiss med ljud och bild samlat.

Det ska väldigt mycket till för att störa en digital signal eftersom den antingen är fullt på (en etta) eller helt av (en nolla), det finns inget där emellan. En analog signal är däremot betydligt enklare att störa.
Störningar på en digital signal brukar oftast synas som att bilden eller ljudet klipper. Bilden kommer aldrig att t ex bli varmare, skarpare, mer grumlig eller grönare i tonen av att man byter kabel. En kabel kan ju inte korrumpera data så att den konsekvent blir lite rödare i bilden (väldigt svårt för kabeln att systematiskt byta ut exakt de nollorna mot ettor och/eller tvärtom som krävs för att göra bilden lite varmare).

Postad 22 april 2014 - 15:47

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

...om det inte är skillnad på kablar så borde alla funka.

Nu börjar det bli lite tjatigt.
Förstår du eller förstår du inte följande enkla sanningar?

1) När en kabel "är tillräckligt bra" vid överföring av analoga signaler så kvittar det hur mycket bättre den sen än är.

2) Vid överföring av digitala signaler är överföringen "perfekt" när kabeln "är tillräckligt bra" och överföringen blir felaktig när kabeln inte "är tillräckligt bra".

"Cat 5e (Cat 5 enhanced) is currently the most commonly used in new installations. It’s designed to greatly reduce crosstalk." Det har inte bara med resistans att göra alltså.

En kabels kvaliteter i ett givet sammanhang beror på en rad faktorer, där resistans är en av många.
Med "tillräckligt bra kabel" i lagom längd blir förlusterna försumbara, och resultatet blir inte hörbart bättre oavsett hur mycket bättre kabel man än byter till.

Är detta svårt att förstå?

Postad 22 april 2014 - 16:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Tråden handlar om högtalarkabel. Nätverkskabel finns det andra trådar om. Det som gäller för nätverkskablar går inte att översätta rakt av för högtalarkabel och tvärtom.

Postad 22 april 2014 - 16:55

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Bryr du dig om den kemiska processen när du lagar mat? Det är väl smaken som betyder nåt? Det handlar bara om vad som låter bäst för var och en. Men om man spenderar en massa tid på att lyssna på högtalare, förstärkare, DAC, CD och annat. Varför inte bara slänga in ett par andra kablar i testen?

Det betyder att du påstår att man kan höra skillnader! Du har också påstått att du får öronvärk av vissa kablar. Ett annat påstående från dig är att olika kablar ger olika efterklang i rummet.
Eftersom du nu i inlägg efter inlägg hävdar att man kan höra skillnader. Fast du har aldrig länkat till något eller kunnat komma med några som helst stöd för dina påståenden. Annat än att du har koppling till en icke nämnd hifibutik i Oslo och under påskhelgen befann dig på andra sidan jorden.

Kanske kan du försöka hålla dina inlägg på ett hifi-tekniskt plan än det hifi-religiösa påståenden.

Postad 23 april 2014 - 02:35

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Det betyder att du påstår att man kan höra skillnader! Du har också påstått att du får öronvärk av vissa kablar. Ett annat påstående från dig är att olika kablar ger olika efterklang i rummet.
Eftersom du nu i inlägg efter inlägg hävdar att man kan höra skillnader. Fast du har aldrig länkat till något eller kunnat komma med några som helst stöd för dina påståenden. Annat än att du har koppling till en icke nämnd hifibutik i Oslo och under påskhelgen befann dig på andra sidan jorden.

Kanske kan du försöka hålla dina inlägg på ett hifi-tekniskt plan än det hifi-religiösa påståenden.

Jag påstår också att min bil är skitrolig att köra. Det är min upplevelse. Du tycker kanske om om den. Dessutom tycker jag vissa saker är fina, andra är fula. Jag har lite svårt att bevisa att de verkligen är det.

Jag är fortfarande i en annan världsdel, och jag förstår inte hur namnet på en hifibutik skulle kunna bevisa något.
Jag har länkat till lite allt möjligt. Hur mycket har du läst igenom?
Har du provlyssnat olika kablar själv?

Sen undrar jag varför det måste vara hifi-tekniskt? Det betyder väl inte ett skit när det kommer till ljud? Låter det bra så låter det bra, det är så enkelt. Dessutom har alla olika smak och det går inte att tekniskt läsa sig till hur en högtalare kommer att låta, därför uppmanar jag till att prova istället.

Har du en låt som du kan utan och innan, varenda instrument, ton, klang, röst osv så ta den. Hör du detaljer som du inte lagt märke till förut så har du enligt mig en bättre kabel. Då gäller såklart att du har en bra källa, annars är det inte säkert att det är någon skillnad.

Det är bevisat att humlor inte kan flyga så varför skulle man tro på "bevisen" i det här tillfället?

Tråden handlar om högtalarkabel. Nätverkskabel finns det andra trådar om. Det som gäller för nätverkskablar går inte att översätta rakt av för högtalarkabel och tvärtom.

Vi pratar både HDMI, USB, SPDIF och analoga kablar i den här tråden.

Redigerat av Berno82, 23 april 2014 - 02:51.

Postad 23 april 2014 - 02:59

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Berno, finns det någon viss längd där det börjar bli märkbar skillnad på kablar eller märker du skillnad på en gång oavsett längd?

På en gång om det är tillräckligt stor skillnad på kablarna. Men ibland hör man bara skillnad i vissa partier på låtarna och ibland inte alls. Då blir det mer analyserande av mikrodetaljer vilket i min mening är bortkastad tid.

Jag uppgraderar inte en kabel om den inte låter mycket bättre i mitt system. Märkte heller ingen skillnad mellan kablar förrän jag började uppgradera resten. Det hänger nog också samman med att jag lyssnar på musik på ett helt annat sätt än tidigare. Dessutom lär jag mig hur låtarna låter och märker fort om det kommer ny information som jag inte hört tidigare.

Det är samma med vad som helst. Min tjej såg inte när jag uppgraderade från 17 till 20-tumsfälgar på bilen. Jag hade sett om någon bytte däck.

Redigerat av Berno82, 23 april 2014 - 03:01.

Postad 23 april 2014 - 05:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 2
Tänkte först skriva nåt, men vill inte mata "det" kom jag på..

Redigerat av masse70, 23 april 2014 - 05:06.

Postad 23 april 2014 - 05:15

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Tänkte först skriva nåt, men vill inte mata "det" kom jag på..

Var inte blyg nu.

Postad 23 april 2014 - 06:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Sen undrar jag varför det måste vara hifi-tekniskt? Det betyder väl inte ett skit när det kommer till ljud?

Om inte ljudskillnad mellan kablar eller andra delar i en anläggning beror på nåt "hifi-tekniskt", vad beror det då på?

Postad 23 april 2014 - 07:06

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 3

Det är bevisat att humlor inte kan flyga så varför skulle man tro på "bevisen" i det här tillfället?

En myt att det är "bevisat". Vetenskapen har inga problem att visa att och hur humlor kan flyga.

Men tack för att du tar upp exemplet, det är inte helt olikt dina kabelmyter.

Postad 23 april 2014 - 07:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Jag hoppas att det uttalandet bara har sin grund i torftig humor. <_<

Postad 23 april 2014 - 08:10

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0
Berno82, har du något exempel på kablar som skiljer sig väldigt mycket i ljudet?

Det vore kul att veta någon setup som får en stor skillnad i karaktär/ljud beroende på vilken kabel som används.

Postad 23 april 2014 - 09:04

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Berno82, har du något exempel på kablar som skiljer sig väldigt mycket i ljudet?

Det vore kul att veta någon setup som får en stor skillnad i karaktär/ljud beroende på vilken kabel som används.

Jag kör ju wireworld, så jag skulle säga valfri wireworld jämfört med medföljande RCAkabel. Nu har jag inte lyssnat på de billigaste, men lyssna på den dyraste då och jämför. Så har du stor skillnad.
Ta gärna väldigt dynamiska högtalare och spela en bra inspelad låt.

Redigerat av Berno82, 23 april 2014 - 09:06.

Postad 23 april 2014 - 09:18

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

En myt att det är "bevisat". Vetenskapen har inga problem att visa att och hur humlor kan flyga.

Men tack för att du tar upp exemplet, det är inte helt olikt dina kabelmyter.

Räknar man grovt på det så kan dom inte flyga. Antar att det är samma sak med en kabel. Räknar man grovt på det så är det ingen skillnad.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.