Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 January 2009 - 19:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
kom o tänka... då jag köpte hdpvr boxen via CH så hade de parat kortet utan att jag sa ett knyst om det men då man felanmäler vilket jag gjorde mycket med gamla hd boxen så ska de altid ha nr på kortet. att de inte skulle ha kortets nr då man köpte pvr boxen så talar det mycket för att de har kort nr i sina datorer hos kundtjänst men varför ska de altid ha kort nr då man felanmäler de borde ju räcka med person nr som man oftast lämnar först i ett samtal eller?

Postad 29 January 2009 - 20:14

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

kom o tänka... då jag köpte hdpvr boxen via CH så hade de parat kortet utan att jag sa ett knyst om det men då man felanmäler vilket jag gjorde mycket med gamla hd boxen så ska de altid ha nr på kortet. att de inte skulle ha kortets nr då man köpte pvr boxen så talar det mycket för att de har kort nr i sina datorer hos kundtjänst men varför ska de altid ha kort nr då man felanmäler de borde ju räcka med person nr som man oftast lämnar först i ett samtal eller?

Kanske så de vet att folk inte bytt med varandra eller råkar använda ett gamalt uppsagt kort? Har hänt en kompis till mig. Han ringde comhem och när de bad om kortnummret visade sig att hans tjej som bor på annan ort "råkat" sätta sitt kort i hans box och tagit med hans hem :) Det visste dock inte kundtjänsten utan bara att hans kort han då hade inte skulle visa kanalen han ville se som hans riktiga kort har.

Marra74: Jo det stämmer. Sett samma fel själv som sedan gick över efter 7 dagar. Undrar om det ska fixas med nån mjukvara någon gång.

Redigerat av Phunky, 29 January 2009 - 20:15.

Postad 29 January 2009 - 22:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Kanske så de vet att folk inte bytt med varandra eller råkar använda ett gamalt uppsagt kort? Har hänt en kompis till mig. Han ringde comhem och när de bad om kortnummret visade sig att hans tjej som bor på annan ort "råkat" sätta sitt kort i hans box och tagit med hans hem :) Det visste dock inte kundtjänsten utan bara att hans kort han då hade inte skulle visa kanalen han ville se som hans riktiga kort har.

Marra74: Jo det stämmer. Sett samma fel själv som sedan gick över efter 7 dagar. Undrar om det ska fixas med nån mjukvara någon gång.

ja jo självklart men jag mednar varför ta nr från mig då de har det i datorn för att bara para
de ställer typ inte frågan efter jag läst upp kort nr om upgifterna stämmer de behöver bara nr för att para kortet men då de gäller nya boxar så ser de ut att de kan para utan att jag ens läser upp nr

Postad 30 January 2009 - 14:20

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Det är väl inte första gången Comhems kundtjänst inte vet vad den tekniska avdelningen vet. Minns bara tillbaks lite när de först erkände 29-minutersbuggen. Då stod det på deras hemsida men Kundtjänst påstod förtfarande att det var fel på antennkablen.

I samma anda.... varför ska man skriva in kundnr/personnr till dem (och många andra kundtjänster) och de ändå alltid måte fråga om det. Antingen anväder de det nummer man knappat in ordentligt, eller så kan de skita i att begära det alls.

Allt det visar mest på dålig kvalitet i kundtjänstfunktioner. Den ena handen vet inte vilket arsle den andra foten just sparkat till, eller så.

Dock, är väldigt nöjd med att nyss ha bundit mig på 24 månader. Där sparade man in 700 spänn i kortavgift!

Postad 30 January 2009 - 19:42

calimocho_75
  • calimocho_75
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Slog till på ett, som jag ser det, mycket bra erbjudande. Det hela började med att jag gick förbi expertbutik där jag bor och frågade dem vad de tog för comhems nya hdbox med medium 8 favoriter hd 24 månaders bindningstid. De tog 3000kr. Då gick jag till elgiganten i ett köpcenter utanför stan med erbjudantet från expertbutiken i city. Elgiganten sänkte direkt till 2775kr och hänvisade till sin berömda prisgaranti som ni säkert känner till. Nåväl, med elgigantens sänkta erbjudande i minnet besökte jag experts andra butik i stan som ligger i samma köpcentrum som elgiganten ligger - alltså inte samma expertbutik som jag besökt från början. De sänkte direkt till 2600. Tillbaka till elgiganten som nu begärde en skriftlig offert från expert för att kunna fortsätta sänka. Jag fixade offerten och elgiganten sänkte till 2500. På det sättet fortsatte jag och springa med offerter fram och tillbaka och tillslut var jag nere på 1800kr med 12 månaders bindningstid prova på large, vilket var elgigantens sista bud. De upplyste mig om att det inte var någon idé att komma tillbaka om expert sänkte igen, vilket de gjorde - till 1700kr med 12 månaders bindningstid prova på large. Jag slog naturligtvis till och fixade med hdkanalerna till en månadskostnad av 199. Tog dessutom 1 års förlängd garanti, vilket jag tyckte jag kunde kosta på mig till det priset. Kalaset stannade på 2099. Elgiganten förmådde sig inte att infria sin prisgaranti fullt ut men antar att jag kom en del under inköpspriset. Trodde inte att det skulle gå att "spela ut" dem på det sättet men så här i efterhand känner man sig ganska nöjd :)

Postad 30 January 2009 - 19:47

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Bra jobbat och motion fick du också på köpet. :)

Postad 31 January 2009 - 01:26

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Det är väl inte första gången Comhems kundtjänst inte vet vad den tekniska avdelningen vet. Minns bara tillbaks lite när de först erkände 29-minutersbuggen. Då stod det på deras hemsida men Kundtjänst påstod förtfarande att det var fel på antennkablen.

I samma anda.... varför ska man skriva in kundnr/personnr till dem (och många andra kundtjänster) och de ändå alltid måte fråga om det. Antingen anväder de det nummer man knappat in ordentligt, eller så kan de skita i att begära det alls.

Allt det visar mest på dålig kvalitet i kundtjänstfunktioner. Den ena handen vet inte vilket arsle den andra foten just sparkat till, eller så.

Dock, är väldigt nöjd med att nyss ha bundit mig på 24 månader. Där sparade man in 700 spänn i kortavgift!

Ja, Nattsvart, allt är inte nattsvart ändå. Jag band också på 24 månader under december så det blev ju bra det med nu när CH är så fräcka att införa kortavgiften igen.

Postad 31 January 2009 - 11:27

calimocho_75
  • calimocho_75
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Bra jobbat och motion fick du också på köpet. :D

Tackar och visst fick jag motion. Turerna blev uppdelade på två dagar. Första tog väl nästan två timmar och den andra var över på 25 minuter B) Säljaren på elgiganten undrade om jag hade någon kompis på expert som kunde sänka priset åt mig varje gång men det hade jag inte. Vid ett annat tillfälle rev elgigantens säljare sin nyligen utskrivna offert och ersatte den med en ny med bara 20 kronors sänkning och hävdade att expert hade stängt. Gick naturligtvis inte på det och var strax tillbaka igen med en ny offert :D

Nåväl, sitter just nu och beundrar den fina bildkvaliteten i hd. Som tennisintresserad blir det att titta på finalen i australien open imorgon mellan federer och nadal :D

Redigerat av calimocho_75, 31 January 2009 - 11:28.

Postad 31 January 2009 - 14:36

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Tackar och visst fick jag motion. Turerna blev uppdelade på två dagar. Första tog väl nästan två timmar och den andra var över på 25 minuter :D Säljaren på elgiganten undrade om jag hade någon kompis på expert som kunde sänka priset åt mig varje gång men det hade jag inte. Vid ett annat tillfälle rev elgigantens säljare sin nyligen utskrivna offert och ersatte den med en ny med bara 20 kronors sänkning och hävdade att expert hade stängt. Gick naturligtvis inte på det och var strax tillbaka igen med en ny offert B)

Nåväl, sitter just nu och beundrar den fina bildkvaliteten i hd. Som tennisintresserad blir det att titta på finalen i australien open imorgon mellan federer och nadal :D

Håller med om att kvaliteten i HD är super, har följt hela turneringen genom att spela in under natten och sedan se på detta under dagen. Ser också fram mot herrfinalen. Har du lagt märke till hur stor skillnad det är mellan Eurosport HD och SD?

Postad 31 January 2009 - 15:15

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Jag har CH's "gamla" PVR som inte är HD och jag har en fråga rörande denna PVR och den nya HD PVR'n.
Ser man någon skillnad på vanliga digitala sändning som inte är i HD, genom att den nya HD PVR'n nu kopplas med HDMI och inte med scart som på den gamla?

Postad 31 January 2009 - 16:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag har CH's "gamla" PVR som inte är HD och jag har en fråga rörande denna PVR och den nya HD PVR'n.
Ser man någon skillnad på vanliga digitala sändning som inte är i HD, genom att den nya HD PVR'n nu kopplas med HDMI och inte med scart som på den gamla?

självklart ser du en skilnad via hdmi :D sen scalar ju hdpvr boxen upp SD kanaler till 720p eller 1080i

Postad 31 January 2009 - 18:53

calimocho_75
  • calimocho_75
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Håller med om att kvaliteten i HD är super, har följt hela turneringen genom att spela in under natten och sedan se på detta under dagen. Ser också fram mot herrfinalen. Har du lagt märke till hur stor skillnad det är mellan Eurosport HD och SD?

Ja, det är verkligen skillnad. Mycket klar och skarp bild, känns nästan ibland som att vara på plats själv tycker jag, framför allt när spelarna är på väg mot kameran för att ta emot bollar från bollkallarna. Också bra att bildkvaliteten på sdkanalerna höjs avsevärt med hdboxen :D Har man tittat på en hdkanal en bra stund och sedan skiftar till sd märker man verkligen skillnad.

Hur funkar det med att kombinera dvdinspelare och hdbox? Har hört att det bara är möjligt att komma åt comhems analoga grundutbud för inspelning med dvdinspelare och att man behöver ha en box med dvb-c mottagare, som inte finns på marknaden, för att kunna spela in program från comhems hela utbud. Stämmer detta?

Postad 31 January 2009 - 19:56

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Ja, det är verkligen skillnad. Mycket klar och skarp bild, känns nästan ibland som att vara på plats själv tycker jag, framför allt när spelarna är på väg mot kameran för att ta emot bollar från bollkallarna. Också bra att bildkvaliteten på sdkanalerna höjs avsevärt med hdboxen :D Har man tittat på en hdkanal en bra stund och sedan skiftar till sd märker man verkligen skillnad.

Hur funkar det med att kombinera dvdinspelare och hdbox? Har hört att det bara är möjligt att komma åt comhems analoga grundutbud för inspelning med dvdinspelare och att man behöver ha en box med dvb-c mottagare, som inte finns på marknaden, för att kunna spela in program från comhems hela utbud. Stämmer detta?

du kan spela in allt på din dvd inspelare via scart men bara i SD kvalitet så klart då du inte kan få ut hd ur scart som sakt

Postad 01 February 2009 - 01:44

calimocho_75
  • calimocho_75
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

du kan spela in allt på din dvd inspelare via scart men bara i SD kvalitet så klart då du inte kan få ut hd ur scart som sakt

Ok, förstår jag dig rätt så kan jag alltså spela in material på en inspelningsbar dvdspelare från samtliga kanaler som jag har i hdboxen. Då borde jag väl också kunna bränna ett program från hdboxen på den inspelningsbara dvdn? Det borde väl också gå att bränna ett program mha dvdspelaren som redan ligger på dvdspelarens hårddisk? Är lite novis på detta, vilket säkert märks :)

Postad 01 February 2009 - 10:27

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Förutom kanske om det någonsin finns macrovision med? Vet inte om det kan förekomma på signaler från CH.

Postad 01 February 2009 - 15:44

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Förutom kanske om det någonsin finns macrovision med? Vet inte om det kan förekomma på signaler från CH.

i dagsläget innehåller inte tv sändingar microvision om de skulle komma så finns det spec små apparater som man kopplar på scart kabeln som ränsar bort sånt. jag köpte bl en sån på tradera för 50kr.

men huvudsaken va ju i ahsn fråga om han kunde spela in allt vilket han kan..

Postad 01 February 2009 - 15:51

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Ok, förstår jag dig rätt så kan jag alltså spela in material på en inspelningsbar dvdspelare från samtliga kanaler som jag har i hdboxen. Då borde jag väl också kunna bränna ett program från hdboxen på den inspelningsbara dvdn? Det borde väl också gå att bränna ett program mha dvdspelaren som redan ligger på dvdspelarens hårddisk? Är lite novis på detta, vilket säkert märks :)

du kopplar bara dvd inspelaren via scart till boxen och har på det i boxen du vill spela in och startar upspelning på boxen.

det som redan ligger på dvd inspelaren har du väl redan spelat in där och det är bara att bränna ut.. det kan vi dock inte ta upp i denna tråd men jag föreslår en liten koll i dvdns instruktionsbok

Redigerat av Duckface21, 01 February 2009 - 16:18.

Postad 01 February 2009 - 15:54

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Bug i IE8 rc1 sorry

Redigerat av Duckface21, 01 February 2009 - 16:35.

Postad 01 February 2009 - 15:58

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

sorry för mina skrivfel där uppe (upspelning på boxen) inte inspelning mednade jag det går ju inte att ändra det man skrivit...

Sorry för OT men du har en "ändra" knapp längst ner i ditt inlägg brevid "Citera flera" knappen, tryck på den så kan du redigera ditt inlägg :)

Postad 01 February 2009 - 16:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
bugg i ie8rc1 :/ där va felet

Redigerat av Duckface21, 01 February 2009 - 16:15.

Postad 01 February 2009 - 19:44

calimocho_75
  • calimocho_75
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

du kopplar bara dvd inspelaren via scart till boxen och har på det i boxen du vill spela in och startar upspelning på boxen.

det som redan ligger på dvd inspelaren har du väl redan spelat in där och det är bara att bränna ut.. det kan vi dock inte ta upp i denna tråd men jag föreslår en liten koll i dvdns instruktionsbok

Ok, det som jag först och främst undrade över var om det var möjligt att spela in från kanaler på hdboxen, som inte ingår i comhems analoga grundutbud, till en dvdspelare och sedan bränna det på skiva. Då vet jag att det går. Jag hade hört något om att de kanalerna som finns utöver comhems analoga grundutbud skulle vara krypterade mot extern inspelning och dvdbränning men detta kanske bara gäller hdkanalerna då. Finns det ingen kryptering är det ju piece of cake att fixa bränningen :)

Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på om det är värt att skaffa en inspelningsbar dvd och eftersom man kan spela in rubbet på dvdn och bränna på skiva så blir svaret ja ;)

Redigerat av calimocho_75, 01 February 2009 - 19:56.

Postad 01 February 2009 - 20:02

Unregisteredb713d531
  • Unregisteredb713d531
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
I fredags så inhandlade jag äntligen boxen. Köpte den för 1995:- och band då upp mig i 12 månader på Canal+ Total och Viasat Sport. Har prova-på-large i 3 månader och kan sedan välja fritt vilket abb jag vill ha. Det valet också bundet i 12 månader. Kändes som en kanondeal.

Supernöjd fram till idag då det första bakslaget kom. Skulle spela in för första gången och åkte naturligtvis på 29-minutersbuggen på första försöket :) I övrigt kanonnöjd och en otrolig skillnad mot min gamla, gamla humaxbox...

Postad 01 February 2009 - 21:20

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

I fredags så inhandlade jag äntligen boxen. Köpte den för 1995:- och band då upp mig i 12 månader på Canal+ Total och Viasat Sport. Har prova-på-large i 3 månader och kan sedan välja fritt vilket abb jag vill ha. Det valet också bundet i 12 månader. Kändes som en kanondeal.

Supernöjd fram till idag då det första bakslaget kom. Skulle spela in för första gången och åkte naturligtvis på 29-minutersbuggen på första försöket :) I övrigt kanonnöjd och en otrolig skillnad mot min gamla, gamla humaxbox...

jo själv har jag inte råkat på den enu då min box står på 24h men vet att CH har en fix för det på G

Postad 02 February 2009 - 08:47

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Angående bilden så är det ju som dag och natt jämfört med min gamla digitalbox. Jag hade ingen aning om att bilden på t.ex. TV3 skulle bli så bra, eller att den ens sändes i så pass bra kvalitet. Men ni som har den gamla HD-boxen också, fungerar uppskalningen lika bra i den boxen eller är det skillnad på HD-boxarna? För de som mest ser live-tv och står ut med reklamen så kanske den gamla boxen ändå är mycket mer prisvärd?

Angående inspelning till hårddiskvideo, det man får tänka på är att det man ser på tv:n från boxen spelas in. Alltså menyer, informationsrutor, text-tv osv kommer med på inspelningen. Det är ingen skillnad ifall man spelar upp en fil från disken eller om det är ett program som går live så att säga, hårddiskvideon spelar in den bild som du skickar till tv:n via scart.

Skönt att äntligen få det här bekräftat

Jag har ett befintligt digital-tv-abonnemang med bindningstid, hur blir det då?
Kortavgiften börjar gälla först när den pågående bindningstiden löper ut. Exempel: kund som har Digital-tv Medium, med bindningstid till 1/6 2009, debiteras alltså kortavgiften från och med den 1 juni.

När införs kortavgiften?
För dig som är befintlig kund börjar kortavgiften att gälla per den 1 april 2009 – under förutsättning att du har ett tillsvidareabonnemang. Du som har ett digital-tv-abonnemang med bindningstid berörs av kortavgiften först när bindningstiden löper ut (se exempel ovan). För nya abonnemang börjar kortavgiften debiteras per den 12 januari 2009.

http://www.comhem.se...s_090130_1.html

Vi som slog till på boxen direkt den släpptes och signade upp oss på 24 mån abonnemang belönas med att komma undan kortavgiften de första två åren :)

Postad 02 February 2009 - 08:58

OldBoys
  • OldBoys
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag började titta på Super Bowl inatt på Viasat HD.GRYM bild med HDPVR-boxen.
Efter ca 30 min av matchen stänger comhem av alla kanaler för nätarbete.
Grrrrrrrrrr
Någon som är förvånad?

//Benke

Postad 02 February 2009 - 12:58

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Grrrrrrrrrr
Någon som är förvånad?

//Benke

Inte ett dugg faktiskt.

Postad 02 February 2009 - 17:48

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Nu har jag fått tilbaka boxen efter att den varit inlämnad på reparation eftersom den surrade så förbannat.

Det var hårddisken som var problemet.
Ny hårddisk och boxen fabriksåterställd när jag startade den

Surret kom efter en stund och ökade sedan i styrka ju varmare boxen blev.

ThomasW nu vet du vad det beror på.
Om du inte lämnat in din ännu så spara ner det du ska spara från hårddisken innan du lämnar in den.

Postad 02 February 2009 - 19:52

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Nu har jag fått tilbaka boxen efter att den varit inlämnad på reparation eftersom den surrade så förbannat.

Det var hårddisken som var problemet.
Ny hårddisk och boxen fabriksåterställd när jag startade den

Surret kom efter en stund och ökade sedan i styrka ju varmare boxen blev.

ThomasW nu vet du vad det beror på.
Om du inte lämnat in din ännu så spara ner det du ska spara från hårddisken innan du lämnar in den.

Tack, bra att veta vad det var men det låter inte bra att hårddisken var problemet. Har inte haft surret på ett tag själv, inte kört den så mycket på ett tag heller. Annars har den stått på upp till tio dygn i streck över julhelgen.

Jag har inte lyckats spara ner något HD-material till min externa disk, har däremot inte försökt med vanliga SD inspelningar.Externa disken formaterad i FAT32, kanske är filerna för stora (>4 GB) för att kunna sparas i FAT32 formaterad disk. Boxen kan dock läsa externa disken, men kunde inte spela de filer jag hade där då de var fel format (.mov). Börjar surret igen så lämnar jag in den, även om jag mister de få filmer jag har sparade.

Postad 02 February 2009 - 22:48

Unregistered6dec2cf2
  • Unregistered6dec2cf2
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Grrrrrrrrrr
Någon som är förvånad?

//Benke

Jag tittade också på Superbowl på Viasat HD och bilden var helt enormt bra. Ljudet var också överlägset det som sändes både på vanliga Viasat och TV6. Jag hade turen att inte ha något underhållsarbete, så det blev till att sitta uppe till 04:30. Klart värt det, vilken match!

Postad 03 February 2009 - 10:32

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Inte ett dugg faktiskt.

Nja någon gång måste de göra arbeten och iom att de har telefoni måste det vara nattetid. Sedan kan det ju vara bra att tänka på om det är något större evenemang samma natt men Superbowl räknas nog inte som det ur Svensk synpunkt. Skulle det varit fotbolls-vm eller os hade de inte gjort något nattetid heller.

Postad 03 February 2009 - 11:26

Pjertan
  • Pjertan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har precis beställt en HDPVR-1000C och då slog det mig "Hur f*n skall jag koppla grejerna?"-

Har tänkt köra HDMI till min Samsung LE40M86BD - men ljudet?
Har en XTZ Class A100 D3 så möjligheten att köra med RCA eller optiskt finns, men jag har ju ett 2.0-system så surround/DD etc är inte aktuellt - men jag skulle även kunna tänka mig att köra ut ljudet i TV'n.

Frågan är alltså - vad behöver jag för kablage?

Postad 03 February 2009 - 12:22

Unregistered4ad1d43b
  • Unregistered4ad1d43b
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Men du får ju ut ljudet och bilden via HDMI kabeln, så ljudet till TVn är väl inga problem.

//Jesper

Postad 03 February 2009 - 12:28

Matskarlsson
  • Matskarlsson
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Vart köpte du den till det priset?

/Mats

Postad 03 February 2009 - 12:37

Pjertan
  • Pjertan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Men du får ju ut ljudet och bilden via HDMI kabeln, så ljudet till TVn är väl inga problem.

//Jesper

Tack! Insåg detta strax efter jag postat. :)
Misstänker att det var pga att jag kopplat ena datorn till TVn (och via grafikkortet går ju inget ljud) som på ngt sätt gjorde att jag trodde att HDMI var endast bild. Att jag även har DVD'n kopplad via HDMI och har ljud glömde jag helt bort.

Ang. optiskt ljud till XTZ'n får jag helt enkelt se vad jag behöver för kabel senare...

Redigerat av Pjertan, 03 February 2009 - 12:38.

Postad 03 February 2009 - 14:05

lpo
  • lpo
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Är det någon som använder Smartwi med Humax HDPVR-1000C tillsammans med Humax CXHD-1000C HD ? Om ja vilken FW kör ni och har ni haft några problem vid konfig?

Redigerat av lpo, 03 February 2009 - 14:05.

Postad 03 February 2009 - 16:26

tarcin
  • tarcin
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Är det någon som använder Smartwi med Humax HDPVR-1000C tillsammans med Humax CXHD-1000C HD ? Om ja vilken FW kör ni och har ni haft några problem vid konfig?

Jag kör SmartWi2.37Beta2T0 och det ger HD-kanaler på Humax HDPVR-1000C och Humax CXHD-1000C HD hos mig.

Postad 03 February 2009 - 17:13

lpo
  • lpo
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag kör SmartWi2.37Beta2T0 och det ger HD-kanaler på Humax HDPVR-1000C och Humax CXHD-1000C HD hos mig.

Perfekt! Då blir det till att investera i Smartwi. Tack för infon.

Postad 03 February 2009 - 18:38

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Var har du hämtat den FW?

Postad 03 February 2009 - 19:08

tarcin
  • tarcin
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Var har du hämtat den FW?

Från "http://www.smartwi.n...downloads.html" i juni 2007 då den fanns tillgänglig. Den finns dock inte där längre. Skicka PM om du vill ha den versionen av FW.

Postad 03 February 2009 - 20:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Jaha på lördag är det starten av melodifestivalen igen :) tänkte spela in det på nya boxen vet nån om det sänds i HD i år om de är värt att programera det på SVT HD eller om de får bli Svt1 i år igen :)

Postad 03 February 2009 - 21:12

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Jaha på lördag är det starten av melodifestivalen igen ;) tänkte spela in det på nya boxen vet nån om det sänds i HD i år om de är värt att programera det på SVT HD eller om de får bli Svt1 i år igen :)

Det verkar inte så... på SVT's egen programtablå står det bara "bredbild" i infon om programmet. Annars brukar det stå "programmet sänds i HD-format". Go'kväll däremot sänds i HD t ex :)

Postad 03 February 2009 - 21:24

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Det verkar inte så... på SVT's egen programtablå står det bara "bredbild" i infon om programmet. Annars brukar det stå "programmet sänds i HD-format". Go'kväll däremot sänds i HD t ex :)

mycket besynnerligt förra året sa svt att de skulle sända det

Redigerat av Duckface21, 03 February 2009 - 21:24.

Postad 04 February 2009 - 11:45

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Jag skickade ett mail till SVT och fick nästan omedelbart tillbaka svaret:

Nej, tyvärr sänds inte årets Melodifestival i HD.
Jag vidarebefordrar ditt mail till de programansvariga för Melodifestivalen så att de får
svara på varför.

Med vänlig hälsning
Sissela Andrén
HD-samordnare, SVT

Postad 04 February 2009 - 11:55

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Hoppas att ni tycker inte att det här är för OT - i sånt fall säg till och jag slutar posta om det. Det rör sig om HD iaf. Nu fick jag slutsvaret från SVT:

Melodifestivalen är en komplex produktion i och med att vi förflyttar all vår teknik och måste anpassa oss efter lokaler som inte alltid är opitmala för den här storleken av tv-produktion. Att bygga, riva och förflytta varje vecka är logistiskt mycket svårt som det är. En HD produktion kräver mer tid och resurser. I dagsläget finns inte tillräckligt tid mellan tävlingarna/programmen för att SVT ska hinna med det och det är fortfarande svårt att hitta tillräckligt med tekniska resurser för att inte få en försämrad upplevelse i såväl SD som HD. Kort sagt skulle en HD-produktion av Melodifestivalen riskera en sämre tv-upplevelse i form av mindre flexibilitet i ljus, bildproduktion och showuttryck.

SVT har därför beslutat att avvakta med att producera Melodifestivalen 2009 i HD i hopp om bättre tekniska förutsättningar till kommande år.
Anette Helenius
Bitr Projektledare

Oxenstiernsgatan 34
105 10 Stockholm
08-784 43 38
070-760 49 32
[email protected]
melodifestivalen.se

Postad 04 February 2009 - 13:28

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Hoppas att ni tycker inte att det här är för OT - i sånt fall säg till och jag slutar posta om det. Det rör sig om HD iaf. Nu fick jag slutsvaret från SVT:

Melodifestivalen är en komplex produktion i och med att vi förflyttar all vår teknik och måste anpassa oss efter lokaler som inte alltid är opitmala för den här storleken av tv-produktion. Att bygga, riva och förflytta varje vecka är logistiskt mycket svårt som det är. En HD produktion kräver mer tid och resurser. I dagsläget finns inte tillräckligt tid mellan tävlingarna/programmen för att SVT ska hinna med det och det är fortfarande svårt att hitta tillräckligt med tekniska resurser för att inte få en försämrad upplevelse i såväl SD som HD. Kort sagt skulle en HD-produktion av Melodifestivalen riskera en sämre tv-upplevelse i form av mindre flexibilitet i ljus, bildproduktion och showuttryck.

SVT har därför beslutat att avvakta med att producera Melodifestivalen 2009 i HD i hopp om bättre tekniska förutsättningar till kommande år.
Anette Helenius
Bitr Projektledare

Oxenstiernsgatan 34
105 10 Stockholm
08-784 43 38
070-760 49 32
[email protected]
melodifestivalen.se

Off topic så det visslar om det hehehe bra att dom inte slösar pengar på denna svindåliga produktion Lägg skiten i P3 så man slipper se eländet i SD oxo :) :D :lol: :lol: ;)

Postad 04 February 2009 - 17:15

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Anette Helenius
Bitr Projektledare

Oxenstiernsgatan 34
105 10 Stockholm
08-784 43 38
070-760 49 32
[email protected]
melodifestivalen.se

Hehe men nu e det ju så att SVT satsar nada på HD de sätter sina vanliga program i det som på spåret och enu värre gokväll sen ut över det kan man ju ta upp ljud frågan tex de kan köra gokväll i DD 5.1 men en film från usa så sänder dem i DD 2.0 det är svt för en sån sak tycker att SVT kan lägga ner allt de har och ge TV4 jobbet för Melodifestivalen.. nu e det slut med OT från mig sorry ville bara säga detta :)

Postad 04 February 2009 - 19:41

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Comhem är roliga....
Jag skaffa HD paketet med PVR boxen för deras erbudande 3995:-
Sen såg jag att Netonnet sålde samma för 3495:-, jag kontaktade då Comhem och försökte bli kompenserad.
Fick enormt avsnoppande svar tillbaks. Då skulle du köpt den där....

Jag såg idag att Netonnet sänkt boxen till 3295:-. Jag gjorde slag i saken, ringde upp comhem och ångrade mitt köp.
Åkte sedan till Netonnet och hämtade ut samma paket 700:- billigare. Kontentan blir dessutom att Comhem får skicka mig en fraktsedel för retur av gamla boxen samt att Netonnet istället för Comhem får avancen på boxen.

Ofattbart och skrattretande....

Postad 04 February 2009 - 20:08

Woodhacker
  • Woodhacker
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag har själv varit runt och kollat lite på priser på den här boxen och kommit fram till att det är dyrare på nätet.
Om jag väljer erbjudandet för Large, 99:- 3 månader och sen får man välja vad man vill ha, och HD-kanalerna för 99:- hittade jag följande priser:
* OnOff skulle ha 3495:-
* Expert 3395:-
* Audio Video 3795:-
* Elgiganten 2995:-

Känns som det blir en tur till Eligiganten vilken dag som helst. ;o)

Postad 04 February 2009 - 20:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Jag sa upp tv1000 redan i juli och var bunden till 7januari det skulle uphöra då 7 januari kan ge info om att jag kollar gratis på tv1000 nu får se hur länge de är öppet

Postad 04 February 2009 - 22:35

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Känner inte riktigt för att plöja igenom 70 sidor för att eventuellt finna ett svar på mina funderingar, så om detta nedan tagits upp redan så ber jag om ursäkt, men hoppas på att svar i alla fall (eller hänvisning till rätta sidorna). :-D

Är ny ägare av boxen och har ett par funderingar kring inställningen av upplösning.
* Är det meningen att man skall ställa om mellan dessa olika beroende på vilken upplösning programmet sänder i, eller räcker det med att konstant sätta det på 1080i och få bästa bild på sin full-HD-tv oavsett om det är 576 eller 720 som programmet sänds i osv osv? Vad är optimalt för just mig? Och vad menas med "original"-valet i detta fall? Eftersom det finns en speciell knapp för detta på fjärrkontrollen så känns det inte som att det är något som det är tänkt att bara ställas in en gång för alla, men det känns lite knasigt varför man skulle vilja köra med en låg upplösning helt plötsligt om det nu är så att detta är vad boxen skall skala upp/ner till och skicka ut.
Vägled mig. :-D

* Är jag bara petig och tycker mig finna något som inte finns när jag anser att ljudet inte synkar så bra på exempelvis Canal+ Film HD? Är det boxen eller CH som ######s? Det jobbiga är att jag alltid tycker att sådana här osynkningar går åt fel håll rent tekniskt lösningsbart(?). I detta fall att bilden kommer lite före ljudet, och det finns ju inte negativa värden i inställningarna för synk i boxen (eller andra apparater med möjlighet till synkjustering). Hur göra för att lösa detta, eller är det bara att gilla läget? Tycker det borde vara en smal sak att lägga in att bilden skall komma lite senare också som val, om man nu kan hålla på ljudet en aning (förutsatt att man kör både ljud och bild via samma kabel vill säga, och inte ljudet vid sidan om till en reciever etc).

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.