Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 11 June 2011 - 07:29
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Tjing,
Ikäll fick jag äntligen de balanserade Analysis Plus kablarna jag väntat på. Hämtade min gamla vapendragare från Moskva på Arlanda som överlämnade de magiska kablarna.
Nu föll bitarna på plats. BAT försteg ska köras balanserat rakt igenom och Analysis Plus är genier.
Jag sätter frivilligt på mig dumstruten som kört utan försteg så länge. En BAT för tredjedelen av nypriset var som en ryssfemma för systemet.
Nu kan jag slappna av och lägga pengarna på nya hobbyn; mc. Underbart att bara lyssna på musik och inte fel i återgivningen!! 
Har jag missat bilderna och den förklarande texten? Hemma hos mig så händer det mycket lite på vinylfronten. Hållt igång min gamla dator i kanske 12 år. Nu gick den hädan. En laptop Asus inköpt som jag nu vandrar runt med tack vara Google Crome. Attan vad snabbt det går. Sedan ett mailkonto på Google. Har inte haft ett privat mail på många år. Bara att nu köpa en HDMI-kabel så har jag blivit helt modern. Numera ängar jag mig åt lugnare sporter. MC är kul fast orkade inte hålla igång min. Räknades som veteran. I sommaren blir det en krogrunda. I kajak så tar det några dagar. Den lokala puben har bara öppet på lördagar. Dit går man. Vilket händer.
DSC00779.JPG 200.13K
0 Antal nerladdningarKan man bli mera OT.
Postad 11 June 2011 - 16:48
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Du har ett litet paradis där, Kronkan.
Postad 11 June 2011 - 18:35
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Du har ett litet paradis där, Kronkan. 
Skulle inte du på fest! krapula idag
Postad 13 June 2011 - 12:23
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Såg i nya HFM en liten blänkare om ett hörlursställ från klutzdesign.com. Ganska cool grej men priset.... jösses! Så design-nördig blir jag aldrig. http://www.klutzdesi...m/Within-EU.php
Postad 15 June 2011 - 14:17
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Bränner 54 000 kr i fickan? http://www.blocket.s...S...m?ca=11&w=3Vojne, vojne...
Postad 15 June 2011 - 19:51
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Bränner 54 000 kr i fickan?
http://www.blocket.s...S...m?ca=11&w=3
Vojne, vojne...
ujujujuj....
Postad 22 June 2011 - 16:45
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Länge sen jag var förbi vinyllangarn i Solna. Köpte denna
sanslösa blandning idag. I o m Dixie Chicken, så har jag dom tre bra
Little Feat albumen nu. (Rekommenderar verkligen deras Liveplatta  )
BAT försteget står å väntar på lite action!
BAT.jpg 182.66K
0 Antal nerladdningar
Postad 03 July 2011 - 15:16
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Har haft semester (utan någon musik med - annat än några skivor i mobilen). Kom hem och körde några skivor genom Squeezeboxen...och tyckte väl att det lät okej...som bakgrundsmusik i alla fall.
Idag så drog jag igång vinylen igen...  Just det ja, det var så här det skulle låta. Tryck i basgångarna (utan att spela alltför högt på volymen), mjuk och len diskant osv...
Hmm...funderar återigen på en bättre puppa eller ett trevligt rörförsteg...(vill få till digitalljudet också...).
Postad 07 July 2011 - 11:59
Unregisteredf8bd25e3
-
Unregisteredf8bd25e3
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Ok, dags för mitt första inlägg i vinyl-tråden efter ett tags läsande av denna tråd.Köpte en Rega RP1 för ett par dagar sedan men den fick vända tillbaka till säljaren i dag då tallriken vobblade en hel del (vilket gjorde att jag inte kunde ha rekommenderat tryck på PU då den slog i skivan när den vobblade (vid lättare PU tryck hoppade armen upp och ner pga vobblandet). Vad som orsakar vobblandet är troligtvis att det vid press/gjutning av tallriken sitter kvar små gradkanter på undersidans kontaktytor, jag gnuggade lite lätt med en nagel vilket gjorde att det minskade något, dock var det inget jag kunde acceptera. Jag har nu beställt en NAD C555i som var ett av de alternativ jag valde bort för den vita Rega’n … Vad jag kan förstå är C555i en Rega P2 som säljs under NADs namn och där med borde tex uppgraderingsremmen från Rega samt Michell Engineering klämma för Rega passa även denna skivspelare (japp, jag han beställa detta från UK innan jag packade upp RP1:an), stämmer det?
Postad 07 July 2011 - 12:51
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Det stämmer, Marklunda. = inga problem.
Postad 07 July 2011 - 13:53
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Ok, dags för mitt första inlägg i vinyl-tråden efter ett tags läsande av denna tråd.
Köpte en Rega RP1 för ett par dagar sedan men den fick vända tillbaka till säljaren i dag då tallriken vobblade en hel del (vilket gjorde att jag inte kunde ha rekommenderat tryck på PU då den slog i skivan när den vobblade (vid lättare PU tryck hoppade armen upp och ner pga vobblandet).
Vad som orsakar vobblandet är troligtvis att det vid press/gjutning av tallriken sitter kvar små gradkanter på undersidans kontaktytor, jag gnuggade lite lätt med en nagel vilket gjorde att det minskade något, dock var det inget jag kunde acceptera.
Jag har nu beställt en NAD C555i som var ett av de alternativ jag valde bort för den vita Rega’n …
Vad jag kan förstå är C555i en Rega P2 som säljs under NADs namn och där med borde tex uppgraderingsremmen från Rega samt Michell Engineering klämma för Rega passa även denna skivspelare (japp, jag han beställa detta från UK innan jag packade upp RP1:an), stämmer det?
Synd att Rega fortfarande brottas med kvalitén på ihopsättningen... Jag fick en dålig P5 förra sommaren (motor som svajade!) Detta löste Rega dock - fick en P7 till kanonpris i utbyte. Verkar som uppsvinget av vinylspelare, och därmed antalet beställda grammofoner inte riktagt klaras av deras monteringsstab. Hoppas det blir bättring då en felfri Rega är en grym apparat.
Redigerat av Jörgen A., 07 July 2011 - 14:43.
Postad 07 July 2011 - 16:03
Unregisteredf8bd25e3
-
Unregisteredf8bd25e3
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Det stämmer, Marklunda. = inga problem.
Tack!
Postad 13 July 2011 - 06:44
Unregisteredf8bd25e3
-
Unregisteredf8bd25e3
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Fick min NAD C555i i fredags (tog 23 timmar från beställning hos hifiklubben tills den fanns hos mitt postombud) och har nu spelat den några dagar. Alla delar var hela och raka efter uppackning, det enda ”missödet” var att tejpen som höll fast subplattern hade klibbat fast i plasten runt tallriken, blev lite förvånad när jag lyft upp tallriken och ser att subplatterns sitter fast under den =) … ingen skada skedd, gick väldigt lätt att glida ner den i sitt hål igen. Första intrycket jämfört med RP1 är att den känns mer gedigen i bygget, tonarmen känns rejälare, upphängning av motvikt mer användarvänlig och tallriken ger ett stabilare intryck enligt mig. Ljudet ska jag inte kommentera för mycket då RP1:an inte var i 100% skick men ett lyft ljudmässigt är det enligt mig. I måndags kom mitt paket från analogue seduction innehållande den vita drivremmen, Michell Engineering skivklämma, en lila filtmatta, Onzow Zerodust och en ny borste. Detta tillsammans har gett mer liv åt musiken och ska jag ge mig in på en kvalificerad gissning så är det skivklämman som ligger bakom det mesta av förbättringen. Inom en snar framtid kommer även PU:an att bytas ut, funderar lite på Rega Elys 2 (eller Exact), Ortofon 2m blue eller någon Goldring 2x00. Veckans stora fynd har annars varit The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, denna skiva ska få spela in min semester som börjar på fredag!
Postad 13 July 2011 - 07:55
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Beträffande uppgraderingen.Vad en skivpuck tillför är emellertid högst marginellt, det är mer estetiskt tilltalande snarare än välljudande. Jag har två stycken skivpuckar. I teorin skall de klämma fast skivan mot tallriken och därmed ge den mer massa, vilket skulle återspeglas på musikåtergivningen. Själv föredrar jag att spela skivor med pucken fastsatt, intalar mig själv hur basen blir aningen mer bestämd. Jag gav min bästa kompis en begagnad Rega P1:a. Vi spelade på den hemma hos honom med mitt HEED Riaa, och han menade att hela hans skivsamling fått nytt liv. Alla Regas spelare är förträffliga, och jag har lyssnat på allt från Rega P1 till P7. Med de tyngre spelarna får du ett annat fokus i musiken, och mer av korrekt timing. Jag kan rekommendera Goldring med Rega som jag själv kör, och vad som också rekommenderas av andra handlare. Vad som är viktigt att tänka på med Rega är deras placering. Dom strävar efter att ha lätta plintar i spelarna, men jag menar att det är också vad som gör dem känsliga för var de ställs. Håll spelaren en bra bit bort från varje högtalre, då kommer det låta bättre. Jag flyttade min från högra delen av bänken in mot mitten och det har hjälpt.
softpink.jpg 114.35K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 04 August 2011 - 23:17.
Postad 13 July 2011 - 09:40
ljudfantasten
-
ljudfantasten
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Har en fråga angående vinyl, har nyligen fastnat i vinyl träsket och köper när jag kommer över något vettigt på lopps mm. Men det saknas i princip alltid plast fickor till och förvara dom i vill ju även skydda fodralet, några tipps om vart jag kan köpa dessa plast fickor?
Redigerat av ljudfantasten, 13 July 2011 - 09:40.
Postad 13 July 2011 - 09:44
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Har en fråga angående vinyl, har nyligen fastnat i vinyl träsket och köper när jag kommer över något vettigt på lopps mm. Men det saknas i princip alltid plast fickor till och förvara dom i vill ju även skydda fodralet, några tipps om vart jag kan köpa dessa plast fickor?
Förslagsvis från Tyskland. Sapphire Records är mycket bra.
Postad 13 July 2011 - 09:45
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Oftast i butiker där det säljs vinylskivor. Men även på nätet på tex vinylbutiken.com
Postad 13 July 2011 - 09:48
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Oftast i butiker där det säljs vinylskivor. Men även på nätet på tex vinylbutiken.com
Funkar givetvis bra med Vinylbutiken.se och Svalander.se och även plastfickor.se. Priserna i Sverige är dock generellt mycket höga jämfört med tex Sapphire. De levererar dessutom till dörren.
Postad 13 July 2011 - 10:50
ljudfantasten
-
ljudfantasten
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Tack för tipsen, blir till och slänga iväg en order då
Postad 13 July 2011 - 13:16
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Har alltid beställt plastfickor till mina vinyler från Ginza!
Postad 13 July 2011 - 13:40
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Har alltid beställt plastfickor till mina vinyler från Ginza!
Funkar bra att handla i Svedala om man bara köper lite åt gången. Jag har dock 2 ggr beställt i mängd (500/400 plastficka + 500/400 polyline antistatic inner). I den mängden kan ingen i Sverige konkurrera med det pris och service du får från Sapphire. Har i snitt betalat SEK 1.40 per plastficka/innerpåse (frakt inräknat och givetvis kursberoende). Jag byter alltid till antistatiska innerpåsar på mina skivor. Sparar givetvis originalpåsen om den tillför något. Efter tvätt och ny innerpåse så har jag aldrig haft problem med statisk elektricitet.
Postad 13 July 2011 - 14:10
Arcane
-
Arcane
-
Användare
-
-
216 inlägg
Jag har egentligen aldrig förstått vitsen med att dagens vinylskivor nästan aldrig kommer i anti-statiska innerfickor. När man som konsument betalar ca. 1.50:- per styck borde det ju inte kosta företagen mycket mer än 50 öre per skiva att använda en sådan innerficka istället. På så vis skulle man dessutom slippa repor från det hårda skräppapper som oftast används idag. Att byta till anti-statiska innerfickor har hittills varit den bästa investering jag gjort i min skivsamling och jag kommer utan tvekan att fortsätta göra det.
Postad 13 July 2011 - 15:03
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Jag har egentligen aldrig förstått vitsen med att dagens vinylskivor nästan aldrig kommer i anti-statiska innerfickor. När man som konsument betalar ca. 1.50:- per styck borde det ju inte kosta företagen mycket mer än 50 öre per skiva att använda en sådan innerficka istället. På så vis skulle man dessutom slippa repor från det hårda skräppapper som oftast används idag. Att byta till anti-statiska innerfickor har hittills varit den bästa investering jag gjort i min skivsamling och jag kommer utan tvekan att fortsätta göra det.
Absolut. Bara ren och skär dumsnålhet av skivbolagen.
Redigerat av tomano58, 13 July 2011 - 15:04.
Postad 14 July 2011 - 17:25
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Ett slag för (riktig) vinyltvätt:
Köpte en begagnad vinyl, Melody Gardot, för några veckor sedan.
En nypress som lät huggorm. Sången distade i ren Karlsson style.
Tvättade upp den idag och den låter riktigt riktigt bra!
Att en nypress hamnade i begbacken så snabbt förstår jag nu. Men nu
kommer mitt råd:
Är Ni seriösa vinylbuffs: Köp en tvätt. Och nu tror väl Glidtassen att jag
trakasserar honom  : Nej, en Knosti räcker inte !
Närå Glidtasssen. Knostin är en bra manick. Men vi måste få bort driten
som är kvar i rillorna. En microfiberduk kankse?
VPI Tvättmaskinen jag har suger upp skiten. Till Er ekorrar som köper vinyl
i drivor: köp köp köp. Till Er andra: dela på en maskin!
Redigerat av Bongo_Mongo, 14 July 2011 - 17:30.
Postad 14 July 2011 - 18:21
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Ett slag för (riktig) vinyltvätt:
Köpte en begagnad vinyl, Melody Gardot, för några veckor sedan. En nypress som lät huggorm. Sången distade i ren Karlsson style. Tvättade upp den idag och den låter riktigt riktigt bra!
Att en nypress hamnade i begbacken så snabbt förstår jag nu. Men nu kommer mitt råd:
Är Ni seriösa vinylbuffs: Köp en tvätt. Och nu tror väl Glidtassen att jag trakasserar honom : Nej, en Knosti räcker inte !
Närå Glidtasssen. Knostin är en bra manick. Men vi måste få bort driten som är kvar i rillorna. En microfiberduk kankse?
VPI Tvättmaskinen jag har suger upp skiten. Till Er ekorrar som köper vinyl i drivor: köp köp köp. Till Er andra: dela på en maskin!
Marten center har rea av olika saker bl a en skivtvätt i lyxklassen. http://www.martencentre.se/produkter/
Redigerat av Kronkan, 14 July 2011 - 18:21.
Postad 14 July 2011 - 19:44
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Helt Enig med B-mongo her, rent av billig investering nær skivsaml växer och nålen blir kostbar. ex min pu har jag fått bekreftet ska kunna leva upp mot 4000h men då krevs ivf nogsam renlighet, anvender tvett-m zerodust och Lyra nål rengjøring før att hålla ev skit borta. Ett alt till tvett-m er ultra ljuds tvett byggs oftas själv och ska visst ge ett ennu bedre resultat ,ej prøvat lite mer mekk med tvett proceduren. En ljud kompis på Norsk avforum såg min vpi tvett och bestemde sig før att bygga en själv, kan säga att han er vidarekommen när det gäller att konstruera saker!!! se her sid 84-86 vad han knopat ihop. http://avforum.no/fo...javisst-84.html
Postad 14 July 2011 - 21:22
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Helt Enig med B-mongo her, rent av billig investering nær skivsaml växer och nålen blir kostbar. ex min pu har jag fått bekreftet ska kunna leva upp mot 4000h men då krevs ivf nogsam renlighet, anvender tvett-m zerodust och Lyra nål rengjøring før att hålla ev skit borta. Ett alt till tvett-m er ultra ljuds tvett byggs oftas själv och ska visst ge ett ennu bedre resultat ,ej prøvat lite mer mekk med tvett proceduren. En ljud kompis på Norsk avforum såg min vpi tvett och bestemde sig før att bygga en själv, kan säga att han er vidarekommen när det gäller att konstruera saker!!! se her sid 84-86 vad han knopat ihop. http://avforum.no/fo...javisst-84.html
Imponerande!
Postad 15 July 2011 - 06:40
ljudfantasten
-
ljudfantasten
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
hmm en sådan skulle man kanske bygga, har set att även om många av begagnade skivorna är repfria så är dom ändå smutsiga, hade man inte en liten kasserad mini damsugare som låg och skräpade?
Postad 15 July 2011 - 07:54
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Angående tvättar - Nej Bongo, jag tror inte att du trakasserar mig. Men det handlar också om prioriteringar, och om man är ute efter sätt att förgylla vardagen. Det finns det andra sätt att spendera några tusen där skillnaderna i livskvalitet blir mer synliga. Upplevelsen av att jämföra glassar som Piggelin med en Tip Top, överträffar förmodligen kicken efter att ha jämfört något så trivialt på skivtvättar. Om man känner att man inte kan leva utan en elektronisk skivtvätt, så köp en. Eller alternativt går det också att spendera pengarna på varmare breddgrader med familjen.
Redigerat av Glidtassen, 15 July 2011 - 07:55.
Postad 15 July 2011 - 11:37
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
SR: Herregud vilken händig fyr!!
Jag fick en släng av hybris igår igen. Men tvättmaskinen har
utfört underverk förr. Och förvånande nog för det mesta med
nypressar. Jag höll på att förstöra nålen med Massive Attacks senste
tex. Den såg ju så fin ut så jag körde den otvättad en kväll. Klibbig
massa byggdes upp på nålen som inte gick att få bort med gelkudden.
Huvva.
Och GT: Jag har gnällt för mkt på dig. Självklart ska man prioritera det man
tycker om. Själv ångrar jag idag att jag lagt ner för mkt på riggen. Jag sitter
ju i soffan och lyssnar på den mc jag skulle vilja ha. Skulle klara mig med betydligt
enklare anläggning. Men gjort är gjort...
Redigerat av Bongo_Mongo, 15 July 2011 - 11:44.
Postad 15 July 2011 - 12:26
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
SR: Herregud vilken händig fyr!!
Jag fick en släng av hybris igår igen. Men tvättmaskinen har utfört underverk förr. Och förvånande nog för det mesta med nypressar. Jag höll på att förstöra nålen med Massive Attacks senste tex. Den såg ju så fin ut så jag körde den otvättad en kväll. Klibbig massa byggdes upp på nålen som inte gick att få bort med gelkudden. Huvva. 
Och GT: Jag har gnällt för mkt på dig. Självklart ska man prioritera det man tycker om. Själv ångrar jag idag att jag lagt ner för mkt på riggen. Jag sitter ju i soffan och lyssnar på den mc jag skulle vilja ha. Skulle klara mig med betydligt enklare anläggning. Men gjort är gjort... Det gör ingenting - no offense taken.Jag insåg emellertid detsamma igår när jag lyssnade på ett par Dynaudio DM 2/6. De små stativarna hade räckt för ändamålet, och jag hade klarat mig med enklare förstärkare. Men vad jag menade var att, det gäller att behålla perspektiv på ens vardag och vad som är verkligt viktigt.
Postad 15 July 2011 - 19:31
Unregisteredf8bd25e3
-
Unregisteredf8bd25e3
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag behöver sprit, massor av sprit …Testade kjell&co's skivrengöringsvätska på några skivor i dag och har aldrig hört så mycket knaster på en skiva som nu … undrar vad denna vätska kan innehålla? Så vad ni än gör, undvik denna blandning. I morgon är det jag som går till samma säljare och köper mig en liter Isopropanol för att rengöra skivorna ytterligare en gång.
Postad 15 July 2011 - 23:55
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Jag behöver sprit, massor av sprit …
Testade kjell&co's skivrengöringsvätska på några skivor i dag och har aldrig hört så mycket knaster på en skiva som nu … undrar vad denna vätska kan innehålla?
Så vad ni än gör, undvik denna blandning.
I morgon är det jag som går till samma säljare och köper mig en liter Isopropanol för att rengöra skivorna ytterligare en gång.
Skivrengöringsvätska från Kjell? Har du ngt artikelnummer så man kan se vad det är för något? Isopropanolen (Teslanol) som Kjell säger fungerar utmärkt. Använder själv samma sort men köper betydligt billigare på nätet. Köpte 3 liter från Liontech och betalade 125:- per liter, frakt inräknad. Blanda så här: 3 DL isopropylalkohol Några droppar Yes diskmedel 7 DL destillerat vatten/sterilt vatten Jag tvättar upp till 15 skivor i samma bad (Knosti). Vätskan klarar att filtreras och återanvändas ganska många gånger. Dammtorka alltid skivan innan tvätt. Efter torkning så använd nya antistatiska innerpåsar i stället för originalpåsen som oftast är i papp.
Postad 16 July 2011 - 08:54
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Och GT: Jag har gnällt för mkt på dig. Självklart ska man prioritera det man tycker om. Själv ångrar jag idag att jag lagt ner för mkt på riggen. Jag sitter ju i soffan och lyssnar på den mc jag skulle vilja ha. Skulle klara mig med betydligt enklare anläggning. Men gjort är gjort...
knyt skorna ordentlig nu, før nu vinglar det igen!!! hobbis før två olika årstider
Postad 16 July 2011 - 09:37
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Köper du antistatpåsarna av tysken Tompa?
Postad 16 July 2011 - 11:24
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Köper du antistatpåsarna av tysken Tompa?
Ja
Postad 16 July 2011 - 14:39
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
knyt skorna ordentlig nu, før nu vinglar det igen!!! hobbis før två olika årstider 
Jag kör med Vans slip-on våfflor! No worries, riggen blir kvar. Det är ju kapital förtörelse att sälja. Men det är när jag och sitter å räknar på vad den kostat, som jag ser den där Victory Vegas hojen, som jag suktar efter....
Postad 16 July 2011 - 17:20
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Men det är när jag och sitter å räknar på vad den kostat, som jag ser den där Victory Vegas hojen, som jag suktar efter....
Livsfarligt att räkna på det sättet! Men om man kunde räkna ut hur många timmars lycka och välbefinnande riggen gett? Kanske skulle ekvationen se annorlunda ut då?
Postad 17 July 2011 - 11:00
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Faktum är att det rör sig om väldigt små skillnader för ofta stora summor. Jag har ett stort intresse för
Vinyl, men tror inte att det kommer hända mycket mer med kvalitén på ljudet även om jag uppgraderar. Säger detta
I relation till priser och rimliga belopp.
Redigerat av Glidtassen, 17 July 2011 - 11:01.
Postad 17 July 2011 - 12:08
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Trixet med vinyl är att ha en rejäl hög med plattor som låter bra.
Postad 17 July 2011 - 12:39
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Faktum är att det rör sig om väldigt små skillnader för ofta stora summor. Jag har ett stort intresse för Vinyl, men tror inte att det kommer hända mycket mer med kvalitén på ljudet även om jag uppgraderar. Säger detta I relation till priser och rimliga belopp.
Nån ångest för att spendarat på en anläggning har jag inte. Även mina grejer har kostat mer än det var tänkt då följande alltid händer mig när jag har provat fram en produkt, och skall slå till: I sista stund ändrar jag mig och köper modellen över den jag tänkt - det bara blir så. Detta tillvägagångsätt har hursomhelst gjort att jag nu (utan ångest) sitter med en anläggning som jag är riktigt nöjd med - om än lite dyrare än de modeller jag först bestämt mig för... Har nu efter flera år av uppgraderingar kommit till en punkt där jag i princip är så nöjd att jag inte letar nya grejer - ovanlig känsla! Bara att spela skivor, låter exakt som jag vill att de skall låta...
Postad 17 July 2011 - 13:05
ljudfantasten
-
ljudfantasten
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Jag behöver sprit, massor av sprit …
Testade kjell&co's skivrengöringsvätska på några skivor i dag och har aldrig hört så mycket knaster på en skiva som nu … undrar vad denna vätska kan innehålla?
Så vad ni än gör, undvik denna blandning.
I morgon är det jag som går till samma säljare och köper mig en liter Isopropanol för att rengöra skivorna ytterligare en gång.
Om jag har förstått det hela rett så blötläggs hela skivan, men hur gör ni då för att inte etiketten ska lösas upp?
Postad 17 July 2011 - 14:46
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Om jag har förstått det hela rett så blötläggs hela skivan, men hur gör ni då för att inte etiketten ska lösas upp?
Etiketten blötläggs inte.
Postad 17 July 2011 - 23:01
ljudfantasten
-
ljudfantasten
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Postad 18 July 2011 - 09:22
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Livsfarligt att räkna på det sättet! Men om man kunde räkna ut hur många timmars lycka och välbefinnande riggen gett? Kanske skulle ekvationen se annorlunda ut då? 
Den gav mig tinnitus i alla fall.  Vinylriggen gör jag mig aldrig av med. När man väl gått över den dyra tröskeln där, så finns det ingen väg tillbaka. Det är högtalare/förstärkare som är överdimensionerade för mina nuvarande behov.
Postad 18 July 2011 - 09:30
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Den gav mig tinnitus i alla fall. Vinylriggen gör jag mig aldrig av med. När man väl gått över den dyra tröskeln där, så finns det ingen väg tillbaka. Det är högtalare/förstärkare som är överdimensionerade för mina nuvarande behov.
Då får du sälja HT igen då
Postad 18 July 2011 - 09:37
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Då får du sälja HT igen då 
Får inget för dom. Dom funkar utmärkt på dagens volymer. Men det är synd att dom inte får chansen att visa vad dom verkligen kan...
Redigerat av Bongo_Mongo, 18 July 2011 - 09:38.
Postad 15 August 2011 - 20:01
Jonas Sandberg
-
Jonas Sandberg
-
Rookie
-
7 inlägg
Hjälp mig med min beslutsångest
Jag har idag en OMB 10 med sliten nål. Jag gillar karaktären på ljudet och det bästa för plånboken vore givetvis att bara köpa en ny nål... Men när man ändå måste shoppa så lockar ju uppgraderingsdjävulen. OM 20, 30 & 40 nålar passar ju på befintlig pickup. Någon med gott minne som minns hur skillnaden var på dessa när det begav sig?
Allra roligast och dyrast är självklart att köpa ny pickup, hur är Ortofons nya 2M-serie i jämförelse med OM? En Bronze lockar av inte helt rationella skäl...
Postad 16 August 2011 - 06:23
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det kan kanske vara ett alternativ att testa någonting helt nytt, det är alltid roligt.
Postad 16 August 2011 - 18:46
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Hjälp mig med min beslutsångest 
Jag har idag en OMB 10 med sliten nål. Jag gillar karaktären på ljudet och det bästa för plånboken vore givetvis att bara köpa en ny nål... Men när man ändå måste shoppa så lockar ju uppgraderingsdjävulen. OM 20, 30 & 40 nålar passar ju på befintlig pickup. Någon med gott minne som minns hur skillnaden var på dessa när det begav sig?
Allra roligast och dyrast är självklart att köpa ny pickup, hur är Ortofons nya 2M-serie i jämförelse med OM? En Bronze lockar av inte helt rationella skäl...
Har haft Både OM 10 / 20 På en av Duals budgetmodeller förr i tiden, Då tyckte jag OM 20 Blev ett lyft vid byte.
Redigerat av Sidelakebob, 16 August 2011 - 18:46.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|