LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017
5776 svar till detta ämne
Postad 28 November 2017 - 08:19
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hjälper ju inte dig så mycket, men det är ju just foten som är den stora skillnaden så varför köpte du inte B7an istället (som kostade samma som C7)? 
P.S. TVn ska upp på väggen 
Postad 28 November 2017 - 08:24
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Nu vet jag inte vad det står i LGs manual, men i Sonys manual för OLED så varnar dom om att det bör användas bara 1 gång om året.
Ex A1 manual:
"Varning:
• Funktionen Uppdatera panel kan påverka panelen. Som
tumregel kan man säga att Uppdatera panel bara bör utföras en
gång om året. Mer frekvent användning kan påverka panelens
användbara livslängd.
• Uppdatera panel tar ungefär en timme att slutföra.
• En vit linje kan visas på skärmen under tiden som Uppdatera"
Står inte mycket vettigt.
http://kr.eguide.lga...c_a_t__swe.html
Postad 28 November 2017 - 10:24
Unregisteredb7c9e078
-
Unregisteredb7c9e078
-
Användare
-
-
135 inlägg
Efter ett par dagars ytterligare användare måste jag säga att bilden inte bara är ljussvagare utan även sämre skärpa på C7 jämfört med B7 som jag köpte först. Det är ju själva fasen att man inte kan få allt, älskade bilden på B7 men störde mig på silverramen samt att foten inte fick plats på mediabänken med SJ9 framför (med C7 går det preciiiiiiis).
Postad 28 November 2017 - 10:28
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Efter ett par dagars ytterligare användare måste jag säga att bilden inte bara är ljussvagare utan även sämre skärpa på C7 jämfört med B7 som jag köpte först. Det är ju själva fasen att man inte kan få allt, älskade bilden på B7 men störde mig på silverramen samt att foten inte fick plats på mediabänken med SJ9 framför (med C7 går det preciiiiiiis).
Ja frågan är om man ska avboka eller inte med risk bli påhoppad
Postad 28 November 2017 - 10:31
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Ja frågan är om man ska avboka eller inte med risk bli påhoppad
Avboka.
Eller så får du en bra bild och utnyttjar din 30 dagars öppet köpet?
Redigerat av RitteT, 28 November 2017 - 10:37.
Postad 28 November 2017 - 10:37
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlägg
Låter extremt konstigt då båda modellerna har samma panel, fw och teknik. Sen kan det skilja "små" skillnader mellan panel till panel men det "bör" inte vara synbart på det sättet du beskriver.
Postad 28 November 2017 - 10:38
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Avboka.
Eller så får du en bra bild och utnyttjar din 30 dagars öppet köpet?
Så länge det inte blir inbränning då är det väl kört på garantin
Men det finns knappast mer stilren designmässigt TV enligt mig och för det priset
Känns otroligt tråkigt med min 10 åriga plasma nu
Redigerat av Ironse, 28 November 2017 - 10:38.
Postad 28 November 2017 - 10:40
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Men det finns knappast mer stilren designmässigt TV enligt mig och för det priset
Känns otroligt tråkigt med min 10 åriga plasma nu
Vad som än händer har du 30 dagars öppet köp ifall du inte är nöjd. Att avboka är inte logiskt, är du inte nöjd så lämna tillbaka. Är du nöjd så grattis 
Postad 28 November 2017 - 11:11
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
"Sämre skärpa" är totalt orimligt vid en fast pixelmatris. Vad du möjligtvis kan ha jämfört är olika bildinställningar och bildkällor som påverkar bilden på olika sätt. Jämför du bilden "ur minnet" är nog din upplevelse om skillnader snarare en spegling av ditt missnöje.
Postad 28 November 2017 - 11:13
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Mycket snack om inbränningar men står fast vid att det inte är ett problem med permanenta inbränningar, annars får någon gärna hänsvisa till en källa som visar dessa. Väl onödigt att folk ska vara oroliga och avboka sina beställningar pga spekulationer.
Postad 28 November 2017 - 11:16
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Som sagt, på din beskrivning låter det som det är nått fel på din C7:a. Förutsatt att förutsättningarna (insignal, inställningar etc) är jämförbara.
Postad 28 November 2017 - 11:18
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Mycket snack om inbränningar men står fast vid att det inte är ett problem med permanenta inbränningar, annars får någon gärna hänsvisa till en källa som visar dessa. Väl onödigt att folk ska vara oroliga och avboka sina beställningar pga spekulationer.
Jag ska trots allt ge C7 en chans
Ska i första hand ha det för TV tittande kommer se mest i ljust rum
Kommer ändå inte hitta mer stilren TV än detta
Men har man en plasma som är inbränt har man inte lust få samma sak igen med oled
Postad 28 November 2017 - 11:21
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Håller med Ringblixt här. Det är helt omöjligt att bilden är mindre skarp. Samma paneltyp och bildbehandling,
Ljusstyrkan sätter du ju med "OLED ljus" och allt över ca 50 såvida du inte har direkt solljus på blir ju bländande starkt så det finns ju hur mycket marginal som helst. Öka lite där bara.
Såvida det inte är nåt som är helt fel på TV'n. Då är det väl garanti som gäller.
Har du skruvat bort dig så gå in in inställningar och välj Återställ för den bildpreferens du valt. Nåt annat än ISF ljus och mörkt behöver man inte bekymra sig över för SDR. Möjligen "Normal" vid fullt solljus då.
Postad 28 November 2017 - 11:28
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jag ska trots allt ge C7 en chans
Ska i första hand ha det för TV tittande kommer se mest i ljust rum
Kommer ändå inte hitta mer stilren TV än detta
Men har man en plasma som är inbränt har man inte lust få samma sak igen med oled
Gör du rätt i, sjukt bra TV. Har haft Pioneer Kuro 4280XD, 5090, 5090H och 6090H tidigare, fullständigt överkörda på i stort sett allt. Kanske inte ska jämföra med så gamla apparater men de var ju grymt bra de också, har sparat en av dom
Postad 28 November 2017 - 11:46
ShowMeLater
-
ShowMeLater
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Håller med, höll på att skriva nedanstående innan jag såg ditt inlägg
Sökte i tråden innan inköpet av b7:an om inbränningar men fick knappt något träff men nu precis efter man beställt väller det in. Har en lg plasma pk550 sedan 6 år och körde testbilder som finns på youtube med grönt, rött osv och såg inga inbränningar alls. Jag kan förstå att flera är oroliga men om man inte ens får det i en sliten plasma så borde väl risken vara väldig liten om man skall få det på b7 vid normalt användning? Kommer mest bli youtube,Netflix, Plex och extremt lite tv tittandes med loggor.
Postad 28 November 2017 - 11:58
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Förutom att 65C7 har helsvart ram verkar den här snubben tycka att foten för 65C7 är marginellt bättre (mindre storlek/bredd och skärmen står mera rakt?) men utseendet kan så klart vara en helt annan sak.
https://www.youtube.com/watch?v=3JIlhzhzYok
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 28 November 2017 - 12:06.
Postad 28 November 2017 - 12:11
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag tycker för övrigt att det är helt ok att vi är petiga här och anmärker på småsaker trots att LG Oled rent generellt är grymma TV apparater/skärmar.
Det är ju bara kul/bra om minhembio.com är mera av ett nördforum. :-)
Ta jämförelse med bilar, även de dyra premium bilarna har sina brister, inget är helt perfekt. Möjligt att det finns naiva personer som tror att de kan köpa sig fria från problem men det är enbart en delsanning (fungerar möjligtvis om man byter väldigt ofta men inte säkert att ens det hjälper för att hålla problemen helt borta).
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 28 November 2017 - 12:14.
Postad 28 November 2017 - 12:22
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Gör du rätt i, sjukt bra TV. Har haft Pioneer Kuro 4280XD, 5090, 5090H och 6090H tidigare, fullständigt överkörda på i stort sett allt. Kanske inte ska jämföra med så gamla apparater men de var ju grymt bra de också, har sparat en av dom 
https://www.prisjakt...kt.php?o=160374
Kommer gå från denna, då var den bang for the bucks 2007 - hoppas på favorit i repris 2017 
Ska man vara positiv kommer jag gå ner från 261W till 154W hela 103W mindre! 
Ska bli trevligt gå till HDMI med - kör på scart med helt ok bild - HDMI porten gick sönder för några år sen så där kommer det bli lyft
Postad 28 November 2017 - 12:25
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Intressant/idiotisk prissättning på LG Oled just nu, så sjuka varianser. Skillnaden i pris mellan 65C7V och 65B7V blir i vissa lägen så löjlig. Jag menar, vem f-n är så dum som köper OLED65C7V istället för OLED65B7V om C7V är 12 050 kr dyrare?
Elgiganten nu efter Black Friday, Cyber Monday och allt vad det heter:
OLED65C7V: 36 490 (höjning med ca 13590kr från Black Friday helgen).
https://www.elgigant...tv-c7-oled65c7v
OLED65B7V: 24 890 (1990 kr dyrare än av vad OLED65C7V var under Black Friday helgen).
https://www.elgigant...tv-b7-oled65b7v
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 28 November 2017 - 12:27.
Postad 28 November 2017 - 12:39
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Intressant/idiotisk prissättning på LG Oled just nu, så sjuka varianser. Skillnaden i pris mellan 65C7V och 65B7V blir i vissa lägen så löjlig. Jag menar, vem f-n är så dum som köper OLED65C7V istället för OLED65B7V om C7V är 12 050 kr dyrare?
Elgiganten nu efter Black Friday, Cyber Monday och allt vad det heter:
OLED65C7V: 36 490 (höjning med ca 13590kr från Black Friday helgen).
https://www.elgigant...tv-c7-oled65c7v
OLED65B7V: 24 890 (1990 kr dyrare än av vad OLED65C7V var under Black Friday helgen).
https://www.elgigant...tv-b7-oled65b7v
Från ELG
LG har gjort ett imponerade jobb med årets panel. Den sitter ju i samtliga OLED TV apparater detta året oavsett tillverkare. Men priset, deras rörlighetshantering samt deras operativsystem gör att det ändå slutar med att detta är den bästa TV:n du kan köpa just nu. Perfekt bild för filmvisning och väldigt låg "inputlag" vilket gör den utmärkt för spel. Deras operativsystem är snabbt och lättförståeligt och det är ganska enkelt att programmera fjärrkontrollen till att styra allt annat som stödjer CEC. Men det som ändå avgör i slutänden är bildkvaliteten. Här är svart alltid helt svart (Den stänger ju av pixlarna helt). Samtidigt tappar den inga detaljer i mörka scener och färgåtergivningen är otroligt bra. Har dessutom stöd för samtliga HDR format. Rekommenderas starkt!
Man får bara hoppas man blir lika nöjd 
Postad 28 November 2017 - 12:50
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Ska bli trevligt gå till HDMI med - kör på scart med helt ok bild - HDMI porten gick sönder för några år sen så där kommer det bli lyft
Scart😂 Och du är nöjd med bilden? Du kommer bli chockad över hur mycket bättre en oled är!
Och ärligt talat så är din sjukliga oro obefogad, vad du än köper så kommer det bli ett lyft.
Postad 28 November 2017 - 13:01
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Scart Och du är nöjd med bilden? Du kommer bli chockad över hur mycket bättre en oled är!
Och ärligt talat så är din sjukliga oro obefogad, vad du än köper så kommer det bli ett lyft.
Du skulle besökt mig se min TV sen besöka närmaste TV försäljare 
Där kan man snacka om sjukt oro obefogad hur vissa tv ändå kan producera sämre 
Postad 28 November 2017 - 13:03
D-J
-
D-J
-
Forumräv
-
-
656 inlägg
Körde en i söndags kväll när jag stängde av tv'n lät som att den körde 20 minuter innan det klickade till och var klar
Postad 28 November 2017 - 13:04
Alex73
-
Alex73
-
Rookie
-
9 inlägg
Ser att Canal Digital godkänt LG 65C7V för att användas med CA modul.. Nice.. blir frugan glad 
Nån som vet om kvalitén skiljer sig nämnvärt mellan HD modul och några år gammal HD box? Bildmässigt menar jag.
Postad 28 November 2017 - 13:16
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Även Com Hem har godkänt LG 65C7V för att användas med CA modul/kort in i TVn.
En aning förvillande det här för mig. Har ju inte haft Com Hem HD kanaler tidigare, nu när jag köpte Oled TVn tog jag samtidigt abonnemang Com Hem + Tivo och drog nytta av lite black friday rabatt där också (inkl. 1000 kr rabattkort som kunde användas på TVn).
Frågan är nu: Får man bättre bild med Com Hem Tv-modul/kort för HD (CI+) vs att köra med Tivo box eller är skillnaden helt försumbar??
Enligt den här tråden ger TV-modul bättre bild vs Tivo frågan är dock hur liten skillnaden är och om personerna i tråden verkligen jämfört.
https://www.minhembi...howtopic=331466
Fördel med TV-modul/kort är så klart också att man inte behöver box alls och att man enbart får ett menysystem i TVn istället för både LGns & Tivons att hålla reda på (just nu tvingas jag till två separata fjärrkontroller, lyckas ej få upp LG menyn från Tivons fjärr).
Nackdel är kanske framförallt att man inte kan spela in? Funktionen att också kunna spela in remote på Tivon via Com Hem Play (android, iphone, pc) är ju rätt snygg/cool. Kan eventuellt vara en fördel vid sällsynta tillfällen också att kunna se på ett program men samtidigt spela in något annat. Vet inte heller om man har rätt att nyttja Com Hem Play utan Tivo men det antar jag att man kan.
Hört rykte om att man enkelt kan spela in program till USB minne via TVn ändå, stämmer det för LGn? Använder man en speciell app då för schemaläggning etc?
Angående vissa playtjänster etc som kanske nu enbart finns i Tivon går väl de att lägga till LGn också?
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 28 November 2017 - 13:27.
Postad 28 November 2017 - 13:16
Unregisteredb7c9e078
-
Unregisteredb7c9e078
-
Användare
-
-
135 inlägg
"Sämre skärpa" är totalt orimligt vid en fast pixelmatris. Vad du möjligtvis kan ha jämfört är olika bildinställningar och bildkällor som påverkar bilden på olika sätt. Jämför du bilden "ur minnet" är nog din upplevelse om skillnader snarare en spegling av ditt missnöje.
Som sagt, på din beskrivning låter det som det är nått fel på din C7:a. Förutsatt att förutsättningarna (insignal, inställningar etc) är jämförbara.
Låter extremt konstigt då båda modellerna har samma panel, fw och teknik. Sen kan det skilja "små" skillnader mellan panel till panel men det "bör" inte vara synbart på det sättet du beskriver.
Håller med Ringblixt här. Det är helt omöjligt att bilden är mindre skarp. Samma paneltyp och bildbehandling,
Ljusstyrkan sätter du ju med "OLED ljus" och allt över ca 50 såvida du inte har direkt solljus på blir ju bländande starkt så det finns ju hur mycket marginal som helst. Öka lite där bara.
Såvida det inte är nåt som är helt fel på TV'n. Då är det väl garanti som gäller.
Har du skruvat bort dig så gå in in inställningar och välj Återställ för den bildpreferens du valt. Nåt annat än ISF ljus och mörkt behöver man inte bekymra sig över för SDR. Möjligen "Normal" vid fullt solljus då.
jag använder exakt samma kablar, samma film som spelas från samma källa. använder samma bildläge i tvn "hdr ljus". Skillnaden är dag och natt i både ljusstyrka och skärpa, sen kan det absolut vara som ni säger att C7an är defekt på något vis. Men att det är väldigt stor skillnad går inte att komma ifrån då fler än jag granskat både b7 och c7 under samma ljusförhållanden på exakt samma plats i min lägenhet.
Hur stor skillnad blir det med en ISF-kalibrering på just upplevd ljusstyrka och skärpa? Om man kör en kalibrering via exempelvis Mediamarkt, kommer dom åt andra menyer än dom jag själv kommer åt via fjärrkontrollen? Om inte så känns det som bortkastade pengar då jag försökt med ALLT. Men om dom kommer åt gömda menyer kan det ju vara värt ett försök. Gillar ju som sagt verkligen foten och ramen på C7, önskar bara att jag kunde få bilden jag hade på B7an.
ps till barsk: jag har till och med dragit upp "OLED ljus till max" och det är ändå svagare än B7 var vid hälften av max. Och kan även nämna att vid vanligt tv tittande på B7 så var bilden skapligt skarp men med C7 ser det ut som det oskarpaste och brusigaste jag sett sedan VHS typ.
Redigerat av Unregisteredb7c9e078, 28 November 2017 - 13:26.
Postad 28 November 2017 - 13:25
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10618 inlägg
Det är ju iof fakta att de finns svenskar som fått permanent inbränning av kanallogga som syns mot vissa bakgrundsfärger iaf. Sen stämmer de säkert att man inte ska låta sig avskräckas för mycket. Har kört en hel del huds på plasman också fast jag använder ju de säkerhetsåtgärder som finns.
Postad 28 November 2017 - 13:26
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Körde en i söndags kväll när jag stängde av tv'n lät som att den körde 20 minuter innan det klickade till och var klar
Man kan spekulera på de som fått inbränning hur många har glömt denna funktion?
Postad 28 November 2017 - 13:26
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Mokifly>> Syftet med en ISF-kalibrering är inte att öka ljusstyrkan så nej, är du bara ute efter det så är det helt bortkastade pengar.
Hade det varit i vilket fall som helst iofs, givetvis ska du få din tv kollad efter ev fel. En no-brainer imo.
Redigerat av pacman, 28 November 2017 - 13:28.
Postad 28 November 2017 - 13:46
absolut_mod
-
absolut_mod
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Har också försökt att få magic-remote att funka med CD Hd box smart men utan att lyckas.
Är det någon som får Magic-remoten att funka med Canal Digitals HD smart box? Tips mottages tacksamt..
Enda sättet jag fick en acceptabel funktion på min vita HD-box var att välja Sagem istället för Canal Digital som boxtillverkare.
Postad 28 November 2017 - 14:16
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Är det någon som får Magic-remoten att funka med Canal Digitals HD smart box? Tips mottages tacksamt..
Hmmm, liknande bekymmer här.
Fick min Magic remote att fungera för att växla kanaler varje fall mot min Tivo.
Däremot har jag ännu inte lyckats att få upp hela Tivo menyn via Magic remote tyvärr... :-(
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 28 November 2017 - 14:55.
Postad 28 November 2017 - 14:42
Billy Gibbons
-
Billy Gibbons
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Tappar man några funktioner/kvaliteter om man kör med Canal Digitals CA modul istället för HD smart boxen?
Är det kanske bättre att satsa på en Harmony companion multifjärr än att försöka med Hdmi-CEC?
Postad 28 November 2017 - 15:03
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Det är ju iof fakta att de finns svenskar som fått permanent inbränning av kanallogga som syns mot vissa bakgrundsfärger iaf. Sen stämmer de säkert att man inte ska låta sig avskräckas för mycket. Har kört en hel del huds på plasman också fast jag använder ju de säkerhetsåtgärder som finns.
OK det var en nyhet för mig, har läst igenom LGs och Sonys OLED-trådar från pärm till pärm på både AVS och AVforums och inte sett någon som har lagt upp någon bild på inbränningar eller har nämnt något förutom tillfälliga inbränningar heller.
Postad 28 November 2017 - 15:15
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
OK det var en nyhet för mig, har läst igenom LGs och Sonys OLED-trådar från pärm till pärm på både AVS och AVforums och inte sett någon som har lagt upp någon bild på inbränningar eller har nämnt något förutom tillfälliga inbränningar heller.
Här får du bevis, det är inte bara en risk att få inbränningar - alla kommer få det. Den här killen är otroligt trovärdig, han totalsågar amatörer som Vincent och en del andra som pysslar med kalibrering på nätet, han vet verkligen vad han pratar om.
https://youtu.be/PH4qkU7rsAI
Postad 28 November 2017 - 15:19
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Mest intressant är ju att C7V-varianten sänktes till 22.900 kr under BF och till priser under B7V. Jag tyckte jag gjorde ett klipp eller åtminstone ett OK köp när C7V sänktes ca 8.500 kr till 27.000 där man kunde spekulera i att den skulle kunna gå ner till kanske 25.000. Man kan ju fundera på vad handlarna har för marginaler - och vem som bestämt att C7V ska vara dyrare än B7V i normalpris när inget i funktionalitet skiljer.
Postad 28 November 2017 - 15:29
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Här får du bevis, det är inte bara en risk att få inbränningar - alla kommer få det. Den här killen är otroligt trovärdig, han totalsågar amatörer som Vincent och en del andra som pysslar med kalibrering på nätet, han vet verkligen vad han pratar om.
Han verkade inte alls veta vad han pratar om. Han påstod att panelen i C7 och B7 var sämre än resten av serien, mindre ljusstark och lättare för att brännas in. Rätta mig om jag har fel, men det är helt felaktigt.
Han lät som en lekman.
Redigerat av RitteT, 28 November 2017 - 15:29.
Postad 28 November 2017 - 15:30
Unregistered864bbb5e
-
Unregistered864bbb5e
-
Användare
-
-
219 inlägg
[quote name="mats_epost" post="4470638" timestamp="1511871398"] Även Com Hem har godkänt LG 65C7V för att användas med CA modul/kort in i TVn. En aning förvillande det här för mig. Har ju inte haft Com Hem HD kanaler tidigare, nu när jag köpte Oled TVn tog jag samtidigt abonnemang Com Hem + Tivo och drog nytta av lite black friday rabatt där också (inkl. 1000 kr rabattkort som kunde användas på TVn). Frågan är nu: Får man bättre bild med Com Hem Tv-modul/kort för HD (CI+) vs att köra med Tivo box eller är skillnaden helt försumbar?? MATS: Hade förut Tivo. Bytte till CI-Modul och tror att bilden är kanonbra. och tivo menyer såg så fula ut på C7-n 4k skärmen. Splelade in mycket med Tivo men tittade aldrig efteråt 😁. Så nu har jag inga boxer och Tv funkar som det måste funka med inbyggda digitalprocessor. Mycket mycket fint bild!
Redigerat av Unregistered864bbb5e, 28 November 2017 - 15:32.
Postad 28 November 2017 - 15:45
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10618 inlägg
Kolla sweclockers. Ska se om jag kan skaka fram länken ikväll.
Postad 28 November 2017 - 15:50
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hahaha
Postad 28 November 2017 - 15:53
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Scartliraren:
Garanti och öppet köp är inte samma sak.
Postad 28 November 2017 - 16:00
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
jag har till och med dragit upp "OLED ljus till max" och det är ändå svagare än B7 var vid hälften av max.
låter som ljussensorn är påslagen original på C7 ?
Eller energisparläge på max.
Det är nog bara dom två grejorna som kan ge sånna enorma skillnader i ljusstyrka om dom är aktiva.
kolla upp det
Postad 28 November 2017 - 16:02
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
jag använder exakt samma kablar, samma film som spelas från samma källa. använder samma bildläge i tvn "hdr ljus". Skillnaden är dag och natt i både ljusstyrka och skärpa, sen kan det absolut vara som ni säger att C7an är defekt på något vis. Men att det är väldigt stor skillnad går inte att komma ifrån då fler än jag granskat både b7 och c7 under samma ljusförhållanden på exakt samma plats i min lägenhet.
Hur stor skillnad blir det med en ISF-kalibrering på just upplevd ljusstyrka och skärpa? Om man kör en kalibrering via exempelvis Mediamarkt, kommer dom åt andra menyer än dom jag själv kommer åt via fjärrkontrollen? Om inte så känns det som bortkastade pengar då jag försökt med ALLT. Men om dom kommer åt gömda menyer kan det ju vara värt ett försök. Gillar ju som sagt verkligen foten och ramen på C7, önskar bara att jag kunde få bilden jag hade på B7an.
ps till barsk: jag har till och med dragit upp "OLED ljus till max" och det är ändå svagare än B7 var vid hälften av max. Och kan även nämna att vid vanligt tv tittande på B7 så var bilden skapligt skarp men med C7 ser det ut som det oskarpaste och brusigaste jag sett sedan VHS typ.
Kan detta möjligtvis vara problemet de snackat om på avforums? Där de fått sin B7/C7/E7 utbytt pga banding tex och deras ersättare har sedan inte varit lika ljus och haft mer brus i bilden. Låter ju väldigt likt det du beskriver.
Redigerat av Chamber, 28 November 2017 - 16:03.
Postad 28 November 2017 - 16:05
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Haha, ser du honom som otroligt trovärdig och Vincent som amatör så bör du revidera ditt kritiska tänkande. Det du skriver i fortsättningen på detta forum kommer jag, och förhoppningsvis alla andra, ta med en stor nypa salt.
Förhoppningsvis trollar du...
Redigerat av little_mac, 28 November 2017 - 16:06.
Postad 28 November 2017 - 16:10
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Även Com Hem har godkänt LG 65C7V för att användas med CA modul/kort in i TVn.
En aning förvillande det här för mig. Har ju inte haft Com Hem HD kanaler tidigare, nu när jag köpte Oled TVn tog jag samtidigt abonnemang Com Hem + Tivo och drog nytta av lite black friday rabatt där också (inkl. 1000 kr rabattkort som kunde användas på TVn).
Frågan är nu: Får man bättre bild med Com Hem Tv-modul/kort för HD (CI+) vs att köra med Tivo box eller är skillnaden helt försumbar??
MATS:
Hade förut Tivo. Bytte till CI-Modul och tror att bilden är kanonbra. och tivo menyer såg så fula ut på C7-n 4k skärmen. Splelade in mycket med Tivo men tittade aldrig efteråt . Så nu har jag inga boxer och Tv funkar som det måste funka med inbyggda digitalprocessor. Mycket mycket fint bild!
Tack för ditt svar :-) lutar mer och mer åt att skippa Tivon, det kommer förenkla "systemet" en del och göra allt mer integrerat och snyggare, dessutom mer användarvänligt att köra allt via LGn jämfört med att då och då hoppa mellan LGns meny och Tivons meny.
Kör dock sannolikt med Tivon några veckor nu ändå. Om jag förstår det rätt går det utmärkt att spela in även utan Tivo via usb minne (?) men att man förlorar lite funktionalitet som att tex blixtsnabbt aktivera en inspelning på Tivon via programtablån helt remote via appen.
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 28 November 2017 - 16:22.
Postad 28 November 2017 - 16:13
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Någon som fått sin TV hemlevererad av Elgiganten? Står det i orderstatusen när de börjat köra ut TVn?
Väntar hemma på leverans idag där senaste uppdateringen är: ”Ankommit terminal för omlastning”
Vad jag inte gillar att vänta, jobbar hemma under eftermiddagen för att ta emot den.
Postad 28 November 2017 - 16:42
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Kan detta möjligtvis vara problemet de snackat om på avforums? Där de fått sin B7/C7/E7 utbytt pga banding tex och deras ersättare har sedan inte varit lika ljus och haft mer brus i bilden. Låter ju väldigt likt det du beskriver.
En ISF kalibrering ger inte mer ljus, snarare att dom drar ner den till vettig nivå för kvällstitt. Kalibrering handlar om att få bort alla färgskiftningar på helgrå bakgrund från mörkaste svart till ljust och sen att justera in gamma och färger korrekt. Men LG's oleds är redan rätt ok från fabrik så det handlar om små, små justeringar.
Du säger att du använder HDR-effekt läget för att kolla på vanlig tv? Notera att det är lite av ett ploj-läge som överdriver färger, ljusstyrka och kontrast. HDR funkar bara korrekt om källan är mastrad för HDR (Netflix vissa serier, 4K Bluray m.m.), och då kommer TV'n automatiskt att växla till rätt HDR-läge.
Kan ju vara så att du fått en TV som det faktiskt är fel på.
Postad 28 November 2017 - 16:53
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Nja, man skall inte tro på allt som sägs på nätet.
Den här nissen kan lika gärna vara köpt av Samsung eller någon annan tillverkare som känner sig hotade av av OLED:s framgångar då det här handlar om stora pengar.
Varför fick vi inte se rörliga bilder av de s.k. inbränningarna? Skulle bli liiite mer trovärdigt på det viset. Det som visades upp är en baggis att göra i Photoshop.
Så länge det inte kommer flera rapporter än denna så lägger jag den i högen för desinformation.
Jag menar, skulle det inte vara en praktskandal om han hade rätt? Men om detta hör vi nada trots ett antal miljoner sålda enheter.
Postad 28 November 2017 - 16:56
nickeleo
-
nickeleo
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Man blir ju lite trött! Beställde 55B7V från Netonnet med Express vid midnatt på BF. Nu verkar Postnord slarvat bort tv-n! Senaste uppdateringen är fortfarande: 2017-11-24 18.10 "PostNord har hämtat försändelsen och den är på väg"
Pratat med PostNords kundtjänst som la ett ärende på det, får se hur lång tid det tar innan de hör av sig.. Står just nu i telefonkö på Netonnets kundtjänst för att se vad de säger om det. Måste väl i alla fall få tillbaka fraktkostnaden?
Postad 28 November 2017 - 16:59
Howlinskogge
-
Howlinskogge
-
Användare
-
-
128 inlägg
Fortfarande sjukt nöjd med min 55C och alla problem som uppstått har varit beroende på källan.
Till er som tvekar på köp och sitter med tv-apparater som är 10 år gamla förstår jag helt ärligt inte vad ni väntar på 
Jag har däremot börjat fundera en del kring bilden och mina inställningar. Har haft två stycken LG-led förr, och har förmodligen haft väldigt tokiga inställningar, exempelvis väldigt ljus bild och snarare grått än svart. När jag nu kikar på filmer kan jag tycka att bilden är lite mörk (jag tror framförallt att det kan vara omställning i byte av tv). Och visst kan jag leka med inställningarna för att få det ljusare men tänker att jag ska försöka vänja mig. Har inställningar från rtings kombinerat från olika användare här på forumet.
Till själva frågan, om jag går från en LED-tv men ganska mycket kontrast och snarare grå/blå färg än svart. Kan jag då uppleva OLED som mörk vid mörka scener? Har som inga problem att se bilden, men just det faktum i mörka scener i filmer och sådant kan jag tycka att det är extremt mörkt. Men det är väl samtidigt det som ska vara styrkan med OLED, eller?
Postad 28 November 2017 - 17:11
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Försök
Fortfarande sjukt nöjd med min 55C och alla problem som uppstått har varit beroende på källan.
Till er som tvekar på köp och sitter med tv-apparater som är 10 år gamla förstår jag helt ärligt inte vad ni väntar på 
Jag har däremot börjat fundera en del kring bilden och mina inställningar. Har haft två stycken LG-led förr, och har förmodligen haft väldigt tokiga inställningar, exempelvis väldigt ljus bild och snarare grått än svart. När jag nu kikar på filmer kan jag tycka att bilden är lite mörk (jag tror framförallt att det kan vara omställning i byte av tv). Och visst kan jag leka med inställningarna för att få det ljusare men tänker att jag ska försöka vänja mig. Har inställningar från rtings kombinerat från olika användare här på forumet.
Till själva frågan, om jag går från en LED-tv men ganska mycket kontrast och snarare grå/blå färg än svart. Kan jag då uppleva OLED som mörk vid mörka scener? Har som inga problem att se bilden, men just det faktum i mörka scener i filmer och sådant kan jag tycka att det är extremt mörkt. Men det är väl samtidigt det som ska vara styrkan med OLED, eller?
Försök kolla om du tappar detaljer, det ska bara vara svart där det är tänkt att vara svart så att säga Men ja, självklart kan upplevelsen bli annars om du går från en grådassig tv till en OLED. Tappar du inga detaljer är det säkert i sin ordning och du är bara ovan.
Redigerat av aeqvist87, 28 November 2017 - 17:12.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|