Tack skall ni ha.. bilden blev en test bild då mitt zeiss 85 helt plötsligt började överexponera rejält på lägre bländare
och därför så tog jag upp 50 och testade ett par bilder.. har inte kommit fram till något annat än att det verkar som
det är problem med att bländarna kärva vid kyla.. vilket jag tycker ar dåligt om det nu är så.. var typ runt -8 och det
borde den ju klara.. har inte upplevt liknade på dom andra zeissarna.. Visst det är mycket mera stål osv på zeisarna så visst dom kanske är mera känsliga för kyla ..annars så är jag nöjd med vad det presterar
och kan nog tänka mig att sälja av nikon 85 för detta.. vet egenligen inte om det är så mycket bättre än nikonet
men det ger på vissa bilder en bra 3D-känsla tycker och har en snyggare bokeh tycker jag nog.. men det är väl
istort sett det som skiljer och givertvis byggkvallle som inte går att jämföra där är zeissarna helt överlägsna nikon.. mest det blir ju inte bättre bilder för det

och nikon fördel är ju AF och tycker nog att det är lika skarpt..
Visst för ett par tusen extra kan det vara värt imellan mot nikonet om man nu som jag gillar MF och den spec stil som jag
tycker zeiss ger.. men kontra nypris osv.. så nja kanske inte värt.. men som sagt kanske är alldeles för tidigt att säga med
då jag i stort sätt bara provat ett par rundor... för väl hålla koll med med det här med bländarna med ..det kan kanske vara så att
det inte använts så mycket heller på sista tiden om det kan vara så enkelt med.. troligtvis inte .. menmen
givertvis enligt förra ägaren så hade det aldrig gjort så
oj det blev långt det där
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 21 January 2013 - 17:34.