Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tele2vision Digital TV Box

2306 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 January 2012 - 19:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

hmm då kvarstår frågan, hur vet man om boxen är anpassad till comhem? Kan man utläsa det på boxen på något sätt?
Har du några boxar i minnet som garanterat fungerar med Tele2 :)

Dreambox 8000 t.ex som du ser i mitt galleri.
Med DVD brännare i den så har du DVD inspelare, mediacenter och digitalbox och mycket mer i ett och kan dessutom blanda satellit,marksänt och kabel i samma box.
Andra fördelar är att du kommer åt boxen var du än är så du kan ställa in inspelningar från telefoner eller dator och se på inspelningar, kanaler över internet förutsatt att du har nog bra lina mellan dig och där du befinner dig.
Bästa av allt är utvecklingen som sker till boxen tack före öppen mjukvara.

Redigerat av Leatherface, 05 January 2012 - 19:46.

Postad 05 January 2012 - 19:50

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Men om du inte vill lägga 8000 kr på en dreambox och trixa med linux och Open Spice mjukvara så kan du söka på prisjakt efter dvbc boxar utan hd. Finns ett par sagem och Samsung som är helt ok för ett par tusen . Sök tidigare i tråden för tips

Redigerat av e3henri, 05 January 2012 - 19:54.

Postad 06 January 2012 - 12:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Vill man inte lägga ut 8000:- så finns DM7020HD som ligger under 6000:-.
Det är inga problem heller att köra diskar upp till åtminstone 2TB i dom också.
Vill man köra budget varianter så finns DM500HD för runt 3000:- men då är man tvungen spela in över nätverk till NAS eller dators utdelning men funkar utmärkt även det.
Finns DM800SE också för runt 4000:- där man kan stoppa in liten 2.5 tums disk.
Men som du säger så krävs ju självklart lite dator och nätverkskunskap med en sån box.
Men det är inte så svårt som många kanske kan tro att lära sig den och hantera den sen då allt väl är fixat är inte svårare än en vanlig box.
Vill man köra på Sagem och Samsung och liknande boxar så kan man lika gärna köra på Tele2's egna boxar.

Klarar man sig utan DVD brännare så borde den här duga för den som är sugen på Dreambox och tunerna klarar dessutom marksänt med då det är hybridtuners.
http://www.dreambox-...ml?cPath=58_129

Redigerat av Leatherface, 06 January 2012 - 12:32.

Postad 06 January 2012 - 21:50

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Leatherface, nu får du chansen att sälja in en Dreambox till mig :)

Ingångskraven är dubbla tuners och inspelningsmöjlighet (till NAS är helt ok) samt HDMI.
Den får även gärna vara förberedd för HD.

En snabb sökning ger att de enklare boxarna du föreslår bara har en tuner så då e man tillbaka i 8000Kr klassen (och vad jag kan se har dessa inte ens HDMI)

Postad 06 January 2012 - 22:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
DM7020HD har 2 tuners och är HD förberedd och övriga jag nämnde är också HD förberedda men bara med 1 tuner då. Alla linuxboxarna kan spela in till NAS eller dator.
Alla dom har också HDMI förutom DM8000 som har DVI men det har ingen betydelse då det följer med en DVI-HDMI kabel som skickar både bild/ljud så signalen är desamma tack vare speciallösning.
Det finns en äldre DM7020 också utan HD i namnet som man inte ska förväxla med då det är en annan box.

Redigerat av Leatherface, 06 January 2012 - 23:34.

Postad 10 January 2012 - 22:35

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Har det kommit någon ny FW till den nya boxen? Det gick ju rykten om omstarter.
Jag har fortfarande inte fått min (beställd i november)...undra om tele2 håller inne på dem i väntan på ny FW eller har börjat leta ny leverantör?

Postad 10 January 2012 - 23:18

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Jo, det har kommit minst en ny FW men jag har inte märkt någon skillnad på användarfunktionerna. Den enda märkbara skillnaden är givetvis att det nu går att använda de två tuners som man vill, mao att spela in en två kanaler samtidigt. Det ju inte gick från början vilket ju var helt otroligt!

Startar om gör den ibland i alla fall.

Jag kör fortfarande parallellt med båda boxarna: Humax har programkortet eftersom jag spelar in mest kodade kanaler. HD-boxen används endast för att spela in de okodade kanalerna...eftersom den är så meckig i menyerna så orkar jag inte bråka med den så mycket. Då den inte verkar så mycket stabilare än Humax-boxen så finns det ju ingen direkt anledning att ha kortet i den bortsett från att den har mer plats.

Det är väldigt tråkigt att HD-boxen inte var bättre än så här...det hade varit skönt att slänga ut Humax-skräpet en gång för alla...

Redigerat av Flintstone, 10 January 2012 - 23:19.

Postad 23 January 2012 - 21:45

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Någon som lyckats få tag på den nya HD-boxen sista veckorna?
Beställde min 1 december, men tele2 har inget besked på när jag får min.
Känns som jag hamnat evigt sist i kön.

Postad 23 January 2012 - 22:06

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Tråkigt...men har du tur så inväntar de någon annan, bättre, box. Det är för mycket brister i handhavande med den box jag fått...bara ett exempel i mängden: det går inte att söka efter program i EPGn! Uselt!

Redigerat av Flintstone, 23 January 2012 - 22:07.

Postad 01 February 2012 - 20:03

Gripper
  • Gripper
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Någon som lyckats få tag på den nya HD-boxen sista veckorna?
Beställde min 1 december, men tele2 har inget besked på när jag får min.
Känns som jag hamnat evigt sist i kön.

Hört nåt? Jag beställde innan Jul, har inte du fått så får jag nog vänta länge :(

Postad 01 February 2012 - 23:09

jimmybring
  • jimmybring
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Fick hem min box i fredags och beställde i onsdags, hade jag tur verkar det som ?
Mitt abbonemang har inte aktiverats än men jag testade sätta igång boxen och lustigt nog så när den är i standby lyser den rött och visar en klocka men om jag väcker den och går in i t.ex menyn så är den helt svart :D
Fattar nada, någon som har koll på om det är pga att kanalerna och diverse inte är aktiverat?

Postad 01 February 2012 - 23:35

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Blir till att ringa TELE2 imorgon. Beställde siste november och har inte fått nån.

Postad 02 February 2012 - 00:47

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som har problem med att kanalerna försvinner sent på kvällarna? Just nu står det "Denna kanal är kodad eller på annat sätt otillgänglig" på samtliga kanaler, även de okodade. Det gör ingen skillnad på om jag startar om boxen och det gäller både HD-boxen och Humaxboxen. Jag har Styrka 54% och Kvalitet 100% enligt Humaxboxen.

Detta händer lite då och då men nu har det varit både igår natt och just nu, kl 00:45 natten mellan onsdag och torsdag.

Postad 02 February 2012 - 11:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Det brukar hända ibland då kanalerna skickas genom fiber till alla orterna men lokala kanaler som SVT och TV4 brukar fortfarande fungera i dom fallen.

Postad 02 February 2012 - 12:32

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Fick hem min box i fredags och beställde i onsdags, hade jag tur verkar det som ? Mitt abbonemang har inte aktiverats än men jag testade sätta igång boxen och lustigt nog så när den är i standby lyser den rött och visar en klocka men om jag väcker den och går in i t.ex menyn så är den helt svart :D Fattar nada, någon som har koll på om det är pga att kanalerna och diverse inte är aktiverat?

är du säker på att du fått PVR (inspelningsbara) HD-boxen? STC-Zi3219C.
Jag pratade precis med kundtjänst och enligt dem har de inte fått in en enda box sedan jag beställde min i nov/dec 2011. Om någon verkligeh har fått den nya boxen efter det så vill jag gärna veta det, helst med något form av följesedel eller liknande (blir rätt grinig om tele2 håller inne på boxen till just mig)

Redigerat av e3henri, 02 February 2012 - 12:37.

Postad 02 February 2012 - 17:18

jimmybring
  • jimmybring
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

är du säker på att du fått PVR (inspelningsbara) HD-boxen? STC-Zi3219C.
Jag pratade precis med kundtjänst och enligt dem har de inte fått in en enda box sedan jag beställde min i nov/dec 2011. Om någon verkligeh har fått den nya boxen efter det så vill jag gärna veta det, helst med något form av följesedel eller liknande (blir rätt grinig om tele2 håller inne på boxen till just mig)

Hmm det var det nog inte!
sorry :)

Postad 12 February 2012 - 14:22

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Hahahahaha!! Det kom nyss en ny uppdatering till HD-boxen och det är första gången jag upplever att en uppdaterad mjukvara ger en ny hårdvarufunktion! Plötsligt materialiserades en standby-lampa på fronten av boxen som inte funnits där tidigare!!! :lol:

Givetvis förstår jag att lampan funnits där hela tiden men att den inte var aktiverad från början av någon outgrundlig anledning. Någon mer än jag som anser att denna box paniklanserades långt innan den var en färdig produkt?

Nåja, nog med pikar nu...jag måste säga att det här känns ganska bra! Bevisligen jobbar Zenterio på ganska hårt med ny mjukvara och det verkar som att de också lyssnar på feedback (jag vet inte om det är här eller från andra källor dock men användaren "addee" fanns ju i alla fall här tidigare).

Det jag har märkt med senaste mjukvaran är:

Standbylampa aktiverad (som redan nämts).

Nu kommer boxen ihåg uppspelningsposition om man stoppar mitt i ett inspelat program! Mycket bra att ni lyssnade på detta och ordnade det!

Ikonerna har ett nytt utseende. (Tyvärr tycker jag att de gamla var snyggare, men det är ju bara min personliga uppfattning.)

Möjligen är det fixat att inte boxen står och småjobbar när den är i standby vilket den gjorde tidigare men detta är jag osäker på.

I övrigt har jag inte märkt något mer...men jag har inte letat så intensivt.

Mvh
Flintstone

EDIT:

Jag har skapat en dedikerad tråd för användarfeedback för HD-boxen: https://www.minhembi...howtopic=295056 Där tänkte jag skriva om det jag tycker bör förbättras med boxen. Ni andra som fått boxen får gärna fylla på med era erfarenheter! Även ni som inte fått boxen men har förslag på grejer är givetvis välkomna att skriva också!

Redigerat av Flintstone, 12 February 2012 - 14:36.

Postad 13 February 2012 - 20:22

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hahahahaha!! Det kom nyss en ny uppdatering till HD-boxen och det är första gången jag upplever att en uppdaterad mjukvara ger en ny hårdvarufunktion! Plötsligt materialiserades en standby-lampa på fronten av boxen som inte funnits där tidigare!!! :lol:

Kul att det händer nåt med mjukvaran.
Men när ska Tele2 få ut några boxar? Jag har väntat 2½ månad nu! :(

Postad 21 February 2012 - 22:13

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Ska flytta från Com Hem-hus till ett radhus där vi troligen kommer ha kabel-TV via Tele2. Min Humax HDPVR är bara att slänga om jag förstått saken rätt? Den här HD-boxen folk väntar på, STC-Zi3219C, motsvarar den på ett ungefär vad jag har idag? Vad ligger den på för pris? Finns det några alternativ för samma eller lägre pris?

Postad 22 February 2012 - 12:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Tekniskt sett hade du kunnat använda din Humax box men det är Comhems mjukvara som låser till deras kort som ställer till det.
Skulle isf vara om man lyckades få in en standardmjukvara som inte är låst till Comhem då skulle den fungera
Annars så fungerar i stort sett alla DVB-C boxar eller TV apparater med Conax CA modul (Ej CI+ moduler för Comhem då det är samma som med deras boxar).

Redigerat av Leatherface, 22 February 2012 - 12:13.

Postad 22 March 2012 - 11:33

Robbis76
  • Robbis76
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Vi som väntar på inspelningsbar box verkar få vänta. Enligt T2 så har deras leverantör massor av boxar men grejen är den att de väntar på hårdiskarna till boxen så de kan skruva ihop dem. Ja vi får väl se när de ploppar upp.

Sen så ska det visst komma fler HD-kanaler i sommar enligt T2:s kundtjänst. vi får väl se där med.

Redigerat av Robbis76, 22 March 2012 - 11:33.

Postad 22 March 2012 - 12:39

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Först skulle fler HD kanaler komma i höstas och sen under våren och nu är det under sommaren.
Inspelningsbara HD boxar finns det redan gott om så det är bara välja och vraka.
Däremot så får man räkna med runt 3000:- och uppåt.

Redigerat av Leatherface, 22 March 2012 - 20:18.

Postad 22 March 2012 - 19:08

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Enligt kundtjänst idag så är det inte ens säkert att det är samma box och den kommer när den kommer...

Redigerat av e3henri, 22 March 2012 - 19:08.

Postad 02 April 2012 - 21:21

ML111
  • ML111
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har comhem idag men har tänkt att byta till tele2 eftersom jag blir så förbannad på comhems höga "dolda" avgifter med kortavg 59:-/månad. Hur som helst har jag redan en inspelningsbar box från min tid hos Comhem, "Samsung dcb-p77zs" som jag gillar.

Jag har läst i i tråden och förstår att denna box inte går att använda om jag byter till tele2s tvutbud (stadsnät). De som försöker sälja tele2packetet till mig via telefon säger dock att jag ska kunna använda inspelningsfunktionen på den gamla boxen om jag kopplar ihop den med den standard HD box som de tänkt skicka till mig från tele2. Jag har ingen modellbeteckning på boxen de ska skicka som ingår om jag tecknar tripple play, men inbillar mig att det är samma som de skickar till alla just nu och att ni ev redan vet vilken modell det handlar om.

Frågan till er är nu om ni tror att det verkligen stämmer, kommer jag kunna koppla ihop boxarna på något enkelt sätt så att jag kan se på tele2s tvutbud samt spela in den på min gamla box?

/Mvh Mikael

Postad 02 April 2012 - 22:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Det går inte vad jag vet då en inspelningsbar box bara kan spela in från själva tunern i boxen.
Sen när har Tele2 TV genom stadsnät förresten?
Kortavgifter slipper du inte med nån operatör och inte med Tele2 heller om du nu inte har kanaler inbakat i hyran då ingår kort och box i det med.

Postad 02 April 2012 - 22:41

ML111
  • ML111
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
De säger väl vad som helst för att sälja, trist.
Jag vet att tele2 också kör med kort avg. men 25:-/mån (149:-/halvår) är ju < halva priset jämfört med comhem. Men jag får väl ha kvar comhem trots allt. Utan inspelningsbar box är jag inte intresserad. De kan inte leverera någon sådan just nu som ni varit inne på tidigare och det verkar svårt att hitta någon begagnad som fungerar för tele2 för under nypriset på den som ej finns (2500:- om jag förstod rätt).

Ang stadsnät så kan jag ev använda fel term, men jag tror det kallas så. Vi bor i SKB lägenhet i Stockholm och de har dragit in en massa fiber och nu kan man välja utbud från ganska många leverantören via bredbandsväljaren.se.
Tele2 kostar 358:- för "Tele2 10/10+ telefoni + TV Intressepaket - Mix8" exkl kortavg, frakt och startavg på 149:-

Redigerat av ML111, 02 April 2012 - 22:42.

Postad 02 April 2012 - 23:33

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Visst finns Tele2 i stadsnät, det har vi här hos oss.

Tele2s kundtjänst är nog en av de sämsta jag varit i kontakt med, så att de säger konstiga saker förvånar mig inte ett dugg. Det har hänt fler än en gång att personer där bara hittat på rena fantasier, antagligen för att inte verka okunniga, när jag har varit i kontakt med dem.

Hade jag varit i din sits (att jag hade Comhem som val i stadsnätet) hade jag behållit dem alla dagar i veckan!! Överlägset mycket bättre box, kundtjänst som har lite yrkesstolthet och en fungerande fakturaavdelning.

Tele2 har visat för mig, och massor av andra om man kollar runt på lite olika forum, att de inte ägnar en tanke åt att få nöjda kunder utan är endast intresserade av att dra in så mycket pengar som möjligt. De drar sig inte heller för att försöka smyga in rent felaktiga avgifter på fakturorna i förhoppningen att kunden inte ska märka något. Jag valde autogirobetalning på alla fakturor för att inte behöva bry mig om dem...men varje månad fick jag skärskåda fakturorna för att försäkra mig om att de inte var saltade vilket hände ganska många gånger! Despoten Stenbäcks arv sitter djupt i koncernen.

Behåll Comhem...det är helt klart värt att betala den eventuella prisskillnaden för att slippa bråka med kundtjänst månad efter månad! Att de har telefonköer på uppemot en timme när man ringer gör ju inte att man blir gladare heller...

Vi överväger att byta till Canal Digital trots att det blir lite dyrare för att helt komma bort från Tele2...bredband och fast telefon är redan bytt till en mindre operatör i stadsnätet från att vi tidigare var helkunder hos Tele2.

Postad 02 April 2012 - 23:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Fördelen med Tele2 är att man kan se HD kanalerna i vilken TV apparat eller box som helst sålänge den klarar DVB-C/MPEG4.
Sen att det knappt finns några HD kanaler hos Tele2 är en annan sak förstås.
Hos Comhem är man låst till deras skitboxar om man ska se HD kanalerna och ska man se på TV måste man ha en ny som klarar CI+.
Det är inget krav hos Tele2.
Annan fördel är att man kan välja intressepaket fritt efter tycke och smak.
Men som sagt kanalutbudet och speciellt HD kanaler då är alldeles för dåligt.
Gillar man inte Tele2's boxar så skaffar man bättre box helt enkelt t.ex en linuxbaserad som Dreambox eller Vu+ Ultimo.
Miraclebox finns oxo som dessutom har CI+ men inte öppen mjukvara i den då som jag förespråkar.
Finns ett par andra med som t.ex Azbox men den har ännu sämre mjukvara så inte värd att titta på.
Utöver att agera digitalbox så har jag DVD brännare och full mediacenter, youtube och massa andra plugins man kan installera, kan ställa in timers, streama kanalerna var jag än befinner mig sålänge det finns tillräckligt med bandbredd.
Kan ändra textning och annat som har med utseende att göra och mycket annat.
Finns bilder i mitt galleri på den.
Men om det är genom stadsnät så funkar det inte (Iaf inte utan att pilla lite).
Antagligen nån Motorola box dom skickar ut som alla andra IPTV leverantörer då.

Redigerat av Leatherface, 02 April 2012 - 23:55.

Postad 03 April 2012 - 08:17

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Angående Tele2 i stadsnät (vi kommer ha Sollentuna energi som nätägare);

"Utbyggnaden av stadsnätet påbörjades i Sollentuna redan 1999. Vi har sedan dess utvecklat ett öppet nät med flera tjänsteleverantörer. Förutom ett brett utbud av tjänster kan privatpersoner, företag och operatörer även hyra förbindelser i form av optisk fiber eller bandbredd. [...] Just nu har vi sex leverantörer av Internet-tjänster och fyra leverantörer av digital-TV i vårt stadsnät."

"Med en anslutning till stadsnätet finns det flera olika TV-alternativ att välja på. Vår egen tjänstPostad bildkan kompletteras med ett stort utbud av digitala kanaler från tre olika leverantörer." ... "Som ett tillägg tillPostad bildlevererar Canal Digital, Boxer och Tele2 digital-TV. Mer information om priser och kanalutbud hittar du hos resp. leverantör"

Jag är i ungefär samma situation som ML111 (trött på ständiga prishöjningar, men gillar boxen), med den skillnaden att jag inte kan behålla ComHem eftersom de inte finns som leverantör efter flytt. Tele2:s kundtjänst har jag redan erfarenhet av, och deras hemsida är så usel att de lika gärna kunde ta bort den.

Men är Canal Digital (kabel) eller Boxer verkligen bättre alternativ om man är ute efter en inspelningsbar (med hårddisk) HD-box med dubbla tuners samt ett vettigt kanalutbud (t.ex. Viasat Fotboll)?

Postad 03 April 2012 - 08:39

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Boxer har inte ens Viasat Foboll och vissa kanaler delar samma kanalplats så dom sänder inte dygnet runt.
Sen är många kanaler ännu mer komprimerade än vad Tele2's kanaler är så skulle inte välja Boxer som alternativ till Tele2 iaf.
CD's boxar är väl inget att hänga i julgranen heller så det är samma sak där det är egen box som gäller.
Deras kabeltv har väl inte så många HD kanaler heller som dom har på Satellit.
Då är nog IPTV bättre alternativ trots dåligt med bra boxar för IPTV.

Redigerat av Leatherface, 03 April 2012 - 08:45.

Postad 03 April 2012 - 11:14

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Tyvärr är väl den krassa verkligheten att svensk digital kabel-TV är riktigt usel! Det spelar egentligen ingen roll vilken operatör man väljer, vilken av deras boxar man har eller var man bor...bristerna är enorma vilket operatörerna helt kan strunta i. Detta beror antagligen på att konkurrensen är för dålig så kunderna saknar makt att rösta med fötterna. Vill man ha vissa specifika kanaler så finns helt enkelt bara en, möjligen två, operatörer att välja och då påtvingas man deras kundtjänster och crappiga boxar. För många år sedan sa dåvarande kulturminister Leif Pagrotsky att kabel-TV-branschen är den enda bransch som finns kvar i Sverige som helt saknar konkurrens och så är det fortfarande. Kunderna är helt maktlösa inför valet av operatör, det är adressen man råkar bo på som avgör...

Postad 03 April 2012 - 11:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Fortfarande så är det ingen som tvingar dig att köra deras boxar.
Åtminstone inte med Tele2 än sålänge iaf.

Postad 18 April 2012 - 18:44

Gripper
  • Gripper
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 1
Nån som vet om nya boxar på G, beställde i December!!

Postad 18 April 2012 - 21:26

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Nån som vet om nya boxar på G, beställde i December!!

Då är det bara att stå kvar i kön. Jag beställde i november och har varit i kontakt med kundtjänst 3 gånger utan att få minsta antydan till leveransdatum.

Postad 25 April 2012 - 13:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Den som har HD box och gör en ny kanalsökning kommer hitta SVT2 HD, TV4 Sport Xtra och TV4 News.

TV4 Sport Xtra kan beställas för 39:-/mån medans TV4 News finns i Fakta, TV4 paketet bla.
SVT2 HD är fri kanal precis som SVT1 HD.

Redigerat av Leatherface, 25 April 2012 - 14:14.

Postad 25 April 2012 - 17:07

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Tack för tipset Leatherface!

Jag hittade fyra nya kanaler när jag gjorde en kanalsökning utan kortet i (kör kortet i gamla boxen eftersom jag fortfarande tycker att den har bättre handhavande):

SVT1 HD (inte SVT 2, det står att den ska lanseras inom kort)
STAR
10:an
TNT

SVT1 HD och 10:an är ju väldigt trevligt att ha på HD-boxen för att minska inspelningstrycker på gamla boxen. Star och TNT kan jag ha eller mista.

Mvh
Fred

Postad 25 April 2012 - 17:20

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
TV10, Star! och TNT (nyligt omdöpt från TNT7 och TV7 som den hette från första början) har funnits länge så det är inga nya kanaler.
SVT2 HD hittas i kanallistan men som du säger inte igång riktigt än.
TV4 sport Xtra lanseras 4 Maj i samband med Ishockey-VM.
TV4 News är iofs en SD kanal men dom sänder ut den i MPEG4 så den funkar inte i gamla boxar/TV apparater med bara MPEG2.

Redigerat av Leatherface, 25 April 2012 - 17:22.

Postad 25 April 2012 - 18:19

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0
Jag var i kontakt med kundtjänst idag då jag är rätt så färsk som kund. Fick lovat att boxen inte var långt bort när jag gjorde beställningen, idag lät det som att "jaha, du väntar på en hd-box - ja då kan du få vänta länge" - wtf liksom?

Hur svårt ska det vara? Sitter här nu och är små butter över deras bedrägiska beteende....

//Lorryquai

Postad 25 April 2012 - 19:12

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Jag ringde 22 Mars och fick beskedet "Jag önskar att vi kunde meddela att boxen kommer i maj, men just nu kan jag inte lova något alls". Maj? Hon kunde alltså inte ens säga att den skulle komma inom 2 månader.
De väntar tydligen på att hårddiskarna ska bli lika billiga som de var före översvämningen. Eftersom det sitter en 500GB (har jag för mig) i boxen så är det troligen en prissänkning på 50kr de väntar på. Jag betalar gärna en 100ing för att få boxen nu
Skandal!

Och nu när det börjar komma fler HD kanaler så blir man ännu mer irriterad att det dröjer.

Postad 25 April 2012 - 19:51

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Lär dröja till slutet av 2012 innan diskarna kommer ner i mer normala nivåer som dom var innan översvämningarna.

Postad 26 April 2012 - 19:08

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Svt 2 HD med fungerande Text-tv !! varför inte Svt 1 HD också med text tv???

Redigerat av ndjr, 26 April 2012 - 19:09.

Postad 26 April 2012 - 19:17

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Kanske dags att köpa en Dreambox 8000! hur funkar 8000 modellen som media center, den kan väl knappast spela upp BDMV blu-ray mappar med meny och HD ljudspår/texter som popcorn hour kan?

Redigerat av ndjr, 26 April 2012 - 19:18.

Postad 26 April 2012 - 19:38

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kan inte svara på det men den klarar divx och mkv upp till 1080p utan problem men det är ju väldigt basic.
Det är inte klass med XBMC och andra mediacenters men det fungerar och finns ju ett par alternativ till standard mediacentern.
Finns ju billigare alternativ till DM7020HD med om man vill spara några 1000 lappar men du kan inte ha nån DVD spelare och osäker på om Wifi är inbyggt då eller om det följde med extern USB sticka kanske till den.
Ganska skönt oxo och att kunna sitta här 150 mil från boxen och ändå kunna se på kanalerna i full kvalite :)

Redigerat av Leatherface, 26 April 2012 - 19:43.

Postad 26 April 2012 - 20:26

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Det är just det att den har 4 tuners som är unikt med 8000, och det ska väl gå att ha 4 KABEL TV tuners tror jag? det finns väl ingen annan box som har 4 ?

Spelar man in med min miraclebox både på svt1 hd och svt2 hd samtidigt så går det inte ens se på en tredje kanal eftersom dom ligger på olika muxar och ingen annan kanal som jag har ligger på dessa 2 muxar, det klarar ju DM 8000 med sina 4 tuners.

Vad jag förstår så kan man sätta in en slim BD-rom i DM 8000 och spela upp blu-ray skivor? så kanske även blu-ray mappar på hårddisken???

Vet du om den klarar en ÄKTA blu-ray .m2ts fil som inte converted eller remuxad till mkv? och även i 24p och pgs texten ?

Postad 26 April 2012 - 21:34

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nej det är 2 inbyggda DVB-S2 tuners och 2 platser för plug n play tuners som kan blanda hur man vill.
Det går däremot använda USB tuners för fler tuners och om man joxar lite kan man connecta virtuella tuners från andra boxar eller tvkort i dator.
Jag har kunnat spela in kring 10 kanaler samtidigt om kanalerna ligger inom 2 muxar så det är inget problem med DM7020HD/DM8000.
Du kan köra med BD brännare såklart men du kommer inte kunna se på Bluray filmer då det inte finns nå liknande library som för DVD. Du kan däremot bränna ut inspelningar på DVD skivor. Även HD inspelningar funkar men dom kan inte spelas upp på en vanlig DVD spelare då.
Borde kunna spela upp bluray filer sålänge dom inte är kopieringsskyddade iaf men inget jag kan säga säkert då jag inte testat.
Men för DVD filmer och bränna ut på DVD så funkar det fint och utöver det vet jag att diskar upp till 2TB inte är nåt problem iaf. Tror att senare images har nån fix så även större diskar ska fungera men har inte testat det själv.

Redigerat av Leatherface, 26 April 2012 - 21:37.

Postad 26 April 2012 - 22:09

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Det här svaret fick jag från en VÄLKÄND site som säljer DM 8000

"min fråga"

Hej. Har en fråga om Dreambox DM-8000HD

Kan ni byta ut dom 2 inbyggda DVB-S tuners mot 2 DVB-C tuners? eller går dom
inte ta bort? jag behöver inga satellit mottagare nämligen, går det sen att
köpa 2 DVB-C tuners till och ha 4 sammanlagt?

"så här svarade han"

Hej

Jo, självklart går det. Byte mot endast C- tuner kostar 600:-, om du vill
köpa till två C- tuners så kostar de 495:-/ st, alltså 900:-.

"sen frågade jag en gång till för att vara säker"

Hej igen tack för snabbt svar

Bara för att vara helt säker! (jag läste någonstans att detta inte går) så
man kan ha 4st C-tuners i DM-8000HD boxen? hur mycket skulle den kosta om ni
byter ut dom 2 inbyggda S-tuners mot 2 C-tuners, plus att jag köper 1st
C-tuner till ? (3st C-tuners totalt)

"svaret"

Hej

Jodå, det fungerar. Vill du ha 3 st C-tuners kostar detta totalt 1195:-
extra.

Postad 27 April 2012 - 07:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nej du kan bara ha 2st DVB-C tuners som är Plug N Play.
Vill man byta ut dom 2 inbyggda då måste man göra ingrepp i boxen och löda bort och löda dit nya typ.
Men du kan använda en 3e DVB-C tuner i en av USB portarna och på så sätt få en 3e tuner.
Du kan kolla i mitt galleri hur DM8000 ser ut inuti där vid tunerna.
Själv funderar jag senare kanske på kombinera med en parabol så själv får jag nog användning för DVB-S2 tunerna.
Om du undrar över att den bara har DVI så hade DMM den lösningen tidigare men det är inget att bry sig om då dom deras lösning skickar både ljud och bild genom en DVI->HDMI kabel som följer med. Det blir alltså samma signal men annan kontakt på själva boxen bara. Dom nyare boxarna som t.ex DM7020HD har HDMI istället utan den speciallösningen.
Sen ska jag väl tillägga oxo att för att kunna spela in mer än 1 kanal åt gången så måste du köra med softcams istället för riktig CA modul då dom oftast bara kodar upp 1 kanal åt gången.

Redigerat av Leatherface, 27 April 2012 - 07:26.

Postad 27 April 2012 - 15:13

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Om det nu går som handlaren säger att köpa en med 4 st C-tuners, tror du man kan spela in 4 st kanaler från 4 olika muxar samtidigt???

Kan man använda vilken DVI-HDMI kabel som helst eller är det en speciell sådan som följer med? min måste vara 5 meter för att räcka och just en sån har jag liggandes

Postad 27 April 2012 - 15:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja har man 4 tuners kan man självklart se/spela in från 4 muxar samtidigt.
Men kan helt säkert säga att DVB-S2 tuners går inte byta ut utan ingrepp i boxen. Det finns bara plats för 2 lösa tuners.
Ja vilken DVI-HDMI kabel som helst fungerar. Det är nå liknande som ATI bla gjort för sina grafikkort med DVI.

Postad 30 April 2012 - 19:28

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Ni som väntar på boxar från tele2, vad använder ni under tiden, och vad sneglar ni på för alternativ (kan ju inte vänta hur länge som helst)? Vad har boxen kostat och vad kommer den att kosta när den dyker upp tror ni?

Jag är förvånad över hur dåligt med alternativ det finns om man inte bor i ett comhem-hus, och vill ha "självklarheter" som dubbla tuners, inbyggd hårddisk och HDTV-mottagare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.