Internet i övrigt fungerar, så vad sjutton har hänt nu ?
Redigerat av twintin, 22 March 2013 - 00:41.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, Feb 11 2005 20:26
34860 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 22 March 2013 - 00:36
Bor i ett fiberhus med kollektivavtal. Kommer hem, slår på TV:n och möts av en frusen bild. Att dömma av att bilden föreställer Våra Värsta år, så har något inträffat mellan 9:00 och 10:00. Startar om boxen och efter ett tag får jag en gul prick och inget mer. Startar om bredbandsswitchen, samma problem.
Internet i övrigt fungerar, så vad sjutton har hänt nu ? Redigerat av twintin, 22 March 2013 - 00:41. Postad 22 March 2013 - 01:32
Prova dra ur strömmen till medie/fiber convertern och vänta 30 sekunder, sätt sedan på strömmen igen och se om det fungerar. Redigerat av Joakim_A, 22 March 2013 - 01:34. Postad 22 March 2013 - 10:23
Det löste sig. Det var inte switchen utan tripple play burken (det du kallar medie konvertern) som jag hade startat om. Efter att ha startat om även själva switchen kom allt igång igen. Postad 22 March 2013 - 15:12
Nej Mediakonvertern är den enhet där den inkommande fibern termineras och som sen omvandlar optisk signal från inkommande fiber till elektrisk signal (Ethernet) som sen är kopplad till WAN porten på Tripple play burken/Gateway. Enheten ser ut så här hos mig: Redigerat av Joakim_A, 22 March 2013 - 15:13. Postad 22 March 2013 - 18:14
twintin kanske bor i ett hus med LAN-uttag istället för mediakonverter? Långt ifrån alla som har fiber hela vägen in i lägenhet/hus Postad 23 March 2013 - 00:12
Och betyder det då att man inte kan spela in i SD? Något man kanske skulle vilja göra ibland, när det börjar bli trångt på disken eller så. Postad 23 March 2013 - 00:58
Precis, bor i en fastighet med LAN i alla lägenheter, så konvertern är gemensam för och utom räckhåll. Hur som haver, så var det ethernetswitchen som efter 5 års kontinuerlig drift behövde startas om. Redigerat av twintin, 23 March 2013 - 01:00. Postad 23 March 2013 - 02:37
Jo det känner jag till. Jag övertolkade väl uttrycket "fiberhus" som han använde. Antog därför att han skulle ha en sådan! Postad 23 March 2013 - 07:24
Hej,
Betyder detta som diskuterats och som även står som info i digital-tv boxen att man får fler HD kanaler utan extra kostnad ? " För att förtydliga igen det är bara LAN kunder som får HD kanalerna på ordinarie plats. " Bor i villa med Telia Fiber-LAN in i huset men har endast Lagom-paketet där SVT1 o SVT2 HD ingår. Någon som vet ? Postad 23 March 2013 - 11:12
Hamnar inte SD-kanalerna på 401 och 402 som du kan spela in från i så fall? Postad 23 March 2013 - 14:38
Det menas med att du kommer få dina HD kanaler på dess SD plats istället. Dvs Svt1HD kommer hamna på kanal plats 1 istället för 401. (tror den dock ligger kvar där med) Men att man får några mera HD kanaler utöver dem tror jag inte, då får du beställa HD paketet. Och de kanalerna kommer isåfall också byta plats med sin SD kanal. Så har jag iaf uppfattat det hela. Postad 23 March 2013 - 15:49
Det är absurt egentligen att HD TV fortfarande betraktas som lyx. På den analoga tiden så tillverkades TV apparater med en viss linjeupplösning och den upplösningen matchades sedan av TV utsändningarna. Det var en självklarhet att sändningen skulle matcha TV skärmen. Men nu får vi TV utsändningar som är en fjärdedel av skärmarnas kapacitet. Och vill du ha full upplösning så är det en lyx som för det första inte finns för de flesta kanaler och för det andra om det finns är det en lyxig premiumtjänst som kostar extra. Helt sjukt att leverantörerna kommer undan med detta och att det inte blir ett ramaskri bland kunderna som kräver det enda rätta. Vilket är att all TV skall vara 1080P eller 1080i. Tänk om det skulle funka så i datorvärlden, du får bara ut 800X600 upplösning till din skärm, vill du ha bättre bild får du betala för ett dubbelt så dyrt HD Windows. Skulle sådana fasoner från Microsoft accepteras?
Jag tror inte det, men TV leverantörerna kommer undan med nästan vad skit som helst! Redigerat av Joakim_A, 23 March 2013 - 15:49. Postad 23 March 2013 - 16:55
Håller med, förstår inte varför SD TV sänds över huvud taget. SD upplösning borde medföra halva priset. Det finns helt enkelt inget försvar för att sända ut undermåliga kanaler i nätet längre. Det ger bara en dålig upplevelse med dagens skärmar, vi har lämnat 1956 bakom oss nu. Lägre än 720 P vill jag inte se i något betalpaket det är bara ett hån mot kunden. Man blir bara förbannad på sånt skit i nätet helt enkelt. Termen high definition beskrev det brittiska, svart-vita 405-linjerssystemet, som infördes 1936, och det amerikanska 525-line NTSC-systemet som inrättades år 1941. Dessa var båda högupplösta i jämförelse med tidigare mekaniska och elektroniska tv-system. Idag är endast det amerikanska NTSC-systemet (med 525-linjer) och de europeiska PAL och SECAM (båda med 625-linjer) betraktade som standard. Efter andra världskriget var det svartvita, franska 819-linjerssystemet högupplöst – även i dagens bemärkelse – men det lades ner år 1986, ett år efter den sista sändningen med det brittiska 405-linjerssystemet. Redigerat av kadett, 23 March 2013 - 17:24. Postad 23 March 2013 - 17:15
Ok. Tack alla för era svar. Är inte en enorm TV konsumerare men hade varit trevligt att ha SVT1, SVT2, TV3, TV4, och Kanal 5 med HD. Nu har jag SVT1/2 endast med HD och betala 69kr/mån för 3:an, 4:an, 5:an med HD känns omotiverat då jag tycker att dom håller bra kvalité i alla fall. I Telias HD paket är det dessutom 3 andra HD kanaler som är helt ointressanta för mig. Om man nu måste betala extra för HD hade det varit trevligt om man kunde få välja den eller dom kanaler man vill ha. Inte massa paket som känns som dom fyller upp med skräpkanaler. Men givetvis min egna personliga åsikt. Undrar hur det funkar i andra länder, t.e.x i USA där HD tv är väl utbyggt om tittarna också måste betala extra för HD. Redigerat av Unregistered6347dc94, 23 March 2013 - 17:16. Postad 23 March 2013 - 17:28
Markus, jag minns inte om du förklarat detta, men varför måste man ha fiber för att få SVT's HD-kanaler på 1 och 2? Jag kan ju se HD-kanalerna på 401 och 402 så bandbredden räcker ju till. Är det bara för fiberkunder i första svepet och VDSL/ADSL-kunder kommer i nästa svep eller vad är anledningen?
Postad 24 March 2013 - 14:46
Jag har väldigt svårt att förstå Telias nuvarande reklam som marknadsför att ”Med tv från Telia får du allt från en och samma leverantör, och kan se det på vilken skärm du vill. Utan en massa olika abonnemang.” Vadå utan en massa olika abonnemang? När jag ringde och frågade om tjänsten så fick jag till svar att även om jag är kund med paket ”Stor” så måste jag betala extra (79:- i månaden) för att kunna se samma kanaler i datorn, det kallar inte jag för ”utan en massa olika abonnemang”! Dålig och otydlig marknadsföring!
Postad 24 March 2013 - 18:16
Håller fullständigt med! Falsk marknadsföring! Postad 24 March 2013 - 19:34 Helt rätt och jag har påpekat samma sak tidigare i tråden. Telia ljuger sig blåa i reklamen. Postad 24 March 2013 - 21:13
Kör Telia någon slags frivisning av C More för kunder med kollektiv lagom i Uppsala? Hittar inget på:
http://www.telia.se/...ia/nyheter.page men upptäckte precis att vi verkar ha de flesta C More kanaler samt SF kanalen. Skulle kunna vara C More Family http://www.telia.se/...ket/cmorefamily som Telia kör en drive med nu, men det är ju inget vi beställt. Eller har den bara lagts på och man förväntas säga upp den om man inte vill fortätta? Postad 24 March 2013 - 21:43
https://www.minhembi...dpost&p=3804564 Postad 25 March 2013 - 09:32
När jag pratade med kundtjänst tidigare i veckan så svarade de mig att denna informationen var felaktig!? Utan att det är bara kanalpaket Stor som kommer få tillgång till dessa bibliotek. Fast o andra sidan sa han att jag inte skulle ha tillgång till C-more heller förens den 4-7 april. Så jag tvivlar lite på hans kunskap inom ämnet.. Varför kan ni på Telia inte sitta inne på samma information? Frukostmöten kanske? Postad 25 March 2013 - 10:25 På nyhetssidan står det: Kanalpaket Stor utökas med programbibliotek TV4 Komedi, TV4 Guld, TV4 Sport, TV4 News och BBC entertainment. Tycker det låter självklart. Har man inte kanalen kan man väl knappast få tillgång till programbiblioteket. När det gäller CMore så har man redan börjat utrullningen men det är inte officiellt förrän 4-7 April. Antagligen därför som supporten svarar som de gör. Gissar att många av dem inte vet att utrulling börjat. Redigerat av tomano58, 25 March 2013 - 10:28. Postad 25 March 2013 - 10:50
Håller med! Men nu var det så att Markus hade skrivit att dessa bibliotek skulle läggas till kanal paket lagom. Så om han har fel, eller om de på kundtjänst har rätt det vet inte jag. Båda jobbar för Telia. Lite det som var min poäng att det är så olika informationer. Postad 25 March 2013 - 12:13
Och till mig vill dom inte leverera alls! Postad 25 March 2013 - 12:17
problem att ladda tjänsten
felsöker försöker starta igen om 29 sek vad är det? Redigerat av ansgar, 25 March 2013 - 12:18. Postad 25 March 2013 - 13:44
nu har hon (mamma) fått igång boxen efter att ha startat om modemet men hon saknar guider mm. Jag ber henne att starta om boxen
Postad 25 March 2013 - 13:52
nu fick hon samma fel som ovan
edit: ringt teknisk support! Redigerat av ansgar, 25 March 2013 - 14:05. Postad 25 March 2013 - 21:09
Jag tror jag var lite trött när jag skrev det där för tänkte inte på att det stod lite fel där... Men rätt är alltså att det ska stå kanalpaket TV4 och inte Lagom i det jag skrev. Detta sker i samband med att vi lägger till programbiblioteken TV4 komedi, TV4 Guld, TV4 Sport, TV4 News för de med kanalpaket TV4, de kunder som har stor får samma programbibliotek som de som har kanalpaket TV4 samt de ett programbibliotek för BBC entertainment. Ber om ursäkt för att det var fel. Markus Johansson Telia kundservice Postad 25 March 2013 - 21:14
Det är det som står under texten om vad det är för fel så hade du skrivit vad som står ovanför hade det varit enklare att säga vad som är/var fel. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 25 March 2013 - 21:25
Vi har exakt samma information att läsa redan rörande det mesta, sen är det ju bara att läsa och förstå den och uttrycka det som en kund kan förstå det som kan vara jobbigt ibland.... Jag känner till lite mer saker än som man kan läsa sig till där men det har ju framför allt att göra med felsökning och tekniska saker. Sen skriver jag en del information internt och dessutom skriver liknande saker här ibland. Men information som kommer från de som bestämmer om bland annat vilka kanaler och programbibliotek och så är samma information vi får och den får jag inte i förväg. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 25 March 2013 - 21:59
Vi har fått flera som påpekat att den är otydlig och det har vi noterat. Jag är ingen jurist men rent tekniskt är det såhär. För att titta på material via digital-tv och play+ krävs endast ett abonnemang, alltså ett Bxxxxxxxx kundnummer. Sen är det ju olika kanalpaket för att få tillgång till olika kanaler och programbibliotek. Det är gratis att skaffa ett play+ konto så du kan kolla på en film ur videobukten på pc/mac/android/iphone samt betala för den där på samma sätt som det fungerar på en digital-tv box. På en digital-tv box måste du ha ett kanalpaket, det behöver du inte för play+. Du kan ju jämföra det med att ha ett kanalpaket på play+ med att ha en tvilling eller extra box för vanliga digital-tv tjänsten. Allting faktureras på samma abonnemang och på samma faktura från samma leverantör. Vidare synpunkter rörande detta är ni som vanligt välkomna att skicka in via Tyck-Om-Telia. Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 25 March 2013 - 21:59. Postad 25 March 2013 - 22:58
Kan man ha boxen VIP 1963 stående i annat rum än TV:n och fjärrstyra ex via en logitech harmony?
Postad 25 March 2013 - 23:02
Yes fungerar ifall du kör via t.ex. RF-system. Redigerat av aspen_80, 25 March 2013 - 23:02. Postad 26 March 2013 - 18:15 Du kan styra den via en app också! (Kräver visst Telias smart) Postad 28 March 2013 - 20:14
Loggade in på Mina Sidor nyss för att kolla koderna till videobutiken. Till min förvåning har jag tydligen varken bredband eller TV. Har haft Triple Play sedan 2009. Kollade för några dagar sedan och då var allt ok. Det enda jag ändrat är att jag bett om att kunna hyra film på den andra digitalboxen. Har strulat fram och tillbaka med det i några veckor för att få till det och fick till slut hem ett brev med koder. Knappade in den och när den inte fungerade så loggade jag in för att kolla koderna online. Tror det är tredje filmkvällen på lika många veckor som gått upp i rök nu. Vad håller ni på med Telia?
Postad 28 March 2013 - 21:17
God kväll!
Nu har det varit lite lugnt här ett tag. Tänkte såhär innan påsk bara säga att i helgen ställer vi om klockan till sommartid med. Nu är det 2013 och jag kan förutspå ett fel i samband men omställningen. Viasats tekniska lösning av hur EPG fungerar klarar inte av det med omställningen till sommartid. Ska ni spela in enligt EPG på någon av viasats kanaler efter det att vi ställt om klockan så måste ni vänta med att planera själva inspelningen tills det att vi ställt om klockan. Om ni spelar in manuellt med tidsangivelse så kommer det att fungera om det ska om jag förstått allt rätt. Glad påsk på er! Markus Johansson Telia Kundservice Postad 28 March 2013 - 21:58
Hum, en helt gul bild, vad kan det vara?
Startat om boxen ett antal ggr, dragit ur strömsladden, den bootar om, men bilden, är och förbliver, en gul sådan.. Postad 28 March 2013 - 22:10 enligt uppgift stod det Inge mer i bilden. Telia skickar en ny box. Är ändå nyfiken. Det är en gammal 1910 (tror jag den hette). Den ger bild men inga andra tjänster som guide mm. Kan det verkligen vara boxen som gått sönder. Tycker mer att set låter som mjukvaran. Postad 28 March 2013 - 22:15
Är det scart är det nog glapp i kabeln är det HDMI du använder är det något med HDCP antagligen. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 29 March 2013 - 12:54
Markus,
Jag minns inte om du förklarat detta, men varför måste man ha fiber för att få SVT's HD-kanaler på 1 och 2? Jag kan ju se HD-kanalerna på 401 och 402 så bandbredden räcker ju till. Är det bara för fiberkunder i första svepet och VDSL/ADSL-kunder kommer i nästa svep eller vad är anledningen? Postad 30 March 2013 - 13:20
Har ingen EPG på Kanal 5 sedan igår. Alla andra kanaler (i alla fall de flesta, som jag orkat kolla) har EPG. Fler som har samma fel?
Har provat att starta om boxen, utan resultat. Eller ska man behöva rycka sladden för att få tillbaka EPG? Postad 30 March 2013 - 14:43
Samma fel för mig på Kanal 5, alla andra har EPG. Postad 30 March 2013 - 19:24
Vi får ingen EPG från kanal 5 för vanliga och HD kanalen så. Det fungerar med samma teknik på andra kanaler så antar att det är fel hos kanal 5.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 30 March 2013 - 19:46
Jag har för mig att jag svarat på det förut men kan inte hitta det. Det beror på att för många kunder får problem med bildstörningar på ADSL då. Redan nu ringer det kunder till oss och felanmäler att de har HD kanalen där och vill ha SD kanalen tillbaka. Det finns kunder som vill ha SD kanalen för den tar mindre plats på hårddisken när man spelar in. Det finns kunder som har ruckus och dålig hastighet på dem så de inte kan se HD versionen av kanalerna. Det finns kunder som felanmäler att det är svarta kanter på sidan på HD kanalen när det är program som är i 4:3. De kör ju felaktigt 16:9 fullscreen istället för 16:9 pillarbox som är rätt. Detta för att nämna några bara.. Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 31 March 2013 - 01:54. Postad 31 March 2013 - 18:34
Det är felanmält till leverantör. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 01 April 2013 - 20:30
Har återigen drabbats av att en schemalagd, upprepad inspelning hamnar fel i tiden i samband med övergång till sommartid. Någon annan? Man tycker ju att man borde ha lärt sig efter alla dessa år. Man kan också tycka att det vore något som Telia kunde inkludera i tjänsten så man slipper tänka på det? Vad säger du, Markus? Tror du att ni fixar det? Jag vill minnas att jag påtalade det senast.
Schemaläggningen gjorde jag via iPad-appen och gårdagens inspelning samt resterande tillfällen i serien pekar en timme fel. Postad 01 April 2013 - 21:18 Är det inte bara att titta lite längre upp på den här sidan så ser du Markus svar redan innan sommartiden... Postad 01 April 2013 - 22:03
En bra tanke men mitt problem inträffade på SVT och därmed inte en viasat-kanal. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |