Jo jag vet, det är förskräckligt...Ja, som det ser ut på den där bilden så faller den ju av grymt snabbt efter 40Hz. Ingen som helst djupbas. Det där spelar ju många vanliga frontar upp och lite till.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 03 January 2013 - 20:00
Postad 03 January 2013 - 20:10
Postad 03 January 2013 - 20:20
Jag har testat att flytta runt dom ungefär så mycket det går, och det blir inte mycket bättre...Som sagt, flytta ut dom på sidorna för att se så att det inte är en megasvacka du sitter i.
Är det dåligt att ställa dom på varandra?
Postad 03 January 2013 - 20:22
Postad 03 January 2013 - 20:30
exempel.jpg 21.96K
0 Antal nerladdningarMen frågan är om du inte skall mäta ca metern ifrån högtalarkonen så du får info om det inte är något spökfilter som bråkar med dig innan du möblerar om mer.
Postad 03 January 2013 - 20:34
Precis, 1,1 och 2,2 har jag testat. Och så har jag testat 1,3, men inte 3,3. Bra idé att mäta framför konen, det ska jag testa!Så du är med på hur jag menar, du har testat 1,2 men inte 3 som jag alltså föreslår.
exempel.jpg 21.96K 0 Antal nerladdningar
Men frågan är om du inte skall mäta ca metern ifrån högtalarkonen så du får info om det inte är något spökfilter som bråkar med dig innan du möblerar om mer.
Postad 03 January 2013 - 20:36
IMHO.
Redigerat av Unregistered757ca215, 03 January 2013 - 20:37.
Postad 03 January 2013 - 20:41
Är den det?
Bifogad fil(er)
Postad 03 January 2013 - 20:41
Jag tycker att den senast visade bilden från Douglas ser ut som en vanlig sluten låda i ett rum med en rumsresonans. De behöver komma ut från hörnen och få vettig eq om det ska bli användbar djupbas.
IMHO.
Låter väldigt vettigt. Det verkar inte finnas något större rumsstöd längre ned heller tycker jag. Då borde man se ett uppsving, om än litet sådant.
Postad 03 January 2013 - 20:50
Den här snygga lösningen troor jag är minst dålig
Är den det?
Det där var ju klart bäst hittills.
Lira lite musik eller en film. Du borde märka ganska stor skillnad mot innan.
Men du mäter fortfarande med för låg volym...
Redigerat av Bakerman, 03 January 2013 - 20:50.
Postad 03 January 2013 - 20:52
Postad 03 January 2013 - 20:55
Kan basarna släcka ut varandra eller något när man har dom på varandra? Jag märker INGEN bas alls nu, INGENDet där var ju klart bäst hittills.
Lira lite musik eller en film. Du borde märka ganska stor skillnad mot innan.
Men du mäter fortfarande med för låg volym...
Postad 03 January 2013 - 20:59
Det kan förklara att du tycker det saknas bas.
Postad 03 January 2013 - 21:00
Jag har på "advanced mode", antar att det är det mer exakta...Vilken ppo kör du med, ser ut att vara låg ökar du den till 12ppo så är kanske den där dalen runt 60Hz är bråddjupt ner.
Det kan förklara att du tycker det saknas bas.
Men nu är det verkligen INGEN bas, det är bara diskant ...
Postad 03 January 2013 - 21:08
Jag har på "advanced mode", antar att det är det mer exakta...
Men nu är det verkligen INGEN bas, det är bara diskant ...
Visa en fullregistermätning med frontar igen. Du spelar kanske jämnare med övriga registret nu?
Du spelade ju nästan 20(!)dB högre i basområdet jämfört med övriga registret på första mätningen du la upp.
Postad 03 January 2013 - 21:10
Såhär skall det se ut.
Namnlös.jpg 130.98K
10 Antal nerladdningar
Postad 03 January 2013 - 21:12
Den menyn du har där har inte jag, jag köpte snikvarianten...Du har ju lyssnat på ett jättepuckel, nu när den är nere lite mer så får du justera upp subbarna mer iom att det har jämnat till sig, aja lite iaf
Såhär skall det se ut.Namnlös.jpg 130.98K 10 Antal nerladdningar
Postad 03 January 2013 - 21:17
Postad 03 January 2013 - 21:20
Detta kom upp när jag laddade ner det...Bara att tanka hem Pro den är gratis.
Nej, alltså det var "mycket" bas innan jag ställde dom på varandra, det var då all bas försvann ...Ursäkta en dum fråga, men du har inte råkat vända +- olika på basarna eftersom du inte upplever någon bas?
Bifogad fil(er)
Postad 03 January 2013 - 21:24
Men återigen med basarna på varandra är det INGEN (!!!!) bas, det kan omöjligtvis vara så det "ska vara ...Visa en fullregistermätning med frontar igen. Du spelar kanske jämnare med övriga registret nu?
Du spelade ju nästan 20(!)dB högre i basområdet jämfört med övriga registret på första mätningen du la upp.
En anledning till att första mätningen var lite skum kanske kan vara att jag hade subbarna på +5 och frontarna på 0 ...
Bifogad fil(er)
Postad 03 January 2013 - 21:43
Postad 03 January 2013 - 22:52
Samma med minDet har i alla fall min gjort.
Vid den första tonen går den upp på rött och bryter signalen.
Så gör den ett par gånger, och sen sätter mätningen igång.
Eftersom den sätter igång så gissar jag att den har justerat då.
Vid ett tillfälle fick jag sänka eftersom den sa ifrån
Postad 03 January 2013 - 23:02
Ursäkta en dum fråga, men du har inte råkat vända +- olika på basarna eftersom du inte upplever någon bas?
Det tänkte jag också på förut.
Jag hoppas att du har gjort batteritestet och kollat märkningen på kablarna noga Dogge ?
Om ena elementet är fasvänt tar dom ut varandra. Då får man väldigt konstiga kurvor och ingen bas.
Postad 03 January 2013 - 23:04
Jag har inte gjort något batteritest, jag vet inte ens vad det ärDet tänkte jag också på förut.
Jag hoppas att du har gjort batteritestet och kollat märkningen på kablarna noga Dogge ?
Om ena elementet är fasvänt tar dom ut varandra. Då får man väldigt konstiga kurvor och ingen bas.
Postad 03 January 2013 - 23:08
Testa att sätta ett batteri mot polerna, + på + och - på -, då ska konen gå utåt.
Postad 03 January 2013 - 23:09
Om det är rätt kopplat kommer konen röra sej utåt.
Du måste koppla lika på båda elementen, annars kommer baslådorna ta ut varandra, och då får du ingen bas.
Postad 03 January 2013 - 23:10
Jag är lite allergisk på sådana saker, är det ofarligt för basarna?Om dom är fasvända kanske dom tar ut varandra då eftersom de står på samma ställe, vilket kanske inte märks vid andra placeringar?
Testa att sätta ett batteri mot polerna, + på + och - på -, då ska konen gå utåt.
Postad 03 January 2013 - 23:10
Det är inget man BÖR göra. Det är något man SKA göra.
Det gör AAAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLA som bygger baslådor.
Redigerat av Bakerman, 03 January 2013 - 23:11.
Postad 03 January 2013 - 23:12
Okej, då ska jag göra det. Är det bara ett helt vanligt batteri man ska använda?FAN vad jag skriver sakta.
Det är inget man BÖR göra. Det är något man SKA göra.
Det gör AAAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLA som bygger baslådor.
Postad 03 January 2013 - 23:14
1,5V funkar också.
Se bara till att märka upp vilken kabel på vilken pol som får elementet att ploppa utåt.
När + är på + och tvärtom är det så dom ska in i stärkaren.
Postad 03 January 2013 - 23:24
Vilket som helst funkar. Jag brukar använda ett 9V. Då syns det lite tydligare.
1,5V funkar också.
Se bara till att märka upp vilken kabel på vilken pol som får elementet att ploppa utåt.
Okej, tack för hjälpen. Jag ska testa det imorgon!Vilket som helst funkar. Jag brukar använda ett 9V. Då syns det lite tydligare.
1,5V funkar också.
Men hur kan det mäta "så bra" om basarna är fasvända, eller vad man kallar det..?
Postad 03 January 2013 - 23:26
Testa nu direkt vettja. Det tar fem minuter och låter ingenting.
Redigerat av Bakerman, 03 January 2013 - 23:27.
Postad 03 January 2013 - 23:28
Nej, det vet jag medDet mäter inte speciellt bra.........
Postad 03 January 2013 - 23:50
Det ser väl fortfarande inte bra ut antar jag, men det ser väl ändå mindre kasst ut än innan?
Bifogad fil(er)
Postad 03 January 2013 - 23:50
Nej, det vet jag med
Men alltså när jag ställde dom på varandra så var det INGEN bas, och då menar jag INGEN bas, det var bara diskant (mina frontar kan inte spela mellanregister
) Så som dom stod tidigare, där mätningen var ännu sämre så märkte jag i alla fall basen tydligt...
Om det inte var NÅGON bas så är något fel. Låter som typisk utsläckning pga motfas.
Det kan också vara för att du saknar din megapuckel.
Vad menar du med att dina frontar inte kan spela mellanregister...?
Nu börjar det ju likna något !
Redigerat av Bakerman, 03 January 2013 - 23:51.
Postad 03 January 2013 - 23:52
Mina Dali Zensor 1 är för mesiga, så jag har i princip bara bas och diskantVad menar du med att dina frontar inte kan spela mellanregister...?
INGEN värme som helst i ljudet i mitt rum
Postad 03 January 2013 - 23:54
Postad 04 January 2013 - 00:01
Okej, då kanske det är mellanbas som saknas, något är det i alla fall...Nä du. Du har kanske dålig mellanbas, men mellanregister klarar dom allt av att spela.
Postad 04 January 2013 - 00:03
Du lär höra en ENORM skillnad nu mot innan oavsett placering.
Okej, då kanske det är mellanbas som saknas, något är det i alla fall...
Om du delar dina basar vid 80Hz så ska dina stackars 5,25" försöka hänga på hela vägen upp till runt 2000-3000Hz där diskanten tar vid.
Ingen lätt uppgift för dom stackars pluttarna... Framför allt inte runt 80Hz och upp till kanske 300...
Postad 04 January 2013 - 00:05
Jo, jag testade några låtar nu. Det är en helt annan världsdel av bas mot när det var felkopplatOavsett vilket får du börja om att labba med placeringen av basarna nu när du rättat till fasfelet.
Det värsta är att jag knappt kan ställa basarna på något annat sätt än dom ställena jag redan har testat
Jag delar dom vid 120hz, men jag förstår vad du menar, det är antagligen det jag menar saknas ...Oavsett vilket får du börja om att labba med placeringen av basarna nu när du rättat till fasfelet.
Om du delar dina basar vid 80Hz så ska dina stackars 5,25" försöka hänga på hela vägen upp till runt 2000-3000Hz där diskanten tar vid.
Ingen lätt uppgift för dom stackars pluttarna... Framför allt inte runt 80Hz och upp till kanske 300...
Postad 04 January 2013 - 00:06
Jo, jag testade några låtar nu. Det är en helt annan världsdel av bas mot när det var felkopplat
Det värsta är att jag knappt kan ställa basarna på något annat sätt än dom ställena jag redan har testatEller kan det funka att ställa basarna "helt olika" typ en jämte soffan och en i fronten eller liknande..?
Det är bara att börja om med att flytta runt dom. Efter varje flytt mäter du igen.
En decimeter hit eller dit kan göra skillnad.
Postad 04 January 2013 - 00:18
Jag har inte gjort något batteritest, jag vet inte ens vad det är
. Men det kan omöjligtvis vara det, när jag kollar på film dundrar det på bra...
Vänta du bara tills du drar på en film imorrn..
Då kommer du bajsa på dej och sänka basen MASSOR.
Postad 04 January 2013 - 00:20
Jag ber och hoppas att du har rätt. Jag har hela tiden tyckt att jag har mycket bas men att basarna har fått jobba väldigt mycket, så det hade varit nice att kunna sänka dom
![]()
![]()
Vänta du bara tills du drar på en film imorrn..
Då kommer du bajsa på dej och sänka basen MASSOR.
![]()
![]()
Postad 04 January 2013 - 08:54
Nu vill jag också ha tag i en RA eller liknande, får min 12´a hemlevererad ikväll och tänkte aldrig på att skaffa en analysator
Men, men. Är man dum så skall man ha ett hel-vete...
Redigerat av Unregistereda299ec85, 04 January 2013 - 08:55.
Postad 04 January 2013 - 10:34
Usch, det hade varit jobbigt, då hade jag behövt köpa bättre kablar för all framtid...Tänk scenariot om du skulle köpt ett par dunder-kablar, kopplat in dem (rätt) och SEDAN konstaterat bättre bas utan att ha vetat om felkopplingen
![]()
Jag har testat spela lite musik/film nu, jag märker störst skillnad i musik, och det faktum att allt skakar MYCKET mer än tidigare.
Men är det någon som testat XTZ:s spl-mätare mot någon "riktig" spl-mätare? När jag spelade en låt med mycket bas nu så spelade diskanten runt 85-90db, och när basen kommer in så blev det 107db, och då ser inte basarna alls ut att behöva jobba mycket
Postad 04 January 2013 - 10:53
Edit: Kom just på att vi på jobbet har en NTi Audio XL2 samt MR-PRO. Undrar om XL2´an skulle kunna fungera... Springa och leta väska
Redigerat av Unregistereda299ec85, 04 January 2013 - 11:03.
Postad 04 January 2013 - 10:55
93 och 95 ska ju tydligen suga APSnorre... men på 103 och 105 så har dom ju satsat mer på JUST mediafungtionerna och användarvänligheten.
hoppas att dom lyckats för jag MÅSTE köpa en nya madiaspelare och samtidigt ny DVD spelare...
då tänkte jag att det kunde vara bra att få "allt i ett"
Postad 04 January 2013 - 11:05
Någon som testat Behringer ECM8000 med REW?
Har en sån på väg hem från staterna. Kalibrerad mellan 5-25000Hz. Kostar just över 600kr inkl flygfrakt.
Klart den fungerar, huvudsaken är ju att den är kalibrerad. Sen är ju ljudkortet viktigt att det funkar som det ska och helst kalibrerat med loopback.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
60 bilder

209 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?