Postad 02 August 2012 - 19:03
Postad 02 August 2012 - 19:20
Jag antar att vittvätt gör det snabbare men det kanske ändå krävs 50 h istället för vanlig TV i 100 h. Nu gissar jag bara men det kan man väl göra. Om "BARNKANALEN" fortfarande syns om en månad skulle jag ändå bli förvånad så mkt som jag gör för att få bort det nu. Gäller bara att ungarna inte sätter på bolibompa hela tiden då...
Postad 02 August 2012 - 19:29
Precis, bara relevant för 480/576/1080i som sagt... 1080p från bd och pc får man förmoda?Den inställningen hittar jag bara när jag kollar på TV sändningar... inte från BD eller HTPC, men det är så det ska va? Har G30n från 2011...
Postad 02 August 2012 - 19:30
Precis, bara relevant för 480/576/1080i som sagt... 1080p från bd och pc får man förmoda?
Japp, och 1080i från boxern till TV.
Redigerat av Garrett, 02 August 2012 - 19:32.
Postad 02 August 2012 - 21:36
Bry dig inte om honom, han är bara ute efter att trolla om det nu råkar ha undgått någon alls här på forumet.Förstår faktiskt ingenting av vad du säger, trots att jag också studerat företagsekonomi
Postad 03 August 2012 - 14:19
Har inte hittat nån recenssion som säger vad man faktiskt kan förvänta sig på ut av en VT50 i THX BrightRoom, speciellt då 65VT50 (som sägs vara ännu mer ljuscappad än mindre modeller)
Redigerat av Unregistered1413, 03 August 2012 - 14:21.
Postad 03 August 2012 - 17:56
Professional: 85 cd/m2
THX Cinema: 110 cd/m2
THX Bright Room: 120 cd/m2
Samsung 64E8005: 150 cd/m2
Detta vid 10% APL (typsikt en liten vit ruta i en i övrigt svart bild) och maximalt "utstyrt".
(vad de olika lägena, och Samsungen, hittar på vid högre APL förtäljer inte historien (säger det eftersom det rent teoretiskt skulle kunna vara så att vid 50% APL så ger Panna säg 60 cd/m2 medans Samsung ger säg 50 cd/m2 - vilken av de två kan man då kalla ljusstarkast?) Om jag inte missminner mig ligger film i på ett APL-snitt på kanske 15-20%, för den som vill veta lite onödigt mycket...
Obetydlig skillnad mellan THX-lägena mao, den stora skillnaden ligger i gamma. Lägre gamma i Bright Room = överlag ljusare men oxå plattare och kontrastlösare bild. Anpassning till ljust rum javisst, tror dock mer på att inte använda fullt så låg gamma och anpassa med Brightness. Eller ja, om rummet är så pass dåligt att det bara handlar om att överleva...varför inte bara köra Normal?
Intressant nog så hade Professional (och i ännu högre grad Bio-läget) en högre, sämre mao, svartnivå än THX. Inget man hört om på andra håll. Vad säger VT50, och kanske mer specifikt 65VT50, ägarna här om den saken?
Suck, att det ska vara så svårt att göra rätt...vad fasen är det för poängen med att använda sig av principen "skadeskjuta-bildlägen"? Idioter (inte för att Panna är ensamma om detta, dock).
Redigerat av pacman, 03 August 2012 - 18:02.
Postad 03 August 2012 - 19:56
Postad 03 August 2012 - 20:22
Intressant nog så hade Professional (och i ännu högre grad Bio-läget) en högre, sämre mao, svartnivå än THX. Inget man hört om på andra håll. Vad säger VT50, och kanske mer specifikt 65VT50, ägarna här om den saken?
På http://www.avforums....-review-12.html länkar man till en tysk tråd http://www.hifi-foru...-149-11389.html där (samma?) problem har uppmärksammats.
Jag tyckte själv jag såg detta när jag bläddrade runt som hastigast bland lägena på min 50VT50Y när det var mörkt i rummet.
Postad 03 August 2012 - 21:17
Någon som har liknande problem? Främst, har någon hittat en lösning?
Postad 04 August 2012 - 14:07
http://www.avsforum....n
Extra intressant att notera att ingen av proffkalibrerarna har den bästa VT50, och inte heller 65". Frågan är vad man ska dra för slutsats, att de inte gillar dem, eller att det kanske inte är så lönsamt att arbeta som kalibrerare
Redigerat av Unregistered1413, 04 August 2012 - 14:09.
Postad 04 August 2012 - 14:12
Postad 04 August 2012 - 15:12
Typ... inte många bilrecensenter som har råd att köpa sportbilarna heller.Extra intressant att notera att ingen av proffkalibrerarna har den bästa VT50, och inte heller 65". Frågan är vad man ska dra för slutsats, att de inte gillar dem, eller att det kanske inte är så lönsamt att arbeta som kalibrerare
Postad 04 August 2012 - 16:52
En intressant tråd som inte specifikt gäller Panasonics plasmor, men som ändå är intressant:
http://www.avsforum....n
Extra intressant att notera att ingen av proffkalibrerarna har den bästa VT50, och inte heller 65". Frågan är vad man ska dra för slutsats, att de inte gillar dem, eller att det kanske inte är så lönsamt att arbeta som kalibrerare
Ägandet är överskattat.Entusiaster omges hela tiden av det senaste&bästa som säljare eller testare och flyger&fänger på mässor och hem till folk.Om de dessutom har bosatt sig på fora,blir det hela mer begripligt.
Osmart är det att komma dragande i den positionen som kalibrerare av fler än ett kalibrerbart märke att avslöja sin märkespreferens.Som dessutom kan variera över tiden.
Finns det rattar so what.
Redigerat av TomasThoren, 04 August 2012 - 18:00.
Postad 04 August 2012 - 19:09
Jag har som mest lekt och knappat med "noviskunskaper" och testbilder, men jag misstänker att man med ISF -kalibrering absolut kan få bättre svartnivå med bibehållen färgriktighet i "professional" mode.
Annars är jag grymt imponerad av THX läget (då THX Cinemma), GRYMT imponerad.... Eller om man säger som så att jag även efter några timmars noviskalibrering kör det läget. Det är nog första gången någonsin där TV:n från start har ett läge som är "bra", förr har man efter 5 min sopat banan med alla standardinställningar efter att ha ställt in färg och grått med några simpla testbilder.
Efter att ha gått från en (iof ganska hyffsad) Kant LED kan man ju nu verkligen se produktionsvärdet på olika BD realeaser, Dark Knight ser man ingen skillnad på "letterbox-svart" och Svart i film, medans vissa andra som jag ändå tyckte såg "bra" ut nu ser riktigt gråa ut jämfört med letterboxranden.
Redigerat av Unregistered40880, 04 August 2012 - 19:11.
Postad 04 August 2012 - 19:12
Postad 05 August 2012 - 09:07
Jag använder Boxer och har inte sett explicit någonstans att det fungerar med kodade HD-kanaler (med en CI+-modul). På Panasonics hemsida står inget om CI+ alls. Vissa återförsäljare nämner stöd för CI+ (dock inte Inwarehouse där jag tänker beställa den).
I tråden tidigare hittar jag att några kör Com Hem med CI+. Jag antar därför att det funkar men är inte helt säker. Eftersom jag inte gillar att chansa för dessa belopp undrar jag om någon kan bekräfta att det funkar.
Postad 05 August 2012 - 10:46
Jag vet inte om man just kan få djupare svärta med en ISF:ning. Däremot får du en jämnare kvalitet och ett optimalt utnyttjande av tevens teknik.
Nä, lite tankevurpa, menade att man säkert uppnår ett bättre reslutat "overall" med ett kalibrerat "professional" mode än THX Cinema t.ex.
Men för att svara på frågan från tidigare så, ja, "letar" man efter det upplever jag att svärtan har ett övertag i THX lägena jämfört med "professional". Men det kan också vara subjektivt, och skilnaderna suddas ut om man tar sig tid att kolla inställningar från källan (mediastreamer, BD pelare etc), om man kör RGB, YUV 422/444 etc, osv.
Så ja, det är mycket möjligt baserat på mina erfarenheter att svartnivån från THX läget inte kan uppnås i Professional, men efter att ha "lekt" med min inställning för film så föredrar jag nu "min" professional inställning före THX Cinema (Däremot funkar det bättre med spel i THX cinema för kväll, och bright room för dag).
Postad 05 August 2012 - 11:05
Enl Hemmabio-tidningen i deras test av 65VT50:
Professional: 85 cd/m2
THX Cinema: 110 cd/m2
THX Bright Room: 120 cd/m2
Samsung 64E8005: 150 cd/m2
Detta vid 10% APL (typsikt en liten vit ruta i en i övrigt svart bild) och maximalt "utstyrt".
(vad de olika lägena, och Samsungen, hittar på vid högre APL förtäljer inte historien (säger det eftersom det rent teoretiskt skulle kunna vara så att vid 50% APL så ger Panna säg 60 cd/m2 medans Samsung ger säg 50 cd/m2 - vilken av de två kan man då kalla ljusstarkast?) Om jag inte missminner mig ligger film i på ett APL-snitt på kanske 15-20%, för den som vill veta lite onödigt mycket...)
Obetydlig skillnad mellan THX-lägena mao, den stora skillnaden ligger i gamma. Lägre gamma i Bright Room = överlag ljusare men oxå plattare och kontrastlösare bild. Anpassning till ljust rum javisst, tror dock mer på att inte använda fullt så låg gamma och anpassa med Brightness. Eller ja, om rummet är så pass dåligt att det bara handlar om att överleva...varför inte bara köra Normal?
Suck, att det ska vara så svårt att göra rätt...vad fasen är det för poängen med att använda sig av principen "skadeskjuta-bildlägen"? Idioter (inte för att Panna är ensamma om detta, dock).
Så Samsungen har högre ljusstyrka, inte alls lika känlig mot IR/Burn på samma sätt som Panasonicarna, har extra lull lull i SmartTV (viktigt för vissa), och är klart billigare, och det till priset av något sämre svärta? Om den nu har sämre svärta, har bara sett tester på modellerna kring 50" och iaf tidigaer har väl större modeller haft något bättre svärta, vet inte ens om skillnaden redan nu är möjlig att se med blotta ögat?
Låter iaf som Samsung har ett rätt ok erbjudande i år också, tidigare fick jag för mig att dom var snudd på borträknade i år men det kanske var förhastat. Ska dock absolut inte säga att jag själv gjort några större jämförelser mellan dem, eller lagt så mkt tid på att försöka hitta någon som gjort det, så se ovanstående som frågor/antaganden snarare än fakta
TelevisionInfo jämför de båda apparaterna:
http://www.televisio...msung-E8000.htm
(För egen del tycker jag man generellt ska ta TelevisionInfos tester med en nypa salt)
Redigerat av Unregistered1413, 05 August 2012 - 12:20.
Postad 05 August 2012 - 11:10
Är nära att lägga en beställning på en TX-P42ST50Y och har en fråga. Har läst igenom tråden men inte hittat svaret.
Jag använder Boxer och har inte sett explicit någonstans att det fungerar med kodade HD-kanaler (med en CI+-modul). På Panasonics hemsida står inget om CI+ alls. Vissa återförsäljare nämner stöd för CI+ (dock inte Inwarehouse där jag tänker beställa den).
I tråden tidigare hittar jag att några kör Com Hem med CI+. Jag antar därför att det funkar men är inte helt säker. Eftersom jag inte gillar att chansa för dessa belopp undrar jag om någon kan bekräfta att det funkar.
Det funkar utmärkt med CI+ på den TVn, kör själv med såndär HD-TVmodul från ComHem.
Redigerat av sextio, 05 August 2012 - 11:11.
Postad 05 August 2012 - 12:16
Det funkar utmärkt med CI+ på den TVn, kör själv med såndär HD-TVmodul från ComHem.
Kanske inte specifikt en fråga för ST50/VT50 men ev kan det skilja från TV till TV (och box till box), någon som vet ifall CI+ fungerar med en cardsplitter på ST50/VT50 för ComHem (ej att förväxla med typ Soft CAM, jag är betalande kund)?
Redigerat av Unregistered1413, 05 August 2012 - 12:17.
Postad 05 August 2012 - 18:49
Mystiskt meddelande
När jag sätter på min st-50, så kommer alltid den här skylten upp, bara i någon sekund.
Vad jag inte kan förstå är vad TV'n menar?
Jag har ju allt som man kan ha antennsladd från min hdpvr box (Com-Hem) och internetuppkoppling
Vad är det för kanal som den inte kan hitta?
Jag trycker på OK, men den hittar inget!
Redigerat av Unregistered94bbe618, 05 August 2012 - 18:50.
Postad 05 August 2012 - 21:10
Så Samsungen har högre ljusstyrka, inte alls lika känlig mot IR/Burn på samma sätt som Panasonicarna, har extra lull lull i SmartTV (viktigt för vissa), och är klart billigare, och det till priset av något sämre svärta? Om den nu har sämre svärta, har bara sett tester på modellerna kring 50" och iaf tidigaer har väl större modeller haft något bättre svärta, vet inte ens om skillnaden redan nu är möjlig att se med blotta ögat.
Pannan har också Smart-TV. Att Samsungen har bättre ljusstyrka och IR, må så vara. Jag ligger aldrig i närheten av maximal ljusstyrka på min 65" VT50, inte ens på dagen när solen ligger på. IR verkar vara rätt inviduellt, har haft min Panna i ett par dagar med OS på större felet av dagarna och har inte sett någon IR än. Men de har säkert bättre ljusstyrka/IR.
Hej
Mystiskt meddelande
När jag sätter på min st-50, så kommer alltid den här skylten upp, bara i någon sekund.
Vad jag inte kan förstå är vad TV'n menar?
Jag har ju allt som man kan ha antennsladd från min hdpvr box (Com-Hem) och internetuppkoppling
Vad är det för kanal som den inte kan hitta?
Jag trycker på OK, men den hittar inget!
Förstår inte riktigt. Du har alltså en box kopplad med HDMI? Det där meddelandet betyder bara att den inte hittar några kanaler via antennen/modulen i TV:n.
Postad 05 August 2012 - 22:01
Förstår inte riktigt. Du har alltså en box kopplad med HDMI? Det där meddelandet betyder bara att den inte hittar några kanaler via antennen/modulen i TV:n.
Då får jag reklamera TV'n, för det finns inget mer att ansluta, det är mycket irriterande
Postad 05 August 2012 - 22:06
När jag spelar upp en BD-skiva så ställer TV'n om sig till 24 f/s.
Men bilden krymper så mycket att man skulle tro att man hade en 42 ", ca 10 cm på varje sida blir svart, eller snarare grått
Mycket irriterande.
Om jag nu skulle skippa att köra BD via datorn och köpa en ren BD spelare, kommer bilden att bli lika liten då tro.
Någon som kan rekommendera någon skapligt billig spelare....jag har bara tre skivor
Postad 05 August 2012 - 22:33
Då får jag reklamera TV'n, för det finns inget mer att ansluta, det är mycket irriterande
Men du har väl en box som är ansluten via HDMI? Dvs, tryck på AV-knappen och gå in på rätt HDMI-ingång för din box.
Hej
Men bilden krymper så mycket att man skulle tro att man hade en 42 ", ca 10 cm på varje sida blir svart, eller snarare grått
Mycket irriterande.
Om jag nu skulle skippa att köra BD via datorn och köpa en ren BD spelare, kommer bilden att bli lika liten då tro.
Någon som kan rekommendera någon skapligt billig spelare....jag har bara tre skivor
Ställ om bilden på datorn tills bilden fylls ut, dvs 16:9. Vet inte vilket uppspelningsprogram du har så kan inte hjälpa dig mer. Förutsatt att bilden ställer om sig när du kollar på film. Om bilden alltid är liten från datorn till TV:n får du ändra på TV:n.
Redigerat av Michazo, 05 August 2012 - 22:37.
Postad 05 August 2012 - 22:48
Hdtvtest.co.uk beskriver fler skillnader.Så Samsungen har högre ljusstyrka, inte alls lika känlig mot IR/Burn på samma sätt som Panasonicarna, har extra lull lull i SmartTV (viktigt för vissa), och är klart billigare, och det till priset av något sämre svärta?
Men ja, de verkar bra
Postad 05 August 2012 - 22:57
Din dator verkar helt felställd.Hej
Mycket irriterande.
Men en bd spelare är ju enklare...
Ang pvr, antar att du har en manual till tv:n - använd den, för du verkar göra det mesta fel, då hjälper inte att reklamera.
Postad 06 August 2012 - 00:00
Ja vet att man kan förstora bilden i Catalyst, men vad hjälper det, när det alltid blir 24 Hz på TV'n, oavsett vad det är för källa.
Bilden blir för liten JÄMT.
Går detta att ändra på TV'n ?
För övrigt så är det självklart att jag ställer in rätt HDMI på TV'n.....
Jag måste ställa in HDMI(1) för att kunna se på TV från HD-boxen
HDMI 2 är till PC'n
Redigerat av Unregistered94bbe618, 06 August 2012 - 00:13.
Postad 06 August 2012 - 00:38
De flesta bluray har det formatet som visas på i inforutan på din tv.
Om det inte är en blurayskiva som du använder i detta fall så är det en inställning i programmet du använder för uppspelning av videon (dvd, mediafil).
Vet du vilket format det är på den video du spelar upp?
Postad 06 August 2012 - 01:10
Hej
Ja vet att man kan förstora bilden i Catalyst, men vad hjälper det, när det alltid blir 24 Hz på TV'n, oavsett vad det är för källa.
Bilden blir för liten JäMT.
Går detta att ändra på TV'n ?
För övrigt så är det självklart att jag ställer in rätt HDMI på TV'n.....
Jag måste ställa in HDMI(1) för att kunna se på TV från HD-boxen
HDMI 2 är till PC'n
Det är datorn som matar fel upplösning om bilden alltid är för liten på TV:n. Kommer inte ihåg hur man ställer in det i Catalyst men det är bara att testa/läsa sig fram.
Du kan alltså titta på TV-kanaler ifrån boxen? Om ja, vad är problemet? Ingenting kommer lösa sig genom att reklamera TV:n. Den typen av modell letar alltid internt (alltså om man har kortet+antennkabel direkt i TV:n och inte via box/HDMI) först. Det är väl inget jobbigt moment? Min slår automatiskt om till HDMI1 någon sekund efter man satt på TV:n, efter att det meddelandet kommit upp.
Postad 06 August 2012 - 08:52
Hawk.
Dragit ner overscan till 0 i catalyst ?
Inställningen kan vara rätt gömd i vissa versioner
Redigerat av moparman, 06 August 2012 - 08:54.
Postad 06 August 2012 - 11:34
Funderar på att köpa en ST50 men jag såg att några har anmärkt på att ljusstyrkan är låg. Jag kommer nog försöka ställa in bilden så nära referens som möjligt. Kommer det med sådan inställning alltså bli svårt att använda ST50 på dagen när det är ljust i rummet?
Det jag egentligen undrar är väl om ST50:an är mycket mörkare än andra plasma-TV när de är kallibrerade så bra det går?
/Mikael
Postad 06 August 2012 - 12:41
Hej!
Funderar på att köpa en ST50 men jag såg att några har anmärkt på att ljusstyrkan är låg. Jag kommer nog försöka ställa in bilden så nära referens som möjligt. Kommer det med sådan inställning alltså bli svårt att använda ST50 på dagen när det är ljust i rummet?
Det jag egentligen undrar är väl om ST50:an är mycket mörkare än andra plasma-TV när de är kallibrerade så bra det går?
/Mikael
Precis vad jag också funderar på, sitter just nu och slötittar på någon amerikansk serie på TV där de springer runt inne i ett halvmörkt hus på min Pioneer 507XD plasma och ser i princip ingenting av vad som händer. Då har jag ändå dragit upp kontrast, ljusstyrka osv rätt bra, men stora fönster mot söder och soligt ute dödar i princip bilden. Har ingen LCD/LED i detta rum att jämföra med, men rimligtvis skulle inte samma problem uppstå där. Samtidigt, skulle jag se samma serie sent på kvällen i mörkt rum skulle jag antagligen reta mig på svärtan på 95% av alla LCD/LED
Någon som vet hur mkt ljusstarkare en ST50/VT50 är jämfört med en Pioneer 507XD? Har inte lyckats hitta några siffror på den senare.
Redigerat av Unregistered1413, 06 August 2012 - 13:44.
Postad 06 August 2012 - 13:24
Postad 06 August 2012 - 14:34
Någon som kör HTPC och stött på detta problem? Ibland när jag kör igång någon sorts video i XBMC verkar den strunta i overscan-inställningarna och ger en svart ram runt bilden. Om jag hoppar ut i windows och sedan in till videoklippet i XBMC igen så blir bilden så stor som den ska vara. Tips?
Liknande hände för mig fast när jag skulle spela ett spel. Då var det pga av att overscan-inställningen bara gällde för just den upplösning/updateringsfrekvens man hade när inställningen gjordes. Spelet tvingade skärmen att köra i en annan upplösning/updateringsfrekvens och då användes någon annan förinställd overscan-inställning.
Gick att lösa genom att göra ställa in skärmen med samma inställning som spelet änvände -> ändra overscan-inställningen till önskat värde och spara -> Byta tillbaka till normal upplösning/updateringsfrekvens.
På så sätt sparades overscan-inställningen för skärminställningen spelet använde och nästa gång det startades användes också den =)
Postad 06 August 2012 - 14:48
Liknande hände för mig fast när jag skulle spela ett spel. Då var det pga av att overscan-inställningen bara gällde för just den upplösning/updateringsfrekvens man hade när inställningen gjordes. Spelet tvingade skärmen att köra i en annan upplösning/updateringsfrekvens och då användes någon annan förinställd overscan-inställning.
Gick att lösa genom att göra ställa in skärmen med samma inställning som spelet änvände -> ändra overscan-inställningen till önskat värde och spara -> Byta tillbaka till normal upplösning/updateringsfrekvens.
På så sätt sparades overscan-inställningen för skärminställningen spelet använde och nästa gång det startades användes också den =)
Kan bekräfta att så är fallet efter att ha lekt med olika inställningar från bildvisare, de verkar dock "sparas" för varje inställning så man verkar inte behöva göra om dem varje gång detta ändras.
Postad 06 August 2012 - 15:05
Buzzingen tar knäcken på mig här nu... Irriterar mig enormt på att det dessutom går upp och ner i volym beroende på svart eller vit bild. Hade ljudet varit mer konstant hade det varit lättare att vänja sig vid.
Funderar på:
1. Lämna tillbaka den och begära en ny av Dustin Home (inga problem enligt kundtjänst, fri frakt tur/retur dessutom)
2. Väggfästa TV:n och sätta något ljuddämpande material bakom på väggen (vet ej om det fungerar)
3. Gå över till LCD (är dock rädd för clouding och edge-bleeding mm)
Fasen också, är ju sjukt nöjd med bildkvalitén mm...
Hur låter era ST50?
Postad 06 August 2012 - 15:59
SUCK!
Buzzingen tar knäcken på mig här nu... Irriterar mig enormt på att det dessutom går upp och ner i volym beroende på svart eller vit bild. Hade ljudet varit mer konstant hade det varit lättare att vänja sig vid.
Funderar på:
1. Lämna tillbaka den och begära en ny av Dustin Home (inga problem enligt kundtjänst, fri frakt tur/retur dessutom)
2. Väggfästa TV:n och sätta något ljuddämpande material bakom på väggen (vet ej om det fungerar)
3. Gå över till LCD (är dock rädd för clouding och edge-bleeding mm)
Fasen också, är ju sjukt nöjd med bildkvalitén mm...
Hur låter era ST50?
Min ST50 är helt knäpptyst
Postad 06 August 2012 - 16:59
Hur låter era ST50?
Lyssnar jag noga med ljudet avstängt så kan jag höra ett svagt surr om jag står nån decimeter från TVn, utöver det så har den inga ljud för sig.
Eftersom det verkar vara ok med Dustin att byta den så hade jag nog gjort det om jag vore dig.
Redigerat av sextio, 06 August 2012 - 17:00.
Postad 06 August 2012 - 17:10
Ställ in så att TV:n startar på HDMI 1 eller nåt annat.Då får jag reklamera TV'n, för det finns inget mer att ansluta, det är mycket irriterande
Postad 07 August 2012 - 05:24
Postad 07 August 2012 - 09:19
Är det fortfarande högfrekvent så det stör testar jag ljuddämpning bakom. Annars är även den defekt och då får jag väl leta vidare.
Fler synpunkter/erfarenheter av buzzing på ST50?
trebban:
hur menar du exakt? Jag tänkte att dämpningen ska täcka hela skärmytan (det syns inte bakom och den väggen jag kommer använda kan man ej titta på från sidan direkt).
Har du erfarenhet av ljuddämpning?
Postad 07 August 2012 - 11:33
Postad 07 August 2012 - 12:26
Image Retention - Kört TV-spel med "hyffsat" statiska HUD:s samt sett lite på tv (Dock kanske inte med de mest anfälliga kanalloggorna) samt råkat haft statisk bild i pausläge ca 1 - 1,5 timmar någon gång. Dvs. normal användning med någon "topp" m.h.a statisk bild. Jag ser INGENTING som ger mig anledning till oro på den fronten, som mest haft tv-spelsskärm uppe 5 timmar, och det representerar mer än väl tiden för mina förväntade spelcessioner iaf!
Buzzing/fläktljud - Det finns ett visst ljud under drift, så har man knäpptyst och slår på tv:n kommer man höra fläktarna och lätt hummande. Om man sedan kör ett antal tesbilder och vit dyker upp och fyller skärmen, ökar det naturligtvis. Jag sitter på 2,5 - 3 meter, och kan helt ärligt säga att har man endast tillstymelsen tiill volym på ljudanläggningen ska man verkligen leta efter "missljuden" för att identifiera det som sörljud från TV:n. Jag är själv ganska känslig för missljud men vågar nog påstå att detta inte borde vara en issue för minst 99% av befolkningen (förutsatt att samma driftkarakteristiska uppvisas på alla individuella apparater som mitt exemplar). Som jämförelse kan nämnas att jag la lite kraft när jag flyttade in att jag skulle ha det "tystaste" kylskåpet som marknaden hade att erbjuda (öppen planlösning), det har aldrig stört mig, och står jag med ca samma avstånd mellan kök/vardagsrumsdel så är det kylskået som helt klart bländar ut TV:n
Ljusstyrka - Det är väl på den här punkten jag upplever den största "nackdelen" med Plasman, men likväl den enda som jag medvetet "köpte" till förmån för de andra fördelarna som jag tyckte erbjöds. Det är då först och främst TV-tittande under ljusaste dagen jag refererar till. Vill man "bara titta" på tv kan man dra igång (det hemska) "dynamik" läget. Med det sagt är det inte "otittbart" heller under dagen, men kan inte mäta sig med back light LED (Eller säkert de bättre EDGE-lit heller kan jag tänka mig).
3D - Testat i 5 min så här kan jag verkligen itne uttala mig, men tyckte ändå att det fanns ett visst "flicker" i brillorna, så antingen är jag kräsen där (eftersom det tydligen ska vara bland den bästa aktiva 3D-n på pannasonics senaste), eller så har tekniken en bit kvar för fullt avslappnat tv-tittande/spelande. Men jämförelsen med min förra Sony NX710 så är 3D:n AVSEVÄRT bättre gällande crosstalk/skärpa etc. Men som sagt, i dagsljus kommer plasmans "nackdel" med sljusstyrkan att förta en del av 3D upplevelsen.
Jag hoppas att jag kan hjälpa någon med mina fyndigheter, även om allt är subjektivt vad som stör/vad som är viktigt kan det alltid vara skönt med flera utlåtanden att ha som referenspunkter.
Postad 07 August 2012 - 12:45
Efter att ha använt och utverderat under ca. två veckor (VT serien) kanske detta kan hjälpa någon som funderar över mina "orosmoln" inför Plasma-valet.
Image Retention - Kört TV-spel med "hyffsat" statiska HUD:s samt sett lite på tv (Dock kanske inte med de mest anfälliga kanalloggorna) samt råkat haft statisk bild i pausläge ca 1 - 1,5 timmar någon gång. Dvs. normal användning med någon "topp" m.h.a statisk bild. Jag ser INGENTING som ger mig anledning till oro på den fronten, som mest haft tv-spelsskärm uppe 5 timmar, och det representerar mer än väl tiden för mina förväntade spelcessioner iaf!
Vad kör du för inställningar då, dvs hur mkt "tryck" har du i bilden? Rimligtvis borde det ju vara mer känsligt desto mer man drar på.
Postad 07 August 2012 - 12:49
Postad 07 August 2012 - 14:31
Vad kör du för inställningar då, dvs hur mkt "tryck" har du i bilden? Rimligtvis borde det ju vara mer känsligt desto mer man drar på.
I Princip kört med "THX Cinema" och "THX bright room" när jag kommit till den slutsatsen. "Profesionall" läget kör jag väl mer och mer ju närmre jag kommer mina egna preferenser, dock inte med mer "tryck" än "THX bright room".
Kan tänka mig att det kanske blir mer anfälligt om man konstant kör "Dynamic" läget, varför man nu skulle vilja köra det om man itne kör den i extremt riktat solljus, och då ska man nog skippa plasma.
Postad 07 August 2012 - 16:18
Till slut blev det dock en annan TV för mig, en Sony HX923, mest för att få lite extra ljusstyrka och slippa oroa mig för IR/burn in (oavsett om man får det eller inte så verkar ju risken helt klart finnas där, speciellt om man kör med HTPC, och då finns ju också oron där). Sen drar den mkt mindre energi också, vilket kanske inte gör så stor skillnad ekonomiskt, men en 65" VT50 lär ju generera en hel del värme i ett rum om den står på några timmar. Men av det jag sett så är VT50 (och även ST50) en riktigt bra TV, och jag har svårt att tro att man skulle bli missnöjd med en sådan, så länge man inte har otur med IR/burn in eller får ett exemplar med väldigt mkt buzzing. HX923 har så klart sina brister också, främst då kanske halo/blooming i vissa fall pga för få zoner (fast många fler zoner skulle ju innebära en ÄNNU högre prislapp också) samt sämre betraktningsvinklar än en plasma.
Redigerat av Unregistered1413, 07 August 2012 - 16:20.
Postad 07 August 2012 - 16:49
För att vara Panasonic känns den knepigt billig? Vad är haken?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Bildkalibrering
3 bilder
20 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?