* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 maj 2012 - 21:34
Postad 24 maj 2012 - 22:13
Som jag har fattat det så har spotify ändrat på sin server så det fungerar lika bra om det gjorde innan förra veckan.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hej Markus
Provade Spotify ikväll igen, fungerar fint att ta fram spellistorna, bläddra och välja låt som man sedan spelar upp.
Men om man trycker bakåt, bläddrar bland spellistorna och skall trycka okej för att gå in i en ny. Då stoppar musiken, och boxen startar om från tredje pricken, precis som jag skrev tidigare idag, då det hände för 2-3 dagar sedan också.
Postad 24 maj 2012 - 22:55
Från TV4 går signalen via en länk från företag E som resulterar i en SDI signal till en utrustning från företag M som konverterar det till multicast i Telias fibernät. Denna utrustning är dessutom dubblerad och går olika vägar.
Det man vet är att när signalen kommer till Telias fibernät är att den har ett fel med digitala ljudet.
Man började med att andra till den redundata vägen. det hjälpte inte.
Nu har man bytt utrustningen från företag M till en annan modell och även utrustningen från företag E. Det är ju fortfarande fel.
Kopplar man in monitor utrustning på SDI länken från företag E så mäter den att det är fel där med, men företag E hävdar att det inte är de som orsakar felet.
Så vad är fel nu? Är det fel så att TV4 kodar ljudet fel eller vad går fel?
Kodar man om ljudet i utrustningen från företag M så slipper man spikarna som kommer för kunderna och där är vi nu med.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 25 maj 2012 - 00:49
Det känns som att man behöver
1) originaldatat från TV4
2) det kodade datat från TV4 som skickas till E
3) samma data från SDI-länken
Analysera.
Viktigast här är väl att se om det är fel redan i datat som kommer till E.
Tag originaldatat från punkt 1 och låt TV4 koda det som vanligt och veriifiera att det BLIR fel.
Upprepa samma sak igen för att verifiera att det blir fel varje gång.
Tag nu samma originaldata igen men låt TV4 koda det med någon liten skillnad och se om felet upphör.
Det viktigaste är att hitta ett fall där det upprepat blir fel varje gång, så att man kan testa och utröna vad som går fel.
Postad 25 maj 2012 - 09:17
Till er som är aktiva i tråden som har fiberlan så kan vi under helgen bjuda på en Full HD film. Kravet för detta är att ni skickar ett PM till mig med rubriken "Full HD", skriver vilken Full HD film ni har hyrt, vad ni tyckte om kvalitén på den filmen och vad ny tycker om tjänsten. Glöm inte att bifoga vilken identifikationskod ni har så jag vet på vilket konto vi ska kreditera filmen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 25 maj 2012 - 11:10
Det har lanserats filmer i videobutiken för kunder som har fIberlan som är i Full HD, alltså 1080p.
Till er som är aktiva i tråden som har fiberlan så kan vi under helgen bjuda på en Full HD film. Kravet för detta är att ni skickar ett PM till mig med rubriken "Full HD", skriver vilken Full HD film ni har hyrt, vad ni tyckte om kvalitén på den filmen och vad ny tycker om tjänsten. Glöm inte att bifoga vilken identifikationskod ni har så jag vet på vilket konto vi ska kreditera filmen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Gäller under helgen även fredag kväll?

Postad 25 maj 2012 - 12:00
Hur vet man vilka HD-filmer i kategorin HD som är i 1080p eller får man det per default om man har fiberlan?Det har lanserats filmer i videobutiken för kunder som har fIberlan som är i Full HD, alltså 1080p.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 25 maj 2012 - 12:15
Det har lanserats filmer i videobutiken för kunder som har fIberlan som är i Full HD, alltså 1080p.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hur mycket bandbredd kräver en full-hd film via Telia? Tänkte om detta är något en med VDSL har möjlighet att se. Enligt min Telia-gateway så ligger jag på 38mbit i bandbredd om jag inte såg fel sist. med 38mbit så kan man ju i princip se en bluray streamad, inte riktigt men nära på.
Postad 25 maj 2012 - 13:43
Jag vill ha PM senast måndag 10:00 så ni måste ha hyrt filmen innan ni skickar PM.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 25 maj 2012 - 13:46.
Postad 25 maj 2012 - 14:13
Ok, kategorin fanns inte när jag kollade tidigare idag. Men nu var den på plats med ett antal filmer.Har man fiberlan har man en kategori som heter Full-HD, de ligger på ca 20 megabit/sekund men det är ingen VDSL elelr ADSL kund som kan se kategorin.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 25 maj 2012 - 20:08
Hur ska boxen ställas in för att utnyttja Full-HD?Har man fiberlan har man en kategori som heter Full-HD, de ligger på ca 20 megabit/sekund men det är ingen VDSL elelr ADSL kund som kan se kategorin.
Jag vill ha PM senast måndag 10:00 så ni måste ha hyrt filmen innan ni skickar PM.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Kategorin finns inte på Telias webb vilket vore bra om det gjorde.
/Gunnar
Postad 25 maj 2012 - 20:13
Märks bara vid snabbare rörelser i bilden.
Postad 25 maj 2012 - 20:35
Är det bara jag som har problemen?
Jag har startat om iptv-boxen, Inteno-switchen och fiber-konvertern men ingen skillnad.
Jag har haft problemet sedan senast uppdateringen av boxen - innan dess funkade det jättebra.
Postad 25 maj 2012 - 20:42
Är det nån mer än jag som har hackig bild på TV4 nu under Lets Dance?
Märks bara vid snabbare rörelser i bilden.
Ljudet spökar i alla fall. Hörs bara bakgrundsljud, men programledarna och juryn hörs ej...
Postad 25 maj 2012 - 21:13
22:27: Hehe, nu är det ännu värre!
Redigerat av elofu17, 25 maj 2012 - 21:27.
Postad 25 maj 2012 - 21:14
Har man fiberlan har man en kategori som heter Full-HD, de ligger på ca 20 megabit/sekund men det är ingen VDSL elelr ADSL kund som kan se kategorin.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Det är ju synd att man köpt sig en teknik som är död redan innan man fått den. VDSL verkar ju inte vara någonting Telia tänker satsa på framöver konstigt nog. Man får samma begränsingar som ADSL-kunder trots betydligt färre begränsingar.
Så jäkla trist tycker jag. Särskilt när man inte har möjlighet till fiber. Man är f*cked helt enkelt.
Postad 26 maj 2012 - 18:03
Postad 26 maj 2012 - 20:15
Är det nån mer Än jag som har hackig bild på TV4 nu under Lets Dance?
MÄrks bara vid snabbare rörelser i bilden.
Hade samma problem, nu fungerar det igen.
Postad 27 maj 2012 - 09:15
Jag köpte en VIP 1003-box ny i kartong på blocket för 300kr bara som ett tips. Finns flera ute nu också (nya) ser jag för 400kr och uppåt.Ytterliggare en tjänst som inte stöds fullt ut av 1910-boxen. Bara hoppas att det ligger i föreningens (och Telias) intresse att byta ut dessa gamla vrak när avtalet ska förhandlas om.
Postad 27 maj 2012 - 20:15
Ytterliggare en tjänst som inte stöds fullt ut av 1910-boxen. Bara hoppas att det ligger i föreningens (och Telias) intresse att byta ut dessa gamla vrak när avtalet ska förhandlas om.
Vet inte hur avtalen med föreningar funkar, men som privatperson kan man ofta genom att förlänga abonnemanget 12-24 månader få ett bra pris på 1003-boxen eller rent av få den gratis (tror jag fick det när jag band i 24 månader).
Postad 27 maj 2012 - 23:05
Hyrde Route Irish.
Kollade på den med 1080p50 / 16:9 pillarbox i inställningarna på vip1963:n (via HDMI ut till en LG-TV).
Digitalt ljud ut (till en Onkyo-förstärkare).
Funkade fint. Inte ett enda hack i ljud eller bild.
Tyvärr var det PCM-ljud, dvs inte DD5.1, så testet kan inte anses vara fullgott.
Inbränd text i filmen, centrerad. Bra. Dvs inte Telias värdelösa undertexter.
Bilden hackade inte under stora panoreringar. Bra.
Vid pause visas korrekta tider. Bra.
Vid spolande står det "5X". Undrar varför det är annan hastighet här än när man spolar i timeshift (se min tidigare rapport för några inlägg sedan i forumet)
Bildkvalitetsmässigt var filmen ok. Inte perfekt crisp 1080p-kvalitet dock.
Eftersom jag inte har något original att jämföra med kan jag tyvärr inte avgöra om filmen faktiskt ser ut så även i originalform, eller om någon utrustning i kedjan försämrar kvaliteten.
(själva filmen var rätt ok, 3.75 i betyg av mig)
Tjänsten är såklart trevlig. För att den ska nyttjas av mig krävs dock:
* att det är DD5.1-ljud (eller DTS)
* att infon i videobutiken klart specificerar vilken typ av ljud det är
Postad 28 maj 2012 - 09:21
FYI:
Hyrde Route Irish.
Kollade på den med 1080p50 / 16:9 pillarbox i inställningarna på vip1963:n (via HDMI ut till en LG-TV).
Digitalt ljud ut (till en Onkyo-förstärkare).
Funkade fint. Inte ett enda hack i ljud eller bild.
Tyvärr var det PCM-ljud, dvs inte DD5.1, så testet kan inte anses vara fullgott.
Inbränd text i filmen, centrerad. Bra. Dvs inte Telias värdelösa undertexter.
Bilden hackade inte under stora panoreringar. Bra.
Vid pause visas korrekta tider. Bra.
Vid spolande står det "5X". Undrar varför det är annan hastighet här än när man spolar i timeshift (se min tidigare rapport för några inlägg sedan i forumet)
Bildkvalitetsmässigt var filmen ok. Inte perfekt crisp 1080p-kvalitet dock.
Eftersom jag inte har något original att jämföra med kan jag tyvärr inte avgöra om filmen faktiskt ser ut så även i originalform, eller om någon utrustning i kedjan försämrar kvaliteten.
(själva filmen var rätt ok, 3.75 i betyg av mig)
Tjänsten är såklart trevlig. För att den ska nyttjas av mig krävs dock:
* att det är DD5.1-ljud (eller DTS)
* att infon i videobutiken klart specificerar vilken typ av ljud det är
Var den från "full HD" kategorin?
+1 på att beskrivningen skall inehålla en tydlig och exakt beskrivning på ljudet!
//Paul
Postad 28 maj 2012 - 14:32
Hyrde Route Irish. Kollade på den med 1080p50 / 16:9 pillarbox i inställningarna på vip1963:n (via HDMI ut till en LG-TV). Digitalt ljud ut (till en Onkyo-förstärkare).
Med största sannolikhet får du ännu bättre bildkvalitet om digital-TV boxen är inställd på 1080p24 förutsatt att Telias Full HD filmer är i detta format och istället utnyttja alla funktioner för bildförbättring i din TV alternativt inte använda någon bild interpolering alls.
Postad 28 maj 2012 - 15:18
Med största sannolikhet får du ännu bättre bildkvalitet om digital-TV boxen är inställd på 1080p24 förutsatt att Telias Full HD filmer är i detta format och istället utnyttja alla funktioner för bildförbättring i din TV alternativt inte använda någon bild interpolering alls.
Nja, alla filmer i Full HD ska vara 1080p25 så man ska ha boxen inställd på det (eller 1080p50). Enligt SF anytime ska alla filmer i Full HD kategorin ha 5.1 Dolby digital ljud (~448 kbit/s).
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 28 maj 2012 - 15:19.
Postad 28 maj 2012 - 16:01
Nja, alla filmer i Full HD ska vara 1080p25 så man ska ha boxen inställd på det (eller 1080p50). Enligt SF anytime ska alla filmer i Full HD kategorin ha 5.1 Dolby digital ljud (~448 kbit/s).
Tack för informationen, då vet vi vilken inställning på digital-TV boxen som är bäst!

Redigerat av Unregistered29650, 28 maj 2012 - 16:03.
Postad 28 maj 2012 - 18:59
Var den från "full HD" kategorin?
Japp, det var ju liksom själva grund-tanken med hela övningen.

Postad 29 maj 2012 - 17:11
Var och varannan dag när jag kommer och slår på boxen visar den bara svart bild, ibland fungerar dock en kanal. Programguiden fungerar och det går att växla kanal men det blir som sagt ingen bild eller ljud.
Om jag försöker starta om boxen klagar den på att den inte får någon IP-adress. Jag måste även göra en kallstart på routern för att få igång systemet. (De datorer som är anslutna till samma router har dock inga problem med internetåtkomst.)
Någon annan som har drabbats av något liknande? Har Markus hört talas om detta?
Postad 29 maj 2012 - 17:16
kontaktade supporten som rådde mig att återställa routern den 25-Apr-2012
sen dess har allt funkat än så länge.
Postad 29 maj 2012 - 22:32
Postad 29 maj 2012 - 22:58
- Volymen är alltid satt till 100% när man startar boxen.
- Det är fixar för ljudnivån så det ska bli som förut med volym kontrollen igen.
- En work around för vissa philips tv som har problem med HDMI
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 30 maj 2012 - 10:19
Ok, kanalerna är tillbaka men visar just nu Vänner i fel format. Ok på 5HD...
Redigerat av tomano58, 30 maj 2012 - 11:48.
Postad 30 maj 2012 - 16:37
Många kanaler saknar också ikon när man ska välja vilka kanaler man ska ha med i TV guiden. (därmed väldigt svårt att välja rätt kanaler!)
Appen i mobilen för android fungerar dock finfint!
Postad 30 maj 2012 - 19:24
Edit: Det hoppade igång efter ca 10min.
Redigerat av blackburn_, 30 maj 2012 - 19:38.
Postad 30 maj 2012 - 19:27
Tittar på fotbollslandskampen.
Tittade först på TV4HD, det funkade bra till första reklampausen, sedan försvann ljudet helt, så man hör bara bakgrundsljud, men inget kommentatorsljud.
Vänligen åtgärda.
Mvh
Tobias Ekström
edit: Verkar som att ljudet fungerar bra på TV4HD igen (kommentatorerna hörs)
Redigerat av Unregisteredfa46ece3, 30 maj 2012 - 19:28.
Postad 30 maj 2012 - 19:32
Ljudet är paj (saknas nån/några ljudkanaler) på TV4 HD nu under Sverige-Island. TV4 eller Telia som har problem?
+1
Postad 30 maj 2012 - 22:40
+1
Ha ha, var inne på TV4:s Facebooksida, om det brukar vara uppror här när Telia gör nåt fel var det ingenting mot den fullständiga sågning de fick erfara.
Postad 30 maj 2012 - 23:39
Postad 31 maj 2012 - 09:20
Första textraden på NG HD saknas för mig, nån mer som har det så?
Sitter fortfarande med detta felet, på dom flesta program på NG HD så har jag endast andra textraden, lite svårt att följa med i programmen då.
Har felanmält detta via supporten också. Har du nån info Marcus om/när detta skall lösas.
Postad 31 maj 2012 - 10:12
Upptäckte igår att jag också har detta fel...tur att man fattar engelska lite skapligt i alla fall...Sitter fortfarande med detta felet, på dom flesta program på NG HD så har jag endast andra textraden, lite svårt att följa med i programmen då.
Har felanmält detta via supporten också. Har du nån info Marcus om/när detta skall lösas.
Postad 31 maj 2012 - 18:15
Postad 01 juni 2012 - 08:04
Ett annat problem är att textningen ligger nästan mitt i bild på Canal+ kanalerna. Även här är det inga problem med Canal+ First HD. Även via Canal+ Programbibliotek funkar det bra med textningen.
Jag har inga problem med några andra kanaler, och jag har samma problem på båda mina TV:ar och med två olika boxar.
Sitter med Fiber, Smart, 1963- och 1003-box.
Postad 01 juni 2012 - 09:15
Efter att jämfört samma film på Blu-ray så kan jag konstatera att Telias "version" var inte ens i närheten av Full HD.
Lite tråkigt att de inte kan få ut mera bild på filmerna trots att man sitter på Fiberlan, vilket var ett krav på att denna tjänst skulle fungera.
Filmen hade nog dock placerat sig bra inom den vanliga HD kategorin. Men att kalla den FULL HD känns som ett skämt.
Dock kan jag lägga en liten plus poäng på att ljudet faktiskt fungerade som det skulle. PCM 5.1.
Postad 01 juni 2012 - 13:10
Är det någon mer än jag som upplever problem med textningen på Canal+? Textningen faller bort emellanåt på alla kanalerna utom för Canal+ First HD.
Ett annat problem är att textningen ligger nästan mitt i bild på Canal+ kanalerna. Även här är det inga problem med Canal+ First HD. Även via Canal+ Programbibliotek funkar det bra med textningen.
Jag har inga problem med några andra kanaler, och jag har samma problem på båda mina TV:ar och med två olika boxar.
Sitter med Fiber, Smart, 1963- och 1003-box.
Upplever samma sak. Problemet med textplaceringen är gammalt, men textbortfallet har uppträtt sedan ett par veckor tillbaka. Väldigt irriterande när man vill titta på Game of thrones....
Postad 01 juni 2012 - 17:48
Hänger kvar ett tag till

Postad 01 juni 2012 - 21:42

Postad 02 juni 2012 - 06:04
Guldregnet i TV4 let's Dance genererar artifakter så man tror att de är under vattnet eller vandrar i gelatin.
Det beror på att det krävs en högre bitrate för att koda så många rörliga objekt samtidigt. Telia kör ju med bara drygt 3.5Mbit/s på SD kanalerna. Vilket är skamligt lågt. Troligtvis den sämsta bildkvaliten i Sverige just nu om man jämför med Canal Digital, Com Hem eller Boxer.
Men det största problemet och som jag undrar ifall fler är drabbade av de senaste 2 Lets Dance sändningarna är hack i bilden (för ett ögonblick är det som om bilden hoppar tillbaka nån frame) vid flera tillfällen när kameran rör på sig i sidled eller upp/ner? Även vid byte av kameravinkel så kan det hacka till.. När det hackar till så påverkas även ljudet ibland. Undrar ifall detta felet är hos Telia eller ifall det är hos TV4 som tydligen ganska nyligen bytt sändarutrustning. Den verkar felaktig. Har även märkt detta i andra program när jag tittar på TV4. Andra kanaler är inte drabbade.
Är det fler än jag som drabbats av detta senaste 2 veckorna?
Redigerat av Joakim_A, 02 juni 2012 - 06:05.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar