Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - LG-42PM1M / LG-42PM1MA *

2184 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 december 2006 - 12:56

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
undrar en sak.. brusreducerings inställningar.. vad kör ni?
jag fattar inte vad 3D NR & MPEG NR gör för nåt :unsure:

Postad 21 december 2006 - 17:45

sORKAREN
  • sORKAREN
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hjälp vore!
Har kopplat tvn till mitt logitech z-5500 med 2xrca till 1x3,5mm plugg
ljudet som kommer ur högtalaran är sprak + lågt ljud från tvn, alltså myrornas krig i ljud + lågt ljud från kanalen, knappt hörbart.
Vad kan felet vara?

nytt: provade koppla in dvd och köra en film, då funkade ljudet bra.
är det min antenn som är för svag? kan det göra att ljudet blir skitkasst?
känns som en långshot men

Redigerat av sORKAREN, 21 december 2006 - 18:08.

Postad 21 december 2006 - 19:53

Unregistered46b01cd7
  • Unregistered46b01cd7
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hur har det gått, fick du tag på någon firmware?

<{POST_SNAPBACK}>

Nope..
Min tv har nå vært inn på service i ca 2 uker... sjekket med de i dag og de har bestillt nytt mainboard samt IR mottaker. De sa at det ikke var noen firmware som kunne rette feilen. Dessværre har de ingen leveringsdato enda, så det blir en jul uten plasma :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Lider med dig, vet precis hur det känns, blir till att vänta ett tag till då innan jag skickar in min igen!

Postad 27 december 2006 - 14:39

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0

Testa att slå av alla "bild försämrare" typ XD engine och brusfilter och mpeg filter. Då slipper tv'n processa bilden så mycket och bild "lagget" blir mindre.

<{POST_SNAPBACK}>

Ju bättre ingång du använder och ju bättre bild kvalitet du har på materialet desto mindre kommer tv'n att processa bilden. Försök använda en digitalbox med RGB åtminstonde. Att ta kabeltv via antenn är ju det absolut sämsta alternativet och då får tv'n jobba med alla typer av förbättring, vilket skapar både lagg samt "leransikten" vid rörelse.

Har du kopplat DVD'n via scart RGB eller HDMI så kommer bilden inte att lagga det minsta.

<{POST_SNAPBACK}>

Min bild släpar efter på alla ingångar verkar det som.
Jag har ställt in min förstärkare på 50ms fördröjning av ljudet för att det ska vara någorlunda synk med bilden. När jag kör dvd (hdmi direkt från dvdn till tvn) så är det samma sak. På vissa filmer är det mer och på andra är det mindre. Tror det var på "Dune" jag var tvungen att gå upp till 100ms (!!) nångång, då blev jag lite arg. Har även stängt av alla bildförbättringsgrejer.

Postad 27 december 2006 - 21:03

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Oj det var mycket! 100ms.. Det verkar som aningen så har du fel på källan alltså din dvdspelare eller så är det något fel på din tv.

Jag har inga släp i ljudet på några av mina anslutna apparater, (DVD via RGB, Dator via VGA, Digtialbox via S-video) Jag kör endast ljudet via min surrond reciver. Ljudet går aldrig över tv'n.

Postad 27 december 2006 - 23:18

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0

Oj det var mycket! 100ms.. Det verkar som aningen så har du fel på källan alltså din dvdspelare eller så är det något fel på din tv.

Jag har inga släp i ljudet på några av mina anslutna apparater, (DVD via RGB, Dator via VGA, Digtialbox via S-video) Jag kör endast ljudet via min surrond reciver. Ljudet går aldrig över tv'n.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag kör aldrig ljudet genom tvn när jag kör nån extern källa, är bara när jag kollar analog tv som jag trycker ut nåt ljud ur tvn.
Och den där "Dune" tror jag var nåt knas med då det skiftade mellan 30 och 100ms under hela filmen. Jag får väl köra nåt mer seriöst test nån dag och kolla ett par olika dvd filmer och andra källor.

Postad 12 januari 2007 - 22:06

Unregisteredab349fae
  • Unregisteredab349fae
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Någon som har den och bor i Umeå och är sugen på att visa upp den en stund?

Postad 12 januari 2007 - 22:20

Unregistered305fabd7
  • Unregistered305fabd7
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
En liten varningshistoria: Köpte min i början av oktober, efter två veckor slutade fjärrkontrollen o fungera. Kontaktade DUSTINHOME.se som skickade mig vidare till POWERMILL.se som har hand om deras support. De skulle skicka en lapp på posten så vi kunde skicka in kontrollen. Hände inget på två veckor och ringde igen, då äntligen skickade powermill adresslappen. Efter två och en halv vecka så ringde och sa att det var inget fel på fjärrkontrollen utan Tvn... fan. Ok, efter fem dagar kom de och hämtade tvn. Sen började väntan... Skickade in tvn runt 20:e november och efter ett tag fick vi reda på att den del som skulle bytas var slut, då ringde vi till powermill o sa att de fick isåfall fixa en ny tv. Detta skulle de kolla. Efter mer väntan så fick vi höra att vi skulle få en ny tv, så nu skulle de bara meddela DUSTINHOME så de kunde skicka en ny tv. Sen väntade vi lite till.. Så vi fick hem tvn 23 december, 2 månader efter felet uppkom. . . Så DUSTINHOME e bra, men deras supportföretag POWERMILL är ren shite...

Dave

Postad 15 januari 2007 - 18:17

Unregisteredd4f87b02
  • Unregisteredd4f87b02
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Efter att haft tv:n i snart 10 månader har jag fortfarande problem med att jag ser ljusa spår efter textningen vid mörka scener. Är det en film/tv-program med nästan konstant mörka scener så har jag två ljusa fält nertill under hela filmen.

Är detta normalt, har ni liknande problem?

På en Panasonic plasma ser jag aldrig några spår efter textningen.

Postad 15 januari 2007 - 18:37

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
jo, visst är det så, haft min ca ett halvår tror jag....

Efter att sett t.ex en långfilm i bredbildsformat med svart uppe och nere så ser man klart vart filmen vart om man sedan går till en källa utan input. Textning likaså, i mörka filmer ser man var den varit hela filmen precis som du beskriver. Men den var ju billig, eller öhh, prisvärd heter det ja.

Jag retar inte ihjäl mig på detta dock. Förstår dock inte varför filmtillverkare inte låter oss stackars 42pm1m:are välja kontrast på textningen. Man behöver faktiskt inte så hög kontrast för att se... Retar mig dock mer på flimmret som diskuterats tidigare som ser ut som spänningsfluktuationer eller något. Någon som fått det åtgärdat?

Blir väl att tappa den under någon flytt snart, sen blir det LCD. :)

Postad 17 januari 2007 - 14:48

junemo
  • junemo
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ok, en dum fråga kanske men är native upplösningen 1024x768? Det är ju en 4:3 upplösning? Och det är ju en widescreen tv....hummm. Vad har jag missat ..:(

Postad 17 januari 2007 - 21:35

Unregistered11d6df01
  • Unregistered11d6df01
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej alla,
Nu har jag haft denna Plasma ett tag och vill jämföra lite erfarenheter...

# Jag upplever att, när man kollar på analog sändning som är i 16:9 format. så beter sig tv´n som en 4:3 tv (svart uppe och nere). Visst, upplösningen 1024 768 är 4:3 men när skärmen har formen 16:9 borde den bete sig som en sådan.

# Är det tack vare just detta "1024 768 fast i 16:9 format" som bilden blir utdragen i kanterna.
ex. en cirkel är rund i mitten av tv´n fast samma cirkel blir oval när den visas i kanterna av tv´n om ni förstår vad jag menar :(

Allt detta är förmodligen "as design" eller....

Sen får jag inte HDMI att funka.

Nån mer som har haft problem med detta eller har några bra tips.

PS. Funderar på att byta till 50pm1ma för att slippa 4:3 upplösningen. :)

Postad 18 januari 2007 - 13:24

Unregistered1dc5ce9b
  • Unregistered1dc5ce9b
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Hej alla,
# Jag upplever att, när man kollar på analog sändning som är i 16:9 format. så beter sig tv´n som en 4:3 tv (svart uppe och nere). Visst, upplösningen 1024 768 är 4:3 men när skärmen har formen 16:9 borde den bete sig som en sådan.

# Är det tack vare just detta "1024 768 fast i 16:9 format" som bilden blir utdragen i kanterna.
ex. en cirkel är rund i mitten av tv´n fast samma cirkel blir oval när den visas i kanterna av tv´n om ni förstår vad jag menar  :)

Allt detta är förmodligen "as design" eller....

<{POST_SNAPBACK}>

Anledningen att många 42" plasmor har en 1024*768 upplösning är för att pixlarna är rektangulära Om bilden blir utdragen när du kollar på film så har du helt enkelt valt fel ws-läge.

Ett problem däremot som jag har fått nu med tiden är att när jag startar TVn så blinkar det massa blå, gröna och röda pixlar (snarare kanske man borde säga att vissa inte tänds vilket gör att det ser ut som de röda, gröna och blå lyser på vissa ställen). Det syns så klart bäst mot mörk bakgrund och de verkar försvinna mer och mer ju längre man tittar på TVn. Kanske har något med att den "värmer upp" eller något.

Någon annan som märkt av liknande problem?

Utöver det så har TVn fungerat bra under den tiden jag haft den. Lider fortfarande lite av efterlämningar av text och dylikt men det är inget jag stör mig på. Det brukar försvinna så fort ändå och ska man kolla på något speciellt efteråt kan man alltid köra lite whitewash. Jag har heller inte fått några permanenta inbränningar fast jag haft den kopplad via datorn med skrivbordet på rätt länge stundtals.

Redigerat av Unregistered1dc5ce9b, 18 januari 2007 - 13:25.

Postad 03 februari 2007 - 20:10

fewle
  • fewle
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag har börjat få problem med att det är massa röda pixlar som man ser tydligt när det är svart. Och dom verkar inte försvinna när man har haft på den ett tag.

Haft teven sen i Juni

Postad 03 februari 2007 - 23:48

Halge
  • Halge
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har fått samma problem med rödaprickar som nämns ovan.
Dock uppstår dessa ibland efter 30-60min tittande då skärmen blivit "varm". Prickarna syns då mest mot mörk bakgrund och uppkommer t.ex efter att kanalrutan uppe till högersläcks eller ingen signal loggan åker runt på skärmen.

Har hört att det kan vara fel med någon "kontroll modul" men vet inte om detta stämmer.

Bävar inför att felanmäla till Powermill då deras reparationstider verkar extremt långa!

Tar de alltid så lång tid på sig?

Postad 06 februari 2007 - 20:02

Unregistered1dc5ce9b
  • Unregistered1dc5ce9b
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Ska själv ta och skicka in TVn så fort jag rotat fram kvittot. Har ingen aning hur lång tid det kan ta men det låter ju inte så kul att vara utan tvn en längre tid.

Jaja desto snabbare man får det överstökat antar jag.

Postad 08 februari 2007 - 08:28

savio
  • savio
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Är det så att det inte finns några högtalare på denna tv?

Det betyder alltså att man alltid måste ha tex hemmabiosystemet på och köra även tv-ljudet därigenom?

Postad 08 februari 2007 - 08:40

Unregisteredad6e6b10
  • Unregisteredad6e6b10
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Är det så att det inte finns några högtalare på denna tv?

Det betyder alltså att man alltid måste ha tex hemmabiosystemet på och köra även tv-ljudet därigenom?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, eller så kan man koppla in högtalare direkt till tv:n. Det finns som originaltillbehör, annars kan man ta några andra som passar...

Postad 08 februari 2007 - 09:50

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
det finns alltså en 15W förstärkare och vanliga klämkontakter för högtalarkablar på TV:n, så man kan koppla in vilka högtalare som helst. Audio pro cimena precision verkar t.ex. vara ett populärt val istället för orginal från LG. En högtalare med hög känslighet är dock annars att rekommendera, klipsch kanske?

Postad 10 februari 2007 - 14:48

fewle
  • fewle
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Det är verkligen oroväckande det här med dom röda pixlarna mot svart bakgrund. Hur många har det igentligen? Jag har det iaf :)

Postad 12 februari 2007 - 09:37

Unregistered657b6d5a
  • Unregistered657b6d5a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag har inte några röda pixlar.
Jag har därimot börjat uppleva det som verkar vara vanligt,att bilden flimmrar ibland.
Verkar bara uppstå på AV1 och iom att jag tänker skippa DTV boxen strax och köra allt med en HTPC på HDMI så borde jag slippa det problemet.
Tycker att det blir lättare och lättare att få tillfälliga inbränningar istället för tvärtom.

Trots allt är jag fortfarande nöjd.

Postad 12 februari 2007 - 21:05

Syntax
  • Syntax
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Lite tips här tack. Jag hade så gott som bestämt mig för en 37¨ LG LB2R tills en kille på ett annat forum tipsade om den här. Nu blev jag lite osäker. Om man till större del bara är ute efter en TV för spel (fick hem Playstation 3 i fredags) vilken är då det bättre alternativet.
Snabb, skarp bild alltså. Jag har sett en LB1R i action på elgiganten och då LB2R är uppföljare antar jag att bilden är ännu bättre minst, och inte sämre. Som jag uppfattat det är LB2R väldigt bra när det kommer till eftersläpningar och dyl.

Om priset inte spelar nån roll vilken ska man då välja mellan dessa två?

Postad 12 februari 2007 - 21:10

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

Det är verkligen oroväckande det här med dom röda pixlarna mot svart bakgrund. Hur många har det igentligen? Jag har det iaf ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Har haft tv inlämnad för detta.... byte en control modul...

Postad 12 februari 2007 - 21:38

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

Lite tips här tack. Jag hade så gott som bestämt mig för en 37¨ LG LB2R tills en kille på ett annat forum tipsade om den här. Nu blev jag lite osäker. Om man till större del bara är ute efter en TV för spel (fick hem Playstation 3 i fredags) vilken är då det bättre alternativet.
Snabb, skarp bild alltså. Jag har sett en LB1R i action på elgiganten och då LB2R är uppföljare antar jag att bilden är ännu bättre minst, och inte sämre. Som jag uppfattat det är LB2R väldigt bra när det kommer till eftersläpningar och dyl.

Om priset inte spelar nån roll vilken ska man då välja mellan dessa två?

<{POST_SNAPBACK}>

testa denna tråden.... https://www.minhembi...howtopic=137623

Postad 12 februari 2007 - 21:58

Halge
  • Halge
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hur lång tid tog det innan du hade din tv åter?

Postad 12 februari 2007 - 22:53

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hur lång tid tog det innan du hade din tv åter?

<{POST_SNAPBACK}>

ca 10dagar med frakten....lämnade in 2006 nov...Ace33

Men mina prickar är tillbaka så.. kommer att skicka in igen ;) ...

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 14 februari 2007 - 14:53.

Postad 15 februari 2007 - 16:49

fewle
  • fewle
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Men det försvann ett tag eller?

Postad 15 februari 2007 - 19:31

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

Men det försvann ett tag eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det var bra i nästan 3 mån....... var i kontakt med lg också igår...vet inte om han som jag pratade med visste så mycket men.. han sa att då får dom väl byta ut hela panelen denna gången :D men så mycket förstod jag att detta problem är är inte alls ovanligt... dom vet om det med...så får vi se om det håller bättre denna gång då... men kommer inte att ge mig, inte en enda röd prick skall jag ha..surt att vara av med tv minst 10dagar bara....men som sagt... en gång till som jag får skicka in den så kommer jag att agera... ny tv eller pengar tillbaka...vet faktiskt inte om jag vill ha lg igen? kvaliten verkar ju inte spec bra.... sönder 2ggr redan och tv är 8mån gammal :P

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 15 februari 2007 - 19:39.

Postad 16 februari 2007 - 22:47

Amamau
  • Amamau
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej alla glada,
Har nu beställt min första plasma som såklart blev det en LG-42PM1M.
Men enligt TDJ data (där den är beställd från) blad innhåller den inbygda högtalare vilket jag inte kan hitta nån i detta forum som har???!är bifogad fakta ruta felaktig, den skiljer sig åt med trådens på en del punkter bla högtalarna?
Kan nån bekräfta att det verkligen finns högtalare som är inbygda på denna modell?

Mvh Mathias

Specifikationer
Produktbeskrivning: LG 42PM1M - plasmapanel - 42"
Typ av produkt: Plasmapanel
Diagonal storlek: 42" - widescreen
Dimensioner (BxDxH): 106.6 cm x 9.8 cm x 65 cm
Vikt: 30 kg
TV-typ: HDTV-förberedd
Upplösning: 1024 x 768
Display Format: 720p
PC-gränssnitt: VGA (HD-15), HDMI
Teknik: Plasma (PDP)
Progressiv skanning: Ja
Bildkvot: 16:9
TV-tuner: Ingen mottagare
Egenskaper: Överordnad kontroll
Läge för ljudutgång: Stereo
Högtalarsystem: 2 högtalare
Ljudeffekter: BBE, SRS WOW
Strömtillförsel: AC 120/230 V ( 50/60 Hz )

Detaljerade specifikationer

Allmänt
Bredd: 106.6 cm
Djup: 9.8 cm
Höjd: 65 cm
Vikt: 30 kg
Typ av produkt: 42" plasmapanel
TV-tuner: Ingen mottagare
PC-gränssnitt: VGA (HD-15), HDMI
TV-typ: HDTV-förberedd
Display
Teknik: Plasma (PDP)
Diagonal storlek: 42" - widescreen
Bildkvot: 16:9
Egenskaper: Överordnad kontroll
Bildkontrastförhållande: 5000:1
Upplösning: 1024 x 768
Bildvinkel: 160 grader
Färgtemperaturkontroll: Ja (Normal/kall/varm/användardefinierad)
Widescreen-lägen: Zoom 14:9, Conventional 4:3, Hel, Zoom, 16:9, Skådespel
Bildjustering: Dynamisk/Mild/Standard/Användare
Språk fär bildskärmsmeny: Thailändska, engelska, tyska, franska, italienska, spanska, arabiska, kinesiska, Urdu
Ljusstyrka: 1000 cd/m2
Komb filter: 3D digital
Progressiv skanning: Progressiv skanning (linjedubblering)
Display Format: 720p
Strömtillförsel
Strömenhet: Nätaggregat
Nätspänning: AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Energiförbrukning vid drift: 300 Watt
Anslutningar
Anslutningstyp: 1 x S-videoingång ( 4 pin mini-DIN )
1 x seriell ( 9 pin D-Sub )
1 x HDMI-ingång ( 19 pin HDMI typ A )
1 x ljudingång ( minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm )
1 x VGA-ingång ( 15 pin HD D-Sub (HD-15) )
1 x VGA-utgång ( 15 pin HD D-Sub (HD-15) )
1 x linjeutgång för ljud ( RCA-hörlursingång x 2 )
2 x utgång för högtalare
1 x ingång för sammansatt video/ljud ( RCA-hörlursingång x 3 )
1 x utgång för sammansatt video/ljud ( RCA-hörlursingång x 3 )
1 x videoingång för komponenter ( RCA-hörlursingång x 3 )
Ljudsystem
Uteffekt / total: 30 Watt
Högtalare: 2 x höger/vänster kanalhögtalare - inbyggd - 15 Watt
Ytterligare funktioner: Automatisk volymjustering
Läge för ljudutgång: Stereo
Ljudeffekter: BBE, SRS WOW
Medföljande högtalare: 2 högtalare
Videoegenskaper
Text-TV: Ja
Text-TV-minne: 1500 sidor
HD Ready: Ja

Postad 16 februari 2007 - 23:33

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Ang högtalare så verkar de vara extra tillbehör och då skulle det se ut så här med originalhögtalare som sätts fast på sidorna.Några inbyggda finns inte.
Troligtvis har TDJ felat i specen.Men kolla upp med dem för säkerhetsskull.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  324.jpg   16,63K   3 Antal nerladdningar

Postad 19 februari 2007 - 13:28

hassebdx
  • hassebdx
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Problem med blått flimmer!

Hallå alla

Har sökt runt lite på forumet men har inte hittat något om detta.
Har fått blått flimmer i höger nederkant på min 42PM1MA.
Har inga högtalare osv. i närheten av tvn som kan störa den då jag hört att det kan vara skadligt?
har testat justera färger osv. Men inget hjälper.
Någon som vet något sätt att fixa detta på?
Köpte den ny i oktober 2006 o de känns ju rätt ruttet om den redan ska ha fått någon form av inbränningar nu :D

/hasse

Postad 23 februari 2007 - 07:26

Amamau
  • Amamau
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Frågade TDJ som frågade grossisten och ja det skulle finnas inbygda högtalare men fan troet när man fick hem tv så fanns det ej några, såklart, vilket detta forum allra minst visat.....
Dock erbjöds kompensation så ingen skugga skall falla på TDJ men jisses vad ful dem bli med påhängda högtalare..

Tack för svaret iaf Tomas T
//Mathias

Postad 03 mars 2007 - 18:25

rasmusklump
  • rasmusklump
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
hej. - ny dansker i forum, men jeh har læst meget med her på min hembio.
Jeg har haft 42pm1ma nu i ca. 4 måneder og har nu fået - blå pixelfejl - !!!!!
Det er startet i venstre øverste hjørne og er værst ved lyse billeder. Det er meget uroligt/ flimrer.

Postad 05 mars 2007 - 23:06

fewle
  • fewle
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
så då har man gjort en serviceanmälan för röda pixel felet. Hoppas det blir bättre efter service.

Postad 08 mars 2007 - 09:22

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

ex. en cirkel är rund i mitten av tv´n fast samma cirkel blir oval när den visas i kanterna av tv´n om ni förstår vad jag menar  :)

<{POST_SNAPBACK}>

du har den nog i ws-läge "spectacle" eller?

Postad 08 mars 2007 - 17:19

Halge
  • Halge
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Så, nu hänger tvn på väggen igen efter byte av Y-sus kretskort + control kretskort pga "röda prickar felet".

Powermill har jobbat bra, skönt med hämtning och återlämning vid dörren!

Hoppas nu bara inte att prickarna kommer tillbaka som för vissa andra här på forumet (?) ...

Postad 08 mars 2007 - 18:51

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

Så, nu hänger tvn på väggen igen efter byte av Y-sus kretskort + control kretskort pga "röda prickar felet".

Powermill har jobbat bra, skönt med hämtning och återlämning vid dörren!

Hoppas nu bara inte att prickarna kommer tillbaka som för vissa andra här på forumet (?) ...

<{POST_SNAPBACK}>

ok.. vad bra... har min inlämnad igen för andra gången.... skall bli intressant och se vad dom byter den här gången då.... men snabba är dom inte inte ialla fall med mig... gjorde service anmälan den 14feb... var och hämtade min i fredags den 2mars.... och var precis på powermills hemsidan och kollade inget har hänt alls mer än att apparaten är mottagen.... hoppas att din håller längre än min gjorde första gången jag hade den inlämnad...höll mellan 2-3mån....Ace34

Postad 12 mars 2007 - 22:47

fewle
  • fewle
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Powermill ringde mig i fredags. Dom kommer hem till mig och fixar felet på plats! Det kallar jag för servcie B) har oxå röda prickar problemmet.

Postad 14 mars 2007 - 22:07

Unregistered1dc5ce9b
  • Unregistered1dc5ce9b
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
De var hemma hos mig för ett par veckor sedan och byte ut ett kort i TVn. Tyvärr hjälpte inte det så de hämtade upp TVn förra måndagen då de antagligen kommer att få byta ut hela panelen. Får se hur lång tid det tar.

De var i alla fall en bra kille som var här och tjejen som sköter kundtjänst var också riktigt trevlig att ha att göra med. Till skillnad från Stockholm Centralservice som jag haft att göra med förut.

Postad 15 mars 2007 - 09:36

Bosse3
  • Bosse3
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej!
Är det någon som har kopplat sin PC till denna skärm? I så fall, vilka kablar har ni använt till bild och ljud?
Min PC är en Dell Dimension 9150 med Creative Soundblaster X-Fi ljudkort och ATI Radeon X1900 grafikkort med dubbla DVI-utgångar.

Postad 15 mars 2007 - 21:16

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

De var hemma hos mig för ett par veckor sedan och byte ut ett kort i TVn. Tyvärr hjälpte inte det så de hämtade upp TVn förra måndagen då de antagligen kommer att få byta ut hela panelen. Får se hur lång tid det tar.

De var i alla fall en bra kille som var här och tjejen som sköter kundtjänst var också riktigt trevlig att ha att göra med. Till skillnad från Stockholm Centralservice som jag haft att göra med förut.

<{POST_SNAPBACK}>

Hade du problem med dom röda prickarna med då eller?..... Ace34

Läste lite tillbaka i tråden..såg vad du hade för fel...

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 15 mars 2007 - 21:18.

Postad 15 mars 2007 - 21:25

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

Hej!
Är det någon som har kopplat sin PC till denna skärm? I så fall, vilka kablar har ni använt till bild och ljud?
Min PC är en Dell Dimension 9150 med Creative Soundblaster X-Fi ljudkort och ATI Radeon X1900 grafikkort med dubbla DVI-utgångar.

<{POST_SNAPBACK}>

Kör med dvi hdmi kabel.... vga-kabel funkar bra det med..... till ljudet så har jag kört SPDIF från ljudkortet till Coaxial på stereo förstärkaren.....Ace34

Postad 16 mars 2007 - 15:24

Bosse3
  • Bosse3
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
OK, DVI från datorn till HDMI på plasman, det förstår jag.
Då skall jag alltså ha en kabel med DVI i ena ändan och HDMI i andra.
Men ljudet. Vad är SPDIF?
Har ingen extra förstärkare så jag tänkte använda plasmans inbyggda d.v.s koppla ljudkabeln direkt till någon ljudingång på plasman.

Postad 16 mars 2007 - 16:34

Unregistered1dc5ce9b
  • Unregistered1dc5ce9b
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hade du problem med dom röda prickarna med då eller?..... Ace34

Läste lite tillbaka i tråden..såg vad du hade för fel...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har problem med både röda, gröna och blå pixlar som blinkar. Killen som var här sa att det är att panelen inte släcker sig som den ska. Jag såg pixlarna som mest när det visats något ljust för att sedan bli svart på skärmen.

Postad 16 mars 2007 - 17:39

fewle
  • fewle
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Så nu har dom fixat min plasma. Inga röda prickar änsålänge iaf :lol:

Postad 16 mars 2007 - 18:21

Unregistered1dc5ce9b
  • Unregistered1dc5ce9b
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Så nu har dom fixat min plasma. Inga röda prickar änsålänge iaf :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis! Va skönt för dig. Hoppas att de släpar hem min skärm igen snart. :lol:

Postad 16 mars 2007 - 22:10

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

OK, DVI från datorn till HDMI på plasman, det förstår jag.
Då skall jag alltså ha en kabel med DVI i ena ändan och HDMI i andra.
Men ljudet. Vad är SPDIF?
Har ingen extra förstärkare så jag tänkte använda plasmans inbyggda d.v.s koppla ljudkabeln direkt till någon ljudingång på plasman.

<{POST_SNAPBACK}>

SPDIF= digitalutgång på ditt ljudkort i datorn...borde finnas där...en ensam utgång på ljudkortet som brukar vara röd i ingången står även SPDIF / out.......(funkar nog endast om du kopplar till stereoförstärkare med Coaxial ingång) annars så får du använda den vanliga utgången på ditt ljudkort(analog) finns som regel 3st.. en till mikrofon... en till högtalare...+ en till kommer inte på vad den är till men dom är också som regel färgade, en blå.. en röd och en grön.... det är den gröna som du skall använda.....då får du dra en ljudkabel från den gröna utgången på datorn till utgång på plasman... dock så kan jag inte säga säkert vilken utgång på plasman som du skall använda när jag inte har min plasma hemma då den är på lagning för dom berömda röda prickarna (andra gången nu) :lol: ..... men jag tror att det skall sitta en ljudingång mellan hdmi ingången och där det sitter 2st vga ingångar... den tror jag att du isåfall skall använda..... du får prova... hoppas att det hjälpte dig lite.....Ace34

Bosse3........ kollade lite om ditt ljudkort...verkar inte finnas någon SPDIF / out på detta ljudkort... så du får nog kanske använda den andra utgången som jag skrev om.... Ace34

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 16 mars 2007 - 22:43.

Postad 19 mars 2007 - 11:08

Bosse3
  • Bosse3
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tack Ace34 för utförligt svar.

Postad 19 mars 2007 - 11:15

Bosse3
  • Bosse3
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Eftersom HDMI klarar både bild och ljud, tänk om det fanns en kabel med DVI + anslutning till ljudkortet i ena änden och HDMI i andra, sa hade man både bild och ljud i samma kabel.
Önsketänkande???

Postad 20 mars 2007 - 21:26

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Hej!

Ni pratar om röda prickar i panelen, men jag gissar att jag har ett annat problem, nämligen sneda streck över bilden på samtliga analoga ingångar, även tv-tunern. HDMI funkar dock felfritt.

(Se bifogad bild över bildstörningen)

Snart har ett år gått på garantin så det känns som att det är läge att felanmäla plasman, dock är det ju kasst om man måste skicka iväg den... Ingen annan som haft/har samma problem?

På mitt tittavstånd så lägger man inte märke till strecken något nämnvärt, men det är ju likväl irriterande. Likaså har jag felsökt genom urkoppling av respektive ingång för att leta yttre störningar, men inget hjälper.

- Mvh Hedman

Bifogad fil(er)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.