Om inte annat så får man samla ihop alla
![]()
15, 21, 35, 40, 70
Nej.... det är för mycket för mig. Tre räcker....
Du glömde FA gluggarna Mikael!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
2 relaterade trådar
Postad 27 March 2011 - 21:07
Du glömde FA gluggarna Mikael! Postad 27 March 2011 - 21:34
Man kan ju blanda och inte vara slavisk trogen de ena eller det andra!
Ombyte förnöjer ju! Redigerat av RedMarathon, 27 March 2011 - 21:35. Postad 27 March 2011 - 21:41
Jag försöker övertyga mig själv om att kombon da15, da35 macro (köpa denna och sälja min 35mm f2.4), och da70 blir bra för mig, sen komplettera med antigen sigmas eller pentax 17-70. Det är ett övertalningsarbete som jag inte vet om jag klarar av.
Redigerat av Unregistered2d8d729c, 27 March 2011 - 21:41. Postad 28 March 2011 - 06:05 D-FA 100 f/2,8 Macro WR Postad 28 March 2011 - 06:10 Jag har ett Sigma APO Macro 180mm F3.5 EX IF som jag är helnöjd med. Det är i.o.f. det enda äkta makro (1:1) som jag testat, jag har även ett S-M-C/Super Macro-Takumar 50mm F4 men det är bara 1:2. Det sämsta med Takumaren är att man måste så nära motivet. Det är alltså nästan omöjligt att ta foton på (levande) insekter med det. Man riskerar även att komma åt motivet. Om man t.ex skall plåta ett spindelnät är det jäkligt lätt hänt att man kommer för nära och oavsiktligt touchar det. Fördelen med taken är att den är mindre o lättare. Sigman är helt oslagbar för min del och är ett av de objektiv som jag aldrig kommer att göra mig av med. Det är rätt stort o väger lite men närgränsen (46 cm) är så bra att man lätt kan plåta trollsländor, hummlor o andra insekter. Det råd jag kan ge är att satsa på så lång brännvidd som möjligt om man vill fota rörliga motiv. Varför inte Pentax 100mm WR som Mikael_R föreslog? Redigerat av Pentax K, 28 March 2011 - 06:11. Postad 28 March 2011 - 07:50
Exakt därför jag vill ha ett nytt makro. Har märkt att när jag blir fotosugen så blir det oftast makro, men med 35mm så hamnar man som du säger helt för nära, så pass nära att jag inte bara får problem med att slå i objektet utan även skymmer det från ljuset vilket blir irriterande.
Postad 28 March 2011 - 08:56 Just ja, det är ännu en nackdel med kort brännvidd på makro. Jag kom även på en annan fördel med mitt 180mm och det är att det oftast fungerar bra med min vanliga blixt (Sigma EF-530). När jag använder EF-530 med 180mm träffar blixtljuset motivet. Använder jag den blixten med takumaren blir resultatet sämre eftersom blixten skjuter över målet, med takumaren måste jag alltså använda andra lösningar för ljuset. Postad 28 March 2011 - 09:52
Nackdelen med större brännvidd blir väl istället att man hamnar längre ifrån motivet och då ökar ju skakningarna, så man tvingas ha snabbare slutartid för att få en suddfri bild. Kan du fota ner till 1:1 utan stativ med det objektivet? Med 35mm går det utan problem.
Postad 28 March 2011 - 09:59
Det går bra utan stativ men helt klart vill man helst ha mycket ljus, som tur är skymmer man ju inte det man skall fota. Tyvärr finns ingen makroblixt till 180mm så jag har köpt ett sådant här makroljus. Eller rättare sätt har jag inte sett någon makroblixt som passar till 72mm diameter, men det finns kanske om man letar lite.
Redigerat av Pentax K, 28 March 2011 - 09:59. Postad 28 March 2011 - 14:54 Jag börjar alltmer luta åt att du har helt rätt i det med vikten. Att satsa på ett SMC Pentax-DA 18-135mm WR som du gjort är ett bra val. Det är ju verkligen ett perfekt reseobjektiv som täcker ett stort område och att det dessutom har det nya DC-autofukusen gör det ju lite extra intressant. Det har ju även fått bra användaromdömmen, hur upplever du objektivet nu efter några veckor? Nästa zoom blir nog ett DA 18-135mm WR. Funderar just nu lite smått på ett PENTAX FA 43mm f/1.9 Limited som kostar 4400 kr men är inte så sugen på det då det känns lite dyrt. Är det något som vet vad de brukar gå för (det är begagnat i mycket gott skick). Postad 28 March 2011 - 17:30
Först GRATULERAR ER till era nya linser..
He He jag börjar ana en riktig kverolant i mig själv. Mina högst personliga uppfattningar är att bild kvalité kommer i första hand, vilket i mitt fall resulterar i en del riktigt tunga pjäser. Exempelvis FA* 80-200 är ett riktigt (ursäkta språket) as att bära runt på. Jag bearbetar aldrig några bilder, (vill först bli en bättre fotograf och låter reklam mäniskorna och mode fotograferna syssla med redigering) med undantag av vissa kamera inställningar och en del beskärningar (inser att det finns utrymme för en diskussion här). För mig blir det då mest FA* linser eftersom, hur ska jag uttrycka det: blir så som jag ser det med mina ögon, främst gällande färgåtergivning. Som bekant finns det inget WR eller någon låg vikt att tänka på, så för mig är det självklart att vikten är (pust, stånk, stön) av underordnad betydelse, gällande WR är det alltid ett plus, men jag giter aldrig ut och fota i dåligt väder, det är jag aldeles för bekväm för Sist, varför är ingen förbannad på Pentax som inte släpper några riktiga tele objektiv, ja ja fräckt med en silvrig Limited, men KOM IGEN var är 400 telet? var är 600 telet? eller varför inte en 8-14mm skarp pjäs? Ha en bra foto vår... Postad 28 March 2011 - 17:48
Jag tycker det är perfekta zoomen från Pentax just nu, men det är jag det. Det beror på vad man vill. Rent bildkvalite mässigt så slår den varken 16-45 eller 17-70. De är lite skarpare. Det är ingen ide att ens jämföra med DA*. Rent prismässigt så får man fråga sig om dess funktioner och fördelar väger upp, mot de billigare men optiskt bättre alternativen (16-45 eller 17-70). Men jag tror inte skillnaden syns så jätte mycket. Man får komma ihåg att en superzoom är en kompromiss i design. Den har lite distortion vid 18mm, CA och PF vid tele ändan. Men det är ju fortfarande en zoom. De flesta lider av sådana saker. Ja, tom den dyra 16-50. Varför 18-135 (mina tankar): WR, DC, omfånget, bra bildkvalitet ända till 135mm. Bonus, rundade bländare = fin bokeh = sant. Alltså ett bra alternativ om man bara vill ha en zoom. Så för mig var den värd sitt pris. Jag ville ha en enda zoom och lägga resten av krutet på Ltd's. Jag tycker den håller måttet, på alla plan! Hela mitt kit är nu mycket litet och lätt, och jag kan välja att endast ta kamera med 18-135 på resan, eller ta med mig allt. http://www.pentaxfor...any-photos.html Sen ser jag fram emot Pentax fortsättning av denna serie. Jag spår: 10-20mm f/3,5-4 DC WR och 100-300 f/4,5-5,6 DC WR. Låter inte så imponerande med ljus känsligheten, men jag tror på det! De kommer att bli kompakta och smidiga, och ämnade som uppgradering från kitobjektiven. Redigerat av Mikael_R, 28 March 2011 - 18:09. Postad 28 March 2011 - 20:10
Köpte en
som min nya resekamera. Orkar inte släpa med mig K-x: när man bara vill glassa runt på stan längre. Kommer nog avveckla objektivparken snart, så det mesta hamnar på blocket Postad 28 March 2011 - 20:27 Jag hoppas fortfarande på att ryktet om 12-35mm ska bli verklighet. Det skulle jag gärna köpa om det levererade Postad 28 March 2011 - 22:30
Jag har precis sålt min DA* 60-250. Jag hade uppsättningen 16-50, 50-135 och 60-250. Min 60-250 blev liggandes. Köpte den främst för sportfoto men den blev för klumpig för mig och jag gick sällan över 200mm. För mig är 16-50 och 50-135 en perfekt zoom-kombo. Sedan har jag DA* 55:an mittemellan. Vädertätat, SDM och konstant och stor bländaröppning. Allt detta får plats i en liten väska, perfekt för dagsturer. Gillar 50-135:ans konstruktion med intern zoom och för att den är så sanslöst skarp. Postad 28 March 2011 - 22:34
Gratulerar till ett bra köp. Har en sådan som "jobbkamera". Mycket trevlig att använda. Men du måste ha ett sådant här grepp: ![]()
Redigerat av Unregistered590ad3db, 28 March 2011 - 22:38. Postad 28 March 2011 - 22:58
Jag övervägde en "ny-i-kartong" FA*80-200 kontra DA*60-250 och för mig föll valet på den senare. De tester jag tagit del av på nätet talade för den. Om jag skulle kritisera något med DA* är det att den inte har intern zoom. Ingen big deal men lite synd. Å andra sidan så skulle den blivit lika klumpig som FA* om så vore fallet. Postad 29 March 2011 - 09:42
Så har man fått två nya (jättegamla) objektiv!
Ett Exakta 70-210 F4.5 Makro och ett Cosina 135mm F2.8. Gratis är gott... Postad 29 March 2011 - 10:17
Vill jag ha grepp tar jag med min k-x. S95 var klart den smidigaste kameran när jag jämförde mellan den, G12 och LX5. Olympus nya är lite nimmare men fortfarande större. Postad 29 March 2011 - 20:32
För min del fanns inte 60-250an när jag köpte mitt FA 80-200mm. Hade den funnits hade jag troligen gjort samma val. Jag har aldrig provat DA* 60-250 så jag kan inte uttala mig om just den specifikt. Som jag tidigare nämt så kanske jag måste jobba mer med vitbalansen med DA gluggarna än med FA* som ju är kända för sina fina kontrast egenskaper. Det vet kanske ni? Jag är ofta lat och kör på auto läge, med er hjälp kanske jag kan ändra på min något pessimistiska syn på Da linser generellt. Till något annat jag funderar på. Varför sålde du din 60-250mm, du verkar vara positivt inställd till tele linser i övrigt? Var den en så kallad "mellan" lins som inte passade dina behov eller?. Du har kanske ett riktigt monster tele i gömmorna. För mig är ett bra tele mycket viktigt när man är ute och fotar fåglar, vilt och dylikt. Detta dock utan att föringa "primes" och deras kvaliteér. Frågan som lyder om du nu inte har något större tele, vad är då din huvudsakliga inriktning? Möjligt att svaret går att finna här men, jag erkänner att kraften tryter att bläddra bakåt Spårbyte igen: Jag kan inget om "kompakterna" men varför väljer man en Canon, Kanske en smula långt och tjatigt inlägg, svara om ni giter... Förresten, det är ingen (läs Mikael_R) som vill ha en fin Pentax K 50/1:1,2 till ett juste pris.....
Ja gratis är alltid gott, hoppas de funkar bra Postad 29 March 2011 - 20:40
Låter som en plan, men om du inte ska ha flera linser, kanske man ska byta ut 40an mot en Limited 35mm 2,8 macro, så får du iofs ingen optimal men ändå en funktion till. Den är väl en smula skarpare också. 40an bygger väl på den gamla klassiska pannkake konstruktionen och det borde rimligen vara så att när man gör en lins så kompakt så måste man "dra in" på något..eller? Postad 29 March 2011 - 20:51
Ja frågan är väl vad det överhuvudtaget har att göra med tråden Pentaxobjektiv! Grattis MrGreenankle nu vill vi ha bilder tagna med gluggarna!!! Redigerat av RedMarathon, 29 March 2011 - 20:52. Postad 29 March 2011 - 20:55 Absolut.... vill jätte gärna ha... vill ha.... vill ha.... men.... nej.... jag är klar för i år 35'an är ruggigt skarp, men det är även 40'an, dom är nog likvärdiga på runt 5,6-8. Men jag håller med. DA 35 är nog det bästa valet om man bara ska ha en av dom! Redigerat av Mikael_R, 29 March 2011 - 20:58. Postad 29 March 2011 - 20:58
Tyvärr skall inte dit förrän 13/5. Att köpa kamera i USA så tänk på att du har garanti endast i USA! OBS ingen världsgaranti! Redigerat av RedMarathon, 29 March 2011 - 21:01. Postad 29 March 2011 - 21:12 Haha, tack! Ska försöka klämma in lite fotande imorgon mellan allt pluggande. Postad 29 March 2011 - 21:23
Jag körde en shoot-out med min nya FA 31mm, DA 35mm Limited samt DA* 16-50mm. Jag såg skillnaden i tonen mellan FA:t och de andra. Så jag tror jag kanske har sett det du pratar om? Jag sålde mitt DA* 60-250mm för att jag inte hade den användning av den som jag trodde. Den överlappade min DA* 50-135mm ganska kraftigt och jag använde sällan mer än 200mm när jag t ex fotograferar amerkansk fotboll (finns oftast nere längs sidlinjen). Det finns två Pentax-telen jag vill ha: FA* 250-600mm samt DA* 200mm. Dyker FA* upp på Ebay så vet man aldrig. Redigerat av Unregistered590ad3db, 29 March 2011 - 21:28. Postad 30 March 2011 - 04:28 SMC Pentax-DA 35mm F2.8 Limited Macro har som sagt makrofunktion och det är helt klart ett stort plus. Men kollar man användaromdömen (och dem litar jag mer på än tester utförda av fototidningar o.dyl.) har SMC Pentax-DA 40mm F2.8 Limited fått snäppet högre betyg . Det är dessutom hela 66 pers som lämnat omdömen på 40mm mot endast 14 pers på 35mm macro och det gör att betyget för 40mm känns mer tillförlitligt (Fotosidans betyg kollar jag inte på då de är för få). Sen kan jag erkänna att jag gillar 40mm mest av alla objektiv bl.a. för att det är så litet att det nästan gör att K-7:an inte ser ut som en systemkamera (= diskret ). Även om andra limited är små så är inget ens i närheten av The Pancake. Men jag håller med dig om att de borde dragit in på något, känns rätt fantastiskt att kunna göra ett så bra objektiv trots att det är så extremt kompakt, men så är det med Pentax Även Photozones test visar att dessa två objektiv är i stort sett helt likvärdiga. 35mm limited & 40mm limited . Jag har ibland känt att 40mm inte är så populärt i Sverige och kanske var det därför som det var lätt att få tag på det billigt. Alla objektiv med makro 1:1 blir nästan utan undantag så dyra även begagnat att jag inte tror 35mm kommer att hamna i min kameraväska. Men om jag får tag på ett begagnat 35mm macro till ett bra pris så kommer jag givetvis att slå till trots att det ligger så nära 40mm. Jag får, trots att det väger en del, packa ner även mitt Sigma 180mm makro när jag reser, det har också två funktioner - tele o makro. Postad 30 March 2011 - 07:45 Var själv inne på att köpa en DA35 Ltd först men tillslut blev det en DA40 istället. Ångrar inte mitt val så här i efterhand kanonnöjd med det objektivet. Det fokuserar snabbt, ger grymma färger, kontrast och skärpa på bilderna jag tar. Dessutom är det så litet och smidigt som nämts här innan och det är en stor fördel tycker jag. Känns knappt som en systemkamera som sagt. Allting handlar såklart på vad man prioriterar. Båda objektiven är ju bra. Det man kan fundera över är hur mycket makrobilder man tar eftersom det är det som är 35ans styrka. Jag finner makrobilder snygga men det är sällan jag fotar dem själv har jag kommit fram till och därför var 35an inte ett bra val för mig. Postad 30 March 2011 - 11:42
Fotar aldrig macro men det som är så bra med 35:an är närgränsen. Men min 35 macro ska bort eftersom 31:an har tagit 30mm-tronen. 31:an har en bra närgräns. Postad 30 March 2011 - 12:18 Det var närgränsen jag kände var sämst med 35:an Postad 30 March 2011 - 12:29
Nu på tradera!
http://www.tradera.c...02000_130605603 En mycket bra glugg! Och på blocket! DA* 16-50 o DA* 50-135 Redigerat av RedMarathon, 30 March 2011 - 12:43. Postad 30 March 2011 - 13:13
Fördelen med DA 35 Limited är dess makro prestanda, men inte nödvändigtvis natur makro. Det jag sett som många gör är att dom använder den vid produkt foto. Där har den en stark fördel. Men det är ju lite av en nisch liksom.
Postad 30 March 2011 - 13:18
Och denna på blocket, FA 43 1,9 http://www.blocket.s..._...tm?ca=6&w=3 trevligt pris på den! Redigerat av Mikael_R, 30 March 2011 - 13:19. Postad 30 March 2011 - 14:30 Lustigt, det var ju det jag nyligen kallade den perfekta kombinationen. Vore det inte för att jag övertalats till att 16-135mm är lämpligare skulle jag kanske ha slagit till på dessa två. Jag tror att jag vet vem det är som säljer och är det den jag tror vet jag dessutom att han är att lita på Redigerat av Pentax K, 30 March 2011 - 15:57. Postad 30 March 2011 - 16:02 Jag gissar Maximm Det är en toppen kombo i alla fall, 16-50 och 50-135. De är tillsammans mindre och lättare än en Canikon kombo av samma slag. Men i min smak fortfarande för stort Redigerat av Mikael_R, 30 March 2011 - 16:05. Postad 30 March 2011 - 17:59
Tog denna med mitt FA 50 macro, när en fjäril landat på mitt finger.(typ 3-5cm) Fanns förvisso ingen tid till något vidare skärpedjup, men kontentan blir: Det är kanske lättare med en Ex 180mm macro men det är ingen definitiv sanning.
IMGP7840.JPG 265.07K
0 Antal nerladdningar
Postad 30 March 2011 - 18:04
Köper dina argument helt. Själv tycker jag dock om funktionen och att ha möjligheten om andan faller på. Da 35an köpte jag för att testa den och se hur den fungerar jämfört med FA 50 /2,8 (som är en av mina favoriter) Dessutom är det min första Limited lins, vilket gör diskussionerna intressantare här på sidan Postad 30 March 2011 - 18:07
Känns som att man borde jaga fatt i en 40a för att jämföra själv. Förresten Mikael: Är du helt säker utan att höra om priset först? Redigerat av Unregistered8f409a5c, 30 March 2011 - 18:10. Postad 30 March 2011 - 18:13
Tack, jag börja tro att det är bara jag som är galen. det kanske inte är något stor grej igentligen, men när man är van vid något så känns förändringen ganska stor. På tal om bearnaise, jag har spelat cornerback ett tag innan jag krossades av de stora grabbarna Postad 30 March 2011 - 18:27
Jag varker läser eller litar på tidnings recensioner. Det finns vissa internet sidor som testar med pålitliga resultat. Klaus på Photozone.de är ganska seriös vad jag förstår. Sen är det mycket värt att läsa forumen för att läsa om vad folk tycker samt se bilder. Postad 30 March 2011 - 18:29 Jag känner på samma sätt att de delvis kan vara köpta. Det är därför jag mer litar på användaromdömen. Redigerat av Pentax K, 30 March 2011 - 18:42. Postad 30 March 2011 - 20:58
Nej, säljare är mwelin som figurerat här på minhembio forumet, borde vara en väldigt pålitlig säljare, vad kan han ha hittat på nu när han avyttrar sådan tunga kanoner! K-7 detta är köpläge garanti kvar fortfarande! Visst är primes bra men det kan bli ett dj-la skruvande på kamerahuset innan man fått sitt foto! Redigerat av RedMarathon, 30 March 2011 - 20:59. Postad 30 March 2011 - 21:02
Postad 30 March 2011 - 21:13
Har nu testat mina nya objektiv lite, och man märker hur stor skillnad det är på dem och kitobjektivet!
Helt plötsligt behöver jag alltså ett nytt vidvinkelsobjektiv... Någon som har något speciellt att rekomendera? Får gärna finnas ute på blocket eller tradera för en billig peng (3000kr tror jag plånboken kan räcka till)! Spelar ingen stor roll om det är prime eller zoom, bara det är bra och tar skarpa bilder. Helst något under 25mm också. Postad 30 March 2011 - 21:33
MrGreenankle!
Slå till på DA* 16-50 och dina problem är lösta finns ju på blocket, själv är det min huvudglugg! Bättre och slå till på det priset än köpa billigt 2 ggr brukar bli lika dyrt! Redigerat av RedMarathon, 30 March 2011 - 21:35. Postad 30 March 2011 - 21:48 Japp, den verkar bra, men det verkar också som att den går sönder för många.. Flera på pentaxforum skriver att den går sönder. Postad 30 March 2011 - 21:58
Allt kan gå sönder!
Det som varit problemet är SDM motorn, men det faller under garantin om det händer inom denna tid annars rör det sig om 1500 kr att byta ut den (kameraservice Kungsör), har gjort det med min men tyvärr fanns en annan skada också som föranledde kalibrering i Tyskland så det var inte billigt men om du bara byter sdm motorn så behövs ingen kalibrering. Redigerat av RedMarathon, 30 March 2011 - 21:59. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |