Sony PlayStation 4 (PS4) Pro 2016 1TB
(Spelkonsoler)
|
9
|
(101)
|
Inga priser |
Postad 26 November 2016 - 16:05
Postad 26 November 2016 - 16:13
Redigerat av New Player, 26 November 2016 - 16:14.
Postad 26 November 2016 - 16:39
PS5 lär ju vara nästa dom släpper och det borde vara en UHD i den kan man tycka. Iaf om den har en läsare öht och det inte blir en digital only konsol. Men lär ju vara många år bort.
0 % chans på det ![]()
Vi får se 2019/2020 vad som händer.
Postad 26 November 2016 - 16:53
Själv så tycker jag att det borde finnas en modell för PS5 utan blu-rayspelare men med 4-5TB hårddisk. Köper i princip allt digitalt ändå och kollar i princip alltid på film via streamingtjänster. Skivan är ett utdöende format och jag skulle inte bli förvånad om Blu-ray är det sista filmformatet på skiva, speciellt när flashminnen har både högre kapacitet, snabbare, är mindre och framför allt låter mindre(läs ingenting) när det läses av. Dessutom blir det allt mer standard med fiberuppkoppling och snabbare internet vilket gör att ett spel på ca 20-30GB laddas hem på 10-15min. Detta gör att streamingservicerna kommer att kunna köra allt högre bitrate med tiden och snart så kommer vi inte att se skillnad mellan en streamad film och blu-rayfilmer.
Med det sagt så säger jag inte att det är inte är synd att PS4 Pro inte fick en UHD-spelare. Jag hade gärna velat testa att kolla på UHD-filmer i HDR då jag inte vill köpa en blu-rayspelare för runt 4000kr, med tanke på hur lite jag använder formatet.
Redigerat av Daniel Assor, 26 November 2016 - 16:56.
Postad 26 November 2016 - 17:46
PS4 Pro är Sonys nästa modell, det här var det bästa de kunde komma med!
Postad 26 November 2016 - 17:58
Bitter much?PS4 Pro är Sonys nästa modell, det här var det bästa de kunde komma med!
Postad 26 November 2016 - 18:06
Bitter much?
Knappast, inte ens chans att jag lägger ut 4000kr för inferiör uppgradering. Den är värd kanske 2500 kr.
Postad 26 November 2016 - 19:30
chill, det är ingen som tvingar dig till att köpa en pro. why you like lemon?
Postad 26 November 2016 - 19:41
Knappast, inte ens chans att jag lägger ut 4000kr för inferiör uppgradering. Den är värd kanske 2500 kr.
Ge den 1-2 år så lär den nog kosta runt 2500:-.
Postad 26 November 2016 - 19:54
Vad blir det näst, att man inte kan utnyttja sin fulla bild på TVn, dom krymper bilden automatiskt till 32" för att det orättvist att möta någon som har 75" vid online spelande. Sony sätter en standard som är 32" och du kan inte stretcha ut bilden till full storlek, Sony capar alltså bilden, tycker det vore samma sak faktiskt ![]()
Postad 26 November 2016 - 20:22
Köpte mig idag en Samsung 65tum 8005 med stöd för 4K och HDR. Vilken upplösning ska jag använda i ps4 pro? 2160p - Yuv420 eller 2160p - Rgb?
Nästa fråga är hur jag ska köra via tvn. Väljer jag game mode så går det inte aktivera HDR. Väljer jag HDR går det inte köra med game mode.
Är det möjligt att köra game mode + hdr? Vet inte riktigt vilket läge jag gillar mest.
Postad 26 November 2016 - 20:30
Ge den 1-2 år så lär den nog kosta runt 2500:-.
Det kommer inte hända så länge man har PS4 Slim ute på marknaden.
Om 1-2 år är det dags för PS4 Pro V2 däremot ![]()
Postad 26 November 2016 - 20:59
Postad 26 November 2016 - 21:12
Någon som kan hjälpa mig reda ut detta? Fattar ingenting och har försökt läsa mig till det men blir inte klokare.
Köpte mig idag en Samsung 65tum 8005 med stöd för 4K och HDR. Vilken upplösning ska jag använda i ps4 pro? 2160p - Yuv420 eller 2160p - Rgb?
Nästa fråga är hur jag ska köra via tvn. Väljer jag game mode så går det inte aktivera HDR. Väljer jag HDR går det inte köra med game mode.
Är det möjligt att köra game mode + hdr? Vet inte riktigt vilket läge jag gillar mest.
Du kör via -rgb. Har du HDR aktiverat på PS4?
Postad 26 November 2016 - 21:27
PS4 Pro marknadsförs som en spelkonsol som klarar 4K... nej vänta, det gör den knappt heller.
Nähä? Vad dillar du om? Klart den gör.
Själv så tycker jag att det borde finnas en modell för PS5 utan blu-rayspelare men med 4-5TB hårddisk.
Modeller med massa olika diskstorlekar är dåligt rent produktionsmässigt. Sedan är det meningslöst också, du byter ju själv disk i enheten på fem minuter.
Inferiör? Utveckla.
Postad 26 November 2016 - 21:53
Du kör via -rgb. Har du HDR aktiverat på PS4?
Ja HDR har man bara valet att välja av eller automatiskt. Tycker jag läst att man ska kunna få en notis eller se på inforutan vilken upplösning man kör eller om HDR är aktiverat. Det står bara att den körs i 4k men kan inte se om HDR är aktiverat.
Postad 26 November 2016 - 22:29
Postad 26 November 2016 - 22:38
Vete fan hur mycket bättre bild jag märkt av, men det syntes ju iaf i skyrim. Alltid något. Men allt ovan kändes helt klart värt för mig redan där, att den är starkare är ju en extra bonus
Postad 26 November 2016 - 23:45
Har spelat igenom hela TLoU nu (igen...) och denna gången slapp man en höfläkt i bakgrunden. PS4 Pro var tyst hela tiden (i 60fps läget).
Postad 27 November 2016 - 08:49
Vad pratar du om? Vad är det Sony capar idag?Vad blir det näst, att man inte kan utnyttja sin fulla bild på TVn, dom krymper bilden automatiskt till 32" för att det orättvist att möta någon som har 75" vid online spelande. Sony sätter en standard som är 32" och du kan inte stretcha ut bilden till full storlek, Sony capar alltså bilden, tycker det vore samma sak faktiskt
Postad 27 November 2016 - 09:20
Själv så tycker jag att det borde finnas en modell för PS5 utan blu-rayspelare men med 4-5TB hårddisk. Köper i princip allt digitalt ändå och kollar i princip alltid på film via streamingtjänster. Skivan är ett utdöende format och jag skulle inte bli förvånad om Blu-ray är det sista filmformatet på skiva, speciellt när flashminnen har både högre kapacitet, snabbare, är mindre och framför allt låter mindre(läs ingenting) när det läses av. Dessutom blir det allt mer standard med fiberuppkoppling och snabbare internet vilket gör att ett spel på ca 20-30GB laddas hem på 10-15min. Detta gör att streamingservicerna kommer att kunna köra allt högre bitrate med tiden och snart så kommer vi inte att se skillnad mellan en streamad film och blu-rayfilmer.
Med det sagt så säger jag inte att det är inte är synd att PS4 Pro inte fick en UHD-spelare. Jag hade gärna velat testa att kolla på UHD-filmer i HDR då jag inte vill köpa en blu-rayspelare för runt 4000kr, med tanke på hur lite jag använder formatet.
Det har pratats länge om den där digital-only-samhället
Titta bara på "Det papperslösa kontoret", hur många är det som har kommit dit trots att det började pratas om det för 20 år sedan =)
Nä, någon form av media tror jag nog det alltid kommer finnas oavsett om det är i form av ett cartridge, en skiva eller tja... USB (som är typ ett cartridge egentligen).
Enda anledningen jag tror på att det inte kommer komma ett nytt format för filmdistribution är för att vissa tillverkare "brände sig" på fighten HD-DVD vs BluRay och därför inte vill satsa på ett nytt format. Men det lär nog komma andra tillverkare som släpper hologramlagring med plats för flera terabyte per skiva som vill erbjuda filmdistribution och andra former av underhållning på sina format. Genast så kommer man då kunna erbjuda t.ex. spel med oändligt mycket mera texturer lagrade på mediet än vad en hårddisk är lämpad för, så vida inte hologramlagring blir lika effektivt att skriva på som t.ex. en hårddisk.
Att Sony släppte en spelkonsolsuppgradering utan nyare version av BD-spelare är bara ett rejält feltänk.
Postad 27 November 2016 - 17:28
Postad 27 November 2016 - 17:44
Kan man verkligen köra hdr i game mode? Hdr lägger till massa input lag så vore märkligt om det gick aktivera i det läget som ska sänka input lag.Går det att se på något sätt fall HDR är påslaget? Kör game mode på tvn och bakgrundsljuset är på max samt UHD Color är påslaget. Kollar jag inforutan på tvn står det 3180*2160 UHD Color. Jag spelar mycket battlefield men ser inte någonstans fall HDR är på?
Postad 27 November 2016 - 19:10
Kan man verkligen köra hdr i game mode? Hdr lägger till massa input lag så vore märkligt om det gick aktivera i det läget som ska sänka input lag.
Ja? Det går.
Dom flesta tillverkarna har släppt firmwares för att sänka inputlagen i HDR.
Postad 27 November 2016 - 19:52
Ja? Det går.
Dom flesta tillverkarna har släppt firmwares för att sänka inputlagen i HDR.
Hur vet man fall HDR är påslaget? När jag kollar TVns inforuta står det bara upplösningen och sen UHD Color. Går det att se någonstans fall det är på eller inte?
Postad 27 November 2016 - 20:16
Hur vet man fall HDR är påslaget? När jag kollar TVns inforuta står det bara upplösningen och sen UHD Color. Går det att se någonstans fall det är på eller inte?
Beror på TV men min Samsung säger att HDR är igång via en drop in ruta.
Postad 27 November 2016 - 20:16
När du startar ett spel som stödjer HDR kommer tvn att upplysa dig om det,typ uncharted 4 stödjer hdr...
Postad 27 November 2016 - 22:26
Men vad skiljer YUV420 och RGB??
Spola till 1:44:
https://www.youtube....outu.be&t=1m44s
Redigerat av ColinZeal, 27 November 2016 - 22:27.
Postad 27 November 2016 - 22:35
Postad 27 November 2016 - 23:51
Beror på TV men min Samsung säger att HDR är igång via en drop in ruta.
Jag har också en Samsung, 8005 serien. När jag startar Bf1 får jag ingen inforuta som säger att HDR är igång. Kör du 2160 RGB eller 2160YUV?
Du kör också med gamemode och sen UHD Color påslaget?
Postad 27 November 2016 - 23:52
Drar Samsungen igång det automatiskt?Beror på TV men min Samsung säger att HDR är igång via en drop in ruta.
Postad 27 November 2016 - 23:54
Så om jag fattade det rätt så det är bara om man har en äldre tv som man ska köra rgb?
Så uppfattade jag också det. Jag hade en 4K tv utan HDR innan. Då var 2160 RGB läget utgråat och inte möjligt att använda. Därför valde jag RGB läget på den nya med HDR-stöd.
Har läst flera som säger att inforutan ska ploppa fram om man spelar HDR material. Jag har aldrig sett den.
Postad 28 November 2016 - 08:07
Så uppfattade jag också det. Jag hade en 4K tv utan HDR innan. Då var 2160 RGB läget utgråat och inte möjligt att använda. Därför valde jag RGB läget på den nya med HDR-stöd.
Har läst flera som säger att inforutan ska ploppa fram om man spelar HDR material. Jag har aldrig sett den.
Battlefield 1 stöder inte HDR i dagsläget.
Postad 28 November 2016 - 08:31
Men om jag kollar på en youtube video genom youtube appen så dyker det inte heller upp någon ruta om att HDR är påslaget.
Postad 28 November 2016 - 08:48
Men vad skiljer YUV420 och RGB??
Spola till 1:44:
Så om jag fattade det rätt så det är bara om man har en äldre tv som man ska köra rgb?
DF är grejt men här har de har helt enkelt fel. Lika bra att vi drar igenom det här så vi får ordning på det...
"2160p RGB" är det läget som är till för nya tv-apparater. Detta eftersom det bara är tv-apparater med de nyaste hdmi-gränssnitten som klarar av en så pass bandbreddskrävande signal.
"2160p YUV 4:2:0" (kallas vanligen YCbCr 4:2:0) är till för de apparater som har äldre hdmi-gränssnitt som har begränsad bandbredd (4:2:0 indikerar att färgupplösningen är reducerad, därav sparar man bandbredd, med viss kvalitetsförlust). OCH för det fall då man har PS VR inkopplad eftersom den (sjukt nog) innehåller ett sånt här äldre hdmi-gränssnitt.
Notera alltså att det är inte bara tv:n man ska ta hänsyn till, eventuella receivers eller som sagt PS VR i kedjan kan/kommer begränsa vad man kan mata ut från Pro.
För de flesta kommer dock säkert "Auto" funka utmärkt. Om hdmi-gränssnitten kirrar 2160p RGB så kommer Pro mata ut det; om hdmi-gränssnitten bara kirrar 2160p YCbCr 4:2:0 så kommer Pro mata ut det istället.
Notera att detta är för SDR (icke HDR) signaler. SDR skickas alltid ut som 8 bit förövrigt.
Vid HDR kommer Pro automatiskt mata ut andra sorters signaler, nämligen 12 bit 2160p YCbCr 4:2:2 eller 10 bit 2160p YCbCr 4:2:0. HDR är aldrig RGB. Om man kör SDR i 2160pRGB (antingen att man aktivt valt det eller om det blivit resultatet av "Auto) så kommer Pro i de flesta fall vid HDR mata ut det mer krävande 12 bit 2160p YCbCr 4:2:2.
Grejt eller? Njae, har sett att vissa rapporterat att de får rätt ful posterisering (ojämna färgövergångar, vissa kallar det slarvigt och felaktigt för banding) med 12 bit YCbCr signaler. Får man det är det nog bättre att aktivt gå in och välja "2160p YUV 4:2:0". Notera att man då får lite sämre SDR signal. Visst hade det varit grejt om Pro hade olika val för SDR och HDR? Ja...*
Frågor på detta? ![]()
*(de hade ju kunnat lösa detta genom att "HDR"-inställningen fick valen [Off/Auto/10 bit/12 bit]...)
Redigerat av pacman, 28 November 2016 - 12:18.
Postad 28 November 2016 - 13:01
Frågor på detta?
Ja ![]()
HDR är ju inte förbehållet 4K. Det matas väl ut till 1080p också, givet att bildvisaren har stöd för HDR...?
Redigerat av zinned78, 28 November 2016 - 13:02.
Postad 28 November 2016 - 13:18
HDR är ju inte förbehållet 4K. Det matas väl ut till 1080p också
Inte i Pro, vill jag minnas (däremot i OG PS4, förstås).
Postad 28 November 2016 - 13:32
Någon som testat VR och Pro tillsammans som kan ge en recension kring förbättring av upplösning där
Framförallt är jag intresserad av upplösningen i "vanliga" spel, t. ex FIFA 17 eller The Division.
Blir det bättre med Pro? Oförändrat?
Postad 28 November 2016 - 13:44
"2160p RGB" är det läget som är till för nya tv-apparater. Detta eftersom det bara är tv-apparater med de nyaste hdmi-gränssnitten som klarar av en så pass bandbreddskrävande signal.
För de flesta kommer dock säkert "Auto" funka utmärkt. Om hdmi-gränssnitten kirrar 2160p RGB så kommer Pro mata ut det; om hdmi-gränssnitten bara kirrar 2160p YCbCr 4:2:0 så kommer Pro mata ut det istället.
Vid HDR kommer Pro automatiskt mata ut andra sorters signaler, nämligen 12 bit 2160p YCbCr 4:2:2 eller 10 bit 2160p YCbCr 4:2:0. HDR är aldrig RGB. Om man kör SDR i 2160pRGB (antingen att man aktivt valt det eller om det blivit resultatet av "Auto) så kommer Pro i de flesta fall vid HDR mata ut det mer krävande 12 bit 2160p YCbCr 4:2:2.
Grejt eller? Njae, har sett att vissa rapporterat att de får rätt ful posterisering (ojämna färgövergångar, vissa kallar det slarvigt och felaktigt för banding) med 12 bit YCbCr signaler. Får man det är det nog bättre att aktivt gå in och välja "2160p YUV 4:2:0". Notera att man då får lite sämre SDR signal. Visst hade det varit grejt om Pro hade olika val för SDR och HDR? Ja...*
Frågor på detta?
*(de hade ju kunnat lösa detta genom att "HDR"-inställningen fick valen [Off/Auto/10 bit/12 bit]...)
Tack för ett bra svar! Så jag ska alltså köra RGB-läget? Men HDR körs inte med RGB men "kopplar" då automatiskt om ifall HDR material används om jag förstått det rätt.
Jag saknar inforutan där det tydligt ska stå att HDR används när jag tex kollar på en 4k hdr film genom youtube. Som det är just nu så ser jag ju aldrig fall något material körs i hdr.
Postad 28 November 2016 - 14:16
Så jag ska alltså köra RGB-läget?
Ja.
Iaf så länge du inte stör dig på posterisering i HDR.
Men HDR körs inte med RGB men "kopplar" då automatiskt om ifall HDR material används om jag förstått det rätt.
Ja jag hoppades jag var tydlig när jag skrev "vid HDR kommer Pro automatiskt mata ut andra sorters signaler" och "HDR är aldrig RGB". ![]()
Postad 28 November 2016 - 14:42
Postad 28 November 2016 - 14:49
Någon som vet när dice ska släppa någon uppdatering som fixar grafik problemen på pro:n
Har DICE helt bekräftat att de är fel?
Postad 28 November 2016 - 16:38
Postad 28 November 2016 - 17:02
Inte i Pro, vill jag minnas (däremot i OG PS4, förstås).
What? Så de som har OG PS4 men inte har en 4K-tv får HDR men de som har investerat i en PS4 Pro och inte heller har 4K-tv nekas HDR?
Har DICE helt bekräftat att de är fel?
Se tidigare svar från mig i tråden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Playstation 4
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler