Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 September 2012 - 17:15

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Varför har jag missat denna tråd, livets glädjevatten måste man ju ta på största allvar och dela med sig av. Bowmoren tror jag du kommer gilla! Vill man ha en billig men grymt prisvärd om man hittar den utomlands så rekommenderar jag Cardu, finns inte på bolaget. Sen är jag svag för just Bowmors sortiment. Ska komma med lite mer erfarenheter när jag har lite tid att utveckla och dela med mig av vad jag tycker. Det är samma sak med wiskey att det är vad man själv tycker gott som är det som är rätt för mig, samma sak som detta ljud, bild, film eller musik.

Postad 12 September 2012 - 22:51

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Hej MikaelJ och välkommet till forumets bästa tråd! ;) Håller med.. Bowmore är bra. Tycker den är lite underskattad i whisky-finsmakar-kretsar. Oftast är det dom som druckit Bowmor från förr då deras whisky var allmänt bättre, men än så länge har jag inte druckit en Bowmore som gjort mig besviken.

Läste en kul grej om oss svenskar på ett utländskt whiskyforum... :)

"Actually, on most of the distillery tours I've been on there has been a Swede or two asking very technical questions about the pot stills etc. I think they're planning something. Maybe the focus should shift off Iran for a while to find out what they're up to. They are mostly, in my experience, deadly serious about whisky. Where did the Swedes get their taste for whisky?"

Postad 13 September 2012 - 15:25

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Välkommen MikaelJ även från mig(även jag nykomling på denna tråd)!
Alltid trevlig att diskutera denna gudadryck med likasinnade o både ge o ta emot tips, även om smaken e olika så kan man väl inte få för många tips o erfarenheter av andra då gärna med smaknoter så inte önskelistan sinar.
Om ni gillar Bowmore o inte testat, fortsätter jag tjata om laimrigen som e den mest prisvärda o godaste bowmoren jag provat.
Ja Lucifer vi svenskar kan tydligen vår whisky o bättre blir vi!

Postad 13 September 2012 - 16:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Att önskelistan sinar kan nog ta ett tag för min del... den är väldigt lång. :)
Händer dock att jag byter spår och byter ut vissa grejer i önskelistan efter som man upptäcker nya saker.

Den mest prisvärda Bowmoren i min bok måste ändå vara Enigma för ca 250 riksdaler /1 liter på taxfree. Mycket mer prisvärt än så är svårt att hitta. :)
Men Laimrig och Tempest och även Darkest är riktigt fina för överkomliga priser.
Någon som haft äran att få prova Bowmore White och Black? Känns lite surt och köpa hem en flaska för 30-papp och sen smakar den Lord Kulvert! ;)

Postad 13 September 2012 - 20:12

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Smaken e som baken då jag inte skulle lägga 250:- på en Enigma eller vad Darkest nu kostar. Tempest e väl hyffsad men...? ;)
Hade varit skoj att få prova White el Black men e mer än tveksam om någon whisky e värd dom pengarna
Har du fått hem din Mackduff än?Rätt trevlig färg!!!

Postad 14 September 2012 - 09:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Japp... Macduff kom hem. Riktigt djup i färgen, nu får vi bara hoppas att den smakar som den ser ut! :)
Den får vara mitt substitut innan jag åker över till Skottland och köper mig ett par flaskor Mortlach Flora & Fauna.

Postad 14 September 2012 - 09:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Japp... Macduff kom hem. Riktigt djup i färgen, nu får vi bara hoppas att den smakar som den ser ut! :)
Den får vara mitt substitut innan jag åker över till Skottland och köper mig ett par flaskor Mortlach Flora & Fauna.

Mortlach... :wub: Synd att man måste över till Skottland för att få tag i denna juvel till rimligt pris.

Fick min Briuichladdich Rocks igår. Fy tusan så bra den är! Ersätter faktiskt 15-åringen trots sin späda ålder. ca 5,5 år tror jag, Mjuk fruktighet och Laddies typiska pepprighet i en enastående balans, Inget saknas och inget sticker ut negativt. :)

Postad 14 September 2012 - 09:56

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Skall du byta forumnamn nu då? B)

Postad 14 September 2012 - 11:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Skall du byta forumnamn nu då? B)

Japp, det vore ju logiskt. :D

Postad 14 September 2012 - 14:41

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Mortlach... :wub: Synd att man måste över till Skottland för att få tag i denna juvel till rimligt pris.

Fick min Briuichladdich Rocks igår. Fy tusan så bra den är! Ersätter faktiskt 15-åringen trots sin späda ålder. ca 5,5 år tror jag, Mjuk fruktighet och Laddies typiska pepprighet i en enastående balans, Inget saknas och inget sticker ut negativt. :)

Ja, visst är det synd... vem skall man behöva mejlbomba för att den skall komma till Sverige?!
Smakade av min Laddie Ten igår... lite besviken till en början, men efter att den fått stå och lugna ner sig i glaset ett par minuter så hade den öppnat upp sig ordentligt.
Just nu sittar jag på jobbet och tömt sista slatten ur min Arran 10Y! Lagom oxiderad och väldigt god!

Slainte Mhath!

Postad 14 September 2012 - 15:24

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tyvärr inga rimliga priser i skottland!Dit åker man bara för upplevelsen eller för att hitta något man ej kan få tag i någon annan stans :(

Postad 14 September 2012 - 15:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tyvärr inga rimliga priser i skottland!Dit åker man bara för upplevelsen eller för att hitta något man ej kan få tag i någon annan stans :(

Av din avatar att döma så har du nog ändå fått så det räcker. :D
Nej, Storbritannien har alltid haft höga skatter på alkohol. Att uppleva Skottland hoppas man ju annars få göra någon gång.
Välkommen till forumet . :)

Postad 14 September 2012 - 15:42

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tackar!!!
Min avatar visar endast hur det kan gå med fel innehåll i glaset(glasen)! :wacko:
Det är lika dyrt som på SB, ibland dyrare.
Men visst hade det varit skoj o få pendla mellan olika destillerier, pubar o laxälvar. En dag så...!

Postad 14 September 2012 - 17:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Att uppleva Skottland hoppas man ju annars få göra någon gång.

Jag var i Skottland för dryga tio år sen. Var väl dryga 20. Jag och en polare bestämde oss för att backpacka i UK.
Vi tog en billig flygbiljett för 1200 spänn med Ryanair till London. 14 dagar. Tur och retur på biljetten.
Jag hade med mej 14 tusen i fickpengar, och polaren 13.
Vi söp väl en del kan man väl säja... :D

Efter tre dagar i London tog vi tåget till Edinburgh.
Kommer ihåg att vi gick in på destilleriet där (JD :wacko: ) och frågade om vi kunde få en rundtur.
Vi hade en sån jävla "otur" att vi var där mitt under The royal Edinburgh Tattoo.. Då fattade vi ju inte ens vad det var, och sket i det, så tyvärr var ju alla rundvandringar bokade.
Hon lyckades dock klämma in oss klockan nio på morgonen dagen efter.

Kommer ihåg väldigt lite av det. Kommer ihåg att jag fick sitta och översätta till polaren, för han fattade inte vad hon sa. Hon pratade riktigt grov skotska.
Sen kommer jag ihåg att vi satt där och försökte tvinga i oss äcklig jävla JD strax efter kl nio på morgonen..
Blä..

Resan slutade i alla fall med att efter sex dagar var våra pengar slut.
Vi hade precis så att vi fick ihop till två tågbiljetter tillbaks till London. Sen var vi HELT panka.
Vi fick bita i det sura äpplet och ringa hem till våra föräldrar och be dom föra över pengar.
En enkel resa hem var det bara SAS som fanns, och den biljetten kostade 3800. :D

Sen fick vi vänta på flygplatsen ett dygn innan pengarna blev överförda och vi kunde åka hem.
Vi hade inte en spänn. Hungriga och törstiga levde vi på flygplatsen som jävla luffare.

Vi gick runt och letade mynt i returfacken på spelautomaterna.
Tillslut hittade vi två pund, och bestämde oss för att köpa två kaffe.
Fy fan vad gott med en stor kopp svart kaffe..

Jag gick fram till fiket och beställde "two regular coffe". What ? Coffe. Regular. Ok.
Fick två stora koppar och gick tillbaks till polaren.
När vi började dricka så märkte vi att det nog fan inte var något kaffe alls i. Mest mjölk.
Deras "regular coffe" var tydligen en latte... Snacka om tjurigt..
Hade det varit idag så hade man ju gått tillbaks och bytt, men vi kände oss så dumma..

Då vi inte hade några mer pengar så satt vi där och tvingade i oss den vidriga brittiska varma mjölken och tyckte synd om oss själva.. Sen åkte vi hem..

Skulle gärna göra om resan som vuxen... ;)

Postad 14 September 2012 - 19:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag var i Skottland för dryga tio år sen. Var väl dryga 20. Jag och en polare bestämde oss för att backpacka i UK.
Vi tog en billig flygbiljett för 1200 spänn med Ryanair till London. 14 dagar. Tur och retur på biljetten.
Jag hade med mej 14 tusen i fickpengar, och polaren 13.
Vi söp väl en del kan man väl säja... :D

Efter tre dagar i London tog vi tåget till Edinburgh.
Kommer ihåg att vi gick in på destilleriet där (JD :wacko: ) och frågade om vi kunde få en rundtur.
Vi hade en sån j*vla "otur" att vi var där mitt under The royal Edinburgh Tattoo.. Då fattade vi ju inte ens vad det var, och sket i det, så tyvärr var ju alla rundvandringar bokade.
Hon lyckades dock klämma in oss klockan nio på morgonen dagen efter.

Kommer ihåg väldigt lite av det. Kommer ihåg att jag fick sitta och översätta till polaren, för han fattade inte vad hon sa. Hon pratade riktigt grov skotska.
Sen kommer jag ihåg att vi satt där och försökte tvinga i oss äcklig j*vla JD strax efter kl nio på morgonen..
Blä..

Resan slutade i alla fall med att efter sex dagar var våra pengar slut.
Vi hade precis så att vi fick ihop till två tågbiljetter tillbaks till London. Sen var vi HELT panka.
Vi fick bita i det sura äpplet och ringa hem till våra föräldrar och be dom föra över pengar.
En enkel resa hem var det bara SAS som fanns, och den biljetten kostade 3800. :D

Sen fick vi vänta på flygplatsen ett dygn innan pengarna blev överförda och vi kunde åka hem.
Vi hade inte en spänn. Hungriga och törstiga levde vi på flygplatsen som j*vla luffare.

Vi gick runt och letade mynt i returfacken på spelautomaterna.
Tillslut hittade vi två pund, och bestämde oss för att köpa två kaffe.
Fy fan vad gott med en stor kopp svart kaffe..

Jag gick fram till fiket och beställde "two regular coffe". What ? Coffe. Regular. Ok.
När vi började dricka så märkte vi att det nog fan inte var något kaffe alls i. Mest mjölk.
Hade det varit idag så hade man ju gått tillbaks och bytt, men vi kände oss så dumma..

Då vi inte hade några mer pengar så satt vi där och tvingade i oss den vidriga brittiska varma mjölken och tyckte synd om oss själva.. Sen åkte vi hem..

Skulle gärna göra om resan som vuxen... ;)

Måste i alla fall varit ett härligt äventyr för ett par fjuniga tjugoåringar. Nästa gång blir det kanske lite mindre dricka så pengarna räcker till både destllerier och hemresa? :)

Postad 14 September 2012 - 19:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Ja.. Nästa resa blir en till Irland och Skottland. Då ska det drickas på dom flesta öarna, och bunkras i skåpet..
Man har ju liksom en lite annan ekonomisk situation nu än man hade när man precis gått ur skolan. ;)

Postad 14 September 2012 - 19:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ja.. Nästa resa blir en till Irland och Skottland. Då ska det drickas på dom flesta öarna, och bunkras i skåpet..
Man har ju liksom en lite annan ekonomisk situation nu än man hade när man precis gått ur skolan. ;)

Låter härligt. Irland lär ju vara minst lika vackert som Skottland. Mysigt att gå på lite pubar och "supa" in atmosfären.
En dag när ungarna reder sig själv får man väl övertyga frugan. :)

Postad 14 September 2012 - 20:33

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Skulle nog säga att Irland är vackrare än Skottland, men där kan nog åsikterna gå isär. Har i och för sig mest sett golfbanor (links) och de skiljer sig inte åt så mycket.

Postad 16 September 2012 - 10:00

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Känner igen det där... verkar vara samma i hela England tydligen. Beställde mig en kopp svart kaffe, hoppade i taxin och när jag började sippa på den så kände jag att den smakade lite skumt. Tog en till, lite större sipp och höll på att kräkas! Varm mjölk med lite kaffesmak! Fy jäklar! :)
Idag tittar jag alltid att jag fått rätt innan jag springer iväg med min kopp.

Jo, det är ju inte så billigt att man åker dit för att köpa på sig en massa standardbuteljer även om du kan hitta fina erbjudanden i matvaruaffärer eller andra ställen. Köpte själv en Talisker 10 för runt 200,- på Spar Supermarket, eller vad den heter. Och det kan ju anses som relativt prisvärt.
Har bokat in mig på en whiskyresa, så om allt klaffar så är man iväg om dryga 6 månader! :D Jippiiiii....

Edit:

Vet inte om det var någon här som ville ha feedback om Port Charlotte PC8 Ar Dúthchas...?
Hur som helst så fick jag provsmaka den på den lokala pubben i fredags och F*N vad jag tyckte den var god! Nu hade jag dragit en hel del öl den kvällen, så jag kunde inte riktigt lita på mina egna erfarenheter, så jag fick helt enkelt öppna min egen igår kväll och prova om den.

Den är riktigt rökig, lite antydan till kolad träbit, men lång och varm, som en värmande brasa så här på höstkvällen. Det märks att det är en Bruichladdich på sin syrlighet men betydligt rökigare än t.ex. Ardbeg eller t.o.m. Laphroaig.
Vet inte om det är de råa höstkvällarna eller vad det är som gör det, men jag ger den höga poäng. Skall man börja prata prisvärdhet så är det nog upp till var och en att bestämma, men för de 799,- den kostar så tycker jag att den levererar.

Intressant vore att ställa den direkt mot An Turas Mor (som skall vara mycket prisvärd) för att se hur mycket som skiljer.
Men tycker peat.se's recension talar sitt tydliga språk, som dom själv säger "löjligt bra":
http://peat.se/2011/...jutspetswhisky/

Redigerat av _Lucifer_, 17 September 2012 - 14:53.

Postad 17 September 2012 - 18:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Känner igen det där... verkar vara samma i hela England tydligen. Beställde mig en kopp svart kaffe, hoppade i taxin och när jag började sippa på den så kände jag att den smakade lite skumt. Tog en till, lite större sipp och höll på att kräkas! Varm mjölk med lite kaffesmak! Fy jäklar! :)
Idag tittar jag alltid att jag fått rätt innan jag springer iväg med min kopp.

Jo, det är ju inte så billigt att man åker dit för att köpa på sig en massa standardbuteljer även om du kan hitta fina erbjudanden i matvaruaffärer eller andra ställen. Köpte själv en Talisker 10 för runt 200,- på Spar Supermarket, eller vad den heter. Och det kan ju anses som relativt prisvärt.
Har bokat in mig på en whiskyresa, så om allt klaffar så är man iväg om dryga 6 månader! :D Jippiiiii....

Edit:

Vet inte om det var någon här som ville ha feedback om Port Charlotte PC8 Ar Dúthchas...?
Hur som helst så fick jag provsmaka den på den lokala pubben i fredags och F*N vad jag tyckte den var god! Nu hade jag dragit en hel del öl den kvällen, så jag kunde inte riktigt lita på mina egna erfarenheter, så jag fick helt enkelt öppna min egen igår kväll och prova om den.

Den är riktigt rökig, lite antydan till kolad träbit, men lång och varm, som en värmande brasa så här på höstkvällen. Det märks att det är en Bruichladdich på sin syrlighet men betydligt rökigare än t.ex. Ardbeg eller t.o.m. Laphroaig.
Vet inte om det är de råa höstkvällarna eller vad det är som gör det, men jag ger den höga poäng. Skall man börja prata prisvärdhet så är det nog upp till var och en att bestämma, men för de 799,- den kostar så tycker jag att den levererar.

Intressant vore att ställa den direkt mot An Turas Mor (som skall vara mycket prisvärd) för att se hur mycket som skiljer.
Men tycker peat.se's recension talar sitt tydliga språk, som dom själv säger "löjligt bra":
http://peat.se/2011/...jutspetswhisky/

Tackar! Precis den information jag behövde. Har suktat efter Port Charlotte länge och när du säger att den smakar typisk Laddie och är rökigare än självaste Ardbeg och Laphroaig.... :)

Postad 20 September 2012 - 15:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Blev en Springbank 15 istället. Sägs att den skall vara i alla fall i närheten av gamla 21 åringen. Bådar ju synnerligen gott. :)

Postad 20 September 2012 - 16:48

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Blev en Springbank 15 istället. Sägs att den skall vara i alla fall i närheten av gamla 21 åringen. Bådar ju synnerligen gott. :)

Är nog ingen dålig whisky det inte! Sneglat på den själv... :)

Postad 24 September 2012 - 18:32

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hämtade ut mina Laimrig #3 o macduffen. Fick även med mig en Aberlour A`bunadh #40 samt några samples damp ner i brevlådan. O folk klagar på måndagar :o

Postad 26 September 2012 - 18:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Är nog ingen dålig whisky det inte! Sneglat på den sjÄlv... :)

Spring och köp, 700 kr är prisvärt! :) Direkt i nosen märks att man har något av väldigt hög klass i glaset. I förhållande till tian har röken lagt sig till förmån för en intensiv och underbar fruktighet. Rätt likt Yoichi 10 det här, fast med mindre rök. Vet faktiskt inte vilken av dessa två som är bäst, man behöver nog båda. :)

Postad 01 October 2012 - 12:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Spring och köp, 700 kr är prisvärt! :) Direkt i nosen märks att man har något av väldigt hög klass i glaset. I förhållande till tian har röken lagt sig till förmån för en intensiv och underbar fruktighet. Rätt likt Yoichi 10 det här, fast med mindre rök. Vet faktiskt inte vilken av dessa två som är bäst, man behöver nog båda. :)

Efter helgens Springbank Masterclass så blev jag inte mindre sugen på den 15 åriga! :)
Frank Mchardy var mycket intressant och karismatisk att lyssna till, och framförallt så hade han en del helt fantastiska smakprover med sig!
Något jag verkligen fastnade för var Longrows vinfatslagringar som var riktigt grymma!

Försökte provsmaka så många svenska whisky jag kunde hitta, men man kan inte dricka hur mycket sprit på en och samma kväll märkte jag.
Så förutom BOX (provade ungersk ek som jag tyckte blev riktigt bra) så tyckte jag att Grythyttan verkar mycket lovande. Smögen whisky kan även dom komma att stå sig rätt väl. Men HVEN tror jag kan få det ganska tungt med tanke på att deras nästa släpp på 50cl kommer ligga på 700-800,- Det tyckte jag inte att den var värd. Och dom som köpte deras första släpp för nästan 2000,- / 50cl för att drickas betalade då absolut lite i överkant för att uttrycka det snällt.

En annan sak som var lite spännande var de svenska ekfaten som gav en lite barrskogs-, enbärskaraktär. För sig själv så tyckte jag att den blev lite väl mycket, men om dom får till en bra blandning så kan den nog ge en extra dimension!?

Postad 01 October 2012 - 18:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Efter helgens Springbank Masterclass så blev jag inte mindre sugen på den 15 åriga! :)
Frank Mchardy var mycket intressant och karismatisk att lyssna till, och framförallt så hade han en del helt fantastiska smakprover med sig!
Något jag verkligen fastnade för var Longrows vinfatslagringar som var riktigt grymma!

Försökte provsmaka så många svenska whisky jag kunde hitta, men man kan inte dricka hur mycket sprit på en och samma kväll märkte jag.
Så förutom BOX (provade ungersk ek som jag tyckte blev riktigt bra) så tyckte jag att Grythyttan verkar mycket lovande. Smögen whisky kan även dom komma att stå sig rätt väl. Men HVEN tror jag kan få det ganska tungt med tanke på att deras nästa släpp på 50cl kommer ligga på 700-800,- Det tyckte jag inte att den var värd. Och dom som köpte deras första släpp för nästan 2000,- / 50cl för att drickas betalade då absolut lite i överkant för att uttrycka det snällt.

En annan sak som var lite spännande var de svenska ekfaten som gav en lite barrskogs-, enbärskaraktär. För sig själv så tyckte jag att den blev lite väl mycket, men om dom får till en bra blandning så kan den nog ge en extra dimension!?

Låter som du haft en riktigt bra helg. :) Man är ju en aning avundsjuk på det det där med Springbank. Inte minst Longrowprovningen. Har själv den tioåriga som jag verkligen gillar.

Riktigt spännande med så många Svenska destillerier. Inom några år bör det ju börja trilla in några av dem på Bolaget. Sedan får man väl som med Mackmyra ha lite tålamod. De Skotska konkurrenterna har ju trots allt typ 150 års försprång. :)

Postad 02 October 2012 - 08:15

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Låter som du haft en riktigt bra helg. :) Man är ju en aning avundsjuk på det det där med Springbank. Inte minst Longrowprovningen. Har själv den tioåriga som jag verkligen gillar.

Riktigt spännande med så många Svenska destillerier. Inom några år bör det ju börja trilla in några av dem på Bolaget. Sedan får man väl som med Mackmyra ha lite tålamod. De Skotska konkurrenterna har ju trots allt typ 150 års försprång. :)

HVEN släpper en ny nästa år, BOX & Grythyttan pratar om 2014 Q2 (2 släpp / år!?).
Tror inte dom behöver samma startsträcka som vår kära Mackmyra, men helt klart lär dom bli bättre med tiden. :)

Springbank & Longrow är några jag kommer hålla ett extra öga på i framtiden.
Även Ardbeg's "Suprice Cask" som var lagrad på enbart firstfill burbounfat var väldigt smakrik. Gissar att det kan bli nästa limiterade utgåva?!

Postad 02 October 2012 - 09:38

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Longrow red 11y cabernet sauvignon finish 52,1% släpptes på SB igår 745:-. Skall enligt de som provat vara riktigt bra! Precis beställt en själv
Finns även på annat håll ;)

Redigerat av Unregistered0d487954, 02 October 2012 - 09:51.

Postad 02 October 2012 - 11:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Longrow red 11y cabernet sauvignon finish 52,1% släpptes på SB igår 745:-. Skall enligt de som provat vara riktigt bra! Precis beställt en själv
Finns även på annat håll ;)

Den var med på deras master class. Oh jaa.. den är riktigt bra! :wub:
Gillar man rökt whisky med vinfatsfinnish så. Malten skall vara rökt till 40-50 ppm (Laphroaig, Ardbeg styrka) men mycket röksmak försvinner i destilleringen, så den blir ganska mild i doften men röken kommer i smaken och gifter sig väl med druvsmaken.
Beställer en nu på momangen!

Postad 02 October 2012 - 12:17

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tänkte nästan att den borde varit med då den e såpass ny på marknaden!
Du provade inte Longrow 10y 1995 Tokaji finish?
En kompis till mig med ungefär samma smak blir alldeles lyrisk när han pratar om den.
Finns fortfarande att få tag i men endast hittat den på ställen som tar sv avgifter, tull o dyl så det blir dyrt då flaskan kostar närmare 100 euro.
Håller på att jaga sample för o se om den e värd sitt pris

Postad 02 October 2012 - 13:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Tyvärr fanns den inte med men däremot en Springbank Calvadosfinnish experiment som var lite kul. Lite äppelsyrlighet som jag tyckte om.
Vi kommer nog få se fler spännande och möjligtvis ett och annat mindre spännande experiment i framtiden då sherryfaten blir mer sällsynta och därmed dyrare.

En annan vi provade, som funnits på bolaget och som jag ågrade att jag inte hann köpa, var Springbank Rundlet & Kilderkins som är lagrad på småfat... fick lite Laphroaig Quarter Cask-vibbar av den faktiskt... utan den kraftiga röksmaken givetvis. Det var en viss tyngd från ekfaten som man kände igen. Den var inte alls dum.

Postad 02 October 2012 - 14:21

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Kommer nog också titta lite extra på Longrow då tidigare nämnda kompis e tokig i dom så det blir väl svårt att låta bli.
Springbank har jag varit intresserad av ett bra tag.Har faktiskt en Springbank Rundlet & Kilderkins men ej öppnat den än men hört precis som du säger att den skulle påminna en del om Laphroaig.
Den finns kvar på Whiskysite :ph34r:
Läste nyligen på ett norskt forum om en Longrow Rundlet & Kilderkins som skulle släppas jan 2013!? Har inte sett något någon annanstans, men det blir till att vänta o se

Postad 03 October 2012 - 16:23

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har fått bekräftat att det kommer en Longrow Rundlets&kilderkins datum osäkert men absolut något att hålla koll på så sätt igång o spara B)

Postad 03 October 2012 - 16:28

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Låter inte alls dumt... skall hålla ögonen öppna inför kommande släpp. Kommer åka förbi Campbeltown om ett par månader, så då blir det garanterat att handla lite på platts också. :)

Postad 03 October 2012 - 16:39

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Gottegris ;)
Ett litet tips, se om du kan hitta sherrylagrad Glen Scotia. Har testat ett flertal o samtliga har varit riktigt j....a bra!

Postad 04 October 2012 - 08:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Skulle vara kul att plocka hem något från både Glen Scotia & Glengyle/Kilkerran. :)
Undrar bara hur mycket man får med sig i en resväska på en sådan resa?!

Postad 04 October 2012 - 12:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Gottegris ;)
Ett litet tips, se om du kan hitta sherrylagrad Glen Scotia. Har testat ett flertal o samtliga har varit riktigt j....a bra!

Har smakat en som jag tror var 21år. Doften var fantastisk men jä.. var bitter den var i smaken. Åren hade inte farit väl med den tappningen. Annars är det ju intressant med Glenscotia, har ju liksom Springbank varit med sen tiden det begav sig. Springbankägda Longrow och Hazelburn har idag förmodligen ganska lite med originalen att göra.

En whisky som lär smaka som förr är Glendronach. Riktigt härligt sherrydrypande. Speciellt Allardice 18 rekommenderas varmt. :)

Postad 04 October 2012 - 16:05

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Skulle vara kul att plocka hem något från både Glen Scotia & Glengyle/Kilkerran. :)
Undrar bara hur mycket man får med sig i en resväska på en sådan resa?!

Med tanke på priserna löser det sig säkert :(

Postad 04 October 2012 - 16:29

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Har smakat en som jag tror var 21år. Doften var fantastisk men jä.. var bitter den var i smaken. Åren hade inte farit väl med den tappningen. Annars är det ju intressant med Glenscotia, har ju liksom Springbank varit med sen tiden det begav sig. Springbankägda Longrow och Hazelburn har idag förmodligen ganska lite med originalen att göra.

En whisky som lär smaka som förr är Glendronach. Riktigt härligt sherrydrypande. Speciellt Allardice 18 rekommenderas varmt. :)

Har mest provat yngre utgåvor, kring 10-12år men den bästa jag provat var en 19 åring från A D Rattray 1992 59,6%. Finns mig veterligt inte kvar ute på marknaden( letat som en galning) men det finns ju bättre o sämre fat/lagringar oavsett destilleri.
Glendronach e ett destilleri som det alltid finns något av i hyllan. Passar som handsken för som sherrytorsk,som mig! Allardice e väldigt bra eller ännu hellre en Parliament 21, men även Revival 15 som e en perfekt brukswhisky.
Har en 33 årig sherry cask OB som "tyvärr" har börjat skjuta i väg i pris så har inte bestämt än om den vid senare tillfälle får bli grund till några andra flaskor eller om jag får smaka <_<

Postad 04 October 2012 - 20:27

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Bästa whiskyn att blanda irish coffee med? Var sjukt sugen på irish coffee men hade bara rökig islay hemma eftersom det är det som jag gillar mest av allt. Kort och gott, det vart inte alls bra, smakade räv. Det kanske är något mjukare och lenare som gäller, men vad?

Postad 04 October 2012 - 20:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Valfri irländsk blend? Tullamore, Jamesons!

Postad 04 October 2012 - 20:37

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Valfri irländsk blend? Tullamore, Jamesons!

Irländs blended alltså, ja då är väl tullamore, Jamesons det som finns på bolaget typ :)

Hur står sig Bushmills i jämförelse med Jamesons? Har aldrig druckit Bushmills, är lite nyfiken.

Postad 04 October 2012 - 20:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Japp, det ska funka fint. Det är väl det som mest brukar användas.

Postad 05 October 2012 - 07:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Bästa whiskyn att blanda irish coffee med? Var sjukt sugen på irish coffee men hade bara rökig islay hemma eftersom det är det som jag gillar mest av allt. Kort och gott, det vart inte alls bra, smakade räv. Det kanske är något mjukare och lenare som gäller, men vad?

Utan tvekan Redbreast. Jamesons är ju standard men med Redbreast blir det minst ett par snäpp bättre. :)

Postad 05 October 2012 - 08:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Har mest provat yngre utgåvor, kring 10-12år men den bästa jag provat var en 19 åring från A D Rattray 1992 59,6%. Finns mig veterligt inte kvar ute på marknaden( letat som en galning) men det finns ju bättre o sämre fat/lagringar oavsett destilleri.
Glendronach e ett destilleri som det alltid finns något av i hyllan. Passar som handsken för som sherrytorsk,som mig! Allardice e väldigt bra eller ännu hellre en Parliament 21, men även Revival 15 som e en perfekt brukswhisky.
Har en 33 årig sherry cask OB som "tyvärr" har börjat skjuta i väg i pris så har inte bestämt än om den vid senare tillfälle får bli grund till några andra flaskor eller om jag får smaka <_<

33 årig Glendronach låter som stoff drömmar är gjorda av. :wub:
Är ju klart svårt att avgöra om man skall unna sig att smaka eller om man skall sälja. Har själv en Port Ellen där jag valde det förstnämnda... :)

Postad 05 October 2012 - 11:40

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Glendronach är något jag länge haft på inköpslistan men ännu inte provat.
Av en eller annan anledning har den fått stryka på foten i förmån för något annat.
Kanske borde föreslå den till nästa whiskykväll/provning vi skall ha på jobbet! :)

Postad 05 October 2012 - 12:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Glendronach är något jag länge haft på inköpslistan men ännu inte provat.
Av en eller annan anledning har den fått stryka på foten i förmån för något annat.
Kanske borde föreslå den till nästa whiskykväll/provning vi skall ha på jobbet! :)

Tycker jag absolut du skall göra. De har ett ganska brett sortiment att välja på. Dock blir ju testkriterierna lite begränsade. Sherry eller ännu mer sherry. Men olika åldrar finns det som bekant gott om. :)

Postad 10 October 2012 - 14:25

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Någon fler som beställt Longrow Red?
Ser nu på SB's sida att den är slut hos leverantör och min beställning står fortfarande som "behandlas"!?
Skickade beställningen i tisdags och det fanns kvar flaskor ett par dagar efteråt.. om jag inte kollat fel.
Verkar vara lite som hänt efter att dom såg över sin beställningsverksamhet där borta. Förstår att det blir lite rörigt när dom inte har grejerna på sitt eget lager, men rent spontant undrar jag bara vad dom gjorde då dom "såg över" och "effektiviserade" sin e-beställning???

Det var ändå ett ganska stort släpp, så jag gissar att det finns ganska många flaskor kvar och att leverantören borde få hem minst en eller ett par laddningar till.

Postad 12 October 2012 - 16:35

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

33 årig Glendronach låter som stoff drömmar är gjorda av. :wub:
Är ju klart svårt att avgöra om man skall unna sig att smaka eller om man skall sälja. Har själv en Port Ellen där jag valde det förstnämnda... :)

Man köper ju för att dricka självklart men ibland kan det bli så galet att priset stiger på nån flaska som fått lite sämre omdömmen o kan då vara en ide att hellre köpa fler av något riktigt bra för den flaskan men jag letar sample på den då jag helst vill bilda mig en egen åsikt.
Har också en Port Ellen som jag köpte i rent spekulationssyfte då jag inte e speciellt imponerad av dessa(hittills!) o jag kom åt en till reapris.

Redigerat av Unregistered0d487954, 12 October 2012 - 16:36.

Postad 12 October 2012 - 16:54

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Någon fler som beställt Longrow Red?
Ser nu på SB's sida att den är slut hos leverantör och min beställning står fortfarande som "behandlas"!?
Skickade beställningen i tisdags och det fanns kvar flaskor ett par dagar efteråt.. om jag inte kollat fel.
Verkar vara lite som hänt efter att dom såg över sin beställningsverksamhet där borta. Förstår att det blir lite rörigt när dom inte har grejerna på sitt eget lager, men rent spontant undrar jag bara vad dom gjorde då dom "såg över" och "effektiviserade" sin e-beställning???

Det var ändå ett ganska stort släpp, så jag gissar att det finns ganska många flaskor kvar och att leverantören borde få hem minst en eller ett par laddningar till.

Redan slut?
Jag har som sagt beställt en men inte på SB. Vet du hur stor utgåva det var?
Jag har själv klarat mig från systemets beställningsstrul men förstått att mycket av det kommer ifrån att det inte finns några enhetliga rutiner utan varje kontor har sina egna. vissa skickar vidare varje dag andra nån dag i veckan osv. Hört talas om folk som beställt 2-3 dar efter vissa som fått sina o inte "vissa" pga detta.
Det var väldigt påtagligt vid Arbeg Day släppet då det var rena lynchstämningen på whiskyforum

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.