Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 mars 2012 - 20:41

Unregistered11290036
  • Unregistered11290036
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Kastar mig våghalsigt in i debatten om kvalitén på ny skivor:
Jag samlar uteslutande på punk och ska min ratio ligger på en av hundra som inte hållit måttet.
Tror att de små bolagen inte skulle våga att släppa undermåliga produkter efter som scenen är så och det skulle sprida sig på några timmar.

Postad 03 mars 2012 - 22:02

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Känner inte till Dice records alls faktiskt. Tack för tipset!

Her er hemsidan: http://www.dice-records.se/

Postad 03 mars 2012 - 22:32

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Tjena!
Här e en till som blivit intresserad av vinyl på gamla dar igen.
Har en liten fråga angående Sladeplattan "Play it loud" som jag har i 2 utgåvor.
Saken e den att båda är lika ut förrutom 3 saker.
Skillnad 1:Den ena står det "play it loud Slade" på baksidan och den andra står det "Portrait of Slade".
Skillnad 2:Den ena är fodralet plastbelaggd och den andra inte.
Skillnad 3:Den ena står det "play it loud" och den andra står det "portrait of Slade" på ryggen.
De har till och med samma katalognummer vid Karusell loggan vilket är 2499 089.
Har letat länge efter varför det är så och nu kommer turen till er här på forumet.
Om ni inte vet så är tips välkommna med var man kanske kan kolla upp det.

Mvh/Christian

Postad 03 mars 2012 - 22:57

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0

Tjena!
Här e en till som blivit intresserad av vinyl på gamla dar igen.
Har en liten fråga angående Sladeplattan "Play it loud" som jag har i 2 utgåvor.
Saken e den att båda är lika ut förrutom 3 saker.
Skillnad 1:Den ena står det "play it loud Slade" på baksidan och den andra står det "Portrait of Slade".
Skillnad 2:Den ena är fodralet plastbelaggd och den andra inte.
Skillnad 3:Den ena står det "play it loud" och den andra står det "portrait of Slade" på ryggen.
De har till och med samma katalognummer vid Karusell loggan vilket är 2499 089.
Har letat länge efter varför det är så och nu kommer turen till er här på forumet.
Om ni inte vet så är tips välkommna med var man kanske kan kolla upp det.

Mvh/Christian

He he, tänkte jag skulle försöka hjälpa dig genom att kolla på Discogs men ser att du redan varit där ;)

Postad 03 mars 2012 - 23:00

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Jepps ;) discogs har jag redan hittat men ingen info tyvärr.
Detta verkar inte vara lätt att hitta info om, men tack i alla fall.

Mvh/Christian

Postad 04 mars 2012 - 02:30

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jepps ;) discogs har jag redan hittat men ingen info tyvärr.
Detta verkar inte vara lätt att hitta info om, men tack i alla fall.

Mvh/Christian

Ger detta något? . Tunt men det verkar som att den ena är en återutgåva.

Postad 04 mars 2012 - 12:03

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
org uk brukar uppbringa ett høgt pris http://www.audiophil...7760&c=1&kw=Pop
http://www.popsike.c...ortord=&x=0&y=0

Postad 04 mars 2012 - 13:59

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Har hyrt en lägenhet i Camden London i Maj, Har för mig att någon i tråden tipsade om nån skivbutik där men hittar det inte nu, Var det du Svensk Roger?

Postad 04 mars 2012 - 15:15

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Tilbaka till sid 37 så finner du litt info, "Out on the floor" ligger i Inverness street, sen finns det några inni i Stables halls fråga sig fram.
http://www.london.no...camden_town.htm
Annars en som jag inte har besøkt än, men har stor tro på er http://www.ratrecordsuk.net/ nästa gång så!
När ska du øver? ska åka själv i April eller Maj ons-lør

Postad 04 mars 2012 - 16:49

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Far ett par dar in i Maj men ska även runt på lite annat, Bland annat detta http://www.hemsbyrocknroll.co.uk/

Postad 04 mars 2012 - 21:46

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Ger detta något? . Tunt men det verkar som att den ena är en återutgåva.

Tyvärr det gav inget nytt .... att det var en återutgåva visste jag. Det är båda två så vitt jag förstått.
Tack i alla fall.

org uk brukar uppbringa ett høgt pris http://www.audiophil...7760&c=1&kw=Pop
http://www.popsike.c...ortord=&x=0&y=0

Detta gav inte heller så mycket, men jag hittade ena utgåva i alla fall.
http://www.popsike.c...0351372751.html
Den andra utgåvan ser lika ut förrutom skilladerna som jag skrev ovan.
Det är den övre bilden som är baksidan och där står det Portrait of istället.
Tack för länkarna i alla fall ... de spar vi ;)

Mvh/Christian

PS. Fler tips mottages gärna.
DS.

Postad 05 mars 2012 - 23:33

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Från 9 kr- 16 kr st. på tradera :-D
The Alan parson project - The eye in the sky
Lou Reed - Walk on the wild side the best of.
10cc - Bloody tourist
The steve miller band - Book of dreams
Queensryche - Rage for order
10cc - Are you normal

Bifogad fil(er)

Postad 06 mars 2012 - 10:34

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Deep Purple - Burn. Tysk originalpress från -74 i absolut toppskick. Radikalt annorlunda mot mkII-albumen men bortsett från dessa så tycker jag att det är det starkaste albumet som de släppt.

Postad bild

Postad 06 mars 2012 - 12:44

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Deep Purple - Burn. Tysk originalpress från -74 i absolut toppskick. Radikalt annorlunda mot mkII-albumen men bortsett från dessa så tycker jag att det är det starkaste albumet som de släppt.
Postad bild

Mistreated !!! Dock har jag hört den så mycket med Dio så jag är van att höra han sjunga den själv eller med Rainbow.
Men visst är det en riktigt bra skiva. Starkt att göra en sådan bra förstaskiva av Coverdale (såklart ihop med allas våran Blackmore :-D ).

Postad 07 mars 2012 - 18:03

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Nu har jag allvarliga funderingar på att ge upp med vinyl för all framtid.
Köpte igår 11st riktigt fina LP på loppmarknad 5kr st, konvolut och vinyler kalasfina , 7st av dom visar sig skeva när jag kommer hem.Kan tillägga att jag hade fler jag ville köpt men kasserades pga att jag kunde SE att dom var skeva.Nu var det inga speciellt roliga skivor men det har gått troll i skeva skivor.
Fick idag hem från UK, First Aid Kit "The Big Black and The Blue" sprillans ny ...hade en orm krupit över den hade den brutit "ryggen", alltså skev även denna. Faen snart åker jag in psykakuten, vågar inte handla mer och gör jag det kommer jag inte våga öppna och lägga den på skivtallriken.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Hakon, 07 mars 2012 - 18:04.

Postad 07 mars 2012 - 18:11

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Köpte igår 11st riktigt fina LP på loppmarknad 5kr st, konvolut och vinyler kalasfina , 7st av dom visar sig skeva när jag kommer hem.Kan tillägga att jag hade fler jag ville köpt men kasserades pga att jag kunde SE att dom var skeva.Nu var det inga speciellt roliga skivor men det har gått troll i skeva skivor.
Fick idag hem från UK, First Aid Kit "The Big Black and The Blue" sprillans ny ...hade en orm krupit över den hade den brutit "ryggen", alltså skev även denna. Faen snart åker jag in psykakuten, vågar inte handla mer och gör jag det kommer jag inte våga öppna och lägga den på skivtallriken.

Finns dyra lösningar på våra skeva vinyler...

http://www.vinylbuti...m=54&artID=4319

Annars värmer man de i riktigt hett vatten och lägger de i press mellan två helt plana föremål med lite tyngd. Det kan gå...

Postad 07 mars 2012 - 18:19

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jag gjorde en räd i den svarta triangeln i Solna. Först ut var denna utsökta skivaffär. Ett
mecka för oss som gillar postpunk/New Wave och Indie:

http://www.littleshopofrecords.com/

Cowboy Junkies "Trinity Sessions" 49 kr. :o

Bifogad fil(er)

Postad 07 mars 2012 - 18:27

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Sen en repa ner till min första vinyllangare. Där måste du veta exakt vad du ska ha,
annars behövs en halv dag. ^_^

http://rainbowmusic.se/

En fin Talk Talk, en Usa Zappa och en Waits platta som jag blivit rekommenderad av Svensk Roger.

Bifogad fil(er)

Postad 07 mars 2012 - 18:34

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Du är verkligen otursförföljd!

Synd att du köpte First Aid Kit från UK, annars hade det varit lättar att reklamera. Jag väntar två skivor från Tyskland. Intressant att se om de är skeva eller inte, har hela konvolut eller inte.

Postad 07 mars 2012 - 18:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Diana Krall på vinyl (180gr).... Googla och du kommer bli överraskad av dess priser,jag har jagat lite men backar när jag ser vad dom kostar . :o

Diana Kralls "Live in Paris" betingar 600-700kr. Tyvärr. Det är en skiva jag gärna skulle vilja ha på vinyl. Men det finns värre, kika på den här:
http://viewitem.eim....0651154218/item

Huga. Gäller att den inte är skev när den kommer hem i brevlådan.

Postad 07 mars 2012 - 19:26

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Sen en repa ner till min första vinyllangare. Där måste du veta exakt vad du ska ha,
annars behövs en halv dag. ^_^

http://rainbowmusic.se/

En fin Talk Talk, en Usa Zappa och en Waits platta som jag blivit rekommenderad av Svensk Roger.

Ta tid på dej och lyssna ordentligt på T Waits! Hårdsmält kost som nødvendigtvis inte kanske imponerar vid førsta lyssning, han er ju en livs historie berättare. Rekomenderar allt från Asylum åren.
Kanske skulle ta med några Norrmen øver, och tømma de där Solna butikerna :unsure:

Postad 07 mars 2012 - 19:51

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jag känner inget behov av att ta mig in i city. Dom tre butikerna i Solna är
suveräna när man bedömer dom tillsammans. Ny vinyl på ett ställe, ny våg
på ett ställe (har aldrig sett så mkt XTC på ett å samma ställe :o ) och
slutligen allt mellan himmel och jord på den tredje. Och det till priser som
inte är upptrissade av södermalm-hipsters.

Jag får exem av att stå å bläddra i backarna och höra ett par söderskägg
jubla åt nån obskyr fransk bossanova platta dom hittat för 300 kr. :D

ps. Raketerna plattan har jag letat efter i två år nu. Dagens höjdare!

Redigerat av Bongo_Mongo, 07 mars 2012 - 19:52.

Postad 07 mars 2012 - 20:08

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Du är verkligen otursförföljd!

Synd att du köpte First Aid Kit från UK, annars hade det varit lättar att reklamera. Jag väntar två skivor från Tyskland. Intressant att se om de är skeva eller inte, har hela konvolut eller inte.

Mja hittar inte den vinylen i svedala till vettig peng, hitills inga problem att reklamera i UK.Får se hur det fortlöper med denna reklamationen.

Jag har såpass många skeva LP nu så nu måste jag komma på en lösning som kan göra dom bättre, inte perfekta men bättre.Har lite ideer, på mitt jobb håller dom på att installera en ny ugn för att reparera plastdetaljer till bilar. Går att ställa perfekta temperaturer, kommer att göra ett test framöver. Är inne på 2st 25mm MDF skivor som spänns ihop med lagom tryck med LP skivan emellan, sen in ugnen i 80gr ca 1 tim ,efter det får den sitta kvar i press ett dygn.
Sen när jag tar ut den är den väl ännu skevare än innan :huh: , blir att testa med en mindre spännande LP.

Postad 07 mars 2012 - 20:43

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Jag känner inget behov av att ta mig in i city. Dom tre butikerna i Solna är
suveräna när man bedömer dom tillsammans. Ny vinyl på ett ställe, ny våg
på ett ställe (har aldrig sett så mkt XTC på ett å samma ställe :o ) och
slutligen allt mellan himmel och jord på den tredje. Och det till priser som
inte är upptrissade av södermalm-hipsters.

Jag får exem av att stå å bläddra i backarna och höra ett par söderskägg
jubla åt nån obskyr fransk bossanova platta dom hittat för 300 kr. :D

ps. Raketerna plattan har jag letat efter i två år nu. Dagens höjdare!

Annars kommer jag ihåg Stockholms skiv butiker sent -70t -80t vi åkte ofta ner till stockh och handla plattor, brydde sig noll om anlegg kvalitet den gången. Pet sound, Gamla stan skivh, skivfabr i Birgerl jarl pass skivspegeln Och den fantastiska singel butiken i Gamla
Brogatan Wolfis rec. Raketerna har jag haft i øver 30år :D

Postad 07 mars 2012 - 21:04

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Ja, du sparade ju dina skivor. Själv började jag ju om från noll igen. :( (Iofs hade jag inte så
mycket som Ni andra. Jag gamade ju mest och spelade in på kassett)

Börjar komma ikapp hyggligt, men saknar fortfarande en hel del. Men själva sökandet är ju rätt skoj
det också. :)

Postad 07 mars 2012 - 21:28

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Ja, du sparade ju dina skivor. Själv började jag ju om från noll igen. :( (Iofs hade jag inte så
mycket som Ni andra. Jag gamade ju mest och spelade in på kassett)

Börjar komma ikapp hyggligt, men saknar fortfarande en hel del. Men själva sökandet är ju rätt skoj
det också. :)

Har 4st påsar kassetband som sparats, kanske skaffa en vintage bandare :rolleyes:

Postad 07 mars 2012 - 21:45

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jag skickade min kasettspelare på bruket. Urbota dumt! Nu kan jag ju inte lyssna
på gamla demotejper vi gjorde. :wacko: Dom gamla blandbanden rök för ett par
flyttar sen....

Köp en fin vintagebandare till ditt andra anlegg, vetja! Inte kan väl dom kosta nåt idag?
Skaffa en du drömde om på 80-talet, men som du inte hade en chans att ha råd till. :)

Postad 07 mars 2012 - 23:09

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jag skickade min kasettspelare på bruket. Urbota dumt! Nu kan jag ju inte lyssna
på gamla demotejper vi gjorde. :wacko: Dom gamla blandbanden rök för ett par
flyttar sen....

Köp en fin vintagebandare till ditt andra anlegg, vetja! Inte kan väl dom kosta nåt idag?
Skaffa en du drömde om på 80-talet, men som du inte hade en chans att ha råd till. :)

Om den finns kvar: Nakamichi 1000 Jösses så man dreglade över den...

Postad 08 mars 2012 - 10:33

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Jag har såpass många skeva LP nu så nu måste jag komma på en lösning som kan göra dom bättre, inte perfekta men bättre.Har lite ideer, på mitt jobb håller dom på att installera en ny ugn för att reparera plastdetaljer till bilar. Går att ställa perfekta temperaturer, kommer att göra ett test framöver. Är inne på 2st 25mm MDF skivor som spänns ihop med lagom tryck med LP skivan emellan, sen in ugnen i 80gr ca 1 tim ,efter det får den sitta kvar i press ett dygn.
Sen när jag tar ut den är den väl ännu skevare än innan :huh: , blir att testa med en mindre spännande LP.

Spännande! Ska bli intressant att höra hur det gick. :)

Postad 08 mars 2012 - 11:16

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Mja hittar inte den vinylen i svedala till vettig peng, hitills inga problem att reklamera i UK.Får se hur det fortlöper med denna reklamationen.

Det ska bli kul å se hur det blir.
Här är en bild på en vinylskiva 500ggr förstoring. De svarta grejerna ska tydligen vara damm.
Postad bild
http://www.synthgear...ord_grooves.jpg
Jag får för mig att om du skulle värma upp en skiva å sedan pressa ihop den på något vis att dessa små berg och dalar skulle förstöras. Men det är bara en gissning.

Redigerat av jocke__r, 08 mars 2012 - 13:40.

Postad 08 mars 2012 - 13:56

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Det ska bli kul å se hur det blir.
Här är en bild på en vinylskiva 500ggr förstoring. De svarta grejerna ska tydligen vara damm.
Postad bild
http://www.synthgear...ord_grooves.jpg
Jag får för mig att om du skulle värma upp en skiva å sedan pressa ihop den på något vis att dessa små berg och dalar skulle förstöras. Men det är bara en gissning.

Grejen är ju att man inte värmer så pass att det börjar smälta. Det finns en kommersiell produkt för detta tillverkad av Furutech och den bygger på samma princip. Som en smörgåsgrill typ.

Postad 08 mars 2012 - 14:03

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Grejen är ju att man inte värmer så pass att det börjar smälta. Det finns en kommersiell produkt för detta tillverkad av Furutech och den bygger på samma princip. Som en smörgåsgrill typ.

Jo såklart. Men jag tänker om man ska få hela skivan att kunna byta form så betyder det ändå att man måste värma rätt så mycket.. och om då blir de små detaljerna i spåren som kräver mindre tid för att bli lika varm ännu varmare än vad man vill. Och om den dessutom ligger i press så borde det påverka.
Men om man bara pressar yttersta spåret som är tyst och inner ringen med label så kanske man skulle skona spåren bättre?

Redigerat av jocke__r, 08 mars 2012 - 14:29.

Postad 08 mars 2012 - 14:34

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jo såklart. Men jag tänker om man ska få hela skivan att kunna byta form så betyder det ändå att man måste värma rätt så mycket.. och om då blir de små detaljerna i spåren som kräver mindre tid för att bli lika varm ännu varmare än vad man vill. Och om den dessutom ligger i press så borde det påverka.
Men om man bara pressar yttersta spåret som är tyst och inner ringen med label så kanske man skulle skona spåren bättre?

Sant, och det är möjligt att det är just så Furutech's press fungerar. Har inte sett den på riktigt.

Postad 08 mars 2012 - 18:46

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Jag hade inte tänkt lägga vinylen direkt mot MDF, har en ide om en tunn mjuk silikonduk som ligger mot hela vinylen ,jag har sett en lämplig modell för detta.
Utanpå detta MDF ,nu menar jag inte pressa s*tan i gatan utan ett lagom tryck som får skivan plan. Hur mkt värme som behövs får jag prova mig fram till , ärligt talat är jag skeptisk till att rätta en skev vinyl med tanke på att man kanske ändrar strukturen på ytan.Fast å andra sidan bör ju ngt även ha hänt när den blev skev.
Att man bara skulle pressa i kanten ger ju inget resultat när hela skivan är skev.
Provar jag inte vet jag inte om det går.

I branshen jag jobbar med så hanterar vi mkt reparationer av plast, man pratar om att plasten har ett "minne" och vill återgå till sin ursprungliga form vid uppvärmning. Detta gäller självklart inte alla plaster eller vinylskivor, men det är ganska fantastiskt vad man kan återställa deformerad/skadad plast, men här är temperaturen viktig.

Tror inte jag börjar med 80gr utan satsar på 60gr som jag läst ska räcka. Den tempen har vi i en annan torkugn så det blir nog där jag testar.
Letade efter 25mm MDF idag men hittade inte spillbitar som blir aktuellt.

Redigerat av Hakon, 08 mars 2012 - 18:56.

Postad 09 mars 2012 - 10:58

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Tunt på Myrorna igår men hittade ändå ett par pärlor. Supertrampskivan har jag saknat länge. Cat Stevens är ingen favorit, köpte mest för det coola omslaget. Sagobok ingick. 10:- styck :)

Bifogad fil  nytt.jpg   192,37K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 mars 2012 - 13:23

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Zappaskivan och Waits var sanslösa. Knasterfria med underbara låtar och ett ljud
i toppklass. Tack för dom Svensk Roger! :)

Postad 10 mars 2012 - 14:38

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
are

Zappaskivan och Waits var sanslösa. Knasterfria med underbara låtar och ett ljud
i toppklass. Tack för dom Svensk Roger! :)

Waits er bara att køpa hela Asylum katalogen eller om du hittar samlingen "Asylum years" rare

Postad 10 mars 2012 - 16:31

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Langarn sa att Waits försvinner blixtsnabbt när han får in dom. Men trägen vinner. :)
Ska låna en bunt Zappa av en polare. Det måste finnas fler pärlor i den omfattande
utgivningen. Det lönade sig att ta Usa pressen. Ljudet var stort och ljudet "hoppade"
fullkomligt ur högtalarna. Han hade två tyskar, en Uk, en svensk och en Usa att välja
mellan.

Postad 10 mars 2012 - 16:46

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0

Kastar mig våghalsigt in i debatten om kvalitén på ny skivor:
Jag samlar uteslutande på punk och ska min ratio ligger på en av hundra som inte hållit måttet.
Tror att de små bolagen inte skulle våga att släppa undermåliga produkter efter som scenen är så och det skulle sprida sig på några timmar.

Skumt det där, kan ju vara en teori så god som någon. Jag samlar ju nästan uteslutande på metal och har inte heller märkt av dålig kvalitet i någon egentlig omfattning, och där rör det sig också ganska ofta om små bolag som släpper begränsade upplagor....

Postad 10 mars 2012 - 18:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Ser att Springsteens nya "Wrecking Ball" finns i två varianter. En vinyl + CD för 199kr och en Vinyl + CD importerad för 299kr. Hur brukar ni resonera? Är den importerade en USA-press och därför alltid bättre ljudmässigt?
http://cdon.se/musik...lp+cd)-17687508
http://cdon.se/musik...mport]-17831349

Postad 10 mars 2012 - 19:06

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Langarn sa att Waits försvinner blixtsnabbt när han får in dom. Men trägen vinner. :)
Ska låna en bunt Zappa av en polare. Det måste finnas fler pärlor i den omfattande
utgivningen. Det lönade sig att ta Usa pressen. Ljudet var stort och ljudet "hoppade"
fullkomligt ur högtalarna. Han hade två tyskar, en Uk, en svensk och en Usa att välja
mellan.

Zappa blandar och ger :unsure: Apostrophe galet bra! vilken text på Dont eat that yellow snow..... :lol:

Postad 10 mars 2012 - 19:54

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Lånade en klump vinyl av polran på Rega tiden. Bland annat den. Lät väl så där tyckte
jag då. Men nu, oj oj oj. :blink:

Så det blir att låna samma hög igen. Han har väl ett 20-tal Zappa.

Postad 11 mars 2012 - 22:09

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Satt och googlade på Zappa. Finns tydligen runt 100st album i katalogen :blink:

Hittade den här listan. Nr2 kommer jag ihåg att jag gillade bäst av polarns urval.

http://www.amazon.co...m/2TR5G65F9QRG6

Och nr10 var den sista som gjordes analogt. Han var en tidig användare av
den digitala tekniken.

Redigerat av Bongo_Mongo, 11 mars 2012 - 22:10.

Postad 12 mars 2012 - 08:57

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Satt och googlade på Zappa. Finns tydligen runt 100st album i katalogen :blink:

Hittade den här listan. Nr2 kommer jag ihåg att jag gillade bäst av polarns urval.

http://www.amazon.co...m/2TR5G65F9QRG6

Och nr10 var den sista som gjordes analogt. Han var en tidig användare av
den digitala tekniken.

Sheik Yerbouti är fantastiskt bra! hela skiva rakt igenom.
Vad gäller nr 10 i din lista där (sista analoga) så är det första skivan Steve Vai spelar gitarr på. :-D

Postad 12 mars 2012 - 19:06

jvg
  • jvg
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Lite skön amerikansk (hård) rock.

Janes Addiction - The Great Escape Artist
3 Doors Down - Time Of My Life
Five Finger Death Punch - American Capitalist

Bifogad fil  DSC_0124.JPG   148,28K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 mars 2012 - 22:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Blev några vinyler när jag var i sthlm.
Postad bild

Postad 13 mars 2012 - 15:10

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Dagens "brevskörd"

Bifogad fil  nytt.jpg   130,76K   2 Antal nerladdningar

Postad 13 mars 2012 - 16:17

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Springsteen-skivan har jag funderat på. Vore tacksam för ett omdöme på ljudkvalitet. Jag har hamnat i att jag sällan startar upp skivor där jag stör mig så mycket på ljudkvaliteten att jag inte lyckas njuta av musiken.

Som jämförelse skulle jag på en sjugradig skala sätta First Aid Kit "Liaons Roar" på en fyra, medan t.ex. min svenskpressade Dire Straits (deras första) är en solklar femma. Sexan på skalan reserverar jag för vinyler jag hoppas på, t.ex. Diana Krall på 45-varvs LP. Sjuan tror jag ljudmässigt min anläggning aldrig når upp till. B)

Postad 13 mars 2012 - 16:29

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Springsteen-skivan har jag funderat på. Vore tacksam för ett omdöme på ljudkvalitet. Jag har hamnat i att jag sällan startar upp skivor där jag stör mig så mycket på ljudkvaliteten att jag inte lyckas njuta av musiken.

Som jämförelse skulle jag på en sjugradig skala sätta First Aid Kit "Liaons Roar" på en fyra, medan t.ex. min svenskpressade Dire Straits (deras första) är en solklar femma. Sexan på skalan reserverar jag för vinyler jag hoppas på, t.ex. Diana Krall på 45-varvs LP. Sjuan tror jag ljudmässigt min anläggning aldrig når upp till. B)

Skall lyssna igenom under morgondagen

Postad 13 mars 2012 - 19:09

rezain
  • rezain
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Nån som vet hur ljudet är på Iron maidens Flight 666 är?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.