Hedin Bil "brukar" ha bra priser på lagerbilar vid generationsskiften. Senast det var byte av E-klass, från W211 till W212, var 2009 och då sålde de rätt många bilar nedsatta runt 30 % (jag köpte en av dem). Då var det även "dåliga tider" i bilbranschen vilket jag tror bidrog till lite extra stor rabatt då.
Sedanmodellen av W213 började säljas i våras och kombin introduceras nu i dagarna, men beställer man nu lär det dröja framåt våren innan man får sin bil. I exemplet som du länkar till visas en bil som kostat 456 600 kr nedsatt till 359 900 kr, c:a 21 % om inte jag räknar helt fel.
Det är väl bättre tider i branschen nu så rabatten blir inte lika stor som sist. Jag har inte kollat närmare på vad de har i lager, men på bilar som kostar mer kanske rabatten är större även i procent?
menar du priserna dom har nu och sen kollar du på dom överstrykta priserna som var förr? dom priserna är ju inte sanna. såg många bilar där som var alldeles för högt prissatta innan. Dom gör väl så som alla andra butiker för att få oss att tro att man gör ett stort kap.
Vad är det du menar inte stämmer med priserna? Om det är exemplet med MB E-klass vi pratar om så brukar listpris med den utrustning den aktuella bilen har anges, vilket på en MB ofta är långt över utgångspriserna. Hedin Bil har ofta ett stort antal bilar i lager och de annonseras ofta med priser som ligger 10-20 % under listpris om du beställer en med exakt samma utrustning.
Det gör att man kan tycka att den rabatt som nu ges inte ligger så mycket under tidigare pris, men för att få rätt uppfattning om utrustningsnivån så får man utgå från listpris när man "bygger" en bil i deras konfigurator. Bilar de har i lager har de förmodligen köpt in i ett större parti där de har möjlighet att förhandla om priset, specialbeställer man en bil har de förmodligen inte samma möjlighet att få ner priset.
Det som gör att ditt resonemang angående bilar och kostnader haltar är att du bara utgår från din ekonomi och inte det värde du får av en annan, nyare, bil. Jag förstår hur du tänker, men det blir svårt att göra en relevant jämförelse på det sättet.
Säljer du din bil så får du förstås ingen kostnad för bil, och sitter du sedan hemma så får du ingen kostnad för transporter. Men om vi utgår från att du har samma behov som tidigare av att förflytta dig så kommer du att få andra kostnader, buss, tåg, taxi, hyrbil eller vad du nu vill.
Att jämföra kostnaderna för din äldre bil med att leasa en ny haltar också, för att få det att stämma skulle du behöva kunna leasa en som är lika gammal. Oavsett om du köper eller leasar en ny bil så får du en bil med ett högre "bruksvärde" än din nuvarande, då den förhoppningsvis är moderna och bättre; samt om du då tänkt köpa en kombi även större.
Tidningen Vi Bilägare har i senaste numret (14/2016) en artikel om privatleasing, kan nog vara intressant att läsa om man funderar på detta alternativ.