Kan man inte gå in i tv-boxen genom att hålla infoknappet intryckt efter att
ha gjort boxen strömlös? Tvingar man den då att hämta den nya mjukvaran igen?
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34751 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 06 mars 2013 - 08:42 Kan man inte gå in i tv-boxen genom att hålla infoknappet intryckt efter att ha gjort boxen strömlös? Tvingar man den då att hämta den nya mjukvaran igen? Postad 06 mars 2013 - 09:11 Factory reset radera alla inställningar som man gjort i digital-tv boxen. Det är alltså olika delar av flash minnet man raderar med de olika funktionerna. Startar man om digital-tv boxen så laddar den ner ny programvara om det finns en sådan. När man har problem med multicast och får det problemet med det så är det i princip alltid fel med uppkopplingen och således hjälper inte med Factory reseet på digital-tv boxen. Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 06 mars 2013 - 10:03. Postad 06 mars 2013 - 09:34 Att göra reset på smartboxen? Att göra remove software i TV-boxen Jag har den lilla icke-inspelningsbara (ett år gammal). Måste ha varit något med Ruckusen, när jag fick fram de gamla elnätsmodemen så gick det igång tillsist. Redigerat av eralshn, 06 mars 2013 - 12:34. Postad 06 mars 2013 - 11:32
Jag skulle ringa supporten. . Postad 06 mars 2013 - 12:48 ![]() Postad 06 mars 2013 - 16:15
Känn inget tvång. . Postad 06 mars 2013 - 20:00
Jag har Kollektivt Lagom på min VIP 1963 box. Innebär det att jag nu har HD varianterna av SVT1 samt SVT2 på kanalplats 1 och 2? Upptäckte nu att när jag startade boxen från stand by så fanns de sista 2 timmarna innan jag stängde av boxen kvällen innan kvar i time shift buffern. Detta innebär att boxen de facto sprarar ner 2 timmars programinnehåll när man stänger ner den i stand by läge. Detta är bra men då ställer man sig ju naturligtvis frågan varför vi inte kan få möjligheten att ställa in längden på time shift buffern precis som vi kan ställa in inspelningsmarginaler. Dessutom borde det bli möjligt att spela in från time shift buffern. Dvs om ett program pågår som man missat en del av och sen sätter på inspelning så skall inspelningen ta med den missade delen i time shift buffern och sedan fortsätta inspelningen så att man kan spela in hela programmet på det sättet, vad gäller program vars helhet finns i buffern så borde det bli möjligt att spara ner hela det programmet på hårddisken. Postad 06 mars 2013 - 21:52
Ja om du använder HDMI kabel till din TV och har ställt in boxen på 720p eller bättre så borde du se skillnad. Tips för att se skillnad är att hitta ett program som har en play icon, kolla i realtid och sen starta samma program från början och jämföra ![]() Markus Johansson Telia Kundservice Postad 06 mars 2013 - 22:01 Hade väl premiär den 3e? Postad 06 mars 2013 - 23:09
Jag har tvingats till omstart av systemet kanske 10 gånger det senaste året och jag tycket det är skitjobbigt. Det kan vara: Ruckusen. TV-boxen Thompson Intenon. Detta är absolut inget för för min gamla mamma. Inte ens min sambo vill befatta sig med dylika saker. Hellre läser hon en bok än att rodda med systemet. Och här pratar du om det som att det är helt självklart att det händer. Jag tycker INTE att det är OK med en sådan ostabil miljö och krångliga rutiner för att starta om. Redigerat av pryzze, 06 mars 2013 - 23:11. Postad 06 mars 2013 - 23:13
Det hade varit bra om alla kunder hade den inställningen. ![]() Det finns kunder som ringer och säger att deras bredband inte fungerar och när man frågar vilka lampor som lyser på modemet får till svar: "Det vet jag inte för vi har strömavbrott och jag har ingen ficklampa så jag kan ta mig dit och titta". Markus Johansson Telia Kundservice Postad 06 mars 2013 - 23:14 Första avsnittet har redan gått som utlovat i HBO kanalen. För övrigt riktigt bra också. MARKUS: Sedan undrar jag ännu en gång när pogrambiblioteket i HBO blir i HD som utlovat??? Postad 07 mars 2013 - 00:19 ja men det ska ju hamna i programbiblioteket. Det gör ju tex. banshee i tid. Postad 07 mars 2013 - 06:17 Vet inte om de lovat just det!? De visar det ju i alla fall 24 h efter men eftersom det bara är i HD på kanalen så blir det ju att se det där. Vill jag inte se det just då spelar jag ofta in det i stället. ...men, men de har i alla fall lovat att även programbiblioteket ska vara i HD, vilket det fortfarande inte är! Postad 07 mars 2013 - 08:10
Har varit utan TV med samma fel i en dryg vecka nu. Provade första facory reset/remove software och får nu "Could not download software..." direkt vid uppstart. Har fiber med Inteno + TG799 router + 1863, allt är trådat. Bredband och VoIP funkar. Jag har provat annan kabel och annan port samt gjort (en antal resets) av TG799. Kundtjänst har också gjort någon form av reset av abonnemanget i sina system. Har även provat att koppla boxen direkt mot Inteno (som har triple play). I routerns webbgränssnitt ser man boxens MAC-adress med ett tilldelat lokalt IP-nummer. "Internet" och "VoIP" har status "Connected" med tilldelade IP-nummer (78.73.x.x för internet) och (10.245.x.x för VoIP). IPTV har däremot status "Disconnected", med link status "Contacting DHCP", och inget tilldelat IP-nummer. Tycker själv det är en indikation av att felet inte ligger i min utrustning... (vilket tre av fyra på kundtjänst inte riktigt höll med om)... /Roger Postad 07 mars 2013 - 09:26
Hur har du kopplat detta? Antingen ska man ha en Thomsson 799 eller en inteno bredbandsswitch inkopplad på inkommande ledning och man ska alltså inte ha bägge samtidigt. Du kanske har något annat än en bredbandsswitch, typ en fiberkonverter?
Fast tolkar jag detta korrekt så är den nog rätt kopplad för annars skulle den inte få IP på VoIP tjänsten men det är svårt att veta då jag inte vet några uppgifter så jag kan identifiera dig och titta på det själv. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 07 mars 2013 - 09:45
Du undrar det nog lika mycket som jag kan jag väl säga.... Markus Johansson Telia Kundservice Postad 07 mars 2013 - 10:28 Kopplat enligt instruktion från Telia, har funkat i flera månader, inteno-switchen känner av ifall den ska agera triple-play eller pass-through. Praktiskt eftersom jag kan förlänga triple-play från hallen (Inteno) med en kabel till vardagsrummer där TG799 står... (skickar PM med info)... /Roger Redigerat av modofan, 07 mars 2013 - 10:37. Postad 07 mars 2013 - 12:45 Tänk så många timmar jag tålmodigt tillbringat i telefon för att förklara för min gamla mor hur man ska göra för att starta om boxen mm. Numera har hon en strömbrytare bakom TVn som hon hasar sig fram till med rullatorn och slår av räknar till 10 och slår på igen när boxen inte vill funka. Strax före jul ett år beställde hon en ny TV då boxen inte funkade i rädslan att vara helt utan TV i jul och nyårshelgen. Jag håller med, användarvänligt är det inte! Postad 07 mars 2013 - 13:04 Jag har ju dock tagit för vana att någon gång i veckan bryta strömmen till box och gateway och vänta några timmar och sen slå på igen för att liksom få allting "fräscht" igen så att säga. Redigerat av Bosse-i-skogen, 07 mars 2013 - 13:07. Postad 07 mars 2013 - 15:52
Det ska du knappast behöva göra. Då är något fel. ![]() Postad 07 mars 2013 - 23:17 samma. Kollade tidigare idag. Postad 08 mars 2013 - 00:07
Fel och fel det vet jag inte. Elektroniska produkter kan behöva startas om. Allt från datorer till smartphones via digitalboxar. Mitt hade kanske fungerat smärtfritt ändå men jag har gjort omstart en gång i veckan till en vana helt enkelt. Postad 08 mars 2013 - 17:27
Tack för hjälpen Markus! Vet inte riktigt vad du gjorde för att fixa felet, men nu funkar min TV igen. Jag har alltså följande utrustning hemma, allt trådat. Fiber -> fiberkonverter -> Inteno XG6746 Broadband switch -> Thomson TG799 -> Motorola 1963 TG799 är kopplad till LAN1 på switchen. /Roger Postad 08 mars 2013 - 20:13
Jag fick spendera en timme med att läsa på hur man konfigurerade era gigabit switchar med den Intenoswitch du hade hemma så att den skulle fungera med thomson modemet i port 1. Det var en snabbkurs sen fick jag skriva in alla 50 raderna konfiguration som behövdes för att det skulle fungera igen... ![]() ...eller så tog jag hjälp av några andra personer som fixade det åt mig kanske.. Du får nog tacka han som är född och uppvuxen i närheten av där du bor och jobbar i Sundsvall samt en person som jobbar i Umeå, fast jag kan hjälpa dig och framföra det till dem så slipper du anstränga dig mer... Markus Johansson Telia Kundservice Postad 08 mars 2013 - 20:29 Tex både Bosse och jag har ju nyligen haft önskemål om att Time Shift funktionen borde bli lite bättre och mer avancerad. Har du skickat det önskemålet vidare till rätt personer? Postad 08 mars 2013 - 20:51 och brukar se dessa via programbiblioteket. Måste dock säga att i 99,99% av fallen så är inte dessa program hela. Det är oftast mellan 25-30 minuter som finns med och alltid de första 5-10 minuterna så är det förgående program vilket gör att jag ser bara halva The Daily Show eller The Colbert Report. Lite konstigt att det är alltid samma problem! Nu vet jag att det är inte Telia som styr detta men jag känner att vi borde påpeka detta för Telia som i sin tur får helt enkelt påpeka vidare i kedjan. Jag har inte så bra koll på andra program som finns i programbiblioteket men jag antar att det bör vara fel även på andra program och kanaler. Postad 09 mars 2013 - 09:58 ![]() Pausade Lyxfällan kl 20.10 i torsdags kväll. Gick iväg i 5-8 min för att fixa lite kvällmat, sen när jag kom tillbaka till tvn, så hade time-shiften lagt sig på 18:30, dvs den tidpunkten jag satte på Boxen och Tv3. Började spola fram, men när jag närmade mig 20:00, då lyxfällan hade börjat, pågick fortfarande ett tidigare program. När jag kom fram till 20.10 så bröts allting och jag kastades ut till real tid, som då var 20.22. Vipps så hade man genast missat 10 min av programmet. Funkade inte att spola tillbaka heller.. Varför ska dessa "nya" uppdateringar alltid förstöra något annat som fungerat klockrent innan.. sista gången jag startar om min box nu iaf!! Postad 09 mars 2013 - 10:09 Dock har jag noterat att när det gäller bla southpark så verkar Telias egen "inspelning" spela in lite som det vill? Ska man se på Futurama så ser man i stället slutet av ett Southpark avsnitt som sändes innan Futurama avsnittet Det betyder att det Southpark avsnittet i sig som sändes innan saknar slutet som finns på Futurama avsnittet Samma sak på Southpark kan man i bland hamna ett par min in i ett avsnitt Måste vara något med Telias "time shift" inte synkar med någon minut? Postad 09 mars 2013 - 11:06 Verkar som att timeshift ballar ur ibland. Hände mig i förra veckan. Hade satt på paus, gjorde lite annat och började sen titta. Vid första reklampausen skulle jag spola förbi men då hoppade eländet till början av timeshiftbufferten. Slutade med att jag stoppade och hoppade in live och därmed missade ca 15 min. Efter omstart fungerade det som vanligt igen. Någon annan som upplever problem att spola i timeshift när inspelning pågår samtidigt? Rena lotteriet hos mig... Boxen blir oerhört oresponsiv. Starta spolning brukar gå för det mesta, men oftast kommer ingen tidsskala upp och när man försöker stoppa svarar inte boxen, den kan glatt spola vidare flera minuter innan det stannar. Kan vara så att det är Telia som själva spelar in och lägger i biblioteket. Startar/slutar inte programmen på utsatt tid så blir det kaka. Comedy's programlistning brukar oftast vara rena skämtet men det passar ju bra med kanalen.... Postad 09 mars 2013 - 11:55
Det finns en bug som medför att timeshift slutar fungera efter att boxen varit påslagen i typ ungefär 24,855134814814814814814814814815 dygn så det var kanske det du fick här. Ni som är duktiga på programmering och vet var signed är och att uptime räknas i ms kan kanske räkna ut vad begränsningen är ![]() Markus Johansson Telia Kundservice Postad 09 mars 2013 - 12:01
Det är ett tydligt tecken på det som händer när materialet spelas in med utrustning hos telia och TV kanalen inte följer EPG. Ska kolla om de kan lägga in mer inspelningsmarginal på den kanalen för att de ska få med hela programmet eller om comedy central inte tillåter det för man kan lyckas spela in program som man inte får spela in. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 09 mars 2013 - 12:12 Så vad du säger är att man skall starta om tjänsten var 24e dygn för att den skall fungera tillfredsställande? Uppenbarligen vet man ju om felet, när kommer det att vara åtgärdat? Postad 09 mars 2013 - 12:15
Har du lan och TV3 i HD? Då har du nog fått TV3 HD mappad till kanalplats 3 samt ordinarie kanalplats 403? Vi börjar misstänka att det blir något fel för de LAN kunder som tittar på både kanalplats 3 och 403 i timeshift bufferten. (Det är samma multicast ström på olika kanaler) Om det inte är så och du kan återskapa felet får du gärna skicka ett PM till mig med din identifikationskod så kan jag slå på loggningen och du kan få återskapa det så får vi loggar på det som vi kan analysera och reda ut vad som går fel.
Det är väl alltid som så att man måste utveckla saker för att det ska komma nya funktioner och sen har vi det ju viktiga med att åtgärda fel som fanns tidigare. Själva timeshift funktionen är inte förändrad så det är möjligt att felet funnits tidigare med... Markus Johansson Telia Kundservice Postad 09 mars 2013 - 12:48
När detta kommer vara löst vet jag inte då det inte är enkelt för Telia att fixa själva om jag säger så. Det finns ju lite andra problem med continus timeshift med som vi känner till. Det kommer alltid vara max 2 timmar inspelat matieral i bufferten, alltså de sista 2 timmarna man tittade på en TV kanal. Tittar man på en film från videobutiken, ett program från programbiblioteket, en inspelning man tidigare gjort på sin digital-tv box eller sätter boxen i standby kommer inget mer att spelas in i bufferten utan den kommer att innehålla det man senaste tittade på från en TV kanal. Detta leder till att tidsindikeringen blir fel i timeshift när man spolar tillbaka. eftersom att den alltid utgår får nu och 2 timmar tillbaka när den indikerar vart man är i timeshift fast det inte det är den verkliga tidpunkten det spelades in. Detta var ju inget problem när timeshift raderades när man gjorde något av de ovan eller bytte kanal förut. För att detta ska bli rätt måste man nog gör en del designförändringar i framtiden. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 09 mars 2013 - 13:45 Postad 09 mars 2013 - 13:55
Stämmer bra att jag har LAN, Ingen aning om jag fått kanalen flyttad till 3, brukar som sagt alltid slå över till 403 för HD kvalite. Men när jag kollar på Boxen nu så står det bara TV3, slår jag sedan över till 403, så står det TV3HD, så antar jag inte fått den flyttad? Ska se om jag kan försöka återskapa problemet, läste något intressant som Tomano58 skrev, att timeshiften har en tendens till att krångla när man spelar in samtidigt. Det var precis det jag gjorde när detta hände i Torsdags. Postad 09 mars 2013 - 14:00 Jag kan nämna digitalboxen med 40 Gb hd för parabol jag hade för många år sedan. Den var komplett i sin mjukvara från början för någon hade verkligen lagt manken till att få det till att fungera. Komplett med den tidens mått får ju tilläggas. Men att kunna redigera inspelningar och dela eller lägga ihop dem måste ju då ha varit funktioner i framkant. Det kan inte vara så märkvärdigt att ge oss möjligheten att välja typen av time shift. Vill vi ha det som nu (vilket jag personligen tycker är fel) eller få bufferten att brytas vid kanalbyte skulle vara valbart och buffertens längd är som sagt patetisk kort. Kan comhems box klara av att lägga till från bufferten vid tryck på Rec så borde vår kunna det också. Det luktar ointresse från Telias/Motorolas sida. Jag är ingen storkonsument av tv men har ändå dessa åsikter. Redigerat av Bosse-i-skogen, 09 mars 2013 - 14:06. Postad 09 mars 2013 - 14:24
https://www.comhem.s...pslag_h.pdf.pdf så står det klart och tydligt att trycker man Rec så sparas det pågående programmet vilket ju innebär att bufferten används och läggs till inspelningen.
Nä nu blir jag konfunderad. Comhem kör nu med samma Motorola Vip1903/1963 box som vi har. Kollar jag användarmanualen för 1963 på sidan 10
"Spela in program Digitalboxen innehåller en hårddisk på 320 GB där programmen sparas. Du kan spara upp till 140 timmars tv-tittande. Tryck på REC för att spara det program du tittar på." Nog får även ni ovanstående till att hela programmet sparas eller läser jag fel? Postad 09 mars 2013 - 17:39
Du antar med stor sannolikhet fel, som jag skrev förut så kommer kanalen ha kvar den gamla loggan och epg fast den är utbytt. tittar du på vanliga TV3 så har du HD kanalen där mycket troligt. Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 09 mars 2013 - 17:39. Postad 09 mars 2013 - 19:14
Det är klart att det går. Telia har bara valt att inte göra på detta sättet i sin version av mjukvaran. Markus får rätta mig om jag har fel ![]() Postad 09 mars 2013 - 19:25 Postad 10 mars 2013 - 14:32
Det blir liksom rundgång för det är ju det jag har synpunkter på att det inte implementeras. Att Telia inte valt comhems variant av mjukvaran vet vi ju... Postad 10 mars 2013 - 15:55 EK Postad 10 mars 2013 - 15:58
Hej Markus.. Jag jämförde häromadagen svt 1, 2 och tv3 HD (har LAN), men där ser man tydliga kvalitetsskillnader, både på bild och även kanalloggan i bild, dvs. jag har ej fått HD-kanalerna på plats 1,2,3 utan är fortsatt SD där... 5 användare läser detta ämne0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |