Okej, nej på gränsen spelar jag inte, men hade ändå varit kul med mer basOm jag säger så här då: Märker du att du spelar på gränsen hela tiden så behöver du ett större bassystem.
Någon effektbegränsare känner jag inte till.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 25 December 2012 - 20:53
Postad 25 December 2012 - 22:24
Postad 25 December 2012 - 22:51
Man kan ju inte ha nog med kapacitet i basområdet. Man vill alltid ha mer för att det är roligt.
Och du vill ha mer än det du har?
Postad 25 December 2012 - 22:56
Men det jag har räcker ju för allt jag har hittat på hittills. Men jag kan inte blåsa på allt som går ännu, för då ryker fönstret på balkongdörren
Postad 26 December 2012 - 02:37
http://hifimagasinet...?annonsID=68776
Postad 26 December 2012 - 02:46
Postad 26 December 2012 - 12:13
Postad 26 December 2012 - 12:34
kör på bahh !
i32s är å plats här hemma nu, yeyy va glad man e då
Postad 26 December 2012 - 12:49
Postad 26 December 2012 - 17:09
Har du nån bild på dem ?
Postad 26 December 2012 - 20:05
Hur fan kan det gå segt med 90 Mbit uppmätt !!?
Postad 26 December 2012 - 20:55
MHB är fortfarande segt som sirap för mej. Den enda sidan som är det.
Hur fan kan det gå segt med 90 Mbit uppmätt !!?
Det är bara för att sajten skall granska alla dina tidigare poster för att se så du inte skrivit något dumt.
Postad 26 December 2012 - 21:12
Testa att byta webläsare och se vad som sker då, rensa gamla cookies är nog inte så dumt att göra ibland heller.
Just ja, jag drack Glenmorangie 12 ikväll, misstänker att den faller i din smak bagarn.
Själv tyckte jag det var en mysig sitta framför brasan och smutta lite över den, ganska mycket frukt och inte whisky WHISKY.
Redigerat av Evil Homer, 26 December 2012 - 21:12.
Postad 26 December 2012 - 21:46
Postad 26 December 2012 - 22:09
Det är alltså "In sherry casks" varianten, finns det någon annan kanske?
Postad 26 December 2012 - 22:15
Postad 26 December 2012 - 22:20
Postad 26 December 2012 - 22:23
Postad 26 December 2012 - 23:43
...rensa gamla cookies är nog inte så dumt att göra ibland heller.
Vad är det ?
Postad 27 December 2012 - 01:08
Ny träff är ett måste!
Dessvärre så föredrar jag nog piP hemma. Jag lyssnar inte alls lika mycket på musik längre. Det är betyg om något. Tyvärr i mitt fall.
Postad 27 December 2012 - 02:41
DVD-ai... najs med nya burkar på plats för dig ! Grattis, förstår också att du är glad !
Har du nån bild på dem ?
jo det finns några taskiga i mitt galleri
du är välkommen över någon vecka efter nyår
Fan, sitter i Kramfors och lyssnar nu. Jag kan ärligt säga att detta är det bästa system jag lyssnat på! Nu när fasen är korrekt och vi suttit och kalibrerat och låtit det sjunka in en del (skruvade sist jag var här) så sitter allt precis som det ska. Midbasen är inte ifrån denna värld. Pukor, virverltrummor och kontrabasar har en pondus som inte är av denna värld alltså.
Ny träff är ett måste!
Dessvärre så föredrar jag nog piP hemma. Jag lyssnar inte alls lika mycket på musik längre. Det är betyg om något. Tyvärr i mitt fall.
kuligt !
det tycker jag verkligen, va ju ett tag sedan man sågs ! och jag ser fram mot att höra den anläggningen igen
gällande piP så, fan va trist... hur gör du nu då ?
önskar jag hade ett par piP att låna dig, men jag är så dålig på att samla på mig saker av värde, jag säljer istället alltid av allt jag inte behöver...
jag ska höra med en som antagligen vill sälja ett par iP i inte allt för fin lack..., så kan du bara fixa lådor till piP, bode bli prisvärt !
Postad 27 December 2012 - 03:42
Behöver man fetaste modellen som finns, dessutom i en supervariant i sten med ett märke som sägs låta likadant från billigaste till dyraste upplaga för att få "släpp" så hade jag också tvivlat på trovärdigheten.Komorok har bra grannar och han har utlovat ino med släpp åt mig, men vem mer vågar ta hem denna brokiga skara av folk?
Har du inte hört "släpp" på 56:or så lär detta inte uppnås på "värre" modeller heller. Dessa skall ju låta "lika"? ;-)
Postad 27 December 2012 - 03:49
men mellan i64s och i 68es-s så är JAG skeptisk till att skillnaden låter sig uppenbaras sådär jätte tydligt, men vore sjukt kul att köra ett test någon gång för att se !
Jag tyckte att i28 började att dissta lite för snabbt i jämförelse med i32s, och på något vis så tyckte jag att dom inte hade samma orubbliga lugn och silkesvantar heller
Så därför föll valet på i32s för mig !
släpper på Ino tycker jag är 100% igt, smaken är som baken !
just ljudbilden är ju ett av dom starka korten för att jag gillar Ino
Postad 27 December 2012 - 03:49
Jag har lite saker på G nu i veckan. Vi får se hur det går. Jag är inte så orolig hur det går. Som sagt, det låter verkligen väldigt bra här hemma. Fråga bara Ville_Vonka eller andra som har varit här.gällande piP så, fan va trist... hur gör du nu då ?
önskar jag hade ett par piP att låna dig, men jag är så dålig på att samla på mig saker av värde, jag säljer istället alltid av allt jag inte behöver...
jag ska höra med en som antagligen vill sälja ett par iP i inte allt för fin lack..., så kan du bara fixa lådor till piP, bode bli prisvärt !
Postad 27 December 2012 - 03:51
Postad 27 December 2012 - 04:05
Mjo, men te.x när vi körde piP fullrange här i Kramfors så hörde man ju tydligt att piP hade samma ljudideal som i32s med moduler. Den absoluta största skillnaden var ju ljudtrycket, sen hade dom verkligen samma signatur på ljudet fram till att piP sade stopp (självklart med undantag för att piP inte gillade material med djupbas).men lika låter ju knappast alla Ino högtalare... jag tycker det är stor skillnad på alla möjliga parametrar olika modeller i mellan
men mellan i64s och i 68es-s så är JAG skeptisk till att skillnaden låter sig uppenbaras sådär jätte tydligt, men vore sjukt kul att köra ett test någon gång för att se !
Jag tyckte att i28 började att dissta lite för snabbt i jämförelse med i32s, och på något vis så tyckte jag att dom inte hade samma orubbliga lugn och silkesvantar heller
Så därför föll valet på i32s för mig !
släpper på Ino tycker jag är 100% igt, smaken är som baken !
just ljudbilden är ju ett av dom starka korten för att jag gillar Ino
Men min poäng med mitt tidigare inlägg var att om man inte funnit släppet i ett par i56, i32s, eller i16s så lär detta inte direkt infinna sig i ett par i68-es-s. Speciellt inte med tanke på att Niklas "släpp" tydligen inte har något med scenpresentation att göra, utan mer med grundljudet i sig att göra.
Jag är, som jag sa i en annan tråd, mer inne på att Niklas uppskattar lite mer efterklang i rummet. Samt en aning mer het diskant (eller vad vissa kallar "livlighet"). Dessa egenskaper tror jag Niklas uppskattar och upplever som mer "musik" för att använda hans egna ord.
Är jag på rätt spår Niklas?
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 27 December 2012 - 04:07.
Postad 27 December 2012 - 04:11
Dina småttingar låter riktigt trevligt Brallsson, ett par sådana på mkt anabola hade varit riktigt nice
Postad 27 December 2012 - 04:26
välvt tak, ca 200mm på 4200meter, vad "tror" ni händer?
Postad 27 December 2012 - 04:36
Många där vet hyffsat mycket om akustik, men som sagt....Vill du ha ett svar, där du verkligen får veta vad ditt välvda tak ger i praktiken så bör du rådfråga en akustiker då det är rätt ovanligt med ett sådant tak. Lika trist svar den här gången också från min del
Då du är så ödmjuk & frågar så snällt, så skulle jag kanske kunna fråga akustikern jag rådfrågade om vad han tror.
Postad 27 December 2012 - 04:44
Tja, många av dessa genier hänger både på faktiskt och här, bla annat jag
Många där vet hyffsat mycket om akustik, men som sagt....Vill du ha ett svar, där du verkligen får veta vad ditt välvda tak ger i praktiken så bör du rådfråga en akustiker då det är rätt ovanligt med ett sådant tak. Lika trist svar den här gången också från min del
Då du är så ödmjuk & frågar så snällt, så skulle jag kanske kunna fråga akustikern jag rådfrågade om vad han tror.
men kan man fråga om sånt eller måsnte man betala för det?
Postad 27 December 2012 - 04:48
Är man riktigt seriös och så bör man ju oavsett ta in en akustiker för en helhetslösning. Det är ju en extremt liten kostnad i sammanhanget av ett bio/lyssningsrum.
Postad 27 December 2012 - 04:57
men vad ska ett litet välvt tak göra, visst om det är som en jäkla skyrka med en radie på 2.5 meter(som en kyrka) men min radie är på typ 10-15 meter
Postad 27 December 2012 - 05:01
Sedan säger du "ända lösa trådarna"? Vet du vilka diffusorer du bör använda, var de bör sitta för bästa verkan, antalet för bra verkan? Vilka rumsmoder har du i basregistret och vad du bör bygga för dessa. Var bör de stå för bästa resultat? Hur många?
Hur mycket tyger kan du använda utan att det blir över/sneddämpat?
Det finns SÅ mycket som kan gå fel..... Jag har själv byggt om mitt källarum 3(!) ggr nu. Ångrar mig bittert att jag inte tog en akustiker dag 1. Det jag har lärt mig de senaste 6 månaderna är uppskattningsvis 1000% mer än vad jag lärt mig de 10 tidigare åren på egen hand. Då överdriver jag inte heller
Postad 27 December 2012 - 05:14
men som jag säger om lösa trådar är diffusorer en väldigt diffus grej för mig men en väldigt icke dyrt sak att sätta fel då det lätt flyttas!
Postad 27 December 2012 - 05:19
Det behövs riktade åtgärder för så låga frekvenser som 32 & 46Hz. Det är inget man höftar ihop eller bara ställer in 8m2 med glasfiber i 2 hörn.
Ta nu detta på rätt sätt, jag försöker endast ge dig råd så att du inte går samma långa och omständiga väg som jag. Det blir även billigast om man gör rätt första gången.
Reflexbehandling är ju också väldigt viktigt. Att tolka ETC-kurvor och veta hur man bör bygga för att få ned reflexern nog och på rätt sätt är ju en viss vetenskap i sig även det.
Det är ett svårt område och tyvärr så drar sig många för att söka hjälp inom akustik. Varför vet jag inte, då det inte handlar om stora pengar.
Postad 27 December 2012 - 05:30
det handlar mer om att förstå sig på etc kurvor som jag nu inte vet så mycket om! frågan är om jag någonsin kommmer bry mig om sessa eller om det kommer bara ge mig huvudtvärk utan effekt!?
Postad 27 December 2012 - 05:34
Ber du målaren att komma och bara grunda utan att ta betalt också?men kan man fråga om sånt eller måsnte man betala för det?
Det finns nog en anledning till att så många rekommenderar dig att ta kontakt med en akustiker. Den konstnaden blir oftast rätt liten i sammanhanget.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 27 December 2012 - 05:35.
Postad 27 December 2012 - 05:35
Men du har ju uppenbarligen bestämt dig för att bygga utan hjälp utifrån. Jag önskar dig (ärligt) lycka till och återkom gärna med mätresultat när du är klar så vi får se resultatet.
Postad 27 December 2012 - 05:41
ETC-kurvor visar dig ju dina reflexer i rummet och styrkan på dessa. Det är ju bland det viktigaste man åtgärdar när man bygger. Jag skulle vilja påstå att reflexbehandlingen tillsammans med efterklangsbehandling vid mina starkaste noder (24 & 47Hz) var de två absolut största uppgraderingarna i mitt rum. En rak & fin frekvensgång kommer sist av de tre, om man nu inte har extreme peakar.
Men du har ju uppenbarligen bestämt dig för att bygga utan hjälp utifrån. Jag önskar dig (ärligt) lycka till och återkom gärna med mätresultat när du är klar så vi får se resultatet.
tack, dock verkar xtz room anilizer väldigt oplitlig men jag kan posta lite mättningar när det börjar bli likna klart, dock kan jag forma det hur jag vill då allt är lite ludigt med dessa mättningar, bäst är ifall någon från forumet kommer förbi och lyssnar sedan, ock ger lite feed back!
Postad 27 December 2012 - 05:47
Kika på REW istället, gratis och brukar fungera fint med XTZ:as mickar. Jag har kört XTZ Pro II utan problem med REW.
Maxupplösning på frekvensgången i XTZ är 6ppo med vanliga mjukvaran och 12ppo med Pro. Man bör helst ha 24ppo om man ska se hela sanningen. I REW kan du välja fritt och så högt som utan någon smoothing alls (rätt onödigt dock...24ppo räcker fint).
Postad 27 December 2012 - 05:57
Postad 27 December 2012 - 06:37
...
Dac83: Din taklösning är en dålig idé eftersom den gör rummet mer klotlik. Dessutom får du mer reflexer från taket mot lyssningsplats.
Jag tycker fortfarande att du bör ta kontakt med en akustiker. För tittar jag på din bunker så finns där ju knappt ett rätt. Att du inte får råd på faktiskt är ju för att de som kan något om akustik är kloka nog att inse att alla rum bör ritas på plats. Så de ger inga utförliga råd på forum.
GLHF
Postad 27 December 2012 - 06:40
Komorok, jag tror att för en gångs skull, så är i princip _alla_ överrens om detta.... En akustiker är en väl värd investering, hur skoj man än tycker det är eller hur påläst man än tror att man är
Postad 27 December 2012 - 06:55
Har jag råkat skriva rumsnoder igen någonstans?
Komorok, jag tror att för en gångs skull, så är i princip _alla_ överrens om detta.... En akustiker är en väl värd investering, hur skoj man än tycker det är eller hur påläst man än tror att man är
Någon skrev fel igen iaf. Inte så noga vem
Om akustikern kostar 5000kr så är det garanterar billigare än att bygga fel.
Postad 27 December 2012 - 07:28
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
60 bilder
369 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?