Com Hem + TIVO = sant!
2093 svar till detta ämne
Postad 28 september 2017 - 18:31
Unregisteredf4a1db42
-
Unregisteredf4a1db42
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag förstår er till 100% att ni vill kunna sortera kanalerna och jag fattar inte varför det ska va så svårt och kirra det, personligen står min box på kanal 59 (VH1) ständigt, kollar aldrig på live-tv, spelar in precis allt jag ska kolla på och ser det efter hand, är jag kanske den enda som gör så?
Så den enda tiden jag kollar (lyssnar) live är när jag planerar inspelningar till dagen efter.
Ska inte Comhem bytta from Tivo till android box snart?
Det hoppas jag verkligen inte för CH är ju så fruktansvärt sega på tekniken, bara det här att det inte ens är planerat med en app till AppleTV är ju grymt märkligt.
Samma där : jag har inget behov men hör att många saknar det.
Postad 27 november 2017 - 15:23
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag har nyligen blivit med Com Hem & Tivo. I samband med att jag köpte LG Oled tyckte jag det vore idiotiskt att inte samtidigt köra med high definition signal in i TVn, varför annars en bra dyr TV?
Allt fungerar bra hittills tror jag (enbart använt ca två dagar) även om jag stör mig lite på att vi nu har två totalt olika menysystem, Tivons menystem och menysystemet till TVn (LGn). Tivo fjärren kan hantera det mesta, även TVns grundfunktioner men hittills har jag inte lyckats komma åt LG menyn via Tivon kontrollen (kanske inte heller går), dvs vi är trots allt beroende av två st fjärrkontroller nu, känns lite 80-90 tal. Möjligt att en Logitech Universal fjärr kan lösa detta problem men jag ska googla lite mer först på lämplig modell.
Jag har också förstått att långt ifrån alla med Com Hem kör Tivo överhuvudtaget, många nöjer sig med kort i TVn och hanterar allt därifrån samt spelar in på USB istället. Jag ska varje fall ge Tivo en chans har jag tänkt.
Nu har jag lite frågor till er Com Hem - Tivo experter:
Har både fiber och koaxialt dragen till lägenheten. Kör Bahnhof bredband sedan länge via fiber och det fungerar bra. (LG TVn är kopplad via Wifi 5GHz.)
Nu är dock Com Hem/Tivon kopplad till det koaxiala "tre hål i väggen" uttaget av praktiska skäl. Orsaken till att jag gjorde så här berodde mycket på att jag inte orkade dra kabel från fiberboxen/routern till TV rummet, skulle kanske t.o.m. behövt anlita någon för att få det snyggt i så fall.
Frågor:
Duger kvalitén via koaxialt för Com Hem / Tivon eller får man betydligt bättre kvalité och upplevelse jämfört med att köra via fibernätet? Kommer jag tex bli missnöjd när vi nyttjar SF Anytime och andra playtjänster via Tivon nu, riskerar jag få lagg och plågsamt dåliga laddtider? Hur är det med HD kanalerna, jag antar att de tar högre bandbredd och man vill ju inte att de ska pixlas eller se taskiga ut pga taskig bandbredd.
Är det tydliga fördelar med att köra Tivon via fibernätet så får jag väl bita i det sura äpplet och dels fixa kabeldragningen från fiberswitch/router men också i så fall byta bredbandsleverantör från bahnhof till com hem, lika bra i så fall att ta rubbet via com hem antar jag.
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 27 november 2017 - 15:26.
Postad 27 november 2017 - 15:41
RogerL65
-
RogerL65
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag vet inte vilken öppen fiber du har. Men itux kan du ha olika leverantörer på TV/bredband. Jag har det nu bahnhof bredband och ip sweden TV
Postad 27 november 2017 - 15:55
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag vet inte vilken öppen fiber du har. Men itux kan du ha olika leverantörer på TV/bredband. Jag har det nu bahnhof bredband och ip sweden TV
Ok, vet att vår förening har fiber via Open Universe, möjligt att jag kan göra så hos mig också. :-) Min fråga hade dock egentligen inte så mycket att göra om just detta.
Vår förening verkar varje fall valt att låta det gamla/befintliga Com Hem "tre hål i väggen" uttagen med koaxial vara kvar ändå (grundutbud av tv-kanaler ingår i månadsavgiften). I samband med att jag nu köpte ny TV knöt jag dock Com Hem guldpaket + Tivo för att kunna få in lite HD kanaler. Men som sagt, Tivon är kopplad via Com Hems "tre hål i väggen" uttaget nu dvs, koaxialt nät, gjorde så mycket för att undvika borrning och kabeldragning från routern i hallen.
Undrade väl mer om Com Hem / Tivo via koaxial är tillräckligt bra för Com Hems HD kanaler samt playtjänsterna eller om jag bör byta till att köra via fibernätet för Com Hem / Tivon också?
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 27 november 2017 - 16:13.
Postad 27 november 2017 - 16:47
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Med tanke på att Comhem erbjuder 500Mbit (ner) om du har internet via ”tre hål i väggen” så har jag väldigt svårt att se att det inte duger.
Postad 27 november 2017 - 16:55
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Jag skulle spontant säga att Coax är bättre än fiber när det gäller bilden
Postad 27 november 2017 - 17:05
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Har man möjlighet att välja mellan att koppla in TiVo till fiberkoax alternativt fiberLAN så skulle jag alla gånger välja fiberkoax.
Den tekniken om än "gammal" är klart att föredra kvalitetsmässigt i synnerhet när det gäller HD-kanalerna.
Tyvärr tar ju många fastighetsägare bort det befintliga fiberkoax-nätet när de drar in fiberLAN och då har man inte längre
någon möjlighet att välja.
Det bästa är alltid fiberkoax för TV och fiberLAN endast för bredband och telefoni 
Postad 28 november 2017 - 00:13
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Perfekt, tack för era svar :-) nätverk är inte min starkaste sida och hade förväntat mig att ni skulle svara att fiber är att föredra framför koax även för tv.
Har uppdaterat tekniken nu efter drygt 11 år med Samsung LCD (vilken gjorde sitt jobb bra), inte kört HD TV kanaler innan heller och visst är det enorm skillnad också. Sist men inte minst storleken, 65 tum är ett enormt lyft, bättre på alla sätt och vis.
Verkar variera lite om folk kör med eller utan Tivo för Com Hem men jag ger den en chans. Den största nackdelen är kanske att man får två separata menystem att hantera, Tivons samt LGns. Egentligen behöver jag väl dock enbart gå in på LGn för apparnas skull eller om man tex vill visa bilder eller dylikt via TVn. Möjligtvis blir det en universal kontroll men vet inte riktigt ännu vilken som är vettigast att köpa för att styra tv, Tivo, receiver och eventuellt cd/dvd/blu-ray. Logitech Harmony Companion som ICA rear ut är den mest för smarta hem lösningar?
Möjligheten att spela in program på Tivon remote via Com Hem Play appen är klart cool men ändå lite osäker på hur mycket det kommer nyttjas. Möjligen för vissa sportevent eller dokumentärer. Tittar jag på TV blir det oftast med familjen, annars sitter man oftare vid datorn. Att kunna se på de flesta kanaler via datorn eller mobil, platta är inte heller så dumt. Dottern kommer säkert använda det mer än mig men förhoppningsvis inte för mycket. ;-)
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 28 november 2017 - 00:21.
Postad 28 november 2017 - 07:53
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Varför skulle bilden vara bättre om en digital signal går via coax än via fiber? Det är samma signal.
Postad 28 november 2017 - 08:38
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Varför skulle bilden vara bättre om en digital signal går via coax än via fiber? Det är samma signal.
Sett över tid bör den signal ge bäst upplevelse som har lägst latency och högst bandbredd men också den som är mest stabil med så få dippar som möjligt (tänker även på packetloss). Tror väl att koaxial generellt har något högre latency än fiber (?) men sannolikt inget som stör just tv tittande alls. Bandbredd/kapaciteten verkar ju dock vara hög i Com Hems koax nät med tanke på tjänsterna som erbjuds (bredband upp till 500Mbit)?
Vet inte heller varför koaxial rent generellt skulle vara bättre för tv tittande än fiber men möjligt de syftar på stabilitet och leveranskvalitet (möjligtvis också på tuner/konvertering som OMD28 skriver nedan men det vore underligt).
Vi låter dem svara själva. ;-)
För mig räcker det egentligen med svaret att koaxial inte är sämre än fiber för tv tittande och com hem tjänsterna rent generellt vs fiber. Var mera ute efter att ta reda på om det finns uppenbara nackdelar med att köra Tivon via koax vs fiber.
Sett till hemmamiljön/nätverk är det klart att det också är rätt snyggt att totalt isolera signalen för TV/Com Hem från fiber/bredbandet för datoranvändandet. Då är risken noll att de sporadiskt skulle kunna påverka varandra (ta av varandras bandbredd etc). Dock möjligt att data och tv trafiken är separerade även om man kör allt via fiber, vet ej hur sofistikerad trafikprioritering det är/blir?
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 28 november 2017 - 09:35.
Postad 28 november 2017 - 08:57
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
För mig är svaret upplevd erfarenhet, om det sedan beror hur signalen kommer eller på att IP-TV boxar är sämre än inbyggd DVB-C Tuner ska jag låta vara osagt.
Bäst bild är det via satellit är min uppfattning. ( även om det inte var frågan här )
Som jag ser det finns det också pratiska fördelar med coax, man slipper extra boxar och man har nästan alltid ett visst utbud som kan tas emot utan programkort och det kan vara bra om man har flera TV.
Just att en signalen är digital är inte en garanti i sig själv, det finns flera parametrar i en digital signal som kan variera.
Som sagt för mig är det ett upplevt intryck.
Postad 28 november 2017 - 13:33
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
felpost
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 28 november 2017 - 13:35.
Postad 29 november 2017 - 19:48
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Har man möjlighet att välja mellan att koppla in TiVo till fiberkoax alternativt fiberLAN så skulle jag alla gånger välja fiberkoax.
Den tekniken om än "gammal" är klart att föredra kvalitetsmässigt i synnerhet när det gäller HD-kanalerna.
Tyvärr tar ju många fastighetsägare bort det befintliga fiberkoax-nätet när de drar in fiberLAN och då har man inte längre
någon möjlighet att välja.
Det bästa är alltid fiberkoax för TV och fiberLAN endast för bredband och telefoni 
Håller med dig. Men vad är fiberkoax?
Det är fiber eller coax att välja på. Fiber kommer sig av att signalen kommer via, tja, fiber.
Postad 29 november 2017 - 20:50
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
FiberKoax hos Com Hem innebär att signalen går via fiber till/från en överlämningspunkt och därigenom via koaxialnät till/från hushållen.
Postad 29 november 2017 - 21:44
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
FiberKoax hos Com Hem innebär att signalen går via fiber till/från en överlämningspunkt och därigenom via koaxialnät till/från hushållen.
Faktum är att t.o.m de analoga kanalerna går via fiber till överlämningspunkten.
Postad 30 november 2017 - 05:41
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Faktum är att t.o.m de analoga kanalerna går via fiber till överlämningspunkten.
Det beror väl på att i Com hems fibernät distribueras alla kanaler digitalt men i de fastigheter där man (fortfarande) har analogt grundutbud så konverteras de digitala kanalerna till analoga för att göras tillgängliga i fastighetens koaxnät.
Com hem har fortfarande många fastigheter där man har analogt utbud av varierande storlek. Det finns t o m ett utökat analogt grundutbud som, om jag minns rätt, kan innehålla ca 15 analoga kanaler bl a Kanal 5 och TV3.
Där jag bor har det analoga utbudet begränsats till kanalerna från SVT samt TV4 och TV6.
Men vem tittar idag på analoga tv-kanaler? Inte jag i alla fall.
Postad 30 november 2017 - 07:24
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Det beror väl på att i Com hems fibernät distribueras alla kanaler digitalt men i de fastigheter där man (fortfarande) har analogt grundutbud så konverteras de digitala kanalerna till analoga för att göras tillgängliga i fastighetens koaxnät.
Com hem har fortfarande många fastigheter där man har analogt utbud av varierande storlek. Det finns t o m ett utökat analogt grundutbud som, om jag minns rätt, kan innehålla ca 15 analoga kanaler bl a Kanal 5 och TV3.
Där jag bor har det analoga utbudet begränsats till kanalerna från SVT samt TV4 och TV6.
Men vem tittar idag på analoga tv-kanaler? Inte jag i alla fall.
Nej de skickas analogt via fiber, jag trodde precis som du när vi bytte till Comhem i vår förening.
Men den analoga signalen transformeras upp i frekvens så högt att det blir ljus och skickas via fibern för att sedan transformeras ner i frekvens vid överlämningspunkten.
Postad 30 november 2017 - 07:37
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Nej de skickas analogt via fiber, jag trodde precis som du när vi bytte till Comhem i vår förening.
Men den analoga signalen transformeras upp i frekvens så högt att det blir ljus och skickas via fibern för att sedan transformeras ner i frekvens vid överlämningspunkten.
Intressant. Det gläder mig att fler än jag tänkt att Com hem väl ändå inte kan skicka analog tv längre i sin fiber...
Så i fastigheten finns en "låda" där fibern går in och ut kommer digitala resp analoga kanaler som via fastighetsnätet hamnar i lägenheternas vägguttag?
Postad 30 november 2017 - 07:45
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Intressant. Det gläder mig att fler än jag tänkt att Com hem väl ändå inte kan skicka analog tv längre i sin fiber...
Så i fastigheten finns en "låda" där fibern går in och ut kommer digitala resp analoga kanaler som via fastighetsnätet hamnar i lägenheternas vägguttag?
om man har coax, annat blir det så klart bara digitalt.
Ett annat ” problem ” med deras analoga signal som jag bråkade ganska rejält med deras leverans avdelning är att den analoga signalen går ut i 4:3 letterbox så den blir onödigt dålig p.g.a att antalet netto bildlinjer är 434 istället för 576 för att 142 linjer är ett svart fält ( nu ska jag reservera mig för exakta siffror det var 3 år sedan som jag hade konflikten kring det men jag är ganska säker på siffrorna kan vara någon linje hit eller dit )
Skulle de skicka analoga bilden i fullformat 16:9 så skulle bilden var rätt mycket bättre, om de nu måste hålla på med analog signal 2017.......suck.
Postad 04 december 2017 - 12:38
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Tivo nybörjarfråga:
Provat spela in via com hem play appen vilket fungerar utmärkt för program framåt i tiden som ännu inte visats. Däremot har jag problem om jag vill spela in pågående program, jag vill få med hela programmet från start, inte bara från den tidpunkten när jag tycker på "rec" vilket jag fått de två gånger jag försökt hittills.
Går det inte att spela in hela pågående program (början till slut)?? Inspelningen blir enbart från exakt den tidpunkten när man trycker på "rec"?
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 04 december 2017 - 12:38.
Postad 04 december 2017 - 12:46
Kanelen
-
Kanelen
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Tivo nybörjarfråga:
Provat spela in via com hem play appen vilket fungerar utmärkt för program framåt i tiden som ännu inte visats. Däremot har jag problem om jag vill spela in pågående program, jag vill få med hela programmet från start, inte bara från den tidpunkten när jag tycker på "rec" vilket jag fått de två gånger jag försökt hittills.
Går det inte att spela in hela pågående program (början till slut)?? Inspelningen blir enbart från exakt den tidpunkten när man trycker på "rec"?
Inte om du inte tittat på programmet från start.
Postad 04 december 2017 - 12:52
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Inte om du inte tittat på programmet från start.
Ok, synd ;-) hade hoppats att Tivo - Com Hem hade löst det på något smart sätt.
Hmmm, men visst går det att för en hel del kanaler se program bakåt i tiden via tv tablån, att se på program som man missat? Går det också att spela in program som ligger bakåt i tv tablån eller det fungerar inte heller?
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 04 december 2017 - 12:53.
Postad 04 december 2017 - 13:00
Kanelen
-
Kanelen
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Hmmm, men visst går det att för en hel del kanaler se program bakåt i tiden via tv tablån, att se på program som man missat? Går det också att spela in program som ligger bakåt i tv tablån eller det fungerar inte heller?
Ja, många kanalers program kommer du åt i efterhand genom TV-guide exempelvis.
Postad 04 december 2017 - 13:12
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Jag har haft samma funderingar själv. Många program i EPGn har ju symbolen med pilcirkeln, vilket indikerar att det går att titta på dem i efterhand. Min tanke har varit att detta innebär att TiVo-boxen buffrat informationen i dessa program, och att det därför skulle kunna vara möjligt att omvandla denna buffring till inspelning. Dock verkar det inte som att detta är möjligt. Min teori är att dessa program är sådant som TiVo kan hämta på play-tjänster, och att de alltså inte finns sparade lokalt på disken i någon form.
Jag har också gjort något halvhjärtat försök att se om det finns någon logik i vilka program som är möjliga att se i efterhand, men inte hittat något. Gav upp ganska snart när jag insåg att jag ganska sällan har behov av funktionen...har fullt upp med att hinna se alla program jag spelat in! 
Postad 04 december 2017 - 13:35
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jag har haft samma funderingar själv. Många program i EPGn har ju symbolen med pilcirkeln, vilket indikerar att det går att titta på dem i efterhand. Min tanke har varit att detta innebär att TiVo-boxen buffrat informationen i dessa program, och att det därför skulle kunna vara möjligt att omvandla denna buffring till inspelning. Dock verkar det inte som att detta är möjligt. Min teori är att dessa program är sådant som TiVo kan hämta på play-tjänster, och att de alltså inte finns sparade lokalt på disken i någon form.
Jag har också gjort något halvhjärtat försök att se om det finns någon logik i vilka program som är möjliga att se i efterhand, men inte hittat något. Gav upp ganska snart när jag insåg att jag ganska sällan har behov av funktionen...har fullt upp med att hinna se alla program jag spelat in! 
På hårddisken i TiVo sparas bara det du själv spelat in och den löpande programbufferten som nollställs när du växlar kanal.
Skulle din hårddisk lagra alla program som kan ses från början under en vecka skulle naturligtvis utrymmet försvinna som smör i
solsken.
Vilka program som finns för starta om-funktionen bestäms av rättigheter. Vad jag förstår är tillgänglighet via play-funktionen länkat till
möjligheten att under en vecka se program från början direkt i EPG.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 04 december 2017 - 13:36.
Postad 04 december 2017 - 13:36
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Ungefär som jag skrev alltså...
Postad 04 december 2017 - 13:40
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag förstår (tror jag), en sammanfattning: Det går att titta på en del av programmen bakåt via tv guiden (beroende på rättigheter etc) men det går inte att välja ett program bakåt i tiden via tv guiden och spela in det i Tivon? Stämmer detta eller har jag missförstått igen? ;-) I övrigt tycker jag väl inspelningsfunktionen framåt i tiden är bra, enkel och praktisk, bra också att man kan spela in flera program samtidigt (är det upp till tre samtidiga?). Att man superenkelt kan aktivera inspelningar via com hem play appen tex när man sitter på jobbet eller på t-banan är för övrigt riktigt bra. Finns ju en stor risk att man bara hänger vid TVn när man är trött på kvällen och meningslöst växlar mellan olika kanaler, slötittar (dvs totalt meningslöst). Har man ett litet bibliotek av vettiga program sparade så ökar det helt klart kvalitén på tittandet. Att man sedan inte behöver eller orkar se på precis allt man sparat spelar ju ingen roll, en del är värt att se, annat inte.
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 04 december 2017 - 13:51.
Postad 04 december 2017 - 13:41
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Postad 04 december 2017 - 13:47
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Ungefär som jag skrev alltså...
Hoppas du har bra nytta av din TiVo med de begränsningar den har - detta inkluderar Com hem-appen som jag
dock inte använder särskilt ofta.
Jag har haft TiVo sedan juni 2014 och är nöjd trots att jag var ganska skeptisk från början.
TiVo fick ju också mycket kritik under första året - gammal teknik, föråldrad, buggig, liten hårddisk osv.
Faktum är att det tog ganska lång tid för Com hem att få TiVo stabil - första året behövde jag ofta
starta om varje kväll varvid inspelningar som var igång sabbades.
Nu verkar TiVo vara stabil (peppar, peppar).
Jag har från dag ett avaktiverat TiVo-tips för den funktionen behöver jag inte. Jag lägger in alla
inspelingar manuellt. Serieinspelning är en användbar funktion.
Postad 04 december 2017 - 14:10
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Svar till Andylin:
Absolut! Vi gillar TiVon skarpt. Vi har haft ett flertal olika boxar från olika leverantörer i olika bostäder, och TiVon är utan tvekan den bästa boxen vi haft. Vi var först tveksamma till den, just pga den kritik den fått (och fortfarande omotiverat får) men vi gav den en chans i samband med att vi fick fiber indraget till huset. Nu skulle vi inte vilja byta bort den.
Visst, det finns en hel del grejer som har utvecklingspotential med TiVon. Det mesta finns att läsa om i denna maratontråd, men på det stora hela är boxen "irritationsfri", vilket vi bara kunnat säga om en Samsung-box vi hade för många år sedan. Alla andra boxar har vi kunnat reta oss till vansinne på av en eller annan anledning!
Vi har haft TiVon i drygt ett år, och den har buggat kanske fem gånger. Senast igår faktiskt. Det blev något vajsing på en inspelning av en NFL-match som gjorde att den hoppade på tok för långt på ett ställe när jag skulle skippa ett reklamavbrott. Inte så lyckat när det handlar om sport. Den fick också för sig att hoppa tillbaka till inspelningsstart när jag försökte hoppa tillbaka igen. Det gick dock fint att titta på hela matchen utan att något avsnitt saknades. Jag skulle tro att det blev något fel i tidskoden på något sätt.
Även jag inaktiverade TiVo-tips omgående. För oss var det en helt onödig funktion, som bara skulle innebära att hårddisken alltid var full med inspelat material som ingen av oss var intresserade av. Den känns väldigt mycket som en funktion som verkade bra i tanken, men som inte är så nödvändig i verkliga livet.
ÄLSKAR serieinspelning! Aldrig att man missar en säsongsstart av favoritserierna! 
Postad 04 december 2017 - 14:17
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Fråga angående den smidiga inspelningsfunktionaliteten som flera av oss verkar tycka är bra: Förutom com hem play appen (att det går att aktivera inspelningar på Tivon helt remote via app) så undrar jag vad Com Hem med Tivon har för fördelar jämfört med att koppla in USB hårddisk direkt i TVn att använda till schemalagda inspelningar? Förutsätter dock nu att man har en ganska ny modern TV. Är det fortfarande som så att Tivo erbjuder funktionalitet som en usb hårddisk inkopplad i en modern TV inte kan greja, i så fall vad?
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 04 december 2017 - 14:20.
Postad 04 december 2017 - 15:22
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Mats,
Jag har aldrig använt USB-disk direkt till en TV. Kan den spela in även om TV är avstängd?
Postad 04 december 2017 - 15:29
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Mats,
Jag har aldrig använt USB-disk direkt till en TV. Kan den spela in även om TV är avstängd?
Och hur fungerar det med kopieringsskyddat HD-material? Det går väl inte att spela in på en hårddisk direkt från en tv?
Idén med att TiVo saknar möjlighet att ansluta en extern hårddisk via usb hänger samman med att det som spelas in av TiVo bara ska kunna spelas upp genom den box som spelat in materialet.
Därav följer också att Com hem-appen inte kan användas för att spela upp material som finns på hårddisken i TiVo.
Postad 04 december 2017 - 16:37
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
jag blir dock nöjd om jag får en android tv app och slänga tivon på tippen då har jag allt i direkt i tv
Postad 04 december 2017 - 16:42
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag har ingen aning, har inte använt usb hårddisk själv i TVn ännu, ställde mer frågan av nyfikenhet, men det ska gå att göra så i min LG Oled TV om jag förstått det korrekt (spela in TV program etc).
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 04 december 2017 - 16:46.
Postad 04 december 2017 - 16:49
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Fråga angående den smidiga inspelningsfunktionaliteten som flera av oss verkar tycka är bra:
Förutom com hem play appen (att det går att aktivera inspelningar på Tivon helt remote via app) så undrar jag vad Com Hem med Tivon har för fördelar jämfört med att koppla in USB hårddisk direkt i TVn att använda till schemalagda inspelningar? Förutsätter dock nu att man har en ganska ny modern TV.
Är det fortfarande som så att Tivo erbjuder funktionalitet som en usb hårddisk inkopplad i en modern TV inte kan greja, i så fall vad?
det du får ut e ganska likvärdigt men fördelen är att du får ju mer ut tex ang appar... en fördel dock är att tv bör ha dubbla tuners så man kan kolla på ett och spela it annat samtidigt
Postad 04 december 2017 - 17:07
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
det du får ut e ganska likvärdigt men fördelen är att du får ju mer ut tex ang appar... en fördel dock är att tv bör ha dubbla tuners så man kan kolla på ett och spela it annat samtidigt
Sedan undrar man ju hur den här inspelningsfunktionen (schemaläggningen) som vissa TV apparater stödjer med usb hårddisk fungerar när TVn är avstängd? Är den såpass smart så att det fungerar ändå? Dubbla tuners antar jag blir ett problem, en TV med CA modul har väl enbart en eller hur fungerar det? Jag antar att inspelningsfunktionen enbart fungerar för det program man tittar på men att man kan pausa och återta ett program på samma sätt som man kan göra med tex Tivo. Däremot om man schemalägger ett program framåt i tiden kan man så klart spela in valfri kanal? Slutsatsen bör bli att inspelningsfunktionaliteten man får via Tivon är helt överlägsen den man får genom att bara ansluta en usb hårddisk till TVn. Om man däremot sällan spelar in men tycker det är snyggt att pausa och återta det program man tittar på kan det dock så klart vara värt att koppla in en usb hårddisk för folk som ej äger Tivo elle motsvarande box. Sedan finns det så klart diverse externa boxar som erbjuder Tivo liknande funktionalitet eller bättre?
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 04 december 2017 - 17:52.
Postad 04 december 2017 - 17:09
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Sedan undrar man ju hur den här inspelningsfunktionen (schemaläggningen) som vissa TV apparater stödjer fungerar när TVn är avstängd? Är den såpass smart så att det fungerar ändå?
Dubbla tuners antar jag blir ett problem, en TV med CA modul har väl enbart en eller hur fungerar det?
Jag har då inte stött på en tv som inte gör de då den är i vilande men jag e lite fel människa att säga där då jag bara kört Android tv och de klarar alla inspelning i vilande läge... en CA till 2 tuners går utmärkt dock är det upp till tillverkaren att lägga in dubbla tuners men det finns.
Det finns en annan lösning med har man en Android tv så kan du plugga in en usb 3 tv sticka för DVBC dock måste stickan klara av att passa igenom signalen till tv och inte koda av signalen själv annars funkar inte CA i tv
Redigerat av Duckface21, 04 december 2017 - 17:12.
Postad 04 december 2017 - 17:53
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag har då inte stött på en tv som inte gör de då den är i vilande men jag e lite fel människa att säga där då jag bara kört Android tv och de klarar alla inspelning i vilande läge... en CA till 2 tuners går utmärkt dock är det upp till tillverkaren att lägga in dubbla tuners men det finns.
Ok, ja, verkar som en grundfunktion att den kan spela in trots att TVn är avstängd/vilande. ;-) Aha, det finns TV apparater som stödjer CA modul/kort och har flera tuners (?), bäst jag kollar upp hur det är med min LG Oled.
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 04 december 2017 - 17:54.
Postad 11 december 2017 - 09:52
Unregistered680
-
Unregistered680
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Fick lite strul i går kväll efter jag kopplat in min utrustning....
När jag tittar på hd-kanaler så kommer det upp en strimma på bilden emellanåt, ser ut som korrupt bild. Typ dataförlust eller liknande. Varar någon sekund och sen försvinner det..... Å så kommer det tillbaka efter en stund. Mycket störigt.... Funderar på om det är switchen som orsakar detta. Ska testa och koppla förbi den men fortafarnde köra via D-link routern.
Eller ska man köra en tp-kabel direkt från comhem-routern till tivo-boxen trots att comhem-routern är bryggad?
Tips mottages gärna....
Har kopplat enligt följande:
Koax till Comhem-router som är bryggad.
tp-kabel från comhem-router till en D-link dir-882
tp-kabel till en switch tp-link TL-SG105
tp-kabel till Tivo
Postad 11 december 2017 - 11:02
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Fråga angående den smidiga inspelningsfunktionaliteten som flera av oss verkar tycka är bra:
Förutom com hem play appen (att det går att aktivera inspelningar på Tivon helt remote via app) så undrar jag vad Com Hem med Tivon har för fördelar jämfört med att koppla in USB hårddisk direkt i TVn att använda till schemalagda inspelningar? Förutsätter dock nu att man har en ganska ny modern TV.
Är det fortfarande som så att Tivo erbjuder funktionalitet som en usb hårddisk inkopplad i en modern TV inte kan greja, i så fall vad?
Personligen gillar jag sökordsfunktionen eller vad det heter.
I alla fall kan jag skriva in ett ord eller tex en skådespelare som önskemål och boxen spelar in allt som innehåller det ordet i beskrivningen.
Jag har tex skrivit några saker som jag är intresserad av som tex synthmusik och jag är ett stort Depeche Mode-fan och har skrivit in Depeche som sökord.
Har vissa skådisar som jag gillar och filmer som de är med i spelas då in också.
Funkar skitbra och har fått en hel del inspelat som jag garanterat missat annars.
Postad 11 december 2017 - 20:23
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Fick lite strul i går kväll efter jag kopplat in min utrustning....
När jag tittar på hd-kanaler så kommer det upp en strimma på bilden emellanåt, ser ut som korrupt bild. Typ dataförlust eller liknande. Varar någon sekund och sen försvinner det..... Å så kommer det tillbaka efter en stund. Mycket störigt.... Funderar på om det är switchen som orsakar detta. Ska testa och koppla förbi den men fortafarnde köra via D-link routern.
Eller ska man köra en tp-kabel direkt från comhem-routern till tivo-boxen trots att comhem-routern är bryggad?
Tips mottages gärna....
Har kopplat enligt följande:
Koax till Comhem-router som är bryggad.
tp-kabel från comhem-router till en D-link dir-882
tp-kabel till en switch tp-link TL-SG105
tp-kabel till Tivo
låter mer som du har nått fel på boxen... störningar kommer i form av blockbildningar inte i strimmor osv
Postad 14 december 2017 - 00:58
WebMaximus
-
WebMaximus
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Just skaffat TiVo och undrar om det på något sätt går att ändra ordning på kanalerna så man får SVT1, SVT2, TV3, TV4 osv?
Har skapat en favoritlista för att få bort vanliga kanaler som även finns som HD men även för att få bort kanaler man inte är intresserad av men kan inte hitta något sätt att sortera listan på ett vettigt sätt.
Sett att det går att välja att sortera efter namn eller kanalplats men tycker det blir väldigt snurrigt oavsett.
Vill jag t ex snabbt ta mig till TV4 HD blir det väldigt jobbigt om jag måste lära mig vilken kanalplats den ligger på. Alternativet är att zappa mig fram men tar ju sin tid. Eller gå in på guide och leta upp den där i listan.
TiVo verkar ha många smarta funktioner och fördelar men om det inte går att sortera kanalerna i sin egen ordning vilket jag kunnat göra med alla digitalboxar och TV-apparater så länge jag kan minnas känns det väldigt mycket stenålder tycker jag.
Några tips?
Postad 14 december 2017 - 01:25
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Detta är avhandlat flera gånger i tråden, och svaret är nej, det går inte att sortera kanalerna som man vill. I mitt tycke helt värdelöst.
Postad 14 december 2017 - 02:09
WebMaximus
-
WebMaximus
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Riktigt ruttet verkligen! Ska ringa Comhem imorrn och ta ett snack med dem.
Hittade några inlägg om det tidigare i tråden men var inte så sugen på att gå igenom alla 41 sidor i jakt på en eventuell lösning så tack för ditt svar.
Postad 14 december 2017 - 12:13
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Gör gärna det, ju fler som visar sitt missnöje med detta desto större chans att de gör något åt det. Jag skulle tro att svaret blir något i stil med: "Tack för dina synpunkter, jag tar det till vår utvecklingsavdelning".
Sen om det sker, det kommer vi aldrig få veta...
Postad 14 december 2017 - 12:37
compost76
-
compost76
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Just skaffat TiVo och undrar om det på något sätt går att ändra ordning på kanalerna så man får SVT1, SVT2, TV3, TV4 osv?
Har skapat en favoritlista för att få bort vanliga kanaler som även finns som HD men även för att få bort kanaler man inte är intresserad av men kan inte hitta något sätt att sortera listan på ett vettigt sätt.
Sett att det går att välja att sortera efter namn eller kanalplats men tycker det blir väldigt snurrigt oavsett.
Vill jag t ex snabbt ta mig till TV4 HD blir det väldigt jobbigt om jag måste lära mig vilken kanalplats den ligger på. Alternativet är att zappa mig fram men tar ju sin tid. Eller gå in på guide och leta upp den där i listan.
TiVo verkar ha många smarta funktioner och fördelar men om det inte går att sortera kanalerna i sin egen ordning vilket jag kunnat göra med alla digitalboxar och TV-apparater så länge jag kan minnas känns det väldigt mycket stenålder tycker jag.
Några tips?
Helt jäkla galet, det är så uselt att man inte tror det är sant!!
Postad 14 december 2017 - 13:11
WebMaximus
-
WebMaximus
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Ev glädjande nyheter ang egen sortering av kanaler.
Just snackat med COMHEM och fick till svar att det är en av de mest efterfrågade funktionerna och att den förhoppningsvis kommer implementeras redan i nästa stora uppdatering som ska komma runt årsskiftet.
Anledningen till att den inte funnits med från början enl killen jag snackade med är att boxarna tillverkas i USA där man har helt andra kanalplaner varför den typen av sortering inte efterfrågas på samma sätt som här i Sverige där vi är vana att ha 1an på plats 1 osv. Såg att även en del andra tidigare i den här tråden var inne på det ämnet så stämmer säkert.
Så...bara hålla tummarna nu för att vi inom loppet av ett par veckor äntligen kommer kunna sortera kanalerna som vi vill 
Postad 14 december 2017 - 13:24
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Det beskedet gav ju lite hopp...men vi som haft ComHem ett tag, och varit i kontakt med deras kundtjänst är ganska härdade. Det som sägs och det som sedan sker korrelerar ganska sällan. Men hey! Bättre att de säger "förhoppningsvis" än "nej, det är inget vi kommer implementera". 
Postad 14 december 2017 - 13:43
WebMaximus
-
WebMaximus
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Som du säger gäller väl som ofta 'seeing is believing' men som sagt...bättre än ett rakt 'Nej' iaf.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|