Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 July 2010 - 14:21

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
trodde du var murare och inte golvläggare.......så du grundmåla inte rören som ja förstod på dig och sedan hade du på matt limmet direkt på nålfilten och sedan rulla upp detta stramt på röret och lät de torka.

Han sa att pappen i röret skulle suga massa lim och därför skulle man grunda de först för att inte skulle lossna från pappröret.

Men ska fortsätta jaga lite mer saker till veckan......gick inte så bra idag.......fick enbart tag på grundfärgen till själva bygget och nålfilt svart tog dom 145 kr kvadraten för på bygghandeln som hade detta och mattaffären var stängd på helgen pga av sommartider och balkongmatta utan nabbar hade dom inte.

rusta hade enbart 120*200 cm och då måste ja skarva denna på 120 cm höjd eller nånstans efter diametern och de känns inte akuellt.......så hifibutiken som hade högtalarmatta för 98 kr kvadratmetern är alltså billigare en nålfilt från bygghandeln.

Men ska kolla golvföretagen till veckan och se vad dom har för priser.

Men hur ställer du in på fräsen så att du får 596 diameter på yttermåttet om man vill fräsa till innerskivorna i röret då ??

Postad 31 July 2010 - 19:54

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
Ytterligare en fråga......finns en massa trälim som de står puuulima på finska tror ja att det är.

Men sedan finns de en dyrare variant som de står Polyuretanlim som detta på clas ohlson

http://www.clasohlso...px?id=136452807

Är de detta dom flesta använder 300 ml 99 kr på clas ohlson och räcker detta för att fästa skivorna mot pappröret och limma fast porten i skivorna och staget i mitten ??

Vad för flaska använde du bakermann och vad hittade du detta och mängd ??

Postad 31 July 2010 - 20:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

1. trodde du var murare och inte golvläggare.......så du grundmåla inte rören som ja förstod på dig och sedan hade du på matt limmet direkt på nålfilten och sedan rulla upp detta stramt på röret och lät de torka.

2. Han sa att pappen i röret skulle suga massa lim och därför skulle man grunda de först för att inte skulle lossna från pappröret.

3. Men hur ställer du in på fräsen så att du får 596 diameter på yttermåttet om man vill fräsa till innerskivorna i röret då ??

4. Ytterligare en fråga......finns en massa trälim som de står puuulima på finska tror ja att det är.

5. Men sedan finns de en dyrare variant som de står Polyuretanlim som detta på clas ohlson

http://www.clasohlso...px?id=136452807

6. Är de detta dom flesta använder 300 ml 99 kr på clas ohlson och räcker detta för att fästa skivorna mot pappröret och limma fast porten i skivorna och staget i mitten ??

1. Plattsättare fast murare i botten. Idag är det många av tätskiktsleverantörerna som använder mattlim till att sätta upp tätfolien. Vad sätter man folien på ? Gips. Vad är det på gipset ? Papper. Vad är rören gjorda av ? :)

2. Nope. Det behövs inte. Vill du ha ruskigt gott om tid på dej, och riskera att få stå där och hålla fast skarven i en halvtimme kan du dra en vanlig primer innan..

3. Du får ju med en jigg. Det är ju bara att göra ett centrummärke och måtta. Eftersom alla dina bitar är 607x607 gör du ett diagonalt kryss över bitarna. I mitten av krysset är centrum. Sen måttar du bara in halva diametern och låser jiggen. På så sätt kan du behålla samma inställning till samtliga bitar.

4. Puulima betyder trälim på finska. Det kan du ha mellan dom olika lagrena mdf.

5. Det kan du ha till att limma fast mdf:en inuti röret med. Det fyller bra.

6. Casco är ett bra märke, och den flaskan räcker. Ha en vanlig blomspruta med vatten som du sprayar på lite lätt på dom ytorna du ska limma. Polyuretan reagerar med vatten. Med bara luftfuktigheten blir det inte lika starkt, och sväller inte lika mycket.

Postad 01 August 2010 - 17:27

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
Har en ferm fräs som ja köpt idag och läst igenom instruktionsboken nyss för att försöka bli lite klokare.

Är de mitten punkten bak på jiggen man ska använda som styrpunkt och sätta en skruv under ifrån på centrum på skivan och vända jiggen upp och ner för att de inte ska bli nivå skillnand eller hur fäster man den i centrum hålet man ska till och göra och vad ska man använda ??

läste också att man ska räkna bort de jiggen tar i fräsmåttet när man måtta upp diametern man är ute efter och hur tänker man här ???

står inget förklarat i instruktionsboken hur man ska tänka i detta läge utan står enbart att man ska använda detta om man har rak kant och ska fräs till kanterna tex.

Bifogad fil  hand_verfr_s.JPG   2.21MB   1 Antal nerladdningar

Postad 04 August 2010 - 14:49

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
fick sluta lite tidigare från jobbet idag......så då har ja passat på att provfräsa lite granna och gjort en mall och fått till 596 i diametern för innerskivan.

Men ena sidan är 596-597 och den andra är 592 och när ja försöker att få dit mallen så passar den inte riktigt.

måste ja minska ner måttet eller ska de gå ändå ???

bilden är på en spillskiva som ja gjort en mall och provskiva av.

Bifogad fil  mall_innerskiva.JPG   2.28MB   1 Antal nerladdningar

Postad 04 August 2010 - 16:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Kör du med fräsen ska diametern bli exakt lika stor runt om...
Den ska tvingas ner i röret.. Då blir det tätt och bra.. :)

Postad 04 August 2010 - 16:39

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
är rörets innerdiameter ja pratar om......på provskivan är diametern lika stor så klart.

testa att minska ner diametern på mallen till 595 mm och då gick den in på ena sidan ganska lätt och på andra sidan helt omöjligt som de känndes som.

Kändes som att de kanske skulle bli aldeles för lätt på ena sidan.....men tänkte själv limma ihop alla tre skivorna på en gång för att underlätta arbetet och sedan ner i gjutröret på ovan sidan och på under sidan bygga ihop bottenplatten med rör och element fäst i alla tre skivor ihoplimmade och sedan lyft på röret med pu lim så klart.

men dämpningen ska så klart in i röret först och staget för gjutröret.

Hur hade du gjort med diametern bakermann gått tillbaka till 596 eller användt 595 mm med min planering på ihop byggnad ???

Postad 04 August 2010 - 16:43

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Om den passar i ena "ändan" på röret så är det ju bara att trycka in den där och sen pressa den genom röret tills dess att den är på andra sidan? :)

Postad 04 August 2010 - 16:47

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
jo de gör de.....tackar för tipset.

Postad 04 August 2010 - 19:08

SHURE
  • SHURE
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Wow, över 2000 inlägg.. kanske jag ska visa mina basrör jag byggde förra sommaren :)

Bifogad fil  108.JPG   3.65MB   0 Antal nerladdningar
Ingen vidare bild men den var allt jag hade för tillfället.

Basarna är två stycken Dayton Reference 12" och är avstämda runt 19hz i 135L låda, byggda av 400mm avloppsrör :)

Postad 04 August 2010 - 19:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Kändes som att de kanske skulle bli aldeles för lätt på ena sidan.....men tänkte själv limma ihop alla tre skivorna på en gång för att underlätta arbetet och sedan ner i gjutröret på ovan sidan och på under sidan bygga ihop bottenplatten med rör och element fäst i alla tre skivor ihoplimmade och sedan lyft på röret med pu lim så klart.

NEJ FÖR FAN !!! :) DÅ kommer du ALDRIG att få i dom !!!

Postad 04 August 2010 - 20:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Har ni sett Ong Bak 2?
Ettan var klart underhållande, iaf när man vill ha enkel och rå action alá kungfu :)

Tänkte kika på den nu när programmet på 5an är klart (Förlossnings program, och vi skall snart ha en lillkotte till. Har gått över tiden en dag nu :D )

Postad 04 August 2010 - 20:45

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
Nu är dom 5 innerskivorna klara......valde 595 mm då de passade exakt i innermåttet på detta och kom in röret då.

Kan säga att dammet var enormt finkorning och spred sig i hela köket där ja fräste dessa.....bor i lägenhet och funderar på att ta ut bordet och fräsa ute nästa gång och med skarvsladd........för blev en del jobb med städningen efter kan ja säga.

Bifogad fil  innerskivorna.JPG   2.41MB   1 Antal nerladdningar

Postad 04 August 2010 - 20:51

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Kör för FEN inte upp det finkorniga med dammsugaren vad du än gör, dammet är såpass fint så att det går förbi påsen och in i motorn, kan bara sluta i en dammsugarbrand!!

Postad 04 August 2010 - 20:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Har ni sett Ong Bak 2?
Ettan var klart underhållande, iaf när man vill ha enkel och rå action alá kungfu :)

Tänkte kika på den nu när programmet på 5an är klart (Förlossnings program, och vi skall snart ha en lillkotte till. Har gått över tiden en dag nu :D )

Nej, men ettan var ju riktigt bra. :(

Nu är dom 5 innerskivorna klara......valde 595 mm då de passade exakt i innermåttet på detta och kom in röret då.

Kan säga att dammet var enormt finkorning och spred sig i hela köket där ja fräste dessa.....bor i lägenhet och funderar på att ta ut bordet och fräsa ute nästa gång och med skarvsladd........för blev en del jobb med städningen efter kan ja säga.

Bifogad fil  innerskivorna.JPG   2.41MB   1 Antal nerladdningar

Ser bra ut. Måtta nu ut och montera en i taget med PU mot röret och vanligt trälim mellan mdf:en.

Postad 04 August 2010 - 20:54

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
oki såg ditt inlägg nu bakermann och får skippa min tanke på detta då.

Vill så klart få in skivorna i röret och så tajt som möjligt och kan säga att de blev perfekt tajt på 595 mm i diameter och hoppas trycka skivorna från den lätta sidan ner genom hela röret och lär sitta enormt tajt och hårt sedan.

Postad 04 August 2010 - 22:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

oki såg ditt inlägg nu bakermann och får skippa min tanke på detta då.

Vill så klart få in skivorna i röret och så tajt som möjligt och kan säga att de blev perfekt tajt på 595 mm i diameter och hoppas trycka skivorna från den lätta sidan ner genom hela röret och lär sitta enormt tajt och hårt sedan.

Trycka både topp och botten från ett och samma håll !!? :)
Är inte ditt rör också 150 cm ?? Hur ska du kunna limma dom då ??

Postad 04 August 2010 - 22:43

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Ong Bak 2 rekommenderas för den som vill ha supervålds kung fu :) Fick ha rätt så lågt, men det fanns allt lite LFE i denna rullen, inga så det ger utslag på richterskalan, men lite iaf :D

Postad 05 August 2010 - 04:56

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
mitt rör är 181 cm långt som kropp så de är högre.

Postad 06 August 2010 - 14:01

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Hepp nu är det nog dags att hänga på mitt Nad 218 på SL3:orna Onkyon vill inte vara med på -5 med låten
Xerox & Illumination - 3D

Postad 06 August 2010 - 15:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hepp nu är det nog dags att hänga på mitt Nad 218 på SL3:orna Onkyon vill inte vara med på -5 med låten
Xerox & Illumination - 3D

Jaha... Den låten... Är det på första eller tredje plattan...?

Postad 06 August 2010 - 15:56

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Temorary insanity skall plattan heta, gott om snärtig bas i den och det gillade inte förstärkaren på den volumen.
KLICK sa det och så blev den svart, tur att det finns lite skyddskretsar :(

Postad 06 August 2010 - 21:03

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Kör för FEN inte upp det finkorniga med dammsugaren vad du än gör, dammet är såpass fint så att det går förbi påsen och in i motorn, kan bara sluta i en dammsugarbrand!!

:(

Postad 07 August 2010 - 12:01

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
nu har första raka stålet gett upp så fick upp på jula och köpa ett nytt stål.......men för 20 kr kan man inte räkna med att de ska räcka hur länge som helst......7 mdf bitar på båda sidorna och en massa mall sågande så räckte ett antal timmar iallfall.

tar en paus då ja fräst till alla yttermått och ska fräsa till en avrundning för botten plattan och vet inte om ja vågar göra de på botten och tak beroende på hur mkt de tar av diametern och lär märka de på den skivan hur diametern blir.

lär var riktigt varm från början och vill ej bränna mig när ja byter stålet.

passade på att köpa mattlimmet också när ja var upp och handla stålet så nu har man detta också.

nån som vet hur man räknar ut q värdet så man vet hur mkt dämpmaterial som ska in i röret ??

så här såg rakstålet ut innan ja bytte de nyss.

Bifogad fil  fr_sst_l.JPG   2.04MB   0 Antal nerladdningar

Postad 07 August 2010 - 12:15

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Åt **** för hög hastighet på stålet det är ju blåanlöpt.

Postad 07 August 2010 - 12:54

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
sänkte hastigheten med ett snäpp på fräsen när ja bytte stål till 3:an......vilken hastighet brukar du köra SDX ??

Hur får man till Q-värdet så man vet hur mkt dämpmaterial som ska in ??? vet att du kan detta SDX som ja fattat de.

Postad 07 August 2010 - 19:12

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
Här kommer lite framsteg under dagen.......har fräst till alla skivorna helt klara även för element och blåsporten och för porten använda ja sticksåg för att gjutröret var ovalt och kommer så klart inte staga i porten för att få de runt så då blev de att måla av porten från röret och såga med sticksågen.

Kan man såg helt raka stag för den som porten ska va på i mitten ??

när ja nu ska in med allt i röret och limma dit.....måste man fästa de med nått för att få de att ligga kvar eller ha jätte tvingar som ja ej har ??? eller går de bara att limma direkt i röret när de sitter tätt som bara den ??

här kommer bilden på sakerna.

Bifogad fil  skivorna.JPG   2.28MB   0 Antal nerladdningar

Postad 07 August 2010 - 23:33

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

sänkte hastigheten med ett snäpp på fräsen när ja bytte stål till 3:an......vilken hastighet brukar du köra SDX ??

Hur får man till Q-värdet så man vet hur mkt dämpmaterial som ska in ??? vet att du kan detta SDX som ja fattat de.

Jag har steglös reglering på min fräs så vad kan man andvända för varv runt 3000 v/min

när det gäller Q värde så är det ganska avancerat att mäta sig till det men kan andvända sig av lamda värde 1.04 vilket betyder att man dämpar hela röret från botten till topp med 45mm rock wool eller liknande och densiteten skall ligga runt 30kg/cm3.

Postad 08 August 2010 - 10:55

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
tackar för det sdx......då dämpar ja hela röret.

Börjat lite smått med innerstaget för röret......hur tjock är dina stag och hur mkt ska dom helst vara för rätt effekt och inte sno för mkt volym ???

glömde ladda batteriet på skruvdragaren igår så just nu står de still och får göra lite annat som är kvar istället.

här är bilden på min början med raka stag och 7 st i omkretsen.

Bifogad fil  innerstag.JPG   2.21MB   0 Antal nerladdningar

Postad 08 August 2010 - 11:37

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Ambitiöst och kul att följa.
Tror det borde räcka med 3-4 st ekrar i staget, de skall väl bara hålla porten på plats, men gillar man att såga så ;)
Blir riktigt sugen på att bygga rör jag med...

Redigerat av mikeett, 08 August 2010 - 11:38.

Postad 08 August 2010 - 13:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

tackar för det sdx......då dämpar ja hela röret.

Börjat lite smått med innerstaget för röret......hur tjock är dina stag och hur mkt ska dom helst vara för rätt effekt och inte sno för mkt volym ???

glömde ladda batteriet på skruvdragaren igår så just nu står de still och får göra lite annat som är kvar istället.

här är bilden på min början med raka stag och 7 st i omkretsen.

Bifogad fil  innerstag.JPG   2.21MB   0 Antal nerladdningar

Ja.. Dämpa hela röret.. Jag dämpade inte hela, och mina låter burk.. Måste ta isär dom och fylla på... ;) ;)

Det lär inte vara någon skillnad om man gör raka stag eller lite böjda som jag gjorde mina.
Det gjorde jag bara för att jag tyckte det var lite kul.. ;)

Däremot är det nog inte fel att fräsa av dom så att dom blir lite rundade tror jag..

Har du testat om du kan fräsa i ditt papprör ? Porten allså. Jag fräste ju en "aeroport" i mitt pvc-rör efter jag hade limmat fast det i staget.

Redigerat av Bakerman, 08 August 2010 - 13:42.

Postad 08 August 2010 - 14:43

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ja.. Dämpa hela röret.. Jag dämpade inte hela, och mina låter burk.. Måste ta isär dom och fylla på... ;) ;)

Och vilken densitet hade du på dämpningen sen kan det vara rummet som gör att det låter burk .

Postad 08 August 2010 - 16:52

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
ja var väll lite generös med stag till porten då.

Men nu är den limmad och ska torka och lyckades få i den i röret så då får de torka där.......kan säga som så att de kommer sitta som berg ingen differens med luft här heller.

man kan väll inte limma staget mitt i röret iallafall och spika är de annars ja kan göra eller ska den bara få sitta där löst limmad i mitten staget och enbart limmad upptill i skivorna ???

här kommer bilden med porten på plats.

Bifogad fil  porten_i_r_ret.JPG   2.38MB   0 Antal nerladdningar

Postad 08 August 2010 - 20:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
När du har fört ner "stagskivan" till platsen där den ska sitta, kan du limma fast den med sättlim på patron runt om.
Det gjorde jag. Sitter som berget.

Och vilken densitet hade du på dämpningen sen kan det vara rummet som gör att det låter burk .

Densiteten var standardisolering... ;)

Postad 08 August 2010 - 21:44

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

När du har fört ner "stagskivan" till platsen där den ska sitta, kan du limma fast den med sättlim på patron runt om.
Det gjorde jag. Sitter som berget.

Densiteten var standardisolering... ;)

Allisolering är standard men det finns olika densiteter på olika andvändnings områden man andvänder inte en skiva som är gjort för mellan väggs isolering i tak isolering

Postad 08 August 2010 - 21:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Allisolering är standard men det finns olika densiteter på olika andvändnings områden man andvänder inte en skiva som är gjort för mellan väggs isolering i tak isolering

Jag körde med vanlig väggisolering... ;)

Postad 08 August 2010 - 23:01

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
http://www.blocket.s...h...m?ca=16&w=2

Kanske är något för er som bygger själva, så ni slipper högkvalitetsmärken som Behringer ;)

Postad 08 August 2010 - 23:03

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Kanske är något för er som bygger själva, så ni slipper högkvalitetsmärken som Behringer ;)

Haha, den satt ju bra! ;)

Postad 08 August 2010 - 23:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Om du ska länka klickbara länkar från blocket måste du ta bort allt efter .htm, annars funkar det inte så bra...

Postad 09 August 2010 - 04:53

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag körde med vanlig väggisolering... ;)

ca 16kg i densitet på kubikmetern. alldeles för lågt

Det vete fan om inte T_Amp är bättre än ett nad c272 steg .

Postad 09 August 2010 - 07:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det blir skitbra om man tar dubbelt så mycket.. ;)

Länken var nog till ett 218 va ?

Postad 09 August 2010 - 07:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det blir skitbra om man tar dubbelt så mycket.. :P

Länken var nog till ett 218 va ?

Fast du tog hälften så mycket.. ?! B)

Edit: Om du ska ha Noctus NF-R8 (80mm) fläkt inkopplade i dina EP2500 så ska du sätta dom med ett 100-120 ohm motstond i serie, optimalt är 106 ohm för att få exakt 12v (med just Noctua fläkten, byter du fläkt så måste du även byta seriemotstond!), men jag hade så jag fick 116ohm så det fick bli bra (resulterar i något lägre spänning till fläkten, ca 11 -11,5V tror jag det blev), Sedan så testar jag nu U.L.N.A (Ultra Low Noice Adapter ca4,5v) adapter för att se om den blir för varm, annars får jag gå upp ett steg till L.N.A. (Low Noice Adapter ca6,7v).

Jag har helt enkelt kapat original kabeln till 24v fläkten och sedan kapat den medföljande "Mollex" adaptern (som följer med Noctua fläkten, bred kontakt med en liten utstickare till fläktkontakt) mellan + har jag sedan lött in mitt 116ohm motstond. minus löder jag bara ihopp direkt som det ska vara och sedan isolera noga. alltså ett seriemonterat motstond ;)
Resultatet blir att du alltså får en fläktkontakt som du kan ansluta din Nocua fläkt på och då dessutom (utan något extra knöl) testa dig fram till vilket extra motstånd som du vill använda. eller om du inte vill ha något extra alls...
Motstånden blir trots allt lite varma så jag har monterat dom så att dom faktiskt får lite luft på sig, i ena "springan" till kåpan vid fläkten (som finns där för att rikta luftflödet genom flänsen), där det faktiskt kommer ut en del luft. detta bara för att gardera mig om att motstånden inte ska få för sig att överhetta...

Klart som korvspad va..?! :D

Redigerat av DVD-ai, 09 August 2010 - 07:35.

Postad 09 August 2010 - 10:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Om du ska länka klickbara länkar från blocket måste du ta bort allt efter .htm, annars funkar det inte så bra...

Länken funkar sketabra för mig, det är dina hacker kunskaper som bråkar med dig igen :P

T amp vet jag inte ett jota om, bättre kvalitetkänsla är behringer kan väl inte vara svårt att uppnå iofs ;)
Det är inga c272 steg det är NAD 218 i annonsen, 2 st för 9500kr

Postad 09 August 2010 - 13:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Länken funkar sketabra för mig, det är dina hacker kunskaper som bråkar med dig igen :D

T amp vet jag inte ett jota om, bättre kvalitetkänsla är behringer kan väl inte vara svårt att uppnå iofs ;)

2x NAD218 för 9500kr är bra pris :P

Mitt Behringer EP4000 spelar på ganska bra nu faktiskt, har blivit av med mitt brumm och brusande, det va som jag trodde... Jäfla lakrissnören ! (och att väggkontakten va "fel vänd") nu är mina riktiga skärmade mycket kvalitativa kablar inkopplade och steget är knäppsyst. Med fläktmodden som jag gjort så är det, i ett totalt tyst rum, näst intill omöjligt att höra den på knappt 1m avstånd, om man verkligen lyssnar efter den! :D
jag har spelat på ganska ordentligt idag och luften som kom ur va som max 35*c (25*c i rummet!), kända även på kylflänsen och det kändes inte som att det va någon fara alls, tvärt om ganska "normal varm" B)
Återstår att se hur den klarar sig sedan när den ska driva modulerna och så ska jag verkligen låta steget jobba ! Jag kör nu med 116Ohm seriem,otstond + U.L.N.A. adaptern = ca 4,5-5v till fläkten, om det behövs så kan jag byta till L.N.A. adaptern i stället. borde då ge mig ca 6,5-7v och har redan testat det, då låter steget fortfarande lite nog för att inte höras knappt på lyssningsplatsen (i ett totalt tyst rum!)

allt som allt så är jag väldigt nöjd perfekt drivning till modulerna och för 3000kr (+200kr för fläkt) så är det otroligt prisvärt. Steget låter dessutom inte kattpiss, kör den just nu till mina i16s i "fullrange mode" och det låter inte "topp notch" men det låter genomgående bra. basen m.m. låter så bra som det kan bli, det är i diskanten och mellanregistret som steget tappar kraftigt i finess mot tidigare steg i min settupp, där Meridian steget fullkomligen slaktar Behringern (inte helt oväntat..).

Tur då att steget enbart ska driva modulerna sedan ;)

Postad 09 August 2010 - 16:06

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Länken funkar sketabra för mig, det är dina hacker kunskaper som bråkar med dig igen :P

T-Ampen är ett bättre bygge än behringer är

Postad 09 August 2010 - 18:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Idag är det barnfritt hemma och jag har fått lov att äntligen dra på som jag vill. Vi får väl se om det går på -5 innan tanten säger till, http://www.hemmakval...p...r=79988&k=4 den blir det idag hade jag tänkt ;)

Postad 09 August 2010 - 18:31

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
haft lite strul med endcap vid porten då ja gjort skivorna för tajta men lyckades få in dom idag och kan säga att de blev ett stressjobb av formel 1 klass byte däck med alla sina saker på plats och ladda upp sig för insättningen.

först har ja monterat in röret och dämpat ända fram innan så klart.

sedan ställa upp dubbla skivor och kolla att dom är vända rätt så klart då porten är lite oval och sedan fukta rör och skivor och dit med pu lim inne i röret och på kanterna av skivorna och sedan slå in första skivan sedan dit snabbt med trälim för att kunna fast foga skivorna mellan varandra på båda skivorna och sedan slå in nästa skiva och pressa samman dessa och dra ut dom till kanten på röret allt detta under 10 min som de står på båda limmen och tror de tog runt 7 min i runda slängor.

sedan tog ja dit tvingar för att pressa samman skivorna bättre.

Här är resultatet på bilden.

Bifogad fil  endcap_p__plats.JPG   2.18MB   1 Antal nerladdningar

Som tur är de mkt lättare där ner vid element skivorna och kommer slippa stressa och krångla där nere.....är lite mer diff där som tur är.

Här är de ja grundat klart.

Bifogad fil  grundat.JPG   2.36MB   0 Antal nerladdningar

Postad 09 August 2010 - 19:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Fast du tog hälften så mycket.. ?! :P

Edit: Om du ska ha Noctus NF-R8 (80mm) fläkt inkopplade i dina EP2500 så ska du sätta dom med ett 100-120 ohm motstond i serie, optimalt är 106 ohm för att få exakt 12v (med just Noctua fläkten, byter du fläkt så måste du även byta seriemotstond!), men jag hade så jag fick 116ohm så det fick bli bra (resulterar i något lägre spänning till fläkten, ca 11 -11,5V tror jag det blev), Sedan så testar jag nu U.L.N.A (Ultra Low Noice Adapter ca4,5v) adapter för att se om den blir för varm, annars får jag gå upp ett steg till L.N.A. (Low Noice Adapter ca6,7v).

Jag har helt enkelt kapat original kabeln till 24v fläkten och sedan kapat den medföljande "Mollex" adaptern (som följer med Noctua fläkten, bred kontakt med en liten utstickare till fläktkontakt) mellan + har jag sedan lött in mitt 116ohm motstond. minus löder jag bara ihopp direkt som det ska vara och sedan isolera noga. alltså ett seriemonterat motstond ;)
Resultatet blir att du alltså får en fläktkontakt som du kan ansluta din Nocua fläkt på och då dessutom (utan något extra knöl) testa dig fram till vilket extra motstånd som du vill använda. eller om du inte vill ha något extra alls...
Motstånden blir trots allt lite varma så jag har monterat dom så att dom faktiskt får lite luft på sig, i ena "springan" till kåpan vid fläkten (som finns där för att rikta luftflödet genom flänsen), där det faktiskt kommer ut en del luft. detta bara för att gardera mig om att motstånden inte ska få för sig att överhetta...

Klart som korvspad va..?! B)

Så det enda jag behöver köpa är en fläkt och 120 ohm motstånd till varje steg ? Inget mer ?
Är det ett motstånd på 116 ohm du har, eller är det flera du kopplat ihop ?

haft lite strul med endcap vid porten då ja gjort skivorna för tajta men lyckades få in dom idag och kan säga att de blev ett stressjobb av formel 1 klass byte däck med alla sina saker på plats och ladda upp sig för insättningen.

först har ja monterat in röret och dämpat ända fram innan så klart.

sedan ställa upp dubbla skivor och kolla att dom är vända rätt så klart då porten är lite oval och sedan fukta rör och skivor och dit med pu lim inne i röret och på kanterna av skivorna och sedan slå in första skivan sedan dit snabbt med trälim för att kunna fast foga skivorna mellan varandra på båda skivorna och sedan slå in nästa skiva och pressa samman dessa och dra ut dom till kanten på röret allt detta under 10 min som de står på båda limmen och tror de tog runt 7 min i runda slängor.

sedan tog ja dit tvingar för att pressa samman skivorna bättre.

Här är resultatet på bilden.

Bifogad fil  endcap_p__plats.JPG   2.18MB   1 Antal nerladdningar

Som tur är de mkt lättare där ner vid element skivorna och kommer slippa stressa och krångla där nere.....är lite mer diff där som tur är.

Här är de ja grundat klart.

Bifogad fil  grundat.JPG   2.36MB   0 Antal nerladdningar

Ser bra ut.

Postad 09 August 2010 - 19:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det är dags nu....

Ska formatera om min stationära...

Önska mej lycka till... :D B) ;) :P

Postad 09 August 2010 - 19:46

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Ska formatera om min stationära...

Datorer+Bakerman= ;)

Lycka till :P

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.