Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple TV 4K

3372 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2018 - 12:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 3

Har väntat ganska länge med att köpa en sån här men igår kunde jag inte hålla mig. Jag äger sedan tidigare en Shield, NAS, Panasonic UB700 och Xbox One S(även testat allt från raspberry pi till htpc) så jag har testat det mesta redan. Kort sagt kan jag väl säga att vad gäller streaming så finns det inget som slår detta. Blev så otroligt trött på att hela tiden byta färgrymt och allt var det va med Shielden. Är även mycket imponerad av HDR till SDR mappningen. Atmos funkar på både Netflix och köpta filmer via itunes.

Och överlag så är bilden extremt bra jämnfört med alla andra boxar jag har. Det är bara UHD-skiva från Panasonic:en där man märker att det finns extra skarphet och bättre djup/texturer i bilden. Men för att vara streaming så är jag riktigt imponerad. Sedan vill jag ändå påpeka att så många UHD-släpp har varit så otroligt dåliga att man ärligt talat lika gärna kan streama det utan någon skillnad.

Så länge det är Atmos-ljud i det man spelar upp så är det bra ljud men här önskar jag att alla streaming-tjänster hade kostat på sig iaf ett par Mbit till för man märker ändå en viss skillnad. Men åter igen så är ändå många filmer på UHD-skiva filtrerade vid 30Hz och med för mycket dynamisk komprimering (eller bara dålig ljuddesign överlag).

Så min slutsats är att för alla serier och många filmer så är ATV4K vägen att gå. Rekommenderar den starkt. Filmer som jag vet är bra gjorda kommer jag fortfarande köpa men kommer aldrig mer spontan-köpa skivor då jag blivit besviken en för många gånger. ATV4K ftw!

Postad 27 December 2018 - 18:16

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Har råkat ut för liknande situation. Hade först följande:

Samsungn PSF8505/Epson TW9200

Onkyo 747

Mellan ATV->Onkyo->PSF8505 hade jag ca 90 ms problem med syncen.

Mellan ATV->Onkyo->TW9200 hade jag 0 ms, som tur var kunde jag ställa in förstärkaren på +90 ms å så redde projektorn/onkyon ut det ändån när jag gick mot projektorn.

Bytte till en LG C7 och upplevde samma problem med syncen.

Nu har jag bytt ut min Onkyo 747 mot en Onkyo 730 och då försvann sync-problemen.

Upplever du syncproblemen om du kopplar ATV:n direkt mot TV:n?

Jag skulle tippa på att du i din förstärkare kan ställa även en manuell sync på den HDMI-porten som ATV:n är inkopplad. Jag vet inte om din Pioneer är av den modellen att den använder samma menyer som Onkyo, i så fall gör du det i QS-menyn, allstå inte den vanliga setup-menyn där du bara kan slå av/på den automatiska syncen.

Intressant. Jag ska testa direkt mot tvn när jag orkar. Jag skulle gissa att det inte blir någon delay då. Jag har däremot testat att köra via ljudet till tv via hdmi och tillbaka med ark. Då har jag ingen delay intressant nog. 

Jag kan sätta delay manuellt i Pioneer receivern, men bara universiellt. Dvs då kommer synken bli fel mot övriga enheter. Har den i Auto nu och det fungerar perfekt med allt utom atv =/ Dessutom är delayen olika i olika appar. Netflix har bara lite delay, skulle gissa ~50ms eller så. Plex 130ms av någon anledning. MRMC också 130ms.  

Riktigt tråkigt för bilden är fantastisk via atv. Gillar särskilt växling av både färgrymd och frekvens i Netflix. 

Vad jag läst så är det många med just LG Oled som lider av det här.

Jag laddade in senaste tvos betan också, men inget skillnad. Av vad jag sett så har inte Apple kommenterat ett ord om detta bekymmer. Precis som Apple brukar bete sig  :D Jag använder den väl fel såklart enligt dem. 

Redigerat av zyntax81, 27 December 2018 - 18:20.

Postad 27 December 2018 - 18:49

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0

Jag har däremot testat att köra via ljudet till tv via hdmi och tillbaka med ark. Då har jag ingen delay intressant nog.

Det är för att TV'n fördröjer ljudet lika mycket som bildbehandlingen tar för att behandla bilden.

Postad 27 December 2018 - 19:00

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Jag kan sätta delay manuellt i Pioneer receivern, men bara universiellt. Dvs då kommer synken bli fel mot övriga enheter. Har den i Auto nu och det fungerar perfekt med allt utom atv =/ Dessutom är delayen olika i olika appar. Netflix har bara lite delay, skulle gissa ~50ms eller så. Plex 130ms av någon anledning. MRMC också 130ms.  

Riktigt tråkigt för bilden är fantastisk via atv. Gillar särskilt växling av både färgrymd och frekvens i Netflix. 

Enligt din manual så kan du ställa per HDMI-ingång genom att trycka på skiftnyckeln på fjärren, bläddra ner till Other och där hittar du Sound Delay. Se om du hittar någon gyllene medelväg där... Men du kanske har testat detta. Min gyllene medelväg var som sagt var 90 ms. Detta måste göras medans en källa spelas upp. Huvudinställningen ska vara Auto.

Redigerat av hugeman, 27 December 2018 - 19:01.

Postad 27 December 2018 - 22:53

rogsm
  • rogsm
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

...

Vad jag läst så är det många med just LG Oled som lider av det här.

Jag laddade in senaste tvos betan också, men inget skillnad. Av vad jag sett så har inte Apple kommenterat ett ord om detta bekymmer. Precis som Apple brukar bete sig  :D Jag använder den väl fel såklart enligt dem. 

Har själv en LG B6 OLED och har inte något generellt problem med osynk med vare sig nuvarande receiver (Denon) eller föregående (Yamaha) eller någon av alla källor som jag använder (Satbox, UHD-spelare, PS4 Pro, Wii U, ATV 4K mfl). Har inte ändrat inställning någonstans (endast auto).

Har kanske haft osynk mindre än en handfull tillfällen de senaste åren och då har det räckt med en ominitiering (välja om aktuell källa på Harmony remoten). ATV 4K har alltid fungera perfekt.

Postad 28 December 2018 - 01:40

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Låter som att jag får reklamera min atv då. 

Andra forum folk som har samma bekymmer har provat en annan atv men felsynken kvarstår. 

Synd att skiten inte fungerar, för bilden blir bra. 

Tillbaka till shielden helt enkelt.

Postad 28 December 2018 - 04:58

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Har en LG OLED B7 ihop med Apple TV 4K. Min Apple TV är för tillfället inkopplad direkt till OLED TV:n, kör optisk ut till stereoförstärkare.
Har tidigare haft en Marantz receiver som Apple TV:n då var inkopplad i via HDMI. Aldrig haft bekymmer med någon osynk på någon av dessa varianter...

Postad 28 December 2018 - 09:32

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Låter som att jag får reklamera min atv då. 

Andra forum folk som har samma bekymmer har provat en annan atv men felsynken kvarstår. 

Synd att skiten inte fungerar, för bilden blir bra. 

Tillbaka till shielden helt enkelt.

Syncproblemen är skumma, i mitt fall vr det ATV:n i komb. med förstärkaren som var boven på något sätt. Det hjälpte inte att byta TV utan jag fick byta förstärkare. Det som gjorde det märkligt var att det fungerade klockrent mot projektorn.

Det fungerade även bra att ta in en 4K-signal via Oppon och låta den skala ner det till 1080p. Något fallerar helt klart i kjedjan.

Du testade inte att ställa manuell synk på hdmi-porten och se om du fick ordning på alla appar utom plex och mrmc som av någon anledning verkar balla ur mer?

Postad 28 December 2018 - 09:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Har atv direkt inkopplad till oled och även en genom Oppon, har själv inga problem med ljudet. Koppla förbi förstärkaren som tidigare föreslagits 😊

Redigerat av mcmike, 28 December 2018 - 09:46.

Postad 28 December 2018 - 09:53

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Sitter och funderar på varför film (filmat med mobilen) laggar när jag beskådar det via min atv4k?

Har filmerna på en extern disk som är kopplad direkt in i routern. Från routern går rj45 till atvn. Med gigabit kablar hela vägen. Filmerna är i 4K/60fps och klippen stannar upp hela tiden. Har provat flera olika filebrowsers till atvn men ingen ger 100% flyt. Filmernas bitrate är ca 115mbits och filmer lägre än så brukar funka.

Provade att spela upp samma filmklipp i pcn (trådat) och använde vlc, flöt på fint. Trodde atv4k var kraftig nog?

Eftersom det fungerar genom pcn borde inte felet ligga i nätverket utan något i atvn? Sämre mjukvara i de filebrowsers jag testat?

Postad 28 December 2018 - 10:33

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Vilken mobil har du filmat med? Har du aktiverat matcha innehåll på ATV?

Postad 28 December 2018 - 10:36

Unregisteredc53a0fcd
  • Unregisteredc53a0fcd
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag tror bitraten är för hög för apple tv:n, prova koda om filen till lägre bitrate.

Postad 28 December 2018 - 11:02

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Jag tror bitraten är för hög för apple tv:n, prova koda om filen till lägre bitrate.

Nope den ska klara av det

Postad 28 December 2018 - 11:04

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Ja det är ju filmat med en iPhone X. Hade ju varit bra om apples egna produkter kunde lira med varandra. Köpte atv4k just för att kunna streama telefonens filmer från nätverket.

Man vill ju inte hålla på att ställa ner bitrate (sämre bild).

Nope den ska klara av det

Intressant. Hur?

Postad 28 December 2018 - 11:04

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Sitter och funderar på varför film (filmat med mobilen) laggar när jag beskådar det via min atv4k?

Har filmerna på en extern disk som är kopplad direkt in i routern. Från routern går rj45 till atvn. Med gigabit kablar hela vägen. Filmerna är i 4K/60fps och klippen stannar upp hela tiden. Har provat flera olika filebrowsers till atvn men ingen ger 100% flyt. Filmernas bitrate är ca 115mbits och filmer lägre än så brukar funka.

Provade att spela upp samma filmklipp i pcn (trådat) och använde vlc, flöt på fint. Trodde atv4k var kraftig nog?

Eftersom det fungerar genom pcn borde inte felet ligga i nätverket utan något i atvn? Sämre mjukvara i de filebrowsers jag testat?

Helt klart filebrowsern. Fungerar utmärkt hos mig genom iCloud bildbibliotek uppspelat med Bilder på ATV

Postad 28 December 2018 - 11:08

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Helt klart filebrowsern. Fungerar utmärkt hos mig genom iCloud bildbibliotek uppspelat med Bilder på ATV

Jo men jag vill ju kunna spela upp obehindrat från nätverket också. Genom iCloud fungerar det, men vill att det ska fungera på nätverk.
Hade varit trevligt om atv4k hade haft en ”Finder” eller motsvarande inbyggt program.

Postad 28 December 2018 - 11:28

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Jo men jag vill ju kunna spela upp obehindrat från nätverket också. Genom iCloud fungerar det, men vill att det ska fungera på nätverk.
Hade varit trevligt om atv4k hade haft en ”Finder” eller motsvarande inbyggt program.

Det är inte riktigt vad Apple har tänkt det ska fungera. Utan dom filmer man tar med sin telefon ska man se genom Bilder.

Vill man göra på något annat sätt så för man förlita sig tredjeparts program helt enkelt.

Att dom som inte fungerar bra är inget man kan lasta Apple för.

Postad 28 December 2018 - 11:45

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Det är inte riktigt vad Apple har tänkt det ska fungera. Utan dom filmer man tar med sin telefon ska man se genom Bilder.

Vill man göra på något annat sätt så för man förlita sig tredjeparts program helt enkelt.

Att dom som inte fungerar bra är inget man kan lasta Apple för.

Man kan kanske lasta apple för att det inte finns en "utforskare" likt mac. Tycker det är en av sakerna som gör att apple upplevs mer inlåst än det borde vara. Men det är en annan diskussion. Å andra sidan är ju apple tv en mediaspelare och då borde den kunna spela upp allt möjligt.

Men nu är det som det är. Vill fortfarande kunna spela upp filmer från min iphone på min atv, utan att behöva sänka kvalitén. Är det något program som klarar det jag efterfrågar?

Tror ni att det hjälper om jag köper en nas, tex synology och anvnder deras program? Just en nas (och dess program) är ju skapt för mediakonsumtion och då borde deras program klara det mesta?

Postad 28 December 2018 - 11:56

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Man kan kanske lasta apple för att det inte finns en "utforskare" likt mac. Tycker det är en av sakerna som gör att apple upplevs mer inlåst än det borde vara. 

Det där är ju bara bullshit. Det vore en sak om Apple inte tillät program men nu gör dom det.

Skulle Apple utveckla en filhanteraren som ersätter alla andra som finns att ladda ner vad ger det för signal till utvecklarna?

nu är det som det är. Vill fortfarande kunna spela upp filmer från min iphone på min atv, utan att behöva sänka kvalitén. Är det något program som klarar det jag efterfrågar?

Ja om du använder Apples egna lösning. Bilder och iCloud bildbibliotek. Då fungerar det bäst.

Postad 28 December 2018 - 11:57

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Det där är ju bara bullshit. Det vore en sak om Apple inte tillät program men nu gör dom det.

Skulle Apple utveckla en filhanteraren som ersätter alla andra som finns att ladda ner vad ger det för signal till utvecklarna?

Att utvecklarna inte klarar av att programmera en browser som klarar hög bitrate. Uppenbarligen fungerar det med en pc med vlc, men vlc på atv fungerar inte lika bra. Det är väl en rimlig signal?

Postad 28 December 2018 - 11:59

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Tror ni att det hjälper om jag köper en nas, tex synology och anvnder deras program? Just en nas (och dess program) är ju skapt för mediakonsumtion och då borde deras program klara det mesta?

Du får ta reda på om Synologys programvara klarar av det filformat och codec som iPhone filmar med.

Att utvecklarna inte klarar av att programmera en browser som klarar hög bitrate. Uppenbarligen fungerar det med en pc med vlc, men vlc på atv fungerar inte lika bra. Det är väl en rimlig signal?

Ja men det är väl ändå inte Apples fel. Har du ens provat alla filebrowsers som finns i AppStore?

Apple har ingen skyldighet att tillgodose alla tänkbara scenarion eller behov.

Dom har sin strategi klar hur man sk konsumera bilder och filmer.

Vill man göra på något annat sätt för man förlita sig på tedjeparts appar.

Postad 28 December 2018 - 12:02

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Du får ta reda på om Synologys programvara klarar av det filformat och codec som iPhone filmar med.

Ja men det är väl ändå inte Apples fel. Har du ens provat alla filebrowsers som finns i AppStore?

Apple har ingen skyldighet att tillgodose alla tänkbara scenarion eller behov.

Dom har sin strategi klar hur man sk konsumera bilder och filmer.

Vill man göra på något annat sätt för man förlita sig på tedjeparts appar.

Har provat många. Men någon här kanske vet en som är bra.

Ett ganska normalt scenario måste väl ändå vara att man vill kunna spela upp filmer man sparat i sitt nätverk? Det blir ju fler o flera uhd filmer (hdr etc) som är stora och tunga filer, de vill man också kunna spela upp via nätverket.

Redigerat av magnus76, 28 December 2018 - 12:03.

Postad 28 December 2018 - 12:09

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Har provat många. Men någon här kanske vet en som är bra.

Ett ganska normalt scenario måste väl ändå vara att man vill kunna spela upp filmer man sparat i sitt nätverk? Det blir ju fler o flera uhd filmer (hdr etc) som är stora och tunga filer, de vill man också kunna spela upp via nätverket.

Då får du titta på Plex eller inFuse

Postad 28 December 2018 - 12:11

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Då får du titta på Plex eller inFuse

Infuse laggar med detta höga bitrate dessvärre.

Postad 28 December 2018 - 12:14

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Infuse laggar med detta höga bitrate dessvärre.

Det har jag väldigt svårt att tro på .Då är det något annat fel hos dig.

Vad är lagg för dig? Stannar uppspelning eller rycker det vid panoreringar?

Postad 28 December 2018 - 12:17

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Något annat fel? Vad skulle det kunna vara? Jag använde samma rj45 när jag testade mot pcn, och på den gick det som smort. Inte ryckigt vid pannoreringar, filmen startar, går 2 sek, stannar och buffrar, går igång nån sek igen, så håller det på.

Postad 28 December 2018 - 12:19

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Något annat fel? Vad skulle det kunna vara? Jag använde samma rj45 när jag testade mot pcn, och på den gick det som smort. Inte ryckigt vid pannoreringar, filmen startar, går 2 sek, stannar och buffrar, går igång nån sek igen, så håller det på.

Något fel måste det vara hos dig eftersom det fungerar över iCloud som har SÄMRE hastighet.

Postad 28 December 2018 - 12:22

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Något fel måste det vara hos dig eftersom det fungerar över iCloud som har SÄMRE hastighet.

Ja något fel är det ju uppenbart. Men då samma kablage fungerar med pcn innebär ju uteslutningsmetoden att felet är atvn eller browser jag använder.

Det finns ju ingen inställning i atvn som jag kan laborera med heller... 

Postad 28 December 2018 - 13:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Har inga som helst problem att spela upp UHD via infuse, av något slag.
Inga problem att streama direkt från telefon till ATV4K heller.

Så det är helt klart inget fel på din ATV.
Iom det fungerar med icloud.

Postad 28 December 2018 - 13:28

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Har inga som helst problem att spela upp UHD via infuse, av något slag.
Inga problem att streama direkt från telefon till ATV4K heller.

Så det är helt klart inget fel på din ATV.
Iom det fungerar med icloud.

Jag kan köra airplay utan problem också. Det är bara lagg när jag ska streama från min nätverksdisk. Kollade nu hur hög bitrate jag hade på det aktuella klippet, 112687kb/s.

Postad 28 December 2018 - 13:44

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
112 Mbps skall vara lugnt, toppar på ca: 200 Mbps.

Postad 28 December 2018 - 13:47

Unregisteredc53a0fcd
  • Unregisteredc53a0fcd
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har du provat spela upp videon via hemmadelning med itunes på en dator?

Postad 28 December 2018 - 14:01

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

112 Mbps skall vara lugnt, toppar på ca: 200 Mbps.

Hur går det till :)

Vad använder du för program?

Postad 28 December 2018 - 14:07

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Hur går det till :)

Vad använder du för program?

Har själv inte testat, mina rippar ligger väl på max 120 Mbps och de funkar utan problem. Grabbarna på Firecore har dock testat Jellyfish testfiler (http://jell.yfish.us) på upp till 200 Mbps vilket har funkat bra på ATV 4K och InFuse (trådat Gbit nätverk).

Postad 28 December 2018 - 14:15

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Det måste ju vara nån konflikt mellan routern, disken och upnp protokollet routern använder.

Postad 28 December 2018 - 14:30

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Testat NFS/SMB?

Postad 28 December 2018 - 14:31

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Testat NFS/SMB?

Nope. Gör det nån skillnad tror du?

Postad 28 December 2018 - 14:36

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Nu när jag ändå söker lösningar på atv så funderar jag på en annan sak. Nämligen 24hz/60hz.

Har atvn inställd på 4K dolby vision 60hz. Men filmer är ju mestadels producerad i 24hz. Antar att filmen jag kollar på blir 60hz. Finns ju även en inställning i atvn, 4K 24hz. Ska man med fördel använda den inställningen istället?

Vet inte om min tv gör nån egen skalning men läste någonstans om att 24hz var man själv tvungen att manuellt ställa in på atvn. Tvn jag använder är en lg oled b7.

Postad 28 December 2018 - 15:05

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Nu när jag ändå söker lösningar på atv så funderar jag på en annan sak. Nämligen 24hz/60hz.

Har atvn inställd på 4K dolby vision 60hz. Men filmer är ju mestadels producerad i 24hz. Antar att filmen jag kollar på blir 60hz. Finns ju även en inställning i atvn, 4K 24hz. Ska man med fördel använda den inställningen istället?

Vet inte om min tv gör nån egen skalning men läste någonstans om att 24hz var man själv tvungen att manuellt ställa in på atvn. Tvn jag använder är en lg oled b7.

Nej, ställ in matcha innehåll både hz och bildomfång i inställningar, så löser det sig. :)

Ställ atv på 4k sdr. Så sköter den resten... iaf på dom flesta appar. :)

Edit: Ställ in 4k 50hz, om du kör mycket svtplay, cmore, viaplay, dom sänder ut 50hz, och dom apparna ändras inte per automatik... det enda är att du får ställa om till 60hz om du tycker det blir judder på ytube… här märker vi inte av det på projjen, men på Tvn märks det liiiite grand nån gång då och då... 

Har väntat ganska länge med att köpa en sån här men igår kunde jag inte hålla mig. Jag äger sedan tidigare en Shield, NAS, Panasonic UB700 och Xbox One S(även testat allt från raspberry pi till htpc) så jag har testat det mesta redan. Kort sagt kan jag väl säga att vad gäller streaming så finns det inget som slår detta. Blev så otroligt trött på att hela tiden byta färgrymt och allt var det va med Shielden. Är även mycket imponerad av HDR till SDR mappningen. Atmos funkar på både Netflix och köpta filmer via itunes.

Och överlag så är bilden extremt bra jämnfört med alla andra boxar jag har. Det är bara UHD-skiva från Panasonic:en där man märker att det finns extra skarphet och bättre djup/texturer i bilden. Men för att vara streaming så är jag riktigt imponerad. Sedan vill jag ändå påpeka att så många UHD-släpp har varit så otroligt dåliga att man ärligt talat lika gärna kan streama det utan någon skillnad.

Så länge det är Atmos-ljud i det man spelar upp så är det bra ljud men här önskar jag att alla streaming-tjänster hade kostat på sig iaf ett par Mbit till för man märker ändå en viss skillnad. Men åter igen så är ändå många filmer på UHD-skiva filtrerade vid 30Hz och med för mycket dynamisk komprimering (eller bara dålig ljuddesign överlag).

Så min slutsats är att för alla serier och många filmer så är ATV4K vägen att gå. Rekommenderar den starkt. Filmer som jag vet är bra gjorda kommer jag fortfarande köpa men kommer aldrig mer spontan-köpa skivor då jag blivit besviken en för många gånger. ATV4K ftw!

Håller med allt du skriver där, hade både atv4k och shielden… det enda jag tyckte va bättre på shielden va att streama spel från speldatorn, men det gjorde jag bara ett par ggr... så sålde den :)

Redigerat av Garrett, 28 December 2018 - 15:07.

Postad 28 December 2018 - 15:35

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Håller med allt du skriver där, hade både atv4k och shielden… det enda jag tyckte va bättre på shielden va att streama spel från speldatorn, men det gjorde jag bara ett par ggr... så sålde den :)

Har Firecore-teamet löst Atmos från filer på NAS? Det verkar inte som det enligt forum men om infuse klarar det så är ju atv4k ganska så komplett..Pallar inte att lägga 500:- än bara för att testa om det är löst. För där är ju Shielden ganska bra att den klarar DTS:X och Atmos bitstreaming.  

Postad 28 December 2018 - 15:41

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Nej, ställ in matcha innehåll både hz och bildomfång i inställningar, så löser det sig. :)
Ställ atv på 4k sdr. Så sköter den resten... iaf på dom flesta appar. :)
Edit: Ställ in 4k 50hz, om du kör mycket svtplay, cmore, viaplay, dom sänder ut 50hz, och dom apparna ändras inte per automatik... det enda är att du får ställa om till 60hz om du tycker det blir judder på ytube… här märker vi inte av det på projjen, men på Tvn märks det liiiite grand nån gång

Du menar slippa dolby vision? Kollar mest Netflix/viaplay via atvn.

Postad 28 December 2018 - 15:42

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Har Firecore-teamet löst Atmos från filer på NAS? Det verkar inte som det enligt forum men om infuse klarar det så är ju atv4k ganska så komplett..Pallar inte att lägga 500:- än bara för att testa om det är löst. För där är ju Shielden ganska bra att den klarar DTS:X och Atmos bitstreaming.  

Nej det är inte löst och kan ej lösas i dagsläget så länge inte Apple öppnar upp för det i TVOS. Du kan streama "inhome-streaming" om filen innehåller Atmos i ett DD+ spår. Dock klarar inte Infuse av detta då det ej finns någon streamingserver när Infuse är inblandat utan den spelar upp "lokalt".

Postad 28 December 2018 - 15:54

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Du menar slippa dolby vision? Kollar mest Netflix/viaplay via atvn.

Vill dun inte ha HDR, eller vad menar du? Då tar man matcha bildomfång AV. :) 

Postad 28 December 2018 - 15:57

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Vill dun inte ha HDR, eller vad menar du? Då tar man matcha bildomfång AV. :)

Är inte dolby vision att föredra framför hdr? Finns ju massa olika settings. Men vilken fungerar bäst med Netflix och viaplay?

Postad 28 December 2018 - 15:58

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Det är nog på gång... men väger sjukt mycket mer att hz och HDR/SDR går per auto på dom appar jag använder, sen andra grejer som jag tycker är bättre än shielden... sen navigeringen är mycket smidigare tycker alla i familjen... :)

Är inte dolby vision att föredra framför hdr? Finns ju massa olika settings. Men vilken fungerar bäst med Netflix och viaplay?

Det jag skrev ovan, matcha frekvens och bildomfång på auto :P Då blir det ju HDR om du drar igång en film/serie som har HDR, och 23.976hz...

Men ha inställt på SDR när du väljer uppl. Annars försöker den lysa med HDR hela tiden, och då börjar dina ögon få det jobbigt i menyerna/startskärmen... :P :)

Redigerat av Garrett, 28 December 2018 - 16:00.

Postad 28 December 2018 - 16:08

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

Det är nog på gång... men väger sjukt mycket mer att hz och HDR/SDR går per auto på dom appar jag använder, sen andra grejer som jag tycker är bättre än shielden... sen navigeringen är mycket smidigare tycker alla i familjen... :)

Det jag skrev ovan, matcha frekvens och bildomfång på auto :P Då blir det ju HDR om du drar igång en film/serie som har HDR, och 23.976hz...
Men ha inställt på SDR när du väljer uppl. Annars försöker den lysa med HDR hela tiden, och då börjar dina ögon få det jobbigt i menyerna/startskärmen... :P :)

Tack för tipset, får testa lite :)

Postad 28 December 2018 - 16:20

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Gör så. :)

Redigerat av Garrett, 28 December 2018 - 16:20.

Postad 28 December 2018 - 18:23

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Syncproblemen är skumma, i mitt fall vr det ATV:n i komb. med förstärkaren som var boven på något sätt. Det hjälpte inte att byta TV utan jag fick byta förstärkare. Det som gjorde det märkligt var att det fungerade klockrent mot projektorn.

Det fungerade även bra att ta in en 4K-signal via Oppon och låta den skala ner det till 1080p. Något fallerar helt klart i kjedjan.

Du testade inte att ställa manuell synk på hdmi-porten och se om du fick ordning på alla appar utom plex och mrmc som av någon anledning verkar balla ur mer?

Det enda i kedjan som fallerar är ATV, inget annat. 

Trist att ATV har såna här problem som inte borde finnas när det snart är 2019. 

Inte direkt aktuellt för mig att byta receiver för att en enda enhet har problem. Nvidia Shield rullar perfekt. 

Nej testade inte manuellt eftersom att delayen är olika i olika appar och övriga enheter synkar perfekt. Jag kan ju inte ställa så enbart ATV synkar ok och alla andra blir fel :D

Har inte kollat så himla noga ifall det är skillnad på 24hz vs 60hz eftersom det givetvis inte är aktuellt med 3:2 pulldown. Det ska bara fungera.

Ska kolla om jag kan få returnera skräpet efter julledigheten istället. 

Postad 28 December 2018 - 18:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Undrar vilken del i kedjan som är skräp... Inte är det ATV’n iaf ;)

Postad 28 December 2018 - 19:07

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Samma tips som du fick imorse........

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.