Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 29 mars 2008 - 20:02
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Om jag får tro, är det den tjugan man sparar i 6 månader (189kr istf 209kr som gäller från den 1/4).
/W
Nix, du sparar tjugan i 24 månader, dvs summa 480 kr. Dvs du behåller avgiften om 189 kr/mån för familjepaketet, och det tidigare annonserade HD-paketet om 6 månaders kostnadsfrihet inkluderas istället som en kostnadsfri del i familjepaketet!
Ok! Låter inte helt fel! Frågan är bara om/ifall CD går ut med subventioneringar på boxen som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Men det lär sluta på ungefär samma peng i slutänden vilket som än sker. Jag ringer Canal Digitals kundtjänst på måndag och luskar lite innan jag slår till 
Boxen är redan subventionerad från 4 995 kr till idag 2 995 kr!
4995:- låter lite mycket när monteringen av komponenterna i den inte håller någon högre klass... 1995:- vore ett mer rättvist pris om jag får tycka. Com Hem rear sin eländiga HD-box utan HDD för 995:- /W
Redigerat av Unregistered7ae15c99, 29 mars 2008 - 20:40.
Postad 29 mars 2008 - 21:05
Borken65
-
Borken65
-
Rookie
-
7 inlägg
Efter 3 timmar är det 46 grader utan lock & utan fläkt. Perfekt det får bli min lösning på problemet.
/Borken65
Stämmer inte då tempmätningen går av när du tar bort fläkten. Men marknadens tystaste PVR-box får du, men kan inte lita på temperaturen du får i menyn. Testa och lägg fläkten varsomhelst på Boxen så märker du att skalet med en gång ger ifrån sig missljud. Det är innnabskelettet CD behöver byta ut mot något med mer kvallité. Hårddisken är numera fast monterad och ger knappt ifrån sig något ljud alls.
Tror inte att tempmätningen påverkas om fläkten sitter i eller inte. Har nu slagit på fläkten och efter 5 min har tempen sjunkit till 42 grader och riktar jag fläkten bort ifrån boxen så börjar tempen stiga sakta igen. Så tempmätningen fungerar här som den ska, hur som helst ingen fara att det blir för varmt. Missljud blir på direkt även om Jag ställerfläkten bredvid på glas skivan som boxen står på, så det blir inte lätt för CD att lösa problemet.
Postad 29 mars 2008 - 21:27
Unregisteredce27a3d9
-
Unregisteredce27a3d9
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Hej....
Såg att du postat tidigare i tråden Linus82..
Jag jobbar även på CD dock lite längre söderut i landet...
Vi är som sagt väl medvetna om den bugglista som finns här på forumet och vi har även en egen uppdaterad bugglista som det jobbas aktivt med.
Den senaste batchen av hdpvr boxar skall som sagt vara helt åtgärdade när det gäller fläktproblemet.
Mvh Tomas
Postad 29 mars 2008 - 21:39
RobieBerg
-
RobieBerg
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har era boxar bara lagt av?? min gjorde det nyss o är helt död...kanske överhettad men ska testa den igen, vet någon om garanti och så? för jag köpte den genom comhem.
/Robban
Postad 29 mars 2008 - 21:44
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Har era boxar bara lagt av?? min gjorde det nyss o är helt död...kanske överhettad men ska testa den igen, vet någon om garanti och så? för jag köpte den genom comhem. /Robban
comhem..... feltråd kanske?
Postad 29 mars 2008 - 21:53
Borken65
-
Borken65
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej....
Såg att du postat tidigare i tråden Linus82.. Jag jobbar även på CD dock lite längre söderut i landet...
Vi är som sagt väl medvetna om den bugglista som finns här på forumet och vi har även en egen uppdaterad bugglista som det jobbas aktivt med. Den senaste batchen av hdpvr boxar skall som sagt vara helt åtgärdade när det gäller fläktproblemet.
Mvh Tomas
Vet du vad man har gjort för att lösa fläktproblemet?
Postad 29 mars 2008 - 21:54
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej....
Såg att du postat tidigare i tråden Linus82.. Jag jobbar även på CD dock lite längre söderut i landet...
Vi är som sagt väl medvetna om den bugglista som finns här på forumet och vi har även en egen uppdaterad bugglista som det jobbas aktivt med. Den senaste batchen av hdpvr boxar skall som sagt vara helt åtgärdade när det gäller fläktproblemet.
Mvh Tomas
Äntligen
Postad 29 mars 2008 - 21:59
Unregistered1454
-
Unregistered1454
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Snart dags att beställa då alltså...
Postad 29 mars 2008 - 22:47
Unregisteredce27a3d9
-
Unregisteredce27a3d9
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Hej....
Mvh Tomas
Skall tala med ansvarig för teknikavdelningen på måndag så kanske han kan ge mer exakta svar specifikt på hårdvaran om vad som gjorts, de antal kunder som kontaktar oss med fläktproblem är numera extremt få jämfört med tidigare och dessa byts givetvis ut mot nya boxar. Denna månaden har försäljningen av hdboxarna båda två varit väldigt stor pga lanseringen av hdpaketet mm. Det har gjorts en extra stor beställning från Sagem och dessa boxar skall som sagt vara av den nya batchen, där problemen skall vara åtgärdat. Leveranstiden på box för närvarande är drygt 2-3veckor. Mvh
Postad 29 mars 2008 - 23:16
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Efter 3 timmar är det 46 grader utan lock & utan fläkt. Perfekt det får bli min lösning på problemet.
/Borken65
Stämmer inte då tempmätningen går av när du tar bort fläkten. Men marknadens tystaste PVR-box får du, men kan inte lita på temperaturen du får i menyn. Testa och lägg fläkten varsomhelst på Boxen så märker du att skalet med en gång ger ifrån sig missljud. Det är innnabskelettet CD behöver byta ut mot något med mer kvallité. Hårddisken är numera fast monterad och ger knappt ifrån sig något ljud alls.
Tror inte att tempmätningen påverkas om fläkten sitter i eller inte. Har nu slagit på fläkten och efter 5 min har tempen sjunkit till 42 grader och riktar jag fläkten bort ifrån boxen så börjar tempen stiga sakta igen. Så tempmätningen fungerar här som den ska, hur som helst ingen fara att det blir för varmt.
Missljud blir på direkt även om Jag ställerfläkten bredvid på glas skivan som boxen står på, så det blir inte lätt för CD att lösa problemet.
Konstigt Borken65. Jag har nämligen varit hos en granne som fick sin box i veckan och bad mig om hjälp när han förfärad upptäckte vilket oljud den förde. Den lät lika högt och vinande som min där den stod direkt på hyllan. Han skiter i garantin så vi skrapad bort klistermärket och tog bort locket. Hårddisken satt som som gjuten och när vi rykte ur fläkten konstaterade vi att det nog var den tystaste hårddisk vi inte hört. Bara ett lätt brummande. Fläkten var nästan ohörbar när den inte varvade upp men la vi den på olika ställen på skelettet kom det irriterande misssljudet tillbaka. Temp utan lock låg på 33 grader. När vi ryckte bort fläkten tog mätaren genast ett skutt till 45 grader och fastnade där. Vi pluggade ur boxen ur nätet, väntade en timma och fortfarande 45 grader. Lät boxen gå någon timma och fortfarande 45 grader. Därför tror jag att tempmätaren inte visar rätt när man tagit bort fläkten. Ni må tro att jag också är sugen på att få en lika tyst box men är nog för feg att göra likadant. Hans fläkt satt förresten inte löst. Tog en stund att rycka loss eftersom den satt med gummi/plast-knäppar runt om. Såg absolut inte ut som en slarvig montering från Sagems sida.
Postad 29 mars 2008 - 23:51
voyager
-
voyager
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag fick min pvr box för 2v sen, o den är tystgående. Fläkten låter knappt ngt, så som många har haft problem med. Temperaturen ligger på 38-39 grader med fläkten i o locket på. Hel nöjd med den än så länge iaf
Postad 30 mars 2008 - 00:25
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2 199 inlägg
Jag heter inte Linus men för att spara mest pengar ska man slå till senast den 31/3 som jag har fattat det. 
Precis, har du redan CD så får du behålla gamla priset på FAM paketet och HD kanalerna kommer då även att ingå. Fast då måste du köpa en av HD boxarna.
Postad 30 mars 2008 - 07:27
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag heter inte Linus men för att spara mest pengar ska man slå till senast den 31/3 som jag har fattat det.  Precis, har du redan CD så får du behålla gamla priset på FAM paketet och HD kanalerna kommer då även att ingå. Fast då måste du köpa en av HD boxarna.
Först ett tack till "CD" som har kommit ut med lite information. Det är lite OT, men jag vet att många undrar om HD kanalerna i familjepaketet, detta om man köper HD box? Vad menas med detta egentligen? Jag har familjepaktet + HD paketet på ett kort, och på det andra kortet i multiabonemang så är det bara familjepaketet. Kommer båda efter 1/4 att ha samma kanallista eller kommer det enbart aktiveras HD kanaler på ett kort? Jag förstår att jag enbart kan se HD kanaler med en HD box.
Postad 30 mars 2008 - 09:37
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej....
Mvh Tomas
Skall tala med ansvarig för teknikavdelningen på måndag så kanske han kan ge mer exakta svar specifikt på hårdvaran om vad som gjorts, de antal kunder som kontaktar oss med fläktproblem är numera extremt få jämfört med tidigare och dessa byts givetvis ut mot nya boxar. Denna månaden har försäljningen av hdboxarna båda två varit väldigt stor pga lanseringen av hdpaketet mm. Det har gjorts en extra stor beställning från Sagem och dessa boxar skall som sagt vara av den nya batchen, där problemen skall vara åtgärdat. Leveranstiden på box för närvarande är drygt 2-3veckor.
Mvh
Vet du om det redan har släppts ut några modifierade boxar de senaste veckorna, eller är det först till den batch som leverans om 2-3 veckor? Är det så att alla boxar som leveras från nu, kommer att vara av den modifierade varianten?
Postad 30 mars 2008 - 09:46
Borken65
-
Borken65
-
Rookie
-
7 inlägg
/Borken65
Tror inte att tempmätningen påverkas om fläkten sitter i eller inte. Har nu slagit på fläkten och efter 5 min har tempen sjunkit till 42 grader och riktar jag fläkten bort ifrån boxen så börjar tempen stiga sakta igen. Så tempmätningen fungerar här som den ska, hur som helst ingen fara att det blir för varmt.
Missljud blir på direkt även om Jag ställerfläkten bredvid på glas skivan som boxen står på, så det blir inte lätt för CD att lösa problemet.
Konstigt Borken65. Jag har nämligen varit hos en granne som fick sin box i veckan och bad mig om hjälp när han förfärad upptäckte vilket oljud den förde. Den lät lika högt och vinande som min där den stod direkt på hyllan.
Han skiter i garantin så vi skrapad bort klistermärket och tog bort locket. Hårddisken satt som som gjuten och när vi rykte ur fläkten konstaterade vi att det nog var den tystaste hårddisk vi inte hört. Bara ett lätt brummande. Fläkten var nästan ohörbar när den inte varvade upp men la vi den på olika ställen på skelettet kom det irriterande misssljudet tillbaka. Temp utan lock låg på 33 grader. När vi ryckte bort fläkten tog mätaren genast ett skutt till 45 grader och fastnade där. Vi pluggade ur boxen ur nätet, väntade en timma och fortfarande 45 grader. Lät boxen gå någon timma och fortfarande 45 grader. Därför tror jag att tempmätaren inte visar rätt när man tagit bort fläkten.
Ni må tro att jag också är sugen på att få en lika tyst box men är nog för feg att göra likadant. Hans fläkt satt förresten inte löst. Tog en stund att rycka loss eftersom den satt med gummi/plast-knäppar runt om. Såg absolut inte ut som en slarvig montering från Sagems sida.
Låter märkligt med din grannes temp. När Jag startade min box idag så låg den på 34 grader utan fläkt. Du får väl byta din box mot en ur den nya batchen, senast Jag mailade till CD om problemet så "fick" jag inte byta box fick en månad gratis istället. Dom kanske väntade in den nya batchen.
Postad 30 mars 2008 - 10:43
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Jag måste säga att jag blivit positivt överraskad av boxen. Har nu haft den i två veckor och inte störts av vare sig ljud (den är inte ljudlös) eller hängningar. Bildkvaliteten är jättebra och ljudet med, även om ljudvolymen är ojämn mellan kanalerna.
Det enda som varit lite irriterande är felaktigheter i EPG:n. Programtitlar har förväxlats och tider har ibland varit felaktiga. Det kan man väl i och för sig inte belasta boxen med.
Postad 30 mars 2008 - 10:54
Unregisteredc1173326
-
Unregisteredc1173326
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Sedan uppgraderingen av FW till v 1.4.1 har även EPG:n fungerat som förväntat när man vill hoppa direkt till en kanal från EPG-menyn. Det fungerade ju inte tidigare, så visst går det (sakta) åt rätt håll :-)
Postad 30 mars 2008 - 12:54
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
/Borken65
Konstigt Borken65. Jag har nämligen varit hos en granne som fick sin box i veckan och bad mig om hjälp när han förfärad upptäckte vilket oljud den förde. Den lät lika högt och vinande som min där den stod direkt på hyllan.
Han skiter i garantin så vi skrapad bort klistermärket och tog bort locket. Hårddisken satt som som gjuten och när vi rykte ur fläkten konstaterade vi att det nog var den tystaste hårddisk vi inte hört. Bara ett lätt brummande. Fläkten var nästan ohörbar när den inte varvade upp men la vi den på olika ställen på skelettet kom det irriterande misssljudet tillbaka. Temp utan lock låg på 33 grader. När vi ryckte bort fläkten tog mätaren genast ett skutt till 45 grader och fastnade där. Vi pluggade ur boxen ur nätet, väntade en timma och fortfarande 45 grader. Lät boxen gå någon timma och fortfarande 45 grader. Därför tror jag att tempmätaren inte visar rätt när man tagit bort fläkten.
Ni må tro att jag också är sugen på att få en lika tyst box men är nog för feg att göra likadant. Hans fläkt satt förresten inte löst. Tog en stund att rycka loss eftersom den satt med gummi/plast-knäppar runt om. Såg absolut inte ut som en slarvig montering från Sagems sida.
Låter märkligt med din grannes temp. När Jag startade min box idag så låg den på 34 grader utan fläkt. Du får väl byta din box mot en ur den nya batchen, senast Jag mailade till CD om problemet så "fick" jag inte byta box fick en månad gratis istället. Dom kanske väntade in den nya batchen.
Kan det vara så att det är olika moderkort på boxarna. Ska dit och testa ikväll igen (ska se fotbollen och jag har säsongskortet vilket han inte har) och se om det finns något moderkortnsnummer. Sitter din hårdisk också proffsigt och väl förankrad på kortet? Satt din fläkt också mycket hårt?
Redigerat av ruva, 30 mars 2008 - 13:05.
Postad 30 mars 2008 - 14:51
Borken65
-
Borken65
-
Rookie
-
7 inlägg
/Borken65
Kan det vara så att det är olika moderkort på boxarna. Ska dit och testa ikväll igen (ska se fotbollen och jag har säsongskortet vilket han inte har) och se om det finns något moderkortnsnummer. Sitter din hårdisk också proffsigt och väl förankrad på kortet? Satt din fläkt också mycket hårt?
Fläkten satt inte så väldigt hårt satt med "gummi" stanserna runt fläkten som syns på bilden inga övriga detaljer, var inga problem att lyfta ur den. Har som sagt haft boxen sedan November och oljudet det har blivit värre med tiden kan också tillägga att Jag har väldigt tyst hemma så det hörs "väl". Hårddisken verkar sitta väl förankrad. 05-10-2007 (eller 06-10-2007) slutar Nr på moderkortet som sitter vid kortläsaren.
Postad 30 mars 2008 - 16:38
Unregistered7126f11a
-
Unregistered7126f11a
-
Forumräv
-
-
557 inlägg
Hej
Vill bara upplysa att HD kanalerna syns redan för dom som inte provat ännu.
MrDTS
Postad 30 mars 2008 - 16:41
tony97
-
tony97
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Så hur skall man göra? Fortsätta med Boxer eller byta till CD? (Vill ju gärna köra HD.)
Postad 30 mars 2008 - 17:26
Unregisteredadfb60ea
-
Unregisteredadfb60ea
-
Användare
-
-
136 inlägg
Så hur skall man göra? Fortsätta med Boxer eller byta till CD? (Vill ju gärna köra HD.)
Vill du köra HD är det bara att byta. Boxer kommer aldrig att köra HD i den utsträckningen CD gör. Jag sa upp mitt Boxer igår. //mackan
Postad 30 mars 2008 - 17:35
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
CD har ett bra programutbud, många HD kanaler samt en avancerad HD box med HDD. Om man nu har fått ner fläktljudet, bilden har alltid varit på topp, så kan man nog leva med de brister som återstår. Boxen är ju ny så nya uppdateringar för att fixa en del av våra synpunkter kommer säkert att införas. Det är långt till nästa alternativ
Postad 30 mars 2008 - 17:53
Unregistered250c16a0
-
Unregistered250c16a0
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej
Vill bara upplysa att HD kanalerna syns redan för dom som inte provat ännu.
MrDTS
Du menar dom redan är inkluderade i Familjepaketet (trots att CD sagt 1 april)?
Postad 30 mars 2008 - 18:09
tony97
-
tony97
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Mackan30. Jag funderade mer på att om man vågar byta när det verkar vara så otroligt mycket problem med Boxen. Jag är väldigt sugen på att byta til CD.
Fick ett erbjudande om att betala 99:-/mån år ett och 189:-/mån år 2. Någon mer som fått det? Och nappat?
Postad 30 mars 2008 - 18:19
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Mackan30. Jag funderade mer på att om man vågar byta när det verkar vara så otroligt mycket problem med Boxen. Jag är väldigt sugen på att byta til CD.
Fick ett erbjudande om att betala 99:-/mån år ett och 189:-/mån år 2. Någon mer som fått det? Och nappat?
Är väll inga problem med själva boxen, dess mjukvara och elektronik. Lit löjliga små buggar som inte gör livet värst surt så jag tycker du inte ska tveka att slå till om du kan bära kostnaden för HDTV hos Canal Digital. Sedan kan man inte jämföra epg med tvtablåer som hämtas från nätet som det är på t ex Microsoft Mediacenter. (Borken65 - jag ber om ursäkt för när vi testade nyss så startade tempen på 31 för att sedan ligga konstant på 45 grader. Väldans vad tyst hans box är utan lock och fläkt. Helt underbart tyst. Och det med klämmorna på fläkten stämmer här också på ny box fast de satt nog lite hårdare på hans).
Redigerat av ruva, 30 mars 2008 - 18:19.
Postad 30 mars 2008 - 18:54
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har uppdaterat bugglistan #3, gjort en lite mer possitiv inledning  . Beskedet om uppdaterade boxar lättade lite på trycket  . Hör gärna av er om synpunkter på listan, blir den bättre så kan vi kanske få en snabbare fix införd från Sagem/CD
Postad 30 mars 2008 - 20:26
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Är väll inga problem med själva boxen, dess mjukvara och elektronik. Lit löjliga små buggar som inte gör livet värst surt så jag tycker du inte ska tveka att slå till om du kan bära kostnaden för HDTV hos Canal Digital. Sedan kan man inte jämföra epg med tvtablåer som hämtas från nätet som det är på t ex Microsoft Mediacenter.
Beställer man nu så lär man ju därtill få vänta i några veckor och då få den moddade boxen och då ska vi väl vara av med fläktproblemen för gott. Mjukvaruproblemen löses ju vartefter så dessa är inget att hänga upp sig på.
Postad 30 mars 2008 - 20:39
leadolfsson
-
leadolfsson
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag måste säga att boxen ger en sensationellt bra bild med en Philips 9731. Jag blir fortfarande lika förvånad varje gång jag knäpper på box o tv. Djupet, detaljrikedom och färger är osannolikt bra.
Lite negativt är en del smärre kvarstående buggar i epg:n, det tar ganska lång tid att starta upp boxen också (verkar vara så på Sagem generellt). Fläktljudet är måttligt efter boxbyte (iofs en knölig historia).
Kan rekommenderas, bättre boxar kommer kanske men just nu är det bästa en bra TV och C+HD box tycker jag.
Postad 30 mars 2008 - 21:18
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Jag fick ett sånt erbjudande i December och tog det, har en box som är relativt tyst och jag är så %#"¤% nöjd med bilden. Fungerar kanon .....
Postad 30 mars 2008 - 21:28
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Nu har även jag signat upp för Familjepaketet och PVR'n!
Ber en stilla bön att min kommande box är en tyst sådan!
/W
Redigerat av Unregistered7ae15c99, 30 mars 2008 - 21:30.
Postad 31 mars 2008 - 01:13
Peter33
-
Peter33
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Finns det en timer på boxen så att man kan ställa in så att boxen byter kanal själv? Fungerar den bra?
Jag vill kunna ställa in på inspelning på flera program på olika kanaler (inte samtidigt) på en extern dvd recorder.
t ex Om jag är bortrest ett par dagar vill jag kunna programmera box och dvd-recorder så att jag kan spela in ett program på Kanal 5 på måndag och ett annat på Canal+ sport på tisdag.
Postad 31 mars 2008 - 05:15
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Finns det en timer på boxen så att man kan ställa in så att boxen byter kanal själv? Fungerar den bra?
Jag vill kunna ställa in på inspelning på flera program på olika kanaler (inte samtidigt) på en extern dvd recorder.
t ex Om jag är bortrest ett par dagar vill jag kunna programmera box och dvd-recorder så att jag kan spela in ett program på Kanal 5 på måndag och ett annat på Canal+ sport på tisdag.
Nej, men de verkar onödigt. Verkar som om du har missat att denna box har hårddisk  Inspelning får man ju göra på hårddisken, sedan får man spela över det på DVD genom att spela upp det från inspelningslistan. Det tråkiga då är att man måste titta på det samtidigt. Trist om man bara vill ta backuper.
Postad 31 mars 2008 - 10:07
bjezze
-
bjezze
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jaha då har jag haft boxen i ca en vecka och här kommer lite synpunkter/frågor: Positivt: Bilden är helt fantastisk och 5.1 ljudet har fått mitt Yamahasystem att leva upp som aldrig förr! MEN...
För en som är van vid HTPC och t.ex. MediaCenter Edition så känns EPG'n som ett STORT steg tillbaka... saknar alla härliga funktioner som: - Sök pgm baserat på titel, innehåll mm - Spela in serie - 2 veckors information - SNYGG grafik (boxens liknar Nintendo 8 bitars) - Vettig översikt av det man spelat in - mm mm
Men man får väl köpa att det är omöjligt för en boxtillverkare att tävla med t.ex. Microsoft när det gäller användargränssnitt...
Ljudet på boxen har ju debatterats flitigt och jag kan bara instämma att det låter helt galet mycket. Efter tre dagars "eeeeeeeeååååååååiiiiiiiii" så ledsnade jag och ringde till CD och påpekade att den lät som en traktor. Supporten tyckte att jag skulle invänta mjukvaruppdatering (som enligt vad jag läst i denna tråden måste bestå av en liten virtuell mekaniker som beamas in i boxen och limmar fast fläkt och gör andra mekaniska ingrepp) men efter hot om att jag skulle skicka tillbaka alltihop så skickade de omgående en ny box!
Och all kredit till CD. Jag ringde i fredags 20.00 och hämtade ut en ny box idag måndag 16.00! Nice work!
Ikväll har jag testat den nya boxen och konstaterat en den faktiskt låter lite, lite MER än den första. Inte bra...
Så vad göra... jag har absolut inga förhoppningar att någon mjukvaruuppdatering ska fixa fläktljudet... har byggt Htpc's så jag vet hur svårt det är att få tyst på billiga fläktar!
Som jag ser det finns det ett antal alternativ: 1) Slakta boxen (och förlora garantin) som en del gjort i detta forum och försöka fixa upphängning av fläkt själv. Kanske man skulle kunna lägga någon hundring på en kvalitesstsfläkt. Någon som gjort det?
2) Min "boxer" htpc har jag i en garderob ca 8 m bort från TV soffan. Där skulle jag ju kunna placera boxen och köpa en 10m HDMI kabel. Någon som testat det? Orkar boxen skicka signalen så långt?
3) Skicka tillbaka HD-boxen och ta en "vanlig" box istället i väntan på vettig HD-lösning.
Nedan kommer lite O/T funderungar som kanske kan vara intressanta för HTPC-entusiaster som står i begrepp att gå över till dekoder:
Har som sagt kört på Htpc med boxer fram till nu och jag måste säga att jag har svårt att tro att kommer att vänja mig vid boxens EPG-system. Känns som många långa steg tillbaka.
Jag tror det kommer att sluta med att jag skickar tillbaka boxen (och tar en vanlig box istället eftersom jag gillar CD) och för de 3.000 kr jag får tillbaka så bygger jag om min befintliga htpc till från att stödja DVB-T till DVB-S. T.ex. mha av FireDTV S2 som stödjer HD sändningar.
För er som har boxen men inte sett t.ex. MediacenterEdition ser ut så kan ni kika här så förstår ni var jag menar med några steg tillbaka:
Ja... så får det nog bli!
Tack för att jag fick lätta mitt hjärta 
Nu blir det inspelat Seinfeld ackompanjerat av "uuuuuuuuuuuuiiiiiiiiiieeeeeeeeee"..........
mvh B
Efter lite funderande så fick det tyvärr bli retur på Canal Digital paketet för min del  ... Har som sagt blivit lite bortskämd med Htpc funktionalitet/gränssnitt så det var mest det som fällde avgörandet. OM det hade varit så att Media Center edition hade haft stöd för .mp4 så hade jag nog satsa på det men tyvärr så saknas det så det får bli återgång till Boxer ett tag till! Kommer att sakna underbar ljud & bild men inte boxen med dess brister... (missade bla sambons inspelning av hästhoppning i helgen  ICKE populärt) Vill passa på att hylla CanalDigital för suverän kundservice... fick bla min första box utbytt på 2 dagar och nu när jag ringde och ångrade mitt köp så var det inget snack/övertalning utan jag fick adress för att skicka tillbaka boxen (parabolen fick jag behålla!) Så jag lämnar CanalDigital äventyret med god eftersmak  Tack till alla för hjälp i denna tråd och lycka till med era HD-upplevelser!! (t.ex. fotbolls VM i sommar) Over and out! /B
Redigerat av bjezze, 31 mars 2008 - 18:44.
Postad 31 mars 2008 - 12:38
Unregistered250c16a0
-
Unregistered250c16a0
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Är hårddisk stopp då hela boxen är i standby-läge, men ändå är så "aktiv" att den kan starta en programmerad inspelng senare? (Utgår att det finns ett sånt läge). Kommer hårddisken då stanna igen efter inspelningen är klar?
Postad 31 mars 2008 - 13:11
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Är hårddisk stopp då hela boxen är i standby-läge, men ändå är så "aktiv" att den kan starta en programmerad inspelng senare? (Utgår att det finns ett sånt läge). Kommer hårddisken då stanna igen efter inspelningen är klar?
Ja den är helt tyst när den är i stand-by mode. När en inspelning ska starta så går den i Rec-mode och utför inspelningen och går sedan ner i stand-by mode. Interfacen tex HDMI är fortfarande avstängda i Rec-mode så vill man se något på TV så får man starta upp boxen. (Detta går nu efter en bugg-fix i 1.4.0). Jag har tänkt att lägga till önskemål om att kunna styra HDD's, för jag tycker det är onödigt att den ska gå hela tiden, när boxen är på, samt att den även kan utgöra en seghet i kanalbyten etc för att den även ska ta hand om inspelning vid varje kanalbyte eller när man flyttar sig till EPG eller inspelningslistan, så ger detta hela tiden ändringar i inspelningen till HDD'n
Postad 31 mars 2008 - 13:42
Unregistered250c16a0
-
Unregistered250c16a0
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ja den är helt tyst när den är i stand-by mode. Jag har tänkt att lägga till önskemål om att kunna styra HDD's, för jag tycker det är onödigt att den ska gå hela tiden
Tack för svaret! Detta att den ständiga bufferfunktionen ska bli valfri, får vi väl verkligen hoppas på att man jobbar på med all kraft....
Postad 31 mars 2008 - 17:25
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag pratade nyss med CD och nya inspelningsbara boxar är beställda från frankrike(sagem) och kommer att levereras om ca 3 veckor och det dom har förbättrat är bla ljudnivån på boxarna men även en del buggar som dom fått klagomål på.
/K
Postad 31 mars 2008 - 17:46
QuickBen
-
QuickBen
-
Rookie
-
9 inlägg
Beställde en HD PVR idag. Funderade länge på en Vantage (eftersom jag har en Dreambox 7000S idag), men kostnaden fick avgöra. 20 kr per månad lägre pris i 24 månader samt 2995 med inbyggd HDD blev svårt att slå.
Fick besked att de följer diskussionerna i forum och att den sändning med boxar som kommer om 3 veckor ska ha fläktproblemet åtgärdat samt att den senaste firmware-uppgraderingen ska ha åtgärdat "alla" buggar.
*håller tummarna i tre veckor*
Postad 31 mars 2008 - 18:11
Peter33
-
Peter33
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
t ex Om jag är bortrest ett par dagar vill jag kunna programmera box och dvd-recorder så att jag kan spela in ett program på Kanal 5 på måndag och ett annat på Canal+ sport på tisdag. Nej, men de verkar onödigt. Verkar som om du har missat att denna box har hårddisk Inspelning får man ju göra på hårddisken, sedan får man spela över det på DVD genom att spela upp det från inspelningslistan. Det tråkiga då är att man måste titta på det samtidigt. Trist om man bara vill ta backuper.
Tack för svaret men vet inte om vi missförstår varandra. Nej jag har inte missat att boxen har hårdisk.  Men om det inte finns någon timer som kan byta kanal borde det väl vara svårt att spela in flera olika program efter varandra (om de går på olika kanaler) på boxens hårddisk också? Jag har rätt ofta behov av att kunna bränna ner inspelat material på DVD (säkerhetskopia, för att ta med sig och se ngn annan stans, frigöra utrymme på hårddisken etc) Är ju inte specielt effektivt om man först ska spela in ngt på boxens hårdisk och sedan spela upp det i realtid för att spela in på den externa dvd recordern för att kunna bränna ner de på CD. Måste väl finnas någon bättre lösning för detta? Det verkar ju ofattbart om en sådan här avancerad box inte har en timer, det har ju t o m min gamla Nokia 9802 box. Kan det verkligen stämma?
Postad 31 mars 2008 - 18:24
Peter33
-
Peter33
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
t ex Om jag är bortrest ett par dagar vill jag kunna programmera box och dvd-recorder så att jag kan spela in ett program på Kanal 5 på måndag och ett annat på Canal+ sport på tisdag. Nej, men de verkar onödigt. Verkar som om du har missat att denna box har hårddisk Inspelning får man ju göra på hårddisken, sedan får man spela över det på DVD genom att spela upp det från inspelningslistan. Det tråkiga då är att man måste titta på det samtidigt. Trist om man bara vill ta backuper.
Tack för svaret men vet inte om vi missförstår varandra. Nej jag har inte missat att boxen har hårdisk. Men om det inte finns någon timer som kan byta kanal borde det väl vara svårt att spela in flera olika program efter varandra (om de går på olika kanaler) på boxens hårddisk också? Jag har rätt ofta behov av att kunna bränna ner inspelat material på DVD (säkerhetskopia, för att ta med sig och se ngn annan stans, frigöra utrymme på hårddisken etc) Är ju inte specielt effektivt om man först ska spela in ngt på boxens hårdisk och sedan spela upp det i realtid för att spela in på den externa dvd recordern för att kunna bränna ner de på CD. Måste väl finnas någon bättre lösning för detta? Det verkar ju ofattbart om en sådan här avancerad box inte har en timer, det har ju t o m min gamla Nokia 9802 box. Kan det verkligen stämma? 
Hittade nedanstående svar tidigare i tråden .....
Specifikationer:
Kan man spela in via timer-funktion? Svar: Ja man kan spela in via en timer-funktion.
Vilken signaltyp (komposit, S-video eller RGB) får man ut när man ska överföra inspelat material till sin DVD-inspelare? Svar: Boxen skickar ut RGB på scart.
Stämmer inte detta? Det borde ju innebära att man kan spela in på timer, eller? Hur många program kan man ställa in i rad? SCART utgångarna skickar ut krypterat material, endast de "vanliga kanalerna" typ TV1, TV2, TV4, TV5 går att spela in på annan enhet tex DVD recorder, filmkanlerna mm är spärrade. Enligt manual (sid 61) ska det gå att föra ut inspelningar via SCART, vilket inte går med alla. Detta ska enligt CD fixas under året med mjukvarauppdatering, det ska inte vara dessa spärrar, detta har Sagem lagt in "själva"
Detta låter ju inte bra men om jag förstått det rätt så gäller detta inte längre. Vad är det som gäller? Kan någon bekräfta att det finns den timer på boxen så att man kan ställa in så att boxen byter kanal själv och kan ställa in på inspelning på flera program på olika kanaler (inte samtidigt) på en extern dvd recorder?
Postad 31 mars 2008 - 18:32
tojjemannen
-
tojjemannen
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Boxen har en timer där du kan programmera högst två kanler för inspelning samtidigt men då kan du inte zappa runt på andra kanaler just då. Timern byter kanal automatiskt till dig och det du kan ha boxen i standby om du vill det.
När det gäller att bränna ut materialet via scart kan du göra detta nu då uppdateringen av programvaran åtgärdat denna bugg och tagit bort kopieringsskyddet.
Ser själv inget skäl att bränna ut någor på DVD skivor och har gjort detta en gång motvilligt men det fungerar dock bara i realtid och du kan ej titta på någont annat under tiden(Gjorde min bränning under natten).
Postad 31 mars 2008 - 18:44
Peter33
-
Peter33
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Boxen har en timer där du kan programmera högst två kanler för inspelning samtidigt men då kan du inte zappa runt på andra kanaler just då. Timern byter kanal automatiskt till dig och det du kan ha boxen i standby om du vill det.
När det gäller att bränna ut materialet via scart kan du göra detta nu då uppdateringen av programvaran åtgärdat denna bugg och tagit bort kopieringsskyddet.
Ser själv inget skäl att bränna ut någor på DVD skivor och har gjort detta en gång motvilligt men det fungerar dock bara i realtid och du kan ej titta på någont annat under tiden(Gjorde min bränning under natten).
Tack för snabbt svar. Skönt att boxen har en timer. Du säger att man kan programmera högst två kanaler för inspelning samtidigt men hur många kan jag ställa in om det inte rör sig om samtidiga inspelningar (alltså som om det hade varit en box med bara en tuner)?
Postad 31 mars 2008 - 18:46
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Den timer som finns är för inspelning på HDD, den timern styr inte vad som går ut via utgångarna. Det enda jag kan tänka mig är att man i så fall får lura boxen, att först starta en dummyinspelning får att blockera en kanal och sedan starta den "riktiga inspelningen", om jag kommer ihåg rätt så flyttas man då som tittare till den senaste kanal man har satt och då skulle man kunna tömma ut programmet via scart. Scartutgången är inte längre krypterad, det fixades sig med 1.4.0 versionen
Redigerat av Unregistered124686ac, 31 mars 2008 - 18:47.
Postad 31 mars 2008 - 18:51
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Tack för snabbt svar. Skönt att boxen har en timer. Du säger att man kan programmera högst två kanaler för inspelning samtidigt men hur många kan jag ställa in om det inte rör sig om samtidiga inspelningar (alltså som om det hade varit en box med bara en tuner)?
Kan nog sätta hur många som helst. Inspelning går att sätta via EPG eller via timer och det finns ingen begränsning vad jag vet. Man kan ha flera sidor av inspelning på G
Postad 31 mars 2008 - 18:51
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Så man kan se på tex kanal5 o spela in från tv4 samtidigt??
Postad 31 mars 2008 - 18:54
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Fick besked att de följer diskussionerna i forum och att den sändning med boxar som kommer om 3 veckor ska ha fläktproblemet åtgärdat samt att den senaste firmware-uppgraderingen ska ha åtgärdat "alla" buggar.
*håller tummarna i tre veckor*
Jag förstår inte vad är det för firmware-uppgradering som kundtjänst pratar om? Är det så att det kommer en ny uppdatering om tre veckor? Eller menar de den senaste mjukvaran 1.4.1 som ska lösa alla problem och fixa alla buggar?
Postad 31 mars 2008 - 19:14
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Förstår inte hur en firmware-uppdatering skulle kunna fixa boxens mekaniska brister??
Själv ligger jag lågt och inväntar vad som förhoppningsvis blir positiva besked från CD, dvs en ny batch med sund hårdvara. Jag är får snål för att betala SEK 3000 för en mekaniskt ofärdig box, samt har alldeles för lite tid över till att vara CD:s betatestare.
Postad 31 mars 2008 - 19:18
tojjemannen
-
tojjemannen
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Moddade om boxen förra veckan för att få den tystare och tystare blev den.  Efter några dagar kom jag fram till att den var inte tillräckligt tyst och att en del resonansljud fanns kvar.
Alltså dax för moddning 2 som genomfördes igår. Jag isolerade fläkten helt med dämpande material och såg tll att den inte hade kontakt någonstans med boxens chassi. Spände fast den med straps igen och på med locket.
Halleluja  tystare box får man leta efter, om det är helt tyst kan man höra ett svagt sus från fläkten vilket bara kan höras om man går nära boxen. Kommer inte byta ut denna "moddade" box mot en fixad upplaga av Sagem(även om de skulle erbjuda) om inte min havererar, tror att min är tystare än deras.
Så ett gott råd om ni moddar - isolera fläkten helt från chassit så blir den gudomligt tyst.
Redigerat av tojjemannen, 31 mars 2008 - 19:20.
Postad 31 mars 2008 - 19:30
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Tojjemannen, jag har ett affärsförslag till dig. Du köper in boxar via CD, moddar om dem, - och säljer dem sedan vidare med SEK 1000 påslag, -MED bibehållen garanti. Självfallet står CD för div. förbrukningsmaterial som buntband, lim , lödtenn och dämpmaterial etc.
Jag ställer mig i kön direkt!!, min otekniske granne likaså, och svärmor........
Om inte, så kanske CD/Sagem är intresserade av en lösning?!
Redigerat av PDDNOS, 31 mars 2008 - 19:31.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|