* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
2236 svar till detta ämne
Postad 13 November 2009 - 17:23
Unregistered1665
-
Unregistered1665
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Problemet är att jag får upp när jag är i menyn Mediakälla, där jag har min HD osv... där får jag upp något som heter vuze on minjobbdator, vuze on DANIEL, vuze on... och så vidare. kommer upp 5 - 6 olika kombinationer??? Vad är detta? Någon som vet? Sen kommer jag inte åt mina "objekt" genom myiHome, jag ser objekten men kan inte titta på dom... Jag har uppdaterat popen, provat dra ut nätverkskabeln = allt försvinner.
Om jag minns rätt så är vuze en bittorrentklient och även en spelare för att kunna ladda hem trailers m.m. i HD. Antar du har det installerat programmet på din dator. Du kan hitta mer info om programmet på http://www.vuze.com/När det kommer till myihome så hade jag samma problem. hittade alla objekt men kunde inte spela upp den på min dator. Testade olika sett. Orkade aldrig googla efter det då jag använder tvn för att se allt. inte datorn. Nu kommer det dock till min fråga.Jag äger en Sony Bravia KDL-40W4220 och när jag går in på bild/ljud-inställningarna i min Popcorn Hour A-110 så kan man ställa in följande alternativ. Vad ska jag ställa in för att få bästa prestanda? Jag brukar mest se på 1080p filmer och 720p serier. Självklart kan man ju ställa allt på auto. Men det vore skoj och ställa in allt bra. Bifogar bilder
IMGP7730.JPG 4.06MB
0 Antal nerladdningar
IMGP7731.JPG 4.83MB
0 Antal nerladdningar
Postad 13 November 2009 - 19:25
Topper Harley 77
-
Topper Harley 77
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Någon som vet om D-links usb-dongle dwa-160 funkar med 110an?
Postad 14 November 2009 - 20:27
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Hej, nu är man ägare till en popcorn hour a-110 med disk i.
Det jag skulle vilja fråga är om man kan föra över saker från datan till den med hjälp av usb. Alltså i porten som heter usb pc. Har läst att man skulle använda nåt fs-driver men det funkar inte med windows 7 som jag kör verkar de som.
Ska koppla in den i nätverk sen men måste skaffa router först, så tills dess vore det kul att kunna prova den i alla fall.
Har ingen extern disk.
Tack på förhand.
Redigerat av zitzo, 14 November 2009 - 20:28.
Postad 15 November 2009 - 01:08
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Hej, nu är man ägare till en popcorn hour a-110 med disk i. Det jag skulle vilja fråga är om man kan föra över saker från datan till den med hjälp av usb. Alltså i porten som heter usb pc. Har läst att man skulle använda nåt fs-driver men det funkar inte med windows 7 som jag kör verkar de som. Ska koppla in den i nätverk sen men måste skaffa router först, så tills dess vore det kul att kunna prova den i alla fall. Har ingen extern disk.
Tack på förhand.
Du kan alltid koppla den direkt till PCn med en korskopplad nätverkskabel utan att ha en router, det borde fungera. Den ska ha USB-slave, så det ska gå att koppla via USB också har jag förstått, men det är inget jag har provat själv.
Postad 15 November 2009 - 15:52
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
OK, nu har jag kopplat in den via routern. Men det är mycket problem tycker jag. Den hänger sig ofta. Och ibland kan man se min dator i den o ibland är det borta. Ostabilt som bara den. Har lagt in myihome server på datan men det funkar från o till. Gick bra att spela från extern disk, men jag vill ju kunna streama. Trodde även att den skulle spela iso och img men det hackar. Gjorde om de till audio och video TS och då funkar det någorlunda, men kan inte navigera i menyerna o välja text. Nån som har nåt förslag på vad som kan va fel?
Redigerat av zitzo, 15 November 2009 - 17:23.
Postad 15 November 2009 - 19:29
Unregistered1665
-
Unregistered1665
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
OK, nu har jag kopplat in den via routern. Men det är mycket problem tycker jag. Den hänger sig ofta. Och ibland kan man se min dator i den o ibland är det borta. Ostabilt som bara den. Har lagt in myihome server på datan men det funkar från o till. Gick bra att spela från extern disk, men jag vill ju kunna streama. Trodde även att den skulle spela iso och img men det hackar. Gjorde om de till audio och video TS och då funkar det någorlunda, men kan inte navigera i menyerna o välja text. Nån som har nåt förslag på vad som kan va fel?
Hur menar du att du vill streama? ifrån datorn till mediaspelaren eller tvärt om? Som jag såg i ett tidigare inlägg hade du köpt en hdd och satt i. Vad är det för hårddisk? Även har du testat att uppdatera mediaspelaren? inställningar > underhåll För mig fungerar det jätte bra utan hack. Spelar ingen roll ifall det är en sketen gammal xvid film upp till 1080p film i .mkv format. Och iso/img fungerar fint de med. Även ifall jag skulle vilja streama ifrån mediaspelaren till datorn. Eller tvärtom.
Postad 15 November 2009 - 20:19
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Hej igen. Så här e det: Om jag går in i popcornen o ska streama från datan så funkar tex inte iso och img riktigt. Tetade även att göra om det till video ts ( vob, vts o va mer dom heter) och då var jag tvungen att gå in i video ts mappen o klicka på en vts-fil. Men när jag förde över det till popcornens hårddisk så funkade det bättre. Då kunde jag starta filmen genom att bara klicka på "filmmappen" som video ts o audio ts mappen låg i så sattes filmen igång. Och då funkade menyer o allt med vilket det inte gjorde om jag streamade. Nu e de som så att jag inte vill ha disken i popcornen för det blir för varmt. Det känns som att det är nån inställning i datan jag måste göra. Kör med myihome, men har inte hittat nåt där som ska ändras.
Om det finns någon som har lust att hjälpa mig lite så får ni gärna skicka ett pm med typ msn-adress, telnr eller liknande. Lite lättare så.
Redigerat av zitzo, 15 November 2009 - 20:43.
Postad 16 November 2009 - 13:46
oskarposkar
-
oskarposkar
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Jag har en popcorn hour a-110, jag har en 1tb hårddisk ikopplad.
Jag laddar torrents med BTPD och dom flesta filmer jag laddar ner hamnar i .zip eller .rar filer, finns det något addon eller snarlikt som unzippar/extraherar filerna?
En annan fråga:
Istället för att behöva komma ihåg vart jag har sparat filmen, (på popcorn hårddisken eller på min externa till datorn) finns det något som "mergar" ihop dom så att jag kan browsa igenom båda samtidigt istället för en i taget?
En till ... :
Man kan streama från youtube, kan man kolla på SVTplay och sådant? Voddler i framtiden?
Redigerat av oskarposkar, 16 November 2009 - 13:49.
Postad 16 November 2009 - 23:41
Unregistered1665
-
Unregistered1665
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej! Jag har en popcorn hour a-110, jag har en 1tb hårddisk ikopplad.
Jag laddar torrents med BTPD och dom flesta filmer jag laddar ner hamnar i .zip eller .rar filer, finns det något addon eller snarlikt som unzippar/extraherar filerna?
En annan fråga: Istället för att behöva komma ihåg vart jag har sparat filmen, (på popcorn hårddisken eller på min externa till datorn) finns det något som "mergar" ihop dom så att jag kan browsa igenom båda samtidigt istället för en i taget?
En till ... : Man kan streama från youtube, kan man kolla på SVTplay och sådant? Voddler i framtiden?
Fråga 1: unrar script finns här: http://www.networked...index.php/UnrarFråga 2: Om du laddar hem programmet nmt community software installer så finns det ett program som heter oversight. Det kan du scanna genom olika kataloger. Så visas det omslagsbild, imdb info m.m. Fråga 3: det där med svtplay eller kanske voddler. Vet jag tyvärr inte. Kanske nån som har ork och fixa ett sån funktion senare.
Postad 17 November 2009 - 18:23
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
När jag går in i min data från popcornen så e man inne i myihome ju, men jag kan inte se tex img eller iso-filer.Däremot mkv kan jag både se o spela fint. Är det mitt myihome som strular? Finns det nåt annat bra sätt? Jag kör Windows 7 x86. Om jag spelar upp från en extern hårddisk så funkar det bra. Förstår inte va det beror på. Ett litet problem till är att när jag spelar iso och img så strular ljudet, det liksom kommer inte igång direkt. Det kommer sakta , blir högre o högre , om ni förstår. På mkv-filer funkar det fint. Jag trodde att det skulle va mkv-filer som strular mest, men dom funkar klockrent på alla sätt. Tacksam för tips.
Redigerat av zitzo, 17 November 2009 - 18:24.
Postad 17 November 2009 - 20:31
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Nu testade jag att lägga 2 mkv-filer i utdelningsmapen i datan och den ena gick att spela upp kanon, medans den andra bara stod o "buffrade". Så här ser infon om dom ut:
Fungerande:
ViDEO ......: 1920*800 @ 11811 kbps
AUDiO ......: 1509 kbps DTS
Ej fungerande:
Source : HDDVD
Resolution : 1280x544
Video Bitrate: 5438 kbit/s
Audio : AC3 640 kbit/s English
Postad 19 November 2009 - 10:42
Unregistered6cc2d963
-
Unregistered6cc2d963
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hallå
Har en a-110 med disk i som jag har vid TVn på övervårningen, eftersom jag har alla filmer på den tänkte jag köpa en WD tv hd eller en till a-110 att ha vit TVn på bottenvårningen, det lutar åt WD eftersom den är 1000kr biligare.
Det jag undrar är om man kan ansluta från den WD eller som jag ska ha på bottenvårningen till den pch med disk på övervårningne via nätverket och spela alla filmer som ligger på disken på den pch jag har uppe på TVn nere?
Alltså jag vill ansluta från den nya WD till PCH med disk och spela upp dom filmerna via WD, borde väll vara samma sak som att ansluta till en dator eller NAS?
Postad 19 November 2009 - 11:59
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Jag äger en Sony Bravia KDL-40W4220 och när jag går in på bild/ljud-inställningarna i min Popcorn Hour A-110 så kan man ställa in följande alternativ. Vad ska jag ställa in för att få bästa prestanda? Jag brukar mest se på 1080p filmer och 720p serier. Självklart kan man ju ställa allt på auto. Men det vore skoj och ställa in allt bra.
Inget skall stå på auto! Videosignal =välj frekvens efter det du ser mest på (för att slippa onödiga växlingar) exempelvis 1080p@50 om du skall se mest på 50hz Framesync skall stå på Ntsc/Pal/24
Redigerat av Biggles2002, 19 November 2009 - 12:02.
Postad 19 November 2009 - 17:04
Markl131
-
Markl131
-
Rookie
-
1 inlägg
Liten fråga ang. A-110.
Finns det någon här som har koll på huruvida man kan få a-110 att så fort den är igång autostarta en film?
Har sökt runt en del och hittar inget vettigt. Det verkar i alla fall saknas helt som grundfunktion, men vad jag förstår är spelaren rätt modifieringsvänlig. Någon alls som vet något om detta? Hade varit till sjukt mycket hjälp just nu!
Jag jobbar med utställningar och det hade varit en otroligt smidig funktion för dom som sen ska sköta och ha hand om utställningen. Bara slå på strömmen så knallar allt igång, skönt att slippa hålla på och fippla med kontroller varenda morgon osv.
Tusen tack på förhand!
/Marcus
Postad 19 November 2009 - 21:46
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Nu har man fått de o funka med att streama från datan. Kanon e de. 2 mindre frågor bara. När jag kollar på iso o img så kommer "talet" i filmen inte igång förrän efter några sek. Men om jag ställer in stereo istället för 5.1 i popcornen så funkar talet. En annan sak, går det på nåt sätt att spela upp rarade filmer eller måste jag packa upp alla?
Tack på förhand
Postad 21 November 2009 - 20:00
Unregistered39219
-
Unregistered39219
-
Användare
-
-
108 inlägg
Screendump.JPG 35.06K
0 Antal nerladdningar
Hastigt och lustigt kan jag inte nätverksansluta poppen längre...
Och nej, jag kan inte komma på NÅGOT jag gjort... Idéer?
Postad 23 November 2009 - 16:20
etalien
-
etalien
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej är ny på detta forumet och undrar om ni kan hjälpa mig med min popcorn.
Problemet är att min popcorn inte kan hitta myihome dock så kan den inte hitta själva nätverket jag kan gå in på popcornen från min data och tvärtom. Jag kan lösa detta genom koppla in en nätverks sladd, men då jag har en laptop är inte detta något bra alternativ. Någon som kan hjälpa mig ?
Postad 23 November 2009 - 23:43
hästvedamarknad
-
hästvedamarknad
-
Rookie
-
1 inlägg
Min popcorn har börjat tappa kontakten med den interna hårddisken när jag kollar på film. Helt plötsligt säger den att filen inte är läsbar och sedan kan man inte hitta hårddisken utan måste dra strömsladden och låta den var ur ett tag innan man kan starta om den igen. När man gör detta hittar den disken igen. Ganska störigt när man måste göra så ca 5 ggr per film. Någon som har haft liknande problem? Har en relativt ny (2 månader) WD 1Tb
Postad 25 November 2009 - 12:30
jls21th
-
jls21th
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Någon som kan tipsa om den för tillfället mest optimala HDD till A-110 popen för runt 900:- på minst 500GB?
Gärna en som är så tyst som möjligt..
Postad 25 November 2009 - 12:39
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Någon som kan tipsa om den för tillfället mest optimala HDD till A-110 popen för runt 900:- på minst 500GB? Gärna en som är så tyst som möjligt..
En sådan kanske?
Eller den? Moderna mekaniska hårddiskar är mer eller mindre lika tysta i min mening, såvida man inte går på en ordentlig prestandamodell som raptor, de kan låta betydligt mer. Om du ska få det helt tyst är det SSD som gäller, men då är priserna i en helt annan liga.
Postad 25 November 2009 - 13:22
jls21th
-
jls21th
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Oj! ja herregud va dyra de där SSD var!
De du rekommendera är på mellan 5400 - 5900 rpm. Är det inte bättre och välja snabbare med mindre plats istället då? (Lär nog knappast använda så mycket ändå)
Vet faktiskt inte riktigt vad man ska gå efter??
Firewire? USB? SATA 2,5"?, SATA 3,5"? Med/utan extern strömadapter? Bufferstorlek?
Tack för svar ditt svar! =D
Redigerat av jls21th, 25 November 2009 - 13:44.
Postad 25 November 2009 - 14:13
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Oj! ja herregud va dyra de där SSD var! De du rekommendera är på mellan 5400 - 5900 rpm. Är det inte bättre och välja snabbare med mindre plats istället då? (Lär nog knappast använda så mycket ändå) Vet faktiskt inte riktigt vad man ska gå efter?? Firewire? USB? SATA 2,5"?, SATA 3,5"? Med/utan extern strömadapter? Bufferstorlek?
Tack för svar ditt svar! =D
Det bästa tycker jag är att köra på en SATA 3,5", så kan du koppla in den inuti din A-110 utan att behöva fundera på någon extern trafo eller annat för strömförsörjningen. Enklast, smidigast, billigast och ger dig minst enheter att få plats med. PCHn är starkt begränsad i överföringshastighet på grund av en klen processor, och för att den är en mediaspelare först och en NAS i andra hand, så den klarar inte att leverera mycket mer än 5-6Mbyte/s ändå. Den är långt ifrån att maxa ut någon disk öht, därför spelar inte snabbheten på disken någon större roll. Köp den billigaste.  Om du inte behöver så mycket utrymme hade jag gått ner på en mindre disk och sparat lite pengar istället, men 1,5Tb diskarna verkar vara mest bang-for-the buck just nu. Ja, SSD är väldigt mycket dyrare, men sen är de å andra sidan på en helt annan nivå i prestanda, är 100% vibrationsfria och utvecklar i princip inte någon värme alls. Du kan se dem som förvuxna minneskort. Lite tidigt i deras livscykel för att kunna få så stora som 500Gb till rimliga priser dessvärre.
Postad 25 November 2009 - 17:16
jls21th
-
jls21th
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Sigma78 - Väldigt informativt och bra svar! Precis ett sådant jag sökte. Blir en sån här WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/300 32MB för 699:- hos Komplett Blir ju lite pengar över nu så ehm, innan man beställer... Är där något mer fundamentalt (hinner inte läsa genom hela tråden nu) man behöver? Router? Crossover cable? Popcorn Hour Wifi USB-dongle? Har ca 6m fågelvägen till tv:n från pc:n (10m om man drar sladd) *Imorgon sätter jag mig ner och lusläser hela tråden* Så skonas ni ifrån vidare spam
Redigerat av jls21th, 26 November 2009 - 01:11.
Postad 26 November 2009 - 10:30
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Sigma78 - Väldigt informativt och bra svar! Precis ett sådant jag sökte. Blir en sån här WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/300 32MB för 699:- hos Komplett 
Varsågod  Alltid roligt att det uppskattas! Blir ju lite pengar över nu så ehm, innan man beställer... Är där något mer fundamentalt (hinner inte läsa genom hela tråden nu) man behöver? Router? Crossover cable? Popcorn Hour Wifi USB-dongle? Har ca 6m fågelvägen till tv:n från pc:n (10m om man drar sladd)
Du måste inte köpa något mer, det går bra att koppla PCHn till datorn via en USB-sladd. Det innebär iofs att du måste lyfta över PCHn till datorn varje gång du vill ladda den med mer filer. Smidigare är att köra via nätverket och kopiera över filer den vägen. Då behöver du antingen en korskopplad nätverkskabel, för att dra direkt från datorn till PCHn, eller om du kör via en switch/router, en vanlig nätverkskabel som du kopplar från PCH till switchen/routern. Det beror lite på hur ditt nätverk hemma ser ut idag. Normalt sett behöver man inte router-funktionaliteten i ett hemmanätverk, utan enda anledningen till att köpa en router istället för en switch är för att stå som gateway mot sin internetkoppling. Det är helt upp till dig hur du vill koppla
Postad 27 November 2009 - 00:21
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
En sådan kanske?
Eller den?
Moderna mekaniska hårddiskar är mer eller mindre lika tysta i min mening, såvida man inte går på en ordentlig prestandamodell som raptor, de kan låta betydligt mer.
Om du ska få det helt tyst är det SSD som gäller, men då är priserna i en helt annan liga.
Jag har tänkt köpa en 1.5 TB disk, det är inga problem med att montera en sådan stor disk? Jag menar PCH hittar disken korrekt.
Postad 27 November 2009 - 08:26
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag har tänkt köpa en 1.5 TB disk, det är inga problem med att montera en sådan stor disk? Jag menar PCH hittar disken korrekt.
Jag har en 1,5Tb disk i min, och det fungerar alldeles utmärkt.
Postad 27 November 2009 - 16:48
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Någon som har något tips varför jag inte får det att funka mot min nya mac mini? ja slår in lösenord osv, (kan man inte skippa det? ) och sen står det bara att mappen inte finns längre osv. ja fattar nada men vore glad om jag kunde få det att funka , d var väldigt lätt på min windows burk nämligen.
Postad 27 November 2009 - 20:47
Unregistered2060e02b
-
Unregistered2060e02b
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej
Jag har en fråga angående RSS. Hur fungerar det på popcorn hour?
Hur hanterar den audio/video som är länkat i rssen? Hur hanterar den bittorrent filer som är länkat i rssen? Har den någon form av webbläsare så att man kan läsa eventuell hel artikel som är länkad i rssen?
Har samma fråga. Nån som vet nått om detta?
Postad 30 November 2009 - 08:53
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlägg
Har en fråga om Popcorn. Har ställt fråga i en annan tråd om xtreamer klarar nedanstående, men det verkar den inte göra, mitt nästa val blir då kasnek Popcorn. Jag använder Jamcast för att kapa ljudet imin dator och dela ut det till min 360 via UPnP gränssnittet. Fungerar det på popcorn hour? Från deras sida: Supported devices: Works with UPnP/DLNA-compliant media renderer devices, including: ...." Stödjer popcorn UPnP/DLNA fullt ut så borde jag hitta Jamcast utdelningen precis som på min 360 eller??? Ingen vänlig själ som känenr för att testa? programmet finns här: http://www.sdstechnologies.com/den delar ut en playlist som heter "Virtual Playlist" och kapar ljudet som spelas upp på datorn. Det är mitt ena stora krav som jag vill att mediaspelaren ska klara´. Så egentligen känns en Popcorn overkill... men det finns andra fördelar med den som att kunna streama film mm från datorn.
Postad 04 December 2009 - 23:57
pain2u2
-
pain2u2
-
Rookie
-
1 inlägg
Hejsan......
Är det någon som vet hur bitorrent klienten fungerar i popcorn hour??
Jag får det inte att fungera! Har prövat att logga in på sidor som har den sortens material finns på men kommer inte in på sidorna så att man får användning utav klienten!!
Är det någon som vet hur man gör??
Eller finns det någon webbläsare att använda för att det ska fungera??
Mvh........
Postad 05 December 2009 - 19:03
jls21th
-
jls21th
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
En snabb liten fråga bara... Har bara 1 nätverksingång i PC:n och vill kunna tanka ner direkt till PCH:en, löser denna problemet? UPPDATE: Hitta en annan betydligt billigare på Kjell & co artlnr: 40353 Ända som skiljer är väl priset isf? Båda funkar?
Redigerat av jls21th, 05 December 2009 - 19:30.
Postad 05 December 2009 - 22:55
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Har bara 1 nätverksingång i PC:n och vill kunna tanka ner direkt till PCH:en, löser denna problemet?
Omöjligt att utifrån dina uppgifter ge ett tvärsäkert svar på vad du behöver. Beroende på vilka prylar du har idag och hur du är ansluten till internet lär du behöva en switch eller en router.
Postad 06 December 2009 - 02:03
jls21th
-
jls21th
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Alright, så vad behövs vetas?
Kör utan trådlöst dvs bara vanlig nätverkssladd in i enda ingången på pc:n. Har varken router eller switch. (Behöver jag verkligen det?)
Hade i fantasin föreställt mig att jag skulle dra en korsad nätvekskabel från phc:en till datorn så jag kunde ladda ner direkt till poppens hdd. Men! Så var där såklart bara en nätverksingång i datorn, varpå jag undra om det löste sig med en sån där splitter-grej från kjell o co?
Postad 06 December 2009 - 15:34
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Alright, så vad behövs vetas? Kör utan trådlöst dvs bara vanlig nätverkssladd in i enda ingången på pc:n. Har varken router eller switch. (Behöver jag verkligen det?) :unsure:
Grejen är inte hur det ser ut i PC-änden på nätverkssladden utan var den ansluts i andra änden eftersom det lite förenklat är där du skall ansluta kabeln till din PCH. Vad som sitter där och vad din internetleverantör erbjuder är det som avgör, men en router innehåller oftast en switch och skulle definitivt lösa problemet. Hade i fantasin föreställt mig att jag skulle dra en korsad nätvekskabel från phc:en till datorn så jag kunde ladda ner direkt till poppens hdd. Men! Så var där såklart bara en nätverksingång i datorn, varpå jag undra om det löste sig med en sån där splitter-grej från kjell o co? :rolleyes:
Om du sätter fast IP i PC och PCH så borde en korsad kabel funka, men en nätverksport kan ändå alltid bara elektriskt vara kopplad till en annan nätverksport, det går inte att grena ut så att du samtidigt har din PC kopplad till internet och din PCH Syftet med en splitter av den typ du länkade till är att man kan använda ett fast kablage till två oberoende nätverksförbindelser, dock i max 100 Mbps. Nätverkskablar innehåller 8 ledare men så länge man inte kör högre än 100 Mbps så används bara 4. Exempelvis två portar på en switch i ett rum kopplas via en gemensam kabel till varsin PC i ett annat rum.
Postad 06 December 2009 - 20:15
fiddo
-
fiddo
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej, nån som vet om det går att köra mot en extern hdd kopplad till usb på en d-link dir655 och isåfall hur man gör
Postad 06 December 2009 - 23:20
jls21th
-
jls21th
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Citera(jls21th @ Dec 6 2009, 02:03 Kör utan trådlöst dvs bara vanlig nätverkssladd in i enda ingången på pc:n. Har varken router eller switch. (Behöver jag verkligen det?) 
Så andra änden på nätverkssladden går in i ett sånt här modem, thats it! Hitta visserligen en sån här router på jobb som jag "låna" hem, men efter ha provat mig fram i timmar så får jag inte det att fungera med det heller  Möjligt man kanske behöver öppna portar eller göra några konfigurationer i routern för det ska gå(?) men ja lyckas inte hitta någon bra guide för sådant... alfista Postat Idag, 15:34 ..en router innehåller oftast en switch och skulle definitivt lösa problemet.
Så om jag nu inte får routern och fungera, så köper jag alltså en switch och får alla bekymmer ur världen?
Postad 07 December 2009 - 09:39
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Så andra änden på nätverkssladden går in i ett sånt här modem, thats it!
Det där är egentligen mer än bara ett modem, tyvärr är det lite svårt att säga vad det är i ditt fall eftersom de flesta av den typen sålts med olika typer av låsningar så att hela funktionen inte är tillgänglig. Sannolikt fungerar den dock som ett modem och inget mer. Hitta visserligen en sån här router på jobb som jag "låna" hem, men efter ha provat mig fram i timmar så får jag inte det att fungera med det heller :blink:
Möjligt man kanske behöver öppna portar eller göra några konfigurationer i routern för det ska gå(?) men ja lyckas inte hitta någon bra guide för sådant...
En sådan borde fungera bra. Du säger inget om på vilket sätt det inte fungerade eller vad du provade, och när det gäller att få igång nätverk mot PCH så är jag inte rätt person att ge råd. Så om jag nu inte får routern och fungera, så köper jag alltså en switch och får alla bekymmer ur världen?
Nej, det var inte vad jag sa, snarare tvärtom. En router med inbyggd switch funkar i stort sett alltid även om den ibland är överkvalificerad, medan man i vissa fall kan komma undan med en enkel switch. I ditt fall skulle jag definitivt satsa på en router av den typ du redan testat.
Postad 07 December 2009 - 19:26
3L1T
-
3L1T
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Går det att montera en hårddisk i A-110 med ext3-filsystem, med filer (film), utan att behöva formatera disken?
Postad 07 December 2009 - 22:54
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Någon som vet om jag kan sätta upp en brandvägg i den, typ iptables?
jag prövade att pilla i /etc/hosts.allow,hosts.deny men ingenting händer samt att de filerna nollställs efter en reboot.
Någon som har bra koll? Vill egentligen skydda popcorn hour så att endast en ip adress utifrån har access till den via ftp och sshte
Postad 08 December 2009 - 11:56
jls21th
-
jls21th
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
alfista Postat Igår, 09:39 ...Sannolikt fungerar den dock som ett modem och inget mer.
Ja modemets övriga 3 portar är reserverade för tv, telefoni, osv.. Men ja hitta denna guiden som verka kunna ordna det, men det gick inget vidare... alfista Postat Igår, 09:39 Du säger inget om på vilket sätt det inte fungerade eller vad du provade
Kom på att jag använt mig av den korsade nätverkssladden från PCH till routern och det bör väl vara en rak om det överhuvudtaget ska gå, visst? Men vad som är konstigt är att jag inte ens får det att fungera med streamandet om jag bara kopplar den korsade direkt från PC:n till PCH:en
Postad 08 December 2009 - 13:22
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Ja modemets övriga 3 portar är reserverade för tv, telefoni, osv.. Men ja hitta denna guiden som verka kunna ordna det, men det gick inget vidare...
Även om de övriga portarna är reserverade så hade den kunnat fungera som en router, men det troligaste är som sagt att den agerar som ett rent modem. Jag höll själv på och labbade lite med en sån burk, men det sket sig ordentligt så den hamnade i skrotlådan. Kom på att jag använt mig av den korsade nätverkssladden från PCH till routern och det bör väl vara en rak om det överhuvudtaget ska gå, visst? Men vad som är konstigt är att jag inte ens får det att fungera med streamandet om jag bara kopplar den korsade direkt från PC:n till PCH:en :(
Helt riktigt vore en rak kabel det rätta, även om en del utrustning klarar att känna av kabeltyp och ställa om sig, men det är inget att riktigt lita på. Om du bara ryckte ur kabeln från modemet till PCn och kopplade in den korsade från PCHn så är det nog inte så konstigt att det krånglar. Det vanligaste idag är att enheterna (PC, PCH m fl) tilldelas IP-adress från en DHCP server. I ditt fall med ett modem så får din PC sin adress från din internetleverantörs DHCP. Om du bara kopplar ihop som du beskrev får varken PC eller PCH någon vettig adress, min gissning är att det var därför det inte funkade. Många internetleverantörer delar bara ut en IP-adress. Kopplar du in en router så skapas ett privat nät där routern delar ut IP-adresserna så du kan ansluta fler enheter. Från internetleverantörerna syns bara en enhet (routern) och de behöver bara dela ut en IP-adress. Switchen (som alltså kan sitta inbyggd i routern eller vara separat) är sedan den funktion som förmedlar trafiken mellan de olika enheterna i ditt nät.
Postad 08 December 2009 - 13:30
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Men vad som är konstigt är att jag inte ens får det att fungera med streamandet om jag bara kopplar den korsade direkt från PC:n till PCH:en 
Det kan mycket väl vara som alfista säger, att om du har kvar enheterna på DHCP kommer det inte att fungera. Du måste ställa om dem till statiska IP-adresser för att det ska fungera när du kopplar så.
Postad 14 December 2009 - 09:43
Boddington
-
Boddington
-
Användare
-
-
121 inlägg
Hej.
Äger ännu ingen PCH men tänkte svänga förbi och köpa en på lunchen idag. Funderar på vilken firmware jag ska lägga in. Vilken kör ni med? Normalt tycker man att senaste skulle vara bäst men sett skrivit på PCH forum att många(?) verkar ha problem med senaste versionen. De kan inte spela .ISO filer och så.
Även sett att man verkar ha problem med 1080p filmer. Att den buggar ut efter ett tag och måste startas om osv.
Så undrar vilken version av firmware kör ni med och tycker funkar bra?
Skönt att slippa testa runt med så många firmwares om man kan hitta den "bästa" på en gång.
Postad 14 December 2009 - 10:30
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Så undrar vilken version av firmware kör ni med och tycker funkar bra?
Jag kör med den senaste, och den funkar bra för mig.
Postad 14 December 2009 - 10:55
Boddington
-
Boddington
-
Användare
-
-
121 inlägg
Ok tack då menar du den som kom 10 december. Kan ju vara så att vissa har problem medans andra inte har det.
Postad 14 December 2009 - 11:01
mrfreddas
-
mrfreddas
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej. Äger en Popcorn Hour A-1104 frågor. 1. Undrar bara om det är någon här som har moddat sin PCH med NMT Community Software? 2. Sen måste man ha en hårddisk i sin PCH för att kunna byta tema på sin PCH? 3. Är det någon som har gjort det märkt någon försämring i prestandan eller dylikt? 4. Om man skulle vara missnöjd med resultatet, är det lätt att återställa det? Jag är fruktansvärt nöjd med min PCH A-110 men tycker samtidigt att gränssnittet är förbaskat tråkigt. Hittade det här programmet men har inte vågat testa det än. Skulle vara lugnare och tryggare att pröva det om mina ovanstående frågor skulle besvaras. Tack på förhand. // Fredrik.
Postad 14 December 2009 - 13:38
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Ok tack då menar du den som kom 10 december. Kan ju vara så att vissa har problem medans andra inte har det.
Ah, nej, det visste jag inte att det kom en förra veckan. Den har jag inte uppdaterat till. Då kör jag den näst senaste  Hej. Äger en Popcorn Hour A-110
4 frågor. 1. Undrar bara om det är någon här som har moddat sin PCH med NMT Community Software?
Menar du CSi, Community Software Installer? Det är ingen mod isf, utan ett program du installerar på datorn för att göra det enklare att installera applikationer. Varmt rekommenderat. 2. Sen måste man ha en hårddisk i sin PCH för att kunna byta tema på sin PCH?
Så vitt jag vet, JA. 3. Är det någon som har gjort det märkt någon försämring i prestandan eller dylikt?
Bytat tema menar du? Jag kör med andra bakgrunder än de som är standard, och jag har inte märkt av några problem eller någon försämring som man märker av. 4. Om man skulle vara missnöjd med resultatet, är det lätt att återställa det?
Ja. Jag är fruktansvärt nöjd med min PCH A-110 men tycker samtidigt att gränssnittet är förbaskat tråkigt. Hittade det här programmet men har inte vågat testa det än.
"Det här programmet" ? Vilket då?
Postad 14 December 2009 - 13:45
mrfreddas
-
mrfreddas
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Tack så mycket för de snabba svaren. Det var ju synd att du behöver en hårddisk för att byta bakgrunder. Har inga planer på att lägga in en hårddisk i PCH. programmet jag menar är det som jag nämner ovan
Postad 14 December 2009 - 19:03
Forsbergtrubbel
-
Forsbergtrubbel
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Tjena tänke kolla med er om någon vet om man använda 2 hårdiskar samtidigt till pch?
som läget är har jag en 750 gb som sitter i som är full, kan jag då köpa en extern och köra via usb samtidig och då kunna välja vilken jag vill bläddra i?
Tack på förhand för svar, obs jag har inte hunnit tittat i tråden efter liknande frågor och svar så ni får ursäkta om det redan står 4-5 ggr
Postad 14 December 2009 - 20:24
Unregistered0ad6fe96
-
Unregistered0ad6fe96
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Det går att köra extern hdd via usb samtidigt. Då kan du välja i vilken hdd du vill bläddra i.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|