Redigerat av Bakerman, 08 November 2012 - 16:16.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 08 November 2012 - 16:18
http://www.inet.se/p...-bronze-modular
Gick det för dig?JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!
![]()
![]()
Postad 08 November 2012 - 16:25
Okej, men kan man fråga hur många herz en oktav är då, eller är jag helt ute och cyklar?Givetvis kommer dom det. Ett filter skär inte bort allt. Det kallas för branthet. Ett högpass kan ligga på 12, 18, 24, 36dB.
Det betyder att det skär bort så mycket per oktav. Det rullar alltså av, men det klipps inte bort helt.
Som jag har skrivit förut så spelar den absolut ner till 7,5Hz.
Den kanske bara gör det vid 38dB, men spelar ner dit gör den. Det gör varenda baselement i hela världen.
Även ett Pyramid-element för 99 kronor.
Den specen är totalt värdelös när dom inte specar upp resten.
Vid vilken output ? Hur mycket distar det ? Osv...
Men jag kan säja att den GARANTERAT INTE spelar 7,5Hz med någon användbar output.
Den spelar kanske användbar output ner till 25-30Hz.
Jag frågade "chatkillen" om dom någonsin har rekommenderat B&W DB1 (B&W:s värsting) till någon, med tanke på att den "bara" spelar ner till 17hz. Han sa att det berodde på vad man har för budget. Man vill väl alltid ha så djup bas som möjligt,,,?
Postad 08 November 2012 - 16:30
Nu är det du, en på faktiskt och han i affären som snackar precis om samma chassie, så jag får väl ta det istället då
Surt som fasiken att dom inte har det inne bara, samt att jag måste jaga rätt på en tyst nätdel, helst modulärt som inte bygger för mycket på längden då det kan ställa till det OM jag skulle vilja slänga på ett roligare grafikkort om något år.
Ja, nätagg är nog det som blir det största problemet. Jag ska kika lite och se vad jag kan hitta
EDIT: Verkar som om det ska gå in ett fullstort ATX nätagg med lite våld
http://www.sweclocke...design-node-304
Redigerat av Svenn3SaataN, 08 November 2012 - 16:53.
Postad 08 November 2012 - 16:48
Jag "livechattar" just med en på hifiklubben. Jag frågade om verkligen B&W PV1D spelar ni till 7,5hz, han skrev att den spelar riktigt, riktigt djupt, och att det nog ska stämma.
Tror ni på det? Jag tycker det låter som ett skämt
Det står i pappret från B&W att djupet varierar med ljudnivån, den jobbar dynamiskt... så spelas det inte så högt, så har den möjlighet att lyfta nivån djupt ned, spelas det högre så går den inte lika djupt.
Postad 08 November 2012 - 16:52
Det står i pappret från B&W att djupet varierar med ljudnivån, den jobbar dynamiskt... så spelas det inte så högt, så har den möjlighet att lyfta nivån djupt ned, spelas det högre så går den inte lika djupt.
Vad är det för poäng att göra så? Det är ju ingen poäng att spela de djupaste tonerna om man inte spelar starkt. De blir ju inte hörbara förrän de spelas starkt liksom.
Postad 08 November 2012 - 16:58
Tycker du att det är en dålig idé för mig att borra/såga upp ett hål i mina basar, och göra om dom till basreflexlådor? Och sedan när jag har köpt en MiniDSP, sätta för en skiva framför "basreflexhålet" och göra om dom till slutna igen?Vad är det för poäng att göra så? Det är ju ingen poäng att spela de djupaste tonerna om man inte spelar starkt. De blir ju inte hörbara förrän de spelas starkt liksom.
Postad 08 November 2012 - 17:27
Tycker du att det är en dålig idé för mig att borra/såga upp ett hål i mina basar, och göra om dom till basreflexlådor? Och sedan när jag har köpt en MiniDSP, sätta för en skiva framför "basreflexhålet" och göra om dom till slutna igen?
Ja, jag tycker nog att det låter som en onödig plan. Nu vet jag inte hur den optimala lådstorleken för den slutna lådan förhåller sig till den optimala lådstorleken för en basreflexlåda för samma element, men att den storleken skulle vara densamma vore ju att ha maximal flax. Och om det nu är så att det kan bli bra, så är det inte helt lätt att få till avstämningen korrekt. Om ett simuleringsprogram säger att porten ska vara 300mm t.ex så betyder inte det att porten verkligen ska vara så lång i verkligheten. Man måste göra impedansmätningar för att veta att man hamnat rätt. Krångligt med basreflex.
Postad 08 November 2012 - 17:38
Okej, tack så mycket för svar! Kanske får hoppas basreflex då, jag vet inte hur winISD funkarJa, jag tycker nog att det låter som en onödig plan. Nu vet jag inte hur den optimala lådstorleken för den slutna lådan förhåller sig till den optimala lådstorleken för en basreflexlåda för samma element, men att den storleken skulle vara densamma vore ju att ha maximal flax. Och om det nu är så att det kan bli bra, så är det inte helt lätt att få till avstämningen korrekt. Om ett simuleringsprogram säger att porten ska vara 300mm t.ex så betyder inte det att porten verkligen ska vara så lång i verkligheten. Man måste göra impedansmätningar för att veta att man hamnat rätt. Krångligt med basreflex.
Postad 08 November 2012 - 18:09
Jag kan inte hitta det
Postad 08 November 2012 - 18:25
Vet inte, enligt denna (http://gonecatfishin.net/WINISD.htm) så är Sd, eller Dd det första man ska fylla i...Hittar det inte heller. Men du klarar dig väl utan det ändå?
Postad 08 November 2012 - 18:56
Hopp då blir det bara nas imorgon då, ingen ide att ta ett sämre chassie bara för att man har lite brått.Ja, nätagg är nog det som blir det största problemet. Jag ska kika lite och se vad jag kan hitta
EDIT: Verkar som om det ska gå in ett fullstort ATX nätagg med lite våld
http://www.sweclocke...design-node-304
Skall kika på det där jag har fått rekommenderat på faktiskt nu tänkte jag.
Postad 08 November 2012 - 19:25
Vad är det för poäng att göra så? Det är ju ingen poäng att spela de djupaste tonerna om man inte spelar starkt. De blir ju inte hörbara förrän de spelas starkt liksom.
Poängen är ju att om du inte spelar så högt så har den möjlighet att spela fullhögt på de låga tonerna. Funkar ju bra förde flesta som aldrig spelar över 83dB i snitt.
Postad 08 November 2012 - 19:40
Poängen är ju att om du inte spelar så högt så har den möjlighet att spela fullhögt på de låga tonerna. Funkar ju bra förde flesta som aldrig spelar över 83dB i snitt.
Tyvärr gör ju 83dB under 15Hz varken till eller från. Det måste ju flyttas lite luft för att man ska ha någon behållning av informationen man inte kan höra...
Postad 08 November 2012 - 20:19
Postad 08 November 2012 - 20:28
Graveyard är brutalt svinbra!
Vill passa på att tipsa om ett annat göteborg-band som faktiskt har öppnat åt graveyard x-antal gånger.
Kolla upp Horisont. Finns på spotify.
Postad 08 November 2012 - 20:46
Tänkte jag skulle vara med i någon starkeman tävling, jag bänkar 200kg nu. Aaah fast stången lämnar inte ställningen då. Men det borde väl räknas ändå?
Så klen som du är skulle du väl vara nöjd om du tog 20 kg i bänk !!
Men liknelsen var bra.
Postad 08 November 2012 - 20:48
Heter plattan Second assault?@Niklas F
Graveyard är brutalt svinbra!
Vill passa på att tipsa om ett annat göteborg-band som faktiskt har öppnat åt graveyard x-antal gånger.
Kolla upp Horisont. Finns på spotify.
Men tommy lilla, du är fet OCH ful.Så klen som du är skulle du väl vara nöjd om du tog 20 kg i bänk !!
![]()
Men liknelsen var bra.
Jag är blötfet och snygg
Tommy bjuder alltid på bira, bara att vålda så finns det alltid öl där.Du vet att du bjuder på Bira nu
Mmm ibland så...Klockren liknelse!
Postad 08 November 2012 - 21:07
Postad 08 November 2012 - 21:25
Men tommy lilla, du är fet OCH ful.
Jag är blötfet och snygg
Absolut...
Bifogad fil(er)
Postad 08 November 2012 - 21:38
"Två sidor av horisonten" som debutplattan heter håller jag högre än "second assault".Second Assault är skitskön, tyckte han hade lite mesig röst först men den växer på, inte bytt spår än och är strax på nr4 så det är klart godkänt.
Axel som sångaren heter har en helt klart speciell röst.
Ölmusik i bott!
Lyssna på låten "just aint right".
Postad 08 November 2012 - 22:32
Tyvärr gör ju 83dB under 15Hz varken till eller från. Det måste ju flyttas lite luft för att man ska ha någon behållning av informationen man inte kan höra...
Nu svarade du ju innan du läst klart och låtit det du läst få en chans att peta ned poletten. Nu har jag inte kollat vad den där kan peta ur sig kontinuerligt,men ponera 100dB som en rund siffra. Då kan alltså elektroniken välja att boosta där nere med 17dB och det borde kunna märkas. Däremot om du spelar 95dB så fixar den bara att lyfta med 5dB. Nästa fördel är ju att görs det så här så slipper man klippningsdist jämfört med om lyftet gjorts permanent.
Postad 09 November 2012 - 06:50
Postad 09 November 2012 - 08:59
Så ju starkare det spelas dess mindre roligt blir det? För mig skulle det vara en förbannad muppfunktion
. Men om anda gillar att få basen frånryckt när man drar på lite så är de ju fria att gilla det. Jag dömer ingen. Var och en har rätt att ha sin åsikt.
Det går naturligtvis att skaffa 24 stycken så de inte behöver skruva ned nivån.
Postad 09 November 2012 - 09:52
Postad 09 November 2012 - 10:23
Nu svarade du ju innan du läst klart och låtit det du läst få en chans att peta ned poletten. Nu har jag inte kollat vad den där kan peta ur sig kontinuerligt,men ponera 100dB som en rund siffra. Då kan alltså elektroniken välja att boosta där nere med 17dB och det borde kunna märkas. Däremot om du spelar 95dB så fixar den bara att lyfta med 5dB. Nästa fördel är ju att görs det så här så slipper man klippningsdist jämfört med om lyftet gjorts permanent.
Vet du ens vad det är för låda det pratas om...?
Den presterar INGENTING där nere. Det är en skitlåda som säljs dyrt till såna som vill åt designen.
Typ Stevie Wonder...
Två åttor KAN inte flytta så mycket luft att det blir användbart. Det spelar ingen roll hur mycket som boostas.
Ifall dom nu inte tagit fram en åttatummare som har en slaglängd på en decimeter eller liknande oneway då..
Är dock inte så troligt..
Postad 09 November 2012 - 10:44
Vet du ens vad det är för låda det pratas om...?
Jag lästa allt materialet som B&W har på sin hemsida.
Användbart? Du får väl i alla fall ta och kolla in vem som är kunden. De står ibland "mini theater", inte i någon "Kungen av GÖK"-kategori.
Postad 09 November 2012 - 11:19
Jag lästa allt materialet som B&W har på sin hemsida.
Användbart? Du får väl i alla fall ta och kolla in vem som är kunden. De står ibland "mini theater", inte i någon "Kungen av GÖK"-kategori.
Kunden är den som alla här, som inte förstår när dom skriver "spelar ner till 7,5Hz".
Folk som tror att den presterar efter spec. Folk som ställer in den i ett rum på 25 kvadrat och tror att den ska lira enligt spec.
Läs här om du har missat den.
https://www.minhembi...howtopic=292875
Postad 09 November 2012 - 12:07
Postad 09 November 2012 - 13:38
pop3.live.com
port: 995
Verkar detta stämma?
Postad 09 November 2012 - 13:43
Inkommande POP port = 995
Utgående (SMTP) server = smtp.live.com
Utgående SMTP port = 25 (eller testa 587 om du har bekymmer)
Edit: Glöm inte att utgående SMTP TLS/SSL krävs.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 09 November 2012 - 13:46.
Postad 09 November 2012 - 13:47
försökte med pop3 adressen men den fick timeout då
Postad 09 November 2012 - 13:54
Inkommande (POP3) server = pop3.live.com
Inkommande POP port = 995
Utgående (SMTP) server = smtp.live.com
Utgående SMTP port = 25 (eller testa 587 om du har bekymmer)
Edit: Glöm inte att utgående SMTP TLS/SSL krävs.
Är det min epostadress och lösen till den som menas med det fetade?
Postad 09 November 2012 - 13:58
Tackar och bockar för hjälpen, fräckt som tusan detta
Postad 09 November 2012 - 14:14
Hade jag inte haft 4st moduler och dessutom infratillsatsen och reglerbart Qvid delning, då hade jag inte knnat lyssna på musik alls här hemma...
Möjligheten att möblera bort rummet så gott det går och fixa med inställningarna är fan helt avgörande...
Skulle jag köra modulerna utan infratilsattsen så hade jag inte kunnat lyssna i rummet !
nu låter det ju nästan helt okey trots ingenting riktigt gjort åt basområdet i rummet, och det är en betonglåda...
Men jag har lovat mig själv att projekt basabsorbtion ska ligga i dvala tills att nya topparna är på plats och spelandes!
Och jag har tvunget lagt om planen för hur det blir med basabsorbtionen, jag ska spåna på lite andra lösningar...
enda som är oförändrat är att det under sängen kommer att hamna en bredbanding basabsorbent.
Bakom soffan får vi se hur jag löser det hela, det blir i alla fall en mindre volym än jag tidigare hade tänkt mig, ca 1m^3 i stället för 1,7m^3.
Det får lov att räcka, för det kommer inte att se så bra ut annars, det är ju ett vardags och sovrum med !
Just nu kör jag för övrigt på ett par i6 igen, som jag lånar av en kompis
Hej hopp!
Postad 09 November 2012 - 15:00
När kommer de nya topparna?
Btw.. är du hemma i mellandagarna? Jag kunde behöva lite DVDai-hjälp med bejserslyftande.
Postad 09 November 2012 - 15:41
Jag vill kunna använda båda kanalerna på mitt slutsteg, och min receiver har bara en pre-out...
Bifogad fil(er)
Postad 09 November 2012 - 16:11
Postad 09 November 2012 - 16:57
Postad 09 November 2012 - 17:02
Ingen!?
Det finns ju stift på baksidan på behringer ep4000, ska jag har parallel-inputs eller stereo?
Den funkar utmärkt att sätta i sub out på din Denon. Sen måste du ha två RCA till XLR eller två RCA till 6,3 mm.
Postad 09 November 2012 - 17:05
Okej, det med sladdarna verkar funka nu. Men ska jag ha parallel-inputs, eller stereo (på stiften på baksidan..)?Den funkar utmärkt att sätta i sub out på din Denon. Sen måste du ha två RCA till XLR eller två RCA till 6,3 mm.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
64 bilder
99 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?