jag fattar inte vad 3D NR & MPEG NR gör för nåt

* Officiell Tråd - LG-42PM1M / LG-42PM1MA *
Startad av
Kurben
, dec 20 2005 10:44
2184 svar till detta ämne
10 relaterade trådar
Postad 21 december 2006 - 12:56 jag fattar inte vad 3D NR & MPEG NR gör för nåt ![]() Postad 21 december 2006 - 17:45 Har kopplat tvn till mitt logitech z-5500 med 2xrca till 1x3,5mm plugg ljudet som kommer ur högtalaran är sprak + lågt ljud från tvn, alltså myrornas krig i ljud + lågt ljud från kanalen, knappt hörbart. Vad kan felet vara? nytt: provade koppla in dvd och köra en film, då funkade ljudet bra. är det min antenn som är för svag? kan det göra att ljudet blir skitkasst? känns som en långshot men Redigerat av sORKAREN, 21 december 2006 - 18:08. Postad 21 december 2006 - 19:53
Lider med dig, vet precis hur det känns, blir till att vänta ett tag till då innan jag skickar in min igen! Postad 27 december 2006 - 14:39
Min bild släpar efter på alla ingångar verkar det som. Jag har ställt in min förstärkare på 50ms fördröjning av ljudet för att det ska vara någorlunda synk med bilden. När jag kör dvd (hdmi direkt från dvdn till tvn) så är det samma sak. På vissa filmer är det mer och på andra är det mindre. Tror det var på "Dune" jag var tvungen att gå upp till 100ms (!!) nångång, då blev jag lite arg. Har även stängt av alla bildförbättringsgrejer. Postad 27 december 2006 - 21:03 Jag har inga släp i ljudet på några av mina anslutna apparater, (DVD via RGB, Dator via VGA, Digtialbox via S-video) Jag kör endast ljudet via min surrond reciver. Ljudet går aldrig över tv'n. Postad 27 december 2006 - 23:18 Nej jag kör aldrig ljudet genom tvn när jag kör nån extern källa, är bara när jag kollar analog tv som jag trycker ut nåt ljud ur tvn. Och den där "Dune" tror jag var nåt knas med då det skiftade mellan 30 och 100ms under hela filmen. Jag får väl köra nåt mer seriöst test nån dag och kolla ett par olika dvd filmer och andra källor. Postad 12 januari 2007 - 22:06 Postad 12 januari 2007 - 22:20 Dave Postad 15 januari 2007 - 18:17 Är detta normalt, har ni liknande problem? På en Panasonic plasma ser jag aldrig några spår efter textningen. Postad 15 januari 2007 - 18:37 Efter att sett t.ex en långfilm i bredbildsformat med svart uppe och nere så ser man klart vart filmen vart om man sedan går till en källa utan input. Textning likaså, i mörka filmer ser man var den varit hela filmen precis som du beskriver. Men den var ju billig, eller öhh, prisvärd heter det ja. Jag retar inte ihjäl mig på detta dock. Förstår dock inte varför filmtillverkare inte låter oss stackars 42pm1m:are välja kontrast på textningen. Man behöver faktiskt inte så hög kontrast för att se... Retar mig dock mer på flimmret som diskuterats tidigare som ser ut som spänningsfluktuationer eller något. Någon som fått det åtgärdat? Blir väl att tappa den under någon flytt snart, sen blir det LCD. ![]() Postad 17 januari 2007 - 14:48 ![]() Postad 17 januari 2007 - 21:35 Nu har jag haft denna Plasma ett tag och vill jämföra lite erfarenheter... # Jag upplever att, när man kollar på analog sändning som är i 16:9 format. så beter sig tv´n som en 4:3 tv (svart uppe och nere). Visst, upplösningen 1024 768 är 4:3 men när skärmen har formen 16:9 borde den bete sig som en sådan. # Är det tack vare just detta "1024 768 fast i 16:9 format" som bilden blir utdragen i kanterna. ex. en cirkel är rund i mitten av tv´n fast samma cirkel blir oval när den visas i kanterna av tv´n om ni förstår vad jag menar ![]() Allt detta är förmodligen "as design" eller.... Sen får jag inte HDMI att funka. Nån mer som har haft problem med detta eller har några bra tips. PS. Funderar på att byta till 50pm1ma för att slippa 4:3 upplösningen. ![]() Postad 18 januari 2007 - 13:24
Anledningen att många 42" plasmor har en 1024*768 upplösning är för att pixlarna är rektangulära Om bilden blir utdragen när du kollar på film så har du helt enkelt valt fel ws-läge. Ett problem däremot som jag har fått nu med tiden är att när jag startar TVn så blinkar det massa blå, gröna och röda pixlar (snarare kanske man borde säga att vissa inte tänds vilket gör att det ser ut som de röda, gröna och blå lyser på vissa ställen). Det syns så klart bäst mot mörk bakgrund och de verkar försvinna mer och mer ju längre man tittar på TVn. Kanske har något med att den "värmer upp" eller något. Någon annan som märkt av liknande problem? Utöver det så har TVn fungerat bra under den tiden jag haft den. Lider fortfarande lite av efterlämningar av text och dylikt men det är inget jag stör mig på. Det brukar försvinna så fort ändå och ska man kolla på något speciellt efteråt kan man alltid köra lite whitewash. Jag har heller inte fått några permanenta inbränningar fast jag haft den kopplad via datorn med skrivbordet på rätt länge stundtals. Redigerat av Unregistered1dc5ce9b, 18 januari 2007 - 13:25. Postad 03 februari 2007 - 20:10 Haft teven sen i Juni Postad 03 februari 2007 - 23:48 Dock uppstår dessa ibland efter 30-60min tittande då skärmen blivit "varm". Prickarna syns då mest mot mörk bakgrund och uppkommer t.ex efter att kanalrutan uppe till högersläcks eller ingen signal loggan åker runt på skärmen. Har hört att det kan vara fel med någon "kontroll modul" men vet inte om detta stämmer. Bävar inför att felanmäla till Powermill då deras reparationstider verkar extremt långa! Tar de alltid så lång tid på sig? Postad 06 februari 2007 - 20:02 Jaja desto snabbare man får det överstökat antar jag. Postad 08 februari 2007 - 08:28 Det betyder alltså att man alltid måste ha tex hemmabiosystemet på och köra även tv-ljudet därigenom? Postad 08 februari 2007 - 08:40
Ja, eller så kan man koppla in högtalare direkt till tv:n. Det finns som originaltillbehör, annars kan man ta några andra som passar... Postad 08 februari 2007 - 09:50 Postad 10 februari 2007 - 14:48 ![]() Postad 12 februari 2007 - 09:37 Jag har därimot börjat uppleva det som verkar vara vanligt,att bilden flimmrar ibland. Verkar bara uppstå på AV1 och iom att jag tänker skippa DTV boxen strax och köra allt med en HTPC på HDMI så borde jag slippa det problemet. Tycker att det blir lättare och lättare att få tillfälliga inbränningar istället för tvärtom. Trots allt är jag fortfarande nöjd. Postad 12 februari 2007 - 21:05 Snabb, skarp bild alltså. Jag har sett en LB1R i action på elgiganten och då LB2R är uppföljare antar jag att bilden är ännu bättre minst, och inte sämre. Som jag uppfattat det är LB2R väldigt bra när det kommer till eftersläpningar och dyl. Om priset inte spelar nån roll vilken ska man då välja mellan dessa två? Postad 12 februari 2007 - 21:10
Har haft tv inlämnad för detta.... byte en control modul... Postad 12 februari 2007 - 21:38
testa denna tråden.... https://www.minhembi...howtopic=137623 Postad 12 februari 2007 - 21:58
Hur lång tid tog det innan du hade din tv åter? Postad 12 februari 2007 - 22:53
ca 10dagar med frakten....lämnade in 2006 nov...Ace33 Men mina prickar är tillbaka så.. kommer att skicka in igen ![]() Redigerat av Unregistered6e59ce73, 14 februari 2007 - 14:53. Postad 15 februari 2007 - 19:31
Ja det var bra i nästan 3 mån....... var i kontakt med lg också igår...vet inte om han som jag pratade med visste så mycket men.. han sa att då får dom väl byta ut hela panelen denna gången ![]() ![]() Redigerat av Unregistered6e59ce73, 15 februari 2007 - 19:39. Postad 16 februari 2007 - 22:47 Har nu beställt min första plasma som såklart blev det en LG-42PM1M. Men enligt TDJ data (där den är beställd från) blad innhåller den inbygda högtalare vilket jag inte kan hitta nån i detta forum som har???!är bifogad fakta ruta felaktig, den skiljer sig åt med trådens på en del punkter bla högtalarna? Kan nån bekräfta att det verkligen finns högtalare som är inbygda på denna modell? Mvh Mathias Specifikationer Produktbeskrivning: LG 42PM1M - plasmapanel - 42" Typ av produkt: Plasmapanel Diagonal storlek: 42" - widescreen Dimensioner (BxDxH): 106.6 cm x 9.8 cm x 65 cm Vikt: 30 kg TV-typ: HDTV-förberedd Upplösning: 1024 x 768 Display Format: 720p PC-gränssnitt: VGA (HD-15), HDMI Teknik: Plasma (PDP) Progressiv skanning: Ja Bildkvot: 16:9 TV-tuner: Ingen mottagare Egenskaper: Överordnad kontroll Läge för ljudutgång: Stereo Högtalarsystem: 2 högtalare Ljudeffekter: BBE, SRS WOW Strömtillförsel: AC 120/230 V ( 50/60 Hz ) Detaljerade specifikationer Allmänt Bredd: 106.6 cm Djup: 9.8 cm Höjd: 65 cm Vikt: 30 kg Typ av produkt: 42" plasmapanel TV-tuner: Ingen mottagare PC-gränssnitt: VGA (HD-15), HDMI TV-typ: HDTV-förberedd Display Teknik: Plasma (PDP) Diagonal storlek: 42" - widescreen Bildkvot: 16:9 Egenskaper: Överordnad kontroll Bildkontrastförhållande: 5000:1 Upplösning: 1024 x 768 Bildvinkel: 160 grader Färgtemperaturkontroll: Ja (Normal/kall/varm/användardefinierad) Widescreen-lägen: Zoom 14:9, Conventional 4:3, Hel, Zoom, 16:9, Skådespel Bildjustering: Dynamisk/Mild/Standard/Användare Språk fär bildskärmsmeny: Thailändska, engelska, tyska, franska, italienska, spanska, arabiska, kinesiska, Urdu Ljusstyrka: 1000 cd/m2 Komb filter: 3D digital Progressiv skanning: Progressiv skanning (linjedubblering) Display Format: 720p Strömtillförsel Strömenhet: Nätaggregat Nätspänning: AC 120/230 V ( 50/60 Hz ) Energiförbrukning vid drift: 300 Watt Anslutningar Anslutningstyp: 1 x S-videoingång ( 4 pin mini-DIN ) 1 x seriell ( 9 pin D-Sub ) 1 x HDMI-ingång ( 19 pin HDMI typ A ) 1 x ljudingång ( minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm ) 1 x VGA-ingång ( 15 pin HD D-Sub (HD-15) ) 1 x VGA-utgång ( 15 pin HD D-Sub (HD-15) ) 1 x linjeutgång för ljud ( RCA-hörlursingång x 2 ) 2 x utgång för högtalare 1 x ingång för sammansatt video/ljud ( RCA-hörlursingång x 3 ) 1 x utgång för sammansatt video/ljud ( RCA-hörlursingång x 3 ) 1 x videoingång för komponenter ( RCA-hörlursingång x 3 ) Ljudsystem Uteffekt / total: 30 Watt Högtalare: 2 x höger/vänster kanalhögtalare - inbyggd - 15 Watt Ytterligare funktioner: Automatisk volymjustering Läge för ljudutgång: Stereo Ljudeffekter: BBE, SRS WOW Medföljande högtalare: 2 högtalare Videoegenskaper Text-TV: Ja Text-TV-minne: 1500 sidor HD Ready: Ja Postad 16 februari 2007 - 23:33 Troligtvis har TDJ felat i specen.Men kolla upp med dem för säkerhetsskull. Bifogad fil(er)Postad 19 februari 2007 - 13:28 Hallå alla Har sökt runt lite på forumet men har inte hittat något om detta. Har fått blått flimmer i höger nederkant på min 42PM1MA. Har inga högtalare osv. i närheten av tvn som kan störa den då jag hört att det kan vara skadligt? har testat justera färger osv. Men inget hjälper. Någon som vet något sätt att fixa detta på? Köpte den ny i oktober 2006 o de känns ju rätt ruttet om den redan ska ha fått någon form av inbränningar nu ![]() /hasse Postad 23 februari 2007 - 07:26 Dock erbjöds kompensation så ingen skugga skall falla på TDJ men jisses vad ful dem bli med påhängda högtalare.. Tack för svaret iaf Tomas T //Mathias Postad 03 mars 2007 - 18:25 Jeg har haft 42pm1ma nu i ca. 4 måneder og har nu fået - blå pixelfejl - !!!!! Det er startet i venstre øverste hjørne og er værst ved lyse billeder. Det er meget uroligt/ flimrer. Postad 05 mars 2007 - 23:06 Postad 08 mars 2007 - 09:22
du har den nog i ws-läge "spectacle" eller? Postad 08 mars 2007 - 17:19 Powermill har jobbat bra, skönt med hämtning och återlämning vid dörren! Hoppas nu bara inte att prickarna kommer tillbaka som för vissa andra här på forumet (?) ... Postad 08 mars 2007 - 18:51
ok.. vad bra... har min inlämnad igen för andra gången.... skall bli intressant och se vad dom byter den här gången då.... men snabba är dom inte inte ialla fall med mig... gjorde service anmälan den 14feb... var och hämtade min i fredags den 2mars.... och var precis på powermills hemsidan och kollade inget har hänt alls mer än att apparaten är mottagen.... hoppas att din håller längre än min gjorde första gången jag hade den inlämnad...höll mellan 2-3mån....Ace34 Postad 12 mars 2007 - 22:47 ![]() Postad 14 mars 2007 - 22:07 De var i alla fall en bra kille som var här och tjejen som sköter kundtjänst var också riktigt trevlig att ha att göra med. Till skillnad från Stockholm Centralservice som jag haft att göra med förut. Postad 15 mars 2007 - 09:36 Är det någon som har kopplat sin PC till denna skärm? I så fall, vilka kablar har ni använt till bild och ljud? Min PC är en Dell Dimension 9150 med Creative Soundblaster X-Fi ljudkort och ATI Radeon X1900 grafikkort med dubbla DVI-utgångar. Postad 15 mars 2007 - 21:16
Hade du problem med dom röda prickarna med då eller?..... Ace34 Läste lite tillbaka i tråden..såg vad du hade för fel... Redigerat av Unregistered6e59ce73, 15 mars 2007 - 21:18. Postad 15 mars 2007 - 21:25 Kör med dvi hdmi kabel.... vga-kabel funkar bra det med..... till ljudet så har jag kört SPDIF från ljudkortet till Coaxial på stereo förstärkaren.....Ace34 Postad 16 mars 2007 - 15:24 Då skall jag alltså ha en kabel med DVI i ena ändan och HDMI i andra. Men ljudet. Vad är SPDIF? Har ingen extra förstärkare så jag tänkte använda plasmans inbyggda d.v.s koppla ljudkabeln direkt till någon ljudingång på plasman. Postad 16 mars 2007 - 16:34
Jag har problem med både röda, gröna och blå pixlar som blinkar. Killen som var här sa att det är att panelen inte släcker sig som den ska. Jag såg pixlarna som mest när det visats något ljust för att sedan bli svart på skärmen. Postad 16 mars 2007 - 18:21
Grattis! Va skönt för dig. Hoppas att de släpar hem min skärm igen snart. ![]() Postad 16 mars 2007 - 22:10
SPDIF= digitalutgång på ditt ljudkort i datorn...borde finnas där...en ensam utgång på ljudkortet som brukar vara röd i ingången står även SPDIF / out.......(funkar nog endast om du kopplar till stereoförstärkare med Coaxial ingång) annars så får du använda den vanliga utgången på ditt ljudkort(analog) finns som regel 3st.. en till mikrofon... en till högtalare...+ en till kommer inte på vad den är till men dom är också som regel färgade, en blå.. en röd och en grön.... det är den gröna som du skall använda.....då får du dra en ljudkabel från den gröna utgången på datorn till utgång på plasman... dock så kan jag inte säga säkert vilken utgång på plasman som du skall använda när jag inte har min plasma hemma då den är på lagning för dom berömda röda prickarna (andra gången nu) ![]() Bosse3........ kollade lite om ditt ljudkort...verkar inte finnas någon SPDIF / out på detta ljudkort... så du får nog kanske använda den andra utgången som jag skrev om.... Ace34 Redigerat av Unregistered6e59ce73, 16 mars 2007 - 22:43. Postad 19 mars 2007 - 11:15 Önsketänkande??? Postad 20 mars 2007 - 21:26 Ni pratar om röda prickar i panelen, men jag gissar att jag har ett annat problem, nämligen sneda streck över bilden på samtliga analoga ingångar, även tv-tunern. HDMI funkar dock felfritt. (Se bifogad bild över bildstörningen) Snart har ett år gått på garantin så det känns som att det är läge att felanmäla plasman, dock är det ju kasst om man måste skicka iväg den... Ingen annan som haft/har samma problem? På mitt tittavstånd så lägger man inte märke till strecken något nämnvärt, men det är ju likväl irriterande. Likaså har jag felsökt genom urkoppling av respektive ingång för att leta yttre störningar, men inget hjälper. - Mvh Hedman Bifogad fil(er)1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |