Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2012 - 09:53

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Du kan inte använda XTZ:as egna mjukvara för att kolla ETC t.ex.. Inte ens efterklang går att avläsa korrekt, vet inte hur deras efterklangsdiagram (vattenfall) fungerar faktiskt. Ingen logik där kan jag säga om du jämför mot en korrekt kurva från REW.

Enligt vissa verkar XTZ RA vara bra, men på det du skriver verkar det inte vara någon höjdare alls... Räcker det för en som bara vill ha ungefärliga mätningar på hur djupt man kan spela, så man kan använda en MiniDSP ...? :)

Postad 27 December 2012 - 10:08

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Det heter "rumsmoder", inte "noder". En mod har bukar och noder.

...

Dac83: Din taklösning är en dålig idé eftersom den gör rummet mer klotlik. Dessutom får du mer reflexer från taket mot lyssningsplats.

Jag tycker fortfarande att du bör ta kontakt med en akustiker. För tittar jag på din bunker så finns där ju knappt ett rätt. Att du inte får råd på faktiskt är ju för att de som kan något om akustik är kloka nog att inse att alla rum bör ritas på plats. Så de ger inga utförliga råd på forum.

GLHF

tänkte ha ett ljud dämpande tak täcka stora delar av taket, sen som jag sa är det inget kyrko tak med radie på 2.5 meter.

tanken var att bygga själva rummets dimensioner så rätt det går, och ha reält med plats både fram & bak(ca 80cm ut från vägg bakom en löss vägg) för att kunna dolt ställa ditt div dämpning. och blir jag inte nöjd efter det så får jag helt enkelt anlita någon, och då har jag i värsta fall dämpat lite fel i främre regionen med glas ullen.

ja min nuvarande bunker är fel från början, man ska inte bygga ett ljud rum där, men att allt är fel är lite hårt att säga, har massvis med dämpning som hjälper till vid 43, 55 hz tex och har här haft chansen att experimentera i ett rum av den värsta sorten.

Postad 27 December 2012 - 12:33

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Du kan inte använda XTZ:as egna mjukvara för att kolla ETC t.ex.. Inte ens efterklang går att avläsa korrekt, vet inte hur deras efterklangsdiagram (vattenfall) fungerar faktiskt. Ingen logik där kan jag säga om du jämför mot en korrekt kurva från REW.

Kika på REW istället, gratis och brukar fungera fint med XTZ:as mickar. Jag har kört XTZ Pro II utan problem med REW.
Maxupplösning på frekvensgången i XTZ är 6ppo med vanliga mjukvaran och 12ppo med Pro. Man bör helst ha 24ppo om man ska se hela sanningen. I REW kan du välja fritt och så högt som utan någon smoothing alls (rätt onödigt dock...24ppo räcker fint).

Jag vet inte varför xtz´s inte skulle duga åt oss dödliga, jag ser iaf decaytider på den, duger den åt en akustiknörd som Adhoc så duger den i högsta grad åt mig.

Peakarna i 12ppo skulle jag säga att även det räcker till då det främst är just decaytiderna man vill se tydligt.

Postad 27 December 2012 - 14:21

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
@ JonasW såg att du hade frågat en herre ang vissa val som han väljer framför andra, det är lite känsligt att fråga han varför och sen be han hänvisa till dokument som "styrker" det han påstår.

Vet att jag frågade varför han valt att placera diffusorer på ett visst sätt, det var en känslig fråga då det bara blev "För att det är bäst så" jojo men vad kommer det sig att det blir bäst så, jag vet inte själv utan jag är bara nyfiken " Det blir bäst så, jag vet för jag har byggt" JOJOJOOO men vad kommer det sig att det blir bäst då" Jag har byggt så och det blir bäst så"

Får mig lite att känna att det inte finns så mycket kunskap egentligen, dämpa i fram och diffusera i bak så blir det bra ungefär ;)

Fråga inte utan ta bara det med hull och hår och få inte reda på varför, lite den feelingen har jag iaf...

Redigerat av Evil Homer, 27 December 2012 - 14:21.

Postad 27 December 2012 - 14:27

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Min bakre vägg är nu dämpad och ska diffuseras med ribbor nu.
Ska köra en mätning och se om det blir annorlunda Vs innan dämpning och sen med ribbor. Hihi spännande...

Redigerat av RobNB, 27 December 2012 - 14:28.

Postad 27 December 2012 - 14:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Har man dedikerat rum så finns det ju duktiga gubbar att ta råd utav, Jonas har ju en kille som uppenbarligen vet vad han gör, skitskoj att se mätningarna ifrån hans rum innan och efter, sen när dom finputsar och hans gubbe prickar kalasrätt med sakerna.

I ett vardagsrum så kan jag väl förstå att man inte tar in en konsult om man ändå inte kan göra så mycket, men har man som sagt dedikerat så är man allt lite dum och kör igång utan en/ett par konsultationer.

Postad 27 December 2012 - 14:42

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Får mig lite att känna att det inte finns så mycket kunskap egentligen

Sen vill säkert inte yrkesfolk släppa på alla sina knep, för då blir det av med jobben.

Postad 27 December 2012 - 14:43

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Enligt vissa verkar XTZ RA vara bra, men på det du skriver verkar det inte vara någon höjdare alls... Räcker det för en som bara vill ha ungefärliga mätningar på hur djupt man kan spela, så man kan använda en MiniDSP ...? :)

XTZ fungerar alldeles utmärkt för att se frekvensgången och få en hint om efterklangstider. Men REW är _mycket_ bättre och mer exakt. Som sagt, ETC finns inte ens i XTZ.

Jag vet inte varför xtz´s inte skulle duga åt oss dödliga, jag ser iaf decaytider på den, duger den åt en akustiknörd som Adhoc så duger den i högsta grad åt mig.

Peakarna i 12ppo skulle jag säga att även det räcker till då det främst är just decaytiderna man vill se tydligt.

Frågar du Adhoc så lär han instämma i att REW är bättre när man kan med det. :)
12ppo är absolut ok, men 24 är bättre när man ska se hela sanningen. Prova själv med REW och växla mellan de två så får du se. Sen decaytiderna, i XTZ så är ju tidsintervallet alldeles för kort. Ska man tro det så har ju alla typ 50-200ms över hela basregistret.

Vid fullregistermätningen då får man ju se verklig efterklangstid i sekundangivelse, men då slutar den vid 63Hz istället.
Då är REW bättre, då du får se vattenfall samt efterklangstider mot 1.5s.

Gällande mannen där så kan jag bara instämma...Det är nog inte så mycket konkret bakom hans uttalanden. Han vandrar bara runt frågan hela tiden. Men men, vi ser väl vem som framstår som mest trovärdig. Jag försöker hålla diskussionen på en bra nivå.

Postad 27 December 2012 - 14:48

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
I mitt fall så kommer det bli en bokning utav IÖ framöver men just nu så kör jag på det som känner bra. Vet nämligen inte om jag ska ha kvar det här rummet eller ta över ett annat... Gör inga mega dyra ingrepp så om det visar sig att man byggt helt galet och måste riva (och de e säkert så det blir haha)

Nuvarande väggen, ska slänga på ytterligare ett lakan till så att isoleringen har svårare att krypa fram haha sen på med ribbor :)

Bifogad fil(er)

Postad 27 December 2012 - 14:59

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Var det inte så att man tom kunde köra micen ifrån xtz i rew?
Tror man göra rätt i att börja med ett enkelt program som ra är, sen ser man vad som händer när man flyttar omkring på prylarna, får man vidare intresse så är det ju bara att installera rew och få än mer precist.

Aja om det nu var så att det gick alltså :)

Självklart så förstår jag att man inte vill släppa ifrån sig sina bästa trix och knep, men " hej jag har en butik, jag gör installationer och är duktig på det" sen när man får en fråga varför man har valt det ena framför det andra så kan man ju svara på ett annat sätt än att man är kungen på kungsan och mitt ord är vad som gäller.

Iaf uppfattades det så ifrån mitt håll.

Postad 27 December 2012 - 15:08

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jo, man ska inte diffusera högtalarväggen eftersom man får med tidiga reflexer då. Just de som man dämpar bort om man placerar dämpning som Jonte har gjort. Det ska vara en plan yta för att få med sena reflexer. De som kommer från bakomryggen-väggen och sedan på högtalarväggen.

Jag vet inte vilken tråd det bråkas i, men så här har jag förstått det hela.

Postad 27 December 2012 - 15:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Bråkas inte, man ville bara ha annat svar än " för att jag och andra säger att det är så" när dessa efterfrågas så "nene gör som du vill då "

Postad 27 December 2012 - 15:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Härligt...

Bifogad fil(er)

Postad 27 December 2012 - 15:34

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
:(

Postad 27 December 2012 - 15:37

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Minst fyra till om det skall hålla för dina race alltså, galet tråkigt när sånt händer och håller tummarna för att det går på garantin och att du slipper frakten för den var väl inte helt gratis som jag förstått det?

Postad 27 December 2012 - 16:42

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Ojdå! Är det värmeskada, eller har den slagit emot något?

Postad 27 December 2012 - 16:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det här tvivlar jag på att det är något jag har orsakat.
Måste vara ett konstruktionsfel som lett till det.

Nu ska jag gå ner och skruva ur ett annat element och kolla hur det ser ut.

Postad 27 December 2012 - 17:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det andra elementet var som nytt. Dags att kontakta Parts Express.

Postad 27 December 2012 - 17:17

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Plockade hem denna från jobbet idag också. Ska bli underlägg till mina toppar så att de går att flytta på när SD-fötterna kommer på plats:

Plexiglas.

Postad bild

Postad 27 December 2012 - 17:58

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 1
Plexiglas är bra till mycket... ;)

Postad 27 December 2012 - 18:29

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Var det inte så att man tom kunde köra micen ifrån xtz i rew?
Tror man göra rätt i att börja med ett enkelt program som ra är, sen ser man vad som händer när man flyttar omkring på prylarna, får man vidare intresse så är det ju bara att installera rew och få än mer precist.

Aja om det nu var så att det gick alltså :)

Självklart så förstår jag att man inte vill släppa ifrån sig sina bästa trix och knep, men " hej jag har en butik, jag gör installationer och är duktig på det" sen när man får en fråga varför man har valt det ena framför det andra så kan man ju svara på ett annat sätt än att man är kungen på kungsan och mitt ord är vad som gäller.

Iaf uppfattades det så ifrån mitt håll.

Micken från XTZ går fint att använda i REW :)

Som du säger är det en riktigt bra start att börja med XTZ RA för att få in grunderna och sen gå över till REW.

Postad 27 December 2012 - 18:43

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Det här tvivlar jag på att det är något jag har orsakat.
Måste vara ett konstruktionsfel som lett till det.

Nu ska jag gå ner och skruva ur ett annat element och kolla hur det ser ut.

den ser väldigt bränd ut, och märklig skada på lindningen.. får hoppas att dom inte skyller på dig eller att det är fel på slutsteget

Postad 27 December 2012 - 18:59

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

tänkte ha ett ljud dämpande tak täcka stora delar av taket, sen som jag sa är det inget kyrko tak med radie på 2.5 meter.

Jag förstår att du inte vill ha så liten radie på taket, men även den stora radie jag sett på bild tidigare innebär ju att du får onödigt mycket av takreflexen till lyssningsplats. Men visst, dämpar du taket så blir det ingen takreflex beroende på hur långt in i rummet du dämpar förstås.

Men jag förstår inte heller VARFÖR du vill ha välvt tak. Det finns ju inga hållfasthetsargument egentligen. Och basen ger ju samma kraft inåt som utåt när de rör sig. Är det bara för att det är snyggt? Det är ju också viktigt såklart, men så länge vi diskuterar akustik så har jag svårt att se fördelarna.

tanken var att bygga själva rummets dimensioner så rätt det går, och ha reält med plats både fram & bak(ca 80cm ut från vägg bakom en löss vägg) för att kunna dolt ställa ditt div dämpning. och blir jag inte nöjd efter det så får jag helt enkelt anlita någon, och då har jag i värsta fall dämpat lite fel i främre regionen med glas ullen.

Ok, du tänker alltså bygga ett hus. För att få det bra tänker du gissa lite på en höft och lyssna på tumregelsråd från folk på forum. Om det blir dåligt så tänker du anlita någon att rädda bygget. Jag vet att du inte är dum, men just denna tanke är kanske inte den smartaste jag hört. Anlitar du en akustiker innan du ens slår spaden i marken kan du få till detta riktigt bra på en gång.

ja min nuvarande bunker är fel från början, man ska inte bygga ett ljud rum där, men att allt är fel är lite hårt att säga, har massvis med dämpning som hjälper till vid 43, 55 hz tex och har här haft chansen att experimentera i ett rum av den värsta sorten.

Vad är det för dämpning du har som hjälper i de frekvensområdena? Helmholtzabsorbenter? Bredbandiga basabsorbenter? Eller har du någon form av "superchunk"?

Nej, jag skrev inte heller att ALLT var fel. Men även att skriva "nästan allt" var nog lite onödigt elakt. Jag blev ärligt talat irriterad över att du kastade faktiskt.se's kompetens i papperskorgen. De råd du fått var ju bra. Det bästa rådet ÄR att kontakta en akustiker. Jag hoppas du gör det och gör du inte det så hoppas jag verkligen att du får till bygget så att det blir precis så bra som du önskar.

Jag tror du känner mig tillräckligt bra för att veta att jag mycket sällan skriver saker för att vara elak iaf, så läs detta med vetskapen att jag vill dig väl.

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Att han har tre till som inte är sönder måste vara honom till gagn. Dels för att han varit bra kund dels för att det förhoppningsvis inte kan tokspelas lika mycket på fyra som på en. Eller de borde i alla fall tro det om de inte känner honom personligen... ;)

(Och så kom där en post mellan)

Redigerat av Nattlorden, 27 December 2012 - 19:01.

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

den ser väldigt bränd ut, och märklig skada på lindningen.. får hoppas att dom inte skyller på dig eller att det är fel på slutsteget

Lacken på spolen är svart alltså. Där lacken skavts bort är det kopparfärgat.

Postad 27 December 2012 - 19:33

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Har spolen gått snett? Värmerelatarat är det nog inte. Då hade kopparen varit röd o svart efter bränningen. Hur ser det ut i andra änden där spolen ska gå?

Postad 27 December 2012 - 21:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Har fått svar av Parts Express. Dom skickade med en länk och bad mej läsa igenom den.
Om jag uppfyllde alla krav så byter dom den.
Hoppas att jag gör det...?

http://www.parts-exp...rranty-5584.pdf

Det kostar en knapp tusing att skicka den. En ny hamnar väl runt 6-7000.

Postad 27 December 2012 - 22:50

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Jag förstår att du inte vill ha så liten radie på taket, men även den stora radie jag sett på bild tidigare innebär ju att du får onödigt mycket av takreflexen till lyssningsplats. Men visst, dämpar du taket så blir det ingen takreflex beroende på hur långt in i rummet du dämpar förstås.

Men jag förstår inte heller VARFÖR du vill ha välvt tak. Det finns ju inga hållfasthetsargument egentligen. Och basen ger ju samma kraft inåt som utåt när de rör sig. Är det bara för att det är snyggt? Det är ju också viktigt såklart, men så länge vi diskuterar akustik så har jag svårt att se fördelarna.

Ok, du tänker alltså bygga ett hus. För att få det bra tänker du gissa lite på en höft och lyssna på tumregelsråd från folk på forum. Om det blir dåligt så tänker du anlita någon att rädda bygget. Jag vet att du inte är dum, men just denna tanke är kanske inte den smartaste jag hört. Anlitar du en akustiker innan du ens slår spaden i marken kan du få till detta riktigt bra på en gång.

Vad är det för dämpning du har som hjälper i de frekvensområdena? Helmholtzabsorbenter? Bredbandiga basabsorbenter? Eller har du någon form av "superchunk"?

Nej, jag skrev inte heller att ALLT var fel. Men även att skriva "nästan allt" var nog lite onödigt elakt. Jag blev ärligt talat irriterad över att du kastade faktiskt.se's kompetens i papperskorgen. De råd du fått var ju bra. Det bästa rådet ÄR att kontakta en akustiker. Jag hoppas du gör det och gör du inte det så hoppas jag verkligen att du får till bygget så att det blir precis så bra som du önskar.

Jag tror du känner mig tillräckligt bra för att veta att jag mycket sällan skriver saker för att vara elak iaf, så läs detta med vetskapen att jag vill dig väl.

vill ha ett välvt tak efterom att det blir mycket starkare än ett 4 meter brett rakt tak som kommer tok flexa av basen.

ska inte bygga ett hus men har stort rum i kälaren där jag kan sätta väggarna som jag vill.

jag har kört med helmholtz och kvartvågs rör, men det går åt många liter för att dämpa bara litegran.

ska nog anlita en akustiker men bara till det som behövs.

Postad 27 December 2012 - 23:03

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Vet du att det blir ett problem med flex, eller antar du det?

Jag menar, du har väl inte ens spelat i rummet? Vilka basar hade du tänkt använda dig av?

Postad 27 December 2012 - 23:10

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Använd i-balk i stål som takreglar?

Postad 27 December 2012 - 23:31

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
NiklasF: Herren vi pratar om måste vara denna planets bästa marknadsförare :)

Nu har jag lyckats få ett helt forum mot mig, trots att jag är den enda i diskussionen som uppvisat konkret information och säger mig ha mer. När den andra parten inte ens vill kommentera mer :D

Ja jösses....

Postad 27 December 2012 - 23:38

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Lägg ner Jonas W, det är inte sakfrågan som ex jag kommenterade utan att det just är en monolog du för (ingen idé att göra dig själv till martyr för det).

Redigerat av Unregistered95265801, 27 December 2012 - 23:39.

Postad 27 December 2012 - 23:44

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Ser att han jag för monologen med just nu, läser detta as we speak. Så jag hoppas på något svar i tråden vi pratar om.

Ser du många andra som ifrågasätter inläggen? Jag har ju bevis på att det är precis motsatsen av vad han skriver, ingen verkar bry sig. Jag kan ju inte ens via PM få namn på de som stödjer hans inlägg, dessa världsakustiker.

Det började med att jag trodde att vi skulle kunna ha en bra diskussion där man kunde fortsätta gå in på djupet, men det blev en monolog.

Postad 28 December 2012 - 00:22

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
"Det började med att jag trodde att vi skulle kunna ha en bra diskussion där man kunde fortsätta gå in på djupet, men det blev en monolog"
Jepp, och sen är det väl lite helig ko iom att han har ett gäng kunder som klappar på axeln och litar på vad som sägs, men det känns lite fint att det inte bara är för mig det har hänt ;)

Postad 28 December 2012 - 00:30

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Fischer var ju grym, det skall han ha en eloge för!
Jag vill inte blanda mig i då jag har ifrågasatt saker förr och det är ganska ömma tår om man jämför på andra ställen.

Postad 28 December 2012 - 00:32

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

"Det började med att jag trodde att vi skulle kunna ha en bra diskussion där man kunde fortsätta gå in på djupet, men det blev en monolog"
Jepp, och sen är det väl lite helig ko iom att han har ett gäng kunder som klappar på axeln och litar på vad som sägs, men det känns lite fint att det inte bara är för mig det har hänt ;)

Jag tvivlar inte på hans kunskaper inom bild/video. Har övervägt att ta hem honom för kalibrering, inköp av projje osv.

Men här är jag rätt säker på min sak. Hade han däremot kommit med något konkret så är jag väldigt snabb på att erkänna mitt fel! Men nu är det en monolog. Han läste dock som sagt nyss även i denna tråd, så jag hoppas, om inte för hans trovärdighet att han bemöter mina frågor på ett bra sätt (inte som nu...).

Haha, ja.... Det är ju trist när folk litar blint på någon och inte kan vara lite kritiska ibland.

Fischer var ju grym, det skall han ha en eloge för!
Jag vill inte blanda mig i då jag har ifrågasatt saker förr och det är ganska ömma tår om man jämför på andra ställen.

Jo, han vill nog lika mycket som jag att han ska visa något konkret så...

Postad 28 December 2012 - 00:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Dvs allt eftersom allt påverkar.

Postad 28 December 2012 - 01:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag kan verkligen inte förstå varför så många sitter och runkar framför skärmen när dom ser en hemmabio med PA-högtalare..
Det är ett rent mysterium för mej..

Postad 28 December 2012 - 01:40

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Personligen så har jag ingen aning om vilket typ av ljud jag kan förvänta mig från de högtalarna. Antar att du pratar om utrustningen i rummet som diskuterats?

Ska däremot troligen dit i helgen för att provlyssna. Ska bli väldigt intressant :)

Postad 28 December 2012 - 07:42

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Vad är det för tråd jag har missat? Är det någon hemmabiobyggare som har missat fundamentala saker igen?

Postad 28 December 2012 - 07:48

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

vill ha ett välvt tak efterom att det blir mycket starkare än ett 4 meter brett rakt tak som kommer tok flexa av basen.

Det blir starkare åt ena hållet iaf. Som jag skrev till dig i förra svaret så pumpar ju basen både inåt och utåt.

Kan ju för övrigt nämna att mitt rum är 4,2m brett och väggarna flyttar inte på sig så värst mycket. Men fönsterena gör det.

Att bygga det där välvda taket blir inte heller roligt. Men alla har sina nöjen :) .

ska inte bygga ett hus men har stort rum i kälaren där jag kan sätta väggarna som jag vill.

I så fall hade jag sett till att få rummet större än 4m brett. Och iaf 1,2ggr längre än bredden.

jag har kört med helmholtz och kvartvågs rör, men det går åt många liter för att dämpa bara litegran.

Ja, man tycks inte kunna få för stora absorbenter iaf :( .

Dvs. allt. Ett lyssningsrum är en helhet.

Postad 28 December 2012 - 09:11

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Vad är det för tråd jag har missat? Är det någon hemmabiobyggare som har missat fundamentala saker igen?

En tråd på grannforumet där ett mkt snyggt och omfattande bygge utförs, i bygget så monteras det perforerad plåt utanpå absorbenter och diffusorer. Utifrån det blev det sen en diskussion mellan några individer hur pass bra resp inte det är att sätta denna plåt utanpå just diffusorerna, att det finns olika erfarenhet kring det hela samt att man även kan använda tyg. Det är nog den sakliga sammanfattningen av tråden, sen vart det massa yxkastning i övrigt.

Det diskuterades även här och de flesta på grannforumet är även medlem här så ja, det blev lite här o där.

Avseende sakfrågan i sig kan jag inte uttala mig om det är fundamentala missar eller ej. Personligen tyckte jag det (precis som i många fall här på minhembio) mest blev massa tuppfäktning och påtalade detta.

Summa summarum så har du inte missat något kompis :)

Redigerat av Unregistered95265801, 28 December 2012 - 09:23.

Postad 28 December 2012 - 09:40

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Vilken tur att jag inte missat något.

Men... blir det inte lite pannkaka att sätta perforerad plåt över grejorna? Perforerad plåt i sig har ju diffuserande egenskaper liksom... Kräver en del räknande för att få sånt att fungera.

Postad 28 December 2012 - 10:05

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Vet du att det blir ett problem med flex, eller antar du det?

Jag menar, du har väl inte ens spelat i rummet? Vilka basar hade du tänkt använda dig av?

Jo jag vet att det kommer flexa och då kommer för mycket ljud ut i övriga huset, har inte spelat där men vet vad som händer när man börjar köra uppåt 120-130dBc.

jag ska först använda dom jag har nu, 2st css sdx15 och 2 st JL Audio 13W7 men ska uppgradera senare, sitter och väntar på att SDX 15 mk2 ska dyka upp någon gång, kanske köpa en 6-12 st såna.

Använd i-balk i stål som takreglar?

Det går ju det med, jobbar ju på plåtslageri så kan ju köpa in riktigt billigt också.

Det blir starkare åt ena hållet iaf. Som jag skrev till dig i förra svaret så pumpar ju basen både inåt och utåt.

Kan ju för övrigt nämna att mitt rum är 4,2m brett och väggarna flyttar inte på sig så värst mycket. Men fönsterena gör det.

Att bygga det där välvda taket blir inte heller roligt. Men alla har sina nöjen :) .

I så fall hade jag sett till att få rummet större än 4m brett. Och iaf 1,2ggr längre än bredden.

Har en max bredd på 4.3 på det hållet så det blir runt 4.0 meter efter att man reglat upp inner väggarna. på längden har jag upp till 7 meter men kommer nog använda runt 5.8meter

jag tycker att den vävda formen kommer hålla för tryck åt båda hålen, visst blir det extra arbete men ett par kvällar på verkstan så har man ju rundat till fyrkants profilerna och svetsat ihop dem. sen är det bara skruva upp dem och täcka med osb/gips.

Postad 28 December 2012 - 10:08

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Vilken tur att jag inte missat något.

Men... blir det inte lite pannkaka att sätta perforerad plåt över grejorna? Perforerad plåt i sig har ju diffuserande egenskaper liksom... Kräver en del räknande för att få sånt att fungera.

Har för lite sakkunskap kring det men spontant skulle jag svara som du, perforerade skivor nyttjas ju ex för att bygga BAD diffusorer (bakom sådan kan man ju med fördel sätta absorbenter). Men vad vet jag.
De som diskuterar i tråden har mer kunskap kring detta än jag så sakfrågan lägger jag mig inte i.

Postad 28 December 2012 - 10:09

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Huvudproblemet folk försöker uppmärksamma dig på är att du riskerar (/kommer att) fokusera takreflexen mot lyssningen, vilket är motsatt vad man normalt försöker göra. Om du tvungen måste välva det, så sätt i alla fall ytdiffusion på det (plankor i rummets längdriktning).

Postad 28 December 2012 - 10:19

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

En tråd på grannforumet där ett mkt snyggt och omfattande bygge utförs, i bygget så monteras det perforerad plåt utanpå absorbenter och diffusorer.

kan man få en liten länk till den diskussionen?

Postad 28 December 2012 - 10:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag kan verkligen inte förstå varför så många sitter och runkar framför skärmen när dom ser en hemmabio med PA-högtalare..
Det är ett rent mysterium för mej..

Dom är gjorda för bio gjorda för att spela högt och rent, 56miljoner års erfarenhet så jag tror att det kan spela jävligt bra

Personligen så har jag ingen aning om vilket typ av ljud jag kan förvänta mig från de högtalarna. Antar att du pratar om utrustningen i rummet som diskuterats?

Ska däremot troligen dit i helgen för att provlyssna. Ska bli väldigt intressant :)

Lyssningsrapport kommer eller?

Postad 28 December 2012 - 10:22

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Fischers presentation på component.

Postad 28 December 2012 - 10:24

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Huvudproblemet folk försöker uppmärksamma dig på är att du riskerar (/kommer att) fokusera takreflexen mot lyssningen, vilket är motsatt vad man normalt försöker göra. Om du tvungen måste välva det, så sätt i alla fall ytdiffusion på det (plankor i rummets längdriktning).

Jo jag vet om risken med reflexer vävda tak, därför välver jag det så lite som möjligt för att det inte ska bli reflektioner som ett förstoringsglas sprider sol strålar.
Tanken var som du nämnde är att ha längs gående plankor och även något sorts inner tak som dämpar, kanske inte nåt som täcker hela bredden men kanske 2-3 meter brett och hela längden på rummet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.