Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 September 2016 - 14:37

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

De här iakttagelserna ni observerat så är det ju sjukt många variabler att ta hänsyn till.

För mig t.ex. tycker jag tvärtom, det är alltid mercha förare som är sura gubbar med noll respekt för andra bilförare, blåser på och ligger upp i röva på andra och parkerar som ett gäng krattor. 

Det finns idioter i alla typer av bilar och märken.

Fast i Malmö är idioter till förare med 100% säkerhet kopplat till de 3 tyska lyxmärkena. Det är alldeles uppenbart när man jobbar i stan och bilpendlar in och ut dagligen.

Det finns dock 2 kategorier:

1. De som svänger höger mot Västra Hamnen när E22 tar slut (till något lyxjobb i IT-branschen). Varför kör man som en idiot bara för att man fått ett välbetalt jobb och förmodligen har den dyra tyska bilen som förmånsbil? Får inte missa morgonmötet? För att jag kan och du i din gamla Saab får inte ligga före mig.

2. De som bor i något av de rikskända (ni vet där de eldar bilar) områdena och trots att det är "låginkomstområden" kör med dyra bilar. Dessa snubbar är ju inte ute i rusningstid. Men däremot står de gärna på trottoaren med någon blinkande civil polisbil bakom sig.

Cyniska kommentarer, jo, men man blir lätt sådan när man kör bil mycket i denna stad...

Redigerat av agpath, 19 September 2016 - 14:38.

Postad 19 September 2016 - 18:35

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 1
Alkalisk avfettning är GULD värt när man ska tvätta bilen. Duscha på, vänta lite, blås av med högtryck och vips blir bilen ren!
Och med ren menar jag REN. Insekter försvinner utan gnugg. Allt organiskt försvinner med högtrycken.

Postad 19 September 2016 - 18:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Alkalisk avfettning ...
Är de nå special ?

Tycker de mesta ja provat är mest skit .
Ingen aning vad de är för sorter ja testat.
Slutar alltid med att ja får gnugga bort döda insektsrester med naglarna

Postad 19 September 2016 - 18:59

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Alkalisk avfettning ...
Är de nå special ?

Tycker de mesta ja provat är mest skit .
Ingen aning vad de är för sorter ja testat.
Slutar alltid med att ja får gnugga bort döda insektsrester med naglarna

Jag hade aldrig testat det tidigare. 

Petroleumbaserad avfettning (t ex Prick bort och sånt man kan köpa på macken som kallas kallavfettning) är bra mot tjär / asfalts-fläckar och flygrost. Denna avfettning ska man heller ALDRIG spruta högre än handtagen på en bil eftersom den riskerar rinna in i dörren och lösa upp rostskyddet.

Alkalisk tar allt annat. Och kan spolas på hela bilen. Man spär ut den med vatten (ca 5-7% av den jag kör som heter BVE Grön). Smidigt med en tryckspruta.

Och sen vet väl alla(?) att man alltid spolar av bilen nerifrån och upp så att smutsen lättare rinner av? :)

Mer info här: http://dahlbergsbils...-av-avfettning/

BVE Grön: http://www.bilvardse...isk-avfettning/

Det ÄR verkligen såhär lätt som i detta klippet om man använder alkalisk avfettning på rätt sätt:

http://www.youtube.com/watch?v=XFd0r4dmvXA

Redigerat av MrSpokk, 19 September 2016 - 19:04.

Postad 19 September 2016 - 19:34

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Är jag partisk, absolut inte. Sa jag att den nya nu är beställd och kommer efter nyår ?:

Lång väntetid......

Postad 19 September 2016 - 19:36

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Alkalisk avfettning är GULD värt när man ska tvätta bilen. Duscha på, vänta lite, blås av med högtryck och vips blir bilen ren!
Och med ren menar jag REN. Insekter försvinner utan gnugg. Allt organiskt försvinner med högtrycken.

Håller med, naturavfettningen man köper på macken är bara skit.

Redigerat av masse70, 19 September 2016 - 19:41.

Postad 19 September 2016 - 20:06

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Håller med de som kör förmånsbils kör värst oavsett märke. Bmw, Audi, Volvo.. (alltid bråttom) Mig inkluderat men inte sämst, det vinner Prius föraren.

Postad 19 September 2016 - 20:10

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Berätta mer om alkalisk avfettning. Märke, namn, var hittar man det, användning???

Postad 19 September 2016 - 20:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tack för info.
Bara kört prickbort och liknande från mackar.
Måste ta å testa alkalisk då.

Säger som ovanstående.
Tips på märke å bra pris

Postad 20 September 2016 - 04:58

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Strovels HD grön är svårslagen som alkaliskt rengöringsmedel.

http://www.bollnasbi...-1l-111801.html

Redigerat av tomasgbg, 20 September 2016 - 04:59.

Postad 20 September 2016 - 07:05

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Jag har bara provat Bilvårdsexpertens BVE Grön: http://www.bilvardse...isk-avfettning/

Kanske skulle prova den du länkar till också.

Postad 20 September 2016 - 11:06

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Har ni rekommendationer på något mot asfalt / tjära?

Postad 20 September 2016 - 11:15

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 1

Har ni rekommendationer på något mot asfalt / tjära?

Till exempel denna: 

http://www.bilvardse...-triggerflaska/

Sen har jag hört mycket gott om "Prick Bort" som säljs lite överallt (Rusta, Circle K m m).

Redigerat av MrSpokk, 20 September 2016 - 11:16.

Postad 20 September 2016 - 11:39

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 1

Sen har jag hört mycket gott om "Prick Bort" som säljs lite överallt (Rusta, Circle K m m).

Den har jag, funkar bra.

Postad 20 September 2016 - 13:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Om vi diskuterar bilar med drift på endast en axel så har den ena av dessa ett helt avgörande konstruktionsfel, framhjulsdrift är bara ett komplement till bakhjulsdrift! Enbart drift på de främre hjulen leder till ryck i ratten och överlag dåliga vägegenskaper. En kompromiss av produktionsekonomiska skäl som industrin lurat i folk att den har några fördelar. Det finns anledningar till att de dyraste bilarna fortfarande är bakhjulsdrivna, eller fyrhjulsdrivna.

Annars så tycker jag nog att A4 är snyggare än 3-serien, både in- och utvändigt. Har dock inte kört någon av dessa från de senaste åren så det är svårt att säga något. Precis som pacman tycker jag att MB C-klass bör läggas till i urvalet.

Tjaa, när vägen svänger är BMW och även Merca absolut trevligare/roligare än Audi. Men nya A4 är ett stort kliv framåt ijmf med den gamla. Inte alls lika framtung med understyrningstendenser som gamla modellen.Körglädje-argumentet har minskat för BMW (även om det fortfarande är aktuellt).

Sen är det inte riktigt sant att alla vägegenskaper är sämre. Åker man rakt fram, vilket ju händer rätt ofta, har Audi ofta ett övertag i riktningsstabilitet. De ligger förbannat fint på motorvägen helt enkelt. Överlag tycker jag "oj körde jag så pass fort"-faktorn är något högre i Audi än i BMW. 

Och vintertid är förvisso bakhjuldrift tveklöst roligare men ur andra tråkigare perspektiv tveklöst sämre.

För mig handlar dock vilken bil jag föredrar väldigt mkt om "hur jag trivs i cock-pit", vilket förstås är mega subjektivt. Har aldrig riktigt fallit för BMW 3 där, för plottrigt och, dare I say, "grabbigt". Nya Audi är bland det bästa jag sett och återigen, ljusår bättre än den gamla. Plus att kvalitetskänslan ligger ett snäpp över BMW 3, monteringstoleranserna verkar vara nån mm mindre i Audi 4.

A4:ans största problem tycker jag är att utsidan är så förbaskat intetsägande. Inte alls ful men själsligt ganska död, till stor del pga att den är så lik den gamla. Har haft nya modellen hemma några gånger och det är inte en käft som reagerat på att det är nya modellen. :D

C-klass är faktiskt på flera sätt en utmärkt kompromiss med det bästa från dessa två världar. Endel designgrejjer som sticker lite lätt, både ute och inne, men man vänjer sig. En bil med väldigt få nackdelar.

Ang hur folk kör så beror det ju på vad man menar. Olycksstatistik är ju ett sätt:

folksam-olycksdrabbade-bilmarken-motorst

Ska väl tolkas som att BMW är kul i kurvor men att förarna inte alltid håller sig på vägen... :D

Å andra sidan, till vardags väcker t.ex. vissa Toyotor större frustration (nej det är inte ok att köra 50 på 70 väg bara för man är över 70), hehe. Så man kan ju fundera på hur ofta en Toyota initierat en BMW krasch... :)

Redigerat av pacman, 20 September 2016 - 13:25.

Postad 20 September 2016 - 17:10

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Fast i Malmö är idioter till förare med 100% säkerhet kopplat till de 3 tyska lyxmärkena. Det är alldeles uppenbart när man jobbar i stan och bilpendlar in och ut dagligen.
Det finns dock 2 kategorier:
1. De som svänger höger mot Västra Hamnen när E22 tar slut (till något lyxjobb i IT-branschen). Varför kör man som en idiot bara för att man fått ett välbetalt jobb och förmodligen har den dyra tyska bilen som förmånsbil? Får inte missa morgonmötet? För att jag kan och du i din gamla Saab får inte ligga före mig.
2. De som bor i något av de rikskända (ni vet där de eldar bilar) områdena och trots att det är "låginkomstområden" kör med dyra bilar. Dessa snubbar är ju inte ute i rusningstid. Men däremot står de gärna på trottoaren med någon blinkande civil polisbil bakom sig.

Cyniska kommentarer, jo, men man blir lätt sådan när man kör bil mycket i denna stad...

För mig är det främst ovänligheten som stör. Istället för att hjälpas åt och underlätta gör man i Malmö gärna det rakt motsatta. Om man börjar blinka i god tid för att bya fil, för att tex. kunna svänga av på en avtagsväg längre fram, så renderar detta endast en möjlighet för "medtrafikanterna" att stänga luckan. Kanske bäst att inte förvarna så dessa vänliga själar inte hinner stänga luckan? ;)
Sedan vet jag inte om olika bilmärken skiljer vad gäller detta fenomen. Klart är dock att kvinnor och yrkeschafförer överlag är ovänligare.

Postad 21 September 2016 - 09:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Sedan vet jag inte om olika bilmärken skiljer vad gäller detta fenomen. Klart är dock att kvinnor och yrkeschafförer överlag är ovänligare.

Vita skåpbilar med hantverkare har en helt egen kategori av odräglighet på Malmös gator.

Att stressade mammor som ska hämta på dagis kör som biltjuvar kanske inte är unikt för just Malmö. Själv kör jag lugnt och slår en signal till dagis om jag blir sen pga trafiken. Ingen vinner på att stressa i trafiken för att man ska hämta barnen prick en viss tid.

Redigerat av agpath, 21 September 2016 - 09:58.

Postad 21 September 2016 - 14:41

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

För mig är det främst ovänligheten som stör. Istället för att hjälpas åt och underlätta gör man i Malmö gärna det rakt motsatta. Om man börjar blinka i god tid för att bya fil, för att tex. kunna svänga av på en avtagsväg längre fram, så renderar detta endast en möjlighet för "medtrafikanterna" att stänga luckan. Kanske bäst att inte förvarna så dessa vänliga själar inte hinner stänga luckan? ;)

Det där om att stänga luckan upplever jag i hela Sverige, det ligger nog i vår kultur att inte låta någon "tränga sig före" fastän det inte går att applicera det tänket i alla trafiksituationer. oerhört tråkigt beteende vilket bara orsakar olyckor.

Utomlands upplever iaf jag att jag nästintill alltid blir insläppt eller nästan inbjuden ifall jag vill svänga, byta fil eller något annat.

Postad 21 September 2016 - 15:03

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Det där om att stänga luckan upplever jag i hela Sverige, det ligger nog i vår kultur att inte låta någon "tränga sig före" fastän det inte går att applicera det tänket i alla trafiksituationer. oerhört tråkigt beteende vilket bara orsakar olyckor.

Utomlands upplever iaf jag att jag nästintill alltid blir insläppt eller nästan inbjuden ifall jag vill svänga, byta fil eller något annat.

Ja det är märkligt hur man i Tyskland så fort det blir köer på autoban lägger sig åt varsin sida för att släppa fram eventuella räddningsfordon i mitten. I Sverige skulle denna yta fyllas av idioter...  :angry:

Redigerat av PML73, 21 September 2016 - 15:03.

Postad 21 September 2016 - 16:34

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2527 inlägg
  • 0

För kanske tio år sedan fungerade det i Stockholmstrafiken och skulle man in på någon huvudled med kö var "blixtlåsprincipen" mer regel än undantag, men det är sämre med det nu och tippar att all inflyttning till StorStockholm gjort att trafiken balanserar på en infarkt och därmed gör bilisterna mer stressade.

Postad 21 September 2016 - 18:12

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Vita skåpbilar med hantverkare har en helt egen kategori av odräglighet på Malmös gator.

Att stressade mammor som ska hämta på dagis kör som biltjuvar kanske inte är unikt för just Malmö. Själv kör jag lugnt och slår en signal till dagis om jag blir sen pga trafiken. Ingen vinner på att stressa i trafiken för att man ska hämta barnen prick en viss tid.

Tänk om alla vore lika vettiga som du!

Åker varje dag över Älvsborgsbron till jobbet och åt ena hållet är det 50 km/h nu p.g.a. vägarbete.

Den ENDA gången majoriteten håller runt 50 km/h är den veckan jag jobbar natt och åker över vid 23-tiden.

Det är så man nästa hoppas varje dag att polisen ska stå med laser på andra sidan och ta alla tomtar som blåser över i 80 km/h.

Måste vara jobbigt att ha så ont om tid i sitt liv så att man måste åka hemifrån 5-10 minuter för sent....

Postad 24 September 2016 - 09:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0
I Danmark höjde dom bötesbeloppen med 100% vid vägarbete för något år sedan.
Det och att dom ofta har mobilafartkameror gav omedelbar effekt.

Postad 04 October 2016 - 18:35

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Fy fan för att betala nästan miljonen för detta...

http://teknikensvarl...problem-332330/

Postad 04 October 2016 - 18:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

vilket skitsvar från volvo också. 

Det var väl dessutom inte så längesen volvo fick kalla tillbaka en väldans massa bilar pga nån slang som var fel, ett fel som det verkar som dom vetat om länge fast inte gjort något åt. 

Volvo är nog inte lika mycket kvalitetsbil längre som det var tyvärr.

Postad 04 October 2016 - 19:25

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Känns som han fått en prototypbil!

Postad 04 October 2016 - 19:41

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
Känns inte riktigt som Volvos tänk med så många missar, vi får tillbaka våra stötfångare och en saftig bot om glipan för PAS-sensorn är för liten!
Måste varit någon inhyrd tomte som stod på slutkontrollen hos Volvo!

De har dock haft en hel del problem med tillförlitligheten på sin karossanläggning innan semestern.
Bidragande orsak?

Postad 05 October 2016 - 07:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Känns som han fått en prototypbil!

Visst, men många i så fall. Teknikens Värld tog ju en runda på stan och kunde spana in samma kaross/dörr-fel på ett flertal XC90 och V90.

Postad 05 October 2016 - 10:05

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Nu var ju detta en extremt pedant ägare, men jag kan förstå frustrationen. Att ha en svetsloppa mitt på dörren är ju inte kul!

Detta motsvarar ungefär mina erfarenheter av Volvo efter de bilar jag själv ägt!

Att köra Volvo är riktigt trevligt... samma att äga till viss del då det i det stora hela är en mycket genomtänkt bil. Men kvalitetsmässigt har dom en lång bit kvar. Men dom är i ganska gott sällskap. Audi, BMW och Mercedes är inte så mycket bättre, dessutom är tyska bilar inte roliga när man väl måste börja skruva i dom. Det mesta sitter extremt knepigt till, är felkonstruerat eller bara dyrt!

Som tjänstebil funkar det bra, men privat köper jag japanskt! Lite mer plåtburk över det hela, men det kan jag leva med!

Postad 05 October 2016 - 12:29

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Nu var ju detta en extremt pedant ägare, men jag kan förstå frustrationen. Att ha en svetsloppa mitt på dörren är ju inte kul!

Detta motsvarar ungefär mina erfarenheter av Volvo efter de bilar jag själv ägt!

Det var smuts (!) säger Volvo och ingen svetsloppa. Det är alltså vid lackeringen det har gått snett. På just denna bil 2 gånger dessutom. Skeva dörrar är dock mycket värre då det kan ha drabbat många bilar. De kan ju fixa detta när de ändå måste återkalla alla i 90-serien för att justera kondensavloppet...

Postad 05 October 2016 - 14:23

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 1

Att köra Volvo är riktigt trevligt... samma att äga till viss del då det i det stora hela är en mycket genomtänkt bil. Men kvalitetsmässigt har dom en lång bit kvar. Men dom är i ganska gott sällskap. Audi, BMW och Mercedes är inte så mycket bättre, dessutom är tyska bilar inte roliga när man väl måste börja skruva i dom. Det mesta sitter extremt knepigt till, är felkonstruerat eller bara dyrt!

Som tjänstebil funkar det bra, men privat köper jag japanskt! Lite mer plåtburk över det hela, men det kan jag leva med!

Extremt pedantisk ägare? Hade du accepterat detta menar du?

Postad 05 October 2016 - 14:57

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Extremt pedantisk ägare? Hade du accepterat detta menar du?

Och med "detta" menar du?!

Nä, jag hade inte accepterat allt det han råkat ut för, därför har jag heller inte köpt en Volvo för nästan en mille!

Att vissa paneler inte är exakt jäms med varandra hittar du på de flesta bilmärken tyvärr... Vissa saker får man acceptera, men inte vad som helst! Sen får man ju komma ihåg att det ändå är ett bruksföremål och inte något han tänkt ställa ut på ett museum! 

Postad 05 October 2016 - 15:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 2

Och med "detta" menar du?!

Nä, jag hade inte accepterat allt det han råkat ut för, därför har jag heller inte köpt en Volvo för nästan en mille!

Att vissa paneler inte är exakt jäms med varandra hittar du på de flesta bilmärken tyvärr... Vissa saker får man acceptera, men inte vad som helst! Sen får man ju komma ihåg att det ändå är ett bruksföremål och inte något han tänkt ställa ut på ett museum! 

För de flesta kommer de pedantiska dragen nog av sig självt efter att ha pröjsat 800.000 kr för en bruksbil.

Postad 05 October 2016 - 15:17

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

För de flesta kommer de pedantiska dragen nog av sig självt efter att ha pröjsat 800.000 kr för en bruksbil.

Japp.... krävs många olika "drag" för att lägga 800000kr på en bil!😁

Postad 05 October 2016 - 15:28

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 1
Det jag menar är att man väl inte behöver vara pedant för att inte acceptera sådana fel.
Spelar egentligen ingen roll om bilen kostat 100k eller 800k. Ny bil ska ju vara rätt tillverkad tycker man ju.

Postad 05 October 2016 - 15:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Det jag menar är att man väl inte behöver vara pedant för att inte acceptera sådana fel.
Spelar egentligen ingen roll om bilen kostat 100k eller 800k. Ny bil ska ju vara rätt tillverkad tycker man ju.

Det håller jag med om till 100%. Sen är det en helt annan sak att det veckan efter dyker upp småbucklor på dörrarna efter att någon annas unge på Maxis parkering har smällt upp dörren i sidan på din 800.000 krs-bil. Fast vad vet jag, de kanske inte parkerar på Maxi, eller i stan...eller någonstans alls där det finns andra bilar... :wacko:

Postad 05 October 2016 - 16:23

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Det håller jag med om till 100%. Sen är det en helt annan sak att det veckan efter dyker upp småbucklor på dörrarna efter att någon annas unge på Maxis parkering har smällt upp dörren i sidan på din 800.000 krs-bil. Fast vad vet jag, de kanske inte parkerar på Maxi, eller i stan...eller någonstans alls där det finns andra bilar... :wacko:

Haha, samma här. Minst en bils lucka till nästa vid parkering.

Postad 05 October 2016 - 17:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Har aldrig någonsin granskat en ny bil för att se om dörrarna linjerar.

Och ser jag någon parkera som en j*vla f1tta, bara för att de köpt en bil för 800.000kr och inte vill ha dörruppslag, så kommer den personen få höra det. Sist var det en "utomnordisk" som gjorde det med sin feta merca-suv och där blev det nästan handgemäng.

j*vla nollor att tro att man kan parkera över två rutor för att man köpt en dyr bil!

Postad 05 October 2016 - 17:21

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Ja nu var det ju inte så jag menade med "minst en ruta till nästa bil".

Postad 05 October 2016 - 17:39

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Och ser jag någon parkera som en j*vla f1tta, bara för att de köpt en bil för 800.000kr och inte vill ha dörruppslag, så kommer den personen få höra det. Sist var det en "utomnordisk" som gjorde det med sin feta merca-suv och där blev det nästan handgemäng.

j*vla nollor att tro att man kan parkera över två rutor för att man köpt en dyr bil!

Jag tycket att det är nollor som anser det nödvändigt att involvera det "utomnordiska" ursprunget i resonemang likt dessa.

Postad 05 October 2016 - 18:02

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Stör mig mer på idioterna som använder handikappsparkering och familjeparkering utan att vara "berättigade" till det bara för att slippa gå 20 meter extra!

Vill någon dubbelparkera så fine by me, bara det finns platser åt alla!
Finns p-vakter som ser till att folk parkerar rätt!

Postad 05 October 2016 - 19:01

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2527 inlägg
  • 3

Jag irriterar mig över alla sällskapssjuka bilister. För att slippa risken med att få märken i dörrarna brukar jag välja en plats en bra bit bort från butikens entré, men trots att det finns 50 tomma platser kan jag ha en eller två bilar vid sidan om mig. Märkligt.

Postad 05 October 2016 - 19:26

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 2
snedparkeringar är prio 1.
Finns inte det så ställer jag mig så långt bort som de går..

Tyvärr verkar ju parkeringsplatserna i sverige utgå från att alla äger en Toyota Aygo.

Platserna borde vara mycket större

Postad 05 October 2016 - 19:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 2

Jag tycket att det är nollor som anser det nödvändigt att involvera det "utomnordiska" ursprunget i resonemang likt dessa.

Förlåt mig i denna PK värld att det vid senaste tillfället var en person av annan etnisk härkomst. De gånger jag konfronterat rixpuckon av min egen etniska härkomst har dessa dock inte börjat puttas och ta till nävarna. Vissa personer har man till och med glatt diskuterat balla fordon med.

Postad 05 October 2016 - 20:11

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
Får mig att tänka på detta: http://teknikensvarl...du-ratt-287351/

Postad 05 October 2016 - 21:19

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

På coop forum i Umeå har de börjat med dubbellinjer på parkeringen så att varje p-ruta ser ut såhär:

||===||

||     ||

||     ||

||___||

typ.

Jättebra, iaf i teorin.

MEN. Inte fan upplever jag att "c-c-måttet" mellan rutorna är större, utan snarare exakt detsamma som med den gamla uppritningen, så det är lika j*vla trångt som vanligt mellan bilarna, med en eventuell förbättring i det avseendet att folk ibland siktar lite bättre nu. Knappt att min lilla Aveo på maffga 168cm bredd ryms innanför inre rutan...

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 05 October 2016 - 21:19.

Postad 05 October 2016 - 22:14

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Gällande karosspassning och övrigt fick kunden en tid i verkstaden för att åtgärda. Vi vet dock att kunden valde att inte komma till verkstaden av för oss okända anledningar.

Så pedantisk verkade han ju inte vara för han ville ju inte få felen åtgärdade!

Postad 06 October 2016 - 08:19

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Så pedantisk verkade han ju inte vara för han ville ju inte få felen åtgärdade!

Han hävdar ju att de som jobbade på den lilla lokala verkstaden själva helst inte ville åtgärda detta..

En annan rolig sak: http://bloggar.mestm...js-utan-atgard/

Postad 06 October 2016 - 08:32

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Har haft problem med nästan alla mina nya bilar, oavsett märke, med dörrpassningar. Jag har inte direkt märkt det vid leverans utan kommit lite senare. Tror att det har med att gummi grejerna kanske ändras lite. Dörrarna stängs inte riktigt eller för mycket så att de inte ligger jämt med övriga karossen, bagagelucka som blivit svår stängd. Har lätt lösts med att lämna in för justering. 

Dock så var det stora problem med V70:s vänster framdörr, blev inte bra hur de än försökte. Blev byte av hela dörren.

Redigerat av K1M, 06 October 2016 - 08:33.

Postad 06 October 2016 - 11:46

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

För kanske tio år sedan fungerade det i Stockholmstrafiken och skulle man in på någon huvudled med kö var "blixtlåsprincipen" mer regel än undantag, men det är sämre med det nu och tippar att all inflyttning till StorStockholm gjort att trafiken balanserar på en infarkt och därmed gör bilisterna mer stressade.

Om alla kunde åka in i filen vid samma ställe så skulle blixtlåsprincipen fungera . Nu åker alla in lite hipp som happ från påfarten. 

Postad 06 October 2016 - 17:00

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
Slog till på en sån här idag!🎉🎊

72387CFF-68D8-4EC5-A44E-B8FF57530DE7_zps

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.