Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 25 November 2012 - 01:18
Ikväll var det fan mer dött här än det var över 10kHz hos Niklas.
Skoj att träffa bandet Bagarn. Var dom trevliga?
Mycket trevliga. Jorn är ju lite sådär "pinne i arsletkille" över lag har jag fått för mej, men han posade ändå glatt ihop med folk som ville ta bild.
Själv är jag inte mycket för sånt, men köpte en fullsignad platta för 150 spänn, och sånt är ju kul att ha.
Jorn är ju bra nåt så överjävligt
Han är ju det.. Får för mej att det var precis som honom som urvikingarna såg ut.
Bifogad fil(er)
Postad 25 November 2012 - 01:25
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered27d7f146, 25 November 2012 - 01:25.
Postad 25 November 2012 - 01:29
Drog sedan på GALET. Hittade ett parti i en film där jag utan problem kunde utnyttja det jag uppskattar är elementens näst intill hela slaglängd.
DJUUUUP bas...
Över normal lyssningsvolym till film i mitt fall.
Blev förvånad att det inte blev mer svaj i duken än vad det blev.
Glatt överraskad.
Blir större möjligheter i och med det.
Postad 25 November 2012 - 01:37
Mycket trevliga. Jorn är ju lite sådär "pinne i arsletkille" över lag har jag fått för mej, men han posade ändå glatt ihop med folk som ville ta bild.
Själv är jag inte mycket för sånt, men köpte en fullsignad platta för 150 spänn, och sånt är ju kul att ha.
Han är ju det.. Får för mej att det var precis som honom som urvikingarna såg ut.
När han sjung i Masterplan ja. Sen blev det värre:)
Postad 25 November 2012 - 09:32
Postad 25 November 2012 - 10:52
Redigerat av Nattlorden, 25 November 2012 - 10:52.
Postad 25 November 2012 - 12:31
Känner någon av er till en manick som kan skala av höljet på EKK? Jag har 5x2,5mm^2 och ska strippa dem och använda två tåtar ihop som jag tvinnar med borrmaskinen för att få det hela lite hanterligare. Men att strippa 50m kabel med mattkniv är odrägligt jobb, så jag eftersöker bättre metod. Hjälp?
Postad 25 November 2012 - 12:53
http://www.conrad.se...CFax7cAodVBYAXQ
Postad 25 November 2012 - 13:08
Det är ju några meter som ska skalas..
http://www.conrad.se...A_17598_1517027
Sen gärna komplettera med en sån här som ställs och låses på exakt rätt skaldjup.
http://www.conrad.se...A_17598_1517027
Postad 25 November 2012 - 13:10
Och tyvärr 100m rg62 som jag inte kan använda
![]()
Varför? Är den oskärmad och du behöver skärm? Funkar inte att linda med alufolie?
Postad 25 November 2012 - 13:44
Varför? Är den oskärmad och du behöver skärm? Funkar inte att linda med alufolie?
Alufolie gör man hattar av.
Men allvarligt, skulle du köra en så klåpig lösning på ett system sim är så seriöst som mitt är? Nej, du skulle också svära lite och sedan beställa rätt kabel.
Baker: Den pryl du visar ser vettig ut. Jag beställer en sådan.
Redigerat av Unregistered757ca215, 25 November 2012 - 13:44.
Postad 25 November 2012 - 13:53
Men allvarligt, skulle du köra en så klåpig lösning på ett system sim är så seriöst som mitt är? Nej, du skulle också svära lite och sedan beställa rätt kabel.
Jag skulle överväga vilken lösning som gav bäst resultat. Du kanske skall linda med ESR-papper också?
Postad 25 November 2012 - 14:11
Det är bara att justera vilken längd man vill ha, stoppa in kabeln, klämma till och sen skalas kabel perfekt utan att någon kardel skadas oavsett kvadrat på kabel så länge den är inom spannet och man får exakt samma längd på skalningen varje gång.
http://biltema.se/sv...skaltang-71611/
Redigerat av spuj, 25 November 2012 - 14:15.
Postad 25 November 2012 - 15:37
Då är en riktig skalkniv det bästa.
Postad 25 November 2012 - 17:17
Postad 25 November 2012 - 19:27
Frågar eftersom jag inte har möjlighet att lyssna på xtz i butik
Postad 25 November 2012 - 19:55
Hallå !! Jag undrar om det är värt att uppgradera från en argon sub 10 till en xtz w12.16 eller två st xtz w.8 ?? Vilken skillnad blir det ?
Frågar eftersom jag inte har möjlighet att lyssna på xtz i butik
Jag tycker inte att något av alternativen är ett tillräckligt stort steg för att kunna motivera ett byte.
Postad 25 November 2012 - 19:59
Vad är ett tillräckligt stort byte då ??Jag tycker inte att något av alternativen är ett tillräckligt stort steg för att kunna motivera ett byte.
Postad 25 November 2012 - 20:14
Tolv kilo...? Är den gjord i papper...?
Specad ner till 35Hz (+/-3dB)...
Jag ångrade mej.. Köp vad som helst så blir det nog bättre.
Postad 25 November 2012 - 20:16
Jag skulle överväga vilken lösning som gav bäst resultat. Du kanske skall linda med ESR-papper också?
Jag tror det blir rätt svårt att yxa till impedansen och kapacitansen rätt med folie. Avståndet mellan nya lindningen och de inre ledarna måste vara exakt rätt. Likaså tjockleken på lagret. Svårgörligt och tidsödande. Billigare att köpa nytt.
Men du ska få en foliehatt av mig nästa gång vi ses.
Postad 25 November 2012 - 20:21
Haha ok ska nog köpa mig en xtz w12.16 och snälla jag e bara 15 jag kan inte köpa en basrigg för 145.000Om du är nöjd med den du har är det väl bättre att köpa en till ? Eller tre.
Tolv kilo...? Är den gjord i papper...?
Specad ner till 35Hz (+/-3dB)...
Jag ångrade mej.. Köp vad som helst så blir det nog bättre.![]()
Postad 25 November 2012 - 20:23
Haha ok ska nog köpa mig en xtz w12.16 och snälla jag e bara 15 jag kan inte köpa en basrigg för 145.000
Nej, men kanske två mindre billigare?
Går det att bygga något själv?
Två L26ROY kanske?
Postad 25 November 2012 - 20:25
Billigt som fan också.
Varje gång det kommer riktigt djup bas, och lite luft börjar flyttas så vill min dörr inte riktigt vara med..
Har dragit handtaget och limmat, så nu är det helt tyst, men dörren går utåt, så den har skallrat något fruktansvärt när dörrbladet slagit mot karmen.
Rummet är ju dessutom helt tätt. Har inte ens någon ventilation..
Var och köpte lite vanlig enkel tätningslist och satte runt dörren. 49 spänn.
Nu blev även dörrbladet helt tyst. Har irriterat mej på det länge, men aldrig fått tummen ur arslet.
Ska snart klämma en film och njuta av en tyst dörr.
Haha ok ska nog köpa mig en xtz w12.16 och snälla jag e bara 15 jag kan inte köpa en basrigg för 145.000
Var bor du och vad har du för budget ? Vi ska nog kunna hitta något begagnat som är bättre än en sån XTZ.
Postad 25 November 2012 - 20:33
Helst inte bygga självNej, men kanske två mindre billigare?
Går det att bygga något själv?
Två L26ROY kanske?
Postad 25 November 2012 - 20:33
Jag bor i göteborg utby. Budget kanske 4000 K men helst ny sub då jag inte vill handla begagnat (har inget emot det) men jag vill ha en NY sub
Vad vill du helst ha, en begagnad Ferrari eller en ny Skoda ?
Postad 25 November 2012 - 20:36
HAHA !! en ny ferrari tack !!Vad vill du helst ha, en begagnad Ferrari eller en ny Skoda ?
Ne men om man säger så här: den sub jag har nu är jag nöjd med men jag undrar hur det skulle kunna bli med en xtz:a ????
Postad 25 November 2012 - 20:38
http://www.blocket.s...ub_44002248.htm
Riktigt bra pris. Åk för bövelen och köp den DIREKT innan den blir såld !!!
Postad 25 November 2012 - 20:39
Postad 25 November 2012 - 20:40
Varför inte köpa en likadan till då?
Alltså.. en Argon till.
En Infinity Kappa sub spelar ifrån två såna Argon som han har.
Jag lovar.
Postad 25 November 2012 - 20:40
Jag e lite trött på denVarför inte köpa en likadan till då?
Alltså.. en Argon till.
Postad 25 November 2012 - 20:41
E du säker på att den krossar xtz w12.16 ??? den ser ju så liten ut (infinity)
Den äter upp 12.16 och bajsar ut små BOSE-lådor...
Postad 25 November 2012 - 20:42
Jag e lite trött på den
ne men blir det en markabel skillnad då då ??
Ja, om du placerar dem bra i rummet så får du undertryckning av resonanser. Och så kan du pumpa dubbelt så mycket luft som en ensam dito.
Postad 25 November 2012 - 20:43
Haha aok men finns det någon produkt som går att köpa ny som håller mina krav (det ska SKAKA, jag ska döda mina kompisar vid filmvisning och det ska vara någorlunda snyggt)Den äter upp 12.16 och bajsar ut små BOSE-lådor...
Postad 25 November 2012 - 20:45
Haha aok men finns det någon produkt som går att köpa ny som håller mina krav (det ska SKAKA, jag ska döda mina kompisar vid filmvisning och det ska vara någorlunda snyggt)
Absolut. Har du hundra lök liggandes ?
Jag deltar inte i denna diskussionen mer. Om du inte köper den Kappa-subben är du lite dum...
Redigerat av Bakerman, 25 November 2012 - 20:45.
Postad 25 November 2012 - 20:46
MM men är 2 sub 10'or bättre en 1 xtz w12.16 ???Ja, om du placerar dem bra i rummet så får du undertryckning av resonanser. Och så kan du pumpa dubbelt så mycket luft som en ensam dito.
Kan ju fråga farsan har är ju läkare så han kan väl pumpa ut lite från banken men självklart är man ju inte tillräckligt intresserad av högtalare m.mAbsolut. Har du hundra lök liggandes ?
Jag deltar inte i denna diskussionen mer. Om du inte köper den Kappa-subben är du lite dum...
Postad 25 November 2012 - 20:48
MM men är 2 sub 10'or bättre en 1 xtz w12.16 ???
Ja, det tror jag. Men bara för att det är två. Det har förutsättningar att få till bättre artikulation. Två bejsers har i stort sett ALLTID förutsättningar att ge bättre bas än en ensam.
Kapacitetsmässigt så har jag ingen aning. Jag vet knappt vad någon av dem är för några. Gissar att XTZ är en tolva i basreflex, vilket spöar en tia i sluten låda ordentligt i kapacitet.
Postad 25 November 2012 - 20:51
får man mer "kapacitet" med 2 sub 10 än en xtz då ?? lyssnar på dubstep och liknande även mkt filmJa, det tror jag. Men bara för att det är två. Det har förutsättningar att få till bättre artikulation. Två bejsers har i stort sett ALLTID förutsättningar att ge bättre bas än en ensam.
Kapacitetsmässigt så har jag ingen aning. Jag vet knappt vad någon av dem är för några. Gissar att XTZ är en tolva i basreflex, vilket spöar en tia i sluten låda ordentligt i kapacitet.
Postad 25 November 2012 - 20:55
får man mer "kapacitet" med 2 sub 10 än en xtz då ?? lyssnar på dubstep och liknande även mkt film
Nej, den där XTZan motsvarar nog sisådär fyra fem tior i sluten låda. Basreflex är en så mycket effektivare lösning än slutna lådor.
Du kan säkert bli nöjd med en XTZ, men jag tycker inte du ska köpa den med avsikten att stanna där. Du ska i så fall köpa den med avsikten att köpa en likadan till när du får råd. Två basmoduler är helt enkelt så mycket bättre än en.
Postad 25 November 2012 - 20:57
Så en sammanfattning: två sub 10 spelar bättre medans EN xtz w.12.16 flyttar mer luft ??Nej, den där XTZan motsvarar nog sisådär fyra fem tior i sluten låda. Basreflex är en så mycket effektivare lösning än slutna lådor.
Du kan säkert bli nöjd med en XTZ, men jag tycker inte du ska köpa den med avsikten att stanna där. Du ska i så fall köpa den med avsikten att köpa en likadan till när du får råd. Två basmoduler är helt enkelt så mycket bättre än en.
Postad 25 November 2012 - 20:59
Med förbehåll för att jag ärligt talat knappt vet någon om hur bra eller dåliga någon av dessa modeller är. Men fysiska fakta är fysiska fakta. Sedan kan båda modellerna vara hur dåliga konstruktioner som helst. Men det vet jag inget alls om. Jag har inte hört någon av dem.
Postad 25 November 2012 - 20:59
Tack för svaret Komorok !! tack bakerman också för bra förslag men det får nog bli en till sub 10 eller en w12Korrekt!
Postad 25 November 2012 - 21:01
Tack för svaret Komorok !! tack bakerman också för bra förslag men det får nog bli en till sub 10 eller en w12
Grattis. Du är snart ägare till en Skoda.
Postad 25 November 2012 - 21:02
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
64 bilder
99 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?