Vi Vinylsamlare
3715 svar till detta ämne
Postad 25 februari 2012 - 09:43
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Tack för länken till tråden! Det är både kul och användbar läsning. Om jag fattat wikipedia-artikeln rätt ( http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness) handlar loudness om ett slags "mått" som ger en uppskattning om hur vi upplever bra respektive dåligt ljud. En snabbtitt på listorna i tråden och på DR Database ger att siffrorna stämmer ganska bra överens med mina egna upplevelser. Exempelvis har jag alltid uppskattat ljudkvaliteten på Dire Straits skivor, både CD:s och vinyler. Däremot, min Deep Purple Fireball på CD från 1996 kan jag knappt lyssna på. I DR Database får den också bara en åtta. Dock gillar jag ljudet på Diana Kralls CD:s Live in Paris och Girl in the Orher Room som bara får 11. Knepigt. Jag ser att vinyl-utgåvan av Live in Paris får 14. Ännu en vinyl på inköpslistan alltså. Kort sagt, minhembiotråden "Dynamik på olika album" och DR Database ger viss vägledning för skivinköp, även för vinyler. Har jag fattat rätt? Tillägg: Lyssnade på First Aid Kit - Lions Roar igen. Hos DR Database får den dåligt resultat, men jag tycker att vinylen låter bra.
Redigerat av Mange36, 25 februari 2012 - 12:06.
Postad 25 februari 2012 - 17:14
JocPoc
-
JocPoc
-
Användare
-
-
202 inlägg
Hade inte riktiga spenderarbyxorna på idag på Solnamässan men lite blev det i alla fall. Mycket nöjd med Cradle och Slayer plattorna, inga synliga eller hörbara defekter alls på skivorna och fodralen i NM skick båda två.
Postad 25 februari 2012 - 17:47
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Postad 25 februari 2012 - 18:05
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Jag kör lite Alice Cooper nu
Postad 25 februari 2012 - 18:10
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Jag har inga bilder men gårdagen skörd var:
- Primal Scream "Screamadelica" Superb MoV utgåva med bra knasterfritt ljud. Men fy '''
vad besviken jag blev på låtarna. Vete tusan varför jag trodde jag skulle gilla den.
- Fatboy "Overdrive". Underbar platta. Jag vill tacka den i tråden som tipsade om den!!!
- Stooges "Funhouse. Bandet ska göra en kraftsamling inför en spelning i maj och vi ska lägga
till den här låten i spellistan. Förvånasvärt OK ljud för att vara garagerock från 1970.
http://www.youtube.c...h?v=qannFs974gg
Postad 25 februari 2012 - 18:20
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Den XTC skivan köpte jag i höstas. Fast jag inte hade hört den på snart 30 år så satt jag
och nynnade på låtarna. Utsökta poppärlor!
Postad 25 februari 2012 - 18:34
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Den XTC skivan köpte jag i höstas. Fast jag inte hade hört den på snart 30 år så satt jag och nynnade på låtarna. Utsökta poppärlor!
Making plans for Nigel  Ja och nu er XTC katalogen komplett 40spenn før ett uk ex, som var prisen på de flesta idag. Zappa och Jethro T 125kr men us/uk pressar veldigt fina. Crusaders ser ut som ett smørigt dansband, men ett svart jazz fusion band
Postad 25 februari 2012 - 18:49
k.rydberg
-
k.rydberg
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Svensk Roger: Imorron' är det skivmässa på kåren 12-16 ifall du inte visste det och ifall du vill veta det
Postad 25 februari 2012 - 18:59
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Svensk Roger: Imorron' är det skivmässa på kåren 12-16 ifall du inte visste det och ifall du vill veta det 
Jo jag leste det hos Dirty rec, hade gjerne tatt en tur men åker inte tilbaka till stan imorrn igen. Men tack før påmindelsen Rydberg
Postad 25 februari 2012 - 19:04
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Har väl en komplett XTC jag å. Vilket sabla bra band det var. Vill dock hitta UK ex
av Orange and Lemons samt Skylarking. Den sistnämnda är klart underskattad.
Bandet hatar skivan med Todd Rongren produktionen tycker jag är bra.
Postad 25 februari 2012 - 20:36
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
En snabbtitt på listorna i tråden och på DR Database ger att siffrorna stämmer ganska bra överens med mina egna upplevelser. Exempelvis har jag alltid uppskattat ljudkvaliteten på Dire Straits skivor, både CD:s och vinyler. Dock gillar jag ljudet på Diana Kralls CD:s Live in Paris och Girl in the Orher Room som bara får 11. Knepigt. Jag ser att vinyl-utgåvan av Live in Paris får 14. Ännu en vinyl på inköpslistan alltså.
Tillägg: Lyssnade på First Aid Kit - Lions Roar igen. Hos DR Database får den dåligt resultat, men jag tycker att vinylen låter bra.
Dire Straits håller referensklass, speciellt dom engelska pressningarna, som är lite bättre än de norska och holländska jag har.Jag har båda utgåvorna av de flesta studioalbumen. Även de Pallas pressade 180gr av Dire Straits (self titel) och Comunique låter underbart. Men flera listar orginal UK press av Brothers In Arms (VERH25) högre än nyutgåvorna, kan bekräfta att org UK pressen låter grymt bra. Diana Krall på vinyl (180gr).... Googla och du kommer bli överraskad av dess priser,jag har jagat lite men backar när jag ser vad dom kostar .  First Aid Kit kunde varit lite bättre ljud på vinyl , den är bra men når inte ända fram . Plattan är annars helt underbar.
Redigerat av Hakon, 25 februari 2012 - 20:47.
Postad 25 februari 2012 - 20:44
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Gilar Krallan, trots att hon får skäll för att vara lite loungepianist. Har en Best of vinyl med
henne. Helt OK. Jag håller dock Norah Jones högre. Live in Austin Tx är fantastisk!
Postad 25 februari 2012 - 20:57
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Glömde en skiva som tillkommit min samling, hittade den på Amazon UK, i nyskick engelsk orginalpress.
Så jäkla skön platta.
dexys.jpg 31,74K
0 Antal nerladdningar
Smakprov här
http://www.youtube.c...h?v=l1e9YRXMrTQ
Redigerat av Hakon, 25 februari 2012 - 21:01.
Postad 25 februari 2012 - 21:09
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Dire Straits håller referensklass, speciellt dom engelska pressningarna, som är lite bättre än de norska och holländska jag har.Jag har båda utgåvorna av de flesta studioalbumen. Även de Pallas pressade 180gr av Dire Straits (self titel) och Comunique låter underbart. Men flera listar orginal UK press av Brothers In Arms (VERH25) högre än nyutgåvorna, kan bekräfta att org UK pressen låter grymt bra.
Diana Krall på vinyl (180gr).... Googla och du kommer bli överraskad av dess priser,jag har jagat lite men backar när jag ser vad dom kostar . 
First Aid Kit kunde varit lite bättre ljud på vinyl , den är bra men når inte ända fram . Plattan är annars helt underbar.
Då funkar mina öron. De tycker också att Dire Straits håller underbar ljudkvalitet. Mina tre vinyler (ej nypress) med Mark Knopfler & Co hör till favoriterna i skivbacken. Som musiker hör också Diana Krall till en av mina absoluta "öronstenar". Jag har tre nypressade vinyler med henne, som alla kostade lite mer än 200kr. Liveskivan "Doing All Right" har en ljudkvalitet som närmast kan beskrivas som "sådär". "The Very Best of" och "Quiet Nights" låter rätt bra. "Live in Paris" och "Girl in the Other Room", som enligt min mening är hennes bästa, betingar som du skriver rent hutlösa summor. Ibland är det synd att man är så mainstream, suktar efter de skivor alltför många andra också vill ha. Trots att jag är helt såld på hennes musicerande har jag inte förmått mig att lägga 400-500kr på vinylvarianterna. (OT: "Girl in the..." i flac från hdtracks.com är ren och fullkomlig njutning.)
Redigerat av Mange36, 25 februari 2012 - 21:11.
Postad 25 februari 2012 - 23:35
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
http://www.bengans.s...8§ion=vinylför er som inte visste att den går få tag i igen.. :-D
Postad 29 februari 2012 - 17:59
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Lite nytt
Pink Floyd "The Wall" nypress 2012 180gr
Sade "Love Deluxe" nypress 2010 180gr Music On Vinyl
"
Redigerat av Hakon, 29 februari 2012 - 18:02.
Postad 29 februari 2012 - 18:24
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Bra köp! Hur låter den remastrade nypressen av "The Wall"?
Postad 29 februari 2012 - 19:22
jvg
-
jvg
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ett par svenska vinyler. Imperial State Electric - Pop War (röd, 600ex, Psychout Records)
DSC_0111.JPG 143,26K
7 Antal nerladdningarhttp://www.youtube.com/watch?v=pVMWmJgcBtw Skraeckoedlan - Äppelträdet (Transubstans Records)
DSC_0112.JPG 239,71K
5 Antal nerladdningarhttp://youtu.be/qpLGzTVgP-I
Postad 29 februari 2012 - 19:43
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Bra köp! Hur låter den remastrade nypressen av "The Wall"?
Har inte öppnat den ännu , skall avnjutas en kväll tillsammans med en Laphroaig = livskvalitet....
Postad 29 februari 2012 - 19:58
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Är det någon som vet om Katie Meluas nya album Secret Symphony kommer på vinyl? Alla hennes tidigare album finns på vinyl och jag köper ogärna cd-versioner...
Postad 29 februari 2012 - 22:19
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Nytt och beggatPink Floyd - The dark side of the moon (Nypress), Graveyard - Hisingen blues (andra press? Grön vinyl), Beganade: Hoola bandoola band - På väg, Spencer davis group - The best of
Postad 29 februari 2012 - 22:43
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Har inte öppnat den ännu , skall avnjutas en kväll tillsammans med en Laphroaig = livskvalitet.... 
Låter som en kväll att se fram mot. Tillsammans med Laphroaig gissar jag att det mesta låter bra.
Postad 01 mars 2012 - 11:37
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Såg att John Hiatts "Dirty Jeans and Mudslide Hymns" (från 2011) kommer i en andrapressning, Andrapressningen är 120kr billigare än den första (159 respektive 279). Se här http://cdon.se/musik..._(2lp)-14779670http://www.bengans.s...§ion=music#Jag har skivan på CD och har dragit mig för att köpa vinylen för 279kr. Men när den nya utgåvan kostar 159 börjar köplusten nästan bli besvärande. Är det någon som vet om en andrapressning generellt sett har sämre ljudkvalitet än en första pressning, eller om detta varierar från fall till fall?
Postad 01 mars 2012 - 20:48
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Blir snart galen , i stort sett de mesta av nya vinyler jag köper är defekta.
Pink Floyd The Wall ,1st skev
Sade Love Deluxe ,1st repad
Tidigare nyköp
Eldkvarn" Karusellkvällar" 1 st felpressad 2st skeva
Eldkvarn Hotell Hunger 2st skeva
Styx Grand Illusion 1st skev
Pink Floyd Wish You Where Here 1st smuts i spåren som inte gick bort
First Aid Kit Lions Roar ok
Pink Floyd Dark Side Of The Moon ok
Eldkvarn De Berömdas Aveny ok
Tre st av nio nya är ok resten defekta, de tamejfan bättre att ladda ner olagligt än att ständigt skicka vinyler fram och tillbaka.
Har aldrig fått så mycket defekta skivor som den senaste tiden,köpte min första LP 1973. Alla beg skivor jag köper är plana, alla mina gamla skivor är plana. Va trött man blir på detta.
Redigerat av Hakon, 01 mars 2012 - 20:49.
Postad 01 mars 2012 - 21:16
rezain
-
rezain
-
Amatör
-
-
55 inlägg
är det nån här som va på skivmässan i solna hallen förra helgen?
tyckte det va väldigt mycke folk där, jag köpte mäst innersleves men 3 lps och en singel bleve det också
dire straits-love over gold
Tin machine- tin machine
Canned heat-portrait
Postad 01 mars 2012 - 22:02
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Blir snart galen , i stort sett de mesta av nya vinyler jag köper är defekta. Pink Floyd The Wall ,1st skev Sade Love Deluxe ,1st repad
Tidigare nyköp Eldkvarn" Karusellkvällar" 1 st felpressad 2st skeva Eldkvarn Hotell Hunger 2st skeva Styx Grand Illusion 1st skev Pink Floyd Wish You Where Here 1st smuts i spåren som inte gick bort
First Aid Kit Lions Roar ok Pink Floyd Dark Side Of The Moon ok Eldkvarn De Berömdas Aveny ok
Tre st av nio nya är ok resten defekta, de tamejfan bättre att ladda ner olagligt än att ständigt skicka vinyler fram och tillbaka. Har aldrig fått så mycket defekta skivor som den senaste tiden,köpte min första LP 1973. Alla beg skivor jag köper är plana, alla mina gamla skivor är plana. Va trött man blir på detta.
Sjukt missflyt....Själv har jag köpt 89 nya vinyler sista 3 åren, två har varit lite defekta, en skev, en repad. Alla Lp är metalplattor utgivet som första eller i enstaka fall 2-3 press från början av 90 och framåt, många begagnade via Discogs....Alla limiterade utgåvor om max 2000, många 180 g........ Du har haft en j-a otur!!
Postad 01 mars 2012 - 22:25
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Ett par svenska vinyler.
Imperial State Electric - Pop War (röd, 600ex, Psychout Records)
DSC_0111.JPG 143,26K
7 Antal nerladdningar
http://www.youtube.com/watch?v=pVMWmJgcBtw
Skraeckoedlan - Äppelträdet (Transubstans Records)
DSC_0112.JPG 239,71K
5 Antal nerladdningar
http://youtu.be/qpLGzTVgP-I
Jaha, det är så den röda Imperial state electric ser ut ( lite röd- transparent.....) - Jag köpte 2 röda och en genomskinlig. Ska låta de röda vara oöppnade, men var tvungen att öppna och spela den genomskinliga - mest därför att den anlände först - och för att jag inte kunde hålla mig ( planen var ju att hålla den genomskinliga + en av de röda sealed, och låta den ena röda vara spel-kopian, men det sket sig.) Hursomhelst är det en jäkla bra skiva!
Postad 01 mars 2012 - 22:28
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Blir snart galen , i stort sett de mesta av nya vinyler jag köper är defekta. Pink Floyd The Wall ,1st skev Sade Love Deluxe ,1st repad
Tidigare nyköp Eldkvarn" Karusellkvällar" 1 st felpressad 2st skeva Eldkvarn Hotell Hunger 2st skeva Styx Grand Illusion 1st skev Pink Floyd Wish You Where Here 1st smuts i spåren som inte gick bort
First Aid Kit Lions Roar ok Pink Floyd Dark Side Of The Moon ok Eldkvarn De Berömdas Aveny ok
Tre st av nio nya är ok resten defekta, de tamejfan bättre att ladda ner olagligt än att ständigt skicka vinyler fram och tillbaka. Har aldrig fått så mycket defekta skivor som den senaste tiden,köpte min första LP 1973. Alla beg skivor jag köper är plana, alla mina gamla skivor är plana. Va trött man blir på detta.
Tråkigt att höra. Särskilt som du ju sett fram mot en helkväll med "The Wall". Jag har köpt åtta (tror jag) nypressade och kan tyvärr bara bekräfta dina erfarenheter. Felfrekvensen på nypressat är skyhögt större än den var tiden innan CD. Jag har nog ett par, tre som är skeva och en som är så dåligt skuren på ytterkanten att den nästan skär sönder innerpåsen när jag försöker få ur den. Till detta kommer förstås att somliga har så dålig ljudkvalitet att de blir liggande i skivbacken, man ids inte lyssna på dem. Återigen får man konstatera att det återuppväckta vinylintresset utnyttjas av mindre seriösa bolag eller vad det nu är som gör vinylköpandet till ett kvalitetslotteri. Och slutsatsen är återigen att man får försöka hitta bolag som man vet är mer pålitliga (Verve?, MOV?) och därtill utbyta erfarenheter om enskilda utgåvor på forum som dessa.
Postad 01 mars 2012 - 22:40
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Ett köp på Tradera tre st SPARKS , efter ca en vecka fick jag ett paket via DHL . Hämtar ut dom, men det var fasen vad dessa tre LP väger tungt ?? åker hem och packar upp 5st Scorpion LP ????? Ehhh... Lite mailande till säljaren -Oj jag har förväxlat 2st paket......suck. Fick idag efter ca ytterligare en vecka mitt efterlängtade Traderaköp tre st Sparks skivor. Två av dessa är skeva  Så nu även skeva beggade skivor. Vet inte om jag skall skratta eller gråta ? Tråkigt att höra. Särskilt som du ju sett fram mot en helkväll med "The Wall".
Jag har köpt åtta (tror jag) nypressade och kan tyvärr bara bekräfta dina erfarenheter. Felfrekvensen på nypressat är skyhögt större än den var tiden innan CD. Jag har nog ett par, tre som är skeva och en som är så dåligt skuren på ytterkanten att den nästan skär sönder innerpåsen när jag försöker få ur den. Till detta kommer förstås att somliga har så dålig ljudkvalitet att de blir liggande i skivbacken, man ids inte lyssna på dem.
Återigen får man konstatera att det återuppväckta vinylintresset utnyttjas av mindre seriösa bolag eller vad det nu är som gör vinylköpandet till ett kvalitetslotteri. Och slutsatsen är återigen att man får försöka hitta bolag som man vet är mer pålitliga (Verve?, MOV?) och därtill utbyta erfarenheter om enskilda utgåvor på forum som dessa.
Ja just nu är jag fruktansvärt besviken. Den repade SADE Lp var inplastad och sprillans ny men ändå repad, detta från MOV
Redigerat av Hakon, 01 mars 2012 - 22:49.
Postad 02 mars 2012 - 08:16
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Lider med dig Hakon. Jag har reklamerat kanske fem av femtio nypressar senaste två åren, Helt klart har du haft en jäkla otur.
Postad 02 mars 2012 - 08:22
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Postad 02 mars 2012 - 08:44
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Ett köp på Tradera tre st SPARKS , efter ca en vecka fick jag ett paket via DHL . Hämtar ut dom, men det var fasen vad dessa tre LP väger tungt ?? åker hem och packar upp 5st Scorpion LP ????? Ehhh... Lite mailande till säljaren -Oj jag har förväxlat 2st paket......suck. Fick idag efter ca ytterligare en vecka mitt efterlängtade Traderaköp tre st Sparks skivor. Två av dessa är skeva Så nu även skeva beggade skivor. Vet inte om jag skall skratta eller gråta ?
Ja just nu är jag fruktansvärt besviken. Den repade SADE Lp var inplastad och sprillans ny men ändå repad, detta från MOV
Jag har samma erfarenheter tyvärr. Ska skicka tillbaka The strokes - First impression of earth för andra gången nu då den hackat precis som första jag fick men på annat spår. Johnossi - Mevericks ska jag oxå skicka tillbaka då den är dåligt skuren och jag tycker det låter som den svajar lite. (mitten är fortfarande mitten på skivan eller? varför svajar den?) Spelade nyinköpta Graveyard - Hisingen blues i förrgår och igår och den hackar ibland..? Pressen är lite annorlunda eller vad jag ska säga.. har några skivor av denna typ. Spåren ser väldigt ytliga ut eller vad jag ska säga. Jag kan ta kort å lägga ut senare ikväll. Kan det bero mycket på spelaren att det hackar? Jag tänker att min tonarm på spelaren är så jäkla lätt att det är därför en del grejer hackar, (kanske att nålen samlar på sig damm tills den inte orkar längre å då hackar den till?) kan det ligga något i det? Men så jäkla skönt igår när jag drog på Pink Floyd - The Dark side of the moon den gick helt felfritt och lät fantastiskt bra!! Men att man ska behöva sitta å vara nervös liksom. :-|
Redigerat av jocke__r, 02 mars 2012 - 09:10.
Postad 02 mars 2012 - 11:58
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Ett **** elände, Hakon!
Jag tar numer hem nypressar i största mån via min lokale skivlangare. Får dom dessutom till samma pris eller billigare
än via tex Amazon. På det viset är det lättare med ev reklamationer.
Nu har jag dock haft hyfsat tur genom åren. Det handlar väl om totalt fyra st skeva plattor på 4år.
Postad 02 mars 2012 - 12:16
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Ett **** elände, Hakon! 
Jag tar numer hem nypressar i största mån via min lokale skivlangare. Får dom dessutom till samma pris eller billigare än via tex Amazon. På det viset är det lättare med ev reklamationer.
Nu har jag dock haft hyfsat tur genom åren. Det handlar väl om totalt fyra st skeva plattor på 4år.
Inte konstigt alls att du / ni får fina skivor , alla skeva å annat bräske skickas tydligen till mig och några andra medlemmar här . Ser att fler har otur. Det trista är att man tappar lusten att handla fler. Branschen vill vi skall handla, då får dom nog skärpa sig. Fick nyss mail från UK att dom skickar en ny SADE, den repade kan jag göra vad jag vill med.
Postad 02 mars 2012 - 13:58
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
En komplott med andra ord!  Well, jag har ett par tusen i "lärpengar" vad gäller det svarta guldet. - En lurendrejare i Mölndal som återförseglade begagnade skivor och sålde dom som nya. - En gök i Småland vars plattor såg fruktansvärt fina ut. Men han måste haft en plog som picup, då alla knastrade som grus. - Dyra audiofilvinyler där orginalet lät bättre i jämförelse. ( Smet iväg på lunchen till Mediamarkt för att köpa ett par cd till kvällen. Fanns inte nåt av intresse. Däremot drällde detav justa vinyler. (men jag sponsrar hellere min lokale langare.... )
Postad 02 mars 2012 - 14:04
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
... (Smet iväg på lunchen till Mediamarkt för att köpa ett par cd till kvällen. Fanns inte nåt av intresse. Däremot drällde det av justa vinyler. (men jag sponsrar hellere min lokale langare.... )
Senaste jag var på Mediamarkt i Lund så hade de TVÅ vinylskivor. "Abba - Arrival" och "Green Day - American Idiot". Dessa är alltså de enda två album som en vinylsamlare behöver!
Postad 02 mars 2012 - 14:08
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Senaste jag var på Mediamarkt i Lund så hade de TVÅ vinylskivor. "Abba - Arrival" och "Green Day - American Idiot". Dessa är alltså de enda två album som en vinylsamlare behöver!
Haha, åtminstone den sistnämnda. Ett mästerverk på vinyl!  MM i Barkarby har en "audiofil" som chef. Det är nog därför...
Redigerat av Bongo_Mongo, 02 mars 2012 - 14:09.
Postad 02 mars 2012 - 14:09
Bino
-
Bino
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Kul du skrev Erikhu, skulle precis skriva något liknande. Ni som har stort utbud på Mediamarkt har tur. Här nere runt Lund finns inte mycket nypress att köpa tyvärr.
Postad 02 mars 2012 - 14:24
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Den är nog unik, den MM i Barkarby. Handlar nytt i Solna eller från: http://www.hhv.de/shop/en/(Missvisande namn. Dom har tex nästan hela MoV katalogen)
Postad 02 mars 2012 - 14:50
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ett lyckat besök på Myrorna igår
nytt.jpg 221,31K
4 Antal nerladdningar
Postad 02 mars 2012 - 14:56
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Haha, åtminstone den sistnämnda. Ett mästerverk på vinyl! MM i Barkarby har en "audiofil" som chef. Det är nog därför...
Aha, då är det till Barkarby man ska. På Mediamarkt i Kungens Kurva har jag inte lyckats hitta en enda vinylskiva. Deras CD-avdelning saknar en hel del den också. Barkarby nästa! Ett lyckat besök på Myrorna igår 
Myrorna är ett riktigt bra ställe för att handla vinyl. 10-20kr skivan och har man tur hittar man, som sagt, en hel del.
Redigerat av Mange36, 02 mars 2012 - 14:59.
Postad 02 mars 2012 - 16:20
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Haha, åtminstone den sistnämnda. Ett mästerverk på vinyl! MM i Barkarby har en "audiofil" som chef. Det är nog därför...
Barkarby butiken tycker jag har mycket av allt.. Var förbi Ingemar på Folkorock i Borlänge idag, Naturligtvis blev det en bunt skivor... Redovisar mina inköp ikväll
Postad 02 mars 2012 - 16:23
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Tycker Barkarby har tappat cddelen helt. Förr kunde man hitta lite kul. Idag ville jag ha
Morning Jackets, XTC senare verk, Bob Scaggs. Nada....
Och Mange: åk nu inte över hela Stockholm för vinylens skull där. Det finns ju bättre ställen i City.
Postad 02 mars 2012 - 16:34
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Det här är min langare:
http://www.hotrecords.se/
Det är otroligt roligt att kliva in på en affär där dom känner igen dig, vet vad du gillar för
musik, lägger undan pärlor och du kan snacka skit en stund.
Det finns en till affär i Solna, som dock har så begränsade öppettider nuförtiden. Där
hände det att man kom in efter att inte vart där på ett par månader. För att mötas av:
"Var f'n har du varit. Kolla vad jag har lagt undan till dig!!" Och vid ett tillfälle hade
jag frågat efter en Hunters & Collectors platta. Ett halvår senare sträckte han åt mig en
turnétshirt från 1988 som han hittat vid en inventering.
Sånt skapar trogna kunder!
Postad 02 mars 2012 - 19:01
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Tack för tipset! Jag brukar gå till Bengans på Drottninggatan i City, men Hot Records verkar onekligen motivera en resa till Råsunda.
Postad 02 mars 2012 - 20:32
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Dagens skörd.  Mumford & Sons - Sigh no more  Brandos - Over the border  Tom Waits - Bad as me  First aid kit - The lions roar Justin Townes Earle släpper nytt inom kort, Kan vara årets album i min värld. http://www.youtube.c...feature=related
Redigerat av Sidelakebob, 02 mars 2012 - 20:39.
Postad 03 mars 2012 - 13:25
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Barkarby butiken tycker jag har mycket av allt.. Var förbi Ingemar på Folkorock i Borlänge idag, Naturligtvis blev det en bunt skivor... Redovisar mina inköp ikväll 
Har Ingemar børjat med ny vinyl? eller er det fortsatt lådorna på golvet att rota i. Kommer ihåg på -80t när Ingemar å Per Bjurman var ett radar par på alla sevärda konserter runt i Dalarna spec Ebba G i folkparkerna
Postad 03 mars 2012 - 14:21
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Nu är jag inte där så ofta men det brukar finnas ett par backar ny vinyl. Jag kan trösta dig med att beg backarna på golvet finns kvar.
Postad 03 mars 2012 - 14:50
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Nu är jag inte där så ofta men det brukar finnas ett par backar ny vinyl. Jag kan trösta dig med att beg backarna på golvet finns kvar. 
Du har inte besøkt den nya! i gamla Borlänge skivbørs lokaler. Dice records
Postad 03 mars 2012 - 15:44
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Känner inte till Dice records alls faktiskt. Tack för tipset!
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Musik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|