Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 20 August 2011 - 07:53

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
OM 20 har lite mera bett i diskanten och lirar bättre än OM 10. OM 30 modellen låter lite lugnare och inte så intensiv som OM 20, men i det långa loppet är nog OM 30 modellen den bättre.

Viktigaste skillnaden är att OM 30 har finare nål och det är bra om du köper begagnad vinyl. Nålen går djupare i spåret och du slipper höra det knaster som grövre nålar tar upp.

OM 40 är i mitt tycke lite för dyr, om man jämför med t ex OM 30.

2M modellerna är inte bättre än OM pickuperna. Det är betydligt enklare att bara byta ut nålen, än att behöva montera en ny pickup.

Själv hade jag köpt en ny nål, en Ortofon OM 30 om jag var i samma läge som herr Sandberg.

Postad 21 August 2011 - 12:01

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Gick själv från en OM-10 till en OM-30 i våras och vilken skillnad det var!
Ljudet blev betydligt mer kontrollerat och behagligare att lyssna på. Som Turismo skriver blir framförallt brusnivån lägre vilket nog var det jag uppskattade mest med bytet.

Postad 21 August 2011 - 14:48

Jonas Sandberg
  • Jonas Sandberg
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Både jag och min plånbok tackar för råden :o

Postad 22 August 2011 - 20:31

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Nu kommer en sån här otroligt tråkig och upprepande öppen fråga. Är istereoförstärkar tankar och tänkte investera i nått nytt. Tänkte faktiskt köpa nytt och inte begagnat. Tycker inte utbudet är så otroligt stort men ändock en djungel.

Min tanke är att jag berättar vad jag har för förstärkare idag, för utrustning att spela vinyl på samt vad jag gillar att spela för skivor.

Förstärkare idag; JVC R-S33. Tror detta är en gammal 70talare. Problemet är att den börjar bli taskig i reglarna och fräser när jag ordnar ljudet. Tycker den är lite lurig i nivåerna och tvingar mig panna över ljudet till hälften in på vänstra kanalen för att det ska bli jämt etc.

Skivspelare; Rega P1. Ingångsmodellen som jag själv är otroligt nöjd med, framför allt sen jag bytte nål till OMB 30. Varm och fin i ljudet.

Högtalare; Energy RC30B1 Länk till review sida om högtalarna Är otroligt nöjd med dessa. Bra i diskant och ger mycket bättre bas än mina förra högtalare.

Jag lyssnar mest på Rock och pop, proggrock, jazzfusion och mycket singer songwriter. Inget klassiskt, inget deathmetall. Inget punk eller techno.

Jag är ute efter en förstärkare i 4-6k klassen. Två kanalig med inbygt riia (alt tips på prisvärd sepparat). Den ska klara av att bära högtalarna men framför allt hjälpa skivorna att ta fram detaljer även på låg volym. jag gillar inte att spela skivor för högt.

Är det så att man får skyhögt mycket bättre förstärkare om man t ex skulle lägga till en 1k är inte det omöjligt att göra det men detta är prisnivån och förhoppningen på ljudkvaliten.

Tack på förhand

//Jonas

Postad 22 August 2011 - 20:55

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Finns en hel del i prisklassen, t.ex.

För att nämna några....

Sedan blir det otroligt svårt att ge direkta råd - vissa av oss föredrar ljudet från en förstärkare och andra föredrar en annan (jag är svag för Rotel...)

Men det finns mycket att hitta på begagnatsidan...

Postad 22 August 2011 - 20:59

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Du har ju redan börjat på en Rega-anläggning. :D (någon dag ska jag själv äga en sådan anläggning...)

Postad 22 August 2011 - 21:30

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Du har ju redan börjat på en Rega-anläggning. :D (någon dag ska jag själv äga en sådan anläggning...)

Hel rätt! Jag missade den - skäms på mig (trots att jag själv kör med Rega-spelare...) :D
Regan kan vara ett av de starkaste korten i klassem - läs t.ex. Jeff Days recension i Tone Audio...

Postad 22 August 2011 - 21:34

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Hel rätt! Jag missade den - skäms på mig (trots att jag själv kör med Rega-spelare...) :D
Regan kan vara ett av de starkaste korten i klassem - läs t.ex. Jeff Days recension i Tone Audio...

Vågar inte kolla in den. Har inte råd just nu....

Postad 22 August 2011 - 22:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Sedan blir det otroligt svårt att ge direkta råd - vissa av oss föredrar ljudet från en förstärkare och andra föredrar en annan (jag är svag för Rotel...)

Men det finns mycket att hitta på begagnatsidan...

Har inte kollat alla men Vincent saknar inbyggt RIAA. Har själv en HK980 som jag är duktigt nöjd med och RIAA-steget är (imho) riktigt bra för prisklassen. Och som det sagts, Rega Brio-R ser intressant ut.

Postad 23 August 2011 - 11:22

Jonas Sandberg
  • Jonas Sandberg
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Har inte kollat alla men Vincent saknar inbyggt RIAA. Har själv en HK980 som jag är duktigt nöjd med och RIAA-steget är (imho) riktigt bra för prisklassen. Och som det sagts, Rega Brio-R ser intressant ut.

Även jag vill slå ett slag för HKs RIAA. Jag har 3490 (eftersom jag prioriterar digitala ingångar). Efter mindre än fem minuters provlyssnade med min NAD PP2 och det inbyggda RIAA-steget så åkte PP2 ut...

Postad 25 August 2011 - 18:24

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Sitter i detta nu och lyssnar på en HK 980 som jag lånat hem från lokala hifi butiken. Måste säga att jag är sjukt imponerad. Vilken salig skillnad från min förra. Går inte att jämföra!
Tycker dock man behöver dra på bra med ljud för att komma upp i volym. Sen kan jag efter bara några minuter också konstatera att den verkar reagera på popps och statisk elek ljud mer men kan ju vara en konsekvens av den höga volymen...

Mycket sugen. ska köra några varv med skivor jag vet... lutar dock mot att det blir en sådan här!

Postad 25 August 2011 - 18:42

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Jag har fått en fixidé kring Bergmann Magne. Måste försöka slå den tanken ur hågen. Det är nämligen helt orimligt på alla sätt. Men den är också orimligt vacker.

Postad bild

Postad 25 August 2011 - 18:48

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Sitter i detta nu och lyssnar på en HK 980 som jag lånat hem från lokala hifi butiken. Måste säga att jag är sjukt imponerad. Vilken salig skillnad från min förra. Går inte att jämföra!
Tycker dock man behöver dra på bra med ljud för att komma upp i volym. Sen kan jag efter bara några minuter också konstatera att den verkar reagera på popps och statisk elek ljud mer men kan ju vara en konsekvens av den höga volymen...

Mycket sugen. ska köra några varv med skivor jag vet... lutar dock mot att det blir en sådan här!

Jämför du Phono med CD så får du nog dra på lite mer för att komma upp i samma nivå med Phono som CD. När jag normallyssnar vinyl ligger det oftast på -25dB och -15 - -20dB när jag drar på lite mer. Sen beror det ju också på utnivån från puppan och framförallt högtalarnas känslighet.

Min 980 har gått problemfritt i två år nu. Det enda som hänt är att On-lampan flimmrar (stand-by funkar) och ibland slocknar. Troligen en dålig lödning.

Postad 25 August 2011 - 19:40

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Jämför du Phono med CD så får du nog dra på lite mer för att komma upp i samma nivå med Phono som CD. När jag normallyssnar vinyl ligger det oftast på -25dB och -15 - -20dB när jag drar på lite mer. Sen beror det ju också på utnivån från puppan och framförallt högtalarnas känslighet.

Min 980 har gått problemfritt i två år nu. Det enda som hänt är att On-lampan flimmrar (stand-by funkar) och ibland slocknar. Troligen en dålig lödning.

Otroligt intressant och nyttigt att höra. Jag sitter nu med -28 och avlyssnar sticky fingers med Stones och låter perfekt. Gött att det är "normalt" då.

Alla plattor utom två har låtit lika bra eller bättre än så länge. De som lät dåligt var yes closer to the edge och the who live att leeds. Leeds är för mg ny och en 80 tals press så där kan jag förstå att det låter crap. Har för mig att closer to the lät skit på min förra med så överlag är jag otroligt nöjd. Separerar ljuden mycket tydligare än innan och lägger ut ljudet perfekt i de två högtalarna.

Nä får nog bli en sån här!

Sen att ref audio har den + cd spelare för samma peng som de flesta andra är ju inte fel =)

Postad 25 August 2011 - 22:14

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Otroligt intressant och nyttigt att höra. Jag sitter nu med -28 och avlyssnar sticky fingers med Stones och låter perfekt. Gött att det är "normalt" då.

Alla plattor utom två har låtit lika bra eller bättre än så länge. De som lät dåligt var yes closer to the edge och the who live att leeds. Leeds är för mg ny och en 80 tals press så där kan jag förstå att det låter crap. Har för mig att closer to the lät skit på min förra med så överlag är jag otroligt nöjd. Separerar ljuden mycket tydligare än innan och lägger ut ljudet perfekt i de två högtalarna.

Nä får nog bli en sån här!

Sen att ref audio har den + cd spelare för samma peng som de flesta andra är ju inte fel =)

Live at Leeds har ganska kasst ljud i original och låter inte så bra hos mig heller (det är mer känslan). Closer to the Edge däremot som är väldigt komplex har jag spelat duktigt högt med strålande resultat men det kan bero på pressning och hur bra puppan spårar.

Du blir iaf inte besviken om du slår till. Ett utmärkt val till låg budget.

Postad 26 August 2011 - 18:05

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Jag har fått en fixidé kring Bergmann Magne. Måste försöka slå den tanken ur hågen. Det är nämligen helt orimligt på alla sätt. Men den är också orimligt vacker.

Postad bild

Det är lätt att trilla dit på utseendet när det gäller svarvar, Shifts. :P Jag föredrar klassiska
fyrkantiga former mot tex akryltårtor.

Postad 27 August 2011 - 09:51

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Live at Leeds har ganska kasst ljud i original och låter inte så bra hos mig heller (det är mer känslan). Closer to the Edge däremot som är väldigt komplex har jag spelat duktigt högt med strålande resultat men det kan bero på pressning och hur bra puppan spårar.

Du blir iaf inte besviken om du slår till. Ett utmärkt val till låg budget.

Märker att jag för första gången kan njuta av mina metall skivor. spelar tidig opeth på lagom volym men kan ändå identifiera instrumenten. innan har det bara varit en stor gröt.

Tack. På måndag blir det tillbaka med demoexet och hem med en egen ny!

Postad 27 August 2011 - 11:53

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Märker att jag för första gången kan njuta av mina metall skivor. spelar tidig opeth på lagom volym men kan ändå identifiera instrumenten. innan har det bara varit en stor gröt.

Tack. På måndag blir det tillbaka med demoexet och hem med en egen ny!

Grattis till upplevelsen! Tänk bara på att den nya kan ha en något annorlunda karaktär i ljudet innan elektroniken blivit inspelad.

Postad 28 August 2011 - 10:44

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Grattis till upplevelsen! Tänk bara på att den nya kan ha en något annorlunda karaktär i ljudet innan elektroniken blivit inspelad.

Tackar! Men det måste vara till det bättre eller... kan ju inte bli sämre?
Hur funkar source direct egentligen? Jag kör på den nu och har bara behövt hoppa ur läget vid två skivor och rattat själv men hur kör du och vad gör den med ljudet?

Postad 28 August 2011 - 11:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Tackar! Men det måste vara till det bättre eller... kan ju inte bli sämre?
Hur funkar source direct egentligen? Jag kör på den nu och har bara behövt hoppa ur läget vid två skivor och rattat själv men hur kör du och vad gör den med ljudet?

Hej,
all elektronik brukar behöva en viss tids inspelning, det innebär inte att den behöver låta dåligt som ny, möjligen lite vassare i ljudet.

Source direct kopplar förbi tonkontrollerna. Manual finns här (pdf).

Postad 28 August 2011 - 12:38

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hej,
all elektronik brukar behöva en viss tids inspelning, det innebär inte att den behöver låta dåligt som ny, möjligen lite vassare i ljudet.

Source direct kopplar förbi tonkontrollerna. Manual finns här (pdf).

Tackar. läste men fattar fortfarande inte. kopplar bort manuell kontroll, betyder det bara att allt ställs på 0 eller förändrar den ljudet själv? Tycker med det lilla jag spelat att det låter bättre när man har den på än när den är av. oftast...

Postad 28 August 2011 - 13:59

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Tackar. läste men fattar fortfarande inte. kopplar bort manuell kontroll, betyder det bara att allt ställs på 0 eller förändrar den ljudet själv? Tycker med det lilla jag spelat att det låter bättre när man har den på än när den är av. oftast...

Kopplar du bort tonkontrollen så skickar du signalen opåverkad till slutsteget. Sen är det tycke ock smak i kombination med anläggningen som gör att man tycker det ena är bättre än det andra. En gissning är att du har en bashöjning inställd så att det låter lite fattigare när du kopplar förbi. Rent principiellt skall tonkontroller inte behövas eftersom det förändrar originalljudet men högtalare och rum (och även förstärkaren) har inverkan/färgar och ofta får man kompensera lite.

Postad 29 August 2011 - 20:29

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Kopplar du bort tonkontrollen så skickar du signalen opåverkad till slutsteget. Sen är det tycke ock smak i kombination med anläggningen som gör att man tycker det ena är bättre än det andra. En gissning är att du har en bashöjning inställd så att det låter lite fattigare när du kopplar förbi. Rent principiellt skall tonkontroller inte behövas eftersom det förändrar originalljudet men högtalare och rum (och även förstärkaren) har inverkan/färgar och ofta får man kompensera lite.

Då jag lånat hem en HK 980 av lokala hifi butiken, men bestämt mig för den blev jag otroligt possitivt förvånad när jag kommer in och ska betala och killen i kassan säger att det är 25% rabatt på den modellen! 3750kr. Sweet!

Postad 29 August 2011 - 22:41

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Då jag lånat hem en HK 980 av lokala hifi butiken, men bestämt mig för den blev jag otroligt possitivt förvånad när jag kommer in och ska betala och killen i kassan säger att det är 25% rabatt på den modellen! 3750kr. Sweet!

Har sagt det förr. Du har fickorna fulla av matjord... :) Grattis!

Postad 30 August 2011 - 18:07

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Det är lätt att trilla dit på utseendet när det gäller svarvar, Shifts. :) Jag föredrar klassiska
fyrkantiga former mot tex akryltårtor.

Det finns ju några fina sådana gamla fyrkantiga också, till exempel storfavoriten Denon DP59L + kusiner. Fantastiskt fin!

Redigerat av shifts, 30 August 2011 - 19:22.

Postad 30 August 2011 - 18:59

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Perfekt - 1250 pix att investera i skivor... :)

Postad 30 August 2011 - 20:59

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Perfekt - 1250 pix att investera i skivor... :)

Lätt. Lär gå på Skivmässan här i Halmstad nu på söndag. Missa inte kl 11.00!!

Postad 31 August 2011 - 13:20

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Ok, en SME III på en Thorens TD160 Super är kanske inte så snyggt. Men priset (1000:-), jösses! Hade jag pengarna så hade jag köpt den direkt trots att jag redan har en...

http://hifimagasinet...?annonsID=23824

Redigerat av tomano58, 31 August 2011 - 13:21.

Postad 31 August 2011 - 14:45

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Det finns ju några fina sådana gamla fyrkantiga också, till exempel storfavoriten Denon DP59L + kusiner. Fantastiskt fin!

Den här är kanske den finaste jag sett i verkligheten. Roxan Xerxes. Jag hittade tyvärr ingen bild som gör den
rättvisa. Finishen var utsökt och habegäret slet i kroppen. :)

Bifogar även en bild på vad jag kallar för en typisk akryltårta:

Bifogad fil  Xerxes.jpg   9.24K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Acrylic_Turntabl1.jpg   647.01K   2 Antal nerladdningar[

Postad 31 August 2011 - 18:52

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Den här är kanske den finaste jag sett i verkligheten. Roxan Xerxes. Jag hittade tyvärr ingen bild som gör den
rättvisa. Finishen var utsökt och habegäret slet i kroppen. :)

Bifogad fil  Xerxes.jpg   9.24K   2 Antal nerladdningar

Den här kanske?

Postad bild

Postad 31 August 2011 - 19:09

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Den första modellen, på din bild, är den som Kommisarie Morse avnjuter sina
arior på. :)

Postad 04 September 2011 - 10:45

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Bongo Mongo!
Helt klart en snygg maskin. Min favorit idag är en maskin avsedd för två tonarmar. Finishen är helt otrolig och framgår inte på bild. Jag spelar ju en del mono så det skulle varit kul att varit så nördig att man hade en speciell nål för detta.

http://www.feickert...._blackbird.html

Postad 04 September 2011 - 10:52

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Mkt läcker, Kronkan! Inget krimskrams där inte. :)

Postad 04 September 2011 - 19:33

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Marantz TT-1000. Het bland samlare och i stort sett omöjlig att få tag i.
(Tjejen i bakgrunden ingick ej) :)

Bifogad fil  Marantz.jpg   33.62K   3 Antal nerladdningar

Postad 04 September 2011 - 21:54

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hej !

Jag har varit borta ifrån forumet och minhembio.com ca 4 år men har nu återvänt !

Jag har precis skaffat mig en Rega P3- 24 med psu nätdelen. Men funderar på vilken pick-up som lämpar sig.
Jag har Primare i21, Audiovector Mi3 och ett nad pp2 (behövs nog bytas).
Jag har sökt som man ska och har fått lite olika svar, jag har förstått att Goldring ska lämpa sig bra till rega.
Vad tror ni om en Goldring 2300 ? någon som kör med det, testat ? goldring 2500 ?

Hjälp mig här.
På analogue seduction ligger de ju i bra prs jämfört med sverige. något jag ska tänka på ?

Tacksam för alla svar
MvH
Viktor Johansson

Redigerat av Viktor.J, 04 September 2011 - 22:03.

Postad 04 September 2011 - 22:04

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Hej !

Jag har varit borta ifrån forumet och minhembio.com ca 4 år men har nu återvänt !

Jag har precis skaffat mig en Rega P3- 24 med psu nätdelen. Men funderar på vilken pick-up som lämpar sig.
Jag har sökt som man ska och har fått lite olika svar, jag har förstått att Goldring ska lämpa sig bra till rega.
Vad tror ni om en Goldring 2300 ? någon som kör med det, testat ? goldring 2500 ?

Hjälp mig här.
På analogue seduction ligger de ju i bra prs jämfört med sverige. något jag ska tänka på ?

Tacksam för alla svar
MvH
Viktor Johansson

Välkommen tillbaka! Jag har iofs ingen Rega men väl en Goldring 2400 på min SME-arm. Mycket nöjd med vad den presterar och Goldring 2x00 fungerar mycket bra med Rega. Analogue Seduction har bra priser och levererar snabbt och säkert, väl rekommenderade. Köpte min 2400 av honom via eBay. Personligen skulle jag satsa på 24/2500 (finare nålslipning, metallhus) men även 2300 sitter fint.

Postad 04 September 2011 - 23:30

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Marantz TT-1000. Het bland samlare och i stort sett omöjlig att få tag i.
(Tjejen i bakgrunden ingick ej) :)

Bifogad fil  Marantz.jpg   33.62K   3 Antal nerladdningar

Men skönt att veta att det finns flera kvinnliga vinylister än Popsnöret. Satte på Billie Jean (Jackson) på cdn och då rusade hon in och tvingade mig att leta upp vinylen och spela den riktig. Vet ju inte varför men det är skillnad ibland.

Postad 05 September 2011 - 14:51

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Välkommen tillbaka! Jag har iofs ingen Rega men väl en Goldring 2400 på min SME-arm. Mycket nöjd med vad den presterar och Goldring 2x00 fungerar mycket bra med Rega. Analogue Seduction har bra priser och levererar snabbt och säkert, väl rekommenderade. Köpte min 2400 av honom via eBay. Personligen skulle jag satsa på 24/2500 (finare nålslipning, metallhus) men även 2300 sitter fint.

tack för svaret !
Ja en 2500 kanske skulle vara bättre. Men är också sugen på att köpa beg. CD21 så varje slant jag kan tänkas "spara" eller itne "höra" får jag nog försöka lägga på annat !

Har kollat på Dynavector 10x5 som många gillar och har hittat en säljare på ebay som säljer de riktigt billgit.
Nu till min fråga, hur stor kan kopiamarknaden vara för pickuper ? säljaren har bra omdömme, men det är ju riktigt billgit om man jämför med svenska priset http://cgi.ebay.com/...d=p5197.c0.m619

Postad 05 September 2011 - 15:35

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Hej !

Jag har Primare i21, Audiovector Mi3 och ett nad pp2 (behövs nog bytas).

Hjälp mig här.

Tacksam för alla svar
MvH
Viktor Johansson

Glöm inte Regas egna Exact.
Låter mkt bra och är nära på omöjlig att inte montera rätt på en P3 ( 3 punktsfäste)
Just en 100% rättkalibrerad PU spelar roll. Här kan säkert Regas egna åka om något dyrare/finare PU´ av annat märke. ( De kan vara kniviga att få på plats på regan - du vet: höja armen med metallbrickor osv...)

Postad 05 September 2011 - 15:47

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
En 10x5 av senaste version ska ha gängade hål för montering:

http://shop.textalk....amp;art=5481340

Tyckte mig se på Ebay bilderna att den inte hade det - undvik köp.

Postad 05 September 2011 - 16:38

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

tack bongo mongo !
jag ska konfrontera saljaren nu och se vad han har att saga.
fast nar jag tittar pa bilderna ser det bara ut som den ligger uppochned ???

Redigerat av Viktor.J, 05 September 2011 - 16:40.

Postad 05 September 2011 - 16:40

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Svårt att se på de bilderna. Men att det är stora prisskillnader är inget ovanligt. Titta tex på Goldring 2500

I Sverige: 3990/4990 beroende på var man köper
I UK (Analoguge Seduction): 3040 med dagens kurs

Dynavector 10x5
I Sverige: 4400 (Akkelis)
I UK: 3066

Postad 05 September 2011 - 16:46

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Hej,

jag har en Goldring 2300 på min P7:a --> välljudsspridare. Idag skulle jag helt klart kliva uppåt i PU-kedjan. Antingen en Rega Exakt (just för enkelheten att montera den, att slippa funderingarna om man satt den rätt. Oron om man satt den rätt kan få en att bli tokig), eller en Goldring 2500.

Kanske MC....och då ligger Dynavector mycket bra till... Skulle vilja ha råd med en XX2 men det lär nog inte bli så under överskådlig tid...

Redigerat av hultin, 05 September 2011 - 16:47.

Postad 05 September 2011 - 18:24

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Det är ingen skillnad på 10x5 med eller utan gängor. Men gör dig tjänsten
att undvika det senare. Äckligt pilligt att få dit den. ;)

Postad 05 September 2011 - 20:22

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Vet att några på Norska hifisentralen köpt Dynavector på ebay till bra priser från Hong kong. 20XL 550$.
Men har själv köpt både 20xl och xx2 tidl till bra pris av Norsk importör.

Postad 05 September 2011 - 21:41

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
vet inte om jag ska citera någon speciell så jag svarar så här.

läste i infon där det står
"The 10X5 also features a newly designed Aluminium head block with M2.5 thread to provide a rigid platform for the cartridge motor and secure fixing to the tonearm."

Vilket jag tolkar som att hålen borde vara gängade, "tapped" brukar man ju annars använda, men de borde mena gängade här. Men är det någon som sitter på dimmensionerna i RB301 armen ? har inte hittat någonstans på nätet.

annars så känns en dynavector 10x5 a 2100 :- som ett bättre "köp"
än en goldring 2500 a 3000:-

eller ?

Postad 06 September 2011 - 15:19

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Om du tänker på hålbilden på Regaarmen, så är det standardiserat på
alla pu/armar.

Och 10x5 för 2100 kr är ett mkt bra köp.

Postad 06 September 2011 - 16:14

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Om du tänker på hålbilden på Regaarmen, så är det standardiserat på
alla pu/armar.

Och 10x5 för 2100 kr är ett mkt bra köp.

Ok! Men med riskför att ställa en dumm fråga, vad är det som är det svåra med att montera en nål med två hål om motsvarande hålbild är identisk ?

Och det jag undrar är, är 10x5 för 2100 bättre köp än 2500:an, eller omformulerat, kommer jag höra skillnad på dessa 900 kr ?

Tack för svaren ?

Postad 06 September 2011 - 16:53

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Ok! Men med riskför att ställa en dumm fråga, vad är det som är det svåra med att montera en nål med två hål om motsvarande hålbild är identisk ?

Och det jag undrar är, är 10x5 för 2100 bättre köp än 2500:an, eller omformulerat, kommer jag höra skillnad på dessa 900 kr ?

Tack för svaren ?

Inga frågor är dumma! Om det är gängor i pu-huset så är det busenkelt att montera. Måste man använda skruv med mutter kan det bli väldigt pilligt beroende på pu.

10x5 kan jag inte uttala mig om, har aldrig hört den men den har gott rykte

Jo.. nackdelen med 2500 är att den är ganska tung så den kanske är lite på gränsen för hur mycket som går att justera på Regaarmen(?)

Redigerat av tomano58, 06 September 2011 - 16:56.

Postad 06 September 2011 - 17:00

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Inga frågor är dumma! Om det är gängor i pu-huset så är det busenkelt att montera. Måste man använda skruv med mutter kan det bli väldigt pilligt beroende på pu.

10x5 kan jag inte uttala mig om, har aldrig hört den men den har gott rykte

Jo.. nackdelen med 2500 är att den är ganska tung så den kanske är lite på gränsen för hur mycket som går att justera på Regaarmen(?)

Ser att den är specad 4-11 g så det är lugnt även med en 2500.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.