Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34860 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6.629628 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 5.307692 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6.647058 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6.214284 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4.555554 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6.714284 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 5.363636 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 8 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 9 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 9 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 10 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 11 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 12 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 12 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 12 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 14 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 14 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 14 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 15 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 15 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 15 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 15 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 15 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 16 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 16 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 16 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 16 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 16 år sedan
installations problem (1 inlägg) 16 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 16 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 16 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 16 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 16 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 16 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 16 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 16 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 16 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 16 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 16 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 16 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 16 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 16 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 16 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 16 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 16 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 16 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 16 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 16 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 16 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 16 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 16 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 16 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 17 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 17 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 17 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 17 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 17 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 17 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 17 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 17 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 17 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 17 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 17 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 17 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 17 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 17 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 17 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 17 år sedan
ip tv (1 inlägg) 17 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 17 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 17 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 17 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 17 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 17 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 17 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 17 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 17 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 17 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 17 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 17 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 17 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 17 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 17 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 18 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 18 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 18 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 18 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 18 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 18 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 18 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 18 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 18 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 18 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 18 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 18 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 18 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 18 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 18 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 18 år sedan

Postad 06 September 2012 - 23:51

andreaså
  • andreaså
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har en VIP1963 som fått ett lite märkligt fel sedan jag knäppte på den i onsdags kväll.
Väljer jag bildformat 1080p25 så får jag inget ljud.. 720p, 1080i samt 1080p24 fungerar samtliga utan problem.
Boxen är kopplad via receiver till tv, och inställning för ljudet i boxen är satt till digitalt.
Någon annan noterat samma sak? Är det något som introducerats i och med uppdateringarna? Jag har varit bortrest en vecka och kan därför inte med säkerhet säga vilken dag detta började.
Jag har kört fabriksåterställning på boxen utan effekt.

Redigerat av andreaså, 06 September 2012 - 23:57.

Postad 07 September 2012 - 00:26

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Fick en liten ide men om den är genomförbar vet jag inte.
Vid uppdateringar verkar det ju bli problem om många vill uppdatera samtidigt. Problemet är då att servrarna inte riktigt orkar med all trafik.
Vore det möjligt att helt enkelt göra så att alla boxar som kan lagra filer laddar ner uppdateringsfilerna som en bittorrent och när uppdateringen av den egna boxen är klar så seedas uppdateringsfilerna ut. Då finns det ju snabbt många källor att ladda ner ifrån.
Man skulle även kunna tänka sig att boxen seedar i standbyläget.

Visst det går åt lite HD-utrymme men har svårt att tro att det är speciellt mycket det rör sig om.

Redigerat av GannTrader, 07 September 2012 - 00:28.

Postad 07 September 2012 - 00:46

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Fick en liten ide men om den är genomförbar vet jag inte.
Vid uppdateringar verkar det ju bli problem om många vill uppdatera samtidigt. Problemet är då att servrarna inte riktigt orkar med all trafik.
Vore det möjligt att helt enkelt göra så att alla boxar som kan lagra filer laddar ner uppdateringsfilerna som en bittorrent och när uppdateringen av den egna boxen är klar så seedas uppdateringsfilerna ut. Då finns det ju snabbt många källor att ladda ner ifrån.
Man skulle även kunna tänka sig att boxen seedar i standbyläget.

Visst det går åt lite HD-utrymme men har svårt att tro att det är speciellt mycket det rör sig om.

Idén är det absolut inget fel på, dock skulle jag tyvärr tro att boxarna inte är i närheten av att kunna klara av något sådant. Vi snackar typ 450Mhz processor och 256MB RAM :)

Postad 07 September 2012 - 00:54

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Beror lite på hur man väljer att bedriva sin verksamhet, vad man tar betalt för och vad kunderna efterfrågar.
Hulu, Netflix m fl sätter upp en server och hyr en fet lina, sen är det upp till kunden och försynen att trafiken når fram i vettigt skick. Gör den inte det, tough!
Den tjänst Telia säljer funkar som kabel-TV i det avseendet att man levererar ett utbud med en "garanterad" kvalitet i en avlämningspunkt intill kundens TV. Att säkerställa det och lämna support på en sådan tjänst är nog ingen tacksam uppgift om man inte har kontroll över hela överföringskedjan. Det finns uppenbart operatörer som tar sig an den utmaningen, men jag har viss sympati för att Telia avstår.

Men det gäller väl typ hela Internet att man måste ha en viss hastighet för vissa tjänster och har alltid gjort, har lite svårt att se problemet? Skulle dessutom gissa att NetFlix och liknande tjänster säkert använder sig av CDNs eller motsvarande, annars finns ju alltid möjligheten att som Spotify använda klienterna för att streama musik till andra användare

Dessutom verkar det ju fungera:

"Netflix subscribers watched more than one billion hours of video in June, according to the company’s CEO Reed Hastings. That means that U.S. subscribers watched around 80 minutes of Netflix per day last month, which makes the service more popular than any traditional U.S. cable network, estimated BTIG analyst Richard Greenfield."

Har inte själv Telia Digital-TV (även om jag funderat på det av och till) men att döma av vad som skrivs i denna tråd så verkar det vara lite si och så med det här med "garanterad kvalité" :D

Redigerat av Unregistered1413, 07 September 2012 - 01:05.

Postad 07 September 2012 - 01:01

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Ang tjänster som youtube så har man ju också ofta problem med buffringar och liknande om man kör i HD upplösningar sen så kör ju inte youtube i HD upplösningar på 15-20mbit/s heller. Nåt som man inte heller lär se på Netflix och liknande.
Däremot kan man ju undra vad som hindrar Telia från erbjuda 100/100 i stadsnäten då Bahnhof, T3, Riksnet och andra kan göra det i samma nät.

Men är t.ex. 1080p från YouTube sämre bildkvalité än en HD kanal hos Telia, ComHem eller liknande? Eller är HD hos NetFlix sämre än HD hos Telia, ComHem eller liknande?

I ärlighetens namn bör sägas att Telia, ComHem och säkert flera operatörer har bättre ljud än NetFlix, YouTube osv, även om det finns undantag, jag är själv osäker på hur mkt bandbredd ett bra 5.1 ljudspår tar. Då menar jag faktiskt tar, dvs efter olika former av komprimeringar och liknande.

Redigerat av Unregistered1413, 07 September 2012 - 01:06.

Postad 07 September 2012 - 01:09

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Om det nu är så att telia kör äkta IPTV, då bör det innebära att en kund som har bredband/fiber hos Telia och skaffar digitalTV inte får sänkt datahastighet annat än när man faktiskt kollar på TV, rätt? Har för mig att det var så för några år sedan när jag senast kollade på Telias TV lösningar.

Hade du något svar på detta Markus?

Ber om ursäkt om du svarat och jag missat det, blev ju rätt livat här i tråden i samband med senaste uppgraderingen :)

Postad 07 September 2012 - 06:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja man får bara sänkt hastighet om man kollar på TV självklart (eller har boxen igång och då stjäl den ju självklart bandbredd).
ADSL är en annan sak då det är en begränsad teknik.

Redigerat av Leatherface, 07 September 2012 - 06:14.

Postad 07 September 2012 - 07:53

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Men det gäller väl typ hela Internet att man måste ha en viss hastighet för vissa tjänster och har alltid gjort, har lite svårt att se problemet? Skulle dessutom gissa att NetFlix och liknande tjänster säkert använder sig av CDNs eller motsvarande, annars finns ju alltid möjligheten att som Spotify använda klienterna för att streama musik till andra användare

Visst, men du inser säkert att det inte bara handlar om vilken hastighet kunden har "last mile" utan det finns mängder med punkter längs vägen som kan påverkar utfallet, exempelvis vilken kapacitet internetleverantören har mot resten av världen.
Telias modell bygger ju som jag skrev på att garantera en viss kvalitet i en avlämningspunkt under kundens TV, det gör inte de andra. Hur de lyckas kan jag inte avgöra, men det vore definitivt svårare utan kontroll över hela distributionskedjan.

Postad 07 September 2012 - 07:58

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Ja man får bara sänkt hastighet om man kollar på TV självklart (eller har boxen igång och då stjäl den ju självklart bandbredd).
ADSL är en annan sak då det är en begränsad teknik.

Jag tror improwise2 kanske tänker på hur det var när tjänsten introducerades. Då vill jag minnas att den inte gick att få om man hade den tidens snabbaste ADSL-abonnemang utan man var tvungen att först nedgradera det till en lägre hastighet. Men det var om jag minns rätt någon del av IPTV-tekniken som inte var kompatibel med den typen av ADSL och inte att TV-tjänsten konstant krävde kapacitet.

Postad 07 September 2012 - 08:12

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
idag går vi in på tredje dagen utan fungerande Tv-tjänst från Telia. 2012 får en helt annan innebörd.

Har provat att ha boxen strömlös 1h, 5 h, 8h och 12 h men den stannar fortfarande på 4 "pluppen" :)

Även gjort factory reset och remove software. Det positiva är att man får mer tid med familjen :P

Redigerat av kribban, 07 September 2012 - 08:13.

Postad 07 September 2012 - 09:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Jag tror improwise2 kanske tänker på hur det var när tjänsten introducerades. Då vill jag minnas att den inte gick att få om man hade den tidens snabbaste ADSL-abonnemang utan man var tvungen att först nedgradera det till en lägre hastighet. Men det var om jag minns rätt någon del av IPTV-tekniken som inte var kompatibel med den typen av ADSL och inte att TV-tjänsten konstant krävde kapacitet.

Jo och det är ju som sagt en begränsning i ADSL tekniken och fiber har inte den begränsningen.
Där är det switchar och annan utrustning som sätter begränsningarna och inte själva kabeln.

Redigerat av Leatherface, 07 September 2012 - 09:07.

Postad 07 September 2012 - 09:16

gorby
  • gorby
  • Användare

• 110 inlägg
  • 1
Är det någon mer än jag som fått sämre bild efter uppdateringen? Det är inte en stor skillnad men både jag och frugan reagerade. Blockigare, brusigare, som för låg bitrate. Sen har jag sett ett par tre gånger kodningsfel som uppstår som ett antal vertikala ränder som verkar komma från kanalens inlagda logga. Svårt att förklara med jag tog en bild på det som jag kanske kan bifoga. Har sett det på tv4 hd och c more hd och tror det var någon kanal till. Först trodde jag det var nya teven som fått spel men jag lyckades spela in det på boxen och bekräfta att det fanns med på inspelningen och att det syntes på den gamla teven också.

Postad 07 September 2012 - 18:05

Unregisteredfa46ece3
  • Unregisteredfa46ece3
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som fått sämre bild efter uppdateringen? Det är inte en stor skillnad men både jag och frugan reagerade. Blockigare, brusigare, som för låg bitrate. Sen har jag sett ett par tre gånger kodningsfel som uppstår som ett antal vertikala ränder som verkar komma från kanalens inlagda logga. Svårt att förklara med jag tog en bild på det som jag kanske kan bifoga. Har sett det på tv4 hd och c more hd och tror det var någon kanal till. Först trodde jag det var nya teven som fått spel men jag lyckades spela in det på boxen och bekräfta att det fanns med på inspelningen och att det syntes på den gamla teven också.

Upplever också sämre bildkvalité som du beskriver ovan. Brusigare och låg bitrate, inte alla samma HD-kvalité på de kanalerna, som det var innan, jag märker av en försämring i alla fall.
Har även framfört detta på twitter, där jag fick svaret "det är inget vi känner till", så vet jag... men det är sämre bildkvalité.. Även upplösningen i menyer etc, känns "taggiare" etc

Postad 07 September 2012 - 18:55

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Visst, men du inser säkert att det inte bara handlar om vilken hastighet kunden har "last mile" utan det finns mängder med punkter längs vägen som kan påverkar utfallet, exempelvis vilken kapacitet internetleverantören har mot resten av världen.
Telias modell bygger ju som jag skrev på att garantera en viss kvalitet i en avlämningspunkt under kundens TV, det gör inte de andra. Hur de lyckas kan jag inte avgöra, men det vore definitivt svårare utan kontroll över hela distributionskedjan.

Det är ju självklart den del med lägst hastighet på vägen som avgör vilken hastighet man får, men som jag sagt innan, uppenbarligen så fungerar det ju för många andra tjänster. Jag får inte känslan av att Telia (i detta fall) levererar en bild- och ljudupplevelse som är så mkt bättre än andra aktörer, och det viktiga måste väl vara hur det fungerar i praktiken. Viss reservation för att jag inte har riktig koll på hur mkt bättre ljud Telia har på sina sändningar.

Om jag sitter i skogen i Norrland med en dålig GPRS överföring och försöker lyssna på Spotify blir iaf jag inte så förvånad om jag inte kan få musik i högsta kvalitén, eller blir förbannad på Spotify, blir du?

Redigerat av Unregistered1413, 07 September 2012 - 18:58.

Postad 07 September 2012 - 19:08

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Precis, du har rätt. Det kräver ju väldigt mkt mer prestanda att leverera "allt till alla" (oavsett om någon ens tittar) jämfört med att till varje användare bara skicka det som den användaren vill titta på. Detta är ju absolut inte bara Telias "fel", i stort sett hela TV-branschen verkar ju uppbyggd på att alla ska se samma sak samtidigt och att någon annan ska välja åt dig. Kan inte fatta hur folk 2012 fortfarande kan acceptera det, i mitt fall är det enbart vid sportevenemang som jag kollar live på TV numera, allt annat spelas in så att jag i praktiken skapar min egen ondemand tjänst. Eller då kollar på riktiga Video on demand tjänster på Internet.

Postad 07 September 2012 - 19:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt om jag förstår dig rätt men Telia använder multicast så den behöver inte skicka allt till alla utan om 10 st ser på samma kanal så behöver den bara ta emot strömmen 1 gång istället för 10 ggr med vanliga websändning i unicast.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Multicast

Redigerat av Leatherface, 07 September 2012 - 19:50.

Postad 07 September 2012 - 20:12

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt om jag förstår dig rätt men Telia använder multicast så den behöver inte skicka allt till alla utan om 10 st ser på samma kanal så behöver den bara ta emot strömmen 1 gång istället för 10 ggr med vanliga websändning i unicast.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Multicast

Ska erkänna att det var ett tag sedan jag läste kring olika former av nätverkskommunikation, och en del kan ju ha ändrats, men som jag minns det så fungerade Multicast bäst när antalet sändningar var få och antalet mottagare var många. Dvs bra om 1 000 000 tittare kollade på 2 möjliga kanaler, men inte lika bra om 10 000 tittare kollade på 150 olika kanaler. Lägg sen till att 50% inte har möjlighet att kolla "live" och vill köra VOD (i någon variant) och öka antalet tittare med 25 gånger och det blir inte alls lika kul längre. Rätta mig gärna om jag har fel, för det var som sagt rätt länge sen jag senaste läste på om detta :D

Sen tycker jag oavsett vilket att tekniken alltid är underordna användbarheten, dvs valfriheten att kunna se vad jag vill, när jag vill (och gärna hur jag vill).

Redigerat av Unregistered1413, 07 September 2012 - 20:13.

Postad 07 September 2012 - 20:43

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Ska erkänna att det var ett tag sedan jag läste kring olika former av nätverkskommunikation, och en del kan ju ha ändrats, men som jag minns det så fungerade Multicast bäst när antalet sändningar var få och antalet mottagare var många. Dvs bra om 1 000 000 tittare kollade på 2 möjliga kanaler, men inte lika bra om 10 000 tittare kollade på 150 olika kanaler. Lägg sen till att 50% inte har möjlighet att kolla "live" och vill köra VOD (i någon variant) och öka antalet tittare med 25 gånger och det blir inte alls lika kul längre. Rätta mig gärna om jag har fel, för det var som sagt rätt länge sen jag senaste läste på om detta :D

Sen tycker jag oavsett vilket att tekniken alltid är underordna användbarheten, dvs valfriheten att kunna se vad jag vill, när jag vill (och gärna hur jag vill).

Jag kan inte se något fall där unicast skulle vara ett effektivare sätt att leverera content till en användare än multicast. Oavsett hur många strömmar eller användare det handlar om. Det hela är en fråga om huruvida hela nätverkskedjan hanterar multicast korrekt. Då kan aldrig bandbredden bli högre med multicast än unicast, i princip alltid kommer unicast konsumera mer bandbredd givet samma bitrate på strömmarna. Ett nätverk som hanterar multicast fullt ut är "intelligent" och konsumerar aldrig mer bandbredd än vad som faktiskt används. Ett nätverk som inte hanterar multicast korrekt kan dock tvärtom leda till att nätverket blir spammat med multicastcontent som inte används och det är ju en högst oönskad situation (då är det fel personer bakom spakarna).

Så det hela är nog återigen ett kombinerat strategiskt och tekniskt ställningstagande från telia. De inser att tekniken inte är tillräckligt bra i alla stadsnät, och istället för att faktiskt gå in där det skulle vara tekniskt möjligt så drar de alla stadsnät över en kam för att förenkla.

Edit: Det som man skulle kunna kalla bortslösad bandbredd i multicastfallet är ju när användare låter sin utrustning stå på utan att den används, och det fallet är ju såklart ofrånkomligt från operatörshåll och helt upp till användaren.

Redigerat av modeselect, 07 September 2012 - 20:46.

Postad 07 September 2012 - 20:55

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 1
Upplever också sämre bild nu än tidigare i veckan, speciellt på vanliga 4:an. Tittade på fångarna på fortet och där var det spec märkbart.

Postad 07 September 2012 - 20:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Sen med övergången till IPV6 så kommer Multicast vara inbyggt i själva protokollet så det kommer bli effektivare då men det går långsamt med IPV6 i Europa så är en bra bit bort än sålänge.

Postad 07 September 2012 - 22:07

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
När jag spolar i och spelar upp tidigare inspelat material är det minst sagt otroligt segt.
Beror det på senaste updateringen?

Redigerat av defiant, 07 September 2012 - 22:12.

Postad 07 September 2012 - 23:09

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Edit: Det som man skulle kunna kalla bortslösad bandbredd i multicastfallet är ju när användare låter sin utrustning stå på utan att den används, och det fallet är ju såklart ofrånkomligt från operatörshåll och helt upp till användaren.

Det är precis det jag menar, jag vet ingen under 65 år som stänger av sin digitalbox när den inte används. Hur många här gör det?

Är inte helt insatt i Telias DigitalTV då jag inte själv är kund, men som jag förstått det av tidigare förklaringar så skickas samtliga kanaler till boxen trots att man bara tittar på en av dem, stämmer det?

Redigerat av Unregistered1413, 07 September 2012 - 23:09.

Postad 07 September 2012 - 23:39

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nej bara den kanalen du tittar på/spelar in som den tar emot.
Står ganska bra förklarat på Wikipedia hur multicast fungerar.
Telia kan ju inte veta sen om TVn är avslagen eller inte så det är ju upp till användaren.
Tycker man det är jobbigt att sätta den i standby eller liknande så kan man skaffa en multifjärr i stil med logitech harmony one så sköter den allt med 1 knapptryck och gör livet allmänt lättare.

Redigerat av Leatherface, 07 September 2012 - 23:41.

Postad 08 September 2012 - 00:01

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Det är precis det jag menar, jag vet ingen under 65 år som stänger av sin digitalbox när den inte används. Hur många här gör det?

Är inte helt insatt i Telias DigitalTV då jag inte själv är kund, men som jag förstått det av tidigare förklaringar så skickas samtliga kanaler till boxen trots att man bara tittar på en av dem, stämmer det?

Nej givetvis skickas bara den kanalen som boxen är inställd att visa, t ex SVT1. Samt såklart ev annan inspelning för de som kan spela in annat än man tittar på. Och när man går ner i standby kopplas multicast ifrån, undantaget då en inspelning pågår. Och de flesta tror jag nog ändå trycker på standby när de går och lägger sig, inte bara pensionärer. (Det är ju ingen direkt energibesparing att gå ner i standby på de nuvarande Motorolaboxarna, men all streaming, ljud och bild stängs ju av).

Alla Telias kanaler är nog totalt i storleksordningen 500Mbit eller så, och det vore ju dumt om ens uppkoppling blev spammad med det... =)

Edit: var visst lite för långsam att svara...

Redigerat av modeselect, 08 September 2012 - 00:02.

Postad 08 September 2012 - 00:19

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Det låter ju bra att inte allt skickas. Måste erkänna att jag var lite fundersam på hur det ens skulle varit möjligt utan ett REJÄLT bredband, men fick för mig att jag hade läst att det var så tidigare i tråden.

Postad 08 September 2012 - 00:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
För att förklara det lite mer om du har 3st Telia IPTV boxar kopplad till en router och ser på samma kanal på alla 3 boxarna så behöver den bara skicka kanalen 1 gång till dig.
Skulle det varit unicast så skulle den ha skickat kanalen 3 gånger till dig till varje box och hade då blivit kanske ca 15mbit istället för 5mbit. Räknar man 5mbit per kanal i snitt till en halv miljon kunder så kan ni ju räkna ut så är vi uppe i 2 500 000 mbit/s istället för 500mbit/s. Visst alla ser inte samtidigt och vissa har flera boxar så är svårt att räkna ut exakt men jag tror ni fattar vilka gigantiska mängder trafik det skulle bli om det inte var i multicast.

Redigerat av Leatherface, 08 September 2012 - 00:35.

Postad 08 September 2012 - 00:30

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1138 inlägg
  • 0
Telia,

Buggrapport (reproducerbart varje gång):

Jag har nån kanal på, t.ex. TV3 HD, jag byter till SVT2 HD och sen SVT1 HD.
Jag spolar tillbaka några sekunder och får se det jag nyss såg på TV3 HD, men sen när det borde bli SVT2 HD fryser bilden och ljudet.
Ingenting händer. Jag ser en frusen TV3 HD-bild och förstärkaren tar inte längre emot någon digital ljudsignal.

Mycket dåligt buggtestad uppdatering detta!

Dvs den nya finessen att timeshift alltid ska innehålla det som visades funkar inte utan stjälper mer än den hjälper.
Om jag spolar tillbaka lite för långt i timeshiftbuffern, dvs förbi ett kanalbyte, så fryser det och jag kan inte spola fram eller på annat sätt få fram bild igen annat än att trycka på stop och gå till live view och prova igen och spola en aning kortare.

Bedrövligt.

(vip1963)

Postad 08 September 2012 - 00:37

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

För att förklara det lite mer om du har 3st Telia IPTV boxar kopplad till en router och ser på samma kanal på alla 3 boxarna så behöver den bara skicka kanalen 1 gång till dig.
Skulle det varit unicast så skulle den ha skickat kanalen 3 gånger till dig till varje box och hade då blivit kanske ca 15mbit istället för 5mbit.

Det är ju bra, men hur blir det när kunderna inte längre accepterar "storebror bestämmer" utan själva vill bestämma vilket program de vill se på och när de vill se på det? Ett multicast-nätverk bygger väl ändå i grunden på, i detta fall, kanaler som livesänds till många samtidigt. ComHem, och Telia har jag fått för mig, har väl numera ett slags fattigmans VOD på vissa kanaler, att man kan se ett program från början trots att man inte hade boxen på då, det antar jag sker inte via multicast? Om jag minns rätt är väl Multicast främst tänkt för broadcast i ett begränsat nätverk, dvs många tittar på samma?

Redigerat av Unregistered1413, 08 September 2012 - 00:39.

Postad 08 September 2012 - 07:42

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

(Det är ju ingen direkt energibesparing att gå ner i standby på de nuvarande Motorolaboxarna, men all streaming, ljud och bild stängs ju av.

Kollade precis på min avstängda box och den tar emot data även om den är avstängd, så det är endast bild och ljud som tas bort när den är "avstängd".

Postad 08 September 2012 - 08:37

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Kollade precis på min avstängda box och den tar emot data även om den är avstängd, så det är endast bild och ljud som tas bort när den är "avstängd".

Hårddisken jobbar mindre på 1963 avstängd = håller längre?
Slipper skriva timeshiftbuffern.

Postad 08 September 2012 - 09:34

abekiris
  • abekiris
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nu händer det äntligen lite grejer på boxfronten, hoppas Telia tittar på dom här!

http://www.engadget....-set-top-boxes/

Postad 08 September 2012 - 10:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Det är ju bra, men hur blir det när kunderna inte längre accepterar "storebror bestämmer" utan själva vill bestämma vilket program de vill se på och när de vill se på det? Ett multicast-nätverk bygger väl ändå i grunden på, i detta fall, kanaler som livesänds till många samtidigt. ComHem, och Telia har jag fått för mig, har väl numera ett slags fattigmans VOD på vissa kanaler, att man kan se ett program från början trots att man inte hade boxen på då, det antar jag sker inte via multicast? Om jag minns rätt är väl Multicast främst tänkt för broadcast i ett begränsat nätverk, dvs många tittar på samma?

Ja ska alla se på olika indivduellt material så måste den ju skicka till varje person och det skulle med 500000 kunder som indivduellt skulle titta på VOD få nätet att krokna rejält.
Tittar många på samma material så kan man ju förstås använda Multicast även där.
Det du pratar om spola tillbaka är ju en slags Timeshift eller Catch-Up tror jag dom kallar det och det sparas på Telias servrar automatiskt då kanalen sänder.

Redigerat av Leatherface, 08 September 2012 - 10:23.

Postad 08 September 2012 - 10:52

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

Hehe skrattade gott när jag läste detta. Jag har precis fyllt 66 och jag stänger av boxen.

Redigerat av ansgar, 08 September 2012 - 10:54.

Postad 08 September 2012 - 10:58

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0
Jag vill kunna se tv på min iPad. Hur gör jag det?
Jag menar att jag vill kunna se det som boxen är inställd på.
Jag kan ju styra boxen med zappa

Postad 08 September 2012 - 11:00

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Nu händer det äntligen lite grejer på boxfronten, hoppas Telia tittar på dom här!

http://www.engadget....-set-top-boxes/

http://mediacenter.m...ID=2&ClientID=1

Postad 08 September 2012 - 13:11

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Hur ser du det? Låter ju som en omöjlighet om den är avstängd.

Postad 08 September 2012 - 13:14

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1296 inlägg
  • 0

TV4 Kalmar
TV4 är den enda kanal jag kan minnas att jag sett fenomen på.

Tittar också på TV4 Kalmar och får dessa fel. Har dock inga tidsangivelser just nu.

Hur gick det Marcus, hittade du felen som defiant postade, på dina inspelningar?

Går antagligen att se i datorn med program som Wireshark t.ex.

Postad 08 September 2012 - 13:19

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Ja ska alla se på olika indivduellt material så måste den ju skicka till varje person och det skulle med 500000 kunder som indivduellt skulle titta på VOD få nätet att krokna rejält.
Tittar många på samma material så kan man ju förstås använda Multicast även där.
Det du pratar om spola tillbaka är ju en slags Timeshift eller Catch-Up tror jag dom kallar det och det sparas på Telias servrar automatiskt då kanalen sänder.

Precis, det är det jag ser som problemet med ett multicast-nätverk, även om det så klart är bra för broadcast-sändningar. T.ex. en tjänst som YouTube utgår jag från har klart mer än 500 000 samtidia streams och uppenbarligen verkar det ju fungera då många verkar använda det väldigt mkt och är nöjda, även om jag själv inte gör det speciellt ofta.

Tittar också på TV4 Kalmar och får dessa fel. Har dock inga tidsangivelser just nu.

Hur gick det Marcus, hittade du felen som defiant postade, på dina inspelningar?

Går antagligen att se i datorn med program som Wireshark t.ex.

Du kan så klart se om det finns nätverkstrafik, dvs data som skickas till boxen, men att den faktiskt skulle kunna ta emot den i avstängt läge låter inte så sannolikt :D Vore dock intressant att veta hur mkt och vilken trafik som skickas.

Postad 08 September 2012 - 13:20

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Är ju inte lika hög kvalite heller där och dessutom så är det ju en hel del problem med buffringar (speciellt på HD upplösningar) osv som jag antar att du inte vill ha då du ser på TV.
Sen har dom ju servrar placerade lite här och där med utspritt i världen och visst skulle Telia kunna placera servrar med speglingar typ i varje stad eller regioner men det skulle bli en hel del kostnader.

Redigerat av Leatherface, 08 September 2012 - 13:23.

Postad 08 September 2012 - 13:29

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

På baksidan finns det en lampa jämte nätverkskabeln, den blinkar glatt (orange) och är den som de flesta andra enheter så betyder det att data sänds.

Postad 08 September 2012 - 13:37

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Är ju inte lika hög kvalite heller där och dessutom så är det ju en hel del problem med buffringar (speciellt på HD upplösningar) osv som jag antar att du inte vill ha då du ser på TV.
Sen har dom ju servrar placerade lite här och där med utspritt i världen och visst skulle Telia kunna placera servrar med speglingar typ i varje stad eller regioner men det skulle bli en hel del kostnader.

På vilket sätt är kvalitén sämre? Givetvis förutsatt att originalvideon har god kvalité då, men det gäller väl alltid.

På baksidan finns det en lampa jämte nätverkskabeln, den blinkar glatt (orange) och är den som de flesta andra enheter så betyder det att data sänds.

OK, men då menar du nog eg att boxen är i standby-läge, inte att den är avstängd som jag först trodde du menade. Iof har jag själv använt avstängd/stänga av som synomym till standby ska erkännas :)

Postad 08 September 2012 - 16:19

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Youtube och liknande tjänster är mycket mer komprimerade än IPTV tjänster av Telias typ, vilket gör att bilden blir "fattig" på information. Det märks tydligt om man jämför en utsändning på Viasat Fotboll kontra samma match på Viaplay. Dessutom så är själva tanken med IPTV att garantera att sändningen inte ska buffra eller levereras för sent till kunden. Senast jag reflekterade över detta var under OS, då jag ofta tittade både på TV och SVT-Play på datorn. SVT-Play släpade allt som oftast efter 5-10 sekunder, och då får det anses vara en bra delay. Fulsändningar av matcher på nätet ligger ofta uppåt minuten efter.

Inte för att det spelar så stor roll. Telia levererar ju båda typer av nät, vill man ha deras IPTV så har de optimerat ett nät för detta, vill man ha TV (eller annan data) levererad via Internet så finns det även kapacitet för detta.

Postad 08 September 2012 - 19:09

anna0000
  • anna0000
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Efter senaste uppdateringen har jag inget ljus på C more Series. Alla andra kanaler har ljud men på Series är det helt tyst. Jag har startat om boxen genom att dra ut strömsladden flera gånger utan att det blir bättre.

Postad 08 September 2012 - 19:59

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Youtube och liknande tjänster är mycket mer komprimerade än IPTV tjänster av Telias typ, vilket gör att bilden blir "fattig" på information. Det märks tydligt om man jämför en utsändning på Viasat Fotboll kontra samma match på Viaplay. Dessutom så är själva tanken med IPTV att garantera att sändningen inte ska buffra eller levereras för sent till kunden. Senast jag reflekterade över detta var under OS, då jag ofta tittade både på TV och SVT-Play på datorn. SVT-Play släpade allt som oftast efter 5-10 sekunder, och då får det anses vara en bra delay. Fulsändningar av matcher på nätet ligger ofta uppåt minuten efter.

Inte för att det spelar så stor roll. Telia levererar ju båda typer av nät, vill man ha deras IPTV så har de optimerat ett nät för detta, vill man ha TV (eller annan data) levererad via Internet så finns det även kapacitet för detta.

Att något är komprimerat behöver ju inte betyda så mkt, det är väl frågan om ifall information tas bort eller inte. YouTube kör väl MPEG2 och MPEG4, och har numera stöd även för 1080p och tom 4K har jag sett. Har vad jag kan minnas aldrig sett samma sak där som på "vanlig TV" så jag har inget att jämföra med, men jag håller helt med om att sändningar på Viaplay ser klart sämre ut än motsvarande sändning via "vanlig TV".

Att webbsändningar släpar efter så mkt som du säger skulle jag tro inte har med själva överföringen att göra, utan att det snarare sker innan utsändningen, iaf förutsett att både man själv och den som står för streamen har någorlunda bra kvalité (typ SVT Play).

Men som jag sagt innan så tycker jag tekniken i sig är underordnad användarupplevelsen, och där tycker iaf jag att de flesta bra streamingtjänster i en modern webbläsare utklassar alla boxar jag provat, både i användbarhet och "frihet". Om det sen är Telia, ComHem eller NetFlix som levererar tjänsten är mindre viktigt (nåja, ComHem ser jag gärna brinna i...ja, ni vet). Men det är min högst personliga åsikt, och det är helt ok att inte hålla med :D

Redigerat av Unregistered1413, 08 September 2012 - 20:05.

Postad 08 September 2012 - 20:04

Unregisteredfa46ece3
  • Unregisteredfa46ece3
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Konstigt bekymmer på min box numer, måste kommit efter senaste uppdateringen.

Spelar in på tv10. Blir reklam och jag skiftar då till tv4hd (har fiber) då har jag inget ljud. Samma gäller på svt1hd, 2, 3, 5 osv. Även kanal nio utan ljud. Stänger av inspelningen, går till 4hd igen, så har jag ljud(!)

Postad 08 September 2012 - 20:34

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Har väldigt hackig bild på 4:an som sänder körslaget, dessutom är ljudet i osynk.

Fler som upplever detta?

Postad 08 September 2012 - 21:38

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jo, boxen är fortfarande igång när man går ner i standby (kommande boxar har nog mer ordentlig standby). Men det att nätverksportens lampa blinkar säger ju inget i sammanhanget. Förmodligen kommunicerar den på ett eller annat sätt med nätverket, men åtminstone på 1963 så kopplas streamingen bort. Har svårt att tro att det skulle vara annorlunda på de andra boxarna.

Postad 08 September 2012 - 21:51

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Precis, det är det jag ser som problemet med ett multicast-nätverk, även om det så klart är bra för broadcast-sändningar. T.ex. en tjänst som YouTube utgår jag från har klart mer än 500 000 samtidia streams och uppenbarligen verkar det ju fungera då många verkar använda det väldigt mkt och är nöjda, även om jag själv inte gör det speciellt ofta.

Vadå problem? Kan du ange ett fall där unicast skulle vara ett mer effektivt sätt att förmedla data än multicast? Om man inte vill titta när det sänds så kan man ju spela in om man har en sådan box, alternativt som sagt se programmet från en server via unicast. Men multicast kan nog aldrig bli ett mindre effektivt sätt än unicast att förmedla content. Multicast har i ett givet nätverk ett teoretiskt högsta bandbreddsbehov som sällan används. Unicast däremot har teoretiskt ingen högsta gräns för hur mycket kapacitet det kräver.

Att man sedan faktiskt kan få högre kvalité genom att strema unicast från någon lämplig tjänst jämfört med liveTV från Telia tvivlar jag inte på. Men än så länge är det för krångligt att koppla datorn till TVn, så endast en begränsad mängd användare gör det. Den dagen, om den någonsin kommer, då "alla" skulle göra det så skulle bandbreddsbehovet bli så stort att antingen vore liveTV tjänsterna och nätverken så mycket förbättrade så de hade premiumkvalité, alternativt skulle unicastvarianten bli så överbelastad så det skulle sluta funka tillfredsställande. (världens längsta mening?)

Postad 08 September 2012 - 22:47

Unregisteredfa46ece3
  • Unregisteredfa46ece3
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Ännu ett konstigt bekymmer.
Spelar in på svt2hd, skall då titta på sändningen, live, inte inspelningen. Hör då bara ljudhack och bilden är svart.
Provar då med att avbryta inspelningen, får
Byta kanal till i detta fallet svt1hd, som fungerade bra innan, och även nu, skiftar åter till Svt2hd (inspelningen avstängd) och bild respektive ljud fungerar klockrent.

Vad är bekymren med inspelning, ljud och tv tittande samt som jag
Nämnt tidigare upplever sämre bildkvalite...

TeliaMarcus?!

Postad 09 September 2012 - 00:40

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Vadå problem? Kan du ange ett fall där unicast skulle vara ett mer effektivt sätt att förmedla data än multicast? Om man inte vill titta när det sänds så kan man ju spela in om man har en sådan box, alternativt som sagt se programmet från en server via unicast. Men multicast kan nog aldrig bli ett mindre effektivt sätt än unicast att förmedla content. Multicast har i ett givet nätverk ett teoretiskt högsta bandbreddsbehov som sällan används. Unicast däremot har teoretiskt ingen högsta gräns för hur mycket kapacitet det kräver.

Om jag minns rätt så är grundtanken bakom Multicast just broadcast, dvs att många ska se samma sak samtidigt. Om istället alla ska se olika program vid olika tillfällen så försvinner mkt av fördelen. Spela in, visst, jag har kört HTPC i många år och har fyra tuners och 5TB lagringsutrymme, så jag har lite erfarenhet av det, men 2012 känns det inte som rätt väg att gå att lagra en massa content lokalt, i synnerhet inte när man kört bra streamingtjänster i några år. Och då kör jag ju ändå olika varianter av "mediacenter" med gränssnitt som får en 2012 digitalbox att kännas som stenåldern (dom vänner jag har med boxar håller med :D). Men som jag sagt innan, jag tycker tekniken är underordnad, om det är XXXcast eller YYYcast kvittar eg, det handlar om att kunna se vad jag vill, när jag vill och i ett bra gränssnitt.

Att man sedan faktiskt kan få högre kvalité genom att strema unicast från någon lämplig tjänst jämfört med liveTV från Telia tvivlar jag inte på. Men än så länge är det för krångligt att koppla datorn till TVn, så endast en begränsad mängd användare gör det. Den dagen, om den någonsin kommer, då "alla" skulle göra det så skulle bandbreddsbehovet bli så stort att antingen vore liveTV tjänsterna och nätverken så mycket förbättrade så de hade premiumkvalité, alternativt skulle unicastvarianten bli så överbelastad så det skulle sluta funka tillfredsställande. (världens längsta mening?)

Kan absolut hålla med om att köra en HTPC innehåller en del kampmoment, även om det idag är klart enklare än tidigare. Men numera finns det ju en massa bra "mediaboxar" som AppleTV, Roku, Revue osv som gör det mkt enklare för dom som inte likt jag gillar att skaffa mig problem genom att ständigt sikta på bästa möjliga lösning (inte enklaste alltså :D). Dom har ju dessutom fördelarna att dom ofta tillåts ta emot streams av bättre kvalité än en HTPC (för att dom anses svårare att piratkopiera innehåll ifrån), t.ex. erbjuder ju både Vudu och NetFlix 1080p streams med 5.1 ljud med rätt box, och då snackar vi ju kvalité. Kommer nog själv köpa mig någon sådan variant snart just av det skälet, dvs tillgång till 1080p streams osv.

Nu kanske vi dock börjar komma lite väl långt ifrån Telias Digital-TV, så jag tänkte nog nöja mig här med fortsatta OT diskussioner, så vida de inte rullar vidare av egen kraft ändå.

Redigerat av Unregistered1413, 09 September 2012 - 00:44.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

Bing (1)
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.