Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 December 2012 - 17:29

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Jävla trams att ifrågasätta en sådan sak, var du där??
Den bäste i vår klass tog 27 och då fick läraren ta och blindtesta honom för att han inte trodde på det.

Postad 16 December 2012 - 19:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag har alltid misstänkt att du varit övernaturlig och gått tvärt emot hela vetenskapen.
Dom får nog skriva om alla böcker nu. Ändra på Wikipedia.
Det kommer nog stå något i stil med:

"Vuxna människor hör ett frekvensspann om ungefär 20Hz upp till maximalt 20.000 Hz. 20.000Hz är oftast bara spädbarn som hör. Det finns dock avvikelser. Nattlorden, en känd cowboy från diverse forum, hörde ända upp till 23.000Hz under sin gymnasietid, och hans kompis, som förövrigt var bästa polare med både Spindelmannen och Batman, hörde upp till otroliga 27.000Hz. Något som vanligen bara återfinns inom djurriket. Hunden hör t.ex upp till ca 30.000Hz, så man kan misstänka att Nattlordens polare kommer dra på sej en luden dräkt och bekämpa brott under namnet "Houndboy", med Nattlorden som hans sidekick "cowboyboy".

Postad 16 December 2012 - 20:18

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 1
Lägg ned.

Postad 16 December 2012 - 20:38

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Jag har alltid misstänkt att du varit övernaturlig och gått tvärt emot hela vetenskapen.

"Vuxna människor hör ett frekvensspann om ungefär 20Hz upp till maximalt 20.000 Hz. 20.000Hz är oftast bara spädbarn som hör. Det finns dock avvikelser. Nattlorden, en känd cowboy från diverse forum, hörde ända upp till 23.000Hz under sin gymnasietid, och hans kompis, som förövrigt var bästa polare med både Spindelmannen och Batman, hörde upp till otroliga 27.000Hz. Något som vanligen bara återfinns inom djurriket. Hunden hör t.ex upp till ca 30.000Hz, så man kan misstänka att Nattlordens polare kommer dra på sej en luden dräkt och bekämpa brott under namnet "Houndboy", med Nattlorden som hans sidekick "cowboyboy".

Haha ganska kul men ett slag under bältet ;)

Redigerat av floyd123, 16 December 2012 - 20:39.

Postad 16 December 2012 - 21:51

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Vägget börjar ta sig.
Imorgon blir det nog att fylla med isolering och sen klä om den med tYg...
Klia klia...

Bifogad fil(er)

Redigerat av RobNB, 16 December 2012 - 21:52.

Postad 16 December 2012 - 21:56

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Jag har använt Isover Piano ljuskiva, tycker inte den kliat värst mycket.

Postad 16 December 2012 - 22:05

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Men vänta nu. Ska du ha dämpning precis bakom lyssningsposition? Det kan bli väldigt konstigt. Ger lätt en tryckande känsla. Diffusera där bak och sätt dämpningen vid högtalarväggen istället.

Postad 16 December 2012 - 22:23

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Han skall kanske göra både-ock?

Postad 16 December 2012 - 22:26

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 1

Min tjej hör till 20kHz utan problem. Har blindtestat henne och hon kan verkligen inte stå ut när jag drar på 20kHz-tonen. Själv hör jag någonstans mellan 15-17kHz beroende på öra och dag. Hundar hör för övrigt upp till 60kHz och katter till runt 85kHz. Fladdermöss hör otroliga 150kHz.

Postad 17 December 2012 - 05:48

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Han skall kanske göra både-ock?

Helt korrekt:)

Men vänta nu. Ska du ha dämpning precis bakom lyssningsposition? Det kan bli väldigt konstigt. Ger lätt en tryckande känsla. Diffusera där bak och sätt dämpningen vid högtalarväggen istället.

Ska spika ribbor senare som sköter diffuser jobbet. Jag la upp en bild här om dagen. Inspiration hämtad från Faktiskt (IÖ rum)

Jag har använt Isover Piano ljuskiva, tycker inte den kliat värst mycket.

Har redan köpt 15m2 glasfiber :( Får la sno frugans OnePiece haha.

Redigerat av RobNB, 17 December 2012 - 08:00.

Postad 17 December 2012 - 09:50

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Årets viktigaste fråga nu, vad sänker ett trofräselektromojs som sitter till diskanten som heter 7w 2.2ohm 3 ?

Postad 17 December 2012 - 09:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det är ju ett motstond, beroende på hur den sitter och vart i kedjan i kretsen och helt avgörande är hur systemimpedansen är i den kretsen.

annars går det inte att svara i huvudtaget... :)

Berätta mer :)

Postad 17 December 2012 - 10:00

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Den är monterad för att dämpa diskanten, kabeln med den ligger rätt ur porten :D

Postad 17 December 2012 - 10:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
men vart på kretsen är den inkopplad ?
det är väll på dina "nya" högtalare som denna sitter anta jag ? :)

man MÅSTE veta vart i kedjan denna sitter och så måste man veta vad det är för system impedans i den kretsen för att alls kunna veta hur mycket denna dämpar tyvärr... :unsure:
Det kan variera från "knappast något" till massor ! :P

Sitter denna ansluten dirrekt efter terminalen eller sitter den mellan filter och diskant ? :)

Postad 17 December 2012 - 10:09

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Får la sno frugans OnePiece haha.

Får hoppas den är gul då.

Postad 17 December 2012 - 10:22

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Vill inte skruva upp och dona, men han sa att det är bara att rycka den om man inte vill ha dämpningen.
Den sitter lödd så vill inte om den nu dämpar 6db eller något sånt, blir jobbigt att få dit utan lödkolv om den nu skulle fräsa på som fan efter det.

Dom är lite tjocka i mellanregistret, och tänkte om diskanterna var delade såpass långt ner så att det är dämpningen det beror på.

Postad 17 December 2012 - 10:55

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Fan det slår nästan lock för öronen dryg 5 min i denna, Tur att Heybrooken är delade redan vid 120Hz nu :D

http://open.spotify....Ap3xXnm3uhD4yge

Postad 17 December 2012 - 10:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Maskeringseffekt, om du tar bort diskant så upplevs mellanregistret som "tjockt" :)

jag tror det beror på detta !
dessa 2,2ohm lär inte bara någr 6dB i och försig (om inte impedansen är galet låg i kretsen !), men likväl "några dB" ner till "knappt något alls" kan det vara belt beroende på kretsens serielal impedans.
Testa att ta bort den så länge, men då måste du få ihopp "tåtarna" efteråt för att få något krut till diskanten alls :P

Eller bara testa att minska motstondet till halva, alltså ca 1ohm och lyssna, kanske det blir vad du vill ha ?

Redigerat av DVD-ai, 17 December 2012 - 10:59.

Postad 17 December 2012 - 11:52

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Nej, jag tycker inte att EN sådan räcker. Två ska man ha minst av rumsmöbleringsskäl. Kapacitetsmässigt så hade jag inte velat ha mindre än fyra sådana. Återge alla frekvenser som finns i Tron Legacy? Man missar nog en oktav eller två iaf.

Gissar att du blivit smått bas-skadad av ditt system^^ Men jag tror iallafall att en sådan bör räcka. Är skillnaden väldigt stor på w.12 ICE och den äldre?

Postad 17 December 2012 - 12:34

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Gissar att du blivit smått bas-skadad av ditt system^^

Det är med det som med alla andra lärdomar inom audio... det än inte förrän man hört hur det kan vara som man lär sig vad man saknar.

Redigerat av Nattlorden, 17 December 2012 - 12:35.

Postad 17 December 2012 - 13:17

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Det är med det som med alla andra lärdomar inom audio... det än inte förrän man hört hur det kan vara som man lär sig vad man saknar.

Det är sant, men man måste börja någonstans och sen kan man sakta jobba sig uppåt ;)

Postad 17 December 2012 - 13:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo men så är det ju ! :)

Jag viste en gång i tiden att jag skulle klara mig perfekt på i14! tills att jag en dag hörde i32s och senare än fetare toppar.... och nu känns det som minimum är i32s för att få den disstfria återgivningen som jag vill ha ... :unsure:
Det som är tur är att jag snart slipper tänka mer på det ! :)

Postad 17 December 2012 - 13:47

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Gissar att du blivit smått bas-skadad av ditt system^^ Men jag tror iallafall att en sådan bör räcka. Är skillnaden väldigt stor på w.12 ICE och den äldre?

Skulle utan problem ta Komoroks lego bitar :) Men det är inte lönt och drömma just nu... 12.18 ICE. Ice steget är nog det som är skillnaden. Som en ganska bra start så tycker jag att 12.18 ICE är kalas för dom flesta men jag rekommenderar 2st helst. Blir så mycket bättre då.

Postad 17 December 2012 - 13:55

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Jag viste en gång i tiden att jag skulle klara mig perfekt på i14! tills att jag en dag hörde i32s och senare än fetare toppar.... och nu känns det som minimum är i32s för att få den disstfria återgivningen som jag vill ha ... :unsure:

Vet vad du menar. Jag vet att jag inte kommer att nöja mig med det jag har idag. Framför allt basen :) Men för stunden så känner jag att jag har ok prylar tills man kan byta till bättre. Är verkligen sugen på att lyssna på vissa lådor från denna tråd. Hoppas på en träff och en inbjudan :)

Redigerat av RobNB, 17 December 2012 - 14:05.

Postad 17 December 2012 - 14:14

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Får väl låna med mig en lödpenna för att se vad som händer, vore intressant om dom släpper upp i mellanregistret då.

Postad 17 December 2012 - 14:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
NiklasF:

Får du fram mer av diskanten så kommer övergången av mellanregistret och diskanten inte att vara lika "sluttande" antagligen, och undre mellanregistret blir då inte lika dominerande.
Men du kan också testa att flytta högtalarna lite närmare väggen bakom dom och se vad som händer :)

Vet vad du menar. Jag vet att jag inte kommer att nöja mig med det jag har idag. Framför allt basen :) Men för stunden så känner jag att jag har ok prylar tills man kan byta till bättre. Är verkligen sugen på att lyssna på vissa lådor från denna tråd. Hoppas på en träff och en inbjudan :)

du är välkommen över sedan när jag har grejerna på plats :)

Jo, de går alltid att förändra något till förhoppningsvis det bättre, jag har inte så brottom så som det blir nu får det vara något år innan några fler satsningar på stereo får ägarum...
har jag lovat mig själv !

Redigerat av DVD-ai, 17 December 2012 - 14:19.

Postad 17 December 2012 - 14:42

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Här kommer en liten fundering. Vissa här kör Ino. Vad är anledningen till att ni inte köra Ino all the way? Förekommer egen bas byggen av olika kaliber. Är det för att det egna bygget är bättre eller billigare?

Postad 17 December 2012 - 14:49

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Bara vänta tills du hört i128!
Postad bild

Här kommer en liten fundering. Vissa här kör Ino. Vad är anledningen till att ni inte köra Ino all the way? Förekommer egen bas byggen av olika kaliber. Är det för att det egna bygget är bättre eller billigare?

Om du mot förmodan menar mina baslådor så finns det massor med anledningar. De är dock designade av Ingvar, så jag räknar dem som Ino-light. Billigare definitivt samt slippa köra till Stockholm. Annars är det Ino all the way, dock står det lite annat än så länge till front-wide och front-high i stora bion. Där är det dock Ino-basar.

Postad 17 December 2012 - 14:50

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

NiklasF:

Får du fram mer av diskanten så kommer övergången av mellanregistret och diskanten inte att vara lika "sluttande" antagligen, och undre mellanregistret blir då inte lika dominerande.
Men du kan också testa att flytta högtalarna lite närmare väggen bakom dom och se vad som händer :)

du är välkommen över sedan när jag har grejerna på plats :)

Jo, de går alltid att förändra något till förhoppningsvis det bättre, jag har inte så brottom så som det blir nu får det vara något år innan några fler satsningar på stereo får ägarum...
har jag lovat mig själv !

Inbjudan noterad :) Får storma Komorok då också ;)

Postad 17 December 2012 - 14:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Billigare :)
Eller annorlunda i alla/vissa fall och roligt ?! :)
Jag har ino moduler just nu, mest för att jag behövde basmoduler som skulle vara bra pris/ prestanda förhållande på MEN dessutom med högt andrahandsvärde för att inte göra en för stor förlustaffär när jag ska sälja dom om några år för att köpa nytt bassystem ;)
Och Ino har ju bra andrahandsvärde så... men nästa basmoduler KAN blir något helt annat.... det får vi se den dagen blir det vad det blir :)

Inbjudan noterad :) Får storma Komorok då också ;)

;)

Bara vänta tills du hört i128!
Postad bild

Dom skulle jag inte vilja ha oavsett... ;)
För stora och skulle kräva för långt lyssningsavstond...
Dessutom så skulle det vara helt onödigt om inte även diskanten blev av annan/ tåligare modell då i56 är precis så att diskanten är den svaga länken.
Men om diskanten vore ca 4 gånger tåligare och jag hade ett rum med lååångt lyssningsavstond, ja då hade något sådär galet varit alldeles perfekt :P

Redigerat av DVD-ai, 17 December 2012 - 15:01.

Postad 17 December 2012 - 15:02

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Vi får väl höra med Ingvar om han kan bygga en sådan skrikare då. B)

Postad 17 December 2012 - 15:06

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
MIsstänker att flytt bakåt även skulle vara bra för middbasen, men nu är svs´n stativ till Heybrooken och misstänker att den stora reflexen det skulle medföra blir pannkaka.

Postad 17 December 2012 - 15:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
LOL, jag har fått varning på Faktiskt :D

Postad 17 December 2012 - 15:30

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
För vad? :)

Postad 17 December 2012 - 15:37

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Antar det är som det brukar, Niklas är bra på att slänga bensin på brasan:D

Postad 17 December 2012 - 15:46

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Alexi går runt med pekpinnen och tolkar saker jäkligt fel, men jag har fått Faktisktianer på min sida som ser inlägget för var det var.

http://www.faktiskt....r=asc&start=810

Postad 17 December 2012 - 16:40

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Jag antar att det är så. Har lyssnat på Infinity Kappa 100 + w12 och högtalarna spelade ju betydligt bättre än mina Dynavoice...men eftersom jag inte lyssnat på någon bättre sub så vet jag inget mer på bas-sidan.

Satt som intryckt i soffan när han spelade Transformers på hög volym. Samtidigt som jag satt med hakan i knät satt min polare som hade ljudet och klagade på att dom inte spelade djupt osv osv...

Han ville ha en SVS PB13 Ultra, kan man säga att det är en av de bättre subbarna som säljs?

Postad 17 December 2012 - 17:17

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Jag antar att det är så. Har lyssnat på Infinity Kappa 100 + w12 och högtalarna spelade ju betydligt bättre än mina Dynavoice...men eftersom jag inte lyssnat på någon bättre sub så vet jag inget mer på bas-sidan.

Satt som intryckt i soffan när han spelade Transformers på hög volym. Samtidigt som jag satt med hakan i knät satt min polare som hade ljudet och klagade på att dom inte spelade djupt osv osv...

Han ville ha en SVS PB13 Ultra, kan man säga att det är en av de bättre subbarna som säljs?

SVS! Om pengarna fanns så skulle 2st finnas här hemma ;)
De e så här hemma med, alla tycker att ljudet är sååå grymt medan jag tycker att ja ja ok... Vad vet ni...

Postad 17 December 2012 - 18:07

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

SVS! Om pengarna fanns så skulle 2st finnas här hemma ;)
De e så här hemma med, alla tycker att ljudet är sååå grymt medan jag tycker att ja ja ok... Vad vet ni...

Jag har på kanske 3 månader gått från att ha lagt budgeten på 1500kr (elgiganten system) till mitt nuvarande system (totalt ca 10K) Och nu brinner nerven som vill öka budgeten igen...aj aj.

Att jag ens tänker på att köpa en sub för 4K hade jag aldrig nånsin kunnat tänka mig för 3 månader sen :P

Postad 17 December 2012 - 19:11

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Jag har 16 Ino a2... Jag vill inte fundera över priset, men för sex år sedan hade nog 6 st varit så långt en våt dröm hade kommit.

Postad 17 December 2012 - 19:16

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Haha, 16st. Galet många med tanke på vad de kostar, nya som begagnade :)

Postad 17 December 2012 - 21:24

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Japp, men de sitter som tur är inte i samma system. Det gick ju inte an att bygga ett större system med färre än i det lilla.

6 är från begagnad obyggd byggsats och resten begagnade färdigbyggda byggsatser. Nypris blir man svettig av att räkna ihop.

Och om man tänker tillbaka på hur man vände på slantarna för att köpa ett begagnat par Maggies för 5000:-... Man skäms för hur bortskämd man blivit...

Redigerat av Nattlorden, 17 December 2012 - 21:24.

Postad 18 December 2012 - 07:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ja allt går åt ****...
Den fria viljan försvinner och vi blir slavar under elektroniken, måste köpa mer, måste köpa, meeer.... Måste köpa !
Och så sitter man där tillslut, utan hem, utan fru, utan jobb och utan framtid, med bara sina stereoprylar och oförmögen att kunna sluta... : /

Läskigt juhhh.... :P

Postad 18 December 2012 - 08:01

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Ja allt går åt ****...
Den fria viljan försvinner och vi blir slavar under elektroniken, måste köpa mer, måste köpa, meeer.... Måste köpa !
Och så sitter man där tillslut, utan hem, utan fru, utan jobb och utan framtid, med bara sina stereoprylar och oförmögen att kunna sluta... : /

Läskigt juhhh.... :P

haha
+1

Postad 18 December 2012 - 08:07

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Jag har på kanske 3 månader gått från att ha lagt budgeten på 1500kr (elgiganten system) till mitt nuvarande system (totalt ca 10K) Och nu brinner nerven som vill öka budgeten igen...aj aj.

Att jag ens tänker på att köpa en sub för 4K hade jag aldrig nånsin kunnat tänka mig för 3 månader sen :P

Så är det! Och värre blir det haha. Antigen är man den som tycker att det duger eller blir den som jagar ;) kul är det i alla fall :)

Redigerat av RobNB, 18 December 2012 - 08:07.

Postad 18 December 2012 - 08:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag tycker dte är skittrist att behöva köpa grejer....
Men vissa saker vill jag ha och då finnsdte inget allternativ annat än att sno dom och det vill jag inte...

Hälst av allt vill jag bli nöjd med ljudet så att jag slipper fundera mer, jag vet att det går för jag har nästan varit där en gång redan :wub:
Men då va det i och försig lite för mycket disst i topparna i stället... men i övrigt va det himlen... aldrig får det vara riktigt bra :lol:
Och nu lär det bli det omvända, ingen större disst i topparna med inte lika bra i basen i stället... :wacko:
frågan är vad som är värst ?!
vi får se :)

Postad 18 December 2012 - 08:37

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Värst är att ha kapacitet som man inte kan utnyttja av helt andra skäl.

Postad 18 December 2012 - 08:42

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Haha. Ja det finns dom med ;)

Postad 18 December 2012 - 08:49

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Haha ja jäklar, det är ett träsk man inte tar sig ur så lätt.

Men visst har jag begränsat mig en liten aning då musik inte är främsta tanken med mitt system utan filmtittande?

Postad 18 December 2012 - 09:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Men visst har jag begränsat mig en liten aning då musik inte är främsta tanken med mitt system utan filmtittande?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.