Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 16 November 2012 - 08:08
Postad 16 November 2012 - 08:15
Nää, det enda som behövs är en jäkla massa element och lite banddiskanter...
Ja tänk om det vore så enkelt, jo det finns nog en anledning till varför dom flesta håller sig till att bygga subbar.
Postad 16 November 2012 - 10:48
Ja verkligen och bilslutsteg....Nää, det enda som behövs är en jäkla massa element och lite banddiskanter...
HAAHAHH !
Postad 16 November 2012 - 13:24
Postad 16 November 2012 - 15:05
Postad 16 November 2012 - 17:44
Tycker det där är lite tråkig inställning, kanske blir den hifi som många kommer tycka om.Kan säkert låta kul hos Fredrik, men Hifi blir det inte.
Massa fel enligt boken men kanske förbannat skoj att lyssna på så man inte tänker på alla felen.
Postad 16 November 2012 - 17:54
Hur roligt det där systemet än blir så är det lätt att se att det inte blir ursprungstroget det som kommer ur det.
Skoj? Ja, kanske.
Postad 16 November 2012 - 18:08
men som sagt, inte specielt "korrekt" ur ordent bästa bemärkelse, men kul ljud blir det nog!
Postad 16 November 2012 - 18:38
Postad 16 November 2012 - 18:57
Postad 16 November 2012 - 19:02
Han är väl iofs inte den första som har överjävligt med overkill i någon del av sitt system:) jag vet inte ens exakt vem ni pratar om och vad han ska bygga men det är väl ett antal som inte kan utnyttja sitt system till 100% även i den här tråden?
Nejdå, där erkänner jag mig skyldig. Däremot låter mitt väldigt bra på låga volymer också, vilket detta bygget (som går att läsa om på faktiskt.se) ställer ganska stora frågor om det kommer att göra det. Å andra sidan är elementen så pass okända för de flesta, tror jag, att den bedömningen är svår att göra.
Postad 16 November 2012 - 19:04
Postad 16 November 2012 - 19:07
Säga vad man vill om det systemet. Men jag ser då verkligen fram emot att få lyssna hos Fredrik när det blir klart.
Kommer att bli en brutal upplevelse oavsett hur dom kopplar eller tänker med alla grejer runtikring.
Är det han med DD ?
Postad 16 November 2012 - 19:15
Annars får du dubblera en gång till.
Tredubbla en gång till, menar du
Postad 16 November 2012 - 19:29
Yes, fast just DD-systemet är sålt nu. Han bygger med 16st 6,5" + en drös med banddiskanter i varje front nu. Dessutom 8st 15" i hornlådor.Är det han med DD ?
Om systemet kommer att bli "korrekt" eller ej får jag svara på efter lyssning.
Men som sagt, det blir nog ett roligt system. Lär vara rätt låg dist i topparna åtminstone.
Kan också säga att hans förra system kanske inte direkt var min kopp av te. Men jädrar i min lilla låda vad det kunde basa.
Postad 16 November 2012 - 19:36
Postad 16 November 2012 - 19:56
Yes, fast just DD-systemet är sålt nu. Han bygger med 16st 6,5" + en drös med banddiskanter i varje front nu. Dessutom 8st 15" i hornlådor.
Om systemet kommer att bli "korrekt" eller ej får jag svara på efter lyssning.Det som talar emot detta är hans lite tveksamma uttalanden, brist på specar på elementen. Samt att jag tycker att det är extremt märkligt att han bara bytte ut sina gamla DD-basar mot dom nya basarna utan att förändra lådan och utan att veta specarna på basarna.
Han poängterar dock att lådan är uträknad utav ett företag från USA.
Men som sagt, det blir nog ett roligt system. Lär vara rätt låg dist i topparna åtminstone.
Kan också säga att hans förra system kanske inte direkt var min kopp av te. Men jädrar i min lilla låda vad det kunde basa.Det känns som att han är ute efter soundet som brukar vara inuti en bilkupé. Låter häftigt och maffigt. Men jag hade nog blivit väldigt less rätt snabbt på ett sådant system.
Jag är som du vet inte heller intresserad av att jaga "korrekt" ljud.
Men det ska ju ändå låta hyfsat. En massa bröl intresserar nog ganska få, även om brölet återges med en fruktansvärd styrka.
Postad 16 November 2012 - 20:09
Postad 16 November 2012 - 20:42
Kommer du verkligen kunna utnyttja ditt bassystem till fullo, utan att förstöra hörseln?Jag tänkte iaf riva rummet om två veckor för att så småningom kunna installera det nya bassystemet (som ju går att utnyttja till fullo utan att förstöra hörseln). Ska bli intressant att få reda på hur ren basen går att få egentligen. Har bara hört den dista på rätt höga nivåer i det nuvarande systemet. Förhoppningsvis ska det nya verkligen låta mig slippa ondskan i fortsättningen.
Kommer inte du typ minst kunna spela 135db (säkert mycket starkare, jag bara skrev nått..)? Och om man lyssnar så starkt mår väl inte öronen jättebra...?
Postad 16 November 2012 - 20:51
Postad 16 November 2012 - 20:53
Jahaa, sådan har jag inte koll på, jag trodde han syftade på starkspelandeHan utnyttjar väl systemet till fullo så fort han spelar något.... nyttjande av distsänkningen och nyttjande av antalet strålningspunkter. Volym är inte allt.
Vad är det för ett system ni pratar om, som ska vara så overkill?
Postad 16 November 2012 - 20:54
Kommer du verkligen kunna utnyttja ditt bassystem till fullo, utan att förstöra hörseln?
![]()
Kommer inte du typ minst kunna spela 135db (säkert mycket starkare, jag bara skrev nått..)? Och om man lyssnar så starkt mår väl inte öronen jättebra...?
Det är frekvensberoende. Jag har ingen lust att maxa systemet vid 80Hz, för det lär vara jobbigt, men vid 3Hz så tror jag nog att systemet går att bottna ganska lätt. Och jag tror inte heller att det kommer att upplevas som starkt. Men det är ngot jag ser fram emot att ta reda på.
PS. Det kommer gå att spela en bra bit starkare än 135dB. 145dB ska nog gå iaf.
Här är fthorsells tråd:
http://www.faktiskt....t=51563&start=0
Den som är lite overkill på många plan.
Postad 16 November 2012 - 21:01
Hifi= Hög fidelitet= Hög ursprungstrohet.
Hur roligt det där systemet än blir så är det lätt att se att det inte blir ursprungstroget det som kommer ur det.
Skoj? Ja, kanske.
Finns ju INGEN anläggning jag har hör som ens kommer i närheten av något ursprungsljud, kan vi inte få vara med när brallan går loss på sina trummor och lira upp detta, vilken rigg kommer ens gnutta nära??
Gärna lite kantslag med
Postad 16 November 2012 - 21:02
Okej, ja jag drog bara till med en siffra ...Det är frekvensberoende. Jag har ingen lust att maxa systemet vid 80Hz, för det lär vara jobbigt, men vid 3Hz så tror jag nog att systemet går att bottna ganska lätt. Och jag tror inte heller att det kommer att upplevas som starkt. Men det är ngot jag ser fram emot att ta reda på.
PS. Det kommer gå att spela en bra bit starkare än 135dB. 145dB ska nog gå iaf.
Här är fthorsells tråd:
http://www.faktiskt....t=51563&start=0
Den som är lite overkill på många plan.
Men en sak jag inte förstår, någon får gärna förklara. Människor ska inte höra under ~20hz har jag fattat det som, hur känns det då att spela 19hz i 130db, är det farligt för hörseln?
Postad 16 November 2012 - 21:06
Hade ju vart rätt skoj att få snurr på sakerna nu.
Postad 16 November 2012 - 21:18
Finns ju INGEN anläggning jag har hör som ens kommer i närheten av något ursprungsljud, kan vi inte få vara med när brallan går loss på sina trummor och lira upp detta, vilken rigg kommer ens gnutta nära??
Gärna lite kantslag med
Jag vill inte återge kantslag. Det gör ont i öronen att lyssna på dem om man inte har proppar i öronen.
Okej, ja jag drog bara till med en siffra ...
Men en sak jag inte förstår, någon får gärna förklara. Människor ska inte höra under ~20hz har jag fattat det som, hur känns det då att spela 19hz i 130db, är det farligt för hörseln?
Jag har undersökt den under gränsen för hörbara frekvenser lite grann och fann att det går utmärkt att höra tonen ned till ca 15Hz. Sedan börjar det bli svårt, men en bra dag så hörde jag ända ned till 10Hz. Det svåra är att kunna spela tonen utan att inredningen avslöjar att den spelas. Jag kollade med min fru också. Hon tyckte att det kändes annorlunda i rummet när 10Hz spelades rätt svagt.
20Hz@130dB är rätt ofarligt. Hos DavidA körde vi uppåt 20Hz@150dB en helt kväll under en rätt så nördig afton. Visserligen med proppar i, men de hjälper ju inte mot 20Hz
Jo... jag spelar ju musik med mycket innehåll nedåt 10Hz-området och tycker att det är väldigt viktigt att återge de tonerna också, även om det inte upplevs som en ton utan mer att luften rör sig och blåser förbi och får nackhåren att fladdra.
Postad 16 November 2012 - 21:34
En sak är i alla fall säker. Att till film missar man en hel del om man nöjer sej med 20Hz.
Till musik är jag inte lika övertygad. Men så är jag ju hårdrockare också..
Postad 16 November 2012 - 21:37
Shit, va nördigt!😃Nu ska jag för första gången på väldigt länge gå ner och sätta mej i biorummet och spisa lite tvåkanal i ett helt mörkt rum med en GT i näven.
Postad 16 November 2012 - 21:43
Okej, det verkar kul att lyssna på musik med så djup bas i ett system som faktiskt kan spela riktigt djuptJag vill inte återge kantslag. Det gör ont i öronen att lyssna på dem om man inte har proppar i öronen.
Jag har undersökt den under gränsen för hörbara frekvenser lite grann och fann att det går utmärkt att höra tonen ned till ca 15Hz. Sedan börjar det bli svårt, men en bra dag så hörde jag ända ned till 10Hz. Det svåra är att kunna spela tonen utan att inredningen avslöjar att den spelas. Jag kollade med min fru också. Hon tyckte att det kändes annorlunda i rummet när 10Hz spelades rätt svagt.
20Hz@130dB är rätt ofarligt. Hos DavidA körde vi uppåt 20Hz@150dB en helt kväll under en rätt så nördig afton. Visserligen med proppar i, men de hjälper ju inte mot 20Hz.
Jo... jag spelar ju musik med mycket innehåll nedåt 10Hz-området och tycker att det är väldigt viktigt att återge de tonerna också, även om det inte upplevs som en ton utan mer att luften rör sig och blåser förbi och får nackhåren att fladdra.
Vad har DavidA för system egentligen 150db i 20hz?!
Varför hjälper inte proppar mot -20hz?
Postad 16 November 2012 - 21:45
DavidA har i64s och profY-8
Ingen aning.
Postad 16 November 2012 - 21:46
Det är väl som att hålla upp propparna framför bröstet när mulåsnan dubbelkickar bakut...
Postad 16 November 2012 - 21:46
Och jag är eeh... knastrare?
Nä.. Du är TREVLIG !!
Det är den värsta sorten...
Shit, va nördigt!
JAPP !!
Men sen har jag inte ett rum som är 32Hz långt heller !!!
Okej, det verkar kul att lyssna på musik med så djup bas i ett system som faktiskt kan spela riktigt djupt
Tror att Komorok överdrev en smula...
För lång våglängd.
Postad 16 November 2012 - 21:48
OkejDet ÄR kul att spela riktigt djup bas. Hembesök hos Bagarn borde vara obligatoriskt.
DavidA har i64s och profY-8
Ingen aning.
Jag tyckte väl att det lät liiite starkt med 150db vid 20hzNä.. Du är TREVLIG !!
Det är den värsta sorten...
JAPP !!Den är sån jag är !!
Men sen har jag inte ett rum som är 32Hz långt heller !!!![]()
![]()
Tror att Komorok överdrev en smula...
För lång våglängd.
Postad 16 November 2012 - 21:48
Det ÄR kul att spela riktigt djup bas. Hembesök hos Bagarn borde vara obligatoriskt.
Postad 16 November 2012 - 21:51
Postad 16 November 2012 - 22:00
JAPP !!
Den är sån jag är !!
Men sen har jag inte ett rum som är 32Hz långt heller !!!![]()
![]()
Nä, men ditt rum äter Sjuuuuuuukt mkt bas!
Postad 16 November 2012 - 22:02
För lång våglängd, kan inte du förklara hur i hela världen man kan lyssna på lågfrekvent musik/toner i ett par in-ear lurar då?
Är du full Niklas...?
Ett par in ear spelar väl in i örat eller...? Dom är väl inte tilltäppta...?
Tänk på när du ska absorbera eller isolera ljud. Vilket är det svåraste att absorbera eller isolera ?
Diskant eller bas ? Varför är det så ?
Har det något med våglängden att göra månne ?
Nä, men ditt rum äter Sjuuuuuuukt mkt bas!
Ska vi tävla vem som kan spela mest bas ?
Pluttlådor....
Postad 16 November 2012 - 22:17
Ska vi tävla vem som kan spela mest bas ?
Pluttlådor....
Näh, jag hoppar tävlingen. Jag har bara fått i mig ett glas vin så jag känner mig inte tillräckligt stöddig (eller dum).
Blev dessutom utkörd från lyssningsrummet för att frun skulle se Skavlan. Så jag ligger och surar och lyssnar på Spotify i lurar. Bra bas i lurarna!! :-/
Postad 16 November 2012 - 22:21
Postad 16 November 2012 - 22:51
Jag hittar inte min win8 .iso fil att ta ner, hela forumet kan fara åt )"=!/¤")=
Skall det vara så jävla svårt, download på microsoft.com och ta ner 8:an som en .iso
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?