Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor
5753 svar till detta ämne
Postad 02 februari 2012 - 15:34
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Nu kan våra kunder se SVTr i On Demand, läs mer på http://www.comhemblo...ka-i-on-demand/
MVH Com Hem AB
Synd att man inte lyckats komma överens om hela SVT Play i on demand-tjänsterna. Det är faktiskt SVT Play med full funktionalitet som ska ingå i programpaketen vi betalar månadsavgift för! Fast från början var det ju SVT som betalade Copyswede och inte operatörerna... SVTr skiljer sig från SVT Play bl a genom att varje operatör (Telia, Boxer, ComHem osv) står för inspelningen varför bildkvaliteten kan skilja sig från orginalet och det som finns på SVT Play. Dessutom ingår i SVTr enbart program där visningsrätterna tillåter visning utanför SVT. Det innebär att vissa utländska serier, program som bygger på köpta programformat (t ex Så ska det låta), Sportnytt, Sportspegeln m fl inte finns i SVTr. Som framgår av länken ovan är det fn bara SVT1 och SVT2 som spelas in av ComHem för on demand-tjänsten och med begränsningarna ovan. Övriga kanaler kommer att läggas in efter hand.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 02 februari 2012 - 15:35.
Postad 02 februari 2012 - 16:24
Aeroaero
-
Aeroaero
-
Användare
-
-
115 inlägg
Vi strävar efter att alltid kunna erbjuda förmånliga erbjudanden för såväl nya, som befintliga kunder. Kontakta vår Kundservice på 0771 55 00 00 för att se över dina abonnemang, och aktuella erbjudanden.
MVH Patrick Norberg Kundservice
Faktureringen av kortavgiften ändras till månadsvis istället för halvårsvis från och med 1 april. Prishöjningen sker dock inte förrän efter bindningstidens slut. För att se över hur just ditt abonnemang berörs ber jag dig kontakta oss via telefon 0771 55 00 00.
Informationen om den aktuella prisförändringen meddelas via brev.
Jaha, hur tänkte du här Patrick, jag ringde kundtjänst och dom sa att det var inte jag kunde göra för att behålla dom lägre månadsavgifterna som är nu, det var för sent att binda om sig. Så vad var det som skulle ses över? Hur jag än gör så skulle jag få dom nya högre priserna :-( Måste jag säga upp mig som kund? Och vänta 3mån på uppsägnigstiden och sen blir ny kund? Hur sjuk som helst, Men andra ord finns det inget för mig utan bara för nya kunder.
Postad 02 februari 2012 - 16:46
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jaha, hur tänkte du här Patrick, jag ringde kundtjänst och dom sa att det var inte jag kunde göra för att behålla dom lägre månadsavgifterna som är nu, det var för sent att binda om sig. Så vad var det som skulle ses över? Hur jag än gör så skulle jag få dom nya högre priserna :-( Måste jag säga upp mig som kund? Och vänta 3mån på uppsägnigstiden och sen blir ny kund? Hur sjuk som helst, Men andra ord finns det inget för mig utan bara för nya kunder.
Man måste förmodligen säga upp sitt abonnemang och låta uppsägningstiden börja rulla. Efter ett tag kommer säkert en säljare att ringa upp dig för att se om man kan göra något för att du ska vara kvar som kund. Ett abonnemang som sägs upp kommer ut på en bevakningslista och blir föremål för en säljinsats. Ganska naturligt eftersom det ju är större chans att en befintlig kund stannar kvar än att en helt ny kommer in från gatan. Det är tyvärr så att så länge man sitter nöjd får man inga erbjudanden. Hälsan tiger still som det heter. Nej, man ska bråka och bli besvärlig för att uppmärksammas. (ComHem skiljer sig inte från andra företag som behandlar befintliga kunder på samma sätt. Det är ganska normala principer för företagsledning som ligger bakom).
Postad 02 februari 2012 - 17:47
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3 071 inlägg
Svaret på din fråga finns i mitt svar under inlägg 2043.
Befintliga kunder som redan abonnerar på Digital-tv Small kommer ha kvar sitt abonnemang som tidigare.
Men hur blir det då med bostadsrättsföreningar som har avtal med er om att small ingår gratis i hyran.. vilket det gör i våran förening!
Postad 02 februari 2012 - 17:53
Lex75
-
Lex75
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Och någon ny avgift från Com Hem är väl också på tiden....typ en avgift om man har fjärrkontroll. -Uppgradera till "Premium" nu, och du kan börja använda din fjärr redan idag! ? Bindningstid...56 månader. För att citera mitt eget inlägg tidigare, där jag lite skämtsamt, undrar om det borde vara dags för ännu en avgift från Com hem. Och mycket riktigt...idag kom brevet med prishöjningen för kortavgiften. Slår aldrig fel!  "Mycket vill ha mer"
Postad 02 februari 2012 - 18:06
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Och någon ny avgift från Com Hem är väl också på tiden....typ en avgift om man har fjärrkontroll. -Uppgradera till "Premium" nu, och du kan börja använda din fjärr redan idag! ? Bindningstid...56 månader.
För att citera mitt eget inlägg tidigare, där jag lite skämtsamt, undrar om det borde vara dags för ännu en avgift från Com hem. Och mycket riktigt...idag kom brevet med prishöjningen för kortavgiften. Slår aldrig fel! "Mycket vill ha mer"
Dom är smarta också skickar ut info om prishöjningar 1 eller 2'a i månaden så om man säger upp åker man på en "extra " månad.. Jag ringde o sa jag ville säga upp mina abb,då minnsann började förhandlingarna från comhem hehe ,slutade med att jag behåller mina priser förutom kortavgift höjningen på en 10'a/mån.
Redigerat av Unregistered40562de1, 02 februari 2012 - 18:11.
Postad 02 februari 2012 - 18:10
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Det finns ju några sätt att hålla emot ComHems ständiga prishöjningar.
Det första som jag har pratat om tidigare är att alltid säga upp sitt abonnemang när det är tre månader kvar på det. Då kommer ett erbjudande från ComHem för att få ha dig kvar som kund inom ett par veckor. Jag fick halva året gratis nu sist och året innan en inspelningsbar Digitalbox för 995:-. Annars har du ju alltid möjligheten att hoppa på deras erbjudande till nya kunder som finns när ditt abb har gått ut. Men glöm inte att säga upp tre månader i förväg som sagt var.
Det andra alternativet är ju att se på vilka konkurrenter det eventuellt finns och jämföra med dom. Parabol är ju nästan alltid billigare.
Sen, om man som jag inte ser mycket på tv och nu blir utan möjligheten till Small med tilläggskanaler så kan man ju gå över till Playkanaler istället och helt skippa tv:n, då sparar man ju dessutom in tv-licensen som snart är 200:- i månaden.
Redigerat av Brel, 02 februari 2012 - 18:11.
Postad 02 februari 2012 - 18:21
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Det finns ju några sätt att hålla emot ComHems ständiga prishöjningar.
Det första som jag har pratat om tidigare är att alltid säga upp sitt abonnemang när det är tre månader kvar på det. Då kommer ett erbjudande från ComHem för att få ha dig kvar som kund inom ett par veckor. Jag fick halva året gratis nu sist och året innan en inspelningsbar Digitalbox för 995:-. Annars har du ju alltid möjligheten att hoppa på deras erbjudande till nya kunder som finns när ditt abb har gått ut. Men glöm inte att säga upp tre månader i förväg som sagt var.
Så är det ,och comhem verkar ha kommit på det också nu,därav dom börjat höja kortavgiften istället med 10-20kr/mån som det blivit sista åren som INGEN kommer undan... otroliga stora och skottsäkra intäkter. 620 000 kunder som alla får betal 10 kr extra/mån,rätta mig om jga har fel men det blir nästan 75 miljoner på ett år... klirr i kassan hos några få utvalda katjiiing.
Redigerat av Unregistered40562de1, 02 februari 2012 - 18:26.
Postad 02 februari 2012 - 18:42
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Dom är smarta också skickar ut info om prishöjningar 1 eller 2'a i månaden så om man säger upp åker man på en "extra " månad.. Jag ringde o sa jag ville säga upp mina abb,då minnsann började förhandlingarna från comhem hehe ,slutade med att jag behåller mina priser förutom kortavgift höjningen på en 10'a/mån.
Just. Brevet om den höjda kortavgiften kom i dagens post. Det är daterat 2012-02-01. Säkert ingen tillfällighet att det inte kom i förra veckan. Prishöjningen är dock inte förrän 1 april. När det gäller höjningar på grundabonnemang, tillvalspaket och tillvalskanaler gäller de nya priserna först efter bindningstidernas utgång så där blir genomslaget inte omedelbart. Å andra sidan kan ju den som bara har några månaders bindningstid kvar men vill avsluta sitt abonnemang om priset höjs tappa en uppsägningsmånad om informationen kommer ut precis i början av en månad och inte strax före ett månadsskifte. Generellt kan man säga att den som vill avsluta ett abonnemang efter bindningstidens utgång bör säga upp så fort beslutet är fattat. Det är lätt att missa uppsägningstiden och bli sittande med ett tillsvidareabonnemang med tre månaders uppsägningstid.
Postad 02 februari 2012 - 19:08
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Öhhh.. varför detta beslut???? Nu har inte jag small men kan förstå folk som vill ha det!!
Naturligtvis...klart som...javisst om Tercoms anläggningar havererar och tex SVT-HD endast kan fås via Comhem- burken så... Eller har man nu inte DVB T2 inbyggt i TVn ( eller nått) så då återstår att skaffa abbet SMALL. Det ryktas att även detdär bolaget Digital Canal levererar detsamma, dock efter abb.
Redigerat av Latman, 02 februari 2012 - 20:32.
Postad 03 februari 2012 - 00:31
Stagger Lee
-
Stagger Lee
-
Användare
-
-
198 inlägg
Viasat via parabol 
Funderar du på att skaffa digital-tv via parabol? Du har vi ett bra erbjudande för dig. Vi har flest kanaler av alla satellitoperatörer, inklusive TV3 och Kanal 5, vilket gör att vi kan erbjuda alla de populäraste kanalerna i Sverige. Om du köper digital-tv via parabol hos oss så får du massor av unika kanaler och dessutom hela 17 HD-kanaler med riktigt bra bild. Med en parabol får du dessutom digital-TV med bättre bild- och ljudkvalitet än med en vanlig TV-antenn. Så skaffa parabol du också och få en bättre tv-upplevelse.
Hur e det med detta, nån som har koll på kvaliteten via satelit, eller e det bara skitnack? funderar skarpt på denna lösning.
Redigerat av Stagger Lee, 03 februari 2012 - 20:56.
Postad 03 februari 2012 - 08:11
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Men hur blir det då med bostadsrättsföreningar som har avtal med er om att small ingår gratis i hyran.. vilket det gör i våran förening!
Men läs bara några få inlägg bakåt vad Comhem skriver där; att de som redan har Small får behålla det.
Postad 03 februari 2012 - 08:46
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Men läs bara några få inlägg bakåt vad Comhem skriver där; att de som redan har Small får behålla det.
Ja enligt ComHem gäller stoppet endast nyteckning av Small-abonnemang. Iaf tills vidare. Befintliga avtal ska tydligen löpa även efter bindningstidens utgång. När det gäller föreningar som erbjuder Small-abonnemang i avgiften är det kanske skillnad mellan om föreningen genom avtal tillhandahåller de kanaler som ingår i ett Small-abonnemang (dvs SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen/Kunskapskanal, SVT HD, TV4, TV6, Axess-TV) eller om meningen är att varje bostadsrättsinnehavare själv ska teckna ett Small-abonnemang enligt föreningens ramavtal med ComHem. Jag inbillar mig att det kan bli problem om en bostadsrätt säljs och ett nytt Small-abonnemang ska tecknas men det där vet jag inte hur det fungerar i praktiken.
Postad 03 februari 2012 - 11:16
Unregistered60ec3204
-
Unregistered60ec3204
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Ja enligt ComHem gäller stoppet endast nyteckning av Small-abonnemang. Iaf tills vidare. Befintliga avtal ska tydligen löpa även efter bindningstidens utgång. När det gäller föreningar som erbjuder Small-abonnemang i avgiften är det kanske skillnad mellan om föreningen genom avtal tillhandahåller de kanaler som ingår i ett Small-abonnemang (dvs SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen/Kunskapskanal, SVT HD, TV4, TV6, Axess-TV) eller om meningen är att varje bostadsrättsinnehavare själv ska teckna ett Small-abonnemang enligt föreningens ramavtal med ComHem. Jag inbillar mig att det kan bli problem om en bostadsrätt säljs och ett nytt Small-abonnemang ska tecknas men det där vet jag inte hur det fungerar i praktike
Det är brf som står för avtalet på samtliga lägenheter och Comhem vet inte om det flyttar in nya utan den nya får då köpa till det utbud den önskar. Vet dock inte hur det blir när brfs avtal utgår. Vi har 8 favoriter till 2014, får se hur erbjudandet ser ut då. I dag så har vi inte kortavgiften då vi tecknade avtalet innan den tillkom.
Redigerat av Unregistered60ec3204, 03 februari 2012 - 11:25.
Postad 03 februari 2012 - 13:19
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1 592 inlägg
Vad ska man med Small till, det innehåller ju ändå bara Svt1 HD & Svt2 HD extra, och resten är ju de fria digitala kanalerna man ändå har.
Följande kanaler/kanalpaket har jag i nuläget: Small: 49,00 HD-paketet: 99,00 Viasat Sportpaket HD: 239,00 TV4 Sport: 29,00 Eurosport 2: 29,00 Totalt Tv: 445 kr.Efter nya " förmånliga erbjudanden": Medium 8 Favoriter: 248,00 (inkl.kortavgift 59 kr.)Viasat Sportpaket HD: 239,00 HD-paketet: 99,00 Totalt Tv: 586 kr.Det ser lovande ut.
Postad 03 februari 2012 - 14:00
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
Jaha, hur tänkte du här Patrick, jag ringde kundtjänst och dom sa att det var inte jag kunde göra för att behålla dom lägre månadsavgifterna som är nu, det var för sent att binda om sig. Så vad var det som skulle ses över? Hur jag än gör så skulle jag få dom nya högre priserna :-( Måste jag säga upp mig som kund? Och vänta 3mån på uppsägnigstiden och sen blir ny kund? Hur sjuk som helst, Men andra ord finns det inget för mig utan bara för nya kunder. Det stämmer att förändringen kommer att gälla även för dig. Det vi menade var att du kan kontakta oss för att ta reda på när förändringen träder i kraft för just dig, då detta kan skilja beroende på bindningstid. Gällande aktuella erbjudanden skiljer även det beroende på just din bindningstid, vilka abonnemang du har och även vad du är intresserad av. Dom är smarta också skickar ut info om prishöjningar 1 eller 2'a i månaden så om man säger upp åker man på en "extra " månad.. Jag ringde o sa jag ville säga upp mina abb,då minnsann började förhandlingarna från comhem hehe ,slutade med att jag behåller mina priser förutom kortavgift höjningen på en 10'a/mån. Vill du säga upp abonnemanget på grund av förändringen får du säga upp till det datum förändringen träder i kraft, detta framgår även i det brev du har fått angående förändringen. Det betyder att det inte hade blivit någon skillnad för de kunder som väljer att avsluta på grund av förändringen om brevet gått ut förra veckan.Det är brf som står för avtalet på samtliga lägenheter och Comhem vet inte om det flyttar in nya utan den nya får då köpa till det utbud den önskar. Vet dock inte hur det blir när brfs avtal utgår. Vi har 8 favoriter till 2014, får se hur erbjudandet ser ut då. I dag så har vi inte kortavgiften då vi tecknade avtalet innan den tillkom. I de föreningar som har gruppavtal gällande Digital-tv Small går det fortfarande bra att beställa det, dock kan det komma att förändras när gruppavtalet löper ut. Precis som du skriver ingår kortavgiften i många gruppavtal i dagsläget.
Med vänlig hälsning Johan Wester Kundservice
Postad 03 februari 2012 - 19:22
Lex75
-
Lex75
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Ja det blir snart att säga upp Com hem abbonemanget, Börjar tröttna på alla omotiverade prishöjningar.
Postad 03 februari 2012 - 20:53
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Vill du säga upp abonnemanget på grund av förändringen får du säga upp till det datum förändringen träder i kraft, detta framgår även i det brev du har fått angående förändringen. Det betyder att det inte hade blivit någon skillnad för de kunder som väljer att avsluta på grund av förändringen om brevet gått ut förra veckan.
Inte fått något brev än dock...
Postad 03 februari 2012 - 21:00
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Ja det blir snart att säga upp Com hem abbonemanget, Börjar tröttna på alla omotiverade prishöjningar. 
Precis det är ju motiveringen till allt detta vi fortfarande saknar,kan verkligen "korthanteringen" for combort öka såpass mycket på ett år att dom måste pressa oss kunder på 75 miljoner extra....dom måste ju ge oss något tillbaks när dom lägger fram sån skit inte bara trumpeta ut det.
Postad 03 februari 2012 - 21:12
Lex75
-
Lex75
-
Amatör
-
-
89 inlägg
"....dom måste ju ge oss något tillbaks...."
Håller med!
Postad 03 februari 2012 - 21:23
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
Användare
-
-
168 inlägg
"....dom måste ju ge oss något tillbaks...."
Håller med!
Ja, en dubblering av "kortavgiften" på ett drygt år, med motiveringen "....kunna fortsätta investera i och utveckla marknadens bästa tv", borde ge tillbaka något till kunderna som får punga ut i runda slängar 200 mille extra per år. Hur vore det med att kunna välja tv3 hd på sitt medium 8 favoriter hd? Nej, blir svaret, det går inte. Licenser och grejer vettu... Nån med Boxer som kan säga hur det är? Sugen på att byta nämligen.
Redigerat av Unregisteredab743637, 03 februari 2012 - 21:24.
Postad 04 februari 2012 - 06:50
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3 071 inlägg
ja men säg att det flyttar in några nya som inte har small men enligt vårt avtal ska få small gratis om dom vill... I de föreningar som har gruppavtal gällande Digital-tv Small går det fortfarande bra att beställa det, dock kan det komma att förändras när gruppavtalet löper ut. Precis som du skriver ingår kortavgiften i många gruppavtal i dagsläget.
så nu fick jag mitt svar...
Postad 04 februari 2012 - 13:16
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Räknar man 10 kr x 12 x antalet anslutna hushåll innebär programkortsprishöjningen 211 200 000 kr extra om året.
Räknar vi så pass lågt att endast 50% betalar kortavgift innebär det ca 105 miljoner i extra inkomst.
Vad får vi för detta Comhem?
Ni ska vara medvetna om att det gnisslas en hel del ute i stugorna angående ständiga prishöjningar på endera det ena och endera det andra. Folk börjar tröttna på stadigt och ständigt ökande kostnader där de inte kan identifiera vad som blir bättre.
Det luktar ägarkrav om högre avkastning. Människans girighet har blivit till en sjukdom värre än cancer, pesten och digerdöden tillsamans.
Postad 04 februari 2012 - 13:27
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Räknar man 10 kr x 12 x antalet anslutna hushåll innebär programkortsprishöjningen 211 200 000 kr extra om året. Räknar vi så pass lågt att endast 50% betalar kortavgift innebär det ca 105 miljoner i extra inkomst. Vad får vi för detta Comhem?
Ni ska vara medvetna om att det gnisslas en hel del ute i stugorna angående ständiga prishöjningar på endera det ena och endera det andra. Folk börjar tröttna på stadigt och ständigt ökande kostnader där de inte kan identifiera vad som blir bättre. Det luktar ägarkrav om högre avkastning. Människans girighet har blivit till en sjukdom värre än cancer, pesten och digerdöden tillsamans.
+1
Postad 04 februari 2012 - 13:31
Aeroaero
-
Aeroaero
-
Användare
-
-
115 inlägg
Räknar man 10 kr x 12 x antalet anslutna hushåll innebär programkortsprishöjningen 211 200 000 kr extra om året. Räknar vi så pass lågt att endast 50% betalar kortavgift innebär det ca 105 miljoner i extra inkomst. Vad får vi för detta Comhem?
Ni ska vara medvetna om att det gnisslas en hel del ute i stugorna angående ständiga prishöjningar på endera det ena och endera det andra. Folk börjar tröttna på stadigt och ständigt ökande kostnader där de inte kan identifiera vad som blir bättre. Det luktar ägarkrav om högre avkastning. Människans girighet har blivit till en sjukdom värre än cancer, pesten och digerdöden tillsamans.
+1
Postad 04 februari 2012 - 13:59
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Räknar man 10 kr x 12 x antalet anslutna hushåll innebär programkortsprishöjningen 211 200 000 kr extra om året. Räknar vi så pass lågt att endast 50% betalar kortavgift innebär det ca 105 miljoner i extra inkomst. Vad får vi för detta Comhem? ...
Enligt de senaste offentliga uppgifterna har ComHem ca 625 000 digital-tv-kunder. Det är endast dessa som betalar kortavgift (eller avgift för Small-paketet). Vissa digital-tv-kunder är "befriade" från kortavgift eftersom de bor i en fastighet med ramavtal där kortavgiften ingår. Övriga kunder i "ComHem-hus" har inte egna digital-tv-abonnemang utan tar enbart emot tv analogt alternativt de sju fria digitala kanalerna som kan ses utan programkort. Effekten av 10 kr extra kortavgift/mån är alltså mindre än 105 mkr/år men exakt hur stor är svårt att säga så här utan insyn. Men visst är det snabba och enkla pengar som ComHem får behålla och inte behöver dela med sig av. Det är bara att hoppas att vi kunder får glädje av dem och inte bara ägarna!
Postad 04 februari 2012 - 14:45
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Det hade ju varit enklare pedagogiskt att motivera prishöjningar av både programpaket och kortavgift om dom först hade erbjudit något nytt och i samband med det höjt priserna. Nu höjer dom priserna men har ingen motivering alls.
Postad 04 februari 2012 - 21:19
xrs99
-
xrs99
-
Amatör
-
-
91 inlägg
För mig så passerade Comhem gränsen nu. På måndag så säger jag upp mitt XL. Har varit kund oavbrutet ända sen 1989 då det ännu var Telias kabel-TV.
Postad 04 februari 2012 - 22:55
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Enligt de senaste offentliga uppgifterna har ComHem ca 625 000 digital-tv-kunder. Det är endast dessa som betalar kortavgift (eller avgift för Small-paketet). Vissa digital-tv-kunder är "befriade" från kortavgift eftersom de bor i en fastighet med ramavtal där kortavgiften ingår. Övriga kunder i "ComHem-hus" har inte egna digital-tv-abonnemang utan tar enbart emot tv analogt alternativt de sju fria digitala kanalerna som kan ses utan programkort. Effekten av 10 kr extra kortavgift/mån är alltså mindre än 105 mkr/år men exakt hur stor är svårt att säga så här utan insyn. Men visst är det snabba och enkla pengar som ComHem får behålla och inte behöver dela med sig av. Det är bara att hoppas att vi kunder får glädje av dem och inte bara ägarna!
För att få tillgång till de sk "fria" kanalerna debiteras alla Comhem anslutna hushåll en avgift motsvarande kortavgiften. Detta är minimum för alla Comhem anslutna. Comhem kallar det för Grundutbud och ett måste för att kunna få tillgång till de digitala kanalerna. Hos de som har någon form av programpaket kallas avgiften kortavgift. http://www.comhem.se...18/-/index.html
Postad 05 februari 2012 - 07:48
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
För att få tillgång till de sk "fria" kanalerna debiteras alla Comhem anslutna hushåll en avgift motsvarande kortavgiften. Detta är minimum för alla Comhem anslutna. Comhem kallar det för Grundutbud och ett måste för att kunna få tillgång till de digitala kanalerna. Hos de som har någon form av programpaket kallas avgiften kortavgift. http://www.comhem.se...18/-/index.html
Den där kostnaden för Grundutbud har jag förträngt. Det är möjligt att den avgiften också höjs nu i den takt som avtal löper ut med fastighetsägarna. Då blir det mer klirr i kassan för ComHem, naturligtvis. Det är väl avgiften för grundutbudet som oftast tas ut som en post "Kabel-tv" på hyresavin alternativt bakas in i avgiften till föreningen? Dvs den betalas indirekt. Det var många år sedan jag såg den debiteras separat - min nuvarande hyresvärd tar inte ut kostnader för sitt avtal med ComHem separat. Vi har bara några få analoga kanaler kvar i ett analogt Basutbud som ComHem tycker att vi i fd UPC-hus ska ha så alla i fastigheten har egna digital-tv-abonnemang. Fastighetsägarens avtal med ComHem innehåller f ö ofta annat än bara grundutbudet - vi har t ex sett att många bostadsrättsföreningar och även hyresfastigheter har utökat analogt grundutbud med kanske 16-17 kanaler alternativt digital-tv Small för alla medlemmar/hyresgäster.
Postad 05 februari 2012 - 09:41
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
För att få tillgång till de sk "fria" kanalerna debiteras alla Comhem anslutna hushåll en avgift motsvarande kortavgiften. Detta är minimum för alla Comhem anslutna. Comhem kallar det för Grundutbud och ett måste för att kunna få tillgång till de digitala kanalerna.
Enligt LAG så ska alla ha tillgång till Svt's alla kanaler - GRATIS! Svt1 & Svt2 analogt, de andra - Barn/24 & Kunskaps - får operatörern/fastighetsägaren själv bestämma om de ska sändas digitalt eller analogt.
Postad 05 februari 2012 - 09:59
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Enligt LAG så ska alla ha tillgång till Svt's alla kanaler - GRATIS!
Svt1 & Svt2 analogt, de andra - Barn/24 & Kunskaps - får operatörern/fastighetsägaren själv bestämma om de ska sändas digitalt eller analogt.
Här är reglerna för vidaresändningsplikten: http://www.radioocht...Vidaresandning/Den 1 februari 2008 upphörde vidaresändningsplikten för TV4 som tidigare omfattades av plikten. Eftersom en "must carry" kanal ska vara finansierad genom tv-avgifter (public service) uppfyller inte TV4 dessa krav. TV4 finns dock ofta kvar i det avgiftsfria utbud som fastighetsägarna tillhandahåller.
Postad 05 februari 2012 - 10:56
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Svt1 & Svt2 analogt, de andra - Barn/24 & Kunskaps - får operatörern/fastighetsägaren själv bestämma om de ska sändas digitalt eller analogt.
Kanaler som omfattas av vidaresändningsplikten ska distribueras utan kostnad för själva mottagningen. Operatören har däremot rätt att ta en skälig service- och underhållsavgift för nätet.Från den där länken som andylin la in. Jag tolkar det som att ComHem uppfyller kravet ovan.
Postad 05 februari 2012 - 11:33
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
[/i]
Kanaler som omfattas av vidaresändningsplikten ska distribueras utan kostnad för själva mottagningen. Operatören har däremot rätt att ta en skälig service- och underhållsavgift för nätet.
Från den där länken som andylin la in. Jag tolkar det som att ComHem uppfyller kravet ovan.
Bra påpekande. Från början räckte det ju med den centralantenn för analoga marknätet som fastigheten hade - den klarade av SVT1, SVT2 och TV4. Den ingick i hyran på samma sätt som ledningar för vatten, avlopp och el. När man sedan drog in kabelnät (först analogt, sedan digitalt/uppgraderat) kunde fastighetsägaren kompensera sig för kostnaden som för övrigt ofta var subventionerad av nätoperatören t ex ComHem, UPC, Tele2 eller Canal Digital. De kanaler som omfattas av vidaresändningsplikten hamnade också i detta kabelnät men innehållet skulle fortfarande vara utan kostnad för tittarna. Det är alltså enbart service- och underhållsavgift för nätet som fastighetsägaren kan föra vidare som kostnad för "kabel-tv". Förmodar att det är det som ComHem menar med avgift för "abonnemang på analogt grundutbud".
Postad 05 februari 2012 - 18:52
Munkee
-
Munkee
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Vi anpassar i så stor utsträckning som möjligt hela tiden våra produkter och tjänster efter vad våra kunder efterfrågar, och då vi under en tid sett ett lågt nytecknande av Small och ett allt mindre intresse för paketet så försvinner det ur vårt utbud.
Samtidigt ökar vi hela tiden vårt utbud med fler digitala kanaler, HD-kanaler och innehåll i On Demand och fortsätter därmed att ha en mycket stor valfrihet för våra kunder.
Vad hade det kostat er att ha kvar small då? Skulle precis gå in och beställa small och canal+ max som tillval för att kunna se alla elitserie och allsvenska matcher i min tv. Att betala 189kr i månaden istället för 49kr i månaden för kanaler jag redan har + andra jag inte är intresserad av att ha känns extra jobbigt när jag dessutom måste betala 449kr i månaden för 100 kanaler när jag bara vill se sport.. Får fortsätta titta på csports istället med lagg och avbrott som bonus. Tänk om man bara kunde betala för dom kanaler man vill ha istället för massa annat !"#€%
Redigerat av Munkee, 05 februari 2012 - 18:55.
Postad 05 februari 2012 - 18:52
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Latman har tillgång till Svt's alla kanaler - GRATIS!....Nja bordsantennen kostade ju 250 spänn samt TVn med inbyggd DVB T2 kostade drygt 14 000 bagis...men annars så...gratis Och från med den runda metallskivan riktad mot skyn ger ytterligare ett tusental digitalkanaler...aldeles GRATIS Nja den runda, lite kupade metallskivan, kostade runt 800 spänn...men annars så...gratis
Postad 05 februari 2012 - 18:54
Munkee
-
Munkee
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
.
Redigerat av Munkee, 05 februari 2012 - 18:54.
Postad 06 februari 2012 - 08:28
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
De kanaler som omfattas av vidaresändningsplikten hamnade också i detta kabelnät men innehållet skulle fortfarande vara utan kostnad för tittarna. Det är alltså enbart service- och underhållsavgift för nätet som fastighetsägaren kan föra vidare som kostnad för "kabel-tv". Förmodar att det är det som ComHem menar med avgift för "abonnemang på analogt grundutbud".
Comhem kan inte debitera folk för nånting om de inte abonnerar på ett utbud. Det är fastighetsägaren som har att tillse att de boende fritt kan se alla Svt's kanaler, de ska ingå i hyran/avgiften.
Postad 06 februari 2012 - 10:28
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Comhem kan inte debitera folk för nånting om de inte abonnerar på ett utbud. Det är fastighetsägaren som har att tillse att de boende fritt kan se alla Svt's kanaler, de ska ingå i hyran/avgiften.
Jag kan inte påstå att jag vet hur regelverket fungerar, men det låter väldigt osannolikt att det är fastighetsägarens ansvar att boende kan se svt's kanaler. Ange gärna källa på det.
Postad 06 februari 2012 - 11:49
lassehin
-
lassehin
-
Lärjunge
-
-
454 inlägg
Jag kan inte påstå att jag vet hur regelverket fungerar, men det låter väldigt osannolikt att det är fastighetsägarens ansvar att boende kan se svt's kanaler. Ange gärna källa på det.
Men det är väl ändå självklart att det är Fastighetsägarens (FÄ) ansvar. FÄ är ju den som bestämmer OM och isf Vilket kabelbolag som får 'äran' att installera sina grejer, ELLER så kan ju FÄ själv sätta upp Centralantenn - som det ju ALLTID var förr! - på taket, och sen låta folk själva söka in det marksända utbudet bäst de vill, och då får de ju alla fria gratis utan problem.
Postad 06 februari 2012 - 15:22
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Men det är väl ändå självklart att det är Fastighetsägarens (FÄ) ansvar. FÄ är ju den som bestämmer OM och isf Vilket kabelbolag som får 'äran' att installera sina grejer, ELLER så kan ju FÄ själv sätta upp Centralantenn - som det ju ALLTID var förr! - på taket, och sen låta folk själva söka in det marksända utbudet bäst de vill, och då får de ju alla fria gratis utan problem.
Jag bor i ett hus i en bostadsrättsförening, vilket innebär att samtliga boende är delägare i husen i föreningen. Föreningen tillsätter en styrelse vilket i sin tur beslutar om avgifter eller/och anslutningar. Är man inte nöjd med styrelsen så traskar man till stämman och röstar bort densamma eller förslaget. Nu har någon stolle i styrelsen fått för sig att Telias arrangemang är bättre än XXX bolaget...viket återstår att bevisa vid kommande möte i den frågan.
Redigerat av Latman, 06 februari 2012 - 15:24.
Postad 06 februari 2012 - 15:40
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
[/i]
Kanaler som omfattas av vidaresändningsplikten ska distribueras utan kostnad för själva mottagningen. Operatören har däremot rätt att ta en skälig service- och underhållsavgift för nätet.
Från den där länken som andylin la in. Jag tolkar det som att ComHem uppfyller kravet ovan.
Nätet som distrubuerar signalerna för tv/bredband äger vi själva i föreningen,dvs coaxen fram till inkopplingspunkten vid tomtgränsen. Uppgrdering för de "tre hålen" var - har jag för mig- comhem med och stöttade samt nytt signal- förstärkeri, Ägarförhållande oklart, Annars är vi nog egnaägare av hela kablaget...i våran förening. Vi kan ju ta ut en skälig avgift av oss själva för underhåll---en sk underhållningsavgift.
Postad 06 februari 2012 - 15:40
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jag bor i ett hus i en bostadsrättsförening, vilket innebär att samtliga boende är delägare i husen i föreningen. Föreningen tillsätter en styrelse vilket i sin tur beslutar om avgifter eller/och anslutningar.
Är man inte nöjd med styrelsen så traskar man till stämman och röstar bort densamma eller förslaget. Nu har någon stolle i styrelsen fått för sig att Telias arrangemang är bättre än XXX bolaget...viket återstår att bevisa vid kommande möte i den frågan.
Fastighetsägaren vem det än är måste tillse att de boende har möjlighet att se de kanaler som finansieras med tv-avgift och för vilka vidaresändningsplikt föreligger dvs SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen. Dessutom gäller att SVT1 och SVT2 ska finnas tillgängliga analogt vilket innebär att fastighetsägaren tvingas "analogisera" dessa signaler om bara digital signal in finns tillgänglig. Det enklaste sättet att uppfylla kravet på tillgång till "must carry-kanalerna" för de boende är via centralantenn för det digitala marknätet. Så länge det finns en signal in i lägenheten med de kanaler som alla behöver ha tillgång till så finns inga krav därutöver på fastighetsägaren. Den utrustning som den boende behöver i lägenheten ligger utanför fastighetsägarens skyldighet. Om man sedan vill ha kabelnät med tillgång till digital-tv, bredband och telefoni så får fastighetsägaren fatta beslut om det. Det är antingen hyresvärden eller styrelsen i en bostadsrättsförening.
Postad 06 februari 2012 - 16:18
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Fastighetsägaren vem det än är måste tillse att de boende har möjlighet att se de kanaler som finansieras med tv-avgift och för vilka vidaresändningsplikt föreligger dvs SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen. Dessutom gäller att SVT1 och SVT2 ska finnas tillgängliga analogt vilket innebär att fastighetsägaren tvingas "analogisera" dessa signaler om bara digital signal in finns tillgänglig. Det enklaste sättet att uppfylla kravet på tillgång till "must carry-kanalerna" för de boende är via centralantenn för det digitala marknätet. Så länge det finns en signal in i lägenheten med de kanaler som alla behöver ha tillgång till så finns inga krav därutöver på fastighetsägaren. Den utrustning som den boende behöver i lägenheten ligger utanför fastighetsägarens skyldighet. Om man sedan vill ha kabelnät med tillgång till digital-tv, bredband och telefoni så får fastighetsägaren fatta beslut om det. Det är antingen hyresvärden eller styrelsen i en bostadsrättsförening.
Okej, jag köper att FÄ är ansvarig att se till att de boende kan få tillgång till must carry på något för FÄ valfritt sätt. Nätet som distrubuerar signalerna för tv/bredband äger vi själva i föreningen,dvs coaxen fram till inkopplingspunkten vid tomtgränsen. Uppgrdering för de "tre hålen" var - har jag för mig- comhem med och stöttade samt nytt signal- förstärkeri, Ägarförhållande oklart, Annars är vi nog egnaägare av hela kablaget...i våran förening. Vi kan ju ta ut en skälig avgift av oss själva för underhåll---en sk underhållningsavgift.
Skulle tro att det är en underhållsavgift, underhålling får man förhoppningsvis från tv-utbudet men knappast när man betalar räkningen för det
Postad 06 februari 2012 - 16:59
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Det är alltså enbart service- och underhållsavgift för nätet som fastighetsägaren kan föra vidare som kostnad för "kabel-tv". Förmodar att det är det som ComHem menar med avgift för "abonnemang på analogt grundutbud".
Jo du Distortion, för denna underhållning betalar vår förening ca 160 000kr/år.För 40 kr mer av samtliga BRF-medlemmar fås kollktivaval 8 favoriter...och detta utan kortavgifter !!--- detta innebär analogt utbud samt 8 valfria digitala kanaler -- samt alla SVT-kanaler digitala utöver det..............Ifall Comhem beslutar att de i analogutbudet skulle ingå fritt ( digtalt ) i detta kollktivavtal får det att betraktas som kalasavtal...inget orimlig tanke anser jag!!!!!Vad anser ni, och vad säger Johan Wester på Kundservice
Redigerat av Latman, 06 februari 2012 - 17:10.
Postad 06 februari 2012 - 18:08
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
Jo du Distortion, för denna underhållning betalar vår förening ca 160 000kr/år.
För 40 kr mer av samtliga BRF-medlemmar fås kollktivaval 8 favoriter...och detta utan kortavgifter !!--- detta innebär analogt utbud samt 8 valfria digitala kanaler -- samt alla SVT-kanaler digitala utöver det..............
Ifall Comhem beslutar att de i analogutbudet skulle ingå fritt ( digtalt ) i detta kollktivavtal får det att betraktas som kalasavtal...inget orimlig tanke anser jag!!!!!
Vad anser ni, och vad säger Johan Wester på Kundservice
Hej Latman, Jag vill gärna hjälpa till med att reda ut eventuella oklarheter, men förstår tyvärr inte riktigt vad det är du vill få svar på? Med vänlig hälsning Johan Wester Kundservice
Postad 06 februari 2012 - 18:35
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Hej Latman,
Jag vill gärna hjälpa till med att reda ut eventuella oklarheter, men förstår tyvärr inte riktigt vad det är du vill få svar på?
Jo Hej på dig Johan Så enkelt som...att i kollektivavtal 8 favoriter ingår det 10 digitala..svt och andra, frågan är om det analoga grundutbuds motsvarande skulle i önskan i digital form...i avtalet. http://www.comhem.se...alla boende.pdfTycker jag som många andra ? Hälsningar Latman, aktoriserd besserwisser
Redigerat av Latman, 06 februari 2012 - 18:54.
Postad 06 februari 2012 - 18:59
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Jo du Distortion, för denna underhållning betalar vår förening ca 160 000kr/år.
Oj, det låter mycket. Vi har 28 lägenheter i vår förening och vi betalade 32.000kr till ComHem för 2010, kollade just i senaste årsbokslutet. edit: oj, jag läste visst fel, fick för mig att din förening var på 40 lägeheter men så var det inte. Så dina 160 000kr/år kan ju vara på en betydligt större förening än den jag bor i  . Jag får det till att föreningen betalar ca 95 kr per lägenhet och månad till ComHem för det analoga grundutbudet plus service & underhåll av koaxnätet och utrustning. Skäligt? Ingen aning.
Redigerat av distortion2, 06 februari 2012 - 19:03.
Postad 06 februari 2012 - 19:05
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
Jo Hej på dig Johan
Så enkelt som...att i kollektivavtal 8 favoriter ingår det 10 digitala..svt och andra, frågan är om det analoga grundutbuds motsvarande skulle i önskan i digital form...i avtalet.
http://www.comhem.se...alla+boende.pdf
Tycker jag som många andra ?
Hälsningar Latman, aktoriserd besserwisser
Hej, Som du själv skriver så omfattas det inte av avtalet med som vi har med din fastighetsägare/förening. Vi har idag inget Digital-tv abonnemang som motsvarar det analoga grundutbudet kanalmässigt, vänd dig gärna till din förening/fastighetsägare om du har synpunkter på avtalet så kan de ta upp det med sin kontaktperson hos oss. Med vänlig hälsning Johan Wester Kundservice
Postad 06 februari 2012 - 19:55
Aeroaero
-
Aeroaero
-
Användare
-
-
115 inlägg
Nu idag fick jag en faktura från Comhem där jag ska betala 294:- i kortavgift i förskott för 6 mån, så jag hoppas innerligen att jag inte får någon kortavgift månadsvis för än i augusti.
Märk väl att jag fortfarande inte fått någon information från Comhem om höjningar utan bara här via minhembio.com
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|