Väntar med spänning!!
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 31 mars 2008 - 19:47
Väntar med spänning!!
Postad 31 mars 2008 - 19:47
Att Sagem inte kan sätta ihop boxen utan bara släppa ner allt i en plastlåda och hoppas att det ligger still är otroligt.
Boxen är annars mycket bra och de flesta av buggarna åtgärdade.
Retar mig bara på en grej och det är att jag har ställt in 14/9 läge med "on demand" knappen på icke wide material och vid varje reklampaus så zoomar boxen in bilden. Nytt tryck på "on demand"knappen eller byte av kanal och sen tillbaka till kanalen jag tittade på för att få tillbaka 14/9 läget igen. Tittar man på ett inspelat program måste man trycka på spolknappen och sedan play för att få tillbaka bilden i 14/9. Har man bilden inställd på 4/3 händer inget efter reklampauser.
Om du läser detta que får du gärna föra in denna "bugg" i din lista(kanske bara jag som retar mig på denna 14/9 funktion).
Redigerat av tojjemannen, 31 mars 2008 - 19:50.
Postad 31 mars 2008 - 19:49
Jag har problem med att Tv-biljett kanalerna samt TV4 guld och komedi inte visas ibland. Får felmeddelande "problem med att ta emot signalen , kontrollera antenn"
Alla andra kanaler funkar utmärkt.
I går kunde jag se allsvenskan men inte idag.
Allt är installerat av installatör. Måste jag ringa hit dem för justering igen eller är det fel på boxen?
Mvh
Postad 31 mars 2008 - 19:54
Det är en mekanisk uppdatering som kommer på de boxar som nu släpps från CD. Det är inte en mjukvarulösning som fixar fläkten. Om det kanske t.o.m är så att det finns en ny mjukvara på G.Förstår inte hur en firmware-uppdatering skulle kunna fixa boxens mekaniska brister??
Själv ligger jag lågt och inväntar vad som förhoppningsvis blir positiva besked från CD, dvs en ny batch med sund hårdvara. Jag är får snål för att betala SEK 3000 för en mekaniskt ofärdig box, samt har alldeles för lite tid över till att vara CD:s betatestare.
Ska försöka få lite mer info om detta.
Postad 31 mars 2008 - 20:01
PDDNOS, att acceptera ditt affärsförslag med 1000 kr påslag per box skulle jag jag gärna göra. Det enda som behövs är sax, dubbelhäftande tejp, något dämpande material som tex gummi och ett buntband. Moddningstid ca 10 min.
Att Sagem inte kan sätta ihop boxen utan bara släppa ner allt i en plastlåda och hoppas att det ligger still är otroligt.
Boxen är annars mycket bra och de flesta av buggarna åtgärdade.
Retar mig bara på en grej och det är att jag har ställt in 14/9 läge med "on demand" knappen på icke wide material och vid varje reklampaus så zoomar boxen in bilden. Nytt tryck på "on demand"knappen eller byte av kanal och sen tillbaka till kanalen jag tittade på för att få tillbaka 14/9 läget igen. Tittar man på ett inspelat program måste man trycka på spolknappen och sedan play för att få tillbaka bilden i 14/9. Har man bilden inställd på 4/3 händer inget efter reklampauser.
Om du läser detta que får du gärna föra in denna "bugg" i din lista(kanske bara jag som retar mig på denna 14/9 funktion).
Jag ska ta en titt på ditt 14:9. Vad jag vet så ställde jag in fullscreen när jag satte på boxen första gången och den har behållt detta tills en fabriksåterställning gjordes för några veckor sedan. Vad jag fattar så är detta något på 4:3 material, ska kolla hur min TV/box fungerar
Titta vad du har för signalstyrka och kvalité på dessa kanaler. Kanske du ska vri huvudet några grader? Det där med kl 5???Hej
Jag har problem med att Tv-biljett kanalerna samt TV4 guld och komedi inte visas ibland. Får felmeddelande "problem med att ta emot signalen , kontrollera antenn"
Allt är installerat av installatör. Måste jag ringa hit dem för justering igen eller är det fel på boxen?
Mvh
Postad 31 mars 2008 - 20:46
En bild på din moddning hade varit en bra hjälp!Moddade om boxen förra veckan för att få den tystare och tystare blev den.
Efter några dagar kom jag fram till att den var inte tillräckligt tyst och att en del resonansljud fanns kvar.
Alltså dax för moddning 2 som genomfördes igår. Jag isolerade fläkten helt med dämpande material och såg tll att den inte hade kontakt någonstans med boxens chassi. Spände fast den med straps igen och på med locket.
Hallelujatystare box får man leta efter, om det är helt tyst kan man höra ett svagt sus från fläkten vilket bara kan höras om man går nära boxen. Kommer inte byta ut denna "moddade" box mot en fixad upplaga av Sagem(även om de skulle erbjuda) om inte min havererar, tror att min är tystare än deras.
Så ett gott råd om ni moddar - isolera fläkten helt från chassit så blir den gudomligt tyst.
Postad 31 mars 2008 - 21:12
Beställde en HD PVR idag. Funderade länge på en Vantage (eftersom jag har en Dreambox 7000S idag), men kostnaden fick avgöra. 20 kr per månad lägre pris i 24 månader samt 2995 med inbyggd HDD blev svårt att slå.
Fick besked att de följer diskussionerna i forum och att den sändning med boxar som kommer om 3 veckor ska ha fläktproblemet åtgärdat samt att den senaste firmware-uppgraderingen ska ha åtgärdat "alla" buggar.
*håller tummarna i tre veckor*
Låter väldigt bra. Något jag undrar över är dock varför vissa stör sig på hårdisken när den inte låter alls. Det är bara fläkten som stör (vibrerar chassit). Eller gäller det de första boxarna?
En fråga till - Måste man stå i rätt favoritlista för att en inspelning ska fungera. Lade in Anna Phil från lista A genom epg förrförra veckan men har nu skapat en lista B och ingen Anna Phil blev inspelad (som var veckodag, måndag 20.00). Tog bort min programmering och ska lägga in en ny veckoprogrammering från lista B nästa måndag.
Brukar också spela in Kanal Lokal morgongänget Göteborg från marknätet (mån-fred) men dagens inspelning uteblev och kanalen försvann från min favoritlista. En bugg eller är det något man får leva med (inga probelm från min sida) då mottagaren främst är till för sattellit? Synd att CD bara sänder kanalen genom kabelTV och bredband (http://www.canaldigi...le____8644.aspx)
Redigerat av ruva, 31 mars 2008 - 21:17.
Postad 31 mars 2008 - 21:15
En bild på din moddning hade varit en bra hjälp!Moddade om boxen förra veckan för att få den tystare och tystare blev den.
Efter några dagar kom jag fram till att den var inte tillräckligt tyst och att en del resonansljud fanns kvar.
Alltså dax för moddning 2 som genomfördes igår. Jag isolerade fläkten helt med dämpande material och såg tll att den inte hade kontakt någonstans med boxens chassi. Spände fast den med straps igen och på med locket.
Hallelujatystare box får man leta efter, om det är helt tyst kan man höra ett svagt sus från fläkten vilket bara kan höras om man går nära boxen. Kommer inte byta ut denna "moddade" box mot en fixad upplaga av Sagem(även om de skulle erbjuda) om inte min havererar, tror att min är tystare än deras.
Så ett gott råd om ni moddar - isolera fläkten helt från chassit så blir den gudomligt tyst.
boalt - ska se om jag kan få lite tid över i veckan och ta en bild på moddningen.
que - problemet med 14:9 uppstår alltså när det är formatändring i sändning(tex reklam) från 16:9 till 4:3 och min box är inställd på 14:9 läge. Är boxen inställd på 4:3 så fungerar det i det läget. Hoppas det inte låter för luddigt.

Postad 31 mars 2008 - 21:19
Om man sätter en manuell inspelning så gör man ju detta mot huvudlistan A. Tror inte att en ny B lista borde spela roll, däremot så har kanlerna nyligen flyttas runt i A listan när CD har stuvat runt listorna, tror nog mer att det är det som spökar? Du kan ju alltid testa och se vad som händer med olika listor.Beställde en HD PVR idag. Funderade länge på en Vantage (eftersom jag har en Dreambox 7000S idag), men kostnaden fick avgöra. 20 kr per månad lägre pris i 24 månader samt 2995 med inbyggd HDD blev svårt att slå.
Fick besked att de följer diskussionerna i forum och att den sändning med boxar som kommer om 3 veckor ska ha fläktproblemet åtgärdat samt att den senaste firmware-uppgraderingen ska ha åtgärdat "alla" buggar.
*håller tummarna i tre veckor*
Låter väldigt bra. Något jag undrar över är dock varför vissa stör sig på hårdisken när den inte låter alls. Det är bara fläkten som stör (vibrerar chassit). Eller gäller det de första boxarna?
En fråga till - Måste man stå i rätt favoritlista för att en inspelning ska fungera. Lade in Anna Phil från lista A genom epg förrförra veckan men har nu skapat en lista B och ingen Anna Phil blev inspelad (som var veckodag, måndag 20.00). Tog bort min programmering och ska lägga in en ny veckoprogrammering från lista B nästa måndag.
Brukar också spela in Kanal Lokal morgongänget Göteborg från marknätet (mån-fred) men dagens inspelning uteblev och kanalen försvann från min favoritlista. En bugg eller är det något man får leva med (inga probelm från min sida) då mottagaren främst är till för sattellit?
Postad 31 mars 2008 - 21:21
Även jag har krupit till korset och fimpat Boxer för att köra CD med HD och HDD....
Kommer om 3 veckor.....
(Inlägg 100, hipphipp HURRRAAAA)
Redigerat av what17ever, 31 mars 2008 - 21:22.
Postad 31 mars 2008 - 21:25
Moddade om boxen förra veckan för att få den tystare och tystare blev den.
Du fick väll till det med att inblåset passade in perfekt i hålet till hårddisken och utbläset i botten på boxen? Annars kan det bli för varmt för den lilla goa disken. Den klarar 60 grader men kan nog då bli högljudd efter en tids användande. Bäst tror jag ligger på 40 kanske högst 45 grader. Begrundat på datordiskar från WD som har en tendens at börja knastra efter ett halvår/år i för hög värme och då kommer du hellre vilja ha fläktoljudet tillbaka och tyst disk.
Redigerat av ruva, 01 april 2008 - 16:00.
Postad 31 mars 2008 - 21:38
//mackan
Postad 31 mars 2008 - 21:53
Moddade om boxen förra veckan för att få den tystare och tystare blev den.
Du fick väll till det med att inblåset passade in perfekt i hålet till hårddisken och utbläset i botten på boxen? Annars kan det bli för varmt för den lilla goa disken. Den klarar 60 grader men kan nog då bli högljudd efter en tids användande. Bäst tror jag ligger på 40 kanske högst 45 grader. Begrundat på datordiskar från WC som har en tendens at börja knastra efter ett halvår/år i för hög värme och då kommer du hellre vilja ha fläktoljudet tillbaka och tyst disk.
Var noga med att se till att fläkten passade in i hålet för kylningen till HDD/botten, la dock ett mjukt material mellan fläktens ovansida/undersida för att inte få vibrationer genom mellanväggen. jag har skruvat fast moderkortet i de avsedda hålen så det ligger stilla. Har en temp som pendlar mellan 39-42 grader som högst men ligger nästan hela tiden på 41 grader.
Postad 31 mars 2008 - 21:53
/W
Redigerat av Unregistered7ae15c99, 31 mars 2008 - 22:33.
Postad 01 april 2008 - 05:08
Kontrollera om du har en trådlös Dect-telefon i närheten. De har en förmåga att störa alla kanaler på den transpondern.Hej
Mvh
Postad 01 april 2008 - 06:18
Det följer alltså med ett microhuvud? jag har redan allt installerat eftersom jag hade Canal totalpaketet men jag hade faktiskt tänkt byta microhuvud i sommar eftersom det finns bra huvuden med brusfaktor 0,2 för cirka 400:-.
Är det medföljande quadrohuvudet bra?
Postad 01 april 2008 - 06:43
Ja nu har även jag beställt en HD-box.
Det följer alltså med ett microhuvud? jag har redan allt installerat eftersom jag hade Canal totalpaketet men jag hade faktiskt tänkt byta microhuvud i sommar eftersom det finns bra huvuden med brusfaktor 0,2 för cirka 400:-.
Är det medföljande quadrohuvudet bra?
Huvudet är ett Triax Quad med brusfaktor 0,3 och jag tror inte det är lönande att byta ut det mot ett bättre då det ändå är så starka signaler över Sverige att små paraboler fungerar bra.
Postad 01 april 2008 - 07:04

Postad 01 april 2008 - 07:30
I alla fall regn, vad jag har sett under vintern. Idag har jag dock inte stövlarna på.0,3 är ju rätt bra. Mitt nuvarande huvud är ett gammalt CD-huvud med 0,6 i brusfaktor och det blir faktiskt skillnad med 0,2 - 0,3. Framför allt när det regnar eller snöar kraftigt. Det gör det ofta där jag bor här på västskusten
Har gjort lite förfiningar i bugglistan #3
Redigerat av Unregistered124686ac, 01 april 2008 - 07:31.
Postad 01 april 2008 - 08:14
Vi får väl se...
Angående fläkt & HDD temp, har min box i en tv-bänk med glas dörrar.. Det blir varmt där inne men HDD temp stannar vid 45 grader och man slipper fläkt ljudet.
Postad 01 april 2008 - 08:16
Och har du en trådlös telefon som står så är det framme en tråd från lnb kabeln.Kontrollera om du har en trådlös Dect-telefon i närheten. De har en förmåga att störa alla kanaler på den transpondern.Hej
Mvh
Annars är det frekvensfel och då hänvisas man till installatör.
Postad 01 april 2008 - 11:43
Låter det lika mycket när boxen är avslagen eller måste den vara på hela tiden?
Postad 01 april 2008 - 17:12

Så den kan inte vara den nya då ???? så jag ringde CD och som vanligt så visste dom inte om att det ens är problem med boxen att den låter, fast nu hade dom uppdaterat mjukvaran så alla problem skulle vara borta, sa hon efter att hon kollat med någon !
Men det intressanta är att JAG tycker inte den låter alls, fast den har bara varit på ca 1 timma just nu.
Hur var era lät dom direkt elller efter en viss tid.

MrDTS
Redigerat av Unregistered7126f11a, 01 april 2008 - 17:13.
Postad 01 april 2008 - 17:22
Fläktarna hördes knappt och just nu med boxen på inspelning ligger tempen på 35 C.
Nu skall bara ljudet på vissa av HDkanalerna fixas så blir jag nöjd.
Postad 01 april 2008 - 17:30
Du behöver inte vara tvivlande om den låter eller inte. Låter den åååååååååååååååååååååååååååååååå, och du känner vibrationer i locket, då låter denÖhhhhhh va f**n fick min box idag
![]()
Så den kan inte vara den nya då ???? så jag ringde CD och som vanligt så visste dom inte om att det ens är problem med boxen att den låter, fast nu hade dom uppdaterat mjukvaran så alla problem skulle vara borta, sa hon efter att hon kollat med någon !
Men det intressanta är att JAG tycker inte den låter alls, fast den har bara varit på ca 1 timma just nu.
Hur var era lät dom direkt elller efter en viss tid.![]()
MrDTS

Postad 01 april 2008 - 19:11
Ja, vad ska man säga. Antingen har de redan fått in de nya modifierade boxarna, eller så ljuger kundtjänst till dem som tvekar när de ska beställa sina boxar och abonnemang.Öhhhhhh va f**n fick min box idag
![]()
Hur var era lät dom direkt elller efter en viss tid.![]()
MrDTS
Men låter den inte störande och fläkten inte är löst(skakar man lite lätt på boxen borde man höra det) och locket inte vibrerar som que säger, så kan det ju vara den nya modifierade boxen.
Postad 01 april 2008 - 20:17

Postad 01 april 2008 - 22:05
Fick min box idag. Kopplade om parabolen etc. och såg fram emot att äntligen kunna se lite HDTV. Satte på boxen och det enda som händer är att en röd/orange lampa blinkar. Något fel på nätaggregatet enligt kundservice. Får en ny box om 2-10 arbetdagar. Extremt irriterande och lite underligt att de inte kan ge ett klarare besked rörande leveranstiden på den nya boxen...
Känns nästan att dom skickar ut gammla boxar typ retur ex

eller så är det bara skitprat att det ska komma en ny uppdaterad box, tror nog inte dom vet vad dom pratar om ens själva.
MrDTS
Postad 01 april 2008 - 22:18
Räknade också ut att jag skulle tjänat 147 riksdaler under en tvåårsperiod på att signa upp idag istället. Men who cares!

/W
Redigerat av Unregistered7ae15c99, 01 april 2008 - 22:21.
Postad 02 april 2008 - 08:54
Hej
Mvh
För några dar sen fick jag också det där felmeddelandet. Så vitt jag kan förstå är det ett felaktigt felmeddelande ...
När jag startar om boxen funkar försvinner felmeddelandet och allt fungerar igen.
Förstår inte varför det där meddelandet har dykt upp nu...har haft boxen i flera månader. Signalstyrkan är ok.
Nån annan som fått det där felmeddelandet fast det inte tycks vara motiverat, dvs fast det inte är nåt fel på parabolen?
Postad 02 april 2008 - 09:18
Hmm, är inte din vinst större än så?Enligt standardmeddelandet på mailen jag fick efter att jag signat upp hos CD den 30/3 dröjer det upp till två veckor innan parabol och digitalbox dyker upp.
Räknade också ut att jag skulle tjänat 147 riksdaler under en tvåårsperiod på att signa upp idag istället. Men who cares!Viktigast är att boxen är av senaste modell och tystlåten!
/W
209-189 = 20:- vinst per månad > 480:-?
Postad 02 april 2008 - 10:30
För några dar sen fick jag också det där felmeddelandet. Så vitt jag kan förstå är det ett felaktigt felmeddelande ...
När jag startar om boxen funkar försvinner felmeddelandet och allt fungerar igen.
Förstår inte varför det där meddelandet har dykt upp nu...har haft boxen i flera månader. Signalstyrkan är ok.
Nån annan som fått det där felmeddelandet fast det inte tycks vara motiverat, dvs fast det inte är nåt fel på parabolen?
Samma hände mig imorse!!!
Pratade med CD support igår ang mitt problem med den marksända signalen..
De sa att jag skulle koppla in båda kablarna till parabolhuvudet!!?? Vad har det med den marksändasignalen att göra undrade jag men tydligen var det fler än jag som haft detta problem och löst det genom detta...??!!
Ja ja bara att prova
Postad 02 april 2008 - 10:43
Eftersom CD bjuder på de 3 första månaderna ser ekvationen ut så här:Hmm, är inte din vinst större än så?Enligt standardmeddelandet på mailen jag fick efter att jag signat upp hos CD den 30/3 dröjer det upp till två veckor innan parabol och digitalbox dyker upp.
Räknade också ut att jag skulle tjänat 147 riksdaler under en tvåårsperiod på att signa upp idag istället. Men who cares!Viktigast är att boxen är av senaste modell och tystlåten!
/W
24x189=4536:-
21x209=4389:-
En skillnad på 147:-
/W
Postad 02 april 2008 - 11:26
Eftersom CD bjuder på de 3 första månaderna ser ekvationen ut så här:Hmm, är inte din vinst större än så?Enligt standardmeddelandet på mailen jag fick efter att jag signat upp hos CD den 30/3 dröjer det upp till två veckor innan parabol och digitalbox dyker upp.
/W
24x189=4536:-
21x209=4389:-
En skillnad på 147:-
/W
Eller så har du förlorat något om man räknar in cykel på kööööpet

Mediamarkt hade väl utan anslutningsavgift.....
Postad 02 april 2008 - 12:02
Sanning eller inte???
/K
Postad 02 april 2008 - 13:35
Samma hände mig imorse!!!
Pratade med CD support igår ang mitt problem med den marksända signalen..
De sa att jag skulle koppla in båda kablarna till parabolhuvudet!!?? Vad har det med den marksändasignalen att göra undrade jag men tydligen var det fler än jag som haft detta problem och löst det genom detta...??!!
Ja ja bara att prova
Dersom du ikke har tilkoblet begge kablene til parabolhodet så vil ikke HD-PVR'en laste ny software. Den siste softwaren skal ha rettet feil med DVB-T. Det er jo ikke sikkert dette er problemet ditt men det er verdt et forsøk.
Dersom du ikke har mulighet for å koble til begge satellitt tunerene i HD-PVR så ligger det info på Norske AVForum om hvordan man kan få lastet software med kun en av satellitt tunerene tilkoblet.
http://avforum.no/fo...-et-signal.html
Postad 02 april 2008 - 14:03
Postad 02 april 2008 - 14:27
Du missar HD biten i övrigt så går den att köra via tex SCART mot en tjockTV. Men man kan ju undra om du inte ska titta på en SD box med HDD iställetHej måste man ha en platt-tv för att ha nytta av Digitalboxen...eller duger det med en hederlig tjock-tv
Postad 02 april 2008 - 14:32
Hej måste man ha en platt-tv för att ha nytta av Digitalboxen...eller duger det med en hederlig tjock-tv
Den fungerar bra ihop med en "tjock-TV" också. Dock kan du ju inte utnyttja boxen fullt ut såsom HD.
que han före!
Redigerat av TomasL, 02 april 2008 - 14:33.
Postad 02 april 2008 - 19:23
Kontaktade min installatör som lovade att direkt ringa till CD för reklamation. På CD sa dom enligt installatören att frakten/hanteringen gjort att fläkten justerats/lossnat en aning på vissa boxar (som vissa andra också har rapporterat tidigare) och att dom direkt skulle skicka en ny till mig för utbyte.
Så idag, bara några dagar senare, anlände min nya box. Öppnade den lilla kartongen och såg att boxen var rätt dåligt emballerad och att den nästan låg lite löst i kartongen...
Eftersom jag redan från början var skeptisk till att den nya boxen skulle ha en mer "normal" ljudvolym så blev jag efter att ha sett emballaget nästan övertygad om att den skulle låta lika mycket om inte mer.
DOCK till min förvåning så låter fläkten/boxen nästan inget alls! Inte ens vid uppstart så låter det nämnvärt...en helt otrolig skillnad emot min första defekta box. Så kanske det stämmer att fläkten kan bli "skadad" i samband med frakthanteringen (?), men detta beror i så fall främst på dålig montering samt dålig emballering från Sagem/CD skulle jag gissa. Hur som helst så har jag nu en rätt tyst box och är supernöjd överlag!
Jag har boxen i en tv-bänk men med öppen lucka. Stänger jag av tv-ljudet så hör jag fläkten svagt från ca 1m, sätter jag ljudet på normal volym hörs den inte alls från ca 2m. Nu är det bara att hoppas att ljudnivån håller i sig och att den inte fuckar ur på något annat vis närmsta veckorna...

Postad 02 april 2008 - 19:35
När jag sedan kollar Favorit-listan som jag har programmerat EPG mot så har återigen markkanalerna schablats runt och på plats 6 finns nu Eurosport istället för TV6! Signalstyrkan för DTT är nu 2%. Jag fixar sedan till listan igen och då blir signalstyrkan 98% på DTT.
Så frågan är om dessa 2 problem hänger ihop? Vågar man ha en favoritlista med markkanaler eller ska man lägga dessa i en egen lista? Eller ska man skippa Favoriter helt och alltid köra med A-listan?
Börjar bli frustrerad över detta nu.
Postad 02 april 2008 - 20:05
Postad 02 april 2008 - 20:42
jag beställde en box den 31/3 och hon jag prata´de med var säker på att alla "gamla" var slut och att nya boxar skulle komma från frankrike om 3 veckor,jag sa flera gånger att jag vill INTE ha en gammal box och hon svarade dom gamla är slut!!
Sanning eller inte???
/K
Jag har haft två boxar som låtit enormt mycket. När jag ringde CD i fredags skulle de skicka en ny box igen men de hade inga på lager. Pratade med två olika på teknisk support och enligt den ena skulle de få hem nya boxar om ca två veckor och person nr två sa om ca tre veckor. Men så i går kom det en ny box på posten. Jag har klart och tydligt sagt att jag inte vill ha en box som de fått i retur från någon annan missnöjd kund. Denna boxen låter betydligt mindre men fortfarande skorrar den vilket försvinner när man trycker lite lätt på locket. Blir ett nytt samtal i morgon och fråga vad de håller på med.
/Mats
Postad 02 april 2008 - 21:34
........Eller ska man skippa Favoriter helt och alltid köra med A-listan?
Jag har skippat favoritlistorna helt. Kör bara med "A-listan". Fungerar fint med inspelningar, även på markkanalerna.
Postad 02 april 2008 - 21:55
Jag fick min box i måndags och installerad i tisdags. När jag första gången slog på den vart jag kallsvettig. Fläkten varvade upp järnet och härjade som bara den men efter bara några sekunder gick den ner i varv till att bli nästan helt tyst. Detta händer varje gång boxen startas om (efter hängning tex...). Annars är boxen nästan helt tyst för mig, några svaga vibrationer finns men inget som ger missljud via resonans eller så. Kan jag ha fått en modifierad box? Jag är iaf jäkligt nöjd med den. Dock går discovery science igång i övre vänstra hörnet varje gång jag går in i epg... Är det så för fler? Störigt. IR ögat verkar ganska känsligt (på ett bra sätt) då jag kan ha boxen stå i mitt mediaskåp med dörren bara lite på glänt för att det skall funka. Jag har bifogat en bild av min hemmasnickrade tv-vägg. Skitdålig bild (HTC-telefon, Sorry)

Redigerat av handbrake, 02 april 2008 - 21:58.
Postad 03 april 2008 - 07:51
Hej alla!
Jag fick min box i måndags och installerad i tisdags. När jag första gången slog på den vart jag kallsvettig. Fläkten varvade upp järnet och härjade som bara den men efter bara några sekunder gick den ner i varv till att bli nästan helt tyst. Detta händer varje gång boxen startas om (efter hängning tex...). Annars är boxen nästan helt tyst för mig, några svaga vibrationer finns men inget som ger missljud via resonans eller så. Kan jag ha fått en modifierad box? Jag är iaf jäkligt nöjd med den. Dock går discovery science igång i övre vänstra hörnet varje gång jag går in i epg... Är det så för fler? Störigt. IR ögat verkar ganska känsligt (på ett bra sätt) då jag kan ha boxen stå i mitt mediaskåp med dörren bara lite på glänt för att det skall funka. Jag har bifogat en bild av min hemmasnickrade tv-vägg. Skitdålig bild (HTC-telefon, Sorry)
Snygg vägg, stilrent.
Jo, av någon anledning så är det nu Discovery Science som startar i hörnet, tidigare var det Discovery Travel & Living, det är från den transpondern som EPG data hämtas. Vi som inte har den kanalen får kodad kanal istället. Jag har med det i min bugglista #3, men har inte ännu fått någon förklaring från CD.
Jo fläkten varvar upp precis vid uppstart, sedan går den ner i behagligare nivå. Om du har en moddad box eller inte vet jag inte, man kanske kunde höra med CD om det finns någon typnummer så man kan se detta, tror att någon sa att de moddade var från batch 4. Övertygad om att det finns en spårning, frågan är dock om CD släpper det. Hur som helst så kan vi nog lista ut detta själva, när de boxar som vi vet

Postad 03 april 2008 - 07:57
Nu har inspelningsbuggen spökat igen: Hade programmerat House på C+HD igår kväll kl. 22.00. Jag SÅG att det då stod House i listan (My TV) med en röd prick brevid och att programmet spelades in. Under tiden tittade jag på ett annat tidigare inspelat avsnitt. När jag idag kollar listan så är det som spelades in igår borta ur listan! Jag vet ej om inspelningen gick färdigt och sedan försvann eller om det försvann efter avslutad inspelning. Troligen det förra eftersom man brukar få ett meddelande uppe i hörnet när en inspelning avslutas. Det fick jag inte.
När jag sedan kollar Favorit-listan som jag har programmerat EPG mot så har återigen markkanalerna schablats runt och på plats 6 finns nu Eurosport istället för TV6! Signalstyrkan för DTT är nu 2%. Jag fixar sedan till listan igen och då blir signalstyrkan 98% på DTT.
Så frågan är om dessa 2 problem hänger ihop? Vågar man ha en favoritlista med markkanaler eller ska man lägga dessa i en egen lista? Eller ska man skippa Favoriter helt och alltid köra med A-listan?
Jag tar upp inspelningsproblemet i listan, jag har själv sett liknade för någon vecka sedan, då inspelningen startde fanns i listan över inspelningar mehn försvann under gång.
Tror inte att detta fel har någon länkning till favortilistor, men man vet ju aldrig. Själv så har jag inte aktiverat markmottagaren. Så jag har inget problem med att kanlerna flyttas runt, detta finns redan mmed i bugglistan. Man kan dock undra om favortilistor kan ställa till det i kanlabyten etc, det kanske går smidigare om man kör på A listan?? Jag fick igen en hängning med svart bild och fast med programinformationen igår, ska ta med det i bugglistan, som en undring om favortlista kan spela roll, så när CD testar boxar att de testar med favortlistor
Postad 03 april 2008 - 10:39
Angående med den marksända signalen,(DTT), framför allt TV6 och TV4, har jag ett tips som löste problemet för mig.
Starta en manuell sökning av DTT- signalen och använd kanal 42 frekvens 642. Den sparade listan innehåller då inte bl.a TV1 och TV2 tyvärr.
Vid automatisk sökning av DTT hamnar TV6 och Tv4 under en annan frekvens och kanal,(33). Det gör att alla kanaler utom TV6 och TV4 fungerar som de ska. Jag upptäckte skillnaden i frekvens och kanal när jag jämförde informationen från den gamla HD-boxen, där DTT-signalen fungerar utan anmärkning på alla kanaler, med informationen på den nya boxen med HDD.
Jag kommer att kontakta Canal Digital om detta. Hoppas att det hjälper lite grann för tillfället, även om det inte är en optimal lösning.
Mvh Micke
Postad 03 april 2008 - 10:53
Hej
Angående med den marksända signalen,(DTT), framför allt TV6 och TV4, har jag ett tips som löste problemet för mig.
Starta en manuell sökning av DTT- signalen och använd kanal 42 frekvens 642. Den sparade listan innehåller då inte bl.a TV1 och TV2 tyvärr.
Vid automatisk sökning av DTT hamnar TV6 och Tv4 under en annan frekvens och kanal,(33). Det gör att alla kanaler utom TV6 och TV4 fungerar som de ska. Jag upptäckte skillnaden i frekvens och kanal när jag jämförde informationen från den gamla HD-boxen, där DTT-signalen fungerar utan anmärkning på alla kanaler, med informationen på den nya boxen med HDD.
Jag kommer att kontakta Canal Digital om detta. Hoppas att det hjälper lite grann för tillfället, även om det inte är en optimal lösning.
Mvh Micke
Tack jag lägger in det i bugglistan också
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar