* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34860 svar till detta ämne
Postad 13 August 2012 - 20:04
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Ska man nöja sig med denna usla kvalité? Problemen jag upplever är att bilden blir pixlig som en hårt komprimerad divx. Även att pixlar inte hänger med i färgerna. Tex igår under handbollen så fanns det en grå löpbana utanför planen och där såg jag tydligt att vissa pixlar inte hängde med och blinkade i svart har även samma fenomen i överkant.
Går det att fotografera det du beskriver så att vi fattar bätte? Jag är en av dem som inte är helnöjd med bildkvaliteten i Telias digital-TV men jag tycker ändå att den duger (även om jag väldigt gärna skulle se att vi med fiber fick betydligt högre bandbredd i utsändningarna än t.ex. ADSL-kunderna). SVT HD skulle jag dock aldrig beskriva som pixlig eller som en hårt komprimerad divx. Min beskrivning av HD-kanalerna är att de ser ut som HD ska göra. Inte BlueRay-kvalitet (såklart) men helt klart HD-kvalitet även om Telia tyvärr anpassat kvaliteten (dvs bandbredden) för ADSL-kunderna. ...så jag tror att något går fel för dig. Du har ingen stor TV att kunna koppla in för att jämföra bildkvaliteten jämfört med projektorn? Om du tar upp info från projektorn, säger den att den tar emot 720p som du ställt in i boxen?
Postad 13 August 2012 - 20:53
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1195 inlägg
Ett litet "lustigt" problem har börjat inträffa för mig, det började i morse. Boxen fryser i en meny, text tv. Sladden dras ut och boxen botar om, alla prickar blir gröna och bilden blir lila, ingen progress bar om att mjukvaran startas, efter några sekunder kommer det upp vit text "Problem att ladda tjänsten" samt en vit varnings triangel med ett utropstecken samt ikväll med tillägget "Systemet kan inte ansluta till tv-tjänsten" "Felkod 714" och så loopar det på. TELIA 2nd line support fixade det i morse med lite remote arbete + factory restore av box samt reset av SMART router, men nu ikväll är det samma visa igen. Sitter med 2nd line i telefon nu och hoppas det skall lösa sig Felkod 714 indikerar enligt 2nd line fel på hårddisk vilket båda jag och supporten tyckte var väldigt märkligt när det är en 1903 box, supporten bad mig resetta alla delar från fiber konverterar via SMART till boxen. De kommer även att byta ut min box mot en ny box, en 1003. Ny box bör vara hos mig inom 2-3 dagar. Efter reset av allt fungerar det igen, jag tror också det är problem med boxen då det är mjukvaran som inte kan initieras. Så länge tills den nya boxen kommer får jag upprepa resetandet. Än så länge väldigt bra bemötande av TELIA 2nd line supporten vill jag tillägga. EK
Postad 13 August 2012 - 21:38
Unregisteredb287fd5d
-
Unregisteredb287fd5d
-
Amatör
-
-
75 inlägg
På TV4 FaktaXL så står det bara "infomation om kanalinnehåll saknas", testat att dra ut sladden men samma sak efter. Hur fixar man det?
Postad 13 August 2012 - 22:40
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
På TV4 FaktaXL så står det bara "infomation om kanalinnehåll saknas", testat att dra ut sladden men samma sak efter. Hur fixar man det?
Kanalen är ny så jag gissar att de inte fått dit ngn programinfo ännu.
Postad 14 August 2012 - 00:13
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Har läst senaste 10 sidorna och sett ett fåtal personer fanatiskt försvara olika 70-tals boxar och ge olika förklaringar till varför det inte går att få bättre än vad det är, och varför det är jättebra trots att det inte är det (enligt mig). Måste därför slänga fram 2 påståenden relaterade till YouTube: - YouTube erbjuder i en helt vanlig webbläsare ett gränssnitt och en användarupplevelse som utklassar alla operatörsboxar.
- YouTube erbjuder (förutsatt att klippet i sig är tillräckligt bra) en kvalité som utklassar allt man kan få från iaf Telia och ComHem (1080p, 3D osv).
Är jag den enda som tycker så här? Om inte, hur kan det komma sig att dyra tjänster inte är i närheten av att kunna konkurrera med en gratistjänst (iof med reklam, men det gäller ju många av TV kanalerna också)? Redan idag ser jag fler timmar på NetFlix, Vudu och liknande riktiga Internet-tjänster än jag ser "vanlig TV, och trenden är snarare ökande än något annat. Min högst personliga teori är att det är en bransch som domineras av gamla stofiler som försöker så gott de kan med vad de kan (typ gamla kretskopplade lösningar och olika former av frekvens- och amplitudmodulering) som helt enkelt inte har moderna visioner och inser vart allt ändå kommer att sluta (riktig Internet TV). Minns bara hur länge vissa inom Telecom branschen försökte hävda erbjuda tjänster som innebar att datatrafik på olika sätt skulle skickas över telenät, när det borde varit självklart från dag 1 att det var teletrafik som skulle skickas över ett generellt datanät. Det känns nästan omöjligt att inte dra paralleller till Symbians resa från marknadsdominerande till utdöende på bara ett par år...
Redigerat av Unregistered1413, 14 August 2012 - 00:34.
Postad 14 August 2012 - 07:54
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Har läst senaste 10 sidorna och sett ett fåtal personer fanatiskt försvara olika 70-tals boxar och ge olika förklaringar till varför det inte går att få bättre än vad det är, och varför det är jättebra trots att det inte är det (enligt mig). Måste därför slänga fram 2 påståenden relaterade till YouTube: - YouTube erbjuder i en helt vanlig webbläsare ett gränssnitt och en användarupplevelse som utklassar alla operatörsboxar.
- YouTube erbjuder (förutsatt att klippet i sig är tillräckligt bra) en kvalité som utklassar allt man kan få från iaf Telia och ComHem (1080p, 3D osv).
Är jag den enda som tycker så här? Om inte, hur kan det komma sig att dyra tjänster inte är i närheten av att kunna konkurrera med en gratistjänst (iof med reklam, men det gäller ju många av TV kanalerna också)? Redan idag ser jag fler timmar på NetFlix, Vudu och liknande riktiga Internet-tjänster än jag ser "vanlig TV, och trenden är snarare ökande än något annat.
(...)
Det är nog inte konstigare än att de boxar Telia erbjuder är de minst dåliga som finns att tillgå på marknaden. Du, jag, och många andra skulle förmodligen föredra att använda datorn istället (de flesta kanalerna gick utmärkt att se i VLC innan allt krypterades), men för den stora massan är det inget alternativ. Dessutom kommer de paranoida rättighetsinnehavarna aldrig tillåta en lösning där man använder sin egen dator. Alternativen finns ju delvis redan på plats, men tjänster som Viaplay och C Sports måste ju bli mycket bättre innan man kan sluta se på TV med digitalbox. Det är ju nästan lika mycket klagomål i Viaplay-tråden som här... ;-)
Postad 14 August 2012 - 09:22
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Hmm. Jag har också boxer inkopplat och ser ingen skillnad på svt hd på den eller Telias. Däremot har jag skitdålig bild på Tv4. Åtminstone på "Lotta på Liseberg som sändes igår.
Jag har dock lite problem med en zyxelswitch som gör att bilden hackar. Jag har kopplat smart - ruckus - ruckus - switch - boxen. Om jag tar bort switchen så försvinner hacken. Är det fel på switchen som levererats av Telia nyligen? Kan jag få en ny?
Postad 14 August 2012 - 09:28
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Jag har dock lite problem med en zyxelswitch som gör att bilden hackar. Jag har kopplat smart - ruckus - ruckus - switch - boxen. Om jag tar bort switchen så försvinner hacken. Är det fel på switchen som levererats av Telia nyligen? Kan jag få en ny?
Enligt specen på switchen så ska man koppla sina boxar via port 4 och 5 för bästa kvalitet. Kollat så du har dem i dessa portar? Har du testat med en kabel ifrån switchen direkt till boxen? Ibland kan det trådlösa spöka och ge sämre bild/hack.
Postad 14 August 2012 - 09:50
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Jag har kabeln från port 5 i switchen till boxen
Redigerat av ansgar, 14 August 2012 - 09:50.
Postad 14 August 2012 - 09:51
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1054 inlägg
Som jag förstått det ska switchen sitta i smarten. Ruckus är bara specad för en box, även om den klarar mer.
Postad 14 August 2012 - 12:19
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Jag har bara en box. Däremot har jag en datorinkopplad också på switchen
Postad 14 August 2012 - 12:51
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Det är nog inte konstigare än att de boxar Telia erbjuder är de minst dåliga som finns att tillgå på marknaden. Du, jag, och många andra skulle förmodligen föredra att använda datorn istället (de flesta kanalerna gick utmärkt att se i VLC innan allt krypterades), men för den stora massan är det inget alternativ. Dessutom kommer de paranoida rättighetsinnehavarna aldrig tillåta en lösning där man använder sin egen dator.
Alternativen finns ju delvis redan på plats, men tjänster som Viaplay och C Sports måste ju bli mycket bättre innan man kan sluta se på TV med digitalbox. Det är ju nästan lika mycket klagomål i Viaplay-tråden som här... ;-)
På vilket sätt är Telias boxar minst dåliga??? VIP 1963, en box som: - bara kan spola i 10X hastighet! (ComHem kör Samsung och Humax och de går att välja hastighet på. Så även Sagems boxar för DVB-T) - saknar möjlighet att fördröja ljudet (audio sync) - saknar möjlighet att skicka ut det bildformat den får via HDMI. (Jag vill kunna låta min TV eller hemmabioförstärkare sköta omskalingen.) - saknar CEC-stöd (det gör även ComHems Humax och (minst en av) Sagems HD-boxar, men det är inget försvar) Väldigt omodernt tycker jag.
Postad 14 August 2012 - 13:10
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1309 inlägg
Har kikat lite på "lotta på liseberg" två veckor i rad nu och jag har reagerat på den extremt dåliga bildkvaliteten, ser ut som hårt komprimerad VGA med förlorade bildrutor och fryst bild då och då..
Någon mer som reagerat på det? är det tv4 eller telia som är boven?
Jag har kanalpaket stor med viasatguld HD, bilden är bra på alla andra kanaler och även tv4 förutom just detta då..
Postad 14 August 2012 - 13:38
donadoni41
-
donadoni41
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Har kikat lite på "lotta på liseberg" två veckor i rad nu och jag har reagerat på den extremt dåliga bildkvaliteten, ser ut som hårt komprimerad VGA med förlorade bildrutor och fryst bild då och då..
Någon mer som reagerat på det? är det tv4 eller telia som är boven? Jag har kanalpaket stor med viasatguld HD, bilden är bra på alla andra kanaler och även tv4 förutom just detta då..
"Råkade" också slå över på "Lotta på Liseberg" härom veckan och håller med om att det var extremt dålig bild. Jämför man med "Allsång på Skansen" som går dagen därpå så är det som dag och natt. Nu går ju visserligen det i HD men riktigt så stor skillnad ska det väl inte vara tycker man.
Postad 14 August 2012 - 13:39
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
På vilket sätt är Telias boxar minst dåliga??? VIP 1963, en box som: - bara kan spola i 10X hastighet! (ComHem kör Samsung och Humax och de går att välja hastighet på. Så även Sagems boxar för DVB-T) - saknar möjlighet att fördröja ljudet (audio sync) - saknar möjlighet att skicka ut det bildformat den får via HDMI. (Jag vill kunna låta min TV eller hemmabioförstärkare sköta omskalingen.) - saknar CEC-stöd (det gör även ComHems Humax och (minst en av) Sagems HD-boxar, men det är inget försvar)
Väldigt omodernt tycker jag.
Det är tråkigt att du inte ens vill försöka förstå vad jag skriver. Att jämföra med digitalboxar för helt andra plattformar är väl knappast relevant? Det konstruktiva vore ju att länka till förslag på IPTV-boxar som Telia skulle kunna använda istället för de nuvarande, och jag har inte sett dig bidra med något sådant. Jag tycker också att boxarna är usla, men om det inte finns bra alternativ på marknaden så är det väl inte Telias fel, eller?
Postad 14 August 2012 - 13:41
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1054 inlägg
Jag har bara en box. Däremot har jag en datorinkopplad också på switchen
Det tror jag inte ruckus är specad att klara av. Har ingen switch men kör dator och tv på olika utgångar på smarten för att inte störa tv:n.
Postad 14 August 2012 - 14:34
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
"Råkade" också slå över på "Lotta på Liseberg" härom veckan och håller med om att det var extremt dålig bild. Jämför man med "Allsång på Skansen" som går dagen därpå så är det som dag och natt. Nu går ju visserligen det i HD men riktigt så stor skillnad ska det väl inte vara tycker man.
Håller med, alltid reagerat över detta. Även Sommarkrysset har ALLTID dragits med detta fenomen. Stora pixelblock och oskärpa mm. Kollat både på SD och HD-fyra (dock går ju inget av programmen i HD-kvalité eg)... Lokala nyheter på TV4 HD? När kommer detta? Bor i Småland och får endast Stockholms lokalnyheter.
Postad 14 August 2012 - 17:31
Torrbollen
-
Torrbollen
-
Amatör
-
-
78 inlägg
/quote] Måste därför slänga fram 2 påståenden relaterade till YouTube: - YouTube erbjuder i en helt vanlig webbläsare ett gränssnitt och en användarupplevelse som utklassar alla operatörsboxar.
Du glömmer att "en helt vanlig webbläsare" kör på en modern PC. Prova YouTube på en Pentium-dator med 450MHz klockfrekvens, 256MB ram och inbyggt grafikkort så får vi se hur imponerad du blir!
Postad 14 August 2012 - 17:55
Torrbollen
-
Torrbollen
-
Amatör
-
-
78 inlägg
VIP 1963, en box som: - bara kan spola i 10X hastighet! (ComHem kör Samsung och Humax och de går att välja hastighet på. Så även Sagems boxar för DVB-T)
Du måste inse att "boxen" inte är en konsumentprodukt. Det är en ren OEM-produkt och hårdvaruplattform som säljs till olika operatörer sedan bygger olika lösningar och tjänster för att köra på den. Det är alltså upp till operatören att bestämma hur och vilka funktioner användaren skall få och vilka inställningar som skall vara möjliga. Jämför du det med en konsumentprodukt som t.ex. DVB-boxarna du pratar om så är det annorlunda. Här är det tillverkaren som gör allt. Eftersom det säljs direkt till kund och skall fungera med vilken operatör som helst är det naturligt att det finns fler möjligheter för användaren att påverka hur boxen skall fungera. Då är det större chans att den fungerar med flera operatörer. I fallet med Telia kan de fatta de besluten åt användarna. Att boxen med Telias mjukvara bara kan spola i 10 gångers hastighet behöver alltså inte vara svårare än att de har valt att ha det så. Hittade av en slump den här tråden när jag Googlade på Motorolas boxar. Det verkar som att även ComHem har lanserat Motorola VIP1963C (see tråd här: https://www.minhembi...m/index.php?sho topic=299267). Det är samma box fast med en helt annan mjukvara. Vore kul att låta några av de värsta gnällspikarna här provköra dem sida vid sida och sen tala om vad de tycker.
Redigerat av Torrbollen, 14 August 2012 - 18:04.
Postad 14 August 2012 - 20:23
Latmann
-
Latmann
-
Amatör
-
-
61 inlägg
. Hittade av en slump den här tråden när jag Googlade på Motorolas boxar. Det verkar som att även ComHem har lanserat Motorola VIP1963C (see tråd här: https://www.minhembi...m/index.php?sho topic=299267). Det är samma box fast med en helt annan mjukvara. Vore kul att låta några av de värsta gnällspikarna här provköra dem sida vid sida och sen tala om vad de tycker.
Kollar just nu på en inspelning av programmet "Människans planet" som sändes på SVT2 HD -nån gång. Inspelningen gjordes på en Humax HDPVR1000, kanonbild vågar jag säga......DVB-C naturligtvis och kvalitet från Humax.
Postad 15 August 2012 - 08:44
Torrbollen
-
Torrbollen
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Kollar just nu på en inspelning av programmet "Människans planet" som sändes på SVT2 HD -nån gång. Inspelningen gjordes på en Humax HDPVR1000, kanonbild vågar jag säga......DVB-C naturligtvis och kvalitet från Humax.
Och? För att det över huvudet taget skall vara intressant måste du ställa en Humax HDPVR1000 och en Motorola VIP1963C sida vid sida och spela in exakt samma program från DVB-C och sedan jämföra med två identiska tv-apparater. Om det då skiljer i bildkvalité kan du säga något om hur boxen påvekrar det hela. Av de du skrivit går det inte att dra några slutsatser. Om du jämför en Motorola-box som spelar Telia-material med en Humax-box som spelar ComHem-material och du får olika bild så kan du omöjligt avgöra om det är källmaterialet eller boxen som är orsaken till den sämre bildkvalitén.
Redigerat av Torrbollen, 15 August 2012 - 08:45.
Postad 15 August 2012 - 09:51
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Det är tråkigt att du inte ens vill försöka förstå vad jag skriver. Att jämföra med digitalboxar för helt andra plattformar är väl knappast relevant? Det konstruktiva vore ju att länka till förslag på IPTV-boxar som Telia skulle kunna använda istället för de nuvarande, och jag har inte sett dig bidra med något sådant.
Jag tycker också att boxarna är usla, men om det inte finns bra alternativ på marknaden så är det väl inte Telias fel, eller?
Som du hade skrivit var det svårt att inte tolka det som att du försvarade Telias omoderna box. Men som "Torrbollen" skriver i ett senare inlägg så är det ju faktiskt ändå så att Telia har sin egen mjukvara i boxen. Eftersom boxen faktiskt kan spola så går det säkerligen att programmera så att den kan spola i flera hastigheter också, om bara Telia hade prioriterat att utveckla mjukvaran lite mer. (Detta oavsett om Telia utvecklar mjukvaran själva eller köper in tjänsten från Motorola eller någon annan.) Dessutom tycker jag det är högst relevant att jämföra med andra operatörer och andra plattformar. Telia säljer DIGITAL-TV och jag som kund har tecknat ett abonnemang och köpt en box av Telia som ska fungera med systemet. Om det sedann är en nätverkskabel eller en koaxialkabel jag kopplar in i boxen för att ta emot signalen är för mig likgiltigt. Jag som kund och konsument ska varken behöva varken bry mig om, eller förstå vilken teknik min leverantör använder för att leverera tjänsten. Det enda som räknas för mig som slutkund och användare är min upplevelse framför TVn. Att då jämföra med vad jag kan få av andra operatörer tycker jag är högst relevant och det är vad Telia levererar som avgör om jag fortsätter vara deras kund eller ej. Jag har även ComHem indraget i huset och jag kan sätta upp en talrik på taket/ytterväggen om jag så önskar. Men för närvarande är jag Telia-kund och då klagar jag på sådant jag är missnöjd med hos Telia och jämför med vad jag kan få från andra håll. Om alla bara sitter och accepterar en sämre lösning med ursäkten att Telia råkar ha valt IP-nät för att distribuera tjänsten leder väl knappast utvecklingen framåt? Går det att göra i en dator går det säkert att göra i en "box", bara viljan finns.
Redigerat av johnbull_1975, 15 August 2012 - 10:12.
Postad 15 August 2012 - 10:39
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
544 inlägg
Det går att spela framåt snabbare än x10. Om du trycker på framspelningsknappen igen efter att du aktiverat framspelning så hoppar inspelningen framåt med någon minut för varje tryckning. Fungerar på samma sätt vid bakåtspelning.
Postad 15 August 2012 - 11:45
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Kanske är de så att jag som varken kan få vettig bild via antenn eller parabol på grund av skogen/växtligheten här utanför mitt hus är mer nöjd med telia som leverantör än andra då jag inte har några alternativ för att titta på tv. Jag har ju märkt en klar förbättring i bildkvalite när HD-kanalerna kom. Vanliga Svt går inte att jämföra med Svt HD. Att via telekablarna som grävdes ner för typ 100 år sedan kunna ha det så tekniskt raffinerat som det dock är med bredband/ip-telefoni/digital-tv via ett gammalt telejack skänker mig också en viss tillfredsställelse.
Postad 15 August 2012 - 13:14
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Kanske är de så att jag som varken kan få vettig bild via antenn eller parabol på grund av skogen/växtligheten här utanför mitt hus är mer nöjd med telia som leverantör än andra då jag inte har några alternativ för att titta på tv. Jag har ju märkt en klar förbättring i bildkvalite när HD-kanalerna kom. Vanliga Svt går inte att jämföra med Svt HD. Att via telekablarna som grävdes ner för typ 100 år sedan kunna ha det så tekniskt raffinerat som det dock är med bredband/ip-telefoni/digital-tv via ett gammalt telejack skänker mig också en viss tillfredsställelse.
Detta är precis det som påtalats i tråden tidigare, att en del kunder inte haft/har möjligheten till "bättre" bild än den de kan få via Telia. Som du själv skriver har du svårt att få en vettig bild med vanlig antenn samt parabol pga skogen/växtligheten. Så i ditt fall kan jag förstå till 110% varför du höjer Telias IP tv till skyarna. Så kortfattat som man försökt förklara tidigare så finns det abonnenter hos Telia som inte kan få bättre och som inte heller haft det bättre heller innan Telia lanserade sin tjänst. För de abonnenterna kan man förstå att det blir ett rejält lyft i sitt tv tittande bildmässigt. Har själv suttit med analog kabel tv i fastigheten i många år innan de beslutade för att installera IP tv och utesluta det analoga helt. Visst är det ett rejält lyft. Helt klart  Men för mig som även haft parabol tidigare och sett "skillnaden" på kanalerna så är ändå Telia ett bra steg ifrån sina konkurrenter bildmässigt. Sen om det beror på dataströmmen eller boxarna skulle vara kul att få kunskapen om. Pratade sist med supporten angående detta och han svarade kort att de inte kan öka mera pga ADSL abonnenterna. Vi som innehar fiberlan har möjligheten till att få mera banbredd på kanalerna, medan ADSL tekniken bromsar upp lite. Skillnaden såvitt jag vet idag är att vi med fiberlan tillåts * Spela in på en kanal och titta på en annan samtidigt. * Upp till 4 tv boxar med tvilling/extra abonnemang. * Se FullHD film(1080p) i videobutiken. * HD kanaler Medans ADSL sitter med: * HD kanaler (men detta försvinner om man vill ha tvilling/extra abonnemang) * 1 Tvilling abonnemang /Extra abonnemang * Spela in på samma kanal man tittar på * Vill man ha HD samt möjligheten till tvilling kan inte ha mer än 2,5 km till en telestation. Detta kanske har ändrats sedan jag kollade sist?
Postad 15 August 2012 - 14:04
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Detta är precis det som påtalats i tråden tidigare, att en del kunder inte haft/har möjligheten till "bättre" bild än den de kan få via Telia. Som du själv skriver har du svårt att få en vettig bild med vanlig antenn samt parabol pga skogen/växtligheten. Så i ditt fall kan jag förstå till 110% varför du höjer Telias IP tv till skyarna.
Jag hade parabol för ca 8 år sedan men möjligheten försvann då träden (båda mina och grannars) växt sig stora och breda. Jag personligen har inget att klaga på när det gäller Telias lösning för mig via telejacket. En allt-i-ett-lösning som fungerar ypperligt och spela in kan jag ju också! Utan Telia hade jag inte haft tv alls ...
Postad 15 August 2012 - 16:10
Karlsson8
-
Karlsson8
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Som du hade skrivit var det svårt att inte tolka det som att du försvarade Telias omoderna box.
Men som "Torrbollen" skriver i ett senare inlägg så är det ju faktiskt ändå så att Telia har sin egen mjukvara i boxen. Eftersom boxen faktiskt kan spola så går det säkerligen att programmera så att den kan spola i flera hastigheter också, om bara Telia hade prioriterat att utveckla mjukvaran lite mer. (Detta oavsett om Telia utvecklar mjukvaran själva eller köper in tjänsten från Motorola eller någon annan.)
Dessutom tycker jag det är högst relevant att jämföra med andra operatörer och andra plattformar. Telia säljer DIGITAL-TV och jag som kund har tecknat ett abonnemang och köpt en box av Telia som ska fungera med systemet. Om det sedann är en nätverkskabel eller en koaxialkabel jag kopplar in i boxen för att ta emot signalen är för mig likgiltigt. Jag som kund och konsument ska varken behöva varken bry mig om, eller förstå vilken teknik min leverantör använder för att leverera tjänsten. Det enda som räknas för mig som slutkund och användare är min upplevelse framför TVn.
Att då jämföra med vad jag kan få av andra operatörer tycker jag är högst relevant och det är vad Telia levererar som avgör om jag fortsätter vara deras kund eller ej. Jag har även ComHem indraget i huset och jag kan sätta upp en talrik på taket/ytterväggen om jag så önskar. Men för närvarande är jag Telia-kund och då klagar jag på sådant jag är missnöjd med hos Telia och jämför med vad jag kan få från andra håll. Om alla bara sitter och accepterar en sämre lösning med ursäkten att Telia råkar ha valt IP-nät för att distribuera tjänsten leder väl knappast utvecklingen framåt? Går det att göra i en dator går det säkert att göra i en "box", bara viljan finns.
Håller med dig Johnbull-1975 till fullo. Kunde inte sagt det bättre själv. Man vill ju ha det man betalar för. Och jag kan intyga själv att Telia "iaf där jag bor, levererar klart sämst bildkvalite i jämförelse med det jag har själv, och Canal digital och via sat. Där hänger inte Telia med alls (vad gäller bildkvalite). Kan tillägga att jag körde Telia med fiber också. Bilden går iaf för mig före allt lull lull. Hej hej.
Postad 15 August 2012 - 16:44
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Dessutom tycker jag det är högst relevant att jämföra med andra operatörer och andra plattformar. Telia säljer DIGITAL-TV och jag som kund har tecknat ett abonnemang och köpt en box av Telia som ska fungera med systemet. Om det sedann är en nätverkskabel eller en koaxialkabel jag kopplar in i boxen för att ta emot signalen är för mig likgiltigt. Jag som kund och konsument ska varken behöva varken bry mig om, eller förstå vilken teknik min leverantör använder för att leverera tjänsten. Det enda som räknas för mig som slutkund och användare är min upplevelse framför TVn.
Självklart har du helt rätt i det! Som kund är du ju faktiskt kund till Telia, och det är summan av deras leverans som du köper. Om det sen är dom eller Motorola eller nån annan som gjort hård- eller mjukvara kvittar ju.
Postad 15 August 2012 - 16:55
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Håller med dig Johnbull-1975 till fullo. Kunde inte sagt det bättre själv. Man vill ju ha det man betalar för. Och jag kan intyga själv att Telia "iaf där jag bor, levererar klart sämst bildkvalite i jämförelse med det jag har själv, och Canal digital och via sat. Där hänger inte Telia med alls (vad gäller bildkvalite). Kan tillägga att jag körde Telia med fiber också. Bilden går iaf för mig före allt lull lull.
Hej hej.
Håller fullkomligt med dig!
Postad 15 August 2012 - 17:19
Torrbollen
-
Torrbollen
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Telia säljer DIGITAL-TV och jag som kund har tecknat ett abonnemang och köpt en box av Telia som ska fungera med systemet. Om det sedann är en nätverkskabel eller en koaxialkabel jag kopplar in i boxen för att ta emot signalen är för mig likgiltigt.
Det där är minst sagt barnsligt sätt att resonera. Låt mig driva lite med vad du säger: Tesla Motors säljer BILAR och jag som kund har köpt en av deras bilar. Den har fyra hjul och skall som alla andra bilar gå att köra med på vägarna. Om det sedann (sic) går på el eller på bensin är för mig likgiltigt.För all vet att den enda avgörande faktorn är att de är "BILAR". Tekniken de bygger på sätter inga gränser och att jämföra helt olika saker med varandra är alltid meningsfullt.
Redigerat av Torrbollen, 15 August 2012 - 17:42.
Postad 15 August 2012 - 21:44
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Det där är minst sagt barnsligt sätt att resonera. Låt mig driva lite med vad du säger:
Tesla Motors säljer BILAR och jag som kund har köpt en av deras bilar. Den har fyra hjul och skall som alla andra bilar gå att köra med på vägarna. Om det sedann (sic) går på el eller på bensin är för mig likgiltigt.
För all vet att den enda avgörande faktorn är att de är "BILAR". Tekniken de bygger på sätter inga gränser och att jämföra helt olika saker med varandra är alltid meningsfullt. 
Tror nog du missförstått, och därför haltar även ditt exempel enligt min mening. Har du köpt du köpt en elbil och inte fattat att den går på el får du nog skylla dig själv, på samma sätt som jag inte skulle känna så stor sympati med någon som försökte använda en Digital TV box för att koka kaffe. Däremot ska du inte som elbilsäagare behöva fundera på vem som gjort motorn och, vem som gjort batteriet eller hur någon av dem egentligen fungerar internt. Inte heller behöver du veta vem som producerat elen/bensinen du tankar, lika lite som du ska behöva veta vem som tillverkat rälsen om du åker tåg. Egentligen är det jättelätt, den du ger dina pengar till är den som du är kund hos. Möjligtvis får man lägga in ett steg till för återförsäljaren i den mån du t.ex. köper din box via en sådan.
Postad 15 August 2012 - 22:15
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
Det är väl såhär för väldigt många områden och tjänster. Skype gissar jag funkar bättre än bredbandstelefoni, Ventrilo och Mumble är ljusår bättre än vad man får genomlida på jobbet om man ska ha en konferens, gratis-streamer har bättre kvalite än viaplay bara för att dra ett fåtal exempel.
Postad 16 August 2012 - 17:36
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Vilken fart det har varit på er sista dagarna, var det bara för att jag var på semester?
Jag kommer svara på några saker närmaste tiden men först vill jag bara säga att nyss var det störningar på en hel del kanaler, jag tror de har fixat de flesta nu.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 16 August 2012 - 17:51
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Skillnaden såvitt jag vet idag är att vi med fiberlan tillåts * Spela in på en kanal och titta på en annan samtidigt. * Upp till 4 tv boxar med tvilling/extra abonnemang.
Det går att spela in en kanal samt använda timeshift på en annan kanal samtidigt. Man får upp till 5 IP adresser så det går att koppla in 5 digital-tv boxar. Per abonnemang kan man ha 8 strömmar samtidigt, en 1963 box på LAN ger 2 strömmar så man kan som mest har 4 st 1963 boxar, men har man mindre än 4 1963 boxar kan man alltså totalt ha 5 olika identifikationskoder per abonnemang. Medans ADSL sitter med: * HD kanaler (men detta försvinner om man vill ha tvilling/extra abonnemang) * Vill man ha HD samt möjligheten till tvilling kan inte ha mer än 2,5 km till en telestation.
Kan man få VDSL 60 så får man ha kvar HD även om man har tvilling/extra abonnemang. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 16 August 2012 - 18:12
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Det går att spela in en kanal samt använda timeshift på en annan kanal samtidigt.
Njae... jag och någon mer med mig har upplevt problem med detta trots fiber 100/10. Inspelning (HD) och timeshift (HD) samtidigt ger problem med timeshiften, ljudet försvinner, bilden hoppar. Har inte testat på senare tid med SD i båda fallen (vilket funkat förr).
Postad 16 August 2012 - 18:55
Unregistered36021db2
-
Unregistered36021db2
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Arrgh, fan vad trött jag blir på TELIAS bajsprodukter! I en veckas tid så har inte men bredbandstelefoni fungerat och nu när det helt plötsligt har börjat fungera så ballar digital TVn ut fullständigt. Det började med att det var lagg så in i ****. Testar att starta om tv boxen men utan resultat. Testar att resetta Modem/Router samt TV boxen utan resultat. Kommer bara till den mittersta rutan i uppstarts sekvensen, sedan startar hela proceduren om igen! Fuck Telia, bredbandsbolaget here we come!
Postad 16 August 2012 - 19:09
kadett
-
kadett
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Nu verkar TVtjänsten brakat ihop helt. Först försvann massa kanaler startar om boxen och då får man upp
text under första fyrkantens blinkande om att det inte går att ladda ner programvara fast den fortsätter sen till sista
fyrkanten och sen får man upp texten "Problem att ladda tjänsten systemet får ingen multicast (felkod 712).
Fibrolan i Stockholm Hässelby.
Postad 16 August 2012 - 19:11
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Nu är det större problem, vissa får felkod 712, vissa saknar kanaler och vissa har bara bildstörningar.
Jag har inget av de problemen på min TV här i Luleå dock...
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 16 August 2012 - 19:13
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Men bortsett från det är ni nöjda eller?
Verkar ju vara rena katastrofen detta, jag som brukar bli sur på att MediaPortal (HTPC) går lite för långsamt ibland, men det är ju ingenting i jämförelse. Känns som jag skulle slänga ut boxen genom fönstret inom en vecka att döma av vad ni berättar här.
Postad 16 August 2012 - 19:43
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Men bortsett från det är ni nöjda eller? 
Verkar ju vara rena katastrofen detta, jag som brukar bli sur på att MediaPortal (HTPC) går lite för långsamt ibland, men det är ju ingenting i jämförelse. Känns som jag skulle slänga ut boxen genom fönstret inom en vecka att döma av vad ni berättar här.
Just nu kl 20:40 suger tv:n för det är felkod 712, moment 22 och ingen tv alls men det löser sig säkert snart. Det var länge sedan det totalhavererade så som det gjort nu. Jodå jag är rent allmänt helnöjd med Telias digital-tv via telejacket!
Redigerat av Bosse-i-skogen, 16 August 2012 - 19:44.
Postad 16 August 2012 - 19:56
Unregisteredf5f99731
-
Unregisteredf5f99731
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Nu verkar TVtjänsten brakat ihop helt. Först försvann massa kanaler startar om boxen och då får man upp text under första fyrkantens blinkande om att det inte går att ladda ner programvara fast den fortsätter sen till sista fyrkanten och sen får man upp texten "Problem att ladda tjänsten systemet får ingen multicast (felkod 712). Fibrolan i Stockholm Hässelby.
Samma fel här i Ängelholm... På en av två teliaboxar! Edit: ADSL
Redigerat av Unregisteredf5f99731, 16 August 2012 - 19:56.
Postad 16 August 2012 - 20:00
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1309 inlägg
Både TV och telefon är döda här i mellerud och teliasupporten är överbelastad men efter nästan nästan 40min så kom jag fram och blev bortkopplad direkt!!
Vad händer!?
Edit:
Det började med att det toklaggade och det brukar hjälpa med en omstart men det dödade tv`n helt och nu har jag startat om allt samt resetat ett antal gånger utan resultat fel 712..
Redigerat av akterspegel, 16 August 2012 - 20:03.
Postad 16 August 2012 - 20:27
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Just nu kl 20:40 suger tv:n för det är felkod 712, moment 22 och ingen tv alls men det löser sig säkert snart. Det var länge sedan det totalhavererade så som det gjort nu.
Jodå jag är rent allmänt helnöjd med Telias digital-tv via telejacket! 
OK, det låter ju glädjande att du trots nuvarande problem ändå är rätt nöjd, det är ju eg ganska bra betyg för Telia. Jag skulle t.ex. aldrig säga samma sak om ComHem trots att det var länge sedan de strulade men dom har så mkt att ta igen sen tidigare. Kanske värt att trots allt titta lite närmare på Telias erbjudande.
Postad 16 August 2012 - 20:30
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Nu rullar tv-tjänsten igen. Kan dock vara lite segt vid inloggningen, med all säkerhet pga. att det är fler än just "du" som loggas in.
Postad 16 August 2012 - 20:38
kadett
-
kadett
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Nu verkar TVtjänsten brakat ihop helt. Först försvann massa kanaler startar om boxen och då får man upp text under första fyrkantens blinkande om att det inte går att ladda ner programvara fast den fortsätter sen till sista fyrkanten och sen får man upp texten "Problem att ladda tjänsten systemet får ingen multicast (felkod 712). Fibrolan i Stockholm Hässelby.
Nu har det börjat fungera igen men tar jättelång tid innan boxen är igång.
Postad 16 August 2012 - 20:45
Unregisteredf5f99731
-
Unregisteredf5f99731
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Samma här, tog toklång tid att logga in.
Postad 16 August 2012 - 22:52
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1195 inlägg
1). Går det att på något sätt få fram vilka boxar som drabbats ikväll? Jag hade problem med felkod 712 och 714 samt diverse problem med start av SW efter att alla prickarna blivit gröna på min 1903 box tidigare i veckan, jag fick ny SMART och en ny 1003 box. Ikväll strulade bara min andra 1903 box, även att jag startade om min 1003 box under samma period, givetvis genom att dra ut strömdladden.
Detta behöver inte ha ett samband utan kan bara vara en slump, men jag vill ändå dela med mig.
2). Kommer TELIA få fram en motsvarande deal med VIASAT som ComHem presenterade ikväll beträffande Premiere League matcher? ComHems VIASAT Sport kunder får VIAPLAY för lördagsmatcherna kl 16. Detta kan vara bra att veta om jag som kund skall signa upp mig för VIASAT Sport hos TELIA eller spara 130 kr /månad samt slippa bindningstid och köra VIAPLAY direkt över nätet.
EK
Postad 17 August 2012 - 06:55
Muffen
-
Muffen
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej,
Jag har en Pioneer VSX-422 samt Telias Digital tv box Motorola VIP 1003.
Har kopplat in allt osv, alltså HDMI från boxen in till förstärkaren.
Men jag får enbart ljud på SVT kanalerna som uppenbarligen spelar upp ljud i dolby!?
Har testat att sätta boxen på att skicka enbart analoga ljudsignaler (detta vill jag ju så klart inte), men då får jag inget ljud alls.
Har testat alla möjliga inställningar på receivern, allt från stereo till AUTO suround.
Men får fortfarande samma resultat..
Nu har inte alla HD kanaler kommit in än, men det är som sagt det är enbart SVT som jag får ljud på..
Någon som vet vad jag gör för fel?!
När Apple tv:n är inkopplad får jag ljud hela tiden på alla olika inställningar på receivern.
Stort tack på förhand!
Postad 17 August 2012 - 09:18
donadoni41
-
donadoni41
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
2). Kommer TELIA få fram en motsvarande deal med VIASAT som ComHem presenterade ikväll beträffande Premiere League matcher? ComHems VIASAT Sport kunder får VIAPLAY för lördagsmatcherna kl 16. Detta kan vara bra att veta om jag som kund skall signa upp mig för VIASAT Sport hos TELIA eller spara 130 kr /månad samt slippa bindningstid och köra VIAPLAY direkt över nätet.
EK
+1
Postad 17 August 2012 - 11:12
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
OK, det låter ju glädjande att du trots nuvarande problem ändå är rätt nöjd, det är ju eg ganska bra betyg för Telia. Jag skulle t.ex. aldrig säga samma sak om ComHem trots att det var länge sedan de strulade men dom har så mkt att ta igen sen tidigare. Kanske värt att trots allt titta lite närmare på Telias erbjudande.
Du ska inte gå efter vad jag tycker för jag tittar inte på tv så där jättemycket och har en allmänt positiv syn på saker och ting!.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|