* Officiell tråd - Logitech Harmony *
4552 svar till detta ämne
Postad 05 november 2008 - 15:36
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3 878 inlägg
Kan man ställa in två lägen på fjärrkontrollen, ett där alla enheter startar och ett där man endast startar t.ex. förstärkaren. Ibland vill jag endast lyssna på radio och då behöver ju inte TV:n, digitalboxen etc. vara på.
Då ställer du in aktiviteten som heter "lyssna på radio" då slår den på det som behövs för att lyssna på radio, i ditt fall bara förstärkaren
Postad 08 november 2008 - 21:02
henel321
-
henel321
-
Användare
-
-
198 inlägg
Köpte en Harmony 555 på en kampanj på Netonnet för någon vecka sedan och är väl än så länge nöjd med den, förutom en sak, har sjukt svårt att få signalen att nå fram till min FSC Myrica VQ40-2, måste vinkla den i exakt rätt läge för att kunna få en knapptryckning att nå fram. Till min reciever och dvd:n funkar det bra.
Är det bara jag som har dessa problem? Sitter runt 3 meter från tv:n och har den på 1.20 m höjd om det spelar någon roll?
Har samma tv och det är ett välkänt problem tyvärr.. Myricans IR-öga är fullständigt värdelöst. Den medföljande fjärren fungerar snudd på lika dåligt tycker jag. Jag har också en Harmony 555 och tycker att det "fungerar" dock. Så länge man vet om det och tänker på det när man riktar. Jag har den också högt runt 130 cm upp på väggen i sovrummet.
Postad 09 november 2008 - 16:22
Unregistered05ef0d69
-
Unregistered05ef0d69
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag har en Harmony one, digitalbox humax från com hem.
Jag vill ha en aktivitet som heter titta på tv och en som heter lyssna på radio, när jag lyssnar på radio så vill jag använda den inbyggda digitalradion i humax.
Båda fungerar bra förutom en sak. Det är en knapp på humax some heter TV/RADIOsom ändrar mellan Tv och digitalradio. Humax kommer alltid ihåg vad man använde sist när man stänger av den. Jag har testat att lägga in att aktiviteten ska trycka på den knappen, men det blir fel om jag lyssnade på radio sist jag använde den tex.
Jag vill alltså att när jag ska lyssna på radio så vill jag att fjärrkontorllen ska skicka signalen TV/RADIO endast om den var inställd på TV sist. Och tvärt om om jag vill titta på tv.
Postad 10 november 2008 - 00:05
Dalastark
-
Dalastark
-
Rookie
-
5 inlägg
Är innehavare av en Harmony 555 och är mycket nöjd.
Dock är det en inställning som jag inte klarar av:
Jag styr Tv, förstärkare, digitalbox och Xbox med fjärrkontrollen. När jag byter från t.ex. "Titta på TV" till "Spela Xbox"-aktiviteten stängs digitalboxen av och detta är önskvärt i 99 fall av 100.
Dock vill jag på något sätt kunna behålla digitalboxen påslagen när jag så önskar (vid inspeling o.s.v.)
Går det att lösa?
Postad 10 november 2008 - 08:32
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Dock är det en inställning som jag inte klarar av: Jag styr Tv, förstärkare, digitalbox och Xbox med fjärrkontrollen. När jag byter från t.ex. "Titta på TV" till "Spela Xbox"-aktiviteten stängs digitalboxen av och detta är önskvärt i 99 fall av 100. Dock vill jag på något sätt kunna behålla digitalboxen påslagen när jag så önskar (vid inspeling o.s.v.)
Går det att lösa?
Ja, du får skapa en ny aktivitet för inspelning där både box och brännare ingår som aktiva.
Postad 10 november 2008 - 09:06
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jag har en Harmony one, digitalbox humax från com hem. Jag vill ha en aktivitet som heter titta på tv och en som heter lyssna på radio, när jag lyssnar på radio så vill jag använda den inbyggda digitalradion i humax.
Båda fungerar bra förutom en sak. Det är en knapp på humax some heter TV/RADIOsom ändrar mellan Tv och digitalradio. Humax kommer alltid ihåg vad man använde sist när man stänger av den. Jag har testat att lägga in att aktiviteten ska trycka på den knappen, men det blir fel om jag lyssnade på radio sist jag använde den tex.
Jag vill alltså att när jag ska lyssna på radio så vill jag att fjärrkontorllen ska skicka signalen TV/RADIO endast om den var inställd på TV sist. Och tvärt om om jag vill titta på tv.
Lägg in så att aktiviteten skickar den tv/radio signalen när du stänger av aktiviteten också så funkar det. Så gjorde jag på min canal digitalbox iallafall.
Postad 10 november 2008 - 09:20
avozetta
-
avozetta
-
Användare
-
-
158 inlägg
Dock är det en inställning som jag inte klarar av: Jag styr Tv, förstärkare, digitalbox och Xbox med fjärrkontrollen. När jag byter från t.ex. "Titta på TV" till "Spela Xbox"-aktiviteten stängs digitalboxen av och detta är önskvärt i 99 fall av 100. Dock vill jag på något sätt kunna behålla digitalboxen påslagen när jag så önskar (vid inspeling o.s.v.)
Går det att lösa?
Att skapa en speciell aktivitet är säkert en möjlig lösning som agpath nämner men jag tror att du kan stänga av digitalboxen vid inspelning utan problem, den stängs ju inte av utan ställs i standby och fortsätter att spela in det program den påbörjat inspelningen för och kommer att spela in alla andra tidsinställda inspelningar du programmerat i förväg. PS! Jag har själv en 555 och är också mycket nöjd DS!
Postad 10 november 2008 - 11:43
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
Köpte en Harmony 555 på en kampanj på Netonnet för någon vecka sedan och är väl än så länge nöjd med den, förutom en sak, har sjukt svårt att få signalen att nå fram till min FSC Myrica VQ40-2, måste vinkla den i exakt rätt läge för att kunna få en knapptryckning att nå fram. Till min reciever och dvd:n funkar det bra.
Är det bara jag som har dessa problem? Sitter runt 3 meter från tv:n och har den på 1.20 m höjd om det spelar någon roll?
Prova att förstärka signalen lite då, gå in i enheter, felsökning och "FSC Myrica VQ40-2" svarar för kraftigt ibland. Den siffran som står där brukar vara 3, prova att höja 2 snäpp och testa mot TV'n igen
Redigerat av Unregisterede23ca3dc, 10 november 2008 - 11:43.
Postad 10 november 2008 - 16:29
Unregistered05ef0d69
-
Unregistered05ef0d69
-
Rookie
-
6 inlägg
Lägg in så att aktiviteten skickar den tv/radio signalen när du stänger av aktiviteten också så funkar det. Så gjorde jag på min canal digitalbox iallafall.
Pinsamt att jag inte kom på det själv  Löste det på ett annat mer komplicerat sätt. Skickade signalern grön till boxen och då kommer altid favoriter sida1 upp först.. där lade jag in en radiokanal och sedan skickade jag signalen OK. Det fungerar också. För att sedan kolla på tv så skickar jag signalen grön två gånger så jag hamnar på favoriter 2 sedan ok och har en tv kanal där istället så hoppar den in på tv.
Postad 11 november 2008 - 12:04
Unregisteredc2bbbf7b
-
Unregisteredc2bbbf7b
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Hejsan!
har nyligen inhandlat en 525 fjärr. Har en liten fråga, kan man byta namn på aktiviteterna?
Postad 11 november 2008 - 12:13
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Hejsan!
har nyligen inhandlat en 525 fjärr. Har en liten fråga, kan man byta namn på aktiviteterna?
Ja, klicka på "Byt namn på aktiviteten"
Postad 11 november 2008 - 21:56
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Behöver hjälp med min Harmony 555.
När jag ska spela xbox vill jag trycka på spela xbox.
Problemet att min tv en Samsung Q97 inte har HDMI port 1 aktiv när xboxen inte är igång.
Så tv'n letar efter HDMI1 innan xboxen kommer igång. Detta gör att den ej hittar rätt ingång och stannar på någon av de andra.
Min av 2 används ej men går ej ta bort i listan på något sät ti tv'n. Så när frågan kommer om tv'n hoppar över ingångar som ej används så vet jag ej vad jag ska svara. Den hoppar ju över HDMI1 men inte över AV2.
Någon som kan lösa mitt problem?
Allmänt problem med inställningar. Tv'n och min hemmabioenhet har ibland svårt hitta rätt ingång.
En sak till: Står om du har Samsung tv ska du välja alt 3 vid inställning av ingångar. Men det är ju alt 1 som passar in på min tv bäst.
Redigerat av Mickys, 11 november 2008 - 21:57.
Postad 12 november 2008 - 12:02
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
Behöver hjälp med min Harmony 555.
När jag ska spela xbox vill jag trycka på spela xbox. Problemet att min tv en Samsung Q97 inte har HDMI port 1 aktiv när xboxen inte är igång.
Så tv'n letar efter HDMI1 innan xboxen kommer igång. Detta gör att den ej hittar rätt ingång och stannar på någon av de andra.
Min av 2 används ej men går ej ta bort i listan på något sät ti tv'n. Så när frågan kommer om tv'n hoppar över ingångar som ej används så vet jag ej vad jag ska svara. Den hoppar ju över HDMI1 men inte över AV2.
Någon som kan lösa mitt problem? Allmänt problem med inställningar. Tv'n och min hemmabioenhet har ibland svårt hitta rätt ingång.
En sak till: Står om du har Samsung tv ska du välja alt 3 vid inställning av ingångar. Men det är ju alt 1 som passar in på min tv bäst.
Först och främst "tror" jag att du ska välja alternativ 2 för din TV eftersom Harmonyn har direkta koder för alla ingångar. Ändra då i vilken ordning enheterna slås på i och slå på xboxen först. Ligger under inställningar för den aktiviteten. Sedan går du in på xbox i enheter och ökar fördröjningen vid påslag (justera fördröjningarna). Borde räcka. Annars får du i värsta fall gå in och skicka HDMI2 till TV'n en gång till. Detta görs i aktiviteter, inställningar, granska inställn... Ja, men jag vill lägga till ytterligare kontrollalternativ och enheter.... fortsätt med nästa några gånger tills du kommer till "anpassade åtgärder. Där kan du lägga till egna IR-kommandon och välja när i startsekvensen dom ska komma, du kan även pausa fjärren så att du är säker på att xbox startat innan du skickar HDMI2.
Postad 12 november 2008 - 20:24
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Först och främst "tror" jag att du ska välja alternativ 2 för din TV eftersom Harmonyn har direkta koder för alla ingångar.
Ändra då i vilken ordning enheterna slås på i och slå på xboxen först. Ligger under inställningar för den aktiviteten. Sedan går du in på xbox i enheter och ökar fördröjningen vid påslag (justera fördröjningarna). Borde räcka.
Annars får du i värsta fall gå in och skicka HDMI2 till TV'n en gång till. Detta görs i aktiviteter, inställningar, granska inställn... Ja, men jag vill lägga till ytterligare kontrollalternativ och enheter.... fortsätt med nästa några gånger tills du kommer till "anpassade åtgärder. Där kan du lägga till egna IR-kommandon och välja när i startsekvensen dom ska komma, du kan även pausa fjärren så att du är säker på att xbox startat innan du skickar HDMI2.
BEHÖVER HJÄLP! Får det ej att fungera.... Nu hoppar den inte till AV1 längre ens när jag trycker se på tv. Den hoppar alltid en ingång frammåt i taget...vad fan gör jag för fel? :-(
Postad 12 november 2008 - 21:22
avozetta
-
avozetta
-
Användare
-
-
158 inlägg
BEHÖVER HJÄLP! Får det ej att fungera.... Nu hoppar den inte till AV1 längre ens när jag trycker se på tv. Den hoppar alltid en ingång frammåt i taget...vad fan gör jag för fel? :-(
Hur ser det ut på din originalfjärr till TVn? Har den en egen knapp för respektive källa eller har du som jag 1 knapp som du trycker på x antal gånger beroende på vilken källa du vill titta på?
Postad 13 november 2008 - 01:07
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
om du gjort som jag sa så prova att trycka på devices på fjärren, välj tv, i displayen borde du nu ha knappar som styr de olika ingångarna. Det är inte säkert att dom finns på sidan1,bläddra isf. Sedan är det bara att börja labba från början igen. Hur ser det ut på din originalfjärr till TVn? Har den en egen knapp för respektive källa eller har du som jag 1 knapp som du trycker på x antal gånger beroende på vilken källa du vill titta på?
Inte för att låta som en besserwisser, men det har väl inte med saken att göra. Man köper väl en Harmony för att det ska gå lättare att hantera grejorna  . Samsungs original-fjärr har en Source-knapp som man togglar mellan ingångarna med, mycket opålitligt beroende på vilka källor man har inkopplade så finns det olika val för att komma till t.ex AV1. Därför finns det direkta ir-koder för varje ingång till bl.a Samsungs nyare TV'n (en stor anledning till att jag köpte en Harmony). Jag har 2st olika Lcd (Samsunk) som båda funkar lika ang ingångarna.
Postad 13 november 2008 - 10:19
Unregistered05ef0d69
-
Unregistered05ef0d69
-
Rookie
-
6 inlägg
Hur gör man för att ändra kanalloggorna för andra aktiviteter än "Watch TV"
Om jag väljer settings på aktiviteten Watch TV så kommer alternativet "Set up Favorite Channels and add icons" men det finns inte på mina andra aktiviteter.
För övrigt vill jag inte alls använda mig av "Setup Favourit Channels and add icons" då jag tycker att det går rätt långsamt att zappa här och lägger hellre in alla kanaler som sekvenser till digitalboxen "ett" "ett" "ok" för kanal 11 eller "två" "Ok" tex istället för att den skickar "ett" "ett" resp "två" och väntar en sekund för att boxen ska byta kanal.
Dels skulle vilja kunna kanalloggorna för min digitalradiokanaler.
Postad 13 november 2008 - 10:27
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Hur gör man för att ändra kanalloggorna för andra aktiviteter än "Watch TV" Om jag väljer settings på aktiviteten Watch TV så kommer alternativet "Set up Favorite Channels and add icons" men det finns inte på mina andra aktiviteter.
För övrigt vill jag inte alls använda mig av "Setup Favourit Channels and add icons" då jag tycker att det går rätt långsamt att zappa här och lägger hellre in alla kanaler som sekvenser till digitalboxen "ett" "ett" "ok" för kanal 11 eller "två" "Ok" tex istället för att den skickar "ett" "ett" resp "två" och väntar en sekund för att boxen ska byta kanal.
Dels skulle vilja kunna kanalloggorna för min digitalradiokanaler.
Kannalloggor finns som du märkt endast för aktiviteten "Watch TV". Vad skulle det vara för nytta med det på någon annan aktivitet? Däremot skulle du kunna lägga upp flera alternativa "Watch TV"-aktiviteter. Om det går långsamt att zappa så beror det nog mer på din box än på Harmonyn, där du ju har möjlighet att sätta tiden för varje kommando.
Postad 13 november 2008 - 11:13
avozetta
-
avozetta
-
Användare
-
-
158 inlägg
om du gjort som jag sa så prova att trycka på devices på fjärren, välj tv, i displayen borde du nu ha knappar som styr de olika ingångarna. Det är inte säkert att dom finns på sidan1,bläddra isf. Sedan är det bara att börja labba från början igen.
Inte för att låta som en besserwisser, men det har väl inte med saken att göra. Man köper väl en Harmony för att det ska gå lättare att hantera grejorna . Samsungs original-fjärr har en Source-knapp som man togglar mellan ingångarna med, mycket opålitligt beroende på vilka källor man har inkopplade så finns det olika val för att komma till t.ex AV1. Därför finns det direkta ir-koder för varje ingång till bl.a Samsungs nyare TV'n (en stor anledning till att jag köpte en Harmony). Jag har 2st olika Lcd (Samsunk) som båda funkar lika ang ingångarna.
Självklart, om det finns direkta ir-koder så är ju det den bästa lösningen men att påstå att det inte finns alternativa lösningar är väl å ta i "har väl inte med saken att göra"?. Om Mickys inte lyckas lösa detta med ditt förslag (vilket jag hoppas att han gör) så finns ju alternativet att lägga upp aktiviteten så att den togglar igenom menysystemet till rätt källa. Så löste Logitech mitt problem och det funkar utmärkt för mig. Jag har dock en rak lista med mina källor oavsett om något är anslutet/påslaget eller ej vilket säkert gör det mycket enklare.
Postad 13 november 2008 - 12:43
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
Självklart, om det finns direkta ir-koder så är ju det den bästa lösningen men att påstå att det inte finns alternativa lösningar är väl å ta i "har väl inte med saken att göra"?. Om Mickys inte lyckas lösa detta med ditt förslag (vilket jag hoppas att han gör) så finns ju alternativet att lägga upp aktiviteten så att den togglar igenom menysystemet till rätt källa. Så löste Logitech mitt problem och det funkar utmärkt för mig. Jag har dock en rak lista med mina källor oavsett om något är anslutet/påslaget eller ej vilket säkert gör det mycket enklare.
Jag har inte påstått att det inte finns alternativa lösningar, men jag vidhåller att hur originalfjärren är utformad inte har med saken att göra i detta fallet. Jag har provat Philips-tv som inte haft direktval på originalfjärren, men som haft det i harmonys databas Samma sak med Samsung och Panasonic fastän originalfjärren saknar dessa funktioner. Precis som du säger går det att bläddra i menysystemet, men problemet är att det blir lite olika antal tryck beroende på om man har en dator inkopplad/påslagen, (Vissa källor hoppas över, utgråade i menyn). Detta kan vara olika från gång till gång fastän man ska byta till samma ingång från samma ingång Vissa gånger hoppar tv automatiskt till av1 om man har en full-scart inkopplad och slår på den enheten, då blir man lätt förvirrad .
Redigerat av Unregisterede23ca3dc, 13 november 2008 - 17:15.
Postad 13 november 2008 - 14:28
Unregistered05ef0d69
-
Unregistered05ef0d69
-
Rookie
-
6 inlägg
Kannalloggor finns som du märkt endast för aktiviteten "Watch TV". Vad skulle det vara för nytta med det på någon annan aktivitet? Däremot skulle du kunna lägga upp flera alternativa "Watch TV"-aktiviteter.
Om det går långsamt att zappa så beror det nog mer på din box än på Harmonyn, där du ju har möjlighet att sätta tiden för varje kommando.
Som jag redan skrev så är anledning att man har nytta av att kunna infoga bilder på andra ställen är att det går att "trimma" hastigheten för kanaländring genom att lägga in alla kanaler som sekvenser med ett avslutande komando som är "ok/select" Exempel I den inbyggda funktionen för kanalbyten där kanalloggor går att använda så skickar fjärren iväg siffrorna 1 och 4 tex för kanal 14, men eftersom boxen har 4 inmatningsfällt så väntar boxen alltid en halv till 1 sekund innan den vågar byta kanal. Det går dock att kringgå genom att avsluta en kanalinmatning med en knapptryckning på ok. Jag har därför matat in separata sekvenser för alla kanaler i form av "1" följt av "ok" "2" följt av "ok" osv. Detta gör att zappandet går väldigt fort med hjälp av harmony one jämfört med om jag hade använd min gamla digitalboxkontrol.
Redigerat av Unregistered05ef0d69, 13 november 2008 - 14:29.
Postad 14 november 2008 - 08:54
kh_vorsteh
-
kh_vorsteh
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jag har en 885, och det strular med On/Off för CanalDigital HD-BOX (den lilla utan disk).
Den startar och stänger inte som den ska, löses med hjälp av Help-knappen.
Hur ändrar jag så att den skickar rå-kommando (eller vad det nu kallas) ?
Fler som har samma problem med On/Off ?
En sak till, lyssna på radio, så används bara receivern, den slår av allt annat.
Men om jag har igång TV och vill höra radio, så vill jag bara att den skall byta till tuner på förstärkaren.
Om allt är avslaget så vill jag att den bara skall starta förstärkaren.
Hur tar man bort "alla andra enheter avslagna" från listan ?
Undrar
Pär
Postad 20 november 2008 - 12:22
alvaro
-
alvaro
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej. Har precis köpte en Hammony 525, och det jag har hunnit testa funkar riktigt bra, förutom en liten detalj... Har min TV (Panasonic PX8) kopplade till min reciever (Centrum Titan 500) via 2st RCA-kablar och min HTPC kopplad med en optisk kabel. Problemet är att jag inte hitta någon funktion för att välja "Digital Input" i Harmony programmet. Jag kan bara välja olika ingångar tex TV, DVD mfl. Vill att när jag startar HTPC:n så ska recievern starta med ingång TV och Optical 1... när jag väljer "se på TV" så vill jag ha recievern på ingån TV och Analog... Går detta att lösa? Annars får jag väl koppla HTPC:n via RCA till tex DVD ingånngen...
Postad 20 november 2008 - 14:03
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Hej.
Har precis köpte en Hammony 525, och det jag har hunnit testa funkar riktigt bra, förutom en liten detalj...
Har min TV (Panasonic PX8) kopplade till min reciever (Centrum Titan 500) via 2st RCA-kablar och min HTPC kopplad med en optisk kabel.
Problemet är att jag inte hitta någon funktion för att välja "Digital Input" i Harmony programmet. Jag kan bara välja olika ingångar tex TV, DVD mfl.
Vill att när jag startar HTPC:n så ska recievern starta med ingång TV och Optical 1... när jag väljer "se på TV" så vill jag ha recievern på ingån TV och Analog...
Går detta att lösa? Annars får jag väl koppla HTPC:n via RCA till tex DVD ingånngen...
Självklart går det att lösa om man går igenom setup-programmet och anger allt korrekt. Jag förstår inte vad exakt som är problemet?
Postad 20 november 2008 - 15:42
alvaro
-
alvaro
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Var nog lite otydlig...
I setup programmet kan man välja vilken ingång recievern ska starta på...
Problemet är att både TV:n och HTPC:n sitter på TV-ingången, men en via anlog kabel och en via optisk. På fjärren till recievern finns en speciell knapp där man väljer "Digital Input" som man måste använda när man skiftar mellan optisk och analog. Det får jag inte att fungera med min Harmony.
Postad 20 november 2008 - 15:45
alvaro
-
alvaro
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Råkade bli dubbelt...sorry
Redigerat av alvaro, 20 november 2008 - 15:47.
Postad 20 november 2008 - 15:55
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Var nog lite otydlig...
I setup programmet kan man välja vilken ingång recievern ska starta på...
Problemet är att både TV:n och HTPC:n sitter på TV-ingången, men en via anlog kabel och en via optisk. På fjärren till recievern finns en speciell knapp där man väljer "Digital Input" som man måste använda när man skiftar mellan optisk och analog. Det får jag inte att fungera med min Harmony.
Lär in koden för den knappen. Ange den sedan som ett extra kommando för just den aktiviteten.
Postad 22 november 2008 - 16:31
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Nu börjar jag bli tokig på den här fjärrkontrollen (Harmony One)! Har suttit och konfigurerat den i fem timmar och ingenting fungerar. I början lyckades jag iallafall få igång alla enheter även om den hela tiden valde fel ingång på TV:n etc.. Dessutom så fungerar den tyvärr lika illa ihop med min Samsung-TV som orginalfjärren till digitalboxen gör, d.v.s. man måste trycka tre-fyra gånger på en knapp för att digitalboxen ska reagera (trots att jag ökat signalöverföringsstyrkan till max för alla enheter utom TV:n).
Sedan stör jag mig på mjukvaran som verkar ordentligt buggig. Programmet fryser med jämna mellanrum, ibland ordnar det upp sig om man låter datorn vara ifred i fem minuter men ibland så måste jag stänga ner programmet med aktivitetshanteraren. Dessutom så borde det alltid finnas en möjlighet att avsluta ett instäkkningsförlopp utan att man ska behöva slutföra det, alltså någon form av "avbryt"-knapp.
Nu har jag försökt att lista ut hur man gör för att välja alternativet att alla övriga enheter inte ska stängas av när man byter aktivitet, d.v.s. om jag byter mellan aktiviteten att titta på Canal Digitalboxen till att titta på Teliaboxen så vill jag att TV:n och förstärkaren ska byta ingångar, men jag vill inte att den den boxen jag inte tittar på stängs av eftersom jag vill kunna "zappa" mellan boxarna. Har inte lyckats hitta var man gör detta. Överhuvudtaget så förstår jag inte det här med att låta alla enheter vara påslagna eller avstängda när man växlar till en annan aktivitet. Det bästa vore om allt var på hela tiden, men att allt gick att stänga av när man trycker på "Off" på fjärren. När jag växlar mellan boxarna så stängs den ena av, men om jag har på DVD:n och växlar till någon av boxarna så stängs ej DVD:n av.
Egentligen vet jag inte varför jag bryr mig om att försöka konfigurera fjärren, med tanke på att jag egentligen inte har någon nytta av den. Köpte den huvudsakligen för att jag trodde att signalöverföringen skulle vara tillräckligt stark för att kunna "överrrösta" TV:ns IR-signaler. Men så var inte fallet.
Är det någon som har VIP1910, HD PVR101-ST eller LE-40A656A1C och som kan tala om för mig vilka inställningar ni använder för att få fjärrkontrollen att fungera med dessa enheter? Måste man ändra hastighetsinställningarna typ fördröjning vid påslagning eller enhetsintervall för att det ska fungera?
Redigerat av MalcolmX7, 22 november 2008 - 21:03.
Postad 22 november 2008 - 21:43
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Det jag stör mig på med Harmony One är att om man trycker lite för fort på knapparna när man t.ex. zappar mellan kanaler eller höjer volymen så fortsätter fjärren att skicka knapptryckningarna flera sekunder efteråt, hur får man bort detta? Fruktansvärt irriterande.
Postad 23 november 2008 - 00:13
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Det jag stör mig på med Harmony One är att om man trycker lite för fort på knapparna när man t.ex. zappar mellan kanaler eller höjer volymen så fortsätter fjärren att skicka knapptryckningarna flera sekunder efteråt, hur får man bort detta? Fruktansvärt irriterande.
det tror jag inte du kan, harmonyn buffrar varje knapptryckning så du får klicka långsammare helt enkelt. Själv tycker jag det är en kanon funktion
Postad 23 november 2008 - 09:33
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Egentligen vet jag inte varför jag bryr mig om att försöka konfigurera fjärren, med tanke på att jag egentligen inte har någon nytta av den. Köpte den huvudsakligen för att jag trodde att signalöverföringen skulle vara tillräckligt stark för att kunna "överrrösta" TV:ns IR-signaler. Men så var inte fallet.
För mig fungar One utmärkt med CD's HD PVR-box. TVn skickar väl inte ut några IR-signaler? Däremot så är det en stor blank skärm på de flesta plasmor som skapar en massa störande reflexer. Min Panna har antireflex.
Redigerat av agpath, 23 november 2008 - 09:33.
Postad 23 november 2008 - 11:55
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Nej, jag menar att "strålningen" från IR-mottagaren i TV:n "äter" upp alla andra IR-signaler än TV-kontrollens. Ursäkta den luddiga förklaringen.
Nu har jag iallafall fått alla enheter att starta och inte stänga av sig när man byter aktivitet, men jag får fortfarande inte TV:n att välja rätt ingång för digitalboxarna. Den väljer dock oftast rätt ingång för DVD:n som är inkopplad med scart (boxarna med HDMI). Ska man lägga till alla ingångar som används av TV:n eller ska man lägga till alla som finns? T.ex. så bläddrar TV:n automatiskt förbi de HDMI-ingångar som inte används. SKa dessa tas med? Ska man välja i Harmony-mjukvaran att fjärrkontrollen ska hoppa över de ingångar som inte används? Eller är det hastighetsinställningarna som strular när TV:n inte väljer rätt ingång?
Kundtjänsten skulle egentligen ha öppet igår lördag, men det hade de inte. Hoppas de har öppet imorgon så det inte är så att de har lagt ner den. Kan omöjligen få till rätt ingång på TV:n. Måste ha testat 30 olika konfigurationer nu, men utan att lyckas. Kan inte heller få fjärren att sätta på och stänga av Teliaboxen (VIP-1910) varje gång jag väljer aktiviteten "Titta på Teliaboxen". Ibland går den igång, ibland inte. Ändå har jag överfört kommandot "Sätt på/stäng av" från Teliaboxens fjärrkontroll.
EDIT: Fick till slut TV:n att välja rätt ingångar. Vet inte om jag egentligen valt rätt metod då jag valt metod1 för min Samsung A656, men det har nog ingen betydelse för den lösningen som jag valde. Jag lade helt enkelt till tre kommandon för ingångsval till respektive aktivitet. T.ex. vad gäller aktiviteten att "Titta på TV" så börjar de första kommandona med att sätta på TV, förstärkare och digitalbox och välja rätt ingång för respektive. Sedan la jag till tre kommandon för att välja ingången HDMI1 efter varandra. Så nu "sprutar" det ut signaler från fjärren i ungefär 5 sekunder vilket är tillräckligt för att TV:n till slut ska fatta vilken ingång den ska välja. Detta är säkert ett väldigt omständigt sätt att göra någonting som det säkert finns en smidigare lösning på, men det fungerar.
Enda smolket i bägaren är att TV:n bläddrar igenom "DTV" och "TV" när man byter från HDMI2 till HDMI1 trots att jag har valt att den ska hoppa över ingångar som jag inte använder. Men det tar bara ett par sekunder längre tid så det kan jag leva med. Den enda gången jag behöver zappa mellan boxarna (HDMI1 och 2) är när det är Champions League-fotboll och det är ju trots allt inte så ofta.
agpath: Vad har du för inställningar gällande CD-boxen? Min Harmony är seg som sirap ett par minuter efter att man startat boxen och man måste trycka två-tre gånger för att byta kanal. Men sedan så blir den bättre och fungerar rätt hyfsat. Scenariot var snarlikt med orginalfjärren, fast med den tog det runt en timme innan fjärren började fungera bättre.
Redigerat av MalcolmX7, 24 november 2008 - 00:36.
Postad 24 november 2008 - 08:35
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
agpath: Vad har du för inställningar gällande CD-boxen? Min Harmony är seg som sirap ett par minuter efter att man startat boxen och man måste trycka två-tre gånger för att byta kanal. Men sedan så blir den bättre och fungerar rätt hyfsat. Scenariot var snarlikt med orginalfjärren, fast med den tog det runt en timme innan fjärren började fungera bättre.
Jag har satt en tidsfördröjning på alla kommandon som går till CD-boxen. Då funkar det klockrent. Kommer inte ihåg hur lång tid jag satt det till, men jag kan kolla ikväll.
Postad 24 november 2008 - 14:54
gape
-
gape
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Agpath,
Jag har en Harmony 1000 och PZ800 som jag skulle vilja koppla på samma sätt som du har gjort.
Du skrev att du gick in i hotell menyn på din Pana för att ställa om startläget.
Hur kommer man in i "hotell menyn"?
Postad 24 november 2008 - 16:02
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Agpath, Jag har en Harmony 1000 och PZ800 som jag skulle vilja koppla på samma sätt som du har gjort. Du skrev att du gick in i hotell menyn på din Pana för att ställa om startläget. Hur kommer man in i "hotell menyn"?
Se mitt inlägg i PX700-tråden: https://www.minhembi...s...t&p=1945285
Postad 24 november 2008 - 16:41
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
EDIT: Fick till slut TV:n att välja rätt ingångar. Vet inte om jag egentligen valt rätt metod då jag valt metod1 för min Samsung A656, men det har nog ingen betydelse för den lösningen som jag valde. Jag lade helt enkelt till tre kommandon för ingångsval till respektive aktivitet. T.ex. vad gäller aktiviteten att "Titta på TV" så börjar de första kommandona med att sätta på TV, förstärkare och digitalbox och välja rätt ingång för respektive. Sedan la jag till tre kommandon för att välja ingången HDMI1 efter varandra. Så nu "sprutar" det ut signaler från fjärren i ungefär 5 sekunder vilket är tillräckligt för att TV:n till slut ska fatta vilken ingång den ska välja. Detta är säkert ett väldigt omständigt sätt att göra någonting som det säkert finns en smidigare lösning på, men det fungerar.
Samsung har direkta ir-koder för varje ingång, välj en annan kanalbytesmetod. kolla mina tidigare inlägg för info. Har själv en A656 och påslagsfördröjningen måste vara ca 9000msek för att tv'n ska vakna först
Postad 24 november 2008 - 17:19
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
kalle99: Ditt sätt fungerar säkert smidigare än mitt. Problemet är att jag har ingen aning om hur man gör för att använda "direkta IR-koder" för respektive ingång. Förmodligen skulle jag bara strula till det om jag försökte överföra egna kommandon. Som sagt, det fungerar, även om "zappningen" mellan boxarna möjligtvis skulle kunna gå ett par sekunder snabbare. Normalt sett tittar jag bara på en box och eftersom både TV:n och CD-boxen är rätt sega så skulle jag ändå inte "tjäna" någon tid med en annan lösning. Men tack för tipset!
Postad 24 november 2008 - 18:45
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
kalle99: Ditt sätt fungerar säkert smidigare än mitt. Problemet är att jag har ingen aning om hur man gör för att använda "direkta IR-koder" för respektive ingång. Förmodligen skulle jag bara strula till det om jag försökte överföra egna kommandon. Som sagt, det fungerar, även om "zappningen" mellan boxarna möjligtvis skulle kunna gå ett par sekunder snabbare. Normalt sett tittar jag bara på en box och eftersom både TV:n och CD-boxen är rätt sega så skulle jag ändå inte "tjäna" någon tid med en annan lösning. Men tack för tipset!
För skojs skull kan du väl prova att trycka på knappen "devices" på din Harmony och sedan väljer du TV'n kolla i displayen efter knapparna "input HDMI1, HDMI2",osv,osv. Och prova om dom fungerar. Sedan när du känner dig mogen nog att experimentera så väljer du att man byter kanal via metod 2, dvs.att fjärren har en knapp för varje ingång. OBS!!! ALLA NYFIKNA!!!!!! Ring Harmony supporten och be dom lägga upp ett clonat konto åt er. Då kan ni labba hur mycket ni vill på det utan att riskera att tappa originalinställningarna. Ett enkelt sätt att prova nytt på. Bara att logga in på originalkontot sedan och köra tillbaka original-configen sedan om ni sabbat något.
Postad 24 november 2008 - 21:35
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Ni som har Harmony One, vad har ni för batterilivsländg på den. Laddar jag upp min och inte använder den alls på ca 5 dagar så är batteriet tomt på den efter den tiden. Skall det vara så? Använder jag den dagligen så är det bara någon dag. Är detta normalt intressant och veta detta innan jag reklammerar den.
Postad 24 november 2008 - 21:37
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3 878 inlägg
Ni som har Harmony One, vad har ni för batterilivsländg på den. Laddar jag upp min och inte använder den alls på ca 5 dagar så är batteriet tomt på den efter den tiden. Skall det vara så? Använder jag den dagligen så är det bara någon dag. Är detta normalt intressant och veta detta innan jag reklammerar den.
Jag har haft min legat i byrolådan pga trasig tv i typ 3v nu, fortfarande kräm kvar!
Postad 25 november 2008 - 08:29
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Använder jag den mycket så är den nere på halva batteriet efter ca 3 dagar och då brukar jag ladda över natten.
Postad 25 november 2008 - 11:24
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Efter att jag har haft min i laddaren hela natten när den har blivit tom så brukar batteriet räcka lite mer än en vecka fast jag använder den varje dag.
Postad 25 november 2008 - 16:27
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
agpath: Jag är fortfarande intresserad av dina inställningar för att styra Canal Digital-boxen om du orkar kolla.
Postad 25 november 2008 - 19:25
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
agpath: Jag är fortfarande intresserad av dina inställningar för att styra Canal Digital-boxen om du orkar kolla.
Glömde visst det igår...men nu sitter jag här med programmet igång: Fördröjning vid påslagning: 5000 ms Knappintervall: 100 ms Enhetsintervall:: 300 ms Detta funkar bra för mig. Dock blir det ju en viss fördröjning när man bläddrar i kanallistan. Man får inte trycka mer än vad boxen hinner med eftersom Harmonyn forstätter att skicka kommanon ur minnet när man slutat att trycka.
Postad 25 november 2008 - 19:30
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Tack så mycket! Ska testa även om jag inte tror att dessa inställningar förbättrar själva "signalstyrkan" från fjärrkontrollen vilket egentligen är grundproblemet. Och någon sådan funktion finns ej.
Postad 28 november 2008 - 15:53
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
Tack så mycket! Ska testa även om jag inte tror att dessa inställningar förbättrar själva "signalstyrkan" från fjärrkontrollen vilket egentligen är grundproblemet. Och någon sådan funktion finns ej.
ööh, jodå det finns det väl en funktion för? Feslökning, ............svarar för kraftigt eller svarar inte alls,.........öka till 5? standard är 3
Redigerat av Unregisterede23ca3dc, 28 november 2008 - 15:57.
Postad 28 november 2008 - 21:28
borisen
-
borisen
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hejsan,
Hoppas ni förstår att jag inte läser igenom 70 sidor om denna innan jag ställer min dumma fråga... bli inte allt för arga på mig..
Med denna kan jag alltså, med en knapptryckning, starta igång TVn på rätt kanal (även min Samsung A656 där det inte finns en knapp för varje källa utan en knapp som byter källa vid varje knapptryckning...), HD-boxen från ComHem alternativt en mediaspelare (popcorn hour blir det förmodligen) och förstärkaren på rätt källa?
Postad 29 november 2008 - 11:25
avozetta
-
avozetta
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hejsan,
Hoppas ni förstår att jag inte läser igenom 70 sidor om denna innan jag ställer min dumma fråga... bli inte allt för arga på mig..
Med denna kan jag alltså, med en knapptryckning, starta igång TVn på rätt kanal (även min Samsung A656 där det inte finns en knapp för varje källa utan en knapp som byter källa vid varje knapptryckning...), HD-boxen från ComHem alternativt en mediaspelare (popcorn hour blir det förmodligen) och förstärkaren på rätt källa?
Helt rätt och i grunden fungerar alla haromyfjärrar likadant då det är samma programvara i dom. Det som skiljer sig åt är antalet knappar, hur många aktiviteter åt gången som kan visas i displayen utan att bläddra, stöd för tvkanalsikoner, RF-sändning (missade jag något?). PS! Funktionen längs ned på varje trådsida har ett sökfält "Sök i tråden", använd den så slipper du läsa 70 sidor men få massor med tips om dina enheter DS!
Postad 29 november 2008 - 17:31
borisen
-
borisen
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Helt rätt och i grunden fungerar alla haromyfjärrar likadant då det är samma programvara i dom. Det som skiljer sig åt är antalet knappar, hur många aktiviteter åt gången som kan visas i displayen utan att bläddra, stöd för tvkanalsikoner, RF-sändning (missade jag något?).
PS! Funktionen längs ned på varje trådsida har ett sökfält "Sök i tråden", använd den så slipper du läsa 70 sidor men få massor med tips om dina enheter DS!
Okej, finns det några begränsningar alls? Funkar det även med t.ex. en sådan (så man slipper avnända dennes fjärr): http://www.dustinhom...5010150016.aspxoch om man nu har något som går på IR går även det bra, fast med en tillköpt RF -> IR omvandlare av Logitech? eller?
Postad 02 december 2008 - 00:49
Taxman
-
Taxman
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej
Är det någon som fått till att direkt välja ingång 4-6 på en Sony TV. Har provat med ett antal varianter som finns i databasen. Vill inte blädra fram till rätt ingång utan välja direkt. Går att göra på en Pioneer Tv, men får inte till det på en Sony KDL-32U3000.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Fjärrkontroller
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|