Vi Vinylsamlare
3715 svar till detta ämne
Postad 09 februari 2012 - 10:56
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Den hade jag också bläddrat førbi, men en omtenksam OVK medlm delar med sig av sådana skatter
Två plattor som fått mye speltid i det sista, en nypress av Gang of four Entertainment, fick också mye speltid før øver 30år sen.
Xtc english settlement stod i samlingen, ett komplett mästerverk!!! Xtc kom nog litt i skuggan av de stora den gången det begav sig, men fan vet om inte de var størst, Moulding/Partridge punk new wave's svar på Lennon/Mac
DSC_0061.JPG 196,62K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 februari 2012 - 12:20
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Gang of Four har jag i ryggmärgen alltsedan jag satt i källaren i början av 80-talet och lärde mig spela
trummor till deras skivor. GoF verkar ha gått många förbi. Men för gamla punkrävar som mig
och Sven Roger var (och är) dom husgudar.
Redigerat av Bongo_Mongo, 09 februari 2012 - 12:21.
Postad 09 februari 2012 - 16:21
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Köpt en hel del Tom Waits plattor i det sista också, hade sen tidl swordfishtrombones o Raindogs. Men nu var det dags och upptäcka hans tidl år på Asylum 73- 82 Defenitivt här han har sin storhetstid! starka plattor inte så skitnödigt som det låter på swordf o raind de är absolut bra, men kan bli lite väl mycket frälsis stuk i New orleans.
Köp Blue Valentine om ni hittar den
DSC_0069.JPG 216,24K
2 Antal nerladdningar
Postad 09 februari 2012 - 18:01
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1 690 inlägg
Tänkte köpa lite vinylskivor till tjejen Nästa vecka kommer Eddie Vedder Into the wild med 28 sidors bokleten. (nytryckta inte den limiterade upplagan).
Men jag hade tänkt köpa en skiva av hennes favorit artister Queens of the stone age. Någon som har någon erfarenhet av kvaliten på Vinylen med qotsa?
Redigerat av Unregistered0b884712, 09 februari 2012 - 18:07.
Postad 10 februari 2012 - 15:38
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Patricia Barber cafe blue har blitt utgett igen på vinyl i begrensad upplag, ljudet er det inget fel på ivf
DSC_0066.JPG 201,98K
0 Antal nerladdningar
Postad 10 februari 2012 - 16:01
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Tänkte köpa lite vinylskivor till tjejen Nästa vecka kommer Eddie Vedder Into the wild med 28 sidors bokleten. (nytryckta inte den limiterade upplagan). Men jag hade tänkt köpa en skiva av hennes favorit artister Queens of the stone age. Någon som har någon erfarenhet av kvaliten på Vinylen med qotsa?
Ingen erfarenhet. Men även om det låter kasst, så är det väl tanken som räknas.
Postad 10 februari 2012 - 16:15
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Dagens skörd:
- 2st MoV överst i bild, Kula Shaker och Alicia Keys
- Lite blandad begagnat. EmmyLou är snygg på bilden, men det är säkert
riktig dyngsprättarmusik.
- Ett fynd från min egen vind, XTC. Har en flyttkartong med skivor jag ratade pga dåligt ljud
under min Rega-tid. Det har dock visat sig att det finns plattor som idag låter sanslöst bra.
Redigerat av Bongo_Mongo, 10 februari 2012 - 16:15.
Postad 10 februari 2012 - 16:39
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Kontrar med en annan Waits, "Asylum Years" hard to find! så snåla inte om ni ser den
DSC_0100.JPG 207,18K
0 Antal nerladdningar
Postad 10 februari 2012 - 17:19
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Angående MoV, så har jag läst på lite om hur nypress branchen funkar. Det är mkt riktigt som
Karlsson påpekar att det inte alltid är de ursprungliga analoga banden som används. Som en
skribent i HiFI News uttrycker det: " När tre oberoende labels hävdar att dom har haft tillgång
till banden, så är det säkert minst två som ljuger. Chansen att Steely Dan skulle skicka runt sina
orginalband runt jordklotet är minimal tex.
Vad som istället sker är en A-D omvandling till Hi-Res format som tex MoV får skickat och mastrar efter. Vad jag personligen kan misstänka dock är att man kör filerna i en ny masterprocess. Därav att folk tycker MoV utgåvorna låter
bättre än orginal.
Oavsett så är jag en trogen MoV köpare. Dom verkar ha en kvalitetskontroll som jag gärna betalar för. Vi har ju sett
skräckexempel på etiketter som sitter på sneddan, skivor som ser ut som fruktfat mm mm...
Rena fina knasterfria svartplättar är det jag har fått hittills! Dom finns på facebook. Entisuasmen är
påtaglig!
Så där, nu har jag finskrivit. Nu åker alkolåset på!
Redigerat av Bongo_Mongo, 10 februari 2012 - 17:20.
Postad 10 februari 2012 - 21:57
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Angående MoV, så har jag läst på lite om hur nypress branchen funkar. Det är mkt riktigt som Karlsson påpekar att det inte alltid är de ursprungliga analoga banden som används. Som en skribent i HiFI News uttrycker det: " När tre oberoende labels hävdar att dom har haft tillgång till banden, så är det säkert minst två som ljuger. Chansen att Steely Dan skulle skicka runt sina orginalband runt jordklotet är minimal tex.
Vad som istället sker är en A-D omvandling till Hi-Res format som tex MoV får skickat och mastrar efter. Vad jag personligen kan misstänka dock är att man kör filerna i en ny masterprocess. Därav att folk tycker MoV utgåvorna låter bättre än orginal.
Oavsett så är jag en trogen MoV köpare. Dom verkar ha en kvalitetskontroll som jag gärna betalar för. Vi har ju sett skräckexempel på etiketter som sitter på sneddan, skivor som ser ut som fruktfat mm mm...
Rena fina knasterfria svartplättar är det jag har fått hittills! Dom finns på facebook. Entisuasmen är påtaglig!
Så där, nu har jag finskrivit. Nu åker alkolåset på! 
(Chansen att Steely Dan skulle skicka runt sina orginalband runt jordklotet är minimal tex...) Tyverr har banden lite och säga till om deras inspelat matrial! Skivbolaget har bekostat inspeln tid. Steely blev av med mye analoga tapes, stulna! har søkt på netet efter att få tilbaka....
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 10 februari 2012 - 21:59.
Postad 11 februari 2012 - 12:34
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Ett tillskott till min Vollenweider saml. Vinylen mint, vilket krävs på dessa skivor. Galet bra ljud
Postad 11 februari 2012 - 15:40
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Senaste tillskottet.
nytt.jpg 209,61K
1 Antal nerladdningar
Postad 11 februari 2012 - 19:38
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Vad som istället sker är en A-D omvandling till Hi-Res format som tex MoV får skickat och mastrar efter. Vad jag personligen kan misstänka dock är att man kör filerna i en ny masterprocess. Därav att folk tycker MoV utgåvorna låter bättre än orginal.
Möjligt men jag tror att de flesta gånger så är det samma master som CDn har som de får. Men oavsett, bara man blir nöjd så är allt bra
Postad 11 februari 2012 - 20:06
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Jo, det är huvudsaken det.  Beställde Primal Scream "Screamadelica"- Det har varit
lönlöst att hitta orginalet. Men den har/hade du säkert i din samling, Karlsson.
Bra ljud på Alicia Keys plattan. Men jag har svårt med att hon wailar så mycket. Andas, tjejen, andas!!! 
Kula Shaker var en riktigt skön platta med bra tryck i basen.
Postad 12 februari 2012 - 00:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Hade faktiskt inte den. Hade alla andra Primal på originalsläpp förutom den. Har kvar en del av dem med, grym grupp även om jag främst gillar deras mer elektroniska skivor.
Postad 12 februari 2012 - 13:01
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Rhino nypressar av div artister. Här används org analoga masters som de själva påstår Tom Waits Small changes i detta tilfelle, låter
veldigt bra, men kan inte mäta sig med org likevel
DSC_0169.JPG 140,35K
2 Antal nerladdningar
Postad 12 februari 2012 - 16:34
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Nä, orginal letar jag gärna efter i första hand. Men köper gärna nypressar där det är stört omöjligt
att hitta orginalet till någorlunda vettigt pris. Jag väntar med glädje tex på Stone Roses
"Second Coming!.
Tjuvläste den där artikeln i HiFi musik. Dom sk orginalen var Holländare i fler fall. Ja, ja....
Postad 16 februari 2012 - 09:54
Unregisteredc8b702f4
-
Unregisteredc8b702f4
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag köpte Thåströms nya skiva igår på Najz Prajz i Örebro
Postad 16 februari 2012 - 11:47
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
riktigt najs.. jag kom med hem med den igår. Blev dock lite förvånad när den var vit.. trodde jag fick tag i första pressen.. men det spelar mig mindre roll.
Postad 16 februari 2012 - 19:33
Unregisteredc8b702f4
-
Unregisteredc8b702f4
-
Amatör
-
-
61 inlägg
riktigt najs.. jag kom med hem med den igår. Blev dock lite förvånad när den var vit.. trodde jag fick tag i första pressen.. men det spelar mig mindre roll.
Det verkar vara en bra skiva i alla fall  Själv hoppades jag på att det skulle vara den vita för att den var just vit
Postad 17 februari 2012 - 10:53
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Senaste nytt från Myrorna
nytt.jpg 367,27K
3 Antal nerladdningar
Postad 17 februari 2012 - 11:09
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Några nya inköp.
Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath på WWA (Skandinavisk/Norsk press)
Jethro Tull - Aqualung på Chrysalis (Svensk)
John Mayall & The Bluesbreakres - Bare Wires på Decca (UK, stereo)
Även denna JT precis som min "Stand Up" verkar vara en original UK-press som märkts om för Svenska marknaden. ILPS 9145 är överstruket och ersatt med CHR 1044 samt att P är 1972 istf original 1971. Ingen Gotisk text på etiketten och innerfodral utan texter.
nytt.jpg 297,72K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 februari 2012 - 17:19
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Postad 17 februari 2012 - 18:08
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Senaste nytt från Myrorna
nytt.jpg 367,27K
3 Antal nerladdningar
The Notting Hillbillies är riktigt skön, har snurrat x antal ggr här, bra ljud på den också,det hjälper till.
Postad 18 februari 2012 - 11:58
CBR
-
CBR
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag plockade också upp en vit vinyl igår, fick den även signerad av mannen i fråga. Ett trevligt tillskott i samlingen.
Redigerat av CBR, 18 februari 2012 - 12:00.
Postad 19 februari 2012 - 17:56
Unregistered1061
-
Unregistered1061
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Några nya inköp.
Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath på WWA (Skandinavisk/Norsk press) Jethro Tull - Aqualung på Chrysalis (Svensk) John Mayall & The Bluesbreakres - Bare Wires på Decca (UK, stereo)
Även denna JT precis som min "Stand Up" verkar vara en original UK-press som märkts om för Svenska marknaden. ILPS 9145 är överstruket och ersatt med CHR 1044 samt att P är 1972 istf original 1971. Ingen Gotisk text på etiketten och innerfodral utan texter.
nytt.jpg 297,72K
0 Antal nerladdningar
Jaså, tomano58, du investerar fortfarande hårt i vinylens värld. Har också JT's Aqalung på svenska Sonet. Min skiva heter Sonet SLP 3007 och är nog en senare variant av ditt exemplar. Inget överstruket nummer eller liknande. Tyvärr är inte kvaliten så bra, otroligt mycket knaster. Men trevlig musik och en av de bättre Jethro Tull skivorna.
Postad 19 februari 2012 - 18:16
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jaså, tomano58, du investerar fortfarande hårt i vinylens värld. Har också JT's Aqalung på svenska Sonet. Min skiva heter Sonet SLP 3007 och är nog en senare variant av ditt exemplar. Inget överstruket nummer eller liknande. Tyvärr är inte kvaliten så bra, otroligt mycket knaster. Men trevlig musik och en av de bättre Jethro Tull skivorna.
Jo, lite blir det då och då  . Din Sonetpress är från -71 (vad jag kan se på Discogs).
Postad 20 februari 2012 - 08:53
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Apropå loudness war och stundtals dåligt grundmaterial vid nymastering - är det någon som känner till en sajt där ljudkvalitet på nyutgiven vinyl recenseras?
Jag är lite sugen på First Aid Kit på vinyl, men har svårt att komma till skott efter att ha gjort flera dåliga köp. MOV har dessutom givit ut Rory Gallagher i nypress. Trots allt kostar nytillverkade vinyler ofta en bit över 200kr och då vill man ju inte att de ska låta kakburk.
Postad 20 februari 2012 - 09:46
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Apropå loudness war och stundtals dåligt grundmaterial vid nymastering - är det någon som känner till en sajt där ljudkvalitet på nyutgiven vinyl recenseras?
Jag är lite sugen på First Aid Kit på vinyl, men har svårt att komma till skott efter att ha gjort flera dåliga köp. MOV har dessutom givit ut Rory Gallagher i nypress. Trots allt kostar nytillverkade vinyler ofta en bit över 200kr och då vill man ju inte att de ska låta kakburk.
Känner tyvärr inte till någon sådan sida, men har i alla fall First Aid Kits nya. Hör ingen större skillnad mot cd-versionen men den låter helt ok (bortsett från 12kHz-tonen som ligger i bakgrunden på spår 1-3, oavsett format).
Postad 20 februari 2012 - 09:52
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Tack! Då kan man i alla fall våga sig på First Aid Kits nya.
Ibland kan man hitta ljudkvalitetsomdömen i användarrecensioner på Amazon. Det är i alla fall något. Önskar att skivrecensioner som standard innehåller omdömen om ljudkvalitet på både CD- och vinyl-utgåvorna. Hifi & Musik har ju det om CD. Hur är det med alla dessa brittiska och amerikanska musiktidningar, har de också ljudkvalitetsomdömen?
Postad 20 februari 2012 - 10:31
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Känner tyvärr inte till någon sådan sida, men har i alla fall First Aid Kits nya. Hör ingen större skillnad mot cd-versionen men den låter helt ok (bortsett från 12kHz-tonen som ligger i bakgrunden på spår 1-3, oavsett format).
Fick bli ett ex från CDON. Denna kod, bqiQChE37, ger 50:- rabatt på valfritt köp tom 26/2 (fungerade för mig).
Redigerat av tomano58, 20 februari 2012 - 10:31.
Postad 20 februari 2012 - 14:15
CBR
-
CBR
-
Användare
-
-
237 inlägg
Köpte First Aid Kits förra veckan och har egentligen inget att anmärka på angående ljudet. Visserligen känns det stundtals lite tunt, men tror egentligen inte det har med formatet att göra. Oavsett är det en riktigt bra skiva.
Postad 20 februari 2012 - 15:10
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Nån annan än jag som inte längre kan sätta betyg på gallerier? Har anmält men undrar ändå...
Postad 20 februari 2012 - 15:47
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Fick bli ett ex från CDON. Denna kod, bqiQChE37, ger 50:- rabatt på valfritt köp tom 26/2 (fungerade för mig).
Köpte First Aid Kits förra veckan och har egentligen inget att anmärka på angående ljudet. Visserligen känns det stundtals lite tunt, men tror egentligen inte det har med formatet att göra. Oavsett är det en riktigt bra skiva.
Tack för input! Era erfarenheter fick mig att till slut klicka på köpknappen. Tyvärr fungerade inte rabattkoden, men man kan ju inte få allt.
Postad 20 februari 2012 - 16:30
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Tack för input! Era erfarenheter fick mig att till slut klicka på köpknappen. Tyvärr fungerade inte rabattkoden, men man kan ju inte få allt.
Synd. Möjligt att den var personlig och bara gick att använda en gång. Tips innan man beställer på Ginza/CDON mm är att alltid googla efter en rabattkod. Förvånansvärt ofta kan man hitta tex fri frakt.
Redigerat av tomano58, 20 februari 2012 - 16:30.
Postad 20 februari 2012 - 21:37
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Hade ingen aning om att man kan hitta rabattkoder på nätet. Vad är haken?
Postad 20 februari 2012 - 22:49
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Hade ingen aning om att man kan hitta rabattkoder på nätet. Vad är haken?
Ingen hake alls.
Postad 21 februari 2012 - 08:46
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Således "a free meal". Trevligt att även det finns.
Postad 21 februari 2012 - 11:32
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Jag fortsätter på temat "Hur är kvaliteten på era nypressade vinyler?"
John Hiatts "Dirty Jeans and Mudslide Hymns" har jag på CD. Men nu när man blivit vinylnörd vore det kul att även ha den på just vinyl. Detta är en av de skivor som senaste tiden snurrat en hel del hemma hos mig. Är det någon som har den på svart och vet hur den låter?
Samtidigt kan jag utfärda ett par varningar. Nypressen av Rolling Stones "Exile on Main Street" (180g, Label: Polydor, Bolag: UNI) låter inte alls bra. I alla fall på min anläggning låter den skokartong, instängt och platt. Det är likadant med Diana Kralls "Doing All Right - In Concert" (180g,, Label: Imortal, Bolag: PGM). Även om Kralls är bättre än Rolling Stones-skivan låter den fattigt på något sätt, som om det saknas en dimension i ljudet. Är det det som är brist på dynamik, kanske.
Dessa två skivor är alltså mer eller mindre pengar i sjön.
Däremot låter Diana Kralls "Quiet Nights" (180g, Label: Verve, Bolag: UNI) helt ok. Ju mer inspelad min pickup blir desto bättre står sig vinylen mot samma skiva på CD, vinylen har faktiskt dessutom det där lilla, lilla inslaget av mer värme i ljudet.
Postad 22 februari 2012 - 13:02
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Jag fortsätter på temat "Hur är kvaliteten på era nypressade vinyler?"
John Hiatts "Dirty Jeans and Mudslide Hymns" har jag på CD. Men nu när man blivit vinylnörd vore det kul att även ha den på just vinyl. Detta är en av de skivor som senaste tiden snurrat en hel del hemma hos mig. Är det någon som har den på svart och vet hur den låter?
Samtidigt kan jag utfärda ett par varningar. Nypressen av Rolling Stones "Exile on Main Street" (180g, Label: Polydor, Bolag: UNI) låter inte alls bra. I alla fall på min anläggning låter den skokartong, instängt och platt. Det är likadant med Diana Kralls "Doing All Right - In Concert" (180g,, Label: Imortal, Bolag: PGM). Även om Kralls är bättre än Rolling Stones-skivan låter den fattigt på något sätt, som om det saknas en dimension i ljudet. Är det det som är brist på dynamik, kanske.
Dessa två skivor är alltså mer eller mindre pengar i sjön.
Däremot låter Diana Kralls "Quiet Nights" (180g, Label: Verve, Bolag: UNI) helt ok. Ju mer inspelad min pickup blir desto bättre står sig vinylen mot samma skiva på CD, vinylen har faktiskt dessutom det där lilla, lilla inslaget av mer värme i ljudet.
Jag är ingen ljudexpert eller så speciellt jättkräsen (vad jag tror) Dock fick jag Johnossi - Maverick skivan och den var liksom oval. Så den svajar lite när man spelar den. Har mailat hotstuff.se utan framgång en så länge. Har Johnossis två andra skivor som lirar bra. The Strokes - First impression on earth som jag köpte i början på januari är nu påväg igen från WOWHD (CDWOW) till mig då ett spår hackade på skivan.. utan att man såg ett spår av någon repa eller så på själva skivan. Väldigt tråkigt när det blir såhär.. Det blir en jävla massa krångel bara även om det kanske löser sig i slutänden.
Postad 22 februari 2012 - 19:09
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Tråkigt att det ska behöva vara en chansning att köpa nypressat. I värsta fall kan det leda till att folk tappar intresset. Man får försöka identifiera de labels/bolag som är seriösa och hålla sig till dem. MOV har ju gott rykte. Min egen erfarenhet är att Verve kan vara tillförlitliga. Sedan finns förstås svenska Opus 3 Records som är seriösa, http://www.opus3records.com/.
Postad 23 februari 2012 - 09:01
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Vill efter att ha sett på andra forum om köpare som drabbats, och nu läst det finstilta, varna för CDWOW/WOWHD. Risken finns att man kan åka på både tull och momsavgifter. Lite fult tycker jag, en Svensk sajt med Svensk domän och Svenska priser, då är det lätt att gå i fällan. Har själv inte drabbats men tänker inte chansa i fortsättningen.
Postad 23 februari 2012 - 10:01
Unregistered2a850725
-
Unregistered2a850725
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Vill efter att ha sett på andra forum om köpare som drabbats, och nu läst det finstilta, varna för CDWOW/WOWHD. Risken finns att man kan åka på både tull och momsavgifter. Lite fult tycker jag, en Svensk sajt med Svensk domän och Svenska priser, då är det lätt att gå i fällan. Har själv inte drabbats men tänker inte chansa i fortsättningen.
Fan också... väntar just på en cdwow beställning. Vet du om samma gäller Megastore? Dom verkar ju ha ett liknande upplägg som cdwow, dock väldigt bra priser på en del vinyl.
Postad 23 februari 2012 - 10:53
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Fan också... väntar just på en cdwow beställning. Vet du om samma gäller Megastore? Dom verkar ju ha ett liknande upplägg som cdwow, dock väldigt bra priser på en del vinyl.
Risken är nog störst om man köper dyra boxar o liknande. LP-skivor skickas vad jag vet alltid en och en och värdet är det som gäller från avsändare, oftast lägre än katalogpris. Risken är liten att fastna med vanliga LP-skivor men den finns. Är värdet per sändning under 300:- så är nog risken att fastna minimal. Megastore har jag aldrig handlat hos.
Postad 23 februari 2012 - 20:47
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Har någon mer än jag köpt Pink Floyd "The Dark Side Of The Moon" 2011 180gr UK press ?
Om så är fallet hur upplever ni ljudet ?
Jag upplever att det är lite knepiga bastoner emellanåt, svårt att förklara , men basen blir vid vissa partier väldigt bummlig och helt ur tempo, typ att det blir dubbelslag på basarna.Fick tvunget kolla så att inte skivan var defekt ,men ser inget ytligt fel på den.
Har dessvärre inte orginalet att jämföra med, endast SACD och där låter det korrekt.
Just denna skiva är väldigt mycket bas på både vinylen och SACD, första vinylen på min Rega som jag lyckades få rundgång med.
Pink Floyd "Wish You Were Here" 2011 180gr UK press låter betydligt bättre ,här har jag även orginalet att jämföra med .
Redigerat av Hakon, 23 februari 2012 - 20:50.
Postad 24 februari 2012 - 10:06
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Jag har en äldre utgåva av "Dark Side of the Moon", tror att det är en svensk press från 1970-talet (EMI/Harvest SHVL 804). Den har inga konstiga eller bumliga bastoner, inte vad jag kan höra i alla fall. Överlag är ju basen inte särskilt framträdande på min utgåva, en egenskap denna skiva delar med flera av mina andra vinyler som är pressade på 1970-talet.
Postad 24 februari 2012 - 10:33
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Mina UK och Japanoriginal från -73 låter mycket bra. Inget "bummel" där inte. De nyare från 2003 resp 2011 är oöppnade och får förbli så så jag kan inte uttala mig om ljudet på dem.
Men om du får rundgång så är det snarare något med din uppställning som behöver fixas. Står spelaren stabilt? Hur står högtalarna i förhållande till spelaren (lägg ut en bild vetja)? Om du lyssnar i lurar, får du samma fenomen då?
Postad 24 februari 2012 - 13:20
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Nypressat: Diana Krall - The Very Best of Diana Krall (Verve). Albumet var inte inplastad, båda skivorna är skeva, men låter ändå bra. Och så har First Aid Kit - The Lions Roar kommit. Den var inplastad. Innerfodralet är helt söndertrasat längs ena sidan och har en kort glipa på en annan och skivan är aningens skev, låter dock riktigt bra på min instegsanläggning. Med First Aid Kit's vinyl följer det med en kod för nedladdning av skivan i MP3. Bra idé, synd att det inte finns flac, waw eller liknande. Kan man köpa vinylen och på köpet få nedladdning i MP3 och ett eller annat okomprimerat format kan de för min del sluta med CD. Eller kanske inte, först får de nog se till att vinylskivorna är plana och konvoluten hela. Båda inköpta hos CDON.
Postad 24 februari 2012 - 23:45
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Hittade ett par sidor som tar upp kvalitet på skivor eller mer exakt loudness. Tyvärr handlar det mest om CD, men en och annan vinyl omnämns. http://www.dr.loudness-war.info/http://www.justiceforaudio.org/forum/På loudness-war-sidan finns en "DR Scale" och ett slags bedömning/mått som anges i "DR Album", "DR Track min" och "DR Track max". Finns det någon kunnig som kan förklara?
Postad 25 februari 2012 - 01:00
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Hittade ett par sidor som tar upp kvalitet på skivor eller mer exakt loudness. Tyvärr handlar det mest om CD, men en och annan vinyl omnämns. http://www.dr.loudness-war.info/ http://www.justiceforaudio.org/forum/
På loudness-war-sidan finns en "DR Scale" och ett slags bedömning/mått som anges i "DR Album", "DR Track min" och "DR Track max". Finns det någon kunnig som kan förklara?
En plugin till Foobar 2000 för att mäta dynamiken i låtarna. Se denna tråd.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Musik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|