Funderar på att köpa ett PS3 och vill veta om mediaserver fungerar lika bra som XBMC som jag kör på XBOX. I XBMC behöver man inte ens packa upp en film för att spela upp den. Fungerar det även i PS3 Mediaserver eller det går kanske inte ens att spela upp img filer med PS3?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 23 september 2010 - 18:12
Funderar på att köpa ett PS3 och vill veta om mediaserver fungerar lika bra som XBMC som jag kör på XBOX. I XBMC behöver man inte ens packa upp en film för att spela upp den. Fungerar det även i PS3 Mediaserver eller det går kanske inte ens att spela upp img filer med PS3?
Postad 24 september 2010 - 22:10
PMS sparar inte min inställning, jag vill ha
keyint=25:vqmax=5:vqmin=2 /* Good quality for HD Wifi Transcoding */
men efter varje omstart ställer den sig på
keyint=25:vqmax=5:vqmin=2
och då laggar mitt trådlösa.
Men saken är den, att för ca 0,5-1 år sedan körde jag rubb och stubb - film alltså via PMS trådlöst utan lagg eller problem. idag kommer jag inte 5 min in i filmen förrän det laggar. Har installerat om, sparat och gjort f'n å hans moster.
Vad finns kvar?
kör dvd-r i video_ts -mappar trådlöst till ps3 och till tvn.
sladd är inte att tänka på pga möblering osv.
tack tack.
trevlig helg.
//N
edit
märker att pms sparar inte några inställningar alls förutom i biblioteket. kör win 7
det fungerar inte ens att spela upp en mp3 som ligger på datorn. dvd-r är toklagg. detta som fungerade så bra tidigare...

Redigerat av najken, 24 september 2010 - 22:31.
Postad 25 september 2010 - 08:49
///N
edit
den skall väl fungera med win 7, båder 32 o 64 va?
Redigerat av najken, 25 september 2010 - 09:33.
Postad 25 september 2010 - 10:46
Jag har på vissa nyare mkv-filer fått antingen rejäl speedup (låter piff o puff, liksom) eller rejäl slowdown av ljudet. Bilden rullar i rätt hastighet. Jag har gått in i transcode-mappen och testat alla alternativ för avkodning, men problemet kvarstår.
Det påverkar som sagt bara vissa nyare filer, PMS har inte börjat göra det med äldre filer. Jag har även testat att köra filerna genom AVI-Mux som någon föreslog tidiagre i tråden att man kan göra med problemfiler. Inte det heller hjälper.
Någon annan som upplevt det?
Har det skett någon uppdatering av mkv/h264 containern/codecen som ställer till det för PMS?
Jag kör 1.2.409-betan av PMS på Win 7 64, Core i7, 4 GB RAM och trådat LAN.
Postad 26 september 2010 - 18:02
Postad 26 september 2010 - 18:11
Vore superglad för hjälp! Kör helst trådlöst mellan dator -> modem men kan tänka mig trådat vid filmtittande.
Edit: Lyckades hitta den här pedagogiska instruktionen, skriven för sådana som mig.
http://www.ps3sverige.se/?page_id=1921
Redigerat av egoBen, 26 september 2010 - 20:01.
Postad 26 september 2010 - 18:16
Döp om img filer till iso så funkar det kalas fint.Hej en väldigt snabb fråga.
Postad 26 september 2010 - 21:08
och då har jag ställt hastigheten till "good for wifi" efterosm jag kör trådlöst.
tidigare kunde jag streama dvd med 5,1 utan problem.
*suck*
//N
Postad 26 september 2010 - 21:13
Redigerat av Dogie, 26 september 2010 - 21:13.
Postad 27 september 2010 - 03:23
Postad 27 september 2010 - 16:59
Vad göra?
edit:
Inget att göra. Uppdatera ej till 3.5 om ni vill fortsätta använda PMS. Sony sätter käppar i hjulet =)
Funkar bara att ställa in tex 5 min i chapters och sedan använda transcode dir.
http://ps3mediaserve....php?f=6&t=7836
Redigerat av Unregistered577c6879, 27 september 2010 - 17:45.
Postad 27 september 2010 - 18:14
Efter att jag installerade senaste fw för PS3an med 3D stödet, så går det inte att använda go to längre. Bara starta och stoppa.
Vad göra?
edit:
Inget att göra. Uppdatera ej till 3.5 om ni vill fortsätta använda PMS. Sony sätter käppar i hjulet =)
Ps3 mediamaskin .....Pfrttt !!
Postad 27 september 2010 - 19:30
Transcode mappen i mkvfilen,välj den svenska flaggan.Hur får man inbrända undertexter att funka i .mkv. det funkar utan problem med avi eller mp4 men inte i mkv någon som vet ?
Postad 27 september 2010 - 20:20
Jösses! Tur man ligger kvar på 3.41 då. Eftersom man ändå gör det funderar jag skarpt på att köra en jailbreak. Custom är tydligen påväg med riktigt vasst native-stöd för mkv osv.Inget att göra. Uppdatera ej till 3.5 om ni vill fortsätta använda PMS. Sony sätter käppar i hjulet =)
Hehe, jaa så kan man ju också säga. Har dock goda hopp till punkten ovan. Kommer troligen stanna på 3.41 forever om det funkar bra.Ps3 mediamaskin .....Pfrttt !!

OBS då att det endast är då texten ligger inbakad i MKV-filen och sub-språket är satt till svenska som du kommer se en svensk flagga. AAnnars endast en rad där det står sub. Fast har du bara en srt-fil till en MKV så blir det lixom svårt att välja fel ändå, så det spelar nog mindre roll.Transcode mappen i mkvfilen,välj den svenska flaggan.

Postad 28 september 2010 - 05:06
har du en .srt-fil är det bara att se till att den heter likadant som mkv-filen och ligger i samma mapp så ska det funka.
Nu har jag inte det utan texten är redan inbränd i .mkv filen.
Transcode mappen i mkvfilen,välj den svenska flaggan.
Men då jag gjorde detta så laggar det som bara den. När jag kör den vanliga filen så laggar det inget ? Något som knas kanske ? Det är engelsk text som är inbränd.
Varför funkar det inte med inbränd text på mkv som i t.ex avi. att man bara kör filen ?
Redigerat av Dogie, 28 september 2010 - 05:14.
Postad 28 september 2010 - 08:46
Efter att jag installerade senaste fw för PS3an med 3D stödet, så går det inte att använda go to längre. Bara starta och stoppa.
Vad göra?
edit:
Tack för informationen! Höll på att bli galen på detta och trodde det var något knas med någon inställning i PS3 Media Server.
Det fungerar dock på de filer som inte behöver transcodas, så som avi och mpg. Men nu använder man ju PS3 media server för att spela MKV filer, så det känns ju lite pissigt. Tack för den Sony!
Edit: Workaround, skapa kapitel och köra dessa från Transcode mappen fungerar bra för mig. Jag kan leva med det, men jag hoppas det kommer en permanent lösning.
Redigerat av Svenskgurka, 28 september 2010 - 09:02.
Postad 28 september 2010 - 11:46
Är texten inbränd garanterar jag du kan se den, du kan inte ens välja att inte se den.Nu har jag inte det utan texten är redan inbränd i .mkv filen.
Men då jag gjorde detta så laggar det som bara den. När jag kör den vanliga filen så laggar det inget ? Något som knas kanske ? Det är engelsk text som är inbränd.
Varför funkar det inte med inbränd text på mkv som i t.ex avi. att man bara kör filen ?
Det tar en massa mer bandbredd att köra med transcode och sub
Postad 28 september 2010 - 13:10

Redigerat av Garrett, 28 september 2010 - 13:12.
Postad 28 september 2010 - 18:01
Är texten inbränd garanterar jag du kan se den, du kan inte ens välja att inte se den.
Det tar en massa mer bandbredd att köra med transcode och sub
Går man inte in i Transcode mappen och väljer med undertexter så visas bara de språk som är inställt i PMS, även om undertexten är muxad som default eller forced.
Postad 28 september 2010 - 20:54
Du har nog ingen "inbränd" text i den filen. Inbränd menas att den ligger direkt i video-spåret. Med all säkerhet är det en MKV som innehåler även text-spår, vilket gör att de går att stänga av eller sätta på.Nu har jag inte det utan texten är redan inbränd i .mkv filen.
När PMS används för att visa dessa undertexter så "bränns" de däremot in i video-spåret. För att göra detta måste PMS transcodea om video-spåret i realtid. Detta kräver dels rätt bra processor-kraft för HD-filer, som det allt som oftast handlar om i MKV. Dessutom kräver det rejäl bandbredd i ditt nätverk eftersom det är MPEG2 som används. Detta format kräver ju mycket högre bandbredd för att visa samma kvalitet än vad h.264 gör.
Att det funkar på SD-film, exempelvis i avi-format beror ju på att dessa är lågupplösta och allt som oftast redan ligger i MPEG2, vilket underlättar för processorn. Utgående bandbredd blir såklart mycket lägre.
Så antingen är det din processor som inte orkar med eller så är det ditt nätver. Kör du trådlöst?
Prova att sänka kvaliteten i PMS.
Postad 29 september 2010 - 05:28
Du har nog ingen "inbränd" text i den filen. Inbränd menas att den ligger direkt i video-spåret. Med all säkerhet är det en MKV som innehåler även text-spår, vilket gör att de går att stänga av eller sätta på.
När PMS används för att visa dessa undertexter så "bränns" de däremot in i video-spåret. För att göra detta måste PMS transcodea om video-spåret i realtid. Detta kräver dels rätt bra processor-kraft för HD-filer, som det allt som oftast handlar om i MKV. Dessutom kräver det rejäl bandbredd i ditt nätverk eftersom det är MPEG2 som används. Detta format kräver ju mycket högre bandbredd för att visa samma kvalitet än vad h.264 gör.
Att det funkar på SD-film, exempelvis i avi-format beror ju på att dessa är lågupplösta och allt som oftast redan ligger i MPEG2, vilket underlättar för processorn. Utgående bandbredd blir såklart mycket lägre.
Så antingen är det din processor som inte orkar med eller så är det ditt nätver. Kör du trådlöst?
Prova att sänka kvaliteten i PMS.
Finns det inget sätt jag kan få ut texten på och ha den i en .srt fil ? eller bränna in den i video spåret direkt ? Så att jag kan starta den vanliga filen utan att gå in i trancode mappen ?
Är nog bandbredden som spökar då. jag kör lossless och har för tillfället ingen router. så både datorn och ps3an är kopplad direkt mot nätet. Kör inte trådlöst, kablar som ligger överallt

Datorn är en core 2 duo 8400 och 4 gig i ram.
Redigerat av Dogie, 29 september 2010 - 05:32.
Postad 29 september 2010 - 13:59
Finns det inget sätt jag kan få ut texten på och ha den i en .srt fil ? eller bränna in den i video spåret direkt ? Så att jag kan starta den vanliga filen utan att gå in i trancode mappen ?
Är nog bandbredden som spökar då. jag kör lossless och har för tillfället ingen router. så både datorn och ps3an är kopplad direkt mot nätet. Kör inte trådlöst, kablar som ligger överallt
Datorn är en core 2 duo 8400 och 4 gig i ram.
Lossless kräver sanslöst hög bandbredd. Det är inte säkert att Gigabit nätverk räcker till.
Postad 29 september 2010 - 18:38
Nä, precis. Men det är väldigt ovanligt att det tar stopp pga bandbredden med gigabitnät. Ett fåtal gånger har min peakat över 300 Mbps så det börjat hacka.Lossless kräver sanslöst hög bandbredd. Det är inte säkert att Gigabit nätverk räcker till.
@Dogie: Det finns ett program som heter MKV2VOB som kan kolla in. Med det programmet gör du om mkv-filer till ett format som går att spela upp direkt i PS3. Finns även funktion för att bränna in undertexterna i filmen som du efterfrågar. När programmet har konverterat klart kan du antingen streama filen via PMS till PS3 utan problem, eller lägga filmen på ett USB i AVCHD-format och spela upp den.
Postad 29 september 2010 - 19:13
Nä, precis. Men det är väldigt ovanligt att det tar stopp pga bandbredden med gigabitnät. Ett fåtal gånger har min peakat över 300 Mbps så det börjat hacka.
@Dogie: Det finns ett program som heter MKV2VOB som kan kolla in. Med det programmet gör du om mkv-filer till ett format som går att spela upp direkt i PS3. Finns även funktion för att bränna in undertexterna i filmen som du efterfrågar. När programmet har konverterat klart kan du antingen streama filen via PMS till PS3 utan problem, eller lägga filmen på ett USB i AVCHD-format och spela upp den.
Ok tackar ska kolla in det programet.
Postad 30 september 2010 - 14:47
Postad 30 september 2010 - 19:13
Hörde för ett tag sedan att utvecklare inte mådde något bra nu för tiden. Typ gått in i väggen. Huruvida det stämmer vet jag inte och det var ett bra tag sedan jag hörde det.nån som vet om det planeras en v2.0 av denna, eller har utvecklarna lagt ner?
Postad 01 oktober 2010 - 12:28
Postad 03 oktober 2010 - 17:37
//N
Postad 05 oktober 2010 - 15:38
Hörde för ett tag sedan att utvecklare inte mådde något bra nu för tiden. Typ gått in i väggen. Huruvida det stämmer vet jag inte och det var ett bra tag sedan jag hörde det.
Det är en eller 2 personer som tydligen också kände att det inte hände så mycket på PMS fronten så dom har hjälpt honom lite på traven: http://code.google.c...aservercontrib/ som jag hittade här: http://ps3mediaserve.......844&start=0
Postad 05 oktober 2010 - 18:19
Thx!Det är en eller 2 personer som tydligen också kände att det inte hände så mycket på PMS fronten så dom har hjälpt honom lite på traven: http://code.google.c...aservercontrib/ som jag hittade här: http://ps3mediaserve.......844&start=0
Japp, grundaren, Shagr4th hade gått in i väggen och tog en rejäl paus från kvälls och natt-arbete med PMS, som han beskrev det.
Kolla här, killen har satt ihop detta underverk på sin fritid! Klart som attan han behöver en liten paus. Ni som gillar det, passa på att ge en liten donation också...
Hur som helst, Shagr4th har "hakat på" tåget på google, där några andra fortsatt med uppdaterandet.
Den senaste versionen (beta såklart) är mindre än ett dygn gammal och uppladdad av Shagr4th själv.
HÄR
Har precis dragit ner den och skall testa ikväll...
HÄR är "nya" officiella siten...
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 05 oktober 2010 - 18:29.
Postad 06 oktober 2010 - 13:39
En sak jag undrar med undertextfilerna, jag hittar inte alltid rätt text till en viss release och då tar jag en annan version fast texten inte är synkad. Med tvixen kan jag enkelt med fjärrkontrollen synka in texten med ljudet. Finns det nån sån möjlighet med PMS?
Postad 06 oktober 2010 - 17:31
Vad gott nu funkar go to funktionen igen.Thx!
Japp, grundaren, Shagr4th hade gått in i väggen och tog en rejäl paus från kvälls och natt-arbete med PMS, som han beskrev det.
Kolla här, killen har satt ihop detta underverk på sin fritid! Klart som attan han behöver en liten paus. Ni som gillar det, passa på att ge en liten donation också...
Hur som helst, Shagr4th har "hakat på" tåget på google, där några andra fortsatt med uppdaterandet.
Den senaste versionen (beta såklart) är mindre än ett dygn gammal och uppladdad av Shagr4th själv.
HÄR
Har precis dragit ner den och skall testa ikväll...
HÄR är "nya" officiella siten...

Redigerat av Unregistered4bb67943, 06 oktober 2010 - 17:35.
Postad 06 oktober 2010 - 18:12
Jag har precis köpt en ny Router och bestämde mig för att testa även trådlöst till Ps3:an, och det funkar bra, jag är inne på PSN etc.
Men nu när jag startade Ps3 Media Server så fungerar det givetvis inte.
Är det ngn inställning man måste göra eller ngt annat som jag inte har förstått?
Tacksam för hjälp..
Mvh
Micke
Postad 06 oktober 2010 - 20:27
Hej, kolla så du har UPnP ikryssad inne i router inställningar.Hej,
Jag har precis köpt en ny Router och bestämde mig för att testa även trådlöst till Ps3:an, och det funkar bra, jag är inne på PSN etc.
Men nu när jag startade Ps3 Media Server så fungerar det givetvis inte.
Är det ngn inställning man måste göra eller ngt annat som jag inte har förstått?
Tacksam för hjälp..
Mvh
Micke

Postad 06 oktober 2010 - 21:52

Postad 07 oktober 2010 - 01:21
Nope, tyvärr....Med tvixen kan jag enkelt med fjärrkontrollen synka in texten med ljudet. Finns det nån sån möjlighet med PMS?
Va, oj!?! Har själv inte uppdaterat till senaste FW ännu, mycket tack vare att det inte gick att köra go-to. Trevligt! Dags att köra en update från 3.41 nu då.Vad gott nu funkar go to funktionen igen.
Tack Shagr4th.

Ja, länge leve Shagr4th!Senaste beta versionen hjälpte mig något enormt.. fått fler och fler AVI filer på sista tiden som PS3'an inte tyckte var något känt att spela upp.. Men nu funkar allt igen.. phew..

Hoppas han har lust/ork att köra vidare med utvecklingen nu. Vad han gjort hittills är respekt!
Postad 07 oktober 2010 - 01:23

Postad 07 oktober 2010 - 06:09

All kredit till Shagr4th & company! Vilket kanonjobb dom gör!

Inte använt PMS på ett tag, sen jag köpte HTPC, men funkade hyffsat, blev lite less på att man inte fick till 24hz bara, men annars helt ok om man har bra PC!

Postad 07 oktober 2010 - 07:15
med den senaste PS3 uppdateringen....

Postad 07 oktober 2010 - 15:16
Njaa, 24 Hz är nog värre vad jag vet. Dessutom saknar väl PS3 stöd för 24 Hz output i filläget? Så var det tidigare i alla fall. Vet inte om det uppdaterats i någon senare FW.Ni som testat nya versionen, går det få 24hz, eller att man spelar upp filmerna i samma hz som källan är?
![]()
All kredit till Shagr4th & company! Vilket kanonjobb dom gör!![]()
Inte använt PMS på ett tag, sen jag köpte HTPC, men funkade hyffsat, blev lite less på att man inte fick till 24hz bara, men annars helt ok om man har bra PC!
Dock så speedar jag upp från 24 till 25 Hz i PMS. Funkar väldigt bra och man får ett riktigt "PAL-flyt" i bilden!

Dessutom sitter jag på en gammal häck till proj som inte fixar 24p så detta är enda alternativet för mig.
Dock slår det inte igenom riktigt för DTS-spår.
Samtidigt som den ökar på frameraten i bilden så måste ju ljudet reencodeas i realtid också och jag antar att stöd för att koda om DTS saknas...
Postad 10 oktober 2010 - 19:04
Kan det vara så att switchen "gör" signalen svagare så att jag måste montera en HDMI förstärkare tro?
Postad 10 oktober 2010 - 20:13
Har du testat att byta ingång i switchen (box och PS3) för att utesluta att det är en viss ingång på switchen som "glappar"? Även testat att köra direkt mellan PS3 och proj för att säkerställa att det fungerar felfritt då?
Men visst kan det även innebära förlust i signalstyrka i en switch...
Postad 10 oktober 2010 - 20:31
Postad 12 oktober 2010 - 13:55
Kör datorn och PS3:an trådat mot en gigabyte router. Filmer ligger i en mapp tillsammans med en .srt fil. När jag sedan spelar upp filmen med PMS så fungerar allt normalt. Om jag spolar eller byter scen så händer nåt galet och filmen börjar gå för snabbt och osynkat. Om det inte ligger en .srt fil så går det fint att spola eller hoppa mellan scener och bilden och ljudet förblir synkade.
Nån som har lösning på detta? Inga ändringar är gjorda i PMS, allt är som det brukar vara från början när man installerar PMS.
Tacksam för hjälp/tips.
Postad 14 oktober 2010 - 07:45
Har någon upplevt följande problematik:
Kör datorn och PS3:an trådat mot en gigabyte router. Filmer ligger i en mapp tillsammans med en .srt fil. När jag sedan spelar upp filmen med PMS så fungerar allt normalt. Om jag spolar eller byter scen så händer nåt galet och filmen börjar gå för snabbt och osynkat. Om det inte ligger en .srt fil så går det fint att spola eller hoppa mellan scener och bilden och ljudet förblir synkade.
Nån som har lösning på detta? Inga ändringar är gjorda i PMS, allt är som det brukar vara från början när man installerar PMS.
Tacksam för hjälp/tips.
Jag har upptäckt det en gång kopplade det dock inte till att det hade något med sub att göra. men det är fullt möjligt att det var så. ser extremt sällan något med sub.
Däremot har jag problem med att spola i huvudtaget. tidigare har det inte varit nått problem att använda go to i varken 720p eller 1080p filer men nu går det inte alls.
Det tar tvärstopp och allt stannar upp, kommer aldrig igång igen heller. spolar jag framåt med 10x så börjar filmen om från början.
Postad 14 oktober 2010 - 10:06
Jag har upptäckt det en gång kopplade det dock inte till att det hade något med sub att göra. men det är fullt möjligt att det var så. ser extremt sällan något med sub.
Däremot har jag problem med att spola i huvudtaget. tidigare har det inte varit nått problem att använda go to i varken 720p eller 1080p filer men nu går det inte alls.
Det tar tvärstopp och allt stannar upp, kommer aldrig igång igen heller. spolar jag framåt med 10x så börjar filmen om från början.
Uppdatera din PMS enligt länk som nämns i ett inlägg ovan för att kunna använda GoTo funktionen igen:
http://code.google.c...ps3mediaserver/
Postad 15 oktober 2010 - 00:46
vadå 2 kanal ? jag har ju 5.1 eller står det bara så ? eller har jag ställt in fel nånstans ?
Postad 15 oktober 2010 - 12:01
Det står så när den skickar ut DTS.håller på och pillar lite med ljudet det står att jag har ( linear pcm 2 kan ) när jag kollar på filmen
vadå 2 kanal ? jag har ju 5.1 eller står det bara så ? eller har jag ställt in fel nånstans ?
Postad 15 oktober 2010 - 17:41
Postad 15 oktober 2010 - 19:07
Så jag testade att kolla Water World (Ungefär samma storlek 1080p och .mkv-fil), och det fungerar utmärkt! Och den använder Mencoder också! Rätt konstigt :S Har googlat men inte hittat något svar. Har startat om dator och installerat nya Java.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar