Mycket bra jobbat..
[Dagens bild] Tema: Porträtt
Postad 18 February 2011 - 21:34
Perfekt är allt jag har att säga!Tog ett kort på tjejens son igårkväll.
Fast... mössan... kalla mig gammal modig... men mössa gör sig inte bra. Bara min smak dock
Redigerat av Mikael_R, 18 February 2011 - 21:36.
Postad 19 February 2011 - 08:17
Perfekt är allt jag har att säga!
Fast... mössan... kalla mig gammal modig... men mössa gör sig inte bra. Bara min smak dock
dagens ungdom
Postad 19 February 2011 - 08:24
Men va snyggt! Den i andra tråden också, men denna tycker jag är bäst! Komponeringen samt hennes posering är riktigt bra. Bra jobbat!Wide screen
Jag måste säga igen att ljuset i den första bilden på henne (högst upp här) är riktigt fint. Kan inte låta bli att titta på den flera gånger!
Redigerat av Mikael_R, 19 February 2011 - 08:27.
Postad 19 February 2011 - 08:32
Ställde den interna blixten på CLS och 1/128 (samma effekt som när man ställer in att den ska vara avstängd i CLS-menyn) för att inte påverka så mycket, och sb-800 på M@1/4. YN560 triggades med hjälp av den inbyggda optiska sensorn och blixten inställd på läge S2 (sensor, ignorera TTL-förblixt).
Redigerat av overhard, 19 February 2011 - 11:24.
Postad 19 February 2011 - 10:11
Tack tack
En bild säger mer än tusen ord, men jag kan berätta när lillan somnat.
En liten fråga, ser att du ställt paraplyet mer riktat mot kameran än emot objektivet. är det inte risk att det speglar sig eller blir fula ränder på bilden då? som att ta kort emot solen? "förmodligen inte eftersom du lyckats" anänt något Polarisfiler på kameran? eller en motljus adapter eller vad det heter. den runda svarta man kan sätta på objektivet?
ser också att allt flera börjar använda en Softbox nu, vad är den stora skillnaden mot en sån och ett paraply? är det just som den heter ljuset blir mera "soft"
Bild härifrån: https://www.minhembi...s...t&p=3200022
såg att bilden inte fastnade
Redigerat av mega-x, 19 February 2011 - 10:15.
Postad 19 February 2011 - 11:00
Om man inte har några väggar eller tak som reflekterar ljuset tror jag att ljuset är snarlika mellan paraply och softbox. Eventuellt att softboxen ger en liite annorlunda karaktär på skuggorna. Ett paraply är iallafall mycket smidigare att vika upp och ner jämför med en softbox som tar en stund att sätta upp.
Anledningen att jag riktade paraplyt bort från bakgrunden var för att jag ville ha den svart. Dessutom ville jag ha lite snävare vinkel på ljuset mot kroppen för att framhäva "struktur". Visst finns risk för motljusreflexer men de kan man minska genom att plocka av eventuella filter och sätta på ett motljusskydd. Det bästa är dock att blockera ljuset mellan ljuskälla och objektiv med en så kallad flagga (kan vara en dörr, en vägg eller vadsomhelst, en hand kanske?). Men jag använde bara ett motljusskydd och ställde mig i en sådan vinkel som hindrade motljusreflektioner.
Postad 19 February 2011 - 12:58
En kort jämförelse mellan Elinchrom Midi Octa och Photoflex OctoDome3:
http://www.jakegarn....softbox-review/
Postad 19 February 2011 - 16:21
Lägger in en gammal bild som jag fixat med lite. Kanske inte riktigt en klassisk porträttbild, men men..
IMG_4056s.jpg 533.51K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 February 2011 - 16:32
Postad 19 February 2011 - 16:51
Alltså den största skillnaden med en softbox är nog att den inte sprider runt ljuset i alla riktningar, eller det var den främsta anledningen till varför jag köpte min iallafall.
Om man inte har några väggar eller tak som reflekterar ljuset tror jag att ljuset är snarlika mellan paraply och softbox. Eventuellt att softboxen ger en liite annorlunda karaktär på skuggorna. Ett paraply är iallafall mycket smidigare att vika upp och ner jämför med en softbox som tar en stund att sätta upp.
Anledningen att jag riktade paraplyt bort från bakgrunden var för att jag ville ha den svart. Dessutom ville jag ha lite snävare vinkel på ljuset mot kroppen för att framhäva "struktur". Visst finns risk för motljusreflexer men de kan man minska genom att plocka av eventuella filter och sätta på ett motljusskydd. Det bästa är dock att blockera ljuset mellan ljuskälla och objektiv med en så kallad flagga (kan vara en dörr, en vägg eller vadsomhelst, en hand kanske?). Men jag använde bara ett motljusskydd och ställde mig i en sådan vinkel som hindrade motljusreflektioner.
okej tack då vet jag, så asså ingen jätte skillnad, då behöver jag inte köpa en sån än allafall
slänger in en bild på mig själv oklippt, orakad, o i pöskläder:) nu vet ni vem jag är också.
forum_jonny.jpg 738.45K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av mega-x, 19 February 2011 - 20:19.
Postad 19 February 2011 - 20:32
Du är kreativ du!slänger in en bild på mig själv oklippt, orakad, o i pöskläder:) nu vet ni vem jag är också.
Mycket fin bild på dig och grabben. Du har fått till ett trevligt ljus också. Är det bara ett paraply där?
Postad 19 February 2011 - 20:41
+1. Roligt det där när man liksom försökt fantisera ihop hur nån ser ut och så är det helt annorlunda. Trodde du var typ 10 år äldre eller nåt.Du är kreativ du!
Mycket fin bild på dig och grabben. Du har fått till ett trevligt ljus också. Är det bara ett paraply där?
Postad 19 February 2011 - 20:48
+1. Roligt det där när man liksom försökt fantisera ihop hur nån ser ut och så är det helt annorlunda. Trodde du var typ 10 år äldre eller nåt.
Nåt jag fått för mig bara. Jättefin bild!
hihi. nee jag är bara 26 i sommar. vet man bygger alltid upp bilder i huvudet av någon. ska försöka ta lite flera bilder av mig själv framöver när man klippt sig och rakat sig
Använt 2 paraplyn nu. transparanta bredvid mig mot lillgrabben, sen en silver "då jag ba har 2 olika" på andra sidan av mig fast ca 2 meter fram.
Postad 19 February 2011 - 21:28
Redigerat av Spuute, 19 February 2011 - 21:30.
Postad 19 February 2011 - 22:32
Har varit lite frånvarande här den senaste veckan då första arbetsveckan efter några månader pappaledighet har tagit död på mig helt:) Men sjukt snygga bilder här dom senaste dagarna! Megax, jag är imponerad över ljussättningen från dig.
Tack=) kul att höra. välkommen tillbaka
Postad 20 February 2011 - 14:45
Vilken fin bild. Gillar hur du har vinklat ljuset och hur skuggorna faller!Mössan
Vad fin hon är din tjej!
...trots mössan
Edit: föresten, är det en till blixt där förutom boxen?
Redigerat av Mikael_R, 20 February 2011 - 14:50.
Postad 20 February 2011 - 14:53
Man kan säga att hennes ansikte är har en optimerad ljusupptagningsförmåga.
EDIT: Jag triggade min SB-800 med den inbyggda blixten via CLS. Sen hade jag en YN-560 i S2-läget (optisk sensor som ignorerar ttlförblixtar) genom en brollybox, lågt till kamera vänster och en YN460II i S2, snootad bakom henne för lite upplättning. Eventuellt hade jag stängt av hårblixten på denna bild ser jag nu... Riktigt smidigt att göra så, inte en feltändning eller miss och jag kan justera huvudljuset direkt i kameramenyn.
Redigerat av overhard, 20 February 2011 - 14:59.
Postad 20 February 2011 - 16:01
Snyggt, tycker om den här bäst av de svarta bilderna, riktigt imponerande ljus du fått till!Frugan
Den här har du gjort braTog ett kort på tjejens son igårkväll.
Schysst, gillar redigeringen du gjort på den här knoblochLägger in en gammal bild som jag fixat med lite. Kanske inte riktigt en klassisk porträttbild, men men..
Haha ja sådant är alltid lika kul, man har aldrig rätt heller+1. Roligt det där när man liksom försökt fantisera ihop hur nån ser ut och så är det helt annorlunda. Trodde du var typ 10 år äldre eller nåt.
Nåt jag fått för mig bara. Jättefin bild!
FintMössan
Postad 20 February 2011 - 20:02
IMGP0400.jpg 561.09K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Mikael_R, 20 February 2011 - 20:16.
Postad 20 February 2011 - 20:18
Vet inte hur färgerna är då jag ligger i soffan med laptopen som inte har dom bästa färgerna i skärmen.
Koncentration
Postad 22 February 2011 - 08:12
Låt mig äta på min gåstol ifred!
Bidrar inte så ofta i den här tråden men gör ett försök nu
Angry sis

Pentax K-5 + Cosina 55mm [email protected]
Edit: Skrev in fel objektiv först
Redigerat av GroKKen, 22 February 2011 - 08:17.
Postad 22 February 2011 - 08:14
EDIT: Har på något vis missat de senaste bilderna här.
Micke: Härligt, men han ser nästan lite galen ut.
Spuute: Najs med tighta porträtt. Skulle kanske göra sig ännu bättre i svartvitt till och med?
Redigerat av overhard, 22 February 2011 - 08:16.
Postad 22 February 2011 - 08:17
Tack overhard vad kul att du tycker detSkitbra och väldigt lyckat försök Grokken! Intressant uttryck. Skön bakgrund. Snygg konvertering. Nu vill vi ha mer!
Postad 22 February 2011 - 08:19
Postad 22 February 2011 - 09:45
Tack!
bra färger och ljus i den bilden Mikael
.
Angry sis
Väldigt fin och annorlunda bild!
Tack!Micke: Härligt, men han ser nästan lite galen ut.
Skönt nedtonade färger! Snyggt ljus.
Han är galen.....
Postad 22 February 2011 - 14:00
Spuute: Trevligt porträtt. Det enda konstruktiva jag har för dina porträttbilder av din dotter är att du borde vara lite mer aktiv i din roll som fotograf. I de flesta porträtt av din dotter har hennes ansiktsutryck varit den samma, dvs något likgiltig eller snarare koncentrerad, som du skrev. Kan hända att du tagit bilderna vid samma slags ögonblick varmed resultatet blir liknade… Eller så är det hennes sätt att reagera när du tar fram kameran…
Postad 22 February 2011 - 14:27
IMGP0387.jpg 282.22K
0 Antal nerladdningar1/80 @ f/6,3 @ 42,5mm @ ISO 400
50 % crop
Softbox
Jag ovan med S/V så kom gärna med kritik eller nåt....
Men som förra bilden var det mycket rött här så jag drog upp röda kanalen så det vart lite ljusare överlag.
Overhard variant
IMGP0387__1_.jpg 119.1K
0 Antal nerladdningarRiktigt bra Overhard! Tack så mycket!
Redigerat av Mikael_R, 22 February 2011 - 18:25.
Postad 22 February 2011 - 15:08
Tror eventuellt att du kan minska exponeringen med en tredjedels steg eller så. Men min bildskärm på jobbet är som sagt inte helt optimal att göra den bedömningen på. En till sak jag brukar försöka undvika vid s/v konvertering är att göra en alltför grå bild. Minskar du exponeringen finns en liten risk att bilden ser grå ut. lek lite med färgkanalerna, pensel och toning (gradient) och se vad som ser bra ut.
Bilden ser hur som helst bra ut och man har olika smak på ljus och kontrast men jag tycker tröjan och bakgrunden kunde göras något mörkare och mer kontrastrik.
Hur har du beskurit den? Den ser lite centrerad ut.
Så, nu fick du lite att bita i.
Redigerat av overhard, 22 February 2011 - 15:11.
Postad 22 February 2011 - 15:21
Redigerat av xray, 22 February 2011 - 15:22.
Postad 22 February 2011 - 15:23
Jag tror..... att jag gjort det mesta i fel ordning. Jag gjorde klar bilden i färg för att sedan lägga den i S/V, utan att gå tillbaks och justera exponering mm.
Edit: Tack även Xray!
Edit 2: Cropningen kan jag inte göra nåt mer åt pga dålig komponering
Redigerat av Mikael_R, 22 February 2011 - 18:25.
Postad 22 February 2011 - 17:49
Postad 22 February 2011 - 17:56
http://www.kaffebrus...kgrund-828.html
http://www.kaffebrus...tivset-171.html
http://www.kaffebrus...-bomull-27.html
är kör ni alla med hemmagjord typ en svart/vit filt bara?
blir det nån skillnad mot riktiga?
GroKKen
Angry sis
snygg bild.
gillar
Redigerat av mega-x, 22 February 2011 - 18:13.
Postad 22 February 2011 - 21:11
Ännu en fin bild på rejvarnEn från förra sessionen.
Du är riktigt hajj på det där med ljussättning nu!
Postad 22 February 2011 - 22:04
Overhard
Tjusig bild, hon börjar gilla att va modell nu för forumet
liten bild jag tog ikväll.
forum.jpg 568.03K
0 Antal nerladdningarS/V, sen ändrat färgbalansen lite, dragit ner lite på gul och ökat lite på röda. kanske hade passat bättre bara S/V eller färg, vad säger ni?
"ingen hejare på PS än"
forum1.jpg 644.93K
0 Antal nerladdningar
Postad 22 February 2011 - 22:20
Postad 22 February 2011 - 22:35
Gillar den svartvita, tycker du lyckats bra med den. Ang modellerandet så är det mer påtvingat från min sida men hon är snäll och spelar med. Tur man har en duktig modell att jobba med ibland när man övertalat henne.
Ja det gäller ju att ha nån som kan ställa upp en stund så man får ta lite kort för oftast tar man ju en serie innan man nöjer sig
Postad 23 February 2011 - 06:34
En annan modell jag har tillgång till:
DSC_8269.jpg 143.21K
0 Antal nerladdningar
Postad 23 February 2011 - 07:41
Ja jag skrev på utan att tänka därHaha, jag tänkte först att det måste ha varit 1.2-gluggen, men sen såg jag att det inte var det. Bläddrade upp och kollade igen nu och såg att du ändrat dig.
Återigen, fin bild.
Tack MikaelTack!
Väldigt fin och annorlunda bild!
Tack xray, haha nä hon är snäll men just då gjorde hon en arg minGrokken, bilden "Angry sis" var skön! Hon ser trevlig ut, fast jag antar att även sådana kan vara farliga ibland...
![]()
Blev mycket bättre i kvadratiskt formatOverhard variant
![]()
Riktigt bra Overhard! Tack så mycket!
Postad 23 February 2011 - 18:39
Postad 24 February 2011 - 08:09
Tack Malko, ja det har du nog rätt i, men jag är för dålig på kloning för att bli av med den där bokehn är jag räddFin bild Grokken, dock drar bokeh i nedre högra hörnet lite väl mycket uppmärksamhet.
Postad 24 February 2011 - 08:24
Postad 24 February 2011 - 09:01
Ha! Precis det jag också tänkt. För alltid när jag förhandsgranskar mina bilder i mobilen så visas de i kvadratiskt format och det tycker jag är bra för då får man se om en bild skulle kunna göra sig bra kvadratiskt. Men jag tyckte att den fungerade bra vilket som här. Kanske skulle lägga upp en kvadratisk variant också. Vad tror du skulle vara bäst att beskära den så hon hamnar centralt eller kapa lite av vänster sida på henne så att man behåller det här med luft till höger?Jag funderade faktiskt på om bilden skulle passat ännu bättre i kvadratiskt format när jag först såg den, men jag sa inget då jag tyckte den var bra som den var. Men egentligen skulle du kunna beskära den som kvadratisk och kapa allt till höger om du förstår hur jag menar.
Postad 24 February 2011 - 09:47
Nåväl, några kvadratiska och mitt senaste favoritformat, 16x9.
Grokken2.jpg 245.82K
0 Antal nerladdningar
Postad 24 February 2011 - 10:05
Tack för tipsen Overhard! Tror att de bästa knepen jag lärt mig i LR är tips som kommit från dig. Stort tack.Jag gör väl en fuling igen då och kapar(
) din bild. Ett tips när du beskär i LR är att trycka på L en eller två gånger när man börjat beskära. Då "släcker man lyset" (Lights out) och ser inget annat än bilden och beskäringen går enligt mig mycket lättare. L och F är mycket trevliga knappar tillsammans med Tabb och T för att ändra/toggla arbetsytan i LR.
Nåväl, några kvadratiska och mitt senaste favoritformat, 16x9.
Kvadratiskt funkade ganska bra, gillar nog den uppe till vänster mest. Är lite för konservativ för att anamma 16:9-formatet tror jag.. Men det kan funka vid landskapsbilder.
Förresten, snyggt porträtt GroKKen.
Postad 24 February 2011 - 11:15
Ang 16x9 så är det bara nåt jag kommit på att jag gillar helt plötsligt. Är nog bara en fluga som går över. Det uppstod nog genom att jag alltid vill ha fasta format att beskära efter men ville ha ett långsmalt och lade in detta format i LR. 4x5 eller 8x10 som det också kallas är ett format jag också börjat gilla en del. Lite mitt emellan 4x3-3x2 och 1x1.
Offtopic så det skriker om det men jag är ju här för att ni gillar mej så därför bjuder jag lite extra på mig själv ibland.
Postad 24 February 2011 - 12:59
Det är därför vi gillar dig, för att du bjuder lite extra på dig själv ibland!Offtopic så det skriker om det men jag är ju här för att ni gillar mej så därför bjuder jag lite extra på mig själv ibland.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?