Det var det första jag gjorde med min 57cm, köpte rostfritt galler.
Postad 14 March 2015 - 13:51
Det var det första jag gjorde med min 57cm, köpte rostfritt galler.
Postad 14 March 2015 - 14:49
Bifogad fil(er)
Postad 14 March 2015 - 14:52
Nu håller grillen på att grovrengöras och vårstädas inför säsongen.
Bara invänta att ugnsrengöringsmedlet ska verka en stund nu, sen blir det lite ryggbiff med tillbehör ikväll ![]()
Postad 14 March 2015 - 16:04
Och nu står den och ska bränna in gallren ordentligt inför en sista omgång med stålborsten på dom samt inoljning.
En öl slank visst med i solskenet också ![]()
20150314_155308.jpg 125.2K
1 Antal nerladdningar
Postad 14 March 2015 - 16:59
Och nu står den och ska bränna in gallren ordentligt inför en sista omgång med stålborsten på dom samt inoljning.
En öl slank visst med i solskenet också
Sommarkänsla!
Postad 14 March 2015 - 18:03
Funderar på att slänga en rostbiff på grillen imorgon.
Postad 14 March 2015 - 18:10
Vad tycker ni om LIDL's kött? Köpte någon entrecote och nån annan hängmörad bit förra året som var helt OK. Tror köttet är från Irland.
Postad 14 March 2015 - 18:12
Vad tycker ni om LIDL's kött? Köpte någon entrecote och nån annan hängmörad bit förra året som var helt OK. Tror köttet är från Irland.
Har aldrig testat själv men tycker mig ha hört att dom faktiskt ska ha rätt bra kött.
Postad 14 March 2015 - 18:21
Har aldrig testat själv men tycker mig ha hört att dom faktiskt ska ha rätt bra kött.
Ja jag har inte hört något dåligt om dom, förutom från dom som vägrar köpa kött från andra länder då.
Entrecoten var hängmörad i 21 dagar om jag inte minns fel, riktigt bra! Får se om man vågar på sig en större oxfile i sommar då.
Postad 14 March 2015 - 18:22
Det mesta utav Lidl:s lite finare kött kommer ifrån Skövde slakteri. Nu vet jag ju inte om just ditt kött gjorde det, men många tror att det är rena skiten som säljs där men just köttet vet jag är inte sämre än något annat svensk kött.
Bränn, bränn, bränn.....
20150314_170847.jpg
Men den där ölen ser lika full ut som innan
Postad 14 March 2015 - 18:30
Det mesta utav Lidl:s lite finare kött kommer ifrån Skövde slakteri. Nu vet jag ju inte om just ditt kött gjorde det, men många tror att det är rena skiten som säljs där men just köttet vet jag är inte sämre än något annat svensk kött.
Men den där ölen ser lika full ut som innan
Ja, jag hade råd med fler än en...![]()
Postad 15 March 2015 - 14:15
Sätter aldrig min fot på Lidl, så kan inte svara på det.
Tänkte länge så med, nu handlar vi det mesta där, sparar slantar som tusan. De har verkligen svenne anpassat sortimentet sedan starten. Började med att vi slutade handla på ica när det började bli över 1000 per shoppingrunda, gick över till Willy's, som för några år sedan oxå stack iväg i priserna. Tittade bara in på ett Lidl när de hade spansk skinka på super pris, ett riktigt helt ben för hudralappen, visade sig vara av riktigt bra kvalite med (har bott i Spanien och ätit det finaste som finns så..
).
Sedan har vi fortsatt, förutom kött som vi handlar numera hos kötthallen i Sunndbyberg (här köpte jag gårdagesn gris, 89:- kilot), samt en-två älgar på hösten utav en jägare vi hittade som säljer, sedan en kalv run januari av en närliggande gård.
Hursom, grisen blev perfekt, började 0600, var klar runt 1700, hela grisen blev som pulled pork, perfekt..
Saftigt och fint. Hade ett problem bara, hade ju beställ en gris på 18kg, den enda de hittade vägde 24 kg och den gick inte på grillen hel, så fick ta bort huvudet samt dela bort bakdelen.
Körde på grillkol som fylldes på varje 30 minuter, samt förra julgranens stam i bitar som jag lade i en gång i timman för riktigt fin tjock rök, har även huggit ner en rönn på tomten, modell mindre, den stammen åkte ner i eldbaljan med..
Blev toppen resultat, som tyvärr avslutades med mello-finalen, hade glömt bort att den var på igår och naturligtvis ville gästerna titta på den.. suuuuuck.. ![]()
Bild på grillen samt grisen, samt färdig bakdel, framdelen tog jag bild på med, men den blev mörk, skyller på ölen jag förtärde för att fira att det var färdiggrillat.. ![]()
Grillgris1.jpg 135.84K
0 Antal nerladdningar
IMAG0787.jpg 104.22K
0 Antal nerladdningar
Bifogad fil(er)
Postad 15 March 2015 - 15:15
Vad säger ni om termometern? Denna är ju smidig menär det nån som vet om den är bra?
![]()
Denna är dyrare...

Postad 15 March 2015 - 20:56
Bränn, bränn, bränn.....
20150314_170847.jpg
Liken fick du för Tomtar i trollskogen vinkeln;) avsiktlig eller ej ![]()
Postad 16 March 2015 - 11:05
Vad säger ni om termometern? Denna är ju smidig menär det nån som vet om den är bra?
Denna är dyrare...
Jag har den nedersta, den fungerar riktigt bra. snabb. gillar att man kan vika in spetsen och ha den i fickan, alternativt få lättare plats i lådan. Funderar dock på att skaffa en där pinnen sitter kvar i köttet också för att kunna bevaka innertemp.
Postad 16 March 2015 - 11:38
Jag har Mannerströms lilla köttis, funkar perfekt http://www.svenskpro...-1055-1064-info
Postad 16 March 2015 - 12:19
Jag kör med denna weber termometer med dubbla proberar, funkar perfa!
Postad 16 March 2015 - 12:23
Har denna själv och den funkar suveränt, man får korrekt temp på bara någon sekund.
Liken fick du för Tomtar i trollskogen vinkeln;) avsiktlig eller ej
Den var helt och hållet avsiktlig ![]()
Postad 16 March 2015 - 12:25
Fördelen med t.ex Mannerströms är att det är rätt lång sensorkabel som gör att man kan ha den i t.ex en ugn och ha koll på tempen på dosan ![]()
Postad 16 March 2015 - 12:47
Mäter ni vanliga filéer med stektermometer?
Nä, bara större köttbitar, som tex när man kör rotisserie.
Postad 16 March 2015 - 14:22
Mäter ni vanliga filéer med stektermometer?
Japp jag mäter på filéer, hatar torra filéer! Min termometer varna 5 grader före inställd temp och då plockar jag av så den får vila/eftersteka till rätt temp. Blir kanon saftigt, supernöjd!
Postad 16 March 2015 - 15:02
Japp jag mäter på filéer, hatar torra filéer! Min termometer varna 5 grader före inställd temp och då plockar jag av så den får vila/eftersteka till rätt temp. Blir kanon saftigt, supernöjd!
vad använder du för termometer då korpen?
Postad 16 March 2015 - 15:22
Nån som vet om det går att få tag på Heat Beads i Svergie?
Tyvärr så har jag inte hittat några i Sverige under dom sista åren. Finns i dom flesta affärerna i Danmark.
Postad 16 March 2015 - 15:24
Tyvärr så har jag inte hittat några i Sverige under dom sista åren. Finns i dom flesta affärerna i Danmark.
Ok tack för infon! Får komma ihåg och köpa om man har svängarna förbi Danmark! ![]()
Postad 17 March 2015 - 13:39
Ok tack för infon! Får komma ihåg och köpa om man har svängarna förbi Danmark!
Man kanske skulle tjöta på Bauhaus i Sverige på att dom skall ha samma utbud som sin granne.
http://www.bauhaus.d...optaending.html
Postad 17 March 2015 - 14:01
Man kanske skulle tjöta på Bauhaus i Sverige på att dom skall ha samma utbud som sin granne.
Men ja, bra idé! Ska nog skicka ett mail och fråga!
Postad 19 March 2015 - 01:15
Vad säger ni, vilken av dessa? Har någon testat någon av dessa? Samma tillverkare?
http://www.kjell.com...rmometer-p48659
tradlos-stektermometer.jpg 48.74K
0 Antal nerladdningar
http://www.jula.se/c...mometer-943109/
943109.jpg 76.15K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Auxvoice, 19 March 2015 - 01:16.
Postad 19 March 2015 - 06:57
Tips på gasolgrill för max 5k för en gas-nybörjare?
Landmann Avalon?
Postad 19 March 2015 - 07:11
Tips på gasolgrill för max 5k för en gas-nybörjare?
Landmann Avalon?
Räcker det inte med alla varningar som framförts i denna tråd för att du ska bli avskräckt att ens överväga att köpa en Landmann?
Med din budget skulle jag lätt köpa den jag redan har:
http://www.lindarn.s...out.asp?ID=3650
Redigerat av masse70, 19 March 2015 - 07:23.
Postad 19 March 2015 - 07:17
Men ja, bra idé! Ska nog skicka ett mail och fråga!
Trökigt att Bauhaus Svergie inte vill plocka in Heat Beads i sortimentet!
Mail svar från Bauhaus:
Hej,
Tänkte höra med er angående briketter ”Heat Beads” som finns i Bauhaus varuhusen i Danmark.
http://www.bauhaus.d...optaending.html
Är det nåt ni kan få in i sortimentet i de svenska Bauhaus varuhusen ochså?
Mvh
Tack för ditt mail.
Vi på BAUHAUS i Sverige har dessvärre inte dessa briketter till försäljning, det kan förekomma skilja mellan sortimenten i de olika länderna.
Vi har heller ingen möjlighet att beställa dessa, utan de briketter vi har till försäljning kan du hitta via denna länk: http://www.bauhaus.s...-briketter.html
Om du har några fler frågor eller funderingar är du välkommen att återkomma.
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Med vänliga hälsningar
Veronica
BAUHAUS Kundtjänst - När det måste bli bra.
www.bauhaus.se
E-post: [email protected]
Telefon: 020 120 20 30
Postad 19 March 2015 - 10:22
Vad säger ni, vilken av dessa? Har någon testat någon av dessa? Samma tillverkare?
http://www.kjell.com...rmometer-p48659
http://www.jula.se/c...mometer-943109/
Jag har en sådan, min är dock köpt på ICA MAXI och är av fabrikatet "Funktion" men ser exakt likadan ut, så den är nog tillverkad i samma fabrik i Kina.
Jag kan inte direkt rekommendera den. Visst, den mäter temperaturen på köttet, och den verkar mäta hyffsat rätt (köttet har alltid smakat bra). Men inställningarna är riktigt dåliga. Du kan tex inte ställa in din egen temperatur utan istället får man välja bland förinställda temperaturer. Det går heller inte att tända displayen utan att ändra någon inställning. Men det största irritationsmomentet är att timern max går till 99:99, så även om köttet inte har uppnått sin temperatur så stannar den på den tiden och börjar pipa, temperaturen fortsätter förvisso övervakas men den piper hela j*vla tiden. För att nämna något positivt så har den trådlösa biten aldrig krånglat!
Det kan ju vara så att dessa beter sig annorlunda men du har blivit varnad ![]()
Postad 19 March 2015 - 11:30
Räcker det inte med alla varningar som framförts i denna tråd för att du ska bli avskräckt att ens överväga att köpa en Landmann?
Med din budget skulle jag lätt köpa den jag redan har:
http://www.lindarn.s...out.asp?ID=3650
Jag ska ärligt säga att jag inte läst i tråden sen förra sommaren. Av ren lathet med småbarn så lockar gasol i år ![]()
Får backa lite i tråden och läsa, hade fått för mig att de var ok. Inte som weber men dock ok.
Kanske bättre att gå ner i storlek och få en bra Weber istället då.
Postad 19 March 2015 - 11:37
Som sagt jag köpte en stor fin 3 brännars Landmann för npgra år sen.Jag ska ärligt säga att jag inte läst i tråden sen förra sommaren. Av ren lathet med småbarn så lockar gasol i år
Får backa lite i tråden och läsa, hade fått för mig att de var ok. Inte som weber men dock ok.
Kanske bättre att gå ner i storlek och få en bra Weber istället då.
Var en mardröm att sätta ihop, dålig passform och beckade igen helt efter 2 säsonger.
Webern var en dröm att sätta ihop och funkar klockrent och tar inte så stor plats.
Trots det är den effektiva grillytan lika stor som i många av de fullstora grillarna.
Sen att man dessutom har möjlighet till indirekt grillning samt att det finns rotisserie-kit till den att köpa är för mig pricken över i, iaf i denna prisklass.
Tips, skriv in Landmann i sökrutan överst till höger i tråden kan du få en bra summering om vad folk har skrivit om dessa här.
Redigerat av masse70, 19 March 2015 - 11:41.
Postad 19 March 2015 - 12:34
Tack för infon! Får gräva i tråden i helgen.
Är ett Weber-fan på kol/brikett-sidan så kanske ska hålla mig till det när det gäller gasol med.
Postad 19 March 2015 - 12:46
Tack för infon! Får gräva i tråden i helgen.
Är ett Weber-fan på kol/brikett-sidan så kanske ska hålla mig till det när det gäller gasol med.
Ja, om du redan är ett Weber fan så ser jag ingen anledning till varför du inte bör köra det på gasol med.
Är väl främst för deras gasolgrillar som dom gjort sig ett sånt känt namn.
Kolgrillar är ju mindre "tekniska" och avancerade i sin konstruktion per say så.
Fler delar och mer grejer som kan gå sönder eller fungera dåligt eller behöva bytas ut osv.
För mig är det mer viktigt med "kvalitet" på större gasolgrillar än det är på en vanlig kolgrill om man måste jämföra.
Redigerat av masse70, 19 March 2015 - 12:48.
Postad 19 March 2015 - 14:29
Min ryska kollega tipsade om dessa:

Uttalas som shampur. Men vad heter det på svenska och vad köper man sådana?
Annan bild

Ser lite ut som grillspett men ändå inte.
Postad 19 March 2015 - 17:24
Ja, om du redan är ett Weber fan så ser jag ingen anledning till varför du inte bör köra det på gasol med.
Är väl främst för deras gasolgrillar som dom gjort sig ett sånt känt namn.
Kolgrillar är ju mindre "tekniska" och avancerade i sin konstruktion per say så.
Fler delar och mer grejer som kan gå sönder eller fungera dåligt eller behöva bytas ut osv.
För mig är det mer viktigt med "kvalitet" på större gasolgrillar än det är på en vanlig kolgrill om man måste jämföra.
Såg faktiskt 3200:an när vi var och handlade på CG, och det måste jag medge (utan att ha testat någon i praktiken), att det känns som betydligt bättre kvalité
Postad 19 March 2015 - 17:47
Såg faktiskt 3200:an när vi var och handlade på CG, och det måste jag medge (utan att ha testat någon i praktiken), att det känns som betydligt bättre kvalité
Ja, jag är själv väldigt nöjd med min.
Visst skulle jag vilja uppgradera till tex till den nya Spirit E320 Premium, men så kostar den också nästan dubbelt upp.
Postad 19 March 2015 - 20:07
Tackar men det var inte riktigt det. Som du ser är dessa skruvade i slutet vilket gör dem lättare att vrida runt. Man har dem oftast över öppen eld.
Postad 19 March 2015 - 20:49
Nåt jag missat?
http://www.frishop.d...jpJ6RoCMabw_wcB
Postad 19 March 2015 - 21:00
Hur kan det komma sig att q3200 är mer än 1000kr billigare i Danmark?
Nåt jag missat?
http://www.frishop.d...jpJ6RoCMabw_wcB
Valutakurser, skatter, moms osv?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
63 bilder
92 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?