* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34860 svar till detta ämne
Postad 03 January 2013 - 21:49
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Telia har slagit till igen. Har fått gratisfilmer förr som kompensation vid strul.
Denna gång påpekade killen jag pratade med att det bara gällde en månad. Det har ingen upplyst mig om förut - dåligt.
Markus nu frågar jag dig varför denna snålhet? Dåligt att filmerna är tidbegränsade. Det är ju ändå en kompensation man har fått för något strul.
//Pryzze
Va!!! Jag som har flera gratisfilmer i komp. Måste kolla om dom är kvar!
Redigerat av ansgar, 03 January 2013 - 21:51.
Postad 03 January 2013 - 22:08
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Det är alltså en månad som gäller på alla gratis filmer som man får som kompensation. Det går inte att lägga en längre tid. Denna information ska alltid ges till en kund när man lägger in den.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 04 January 2013 - 00:45
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Det är alltså en månad som gäller på alla gratis filmer som man får som kompensation. Det går inte att lägga en längre tid. Denna information ska alltid ges till en kund när man lägger in den.
Markus Johansson Telia Kundservice
Ja då var det ju en riktig luring jag åkte på! Kan ni inte se till att ändra på det då! För min del kan ni ju lägga in dom igen!
Postad 04 January 2013 - 10:18
Unregistered36d520a8
-
Unregistered36d520a8
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Är det någon som är kollektiv ansluten till Telia fiber som beställt HBO "gratis" i 6 månader? Det visade sig att det inte var gratis för mig.
Då jag är kollektiv ansluten så räknas jag inte som kund och får vackert betala krypterings avgift på 49:- i månaden. Så det här med att det är gratis för befintliga kunder är ju en sanning med modifikation.
Postad 04 January 2013 - 10:45
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Avslutar årets sista dag med lite gnäll. Fel format *igen* på Kanal5 (har inte längre Kanal5HD så jag kan inte se hur det är där. Brukar dock vara rätt). AFV visas i fullskärm 16:9 trots att det är 4:3. Fattar inte att det skall vara så svårt...
I övrigt vill jag bara säga Gott Nytt År på er alla.
Jag såg en film som visades i 4/3 i stället för 16/9 men det kunde jag temp fixa med inställningarna. Men då det nu blir fel på andra kanaler så ser jag det bara som en temporär lösning.
Postad 04 January 2013 - 14:18
pryzze
-
pryzze
-
Lärjunge
-
-
352 inlägg
Kundrelationer är inget som ni är bra på på Telia. Under detta år har jag ringt så mycket till supporten att de nästan känner igen mig. Jag har vid minst fem tillfällen fått kompensationsfilmer utan att någon har sagt att de måste utnyttjas inom en månad förutom den senaste gången. När jag tänker efter så har jag absolut inte utnyttjat mer än hälften av dessa. Jag får ju en kompensation för att jag är missnöjd med något. Hur tror du Marcus att jag känner mig nu. Är jag lika sur som när jag ringde, eller på bättre humör eller jag är riktigt arg? Som du förstår är jag mycket arg, Telia har alltså förlorat dubbelt på detta. Dels de filmer jag hann se och ni har fått en ännu argare kund. Nr 1. Varför vet inte er personal om detta. Nr 2. Varför begränsa till en månad ? Många hinner INTE se tre hyrfilmer på en månad. I mina ögon har jag fått ca 15 filmer av Telia som de har tagit tillbaka hälften av. Gör om gör rätt Detta påminner mig om ett ordspråk: Den som ger och tar igenär tjuvens bäste vän.P.S. Ni borde ge igen de filmer jag inte har hunnit se, Det är mycket lätt att kolla. Bara att kolla eran logg på filmer jag fått mot gratisfilmer jag sett, Jag väntar ! //Pryzze
Redigerat av pryzze, 04 January 2013 - 14:21.
Postad 04 January 2013 - 15:52
joppe007
-
joppe007
-
Rookie
-
1 inlägg
Är det någon som är kollektiv ansluten till Telia fiber som beställt HBO "gratis" i 6 månader? Det visade sig att det inte var gratis för mig. Då jag är kollektiv ansluten så räknas jag inte som kund och får vackert betala krypterings avgift på 49:- i månaden. Så det här med att det är gratis för befintliga kunder är ju en sanning med modifikation.
Det stämmer det du säger för så här säger villkoren enligt Telias hemsida tydligt och klart: KampanjIngen månadsavgift för kanalpaketet de 6 första månaderna. Krypteringsavgift 49 kr/mån tillkommer för nya tv-kunder, om du redan har ett kanalpaket och lägger till HBO tillkommer inga fler krypteringsavgifter (undantag: om du har så kallad kollektiv-tv och inte betalar krypteringsavgift idag tillkommer den när du tecknar HBO). Efter 6 mån kostar kanalpaketet 79 kr/mån plus eventuell krypteringsavgift. Ingen bindningstid om du har Telia Digital-tv idag. Erbjudandet gäller t.o.m. 22/1 2013. 3 mån uppsägningstid.
Postad 05 January 2013 - 00:08
Ibymafayhas
-
Ibymafayhas
-
Användare
-
-
141 inlägg
Det stämmer det du säger för så här säger villkoren enligt Telias hemsida tydligt och klart:
Kampanj Ingen månadsavgift för kanalpaketet de 6 första månaderna. Krypteringsavgift 49 kr/mån tillkommer för nya tv-kunder, om du redan har ett kanalpaket och lägger till HBO tillkommer inga fler krypteringsavgifter (undantag: om du har så kallad kollektiv-tv och inte betalar krypteringsavgift idag tillkommer den när du tecknar HBO). Efter 6 mån kostar kanalpaketet 79 kr/mån plus eventuell krypteringsavgift. Ingen bindningstid om du har Telia Digital-tv idag. Erbjudandet gäller t.o.m. 22/1 2013. 3 mån uppsägningstid.
Intressant det där med att både "kollektivet" och du själv måste betala krypteringsavgift... Är själv inlåst på detta sätt, men turligt nog kommer mer och mer alternativ via andra vägar så snart kan man kasta ut boxen helt.
Postad 05 January 2013 - 08:45
Belzhadar
-
Belzhadar
-
Användare
-
-
123 inlägg
Intressant det där med att både "kollektivet" och du själv måste betala krypteringsavgift... Är själv inlåst på detta sätt, men turligt nog kommer mer och mer alternativ via andra vägar så snart kan man kasta ut boxen helt.
Är det inte helt enkelt så att så länge alla i kollektivet har samma kanaler, behövs bara en avkryptering för hela kollektivet, d.v.s. en enda avgift som Telia behöver betala till de som äger rättigheterna för krypteringssystemet. Men så fort någon kund vill avvika från kollektivets kanaler, behövs en specifik avkryptering för den enskilda kunden, d.v.s. Telia får betala ytterligare en licens avgift. Kan jämföras med som det ibland var tidigare då ett kollektiv bara hade ett enda kort, som satt i en mottagare som sedan sände ut kanalerna analogt till varje enskild kund. Sedan kan man ju som vanligt anta, eller snarare veta, att den faktiska kostnaden för krypteringen för operatören, i detta fall Telia, inte ens avlägset motsvarar den kostnaden som kunden betalar, utan snarare är en avgift som genererar en helt absurt hög vinstmarginal för operatören. Telia har väl runt 500-600.000 tv kunder, vissa är kollektivanslutna. Vi räknar på 400.000 st krypteringsavgifter x 49:- x 12 månader. Summa = 235,2 miljoner kronor, ungefär en kvarts miljard. Är det någon som tror att Telia betalar ungefär en kvarts miljard till, vem det nu är som äger rättigheterna till deras krypteringssystem, varje år? De kanske kan scanna in den räkningen och lägga ut på nätet, så att alla kan se den. Det finns en anledning att ingen operatör redovisar intäkterna från krypteringsavgiften separat.
Postad 05 January 2013 - 11:43
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Jag såg en film som visades i 4/3 i stället för 16/9 men det kunde jag temp fixa med inställningarna. Men då det nu blir fel på andra kanaler så ser jag det bara som en temporär lösning.
Självklart vet jag hur jag kan få det att se rätt ut men det skall jag inte behöva göra. Normalt sker det per automatik men just på Kanal5 verkar det vara extremt svårt att få till det.
Postad 05 January 2013 - 11:46
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2124 inlägg
Jaha, då har hårddisken i min 2:a box på 3 år packat ihop. 280 gig HD-filmer från CD's frivisning mm är väck. Tur i oturen är att boxen är mindre än 2 år gammal så Telia sänder ut en utbytesbox. Tredje gången gillt?
Postad 05 January 2013 - 13:32
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Nu börjar jag surna till lite på bristen på HD-material.
1
Var tog HD-materialet i HBO programbibliotek vägen som utlovades för ett bra tag sedan?
2
Varför i hela friden (större svärord skulle egentligen passat här) är utbudet på HD i videobutiken så dåligt?
Postad 05 January 2013 - 14:45
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Är det inte helt enkelt så att så länge alla i kollektivet har samma kanaler, behövs bara en avkryptering för hela kollektivet, d.v.s. en enda avgift som Telia behöver betala till de som äger rättigheterna för krypteringssystemet. Men så fort någon kund vill avvika från kollektivets kanaler, behövs en specifik avkryptering för den enskilda kunden, d.v.s. Telia får betala ytterligare en licens avgift. Kan jämföras med som det ibland var tidigare då ett kollektiv bara hade ett enda kort, som satt i en mottagare som sedan sände ut kanalerna analogt till varje enskild kund.
Sedan kan man ju som vanligt anta, eller snarare veta, att den faktiska kostnaden för krypteringen för operatören, i detta fall Telia, inte ens avlägset motsvarar den kostnaden som kunden betalar, utan snarare är en avgift som genererar en helt absurt hög vinstmarginal för operatören.
Telia har väl runt 500-600.000 tv kunder, vissa är kollektivanslutna. Vi räknar på 400.000 st krypteringsavgifter x 49:- x 12 månader. Summa = 235,2 miljoner kronor, ungefär en kvarts miljard. Är det någon som tror att Telia betalar ungefär en kvarts miljard till, vem det nu är som äger rättigheterna till deras krypteringssystem, varje år? De kanske kan scanna in den räkningen och lägga ut på nätet, så att alla kan se den. Det finns en anledning att ingen operatör redovisar intäkterna från krypteringsavgiften separat.
Kan inte säga hur det är för Telia men hos Tele2 så ingår den i hyran där det är avtalat in ett visst utbud. Inga extra avgifter tillkommer utöver det om man väljer att byta intressepaket eller lägga till kanaler. Krypteringsavgift betalas endast på extraboxar. Sen kan man ju diskutera att det ska vara nån avgift överhuvudtaget för att man vill se sina kanaler i hela hushållet men det är en annan diskussion.
Postad 05 January 2013 - 17:28
kadett
-
kadett
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jaha, då har hårddisken i min 2:a box på 3 år packat ihop. 280 gig HD-filmer från CD's frivisning mm är väck. Tur i oturen är att boxen är mindre än 2 år gammal så Telia sänder ut en utbytesbox. Tredje gången gillt?
Enligt tidtabellen över livslängden. Ska du spara något så byt ut disken varje år. Annars är innehåller snart förlorat. Max livslängd verkar vara runt 2,5 år. Fast jag har också haft 2 boxar på 3 år och bytt disk själv en gång så kanske livslängden är mindre än 2 år i verkligheten i snitt.
Redigerat av kadett, 05 January 2013 - 17:34.
Postad 05 January 2013 - 18:00
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Enligt tidtabellen över livslängden. Ska du spara något så byt ut disken varje år. Annars är innehåller snart förlorat. Max livslängd verkar vara runt 2,5 år. Fast jag har också haft 2 boxar på 3 år och bytt disk själv en gång så kanske livslängden är mindre än 2 år i verkligheten i snitt.
Min 1963 har snurrat sedan 10/2 2010, inga hårdvarufel ännu (peppar, peppar)...
Postad 05 January 2013 - 18:01
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2124 inlägg
Kan man föra över från en disk till en annan? Antar att det går att klona disken med rätt prylar.
Postad 05 January 2013 - 18:26
kadett
-
kadett
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Kan man föra över från en disk till en annan? Antar att det går att klona disken med rätt prylar.
Har inte provat, det kanske är möjligt med rätt kloningsverktyg. Min 1963 har snurrat sedan 10/2 2010, inga hårdvarufel ännu (peppar, peppar)...
Dags att göra backup ha ha :-)
Postad 05 January 2013 - 18:28
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Har inte provat, det kanske är möjligt med rätt kloningsverktyg.
Dags att göra backup ha ha :-)
Förmodligen...
Postad 06 January 2013 - 23:22
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Har rätt kraftiga ryckningar med jämna mellanrum på alla tre boxarna, exakt hur länge det pågått vet jag inte(varit borta) men gissningsvis tre-fyra veckor.
Hittade inget i de senare inläggen om det...fler som har samma problem? ( har fiber, 100mbit och internetlinan går iaff som en raket).
Postad 07 January 2013 - 00:45
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Nix, inga problem i Uppsala i alla fall (fiber).
Postad 07 January 2013 - 10:39
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Är det inte helt enkelt så att så länge alla i kollektivet har samma kanaler, behövs bara en avkryptering för hela kollektivet, d.v.s. en enda avgift som Telia behöver betala till de som äger rättigheterna för krypteringssystemet. Men så fort någon kund vill avvika från kollektivets kanaler, behövs en specifik avkryptering för den enskilda kunden, d.v.s. Telia får betala ytterligare en licens avgift.
Jag tror inte att Telia betalar per kund för krypteringssystemet, det gör i a f inte Comhem (se nedan). Däremot är ju kostnaden per abonnemang klart mindre på kollektivavtal, så det är klart att dom passar på att ta ut extra avgifter när dom får chansen.. http://www.svt.se/ny...sako-for-comhemEnligt vad SVT erfar kostar krypteringen alltså inte särskilt mycket för Comhem. Och det norska bolaget Conax, som levererar krypteringen, uppger till SVT att de inte tar ut någon licensavgift per kund – istället säljer de sin plattform för kryptering som ett helhetspaket.
Postad 07 January 2013 - 11:05
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Underbart med supporten. Sitter 10 min i kö, kommer fram och påtalar mitt ärende. Sen blir jag utslängd...
Postad 07 January 2013 - 17:34
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Underbart med supporten. Sitter 10 min i kö, kommer fram och påtalar mitt ärende. Sen blir jag utslängd... 
haha...satt 45 minuter i kö....fick prata i 25 minuter....blev vidare kopplat till en annan och innan jag skulle komma till den andra blev utslängt.....nästa samtal, väntetid 58 minuter...löste halva problemet......
Postad 08 January 2013 - 07:38
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
haha...satt 45 minuter i kö....fick prata i 25 minuter....blev vidare kopplat till en annan och innan jag skulle komma till den andra blev utslängt.....nästa samtal, väntetid 58 minuter...löste halva problemet......
ha ha  Ja det känner man igen. Telia som är ett telefonbolag har den sämsta telefonsupporten av alla stora bolag. De borde göra till rutin att ringa upp när samtalen bryts. När man kopplas om borde man slippa stå i kö igen och framförallt borde man införa systemet med att ringa upp som t.ex. SEB har.
Postad 08 January 2013 - 07:46
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Kundrelationer är inget som ni är bra på på Telia. Under detta år har jag ringt så mycket till supporten att de nästan känner igen mig. Jag har vid minst fem tillfällen fått kompensationsfilmer utan att någon har sagt att de måste utnyttjas inom en månad förutom den senaste gången. När jag tänker efter så har jag absolut inte utnyttjat mer än hälften av dessa.
Jag får ju en kompensation för att jag är missnöjd med något.
Hur tror du Marcus att jag känner mig nu. Är jag lika sur som när jag ringde, eller på bättre humör eller jag är riktigt arg? Som du förstår är jag mycket arg, Telia har alltså förlorat dubbelt på detta. Dels de filmer jag hann se och ni har fått en ännu argare kund.
Nr 1. Varför vet inte er personal om detta. Nr 2. Varför begränsa till en månad ? Många hinner INTE se tre hyrfilmer på en månad.
I mina ögon har jag fått ca 15 filmer av Telia som de har tagit tillbaka hälften av. Gör om gör rätt
Detta påminner mig om ett ordspråk:
Den som ger och tar igen är tjuvens bäste vän.
P.S. Ni borde ge igen de filmer jag inte har hunnit se, Det är mycket lätt att kolla. Bara att kolla eran logg på filmer jag fått mot gratisfilmer jag sett, Jag väntar !
//Pryzze
jag håller helt med. Jag har fått filmer i stället för att krediteras felaktiga kostnader. Hur fan kan man då ta bort dom igen!!! Var kan man se sina krediter förresten?
Redigerat av ansgar, 08 January 2013 - 07:47.
Postad 08 January 2013 - 07:53
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Jag har ställt in ljudformat = Digitalt ljud
Då funkar inte fjärrens volymkontroll. Ska det vara så? Varför är det så?
Postad 08 January 2013 - 10:26
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
jag håller helt med. Jag har fått filmer i stället för att krediteras felaktiga kostnader. Hur fan kan man då ta bort dom igen!!! Var kan man se sina krediter förresten?
Också jag blev erbjuden filmer gratis. Jag avböjde och föreslog istället en kreditering på kommande faktura, vilket verkställdes. .
Postad 08 January 2013 - 10:46
Unregistered36d520a8
-
Unregistered36d520a8
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Det stämmer det du säger för så här säger villkoren enligt Telias hemsida tydligt och klart:
Kampanj Ingen månadsavgift för kanalpaketet de 6 första månaderna. Krypteringsavgift 49 kr/mån tillkommer för nya tv-kunder, om du redan har ett kanalpaket och lägger till HBO tillkommer inga fler krypteringsavgifter (undantag: om du har så kallad kollektiv-tv och inte betalar krypteringsavgift idag tillkommer den när du tecknar HBO). Efter 6 mån kostar kanalpaketet 79 kr/mån plus eventuell krypteringsavgift. Ingen bindningstid om du har Telia Digital-tv idag. Erbjudandet gäller t.o.m. 22/1 2013. 3 mån uppsägningstid.
Den texten är ändrad nu, så stod det inte innan när jag tecknade mig för HBO. Något annat som är ännu värre är det om man skulle få för sig att gå över till kanalpaket Stor. Då kostar det 248kr + 49kr i krypteringsavgift per månad. Att vara fiberansluten med kollektivavtal lönar sig bara om man är nöjd med utbudet som ingår.
Postad 08 January 2013 - 10:59
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Den texten är ändrad nu, så stod det inte innan när jag tecknade mig för HBO.
Något annat som är ännu värre är det om man skulle få för sig att gå över till kanalpaket Stor. Då kostar det 248kr + 49kr i krypteringsavgift per månad. Att vara fiberansluten med kollektivavtal lönar sig bara om man är nöjd med utbudet som ingår.
Man påstår dock att man är medvetna om att prispolitiken för kollektivanslutna kunder är "felaktig" och att det skall åtgärdas men säger inget om vilket decennium... http://www.fairshopp...ions/view/13294
Postad 08 January 2013 - 12:12
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Jag har ställt in ljudformat = Digitalt ljud Då funkar inte fjärrens volymkontroll. Ska det vara så? Varför är det så?
Leta upp mitt svar på exakt denna fråga för nåt år sedan. Summering: Ja, det ska vara så. Använd inte boxens fjärr för att ändra volym utan låt den alltid mata ut max-volym. Om du i analogt ljud-läge drar ner volymen på boxen till låg nivå och istället drar upp den på förstärkaren så blir ljudkvaliteten lidande. Jag har en Logitech Harmony-fjärr som löser problemet med multipla dosor.
Redigerat av elofu17, 08 January 2013 - 12:13.
Postad 08 January 2013 - 12:28
Unregistered36d520a8
-
Unregistered36d520a8
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Man påstår dock att man är medvetna om att prispolitiken för kollektivanslutna kunder är "felaktig" och att det skall åtgärdas men säger inget om vilket decennium...
http://www.fairshopp...ions/view/13294
Förbättringar inom en snar framtid. Tillåt mig att tvivla. Hans G Larsson har lagt det i högen av saker som ignoreras.
Postad 08 January 2013 - 22:39
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Jag har ställt in ljudformat = Digitalt ljud Då funkar inte fjärrens volymkontroll. Ska det vara så? Varför är det så?
Ja, det ska vara så. Använd inte boxens fjärr för att ändra volym utan låt den alltid mata ut max-volym. Om du i analogt ljud-läge drar ner volymen på boxen till låg nivå och istället drar upp den på förstärkaren så blir ljudkvaliteten lidande.
Kan väl komplettera med att säga att det är så för att din övriga utrustning sköter avkodningen från digitalt ljud så boxen skickar bara vidare det som skickas från leverantören. För att kunna ställa in ljudnivån måste digital-tv boxen koda av digitalt ljud, ställa ljudnivån och sen koda tillbaka det till digitalt ljud och det har man av helt enkelt valt att inte göra för då försämrar man kvalitén på ljudet ganska mycket... Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 09 January 2013 - 15:38
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Vad har ni för erfarenheter av den nya Thomson Gateway 799?
Fick hem ett igår, kopplade in och enbart internet och TV som fungerar men inte bredbandstelefonin.
Felanmälan gjordes igår och då får man snällt vänta tills den 11 januari (4 dagar) innan man kan få telefonen igång.
Tydligen så laddas inte mjukvaran som styr telefonin...att det ska vara så krångligt....
Postad 09 January 2013 - 16:25
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2124 inlägg
Men trots allt inte så förvånande då det är de betalande kunderna som är testpiloter nuförtiden.
Postad 09 January 2013 - 19:39
micke_thorn
-
micke_thorn
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Konstig, jag har ljudet inställt på Digitalt och kan reglera med fjärren  Vad tror du om det Markus.
Postad 09 January 2013 - 19:54
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Konstig, jag har ljudet inställt på Digitalt och kan reglera med fjärren  Vad tror du om det Markus.
Du kan inte ändra Dolby Digital ljudet med volymknappen, det går direkt till förstärkaren
Postad 09 January 2013 - 19:57
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Det låter konstigt. Kan du ändra volymen med fjärren i samtliga sändningar? Även i t.ex. en DolbyDigital-sändning på SVT? Ser du på din förstärkare att du faktiskt tar emot en digital signal? (så att du inte bara tror att du kör digitalt men i praktiken använder en analog signal ändå)
Postad 09 January 2013 - 23:03
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Vad har ni för erfarenheter av den nya Thomson Gateway 799?
Fick hem ett igår, kopplade in och enbart internet och TV som fungerar men inte bredbandstelefonin. Felanmälan gjordes igår och då får man snällt vänta tills den 11 januari (4 dagar) innan man kan få telefonen igång.
Tydligen så laddas inte mjukvaran som styr telefonin...att det ska vara så krångligt....
Det är en sak som handläggarna ska kunna lösa på en gång om det har med enbart konfigurationen att göra, men det finns fall där man lagt upp abonnemanget fel från början och då kan det vara med krångligt att få ordning på det. Det finns även ett nätproblem som har att göra med att den inte får IP som den ska på management att göra och det verkar som att det är det felet de har felanmält. Kan du prova starta om den en gång till ifall det inte fungerar imorgon bitti? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 10 January 2013 - 00:06
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Det är en sak som handläggarna ska kunna lösa på en gång om det har med enbart konfigurationen att göra, men det finns fall där man lagt upp abonnemanget fel från början och då kan det vara med krångligt att få ordning på det. Det finns även ett nätproblem som har att göra med att den inte får IP som den ska på management att göra och det verkar som att det är det felet de har felanmält. Kan du prova starta om den en gång till ifall det inte fungerar imorgon bitti?
I en liknande situation efter en flytt så hade jag fått internet och tv inkopplad men inte telefon Det enda support behövde var modemets gateway nummer
Postad 10 January 2013 - 15:40
pomelo
-
pomelo
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Verkar dock bero på vilken av Telia's säljare man pratar med...  Om man frågar Telia om nya kodpapper, får man nya koder då eller kopior på de man haft? Skulle koppla in min extrabox(1963) som blivit liggande, men hittade inte papperen. Ringer till Telia och ber om kopior som de snällt skickarSkriver in dessa och allt utom inspelning fungerar så jag kontaktar på nytt Telia. Får då veta vilken ID-kod den ligger på. Men när jag kollar så är det ingen av de jag fått på mina nya papper.
Postad 10 January 2013 - 17:25
robinsvensson1990
-
robinsvensson1990
-
Rookie
-
1 inlägg
Har försökt att använda min fjärrkontroll till min reciever för att styra min Motorola VIP 1910-9 box från telia.
Får det inte att fungera enligt guiden eller manualen. Är de inte kompatibla med varandra?
Recievern jag har är en Denon AVR 1612
Postad 10 January 2013 - 17:26
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Det är en sak som handläggarna ska kunna lösa på en gång om det har med enbart konfigurationen att göra, men det finns fall där man lagt upp abonnemanget fel från början och då kan det vara med krångligt att få ordning på det. Det finns även ett nätproblem som har att göra med att den inte får IP som den ska på management att göra och det verkar som att det är det felet de har felanmält. Kan du prova starta om den en gång till ifall det inte fungerar imorgon bitti?
Fick idag sms om att det ska fungerar nu. Kom hem och testar, men icke. Ringer igen till supporten och efter några tester och diverse saker fick jag telefonen igång nu. Skönt att det löste sig efter 4 dagar men mindre kul att veta att känsligheten verkar vara mycket hög och att osäkerheten om det fungerar eller inte är också mycket hög. Jag vågar knappt ändra något då direkt så blir förödande konsekvenser. Fick 200 kr i kompensation men vi är 4 i familjen och mobilräkningen kommer definitivt att påverkas denna månad för samtliga oss fyra....
Postad 10 January 2013 - 22:46
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Nja. Om man ställer in digitalt ljud så väljer boxen digitalt ljud när det det finns att tillgå, tex SVT, som har med digitalt ljud även som stereo(DD2.0) då ska det inte gå att ändra volym med boxen. Finns inget digitalt ljud så väljer boxen det analoga iallafall(annars blir det ju tyst), och då kan man ändra volymen med boxen.
Redigerat av AAKEE, 10 January 2013 - 22:47.
Postad 11 January 2013 - 10:57
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Telia Kundservice
Hej
Jag har skickat PM.
Tittar ni på dom?
Postad 11 January 2013 - 16:36
micke_thorn
-
micke_thorn
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Nja. Om man ställer in digitalt ljud så väljer boxen digitalt ljud när det det finns att tillgå, tex SVT, som har med digitalt ljud även som stereo(DD2.0) då ska det inte gå att ändra volym med boxen. Finns inget digitalt ljud så väljer boxen det analoga iallafall(annars blir det ju tyst), och då kan man ändra volymen med boxen.
Givetvis är det så.
Postad 11 January 2013 - 19:39
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Man påstår dock att man är medvetna om att prispolitiken för kollektivanslutna kunder är "felaktig" och att det skall åtgärdas men säger inget om vilket decennium...
http://www.fairshopp...ions/view/13294
Var i kontakt med ngn på Telia strax före jul och fick detta svar: " Jag kommer under våren att lansera en ny prispolicy för uppgradering av hastigheten för kunder med gruppavtal på bredband. Med denna kommer Telia kunna erbjuda en betydligt attraktivare prisbild för kollektiva kunder."
Postad 11 January 2013 - 20:16
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Svart på alla kanaler, har startat om allt och gjort factory reset. Telias test på supportsidan säger att allt är frid och fröjd. Någon mer som har problem?
Postad 11 January 2013 - 21:24
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Svart på alla kanaler, har startat om allt och gjort factory reset. Telias test på supportsidan säger att allt är frid och fröjd. Någon mer som har problem?
Felanmält, ska vara åtgärdat senast onsdag. Så det blir en helg utan TV, i alla fall utan de 60 kanaler jag har via Telia... :-(
Postad 12 January 2013 - 18:25
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Felanmält, ska vara åtgärdat senast onsdag. Så det blir en helg utan TV, i alla fall utan de 60 kanaler jag har via Telia... :-(
Skönt - redan fixat verkar det som... :-) Kan notera att telefonkön bara var 4-5 minuter och att jag blev mycket bra bemött. Jag råkade visserligen bli bortkopplad mitt i felsökningen, men det gick lika fort att komma fram andra gången och jag blev lika bra bemött samt att allt vi sagt noterats så vi kunde fortsätta som om inget hänt.
Postad 13 January 2013 - 03:11
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Rörande TV4 News så läggs den på under en lång period och det görs enligt en lista som skapats så jag tror inte ni kan hitta vilken logik det är helt enkelt.
13e nu...sista dagen för utrullningen av TV4 news/film och TV11...fortfarande inga nya kanaler... Typiskt att man är i sista batchen.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|