*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer
3627 svar till detta ämne
Postad 18 september 2010 - 16:45
93turbo
-
93turbo
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Efter att ha läst igenom kommentarererna om Xtreamer Sidewinder så skall jag beställa en omgående! Billigast just nu verkar Inet vara (1399kr). Därför tänkte jag beställa en intern 2,5 disk därifrån också. Två som dök upp först på sidan:
http://www.inet.se/a...00-7200rpm-sata
http://www.inet.se/a...-b-5400rpm-sata
Det jag inte fattar om de går att använda till Xtreamern som bara verkar klara SATA? När jag söker på dessa hdd på andra sidor så står det ibland att de är SATA2, så jag vet inte om jag vågar beställa dom (ok jag erkänner, jag är fullständigt nollställd på begrepp som sata mm när det gäller hårddiskar :-))
OM de fungerar så behöver jag råd om vilken hastighet som passar bäst till Sidewinder, 5400 eller 7200?
Inga problem med SATA2 - diskar. De är bakåt kompatibla om Sidewinder inte stödjer SATA2. Hastigheten för att spela upp filmer har ingen betydelse. Det som man kan märka om man är känslig för det är att 5400 - diskar är lite tystare samt något svalare.
Postad 18 september 2010 - 17:31
Dizzie71
-
Dizzie71
-
Rookie
-
7 inlägg
Ok, tack för snabbt svar, då blir det 5400. Den skall alltså klara alla filmer oavsett hur "tunga" rip man kör med andra ord? En sista (kanske) löjlig fråga innan mitt köp dock. På alla bilder är Sidewinder stående, jag tar för givet att man kan låta den ligga ner utan att påverka den negativt som tex värmen m.m?
Postad 18 september 2010 - 19:02
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Ok, tack för snabbt svar, då blir det 5400.
Kolla storleken på de 2,5" hdd som 'rekommenderas', för det finns 2,5" som är för stora för att passa inuti, så att du kan jämföra storleken på den 2,5" du sen köper! På alla bilder är Sidewinder stående, jag tar för givet att man kan låta den ligga ner utan att påverka den negativt som tex värmen m.m?
Min ligger ned, och har alltid gjort, och jag har inte ens nån Sidewinder (som alltså bara är Galleren på sidorna, som leder bort värmen), utan originalet med fläkt, men jag kör utan luckan på, så den blir ändå inte varm trots att fläkten går på lägsta.
Postad 18 september 2010 - 20:16
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
TEST av Mediaspelare! http://mikrodatorn.i...2.1030/1.337502Xtreamer Sidewinder bäst, 85/100. OBServera att det finns länkar att klicka på, det är tio sidor: Sida 1 / 10 Föregående Nästa
Postad 20 september 2010 - 14:50
Arcani
-
Arcani
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej igen.
Jag fick inga tips senast så jag försöker igen.
Jag har ett litet problem med hdmi på min xtreamer. Jag får ingen kontakt med min Hannspree Vibe TV via hdmi. TVn fungerar fint ihop med datorn. Xtreamern fungerade fint ihop med en Sony Bravia TV som dessvärre har dött. Har även testat med olika hdmi-kompabilitetslägen i xtreamern.
Har såklart dubbelkollat inställningarna i xtreamern så att det går via hdmi och att TVn har hdmi som källa.
Nu kör jag vanlig rca men det vore ju fint med hd.
Tacksam för alla idéer på lösningar och lösa funderingar.
Postad 20 september 2010 - 16:25
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag får ingen kontakt med min Hannspree Vibe TV via hdmi. TVn fungerar fint ihop med datorn.
Har såklart dubbelkollat inställningarna i xtreamern så att det går via hdmi och att TVn har hdmi som källa.
Men i Xtreamers inställningar finns det ju en bunt med olika HDMI-settings, har du testat alla alternativen? Du måste antagligen starta om Xtreamern mellan olika settings, annars kanske det inte 'tar'. >> Settings > A/V > TV-System >> Settings > A/V > HDMI Compatibility Set >> Settings > A/V > HDMI Chroma Sub-sampling Set Du måste scrolla NED, de sista syns inte förrän då! Naturligtvis ska du också uppdatera till senaste Firmware, 2.4.1, för en del av de där inställningarna finns inte i tidigare.
Redigerat av anderswillhelmsson, 21 september 2010 - 08:14.
Postad 21 september 2010 - 08:35
menks13
-
menks13
-
Användare
-
-
132 inlägg
Kommer det fungera att titta på 3d bluray rippar på Xtreamer sidewinder i framtiden eller går det redan nu? Vet att den inte har hdmi 1.4 men det har inte ps3 heller men det fungerar snart efter en uppdatering. Nåt som kommer kanske?
Postad 21 september 2010 - 09:15
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
För att se 3D behöver du två Xtreamer, en för vänster kanal, en för höger. De måste synkas med hjälp av klockfrekvensen.
Postad 21 september 2010 - 09:46
andreas79skane
-
andreas79skane
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har köpt en Xtreamer SideWinder.
Uppdaterade till version 2.4.1
Är inte Xtreamer LIVE utvecklat ordentligt ? eller får någon annan igång det ?
Hur installerar man manuellt Xtreamer LIVE programmet ?
fast jag installerar står det ändå sen att det ej går.
Borde vara fler som har problem med detta väl?
Postad 21 september 2010 - 10:03
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Är inte Xtreamer LIVE utvecklat ordentligt ? eller får någon annan igång det ?
Live är ett ettt frivilligt projekt som görs av vanliga användare. LÄS mer om det i länken jag la in 18/9 kl. 21:16 överst på den här sidan ang. Testen av Mediaspelare. Sidan 8. http://mikrodatorn.i...eptember-2010/8De Tv-sändningar som listas i Live-menyn, är ju bara stationer som användarna kanske fått att funka från sitt hemland, dvs det är inte säkert att vi med svensk IP-adress kan se t ex franska sändningar. Hur installerar man manuellt Xtreamer LIVE programmet ? fast jag installerar står det ändå sen att det ej går.
Du måste ju ha en hårddisk, antingen intern 2,5" eller en USB, ansluten, annars har den ingen plats för en Swap-fil. Har du väl en hdd ansluten, så testa då att radera hela Scripts-mappen, och alla ev. Thunder*.* som finns där. Sen kör du alla uppdateringarna en efter en från Internet-menyn i Xtreamer.
Redigerat av anderswillhelmsson, 21 september 2010 - 10:11.
Postad 21 september 2010 - 10:11
andreas79skane
-
andreas79skane
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Live är ett ettt frivilligt projekt som görs av vanliga användare.
Du måste ju ha en hårddisk, antingen intern 2,5" eller en USB, ansluten, annars har den ingen plats för en Swap-fil.
Har du väl en hdd ansluten, så testa då att radera hela Scripts-mappen, och alla ev. Thunder*.* som finns där. Sen kör du alla uppdateringarna en efter en från Internet-menyn i Xtreamer.
Har provat med hjälp av USB-mine men när jag väl installerat det försvinner det direkt igen. Har dock köpt en Western Digital 2.5" 500 gb hårddisk jag skall sätta i sen, en intern, så tror du det kommer fungera då bättre ? Varför ska man radera scripts-mappen och thunder? trodde man behövde alla filerna. Hur lägger jag in Live-programmet i hårddisken man hämtar som en zip-fil - när man väl packat upp zipfilen (xlive.zip) eller liknande som man kan hitta på nätet ? Är medveten om att Live är ett projekt men det borde väl ändå fungera nu ? någon borde väl ha fått igång det ? Dessutom får jag inte heller igång JukeBox. Får ni andra igång allt utan problem om ni kör installationen av alla mjukvaror till version 2.4.1 ? och hur lyckades ni
Redigerat av andreas79skane, 21 september 2010 - 10:14.
Postad 21 september 2010 - 10:14
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
För några veckor sedan köpte jag en Xtreamer Sidewinder. Den motsvarar inte riktigt mina krav på att lira mina egna 1:1-blu-rays, så därför tänkte jag sälja den, då Teknikmagasinet inte har lite mer öppen returpolicy. Den har inte varit igång många timmar och alla kartonger och kvitto etc. finns kvar. Priset är öppet för diskussion, men skambud undanbedes.
Om jag trampar på någon öm tå med att lägga in denna post ber jag om ursäkt - det är absolut inte min avsikt.
Vad var det som inte fungerade bra med att spela upp blu-rays? Är mycket sugen på en Sidewinder men då gäller det att den fixar blu-ray på ett bra sätt.
Postad 21 september 2010 - 10:15
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Varför ska man radera scripts-mappen och thunder? trodde man behövde alla filerna.
Hur lägger jag in Live-programmet i hårddisken man hämtar som en zip-fil -
Suck, radera det som du inte själv lagt dit på USB-Minnet, så kan du ju köra alla uppdateringarna från Internet-menyn, och sen kanske få det att funka. Även LIVE finns ju att hämta automatiskt via Internet-menyn! Du ska alltså INTE lägga dit nåt manuellt överhuvudtaget! ============ Vad var det som inte fungerade bra med att spela upp blu-rays? Är mycket sugen på en Sidewinder men då gäller det att den fixar blu-ray på ett bra sätt.
Det finns numera tydligen två olika standarder för ljudet i en MKV, och den senaste standarden klarar ÄNNU inte 'normala' Tv med inbyggd Mediaspelare av, eller ens de flesta externa Mediaspelare av, att spela upp, utan då får man göra om MKV-filen först innan det funkar - finns nåt prg för detta. Men det kommer säkert en Mjukvaru-uppdatering så både Tv och Mediaspelare klarar av den nya MKV-standarden. Har stått rätt mycket om detta lite här o där runt i forumen här, så leta. Sannolikt här, och i Allmänna Datorfrågor och HTPC.
Redigerat av anderswillhelmsson, 21 september 2010 - 10:32.
Postad 21 september 2010 - 10:17
andreas79skane
-
andreas79skane
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Suck, radera det som du inte själv lagt dit på USB-Minnet, så kan du ju köra alla uppdateringarna från Internet-menyn, och sen kanske få det att funka.
Även LIVE finns ju att hämta automatiskt via Internet-menyn!
Du ska alltså INTE lägga dit nåt manuellt överhuvudtaget!
OK inte lätt att veta när man inte använt produkten förut. Vill installera allt från början sedan när jag installerat hårddisken jag köpt. Med hjälp av USB-minnet fungerar ingen uppdatering från internetmenyn, men detta skall utan problem fungerar från hårddisk sen ? Vet jag ställer korkade frågor kanske men skriver i tråden för jag behöver hjälp, inga frågor är fel anser jag. Tacksam för all hjälp man kan få. Jag vet att Live finns från internetmenyn, MEN den vill ju inte installeras.. det är just det som är problemet också.. just vid installationen hade jag dock USB- minnet installerat. Men tror ni det kommer fungera bra sedan när jag har hårddisken istället att köra från menyn alla uppdateringar ? annars vet jag inte hur jag skall lösa detta. Borde väl finnas fler som gjort detta. Frågan är bara vilken firmware man skall köra för att automatiskt kunna lägga in Xlive o.s.v ? och även jukeboxen för att få det att fungera.
Redigerat av andreas79skane, 21 september 2010 - 10:19.
Postad 21 september 2010 - 10:30
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Med hjälp av USB-minnet fungerar ingen uppdatering från internetmenyn, men detta skall utan problem fungerar från hårddisk sen ?
Jag har kört med ett 8Gb USB-minne, och allt fungerar. Jag kör nu med en 1Tb USB-hdd, och allt fungerar. Jag kan koppla ur 1Tb-hdd'n, och låta bara 8Gb USB-minnet sitta kvar, och allt fungerar. Jag vet att Live finns från internetmenyn, MEN den vill ju inte installeras.. det är just det som är problemet också.. just vid installationen hade jag dock USB-minnet installerat.
HAR du RADERAT ALLT, som jag sagt till dig, och SEN kört ALLA uppdateringarna en efter en ?? Hur stort är USB-minnet? Men tror ni det kommer fungera bra sedan när jag har hårddisken istället att köra från menyn alla uppdateringar ? annars vet jag inte hur jag skall lösa detta.
Hur ska då någon här kunna veta det ... Gör som jag säger, så kanske det löser sig. Frågan är bara vilken firmware man skall köra för att automatiskt kunna lägga in Xlive o.s.v ? och även jukeboxen för att få det att fungera.
Men föör faan; 2.4.1 ska du använda, dvs ANVÄND DEN INBYGGDA UPDATE'N!
Redigerat av anderswillhelmsson, 21 september 2010 - 10:39.
Postad 21 september 2010 - 10:32
andreas79skane
-
andreas79skane
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Japp det har jag gjort som du skrev ovan.
Jag installerade automatiskt via ett USB-stick på 4 GB,
så att version 2.4.1 av firmware fungerade.
Men Live vill inte installera sig automatiskt och inte
heller Jukeboxen.
Så fort jag satte i ett USB så gick det
inte att gå in i menyn Internet och Jukebox,
utan då fick jag ta ut USB-minnet igen,
något strular.. men inte ska den väl hänga
sig för det Xtreamern.
När jag provat en gång med att installera
via automatiska uppdateringen - ja då
startar allting om och sen står det
bara att Live inte är installerat och inte
heller radio och inte heller jukeboxen.
Precis som om det inte vill sparas!?
Redigerat av andreas79skane, 21 september 2010 - 10:35.
Postad 21 september 2010 - 10:37
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
(Sluta upp och sitt och tryck Enter efter ca. 50 tecken, låt istället orden själva hoppa ned på en ny rad när det behövs!) Men Live vill inte installera sig automatiskt och inte heller Jukeboxen.
VAD händer då? Använder du den inbyggda uppdateringen, och säger den typ att "Ny uppdatering, version siochså, vill du hämta nu?" när du klickat på t ex uppdateringen till Jukeboxen? Och när den är hämtad, erbjuder den sig då att installera det du just hämtat? Och har du RADERAT ALLT (Speciellt SCRIPTS mappen!) INNAN du försöker hämta och installera, annars tror den ju att du redan har senaste versionen? Men ta bort ALLT, dvs SCRIPTS, THUNDER*.*, USER_FONT och MyRadio. SEN kör du uppdateringarna live.
Redigerat av anderswillhelmsson, 21 september 2010 - 10:42.
Postad 21 september 2010 - 10:41
andreas79skane
-
andreas79skane
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har raderar precis allt.
Ja den erbjuder sig att uppdatera och den gör det (trodde jag)
och därefter när jag startat om Xtreamer så visar den
i Internetmenyn: "inte installerat"
Ja den visar och installerat allt MEN efter omstart
är det väck igen (inte installerat).
Japp använder den inbygga uppdateringen.
Redigerat av andreas79skane, 21 september 2010 - 10:44.
Postad 21 september 2010 - 10:48
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
(Sluta upp och sitt och tryck Enter efter ca. 50 tecken, låt istället orden själva hoppa ned på en ny rad när det behövs!) Ja den visar och installerat allt MEN efter omstart är det väck igen (inte installerat).
Öppna din webbläsare och skriv: \\myxtreamer\Xtreamer tryck sen Enter. Då poppar ett nytt fönster upp, och där kan du se adressen din Xtreamer har. Slutar adressen på ... sda1 så har du USB-minnet i rätt USB-uttag på själva Xtreamern. Slutar adressen på ... sdb1 så har du USB-minnet i FEL USB-uttag på själva Xtreamern. ( Det stod iofs nånstans om att det sen 2.4.1 skulle fungera med vilken som, men men, man vet aldrig ... ) Sen KAN det ju också råka vara som så att ditt USB-minne inte är helt kompatibelt, sånt har hänt förr, och har inget med just Xtreamern att göra, så testa även med ett annat USB-minne.
Redigerat av anderswillhelmsson, 21 september 2010 - 11:01.
Postad 21 september 2010 - 16:34
Flebaz
-
Flebaz
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tjenare.
Tänkte höra med några av er vad ni kommer upp i för hastighet när ni flyttar filer mellan er dator och Xtreamer.
Jag har själv ett 1000 Mbit nätkort och en vanlig R45 kabel och ligger oftast runt 26-29 mbit / sec.
Använder mig av ett FTP program.
Vad brukar ni ligga på?
Postad 21 september 2010 - 17:23
DrDetroit
-
DrDetroit
-
Rookie
-
3 inlägg
Vad var det som inte fungerade bra med att spela upp blu-rays? Är mycket sugen på en Sidewinder men då gäller det att den fixar blu-ray på ett bra sätt.
Jag har växlat mellan SMB och NFS från min hemmasnickrade NAS och jag får bara inte till det ordentligt. Oavsett val av nätverksfilsystem borde cachningen på enheten ombesörja detta. Sen vet jag inte om det är hårdvarumässigt att den inte klarar av någon kombination av full HD, hög bitrate och H264 / VC-1. Att köra med någon inbyggd disk är inte ett alternativ för mig och jag har slut på ork att testa mer.
Postad 22 september 2010 - 07:29
etton
-
etton
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har problem med Jukeboxen. Jag får inga omslag till filmerna. Hade samma fel i förra firmwaren (2.3.2) och har vid flera tillfällen installerat om jukeboxen. Mina filmer ligger på en WHS server och jag har ett USB minne i Xtreamern på 2GB. Har haft en del strul med att scanna filmerna och måste ibland ta ut USB minnet och sätta tillbaks det för att jukeboxen ska hitta några filmer. Jag har försökt att lägga till bilder manuellt men det läggs inte in några bilder. Någon som har ett tips.
Postad 22 september 2010 - 07:34
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Tjenare.
Tänkte höra med några av er vad ni kommer upp i för hastighet när ni flyttar filer mellan er dator och Xtreamer. Jag har själv ett 1000 Mbit nätkort och en vanlig R45 kabel och ligger oftast runt 26-29 mbit / sec. Använder mig av ett FTP program.
Vad brukar ni ligga på?
Vilket FTP program använder du ?
Postad 22 september 2010 - 07:48
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Har problem med Jukeboxen. Jag får inga omslag till filmerna.
Hittar den själva filmerna, dvs är namnen på det den ev. hittar, korrekt? Vilket FTP program använder du ?
Varför ska man alls använda FTP-prg för att flytta filer? Det är ju bara att anropa sin Xtreamer med \\myxtreamer\Xtreamer (skapa en Genväg på Skrivbordet!) i Internet Explorer, så poppar ett nytt Utforskar-fönster upp, med enheterna som är anslutna, t ex \\myxtreamer\Xtreamer\sda1 (skapa en Genväg på Skrivbordet!) och \\myxtreamer\Xtreamer\sdb1 (skapa en Genväg på Skrivbordet!), där man sen kan kopiera på vanligt sätt mellan enheterna. Om man håller på mycket, kan man ju dela ut de där SDA1 och SDB1 som Nätverksenheter i Utforskaren, dvs tilldela dem en egen enhetsbokstav. >>Utforskaren>Verktyg>Map Network Drive> och där skriva in just \\myxtreamer\Xtreamer\sda1 och sen ge den t ex W som enhetsbokstav.
Redigerat av anderswillhelmsson, 22 september 2010 - 07:50.
Postad 22 september 2010 - 07:52
jabba67
-
jabba67
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har alltid uppdaterat efter detta
1. Ladda ner den komprimerade filen och packa upp den med exempelvis programmet WinRAR
2. Kopiera filen *.XTR till ett USB minne och anslut det till USB-porten på Xtreamer
3. Starta Xtreamer och välj 'Inställningar' i menyn och därefter 'System' -> 'Systemuppdatering'
4. Välj att uppgradera från USB och leta dig fram till rätt fil på USB-minnet
5. Efter att uppgraderingsprocessen är klar, välj 'Inställningar' > 'System' > 'Återställ standard'
6.
7. Stänga av, bryt strömmen och starta om Klart
Jag har aldrig någonsin haft problem med något
NU kommer min fråga.
Fungerar live uppdateringen som den ska eller bör man uppdatera som ovan?
/Jan
Postad 22 september 2010 - 08:08
Ossian
-
Ossian
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har alltid uppdaterat efter detta 1. Ladda ner den komprimerade filen och packa upp den med exempelvis programmet WinRAR 2. Kopiera filen *.XTR till ett USB minne och anslut det till USB-porten på Xtreamer 3. Starta Xtreamer och välj 'Inställningar' i menyn och därefter 'System' -> 'Systemuppdatering' 4. Välj att uppgradera från USB och leta dig fram till rätt fil på USB-minnet 5. Efter att uppgraderingsprocessen är klar, välj 'Inställningar' > 'System' > 'Återställ standard' 6. 7. Stänga av, bryt strömmen och starta om Klart
Jag har aldrig någonsin haft problem med något NU kommer min fråga. Fungerar live uppdateringen som den ska eller bör man uppdatera som ovan? /Jan
Har kört samma metod som du beskriver vid tidigare uppdateringarna. Den senaste gjorde jag m.h.a. live upgrade. Det fungerade utan problem. /oLLE
Postad 22 september 2010 - 08:20
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Haha låter som en bra produkt, Xskiter borde den kanske heta 
Nej grabbar släng skiten och skaffa en Mac Mini med Plex 9 istället så kan ni också streama alla MKV filmer till iPhone och iPad´s vart än ni befinner er.
Ladda ner omslag och scanna haha, trodde allt sådant gjordes automatiskt i dessa tider, klart man är lite bortskämd när allt bara fungerar
Ps. har haft Xtreamer, DuneHD, Popcorn och alla har en sak gemensamt, totalt värdelösa!
Postad 22 september 2010 - 08:49
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Ps. har haft Xtreamer, DuneHD, Popcorn och alla har en sak gemensamt, totalt värdelösa!
Att du inte ger dig. Ditt budskap har redan gått fram, klart och tydligt. Jag uppskattar också flexibiliteten och kraftfullheten i en datorbaserad lösning och kör så i biorummet, men i vardagsrummet där jag inte tittar så ofta har jag en "media extender". Det ena utesluter inte det andra.
Postad 22 september 2010 - 08:54
andreas79skane
-
andreas79skane
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har nu monterat min Western Digital 2.5" interna hårddisk på 500 gb som jag köpte,
precis ALLT med installationen av version 2.4.1 och live-uppdateringen och precis
ALLT fungerar utmärkt, inget hänger sig och alla inställningar sparas.
Är verkligen nöjd med köpet av Xtreamern och hårddisken, allt fungerar klockrent.
Nu längtar jag bara efter version 3.0 av Firmware med trevliga nyheter.
Postad 22 september 2010 - 09:18
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Att du inte ger dig. Ditt budskap har redan gått fram, klart och tydligt.
Jag uppskattar också flexibiliteten och kraftfullheten i en datorbaserad lösning och kör så i biorummet, men i vardagsrummet där jag inte tittar så ofta har jag en "media extender". Det ena utesluter inte det andra.
Postad 22 september 2010 - 10:45
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Varför ska man alls använda FTP-prg för att flytta filer?
Det är ju bara att anropa sin Xtreamer med \\myxtreamer\Xtreamer (skapa en Genväg på Skrivbordet!) i Internet Explorer, så poppar ett nytt Utforskar-fönster upp, med enheterna som är anslutna, t ex \\myxtreamer\Xtreamer\sda1 (skapa en Genväg på Skrivbordet!) och \\myxtreamer\Xtreamer\sdb1 (skapa en Genväg på Skrivbordet!), där man sen kan kopiera på vanligt sätt mellan enheterna.
Om man håller på mycket, kan man ju dela ut de där SDA1 och SDB1 som Nätverksenheter i Utforskaren, dvs tilldela dem en egen enhetsbokstav.
>>Utforskaren>Verktyg>Map Network Drive> och där skriva in just \\myxtreamer\Xtreamer\sda1 och sen ge den t ex W som enhetsbokstav.
Därför att i Windows så finns det en begränsning på hur snabbt du kan överföra filer i nätverk. Med FTP program så kan du komma upp i högre hastigheter, såg en fransman i Xtreamer forumet som skickade filer med 95 Mb/s. Du får vara glad ifall du kommer upp i 4-5 Mb/s med Windows. I mitt fall som kör trådlöst på hela media anläggningen och har datorn en våning upp så skulle ett FTP program funka utmärkt. Haha låter som en bra produkt, Xskiter borde den kanske heta  Nej grabbar släng skiten och skaffa en Mac Mini med Plex 9 istället så kan ni också streama alla MKV filmer till iPhone och iPad´s vart än ni befinner er. Ladda ner omslag och scanna haha, trodde allt sådant gjordes automatiskt i dessa tider, klart man är lite bortskämd när allt bara fungerar 
Du tror inte det beror på "skit" bakom mediaspelarna i ditt fall ? Kör med Xtreamern för tillfället och den gör sitt jobb med Jukebox för filmtittande ( inga problem ).
Postad 22 september 2010 - 11:21
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Du tror inte det beror på "skit" bakom mediaspelarna i ditt fall ? Kör med Xtreamern för tillfället och den gör sitt jobb med Jukebox för filmtittande ( inga problem ).
För mig låter det mer som att du är en amatör med noll krav
Postad 22 september 2010 - 11:34
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Postad 22 september 2010 - 13:18
Unregistered3b7f3b8e
-
Unregistered3b7f3b8e
-
Beroende
-
-
1 169 inlägg
Därför att i Windows så finns det en begränsning på hur snabbt du kan överföra filer i nätverk. Med FTP program så kan du komma upp i högre hastigheter, såg en fransman i Xtreamer forumet som skickade filer med 95 Mb/s. Du får vara glad ifall du kommer upp i 4-5 Mb/s med Windows. I mitt fall som kör trådlöst på hela media anläggningen och har datorn en våning upp så skulle ett FTP program funka utmärkt.
Du får nog byta ut ordet "Windows" till Samba alt. SMB/CIFS... Dock en följdfråga: Varför i h-lvete föra över något ö.h.t.? Vet du varför tillverkaren kallar maskinen "Xtreamer" och inte "Xtransfer"? Du tror inte det beror på "skit" bakom mediaspelarna i ditt fall ? 
+1
Postad 22 september 2010 - 14:10
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
För mig låter det mer som att du är en amatör med noll krav 
Det låter väll mer som du inte klarar av ifall det behöver tweakas med mediaspelarna isåfall. Men jag är glad att du har hittat något som passar dig men att du ändå har tid och hänger i denna tråd och delar med dig av din "stora" kunskap är vi mycket glada över. Det vore ganska roligt ifall du kunde lägga upp ett galleri på dina saker och inte bara prata "att detta har jag eller har haft". Dock en följdfråga: Varför i h-lvete föra över något ö.h.t.? Vet du varför tillverkaren kallar maskinen "Xtreamer" och inte "Xtransfer"?
+1
Hatar att flytta de externa HDD och jag kommer även åt den interna hdd via nätverket. Allt jag spelar upp gör jag från mina hdd inte "streaming" från något nätverk/Nas.
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 22 september 2010 - 14:11.
Postad 22 september 2010 - 15:32
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
---
Redigerat av motif, 23 september 2010 - 06:43.
Postad 22 september 2010 - 17:05
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Jag gillar att tweaka men inte för sakens skull, att göra det varje gång en ny film läggs in är inte ens kul! Nu känner jag mig mobbad och utstött på forumet så nu tycker jag vi tar ett glas öl och respekterar varandras val 
Japp fredspipa och öl, shyssta grejer.
Postad 22 september 2010 - 20:32
etton
-
etton
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hittar den själva filmerna, dvs är namnen på det den ev. hittar, korrekt?
Jukeboxen hittar rätt namn på de flesta filmerna. Editera filminformation går bra men inte att lägga till något omslag.
Postad 22 september 2010 - 21:50
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jukeboxen hittar rätt namn på de flesta filmerna. Editera filminformation går bra men inte att lägga till något omslag.
Gör du själva skanningen i din Xtreamer eller via Web Interface?
Postad 23 september 2010 - 06:39
etton
-
etton
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Gör du själva skanningen i din Xtreamer eller via Web Interface?
Jag scannar via Xtreamern först. Sen går jag in via webinterfacet och försöker lägga till bilder. Har även provat scanna via webinterfacet med samma resultat.
Postad 23 september 2010 - 10:44
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Jag scannar via Xtreamern först. Sen går jag in via webinterfacet och försöker lägga till bilder. Har även provat scanna via webinterfacet med samma resultat.
När du gör det från webinterfacet försöker du då ladda upp bilden från din dator eller länkar du till en hemsida?
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 23 september 2010 - 10:45.
Postad 23 september 2010 - 12:46
darkly
-
darkly
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag har en popcorn hour a110 idag och vill ha ett interface med omslag, länkar osv filminfo men orkar inte med hela långa proceduren som installering av YAMJ innebär. Funderar alltså på att köpa denna, är det tok-enkelt att få till omslag osv från nätverket därhemma (ej inbyggd hdd i mediaboxen alltså) ?
Postad 23 september 2010 - 14:12
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Funderar alltså på att köpa denna, är det tok-enkelt att få till omslag osv från nätverket därhemma (ej inbyggd hdd i mediaboxen alltså) ?
Kör med två externa USB-HDD endast och WiFi. Var ingen konst att starta eller få in omslag på filmerna, allt gick automatiskt. Viss handpåläggning behövs säkert om man har udda filmer. Jag tyckte bara att det var asdrugt att ha ett omslagsbibliotek att bläddra i. Mycket enklare att scrolla ner i en vanlig lista, men det kanske bara är jag...
Postad 23 september 2010 - 14:45
etton
-
etton
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
När du gör det från webinterfacet försöker du då ladda upp bilden från din dator eller länkar du till en hemsida?
Laddar upp den från min dator.
Postad 23 september 2010 - 19:20
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Laddar upp den från min dator.
Du har inte glömt att trycka på spara ? Pröva annars att installera om Jukeboxen ( finns version 1.50 ) ute nu. Angående hastighet på trådlösa nätverket, använder numera FTP program för överflyttning av filmer med bra hastighet ( eller vad sägs ). Använder mig av D-Link DIR-855 Router och D-Link DAP-1522 som Accespunkt.
IMG_0481.JPG 118,45K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 24 september 2010 - 13:53.
Postad 24 september 2010 - 06:44
etton
-
etton
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Du har inte glömt att trycka på spara ? Pröva annars att installera om Jukeboxen ( finns version 1.50 ) ute nu.
Jag har tryckt på spara  . Har provat med version 1.49 och kör nu med 1.50 med samma fel. Har provat installera om de respektive version flera gånger men får samma fel. Kan det vara att Jukeboxen ligger på ett USB minne som strular?
Postad 24 september 2010 - 09:25
Unregistered6bc2a4a7
-
Unregistered6bc2a4a7
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Klarar den passiva kylningen (sidewinder) av att köra med intern hårddisk eller måste man köra med fläkten?
Postad 24 september 2010 - 09:33
xrs99
-
xrs99
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Klarar den passiva kylningen (sidewinder) av att köra med intern hårddisk eller måste man köra med fläkten?
Jag har den modellen som levereras med Sidewindern monterad från fabrik och den verkar inte ens ha någon fläkt monterad så det måste funka.
Postad 24 september 2010 - 10:37
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Du behöver inte köra med fläkten. Jag har sidewindern o en intern HD utan någon fläkt påslagen.
Postad 24 september 2010 - 13:26
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Angående hastighet på trådlösa nätverket, använder numera FTP program för överflyttning av filmer med bra hastighet ( eller vad sägs ).
Vad använder du för (gratis?) FTP-prg? Jag testade med CoffeCupFreeFTP och FileZillaFTP, men det gack ju bara i runt max 5-6Mbs resp. 18Mbs, alltså inget bra alls. Men man kanske måste öppna en massa portar i sin Router? Finns det ingen färdig instruktion att läsa nånstans för att sätta upp FTP på Xtreamer?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|