Det var nog den konstigaste meningen jag läst på länge!Antar att om det skulle vara en tegelsten däri så är den anpassad efter vikten på det som borde vara däri så att det inte väcker några misstankar...
Postad 21 March 2011 - 10:34
Postad 21 March 2011 - 12:47
VarsågodDet var nog den konstigaste meningen jag läst på länge!
Postad 21 March 2011 - 15:21
Varsågod
. Jag skyller på att jag läst en massa ännu mer konstiga meningar idag och blivit influerad av dessa....
. Försökte komma på något mer jag kan skriva som ledtråd men kommer inte på... du får fråga något istället tror jag
Tror inte det går utan att avslöja för mycket! Jag misstänker nogåt i mellan Samyang 8 och DA 40, men även något ovanför Tamron 90, typ tele av nåt slag.
Så det är ju om du talar om vart i registret den kommer att hamna, då kan jag minska ner listan lite till.
Så fort jag får hem min kamera ska jag lägga upp min i alla fall
Redigerat av Mikael_R, 21 March 2011 - 15:22.
Postad 21 March 2011 - 16:21
Objektivet går inte över 100 iafTror inte det går utan att avslöja för mycket! Jag misstänker nogåt i mellan Samyang 8 och DA 40, men även något ovanför Tamron 90, typ tele av nåt slag.
Så det är ju om du talar om vart i registret den kommer att hamna, då kan jag minska ner listan lite till.
Så fort jag får hem min kamera ska jag lägga upp min i alla fall
Postad 21 March 2011 - 16:42
Det måste vara en Ltd!!!Objektivet går inte över 100 iaf
Antigen en FA 77 eller 31!
Eller DA 21'an!
Nåt av dom tre är det!!!
Jag tror att jag är skadad av tankar på Ltd's
Postad 21 March 2011 - 19:18
Postad 21 March 2011 - 19:24
Bra, då slipper jag lägga bug bara för det är så billigtDen är uppe i 4150 nu
Postad 21 March 2011 - 19:51
Bra, då slipper jag lägga bug bara för det är så billigt
Jag tycker priset är rimligt! Snittet på begagnat marknaden ligger strax över 4000 kr. Köparen blir nog nöjd, och jag är nöjd.
Den försäljningen plus annat jag har på tradera, finansierar mina två senaste köp. 18-135 och xxx
Redigerat av Mikael_R, 21 March 2011 - 19:52.
Postad 21 March 2011 - 20:00
Duktigt!Den försäljningen plus annat jag har på tradera, finansierar mina två senaste köp. 18-135 och xxx
Ingen mer som har några erfarenheter av M42/K adaptrar? Verkar som att det är riskabelt att köpa från ett dåligt märke.
Postad 21 March 2011 - 20:31
Det borde inte vara nåt problem om de inte bygger något på "djupet". Adaptern ska alltså rymmas i öppningen och inte vila på ytterkanten . m42 och Pentax K har samma avstånd från objektiv till film/sensor.Ingen mer som har några erfarenheter av M42/K adaptrar? Verkar som att det är riskabelt att köpa från ett dåligt märke.
Personligen har jag knappt använt min. För bökigt med adapter och skruvgänga för mig som är lat
Postad 21 March 2011 - 20:41
Har bara erfarenhet av Pentax egna men vad jag läst skall piratadaptrarna vara sämre byggda och att de kan fastna i kameran, vet dock inte om det stämmer. Jag kan inte se någon anledning att köpa piratadaptrar. Orginal finns på Tradera med jämna mellanrum och har man tålamod kan man få dem till bra pris. Köpte mitt orginal via "Köp nu" för endast 98 kr + porto av någon som inte visste vad det var för något. Finns heller ingen anledning att köpa nytt eftersom det är alldeles för dyrt. Det finns ett på Tradera just nu som ingen bjudit på. Öppningsbudet är lite högt men inte orimligt (180 kr).Duktigt!
![]()
Ingen mer som har några erfarenheter av M42/K adaptrar? Verkar som att det är riskabelt att köpa från ett dåligt märke.
Postad 21 March 2011 - 20:58
Perfekt! Det är ju ändå inget jämfört för priset av ett nytt!Det finns ett på Tradera just nu som ingen bjudit på. Öppningsbudet är lite högt men inte orimligt (180 kr).
Postad 22 March 2011 - 21:46
Det verkar riktigt trevlig detta lilla gulli gull gull! Fick tag på det begagnat till ett bra pris.
IMGP3607.jpg 663.73K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Mikael_R, 22 March 2011 - 21:47.
Postad 22 March 2011 - 22:03
Hur löser du macrot du skrev om någon form av "tillsats" och med vilken glugg?
Postad 22 March 2011 - 22:04
Snyggt jobbat Mikael
Nu har du en smidig trio!
Allt detta ryms i en relativt liten väska. Känner mig komplett som Pentax ägare nu faktiskt.
Inga mer köp för mig nu. Får gotta mig på alla andras LBA i fortsättnignen
DA 70 verkar bra, den är begagnad så den är ju använd. Liiiiite lite osäker angående lite glapp i lins tuben
men fokus sitter och den funkar som förväntat. Ja.... jag är paranoid
Postad 22 March 2011 - 22:09
Tack!Grattis ett ytterligare en LTD-glugg Mikael!
Hur löser du macrot du skrev om någon form av "tillsats" och med vilken glugg?
Macro blir genom en Raynox, till att börja med. Jag ska prova i alla fall!
Den kommer att funkar bra med både DA 40 och DA 70 eftersom de redan har den rätta skärpan från början.
Men Raynox är ännu mer användbart på en zomm, då man styr förstoringen via zoomen.
Annars finns mellanringar också!
Postad 22 March 2011 - 22:10
Yey... ser nice ut, stort grattis!GroKKen hade rätt! Bra gissat!
Det verkar riktigt trevlig detta lilla gulli gull gull! Fick tag på det begagnat till ett bra pris.
Förresten Mikael, The word on the street är att mitt objektiv finns i Norrköping, men min tjej har det och jag vet inte när hon kommer hem idag...
Postad 22 March 2011 - 22:24
ok, tre gissningar...Får se om du har rätt, några final words?
DA 21
FA 31
FA 77
Postad 22 March 2011 - 22:31
Jag gissar på DA15/4 iaf. Ser ingen anledning till att de inte skulle kontrollera dina tankarFår se om du har rätt, några final words?
Postad 22 March 2011 - 22:39
Men Raynox är ännu mer användbart på en zomm, då man styr förstoringen via zoomen.
Annars finns mellanringar också!
Intressant!
Hur skulle den fungera tillsammans med DA* 50 -135.
Vad heter själva tillsatsen förutom Raynox (kompatibel till Pentaxen)?
Postad 22 March 2011 - 22:43
GroKKen hade rätt! Bra gissat!
Grattis! Riktigt bra bild på underverket. Jag hade inte kunnat leva med ett annat kameramärke. Pentax Limited-serier är så sjukt sjukt bra och de saknar motsvarighet. Vår egna lilla nisch. This is löööööööve!!!
Ser fram emot bilder.
Postad 23 March 2011 - 06:33
Close Micke, but no cigar...ok, tre gissningar...
DA 21
FA 31
FA 77
Nä hur skulle den inte kunna göra det...Jag gissar på DA15/4 iaf. Ser ingen anledning till att de inte skulle kontrollera dina tankar
_IGP0779.jpg 316.21K
0 Antal nerladdningar
_IGP0782.jpg 251.48K
1 Antal nerladdningarFår ta någon riktig bild på den ikväll förhoppningsvis men jag ville inte låta er vänta längre
Postad 23 March 2011 - 07:14
Åh, vad kul GroKKen! Jag blir så glad för din skullNä hur skulle den inte kunna göra det...
![]()
Får ta någon riktig bild på den ikväll förhoppningsvis men jag ville inte låta er vänta längre
Postad 23 March 2011 - 08:08
TackÅh, vad kul GroKKen! Jag blir så glad för din skull
![]()
Håller med x-country också helt klart bästa argumentet till att ha en Pentax, finns ingen konkurrens där från dem andra...
Postad 23 March 2011 - 08:11
Nä hur skulle den inte kunna göra det...
Jag tror den blir ett fint komplement till de du redan har och hur du fotar!
Postad 23 March 2011 - 08:23
Tack
. Det går ju inte att inte vilja ha den efter man kikat för mycket i "The 15mm Limited controls my mind" tråden
. Så nu är man en i klubben, ska bli kul att testa på en annan Limited än 40an. Blev faktiskt överraskad över hur liten den var trots att jag visste att den skulle vara det. Det och att den var go att fokusera manuellt var det jag tänkte först på
Jo, den är bra go! Den har fått alldeles för lite tid på min kamera, men jag hoppas på att få gå ut med min trio nu i alla fall
Ska bli spännande att se vad du hittar på med den, jag vågar nästan inte posta bilder nu för tiden när såna som dig sätter ribban
Postad 23 March 2011 - 14:22
Gött mos eller hur dom säger! Jag säger huvvaligen! Den där finns på min "road map" nu när 12-24:an är borta.Close Micke, but no cigar...
Nä hur skulle den inte kunna göra det...![]()
Får ta någon riktig bild på den ikväll förhoppningsvis men jag ville inte låta er vänta längre
Postad 23 March 2011 - 14:30
Kan inget annat än hålla med x-country, gluggen kommer att finnas inom synhåll!
Det enda negativa man läst om gluggen är att den skall vara ljussvag (utländska recensioner), vad är er åsikt om detta (Mikael och Grokken)?
Redigerat av RedMarathon, 23 March 2011 - 14:34.
Postad 23 March 2011 - 17:40
Det är alltid en nackdel i alla recensionerDet enda negativa man läst om gluggen är att den skall vara ljussvag (utländska recensioner), vad är er åsikt om detta (Mikael och Grokken)?
Jag använder objektivet mellan f/8 och f/14 så jag ser det inte som ett problem. Det är mycket sällan jag haft behov av att gå ner till f/4 på den. Finns inga sådana behov egentligen.
Och då har jag en K-7, som jag inte använder över ISO 400.....
Jag kan tänka mig att man skulle vilja ha ljusstarkare om man besöker ett museum eller dylikt. Men då kanske man har en ljusstarkare zoom med sig.
Men det är en vidvinkel, jag har aldrig använt den till att visa kort skärpedjup heller eftersom bokehn blir.... minst sagt väldigt rörig.
Det finns en DA 14 2,8 som skall vara riktigt bra, och nu kommer en till aspekt till varför DA 15 ser ut som den gör.
DA 14 är mer än dubbelt så stor och tung pga f/2,8. DA 15 Ltd är liten och lätt pga f/4
Redigerat av Mikael_R, 23 March 2011 - 17:41.
Postad 23 March 2011 - 19:37
Härligt att höra, inte för att jag skulle avfärda gluggen av denna orsak, men trevligt att höra dina erfarenheter av gluggen vilket jag värdesätter!
Postad 24 March 2011 - 08:08
Gött, grattis till dig också
Första gången jag gissat rätt i såna här sammanhang tror jag
Jag tror den blir ett fint komplement till de du redan har och hur du fotar!
Ska bli kul att se lite bilder med de 3Jo, den är bra go! Den har fått alldeles för lite tid på min kamera, men jag hoppas på att få gå ut med min trio nu i alla fall
Ska bli spännande att se vad du hittar på med den, jag vågar nästan inte posta bilder nu för tiden när såna som dig sätter ribban
Jomenvisst..., nice men vad hände mitt ditt nya objektiv du hintade om innan?Gött mos eller hur dom säger! Jag säger huvvaligen! Den där finns på min "road map" nu när 12-24:an är borta.
Tack RedGrattis Grokken blir intressant och se hur mycket du kan pressa denna glugg, väntar förväntansfullt på dina kommande bilder.
Kan inget annat än hålla med x-country, gluggen kommer att finnas inom synhåll!
Det enda negativa man läst om gluggen är att den skall vara ljussvag (utländska recensioner), vad är er åsikt om detta (Mikael och Grokken)?
Två premiärbilder jag tog påvägen hem från bussen igår
Solnedgång

Sunburst
Postad 24 March 2011 - 11:06
Jomenvisst..., nice men vad hände mitt ditt nya objektiv du hintade om innan?
![]()
Två premiärbilder jag tog påvägen hem från bussen igår
Ser lovande ut! Du måste ladda upp fler bilder på denna skapelse! Hur som helst så blir den här arbetsdagen en låååååååång dag...
post.gif 2.43K
0 Antal nerladdningar
Postad 24 March 2011 - 14:48
Jag imponeras av gluggens egenskaper att fota mot solen, inga flares vilket jag förundras över och ger mig ett otroligt ha-begär efter gluggen.
Jaha x-country så du har beställt ditt
och jag får vänta tills 13 maj då jag skall besöka "Meckat" i New York B&H, så jag känner mig otroligt otålig just nu!
Jag skulle varit glad om jag hade bara denna dags väntan!
Visst var det så att Pentax har världsgaranti på sina gluggar oavsett var dom är inköpta?
Redigerat av RedMarathon, 24 March 2011 - 15:42.
Postad 24 March 2011 - 16:32
Jepp! Oavsett vart du köper det så omfattas det av garantin. Om det skulle vara nåt fel så skickar du den till Kamera Servive Kungsör. Dom skickar den sen vidare till Tyskland. Se till att spara lapparna som finns i kartongen.Visst var det så att Pentax har världsgaranti på sina gluggar oavsett var dom är inköpta?
Postad 24 March 2011 - 22:59
Jaha x-country så du har beställt ditt
! Avundsjuk visst f-n är jag det
![]()
och jag får vänta tills 13 maj då jag skall besöka "Meckat" i New York B&H, så jag känner mig otroligt otålig just nu!
Jag skulle varit glad om jag hade bara denna dags väntan!
Visst var det så att Pentax har världsgaranti på sina gluggar oavsett var dom är inköpta?
Det vore en dröm. Att få besöka B&H. Ett ställe där man kan få klämma och känna på i princip samtliga Pentax-gluggar i produktion. Jag har bara haft tillfälle att besöka min lokala fotohandlare när Focus Trading varit där. Men de har ju inte hela sortimentet med sig.
Postad 24 March 2011 - 23:13
FA43_FA31_A50.jpg 103.42K
1 Antal nerladdningar
K_7_FA43.jpg 95.97K
0 Antal nerladdningar
FA43_DA21.jpg 94.93K
0 Antal nerladdningar
Postad 25 March 2011 - 00:34
Blir inte spannet snävt mellan 43 och 50 du har?
Grattis till ett mycket fint objektiv x-country!
Ingen FA 77 ????
Du har en otroligt fin samling nu x-country!
Postad 25 March 2011 - 06:25
Grön av avund... Nu har ni lyckats väcka min LBA igenTripp, trapp, trull. Så var säcken full.
Redigerat av Pentax K, 25 March 2011 - 06:26.
Postad 25 March 2011 - 07:10
Sweeeeeet!!!Tripp, trapp, trull. Så var säcken full.
Men du saknar en silvrig 77'a
Postad 25 March 2011 - 08:15
Grattis! vill se bilder från demTripp, trapp, trull. Så var säcken full.
Postad 25 March 2011 - 19:28
31:an och 43:an blir mina "normaler". 43:an och 50:ian är nära men för mig har de helt olika ändamål. 50:ian är manuell och har ett extremt kort skärpedjup och så är den ett samlarobjekt. På vidvinkelfronten fattas 15 ltd. Då har jag prickat in fasta steg i mitt brännviddsområde: 15 21 31 43. Det är där jag fotograferar mest. Men den får vänta lääänge.Så det var FA 43 ltd du hade på ingång, jag trodde det var Da 15.
![]()
Blir inte spannet snävt mellan 43 och 50 du har?
Grattis till ett mycket fint objektiv x-country!
Ingen FA 77 ????
Du har en otroligt fin samling nu x-country!
77mm är ingen brännvidd för mig. Där har jag den helt sjukt grymma och krispiga DA* 50-135:an. Tele är inte riktigt min grej.Men du saknar en silvrig 77'a
Det duger inte!
Nästa vecka har jag sportlov. Då får jag äntligen tillfälle att använda mina nya investeringar. Hoppas få till något värt att visa upp i "dagens bild".Grattis! vill se bilder från dem
Postad 25 March 2011 - 19:42
Jag vill inte "ord bajsa" i onödan, men detta var mycket roligt sagt77mm är ingen brännvidd för mig. Där har jag den helt sjukt grymma och krispiga DA* 50-135:an. Tele är inte riktigt min grej.
Fasta tele är inget för dig menar du väl?
Postad 25 March 2011 - 20:13
Jag vill inte "ord bajsa" i onödan, men detta var mycket roligt sagt
![]()
Fasta tele är inget för dig menar du väl?
Något sådant. Eller kanske så här. Jag har ingen nytta av något fast mellan 50-200mm. Men om vi pratar 200+ så är fast tele intressant
Postad 27 March 2011 - 17:33
Med DA* zoomarna får man ju dessutom WR vilket för min del känns viktigt. Två av mina första systemkameror slutade fungera i varma o fuktiga miljöer. Den första var en Minolta som lade av i sydostasien och den andra en Canon som fick nog när jag var i Mexico (det var då jag böt till Pentax). Förhoppningsvis kommer man inte behöva råka ut för att en vädertätad Pentaxkamera i kombination med ett DA*objektiv slutar fungera p.g.a av lite fuktigt o varmt klimat.
Sen skulle man tillsammans med dessa två zoomar ha ett limitedobjektiv (man kan ju inte vara helt utan dem), i mitt fall skulle valet då bli Pentax SMC-DA 40mm f/2.8 Limited (litet o jäkigt bra). Eftersom jag redan har ett DA* 60-250mm skulle min objektivsamling innehålla
DA* 16-50mm
DA* 60-250mm
40mm limited
Är man sedan ute och reser skulle det kanske räcka med DA* 16-50mm för att minimera packningen. DA* 16-50mm skulle ju ha räckt ännu bättre om man haft en K-5:a eftersom den har bättre ISO-egenskaper än K-7:an. Såg förresten att K-5 säljs för 1299USD på B&H fram till 2/4 – nån som skall till NY som kan köpa hem en till mig ;-)
Man får hoppas att de snart kommer att gå att köpa dem för lika låga priser här i Sverige.
Nog svammel, hade inget annat för mig så
Postad 27 March 2011 - 18:29
Alla har vi olika preferenser. Jag har nu en Ltd trio och en zoom (18-135 WR). Min "roadmap" är härmed slut. Har nu det perfekta kittet för mig!
Att satsa på DA* serien är helt rätt tycker jag. Den optiska kvaliten är så nära fasta gluggar du kan komma. 50-135 är ju en underbar glugg på den fronten.
Det du ska fundera på är vikten, tycker jag. Tänk att 16-50 + 50-135 eller 60-250 är avsevärt större och tyngre är små Ltd.
Egentligen borde du kolla om nån butik har DA* objektiv hemma så du kan testa hur det är att konka på dem tillsammans i en väska.
Redigerat av Mikael_R, 27 March 2011 - 18:30.
Postad 27 March 2011 - 18:51
Postad 27 March 2011 - 20:50
Men du kommer väldigt långt med denna komb 16-50 o 50-135!
Postad 27 March 2011 - 20:51
+1 på den, dom saknar WR.....Skulle det inte vara för att limited saknar WR skulle jag nog enbart fundera på dem (15mm + 40mm + 70mm vore perfekt). Vem vet, vad det blir nästa gång? Kanske ett limited trots allt. Grattis till att du fått den perfekta kombinationen av objektiv.
Men ja...tack, kombinationen är bra. Men jag tror nästan att 15, 35, 70 är bäst. Eller 15, 21, 40. Eller 21, 40, 70.
Om inte annat så får man samla ihop alla
15, 21, 35, 40, 70
Nej.... det är för mycket för mig. Tre räcker....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Sigma 30/1,4 eller pentax 35/2,8?
12 bilder
9 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?