Postad 14 August 2012 - 05:44
Postad 14 August 2012 - 09:05
Riktigt snygga bilder som postas här......
Ronny.....hur får du så fina färger i dina bilder?
Är dom efterbearbetade ?
Är det HDr ?
Har själv en Nikon, fast D5100, men tycker inte att jag får till det riktigt med färgerna.
Är ju en glad amatör som gärna tar emot tips !
MVH
Redigerat av mstoltz, 14 August 2012 - 09:05.
Postad 14 August 2012 - 09:09
Hej
Riktigt snygga bilder som postas här......
Ronny.....hur får du så fina färger i dina bilder?
Är dom efterbearbetade ?
Är det HDr ?
Har själv en Nikon, fast D5100, men tycker inte att jag får till det riktigt med färgerna.
Är ju en glad amatör som gärna tar emot tips !
MVH
HDR är det nog inte för dom ska vara här
Det är till stor del redigering som påverkar hur slutresultatet blir. Framförallt om du fotograferar i RAW.Vad använder du för redigeringsprogram?
Postad 14 August 2012 - 09:19
HDR är det nog inte för dom ska vara här
https://www.minhembi...howtopic=296130
Det är till stor del redigering som påverkar hur slutresultatet blir. Framförallt om du fotograferar i RAW.Vad använder du för redigeringsprogram?
Har hört mycket gott om lightroom, men som sagt så har jag ingen direkt erfarenhet av redigering.
MVH
Postad 14 August 2012 - 09:25
Kan varmt rekommendera LR.
Postad 14 August 2012 - 09:37
Om du inte har så mycket erfarenhet av redigering så tycker jag att lightroom är utmärkt. Jag använde den nu till 98% av bilderna. Den är ganska enkel i grunden och man jobbar enbart i ett lager, men med penseln så kan man göra mycket i delar av en bild. Den är dock ganska värdelös för att ta bort saker, fläckverktyget är jag inte vän med. men för allt annat riktigt bra
Jag använder photoshop cs3.....
Har hört mycket gott om lightroom, men som sagt så har jag ingen direkt erfarenhet av redigering.
MVH
Tänkte kommentera dina första bilder också
1. bilen, tycker den är lite underlig, vet inte om det är en avsiktlig redigering, men den är inte riktigt skarp, underlig nyans mm, inte min vän :-)
2. barnet, gillar bilden, den har en gammaldags look. Att tänka på är att få med båda fötterna
3. kvarnen kanske skulle haft lite upplättning av skuggorna, annars OK
4. havet, svårt ljus och bilden är både underexponerad, här behövs upplättning. Sedan så placerar man inte en sådan stor sten mitt i bilden
5. mördarsnigel, fint bra gjort
6. skogsblomman, om du flyttat dig lite till höger så att trädet till höger gått fritt, och du hade då placerat blomman i centrum av öppningen. Bra skärpedjup. bra tanke
7. spindeln riktigt bra, snyggt gjort med kitobjektivet
Fint jobbat, bara att ta mer o mer.
Postad 14 August 2012 - 10:31
Stort tack för era tips, och jättebra att få kritik på bilderna så man vet till nästa gång vad man ska tänka på.
Som sagt ...man lär sig av sina misstag
*Bilen är en omgjord bild till HDr, så den är inte "orginal" om man säger så.
lika så med kvarnen.
*Min dotter , ja jag tycker också det var synd att jag inte fick med båda fötterna, annars hade den varit riktigt bra.
Bifogar 2 bilder som jag tog för en stund sedan....Samt en annan favorit av min dotter.
äppel spindel.jpg 134.57K
12 Antal nerladdningar
blomma.jpg 255.75K
21 Antal nerladdningarSamt en annan favorit av min dotter:
m och j.jpg 200.68K
21 Antal nerladdningarMVH
Redigerat av mstoltz, 14 August 2012 - 10:32.
Postad 14 August 2012 - 11:02
Lite kommentarer till bilderna, tänk på detta är vad jag tycker, det är ingen lag och man kan ha många olika åsikter om en bild......
1. det kunde vara lite mer luft runt äpplet och med det så hade du kunnat flytta det lite åt vänster, så att det inte är i centrum. Sedan så behöver det lite klarhet och ökad kontrast
2. blomman saknar den riktiga skärpan, kanske kan man fixa det med, skärpa, kontrast och klarhet
3.horisonten lutar, vilket bör fixas till. Sedan så upplättning (ljusa upp skuggor) av fru o barn
Postad 14 August 2012 - 11:18
Aha...ok, sorry, visste inte detta om en bild / dag,
Stort tack för tipsen, äpplet med spindel har jag större, dvs jag skar ut denna del av bilden, men jag kan ju få mer luft runt om det och sedan skära så att äpplet inte hamnar i centrum,
Ja blomman såg bra ut i kameran, men insåg nu att det inte var så skarpt.
Hur rättar jag till horisonten och skuggorna ?
Tack än en gång för tipsen!
Postad 14 August 2012 - 11:23
Redigerat av Unregistered124686ac, 14 August 2012 - 11:23.
Postad 14 August 2012 - 16:17
IMG_4028min.jpg 696.24K
5 Antal nerladdningar
Redigerat av frollic, 14 August 2012 - 17:21.
Postad 14 August 2012 - 17:29
horisonten brukar vara ett verktyg som ett vattenpass där man sätter en start punkt på horisonten och drar längs vattnet, Sedan får man beskärpa. I PS finns det någon typ av lätta upp skuggor i menyn uppe i övre raden
Hej
Har nu skaffat Lightroom 4, men förstår inte så mycket av det ännu.
Vart hittar man verktyget för att ändra horisonten ?
MVH
Postad 14 August 2012 - 17:59
Framkalla (i det läget skall du vara)Hej
MVH
Där du beskär bilderna Hittar du det ? (Är i samma fält som röda ögon korrigering).... klickar du på så kommer verktyget räta upp... där kan du ändra.. eller så klickar du på linjalen så kan du dra en linje
vid ex horisonten
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 14 August 2012 - 18:00.
Postad 14 August 2012 - 18:12
Men här är en av dagens bilder.

Ännu en fluga by Kruxan, on Flickr
Edit: Ljusade upp bilden lite grann.
Redigerat av Warlokk, 14 August 2012 - 18:23.
Postad 14 August 2012 - 18:16
Postad 14 August 2012 - 18:17
Riktigt cool bild Ronny! Lite mörk kanske på vissa ställen, men ändå bra bild!Carl Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZF 2 by Ronny Olsson, on Flickr
Hehe! Roligt Johan
Bra bild, kan behöva lite mer ljus bara i redigeringen, annars har du fått till den braÄnnu en fluga by Kruxan, on Flickr
Postad 14 August 2012 - 18:24
Har för några månader börjat med LR, så jag har skrivit ner lite punkter som en lathund. Den har ju inte allt, men kanske kan hjälpa något?Hej
MVH
Lightroom.doc 32.5K
9 Antal nerladdningar
Postad 14 August 2012 - 18:35
Hej
MVH
Jag lärde mig ganska mycket genom att kolla tutorials på youtube faktiskt. Testa det om du vill ha visuella guider, annars verkar que:s dokument bra
Postad 14 August 2012 - 18:46
Var ute lite idag igen, blev väl inte direkt nöjd med någon av bilderna. Handhållet är inget för mig, det känns nästan som att jag har parkinsons sjukdom.
Men här är en av dagens bilder.
Ännu en fluga by Kruxan, on Flickr
Kanon. Bra detaljer!
Postad 14 August 2012 - 19:03
Fint Warlokk
Tack Alla..
lägger in ett alt.. under den andra.. ni får klickklicka
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 14 August 2012 - 19:06.
Postad 14 August 2012 - 21:22
1032-forum-6925.jpg 630.27K
10 Antal nerladdningar
Postad 14 August 2012 - 22:30
angående lightroom så kan jag varmt rekommendera boken lightroom 4 från början av mattias karlsson från moderskeppet.
köper man boken följer det även med en 3 timmars videokurs som är mycket bra.
har lärt mig massor från den boken.
Postad 15 August 2012 - 05:55
Har också LR kursen från början. Har inte sett så mycket av den än, men intrycket är att det är på en mer ytlig nivå än den kurs som jag såg tidigare som var Lightroom 2. Även om den var till 2'an så gav den en hel del. Funderar på att komplettera nybörjarkursen, som både är bok och video, med DVD LR 4 Framkalla, kostar 249:- och det kan det vara värt. Allt från moderskeppet. Moderskeppet har också 3delar för LR4 för runt 550:-. Ett annat sett är att köpa en 3 månaders guld biljett och se allt on-line, eller i september köpa en enmånad.
Scott Kelly bok om Lightroom 4 är väl på väg ut nu också, dessa böcker brukar också ge en hel del
Redigerat av Unregistered124686ac, 15 August 2012 - 06:52.
Postad 15 August 2012 - 09:11
Jag vill gärna se mer av det där så länka gärna vart bilderna är
DSC_0588 - 1-800 sek. vid f - 4,8 - ISO 400 - 112 mm by Simon KG, on Flickr
Twotack, Stoltz och Sgart: Riktigt fina bilder! Ser gärna mer från Säter!
Minigolf
Najs twotackter och mapper
bronica_ETR254 by Olohaha, on Flickr
Tack! Här kan ni se resten av bilderna http://ofotogeniska.wordpress.com/2012/08/15/saters-mentalsjukhus/
Om ni är intresserade av att åka dit så bör ni göra det rätt snart. Vinden brann 2002, 10 års väta har förstört väldigt mycket. Rasrisken är nog ganska stor.
Postad 15 August 2012 - 09:30
Tack! Här kan ni se resten av bilderna http://ofotogeniska.wordpress.com/2012/08/15/saters-mentalsjukhus/
Om ni är intresserade av att åka dit så bör ni göra det rätt snart. Vinden brann 2002, 10 års väta har förstört väldigt mycket. Rasrisken är nog ganska stor.
Riktigt intressant. Jävlar vad förfallet det är. Kul att det fått stå kvar och att det trots allt inte vandaliserats mer än det har gjort. Är det bara att gå in i sådana här hus eller?
Postad 15 August 2012 - 12:06
Postad 15 August 2012 - 13:01
Andreassofus: Grymt snygg bild !! ( avis
Postad 15 August 2012 - 16:21
Que: ja jag har beskärt den en del. Så lite har jag ju fuskat
Postad 15 August 2012 - 17:54
En riktigt klar och grym bild !
Postad 15 August 2012 - 18:07
Andreas....får man fråga vad du hade för inställningar i kameran ?
En riktigt klar och grym bild !
Är inte hemma nu men över bilden på flickr så finns det en knapp som heter action , trycker du där kommer det fram en lista, där väljer du view exif info. Där står alla inställningar.
Postad 15 August 2012 - 18:40
Riktigt intressant. Jävlar vad förfallet det är. Kul att det fått stå kvar och att det trots allt inte vandaliserats mer än det har gjort. Är det bara att gå in i sådana här hus eller?
Jag vet inte om det är helt ok att bara knalla in. Men det var inte direkt svårt. Står stegar på vardera sida om den där muren. Men som sagt, man bör vara lite försiktigt för det är rasrisk
en liten blomfluga (igen)
IMG_4508 by andreassofus, on Flickr
Crisp!
Postad 15 August 2012 - 18:54
Vart mycket bättre!Ännu en fluga by Kruxan, on Flickr
Magiskt!tror inte jag lagt in denna tidigare , men snarlika :-)
Bilden vart jätte braHär är en förbättrad bild av min dotter, gjort i lightroom
Riktigt bra där Andreas, skarpt och fint, bra komponering och ljus! Den gamla Tamron håller måttet!IMG_4508 by andreassofus, on Flickr
Postad 15 August 2012 - 19:08
20120815_6408_0047_fornfoto.se - 1-800 sec at f - 2,8 ISO 200 - 185 mm.jpg 212.29K
1 Antal nerladdningar
Postad 15 August 2012 - 19:25
BBcoden från Flickr, vilket sätt?
HTML code eller något annat?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
46 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler