Panasonic Plasma 2012
5449 svar till detta ämne
Postad 29 juli 2012 - 20:05
Unregisteredbf63d3ba
-
Unregisteredbf63d3ba
-
Lärjunge
-
-
361 inlägg
Men, då är du ju precis den rätte att besvara tidigare frågor kring Image Retention / IR / Ghosting / Tillfällig inbränning på VTXX. Du har haft TVn ett par månader - låt då höra; hur är det med fastbrända kanalloggor? Hur mycket använder du TVn (genomsnittligt), och hur mycket av den tiden används för att kolla på "vanlig" TV, tex TV3, TV4 etc - kanaler med loggor? Dela gärna med dig av upplevelser kring TVn för att övertala oss som just nu står i valet och kvalet.
Det sägs att det krävs tio positiva omdömen för att väga upp ett negativt - huruvida det stämmer eller ej låter jag vara osagt, men jag vet hur jag fungerar. Säger fem stycken att en produkt är skitbra och en kille bashar samma produkt totalt, blir jag alltid osäker och kollar ibland vidare :-)
Jag har tittat på tv och film ganska mycket. I genomsnitt flera timmar per dag. Och jag har aldrig sett fastbrända kanalloggor. En tillfällig inbränning har jag sett när jag startade blu-rayen första gången. Det var en vit text på en svart bakgrund, men det försvann efter några sekunder. En annan sak var att teven hakade upp sig när jag bläddrade i tv-guiden ganska mycket och länge. Det började lukta bränt ganska starkt. Sedan dess använder jag inte tv-guiden i teven. Tror även det kan hända inom smart-funktionen med olika appar eller vad det kallas så det brukar jag heller inte använda. När jag såg på fotbolls VM och spelarna hade vita kläder på sig såg det lite konstigt ut mot gräset. Vet inte vad det kallas. Men jag är hel nöjd. För 15 tusen är det ett kap.
Postad 29 juli 2012 - 20:15
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
En ny teve kan nog lukta lite bränt i början. Jag antar att teveguiden var rätt så ljus i färgerna vilket fick den att jobba lite mer. Inte förrän det börjar ryka om teven ska du bli rädd.  " När jag såg på fotbolls VM och spelarna hade vita kläder på sig såg det lite konstigt ut mot gräset. Vet inte vad det kallas." Dåligt mode?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 29 juli 2012 - 20:16.
Postad 29 juli 2012 - 21:24
Unregistered25174fcf
-
Unregistered25174fcf
-
Användare
-
-
243 inlägg
När jag såg på fotbolls VM och spelarna hade vita kläder på sig såg det lite konstigt ut mot gräset. Vet inte vad det kallas.
Kan inte hålla mig och ber om ursäkt men det var faktiskt EM.. VM gick 2010..
Postad 29 juli 2012 - 22:10
patricfriberg
-
patricfriberg
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Har följt denna tråd ett tag nu och tycker det är kanon att folk med erfarenhet av dessa produkter delar med sig sina erfarenheter, dock så är det säkert så att de som är något missnöjda med diverse inbränningar mm skriver mer än de som är mer än nöjda med sin tv, även om det finns en del.
Jag sitter idag med en LG plasma, 42 tum från 2006 (fotbolls-VM), men tänkte byta upp mig, både i storlek och kvalité. Jag sitter ca 3,5 meter från tv:n och det är bara film (Bluray) och digital-tv som gäller (både HD och vanlig). Nu när VT50 50" har sjunkit till 14990:- så blev plötsligt den mycket intressant, har tidigare bara kollat på ST50, 50 och 55" då mitt tak ligger på 15000-16000:-.
Det är klart att man vill ha en stor tv men vad är det bästa köpet i detta fall, VT50 50" eller ST50 55" med tanke på mitt användningsområde och avstånd?
Postad 29 juli 2012 - 22:17
Unregistered13d51662
-
Unregistered13d51662
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Jag skulle nog ta st och få 5" större. eller kika på nån samsung och köpa en 60" eller större.
du borde kunna pruta ner samsungs 64" från förra året til 16000.
Redigerat av Unregistered13d51662, 29 juli 2012 - 22:20.
Postad 29 juli 2012 - 22:28
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Har följt denna tråd ett tag nu och tycker det är kanon att folk med erfarenhet av dessa produkter delar med sig sina erfarenheter, dock så är det säkert så att de som är något missnöjda med diverse inbränningar mm skriver mer än de som är mer än nöjda med sin tv, även om det finns en del. Jag sitter idag med en LG plasma, 42 tum från 2006 (fotbolls-VM), men tänkte byta upp mig, både i storlek och kvalité. Jag sitter ca 3,5 meter från tv:n och det är bara film (Bluray) och digital-tv som gäller (både HD och vanlig). Nu när VT50 50" har sjunkit till 14990:- så blev plötsligt den mycket intressant, har tidigare bara kollat på ST50, 50 och 55" då mitt tak ligger på 15000-16000:-. Det är klart att man vill ha en stor tv men vad är det bästa köpet i detta fall, VT50 50" eller ST50 55" med tanke på mitt användningsområde och avstånd?
Eftersom du råd frågar om dessa modeller, så skulle jag säga Vt. Har själv tvärtom 55VT och ST50. Förut tyckte jag inte det var så stor skillnad på bilden men ju mer tiden går så tycker jag att det är skillnad till förmån VT:) Förmodligen kommer de flesta säga ST55 för storleken. Har du tillgång besök någon butik och avgör vilket avstånd som skulle passa er ev kanske dessa maskiner finns där åxo:)
Postad 29 juli 2012 - 23:02
Unregisteredb96d8a3d
-
Unregisteredb96d8a3d
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag köpte en .. vill inte skriva namnet på sk.t märket Lämnade tillbaka den efter 2 veckor utan problem då iaf ca:1 år sedan.!
Det låter fint. Har hört mindre lyckliga historier dock. Finns återförsäljare som är mindre roliga att handkas med när det kommer till detta. Jag lämnade tillbaka
Och hur ska de bedömma hur många gånger du testat din TV? Jag har lämnat tillbaka en LG plasma som jag inte var nöjd med efter en dryg vecka och det var inga som helst problem, de frågade inte ens vad jag var missnöjd med.
Det är sant. Känns bara lite jobbigt att man i två veckors tid knappt kan röra tv:n, där den står halvt inplastad, "utifall att". Lite av ett projekt detta med att köpa TV kan man säga.
Postad 30 juli 2012 - 00:02
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har en 50ST50 jag kört i snart 3 veckor och jag har inte märkt av någon inbränning alls (dock tittar jag inte på varken barnkanalen eller eurosport), men TVn har stått på länge (3+ timmar) på samma kanal.
Men jag har 3 andra problem:
1: buzzing vid ljus bild
2: minskad ljusstyrka vid ljus bild, syns tydligt om man ex växlar mellan svart och vit bild på 80% av skärmen och resten är statisk.
3: "skuggbilder"/"buggade pixlar" som en ram runt bilden när jag kollar via inbyggda digitalboxen, kan ses på de flesta kanaler och ser liknande ut, både SD och HD, (svt hd, svt, tv3, 4an osv).
Jag kör med hdtvtest's inställningar och 16:9 overscan av.
Någon annan som ser samma fenomen (2 & 3)?
Postad 30 juli 2012 - 00:37
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Jag har tittat på tv och film ganska mycket. I genomsnitt flera timmar per dag. Och jag har aldrig sett fastbrända kanalloggor. En tillfällig inbränning har jag sett när jag startade blu-rayen första gången. Det var en vit text på en svart bakgrund, men det försvann efter några sekunder. En annan sak var att teven hakade upp sig när jag bläddrade i tv-guiden ganska mycket och länge. Det började lukta bränt ganska starkt. Sedan dess använder jag inte tv-guiden i teven. Tror även det kan hända inom smart-funktionen med olika appar eller vad det kallas så det brukar jag heller inte använda.
När jag såg på fotbolls VM och spelarna hade vita kläder på sig såg det lite konstigt ut mot gräset. Vet inte vad det kallas.
Men jag är hel nöjd. För 15 tusen är det ett kap.
Grymt. Tack för svaret :-) Hoppas fler positiva (eller negativa - man ska ju vara ärlig i sina åsikter och omdömen) recensenter hakar på! :-)
Postad 30 juli 2012 - 00:45
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Jag har en 50ST50 jag kört i snart 3 veckor och jag har inte märkt av någon inbränning alls (dock tittar jag inte på varken barnkanalen eller eurosport), men TVn har stått på länge (3+ timmar) på samma kanal.
Men jag har 3 andra problem: 1: buzzing vid ljus bild 2: minskad ljusstyrka vid ljus bild, syns tydligt om man ex växlar mellan svart och vit bild på 80% av skärmen och resten är statisk. 3: "skuggbilder"/"buggade pixlar" som en ram runt bilden när jag kollar via inbyggda digitalboxen, kan ses på de flesta kanaler och ser liknande ut, både SD och HD, (svt hd, svt, tv3, 4an osv).
Låter bra att du också sluppit IR. Angående dina frågor, så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer än att påpeka vikten av att gå igenom all hårdvara när man får en bild som känns, eller ser "buggad" ut. Uppstår "problem 3" endast vid användandet av den inbyggda digitalboxen? Om ja, och om det inte gör någon skillnad att ta ur och sätta i modulen igen, hade jag vänt mig till återförsäljaren för att se om samma problem uppstår med samma modul på en av deras TV-apparater (förutsatt att vi nu pratar om en "flyttbar" modulenhet som till min PX70. Annars tar jag på mig dumstruten och ställer mig i ett hörn). Enklaste och snabbaste lösningen, istället för att asa runt på 50" TV så flyttar man bara runt det lilla "kortet".
Postad 30 juli 2012 - 06:59
Unregisteredb3752606
-
Unregisteredb3752606
-
Användare
-
-
146 inlägg
Grymt. Tack för svaret :-) Hoppas fler positiva (eller negativa - man ska ju vara ärlig i sina åsikter och omdömen) recensenter hakar på! :-)
Har en 65VT50 sen cirka 4 veckor tillbaka och har inte haft några problem alls som det har pratats mycket om här på forumet. Tv:n står lätt på +10 timmar om dagen. Använder tv:n mest till vanlig sd tv men även en del hd film & spel... Det kan buzza en del vid lusa scener men det är inget jag hör vid "normal" ljudnivå...
Postad 30 juli 2012 - 07:55
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Har inga problem med buzzing. TV:n är tyst vilket är skönt. Jag kämpar på med min logga. Tvättar och tvättar. Det verkar som att det sakta men säkert går framåt.
Till er som vill köpa ST50 så kan jag ändå säga att bättre bild får ni leta länge efter såvida ni inte går upp i pris. Dock är TV:n avsevärt känsligare vilket är synd.
Postad 30 juli 2012 - 07:56
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Det är sant. Känns bara lite jobbigt att man i två veckors tid knappt kan röra tv:n, där den står halvt inplastad, "utifall att". Lite av ett projekt detta med att köpa TV kan man säga.
Haha, huvudet på spiken, verkligen ett projekt att köpa TV for oss som inte nöjer sig med att gå in i en ellada och köpa första bästa LED-LCD som står och lyser i dynamiskt läge
Postad 30 juli 2012 - 08:24
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Låter bra att du också sluppit IR.
Angående dina frågor, så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer än att påpeka vikten av att gå igenom all hårdvara när man får en bild som känns, eller ser "buggad" ut. Uppstår "problem 3" endast vid användandet av den inbyggda digitalboxen? Om ja, och om det inte gör någon skillnad att ta ur och sätta i modulen igen, hade jag vänt mig till återförsäljaren för att se om samma problem uppstår med samma modul på en av deras TV-apparater (förutsatt att vi nu pratar om en "flyttbar" modulenhet som till min PX70. Annars tar jag på mig dumstruten och ställer mig i ett hörn). Enklaste och snabbaste lösningen, istället för att asa runt på 50" TV så flyttar man bara runt det lilla "kortet".
Jag tror knappast det är CI-modulen, utan snarare antingen digitalboxen eller sändningen. Jag har dock ingen extern box för DVB-T, och min gamla px70 har overscan så kan inte se på den om det är samma sak där, då den ju klipper bilden ;/ Jag har även pratat med återförsäljaren och de kunde inte testa i butiken då de inte har antenn ansluten. Det är iaf inte panelen då allt ser bra ut om jag zoomar, så därför jag undrar om någon annan har samma problem, någon här kör väl förhoppningsvis boxer (med 16:9/auto samt 16:9 overscan av)?
Postad 30 juli 2012 - 09:07
Lycksen
-
Lycksen
-
Användare
-
-
114 inlägg
Jag tror knappast det är CI-modulen, utan snarare antingen digitalboxen eller sändningen. Jag har dock ingen extern box för DVB-T, och min gamla px70 har overscan så kan inte se på den om det är samma sak där, då den ju klipper bilden ;/ Jag har även pratat med återförsäljaren och de kunde inte testa i butiken då de inte har antenn ansluten.
Det är iaf inte panelen då allt ser bra ut om jag zoomar, så därför jag undrar om någon annan har samma problem, någon här kör väl förhoppningsvis boxer (med 16:9/auto samt 16:9 overscan av)?
Nu kommer jag inte ihåg hur jag har inställt på overscan funktionen, men tittar jag på 4an så blir det ibland en svart ram runt. Ibland bara ena sidan av bilden. Väljer jag aspect --> anpassad 16:9 så blir det ingen ram runt, men då blir istället bilden förvrängd.( långsmala ansikten t ex.). EDIT: SVT 1 hd och svt 2 hd har jag inga problem med. Men 4ans kanaler samt 6an har jag sett det på hittills.
Redigerat av Lycksen, 30 juli 2012 - 09:18.
Postad 30 juli 2012 - 09:59
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nu kommer jag inte ihåg hur jag har inställt på overscan funktionen, men tittar jag på 4an så blir det ibland en svart ram runt. Ibland bara ena sidan av bilden. Väljer jag aspect --> anpassad 16:9 så blir det ingen ram runt, men då blir istället bilden förvrängd.( långsmala ansikten t ex.).
EDIT: SVT 1 hd och svt 2 hd har jag inga problem med. Men 4ans kanaler samt 6an har jag sett det på hittills.
Tack Lycksen! Det beter sig lite olika, en svart ram får jag också ibland, men det känns mer ok och som att det är utsändningen. Just nu har jag en grön rand längst till höger från topp till botten (ca 5 pixlar bred) på både SVT 2 & SVT 2 HD (programtablån rullar, hela bilden skall vara orange). Kör jag 16:9 anpassad ser det bra ut (bortsett från förvrängningen då). Det är lite svårt att beskriva då det ser lite olika fel ut på olika kanaler, på SVT har jag mest sett svarta / vita "glitchar" i toppen av bilden, men det såg jag inte nu på SVT 2 ... EDIT: Bild på SVT 2 HD
Redigerat av Unregistered97599ab0, 30 juli 2012 - 10:20.
Postad 30 juli 2012 - 10:25
Unregisteredb96d8a3d
-
Unregisteredb96d8a3d
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Till er som vill köpa ST50 så kan jag ändå säga att bättre bild får ni leta länge efter såvida ni inte går upp i pris. Dock är TV:n avsevärt känsligare vilket är synd.
Hur menar du?
Postad 30 juli 2012 - 12:02
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Okej, så jag sitter och tänker på det här med att köpa VT50n trots vissa negativa reaktioner ang vertikala linjer, blobs och speciellt i det här forumet; IR. Andra är positiva utan problem och TVn lovprisas i alla tester. Till frågan;
Om man tex skulle köpa den från Netonnet, kan man då lämna tillbaka TVn inom 14 dagar om man inte är nöjd med den? Och få full ersättning utan frågor? Låt säga att jag tar TVn på 12 månaders avbetalning, blir det fortf. lika lätt att lämna tillbaka den?
Postad 30 juli 2012 - 12:30
Unregistered82e67d8e
-
Unregistered82e67d8e
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Postad 30 juli 2012 - 12:40
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Tips: http://www.komplett....36-284FB69F5D76
55" ST50 för 13,5k
Vad skiljer egentligen VT50 från ST50?
Postad 30 juli 2012 - 13:16
Unregistered82e67d8e
-
Unregistered82e67d8e
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Största skillnaden är väl att VT50 har snäppet vassare filter, dvs lite bättre svärta och bild. Den har också en tvåkärnig processor som mest gör nytta när man t ex använder den inbyggda webbläsaren och appar. VT50's inbyggda mottagare klarar också DVB-S2 och DVB-S om det nu är viktigt för dig. Du får också med en touchfjärr samt 2 par 3D-brillor när du köper VT50'n. Fjärren kan man klara sig utan om man har en iPhone då Panasonic har en klockren app, använder den till min 55" ST50  Sen har ja köpt Samsungs 3D-brillor för 200kr/st. Vill man ha en 55" Panasonic-plasma så är ju ST50 klart mer prisvärd än VT50. Båda är grymma men tycker att ST50 ger mest "bang for the buck"  Speciellt för de priset, gav själv 13k för min och är toknöjd!
Redigerat av Unregistered82e67d8e, 30 juli 2012 - 13:28.
Postad 30 juli 2012 - 13:17
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
http://www.panasonic...Y&p=TX-P50VT50Y
Postad 30 juli 2012 - 13:18
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Om man tex skulle köpa den från Netonnet, kan man då lämna tillbaka TVn inom 14 dagar om man inte är nöjd med den? Och få full ersättning utan frågor? Låt säga att jag tar TVn på 12 månaders avbetalning, blir det fortf. lika lätt att lämna tillbaka den?
No offence, men kanske med fördel en fråga som borde ställas till NetOnNet då den väl inte har någonting med Panasonics plasma att göra?
Redigerat av Unregistered1413, 30 juli 2012 - 13:18.
Postad 30 juli 2012 - 14:25
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Hur menar du?
Fosforn på de nyare plasmorna är känsligare när de ökat kontrast och svärta. Känsligheten har resulterat i flera finesser mot "bildkvarhållning" som det heter på panasonicspråk. Du kanske inte kan låta TV:n stå på 5-6 timmar nu t.e.x. under OS med samma logga på hela tiden. Du kanske har otur och drabbas av bildkvarhållning som du måste ägna lång tid åt att tvätta bort.
Redigerat av Unregistered6df60672, 30 juli 2012 - 14:28.
Postad 30 juli 2012 - 14:41
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Fosforn på de nyare plasmorna är känsligare när de ökat kontrast och svärta. Känsligheten har resulterat i flera finesser mot "bildkvarhållning" som det heter på panasonicspråk. Du kanske inte kan låta TV:n stå på 5-6 timmar nu t.e.x. under OS med samma logga på hela tiden. Du kanske har otur och drabbas av bildkvarhållning som du måste ägna lång tid åt att tvätta bort.
Kuro har hög kontrast och svärta men ändå inte så här stora problem med inbränningar. De finns och jag kan få dem rätt enkelt men känns som de sitter kvar mycket kort tid innan man inte lägger märke till dem. Kan ju såklart vara att priset för tekniken spelar in då man betalade bra mycket mer för sin tv då men man tycker ändå att vissa betydande framsteg borde gjorts i fosforn på nästan 5 år. Speciellt nu när de pratas om att 2012 modellerna är känsligare än 2011 och då de hela tiden strävar mot bättre svärta så lär det ju vara kört nästa generation eller?
Postad 30 juli 2012 - 14:43
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
No offence, men kanske med fördel en fråga som borde ställas till NetOnNet då den väl inte har någonting med Panasonics plasma att göra? 
Är väl iofs sant, men samtidigt kanske någon här har vetskap om hur man kan göra med just en TV som man inte är nöjd med och som man dessutom tagit på avbetalning.
Postad 30 juli 2012 - 17:51
Unregisteredb96d8a3d
-
Unregisteredb96d8a3d
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Okej, jag undrade mer specifikt hur det kan komma sig att ST50 ska vara så pass känsligare för detta. Om jag förstod dig rätt.
Postad 30 juli 2012 - 18:06
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Bra att fylla på igen med att långt ifrån alla har problem med gosting på sina paneler , såg lite efter undertexter efter en dags tittande igår på min st50 och det gick bort på 5 min med skärmtvätten , härligt kontrastomfång på den skärmtvätten med !
Postad 30 juli 2012 - 18:08
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Vodkafish
Nja. Jag kan bara uttala mig om ST50 då det är den TV:n jag har. Men 50 serierna, i alla fall ST/GT/VT, är rätt lika. Det skiljer sig åt lite vad gäller filter mot reflektioner och design. VT50 är ju mest påkostad och har lite djupare svärta.
Panasonic har kommit långt vad gäller att få riktigt djup svärta- det är riktigt imponerande. HD och bluray är en fröjd på ST50:n. Men som sagt det kanske blir en kritikerstorm för 50 serien vad gäller känsligheten på fosforn som Panasonic får ta åt sig och komma ut med motståndskraftigare plasmor 2013.
Jag var försiktig med min G20 vad gäller 4:3 så jag jag fyllde ut hela bilden i början samt att jag inte lämnade samma datorbild på i många timmar, men även om det låg kvar loggor, menyer och så vidare försvann allihopp snabbt efter att bara ha kört något annat. Jag behövde inte oroa mig det minsta vilket var skönt. Jag kunde se en tennismatch i fyra timmar och sen se vidare på eurosport efter det. Alla loggor försvann av sig självt. Nu får jag ligga i. Har hållt på mer än en vecka med att tvätta TV:n. Visserligen kan jag med vanlig TV-sändning tvätta bort det också för det är inte roligt att dra det där tvättprogrammet vareviga dag...
Redigerat av Unregistered6df60672, 30 juli 2012 - 18:09.
Postad 30 juli 2012 - 18:26
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Det är väl lite som en storm i ett vattenglas.Visst ,det går med testbilder att provocera fram det ena och andra.
Så har det alltid varit.Rykten och myter kan tyvärr få vissa att överge ett viss fabrikat i tron att ett annat där de sk fenomenen inte nått epidemiska nivåer.
Tillverkarna gör förändringar för att vinna något,men tyvärr medför det som bieffekt något annat med sämre utfall.
Postad 30 juli 2012 - 18:43
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Förstås så beror det på vad man är van vid , på min sovrums plasma en LG pg6000 från 2008 så har jag gosting konstant då det är mycket svarta kanter på de analoga kanalerna ,samt att text tv ger tydlig gosting efter 30 Sekunder men sen försvinner det när man kollat lite 16x9 eller stängt av TVn för kvällen och kvällen efter kör helbild. Den är definitivt värre nu med jämfört med när den var ny konstigt nog. Dock så är den lätt tvättad så verkar inte fallet med en del 2012 pannor därav skulle jag reklamera om det är långvarig " kvarhållning"
Postad 30 juli 2012 - 19:05
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Befarar att det är energiklassmärkningen likt tvättmaskiner som ställt till det med pros&cons.Plasma vill ju lixom inte bidra till jordens förstörelse
Postad 30 juli 2012 - 19:09
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Konstigt att den är värre efter en tid. Det känns som elektroniken som styr minimumljuset är knas. Fosforen borde rimligtvis inte bli känsligare utan mer motståndsaktig efter en tids användning. Skumt. Befarar att det är energiklassmärkningen likt tvättmaskiner som ställt till det med pros&cons.Plasma vill ju lixom inte bidra till jordens förstörelse 
Det är inte helt omöjligt att energisparandet också drabbar bilden negativt. Helt möjligt faktiskt.
Postad 30 juli 2012 - 19:13
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Det är väl lite som en storm i ett vattenglas.Visst ,det går med testbilder att provocera fram det ena och andra.
Du menar som att kolla på cykling på EuroSport under några timmar? Vilket jag för egen del inte kan förstå hur någon frisk människa kan göra, men vi är väl alla olika
Postad 30 juli 2012 - 19:54
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Någon med en GT50 eller VT50 som kan kolla ifall 16:9 overscan kan sättas individuellt på olika ingångar (mest inresserad av TV och HDMI)?
På min ST50 så sätts den globalt och jag vill ju onekligen ha den av på HDMI men den behöver tydligen vara på när man kollar på den interna digitalboxen (eftersom SD har en del "skräp" i kanterna som syns annars, se mitt inlägg #2009 och #2017).
Postad 30 juli 2012 - 20:00
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Du menar som att kolla på cykling på EuroSport under några timmar? Vilket jag för egen del inte kan förstå hur någon frisk människa kan göra, men vi är väl alla olika 
Va? Roberto Vacchi är den bästa kommentatorn som kan få cykling riktigt spännande. När han och Anders tjafsar med varann så njuter jag..
Postad 30 juli 2012 - 20:06
Unregistereda04d67fb
-
Unregistereda04d67fb
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Va? Roberto Vacchi är den bästa kommentatorn som kan få cykling riktigt spännande. När han och Anders tjafsar med varann så njuter jag.. 
Håller med!
Postad 30 juli 2012 - 20:12
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Om det är därför du tittar så kan du ju stänga av bilden och bara köra ljudet, så slipper du får kanalloggan inbränd  Men seriöst, även ni som verkligen gillar dessa TV apparater (och jag kan absolut förstå varför) måste väl hålla med om att det är absurt att inte kunna kolla några timmar på cykling utan att få inbränningar (om än temporära förhoppningsvis, men som jag förstått det har ingen ännu fått bort dem helt)? VI snackar ju om TV-apparater för upp till 40 papp!
Postad 30 juli 2012 - 20:21
mikeyy
-
mikeyy
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hur tvättar man bilden då så att säga, gör man det med nån inställning på TV:n lr ? ( ST50 )
Postad 30 juli 2012 - 20:24
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hur tvättar man bilden då så att säga, gör man det med nån inställning på TV:n lr ? ( ST50 )
Ja finns "bildtvätt" under avancerat i bild-menyn, kör en svart/vit rand över tv'n (vänster till höger), slutar när man trycker på valfri knapp.
Postad 30 juli 2012 - 20:27
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Om det är därför du tittar så kan du ju stänga av bilden och bara köra ljudet, så slipper du får kanalloggan inbränd 
Men seriöst, även ni som verkligen gillar dessa TV apparater (och jag kan absolut förstå varför) måste väl hålla med om att det är absurt att inte kunna kolla några timmar på cykling utan att få inbränningar (om än temporära förhoppningsvis, men som jag förstått det har ingen ännu fått bort dem helt)? VI snackar ju om TV-apparater för upp till 40 papp!
Det är som med som ketchup på matbordet.Du signalerar ditt värde.Mer komplicerat är det inte.Råkar ha studerat företagsekonomi med kräkreflexer efteråt.
Redigerat av TomasThoren, 30 juli 2012 - 20:28.
Postad 30 juli 2012 - 20:42
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Man tar ju lunch emellan, kollar lite mejl samt sms och bläddrar på diverse nyhetssidor på nätet däremellan, så fem timmar kan gå ganska fort ibland.
Postad 30 juli 2012 - 20:53
mikeyy
-
mikeyy
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ja finns "bildtvätt" under avancerat i bild-menyn, kör en svart/vit rand över tv'n (vänster till höger), slutar när man trycker på valfri knapp.
Tack !!
Redigerat av mikeyy, 30 juli 2012 - 21:00.
Postad 30 juli 2012 - 21:00
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ja letar efter den men måste vara blind, var e den 
Ska vara "skrämtvätt" ... sorry  Kan vara så att du behöver slå på avancerade inställningar för att ens se "avancerade inställningar", kommer dock ej ihåg vart den finns.
Postad 30 juli 2012 - 21:43
Unregistereda04d67fb
-
Unregistereda04d67fb
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hur är filstödet för tex filmer numera på panasonic? Klarar den de flesta format? För något år sedan så var det väl sådär på den fronten?
Postad 30 juli 2012 - 22:04
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Kuro har hög kontrast och svärta men ändå inte så här stora problem med inbränningar. De finns och jag kan få dem rätt enkelt men känns som de sitter kvar mycket kort tid innan man inte lägger märke till dem. Kan ju såklart vara att priset för tekniken spelar in då man betalade bra mycket mer för sin tv då men man tycker ändå att vissa betydande framsteg borde gjorts i fosforn på nästan 5 år. Speciellt nu när de pratas om att 2012 modellerna är känsligare än 2011 och då de hela tiden strävar mot bättre svärta så lär det ju vara kört nästa generation eller? 
Var väl efter 3D-intåget som problemen med IR/inbränningar ökade? Kraven på snabbare fosfor för att minska crosstalk var väl det som ställde till det. IR fanns även på tidigare generationer av Panasonic men de verkar vara betydligt mindre känsliga jämfört med den senaste. Samsungs senaste plasmor som E8000 tex. verkar vara i princip helt imuna mot IR trots 3D om man ska tro testerna så det går ju att lösa uppenbarligen, dock inte riktigt lika djup svärta men absolut inte dåliga på den punkten heller vad det verkar.
Postad 30 juli 2012 - 23:05
weavex
-
weavex
-
Användare
-
-
109 inlägg
Någon med en GT50 eller VT50 som kan kolla ifall 16:9 overscan kan sättas individuellt på olika ingångar (mest inresserad av TV och HDMI)?
På min ST50 så sätts den globalt och jag vill ju onekligen ha den av på HDMI men den behöver tydligen vara på när man kollar på den interna digitalboxen (eftersom SD har en del "skräp" i kanterna som syns annars, se mitt inlägg #2009 och #2017).
Det fungerar att sätta overscan individuellt på tv och hdmi på min VT30 i alla fall. Så det borde väl inte vara sämre med VT50. Personligen stör jag mig bara ibland på "skräpet" i SD och i HD vill man ju ha full bild. Så jag brukar ändra till anpassad 16:9 då jag stör mig på det (bryr mig inte att bilden ej är helt korrekt). Det läget försvinner när jag bytar källa, så därför är det ett smidigare sätt att ändra än att gå in i inställningarna och pilla med overscan.
Postad 31 juli 2012 - 00:02
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tack weavex!
Blir till att byta till 50VT50 imorrn, ligger ju bra i pris nu me 
Hade det bara varit "skräpet" hade jag kanske behållt den, men buzzingen stör mig också ganska mycket (tror dock jag har ett dåligt ex) så hoppas på att en ny är bättre på den punkten.
Men det är allt en väldigt fin tv, dock med några (mindre) brister, men perfektionisten stör ju sig även på de små detaljerna ... :/
Postad 31 juli 2012 - 00:05
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Det är som med som ketchup på matbordet.Du signalerar ditt värde.Mer komplicerat är det inte.Råkar ha studerat företagsekonomi med kräkreflexer efteråt.
Förstår faktiskt ingenting av vad du säger, trots att jag också studerat företagsekonomi
Postad 31 juli 2012 - 00:11
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Det är du inte ensam om .
Ingen brukar förstå vad han pratar om .
Enklast att bara strunta i allt han skriver,bara mumbojumbo
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|