Hedin Bil "brukar" ha bra priser pÄ lagerbilar vid generationsskiften. Senast det var byte av E-klass, frÄn W211 till W212, var 2009 och dÄ sÄlde de rÀtt mÄnga bilar nedsatta runt 30 % (jag köpte en av dem). DÄ var det Àven "dÄliga tider" i bilbranschen vilket jag tror bidrog till lite extra stor rabatt dÄ.
Sedanmodellen av W213 började sÀljas i vÄras och kombin introduceras nu i dagarna, men bestÀller man nu lÀr det dröja framÄt vÄren innan man fÄr sin bil. I exemplet som du lÀnkar till visas en bil som kostat 456 600 kr nedsatt till 359 900 kr, c:a 21 % om inte jag rÀknar helt fel.
Det Àr vÀl bÀttre tider i branschen nu sÄ rabatten blir inte lika stor som sist. Jag har inte kollat nÀrmare pÄ vad de har i lager, men pÄ bilar som kostar mer kanske rabatten Àr större Àven i procent?
menar du priserna dom har nu och sen kollar du pÄ dom överstrykta priserna som var förr? dom priserna Àr ju inte sanna. sÄg mÄnga bilar dÀr som var alldeles för högt prissatta innan. Dom gör vÀl sÄ som alla andra butiker för att fÄ oss att tro att man gör ett stort kap.
Vad Àr det du menar inte stÀmmer med priserna? Om det Àr exemplet med MB E-klass vi pratar om sÄ brukar listpris med den utrustning den aktuella bilen har anges, vilket pÄ en MB ofta Àr lÄngt över utgÄngspriserna. Hedin Bil har ofta ett stort antal bilar i lager och de annonseras ofta med priser som ligger 10-20 % under listpris om du bestÀller en med exakt samma utrustning.
Det gör att man kan tycka att den rabatt som nu ges inte ligger sÄ mycket under tidigare pris, men för att fÄ rÀtt uppfattning om utrustningsnivÄn sÄ fÄr man utgÄ frÄn listpris nÀr man "bygger" en bil i deras konfigurator. Bilar de har i lager har de förmodligen köpt in i ett större parti dÀr de har möjlighet att förhandla om priset, specialbestÀller man en bil har de förmodligen inte samma möjlighet att fÄ ner priset.
Det som gör att ditt resonemang angÄende bilar och kostnader haltar Àr att du bara utgÄr frÄn din ekonomi och inte det vÀrde du fÄr av en annan, nyare, bil. Jag förstÄr hur du tÀnker, men det blir svÄrt att göra en relevant jÀmförelse pÄ det sÀttet.
SÀljer du din bil sÄ fÄr du förstÄs ingen kostnad för bil, och sitter du sedan hemma sÄ fÄr du ingen kostnad för transporter. Men om vi utgÄr frÄn att du har samma behov som tidigare av att förflytta dig sÄ kommer du att fÄ andra kostnader, buss, tÄg, taxi, hyrbil eller vad du nu vill.
Att jÀmföra kostnaderna för din Àldre bil med att leasa en ny haltar ocksÄ, för att fÄ det att stÀmma skulle du behöva kunna leasa en som Àr lika gammal. Oavsett om du köper eller leasar en ny bil sÄ fÄr du en bil med ett högre "bruksvÀrde" Àn din nuvarande, dÄ den förhoppningsvis Àr moderna och bÀttre; samt om du dÄ tÀnkt köpa en kombi Àven större.
Tidningen Vi BilÀgare har i senaste numret (14/2016) en artikel om privatleasing, kan nog vara intressant att lÀsa om man funderar pÄ detta alternativ.